Základy finanční správy Petr Mrkývka 2016 Z charakteristiky finanční správy 1.Veřejná správa součást metody regulace ve finančním právu 2.Realizace finančního práva prostřednictvím metod a forem veřejné správy 3.Součást veřejné finanční činnosti 4.Různorodost segmentů veřejné finanční činnosti vyžaduje rozmanitost v implantaci prvků veřejné správy Veřejná finanční činnost 1 •specifická činnosti státu, jiných veřejnoprávních korporací a od nich odvozených subjektů – veřejný sektor. •účelová činnost, zaměřená na zajištění materiálních podmínek pro uskutečňování funkcí státu a veřejného sektoru, materiálního základu pro poskytování veřejných statků a v neposlední řadě fungování peněžního systému státu, jakož i finančního trhu •Vzájemná provázanost – dysfunkce •VFČ= nakládání s peněžní masou: přímé, nepřímé Veřejná finanční činnost 2 •Přímé nakládání s peněží masou: • •monetární činnost, tj. tvorba peněžní masy jako sumy všech peněžních prostředků dané měny, její ochrana a zajištění stability, •devizová činnost, tj. operace spočívající v mocenských ingerencích do nakládání s devizovými hodnotami a ve vytváření a použití devizových rezerv státu, •fondovní činnosti, tj. vytváření soustav peněžních fondů, jejichž účelem je financování fungování státu a uspokojování veřejných potřeb, včetně vytváření specifických pojistných a garančních fondů ve veřejném zájmu, jakož i zajištění alokace části peněžní masy v nich, její rozdělování a užití, • Veřejná finanční činnost 3 •Činnosti, které nepřímo působí na peněžní masu, mohou být na příklad: •kontrolní činnosti, tj. vytváření systémů kontrolních mechanizmů k zabezpečení souladu reálného stavu nakládání s peněžní masou se stavem požadovaným, •dohledové a jiné činnosti k zabezpečení fungování finančního trhu, •finanční plánování, včetně tvorby veřejných rozpočtů ve smyslu plánovacích dokumentů, •finanční účetnictví, včetně bilancování •finanční statistika. • Předmět finančního práva •Chování ve společenských vztazích, které vznikají, realizují se a zanikají v souvislosti s veřejnou finanční činností = finanční činnost státu a jiných veřejnoprávních korporací •Měna •Veřejné finance •Finanční trh 1. Metoda právní regulace - obecně •Odpověď na otázku: „Jak se uskutečňuje regulace toho, co je předmětem regulace“ •Souvislost mezi předmětem (účelem) regulace a metodou •Jakým způsobem se určuje obsah – práva a povinnosti – účastníků daných vztahů Specifika metody v derivátech správního práva •Vychází z charakteru předmětu právní regulace •Veřejnoprávní charakter účelu regulace •Atributivní podíl veřejné moci (veř.správa) •Převažující mocenský charakter vztahů •Specifika konkretizace práv a povinností •Specifické právní akty (normativní, individuální) •Imperativní charakter právní regulace (charakter norem) •Specifika vychází z podmínek prostředí realizace Metoda regulace ve finančním právu •Metoda: veřejnoprávní; •konglomerát administrativně právní metody, • metody autoaplikace: • a) zákonná delegace vyměření a inkasa (části správy) na určitý okruh subjektů na základě jejich daňového statutu (potentior persona), •b) obligační metoda a koexistence se vztahy, jež jsou předmětem regulace jiných právních odvětví; •2 etapy realizace : autoaplikace – mocenská aplikace •Jedinečný účel: fiskální Rysy metody •Převažující veřejnoprávní charakter •Základ v administrativněprávní metodě •Modifikace užitím soukromoprávních prvků, nástrojů ekonomického působení (%) •Specifika v rámci subsystémů finančního práva Vhodnost veřejné správy pro realizaci finančního práva •Moderní veřejná správa je chápána jako veřejná služba = •Lidská aktivita, pro kterou jsou charakteristické čtyři základní rysy: 1. Společensky užitečná a všeobecně potřebná aktivita •Při existenci podmínky trvalé veřejné potřeby a veřejného zájmu nedává charakter veřejné finanční činnosti možnost privátní iniciativě a realizaci, a to z důvodu: a)Nezájmu či neschopnosti soukromého sektoru, nebo b)Škodlivosti (dosažení privátního profitu) – homo oekonomicus x régime égalitaire •Výdělek – výsledek činnosti, NE cíl/účel 2. Stálost, trvalost, nepřerušitelnost •Veřejná finanční činnost je nezbytná pro zajištění plnění funkcí státu •Není možné ji jakkoliv přerušit, ani v případě krizí velkého rozsahu •VS garant stálého, trvalého, nepřerušitelného poskytování veřejné služby 3. Obligatorní poskytování •Veřejná finanční činnost vykazuje znaky obligatorní činnosti uvalené na konkrétní instituce a osoby, a to včetně státu, ústavním pořádkem a zákony •Veřejná správa je veřejnou službou povinně vykonávanou příslušnými orgány veřejné moci, kdy stát garantuje naplnění parametrů služby – formální a materiální základ veřejné správy •Privilegium spravovat → povinnost sloužit 4. Garance správnosti •Veřejná finanční činnost je složitým konglomerátem činností realizovaných v zákonném rámci •Veřejná správa – zásada legality, legitimity, zásada legitimního očekávání etc. •Veřejná správa je podrobena veřejné kontrole •Veřejná správa je materiálně závislá na „čistých“ penězích Řetězení realizace veřejné správy (Průcha) • •Cíle •(účel) •↓ •Úkoly •(postuláty) •↓ •Funkce •↓ •Metody •↓ •Formy realizace Cíl finanční správy •Ideální stát – maximální sociální užitečnost pro občany •H. Dalton, Základy veřejných financí (1930): stát, který umí hospodařit, není držgrešle, ale není prostopášný, nemyslí jen na současnost, ale i na budoucnost, zajistí občanům bezpečí, svobodu vlastního rozvoje a sociální jistotu zejména v nemohoucnosti a stáří … Cíl 2 •Koresponduje s účelem existence veřejné finanční činnosti: 1.Zabezpečení odpovídajícího materiálního základu k plnění funkcí státu a veřejné samosprávy 2.Zabezpečení funkcí státního intervencionalizmu – redistribuční, stabilizační, adaptační, alokační, koordinační •3. Zajištění stability měny a peněžního systému •4. Zajištění hospodářských funkcí státu Funkce finanční správy •Obecné fce VS : organizační, •Speciální fce FS: •Plánovací, •Rozhodovací, •Přikazovací, •Kontrolní, •Koordinační, •Kooperační, • • •regulační, ochranná •Stimulační, edukační, servisní, •Konzultační, •Informační, •Depozitní, •Evidenčně-účetní •hospodářská • Metody FS •Metody VS = způsoby činností, které realizují úkoly uložené veřejné správě •Obecné metody VS – m. řízení, regulace, přesvědčování a donucení •Metoda veřejné služby •Specifické metody – m. administrativní, ekonomické, organizační •Metody finančního působení veřejné správy •Metody správy veřejných financí Finanční správa ve funkčním smyslu a v organizačním smyslu •Ve funkčním smyslu: •veřejná finanční činnost vykonávaná s použitím metod a forem veřejné správy • •V organizačním smyslu: •soustava realizátorů finanční správy ve funkčním smyslu Typologie 1.Správa vrchnostenská x nevrchnostenská 2.Správa vázaná x volná (diskrece) 3.Státní (vládní) správa x samospráva 4.Členění podle úkolů 5.Rezortní správa 6.Primární x sekundární správa Primární a sekundární finanční správa •Primární finanční správa: MF, ČNB, NKÚ, FSČR, CSČR, státní fondy •Sektor veřejných financí: P+S •Sekundární finanční správa: 1.Primární předmět činnosti – ne realizace VFČ 2.Návaznost VFČ na primární předmět 3.Nerespektuje dělbu moci (orgán veřejné moci) – soudy 4.Veřejná kontrola - … rezortní, FSČR, MF … 5.Netvoří obecnou strategii VFČ Prostředí realizace finanční správy Finanční správa PRIMÁRNÍ SEKUNDÁRNÍ Finanční správa Ministerská (vládní) Centrální banka s postavením správního úřadu jiná Finanční správa Správa veřejných financí Správa peněžního systému Správa finančního trhu Správa veřejných příjmů Správa veřejných výdajů Správa daní Správa cel Správa ostatních příjmů Teritoriální principy •Centrální finanční správa – MF, ČNB •Administrativní členění státu – obec, okres, kraj (1960) •Obvody podle systému územních samosprávných celků – obec (typ), VÚSC •Vlastní obvody podle potřeb FS •Kombinovaný systém teritoriální a funkční (pobočky ČNB) • Teritoriální principy •Centrální finanční správa – MF, ČNB •Administrativní členění státu – obec, okres, kraj (1960) •Obvody podle systému územních samosprávných celků – obec (typ), VÚSC •Vlastní obvody podle potřeb FS •Kombinovaný systém teritoriální a funkční (pobočky ČNB) • Koncentrace x dekoncentrace •Relativní •Koncentrace v systému národních výborů •Dekoncentrace – vytváření speciálních orgánů k výkonu finanční správy •Tendence dílčí koncentrace – specializace – specializované a odvolací fin. ředitelství Centralizace x decentralizace •Centralizovaná finanční správa – pobočky •ČNB •Fondy •Decentralizace – fiskální federalismus •Správa státních financí •Správa financí územních samospráv •Správa financí profesních (zájmových) veřejných korporací Duální správa •Správa vykonávaná dvěma orgány finanční správy bez vzájemného vrchnostenského vztahu •Určující kritérium působnosti/příslušnosti: charakter (statut) adresáta FS •Příklady: devizové orgány – MF, ČNB • FSČR: obecné FÚ, Specializovaný FÚ Dělená správa – funkční princip •§§ 161-162 Daňového řádu •Procesně dělená správa •Institucionálně dělená správa • •Nalézací řízení • •Inkasní správa • •Vymáhání Potřeby finanční správy •Jednotné zásady fungování finanční správy, zejména v případě správy veřejných financí • •Splnění požadavků dobré správy •Efektivnost •Hospodárnost •Stabilita