Úvod do managementu veřejné správy Management veřejné správy – NP203Zk Blok 1 Několik důležitých pojmů na úvod •Statky – zboží (produkty) a služby •Volné zdroje – zdroje, které jsou využívány bezplatně (většinou ve veřejném vlastnictví, výjimečně v soukromém) •Pokud jsou „vzácné“ zájemci si navzájem konkurují •Soukromí vlastník „vtělí“ vzácnost do ceny •Pro veřejného vlastníka to může být více problematické (nepřináší-li užívání žádné náklady) •např. parkování na soukromém pozemku vs. obecním pozemku • •Volnost zdroje obvykle vede k jeho nedostatku •příklad – zpoplatnění parkování na obecním pozemku • • • • Několik důležitých pojmů na úvod •Volné statky – statky, za které spotřebitelé „přímo“ neplatí; míra spotřeby není závislá na výši platby •rozdělování se neřídí zákony nabídky a poptávky •Počáteční „platba“ je konstantní, nezvyšuje se se spotřebou (utopený náklad) •Např. zdravotní péče hrazená veřejným zdravotním „pojištěním“ •Voda v bytech bez měřičů spotřeby vody v jednotkách •Plýtvání, nedostatek, zbytečné náklady poskytovatele takových služeb • • • Několik důležitých pojmů na úvod •Veřejné statky – nejsou přímo být zpoplatněny, z podstaty jsou nabízeny bezplatně •veřejné osvětlení •armáda •„neplatící“ nelze vyloučit ze spotřeby (problém černých pasažérů) •O množství veřejného statku nerozhodují spotřebitelé přímo projevením svých preferencí (poptávky) na trhu, určuje je obec (stát) •Výpočet poptávky po veřejných statcích je problematický •Jsou financovány z veřejných fondů • •Poskytování veřejných statků je závislé na rozhodování voličů, politiků, úředníků, apod. • • • • Zdroj: HOLMAN, R. Ekonomie, 2008 Několik důležitých pojmů na úvod II •Tržní mechanismus •Nabídka •Poptávka •cena • •Regulace cen •Stimulace nabídky/poptávky • • Zdroj: Economics Stack Exchange Veřejná správa • •Klíčové znaky: •Veřejné služby •Veřejné záležitosti •Veřejný zájem • •Absence „tržních principů“ v činnosti veřejné správy? • • Uspořádání veřejné správy • •Tři základní systémy uspořádání: •Anglo-americký systém – na místní úrovni jen samospráva •Francouzský systém – na místní úrovni odděleně samospráva i místní státní správa •Smíšený systém – na místní úrovni samospráva a státní správa vykonávány společně (samostatná a přenesená působnost) - ČR • • Úkol 1 •Vyberte si jakoukoli oblast veřejné správy • •Shledáváte v této vybrané oblasti nějaké neefektivity? • •Pokud ano, v čem spočívají? Pár dalších pojmů ... •New Public Administration •USA, 60. a 70. léta 20. st. •veřejná správa blíže občanům •nejedná se o určité principy řízení, ale obecný koncept veřejné správy •Vnímání okolního prostředí – ekonomické, environmentální, sociální faktory, atd. •Zaměření na příjemce veřejných statků • • • Pár dalších pojmů ... •New Public Management •VB, Australie, 80. léta 20.st. •Margaret Thatcherová, zavádění tržních principů do veřejné správy •Snahy o: •Decentralizaci veřejné správy •Konkurenční prostředí •Snižování nákladů •Kontrola výstupů Reformy zavádějící managerské principy Úkol 2 •Jak dle vašeho názoru vnímá veřejnou správu veřejnost ? • •Proč ji takto vnímá? • •Jak její fungování v ČR vnímáte Vy? • SMART governance •reprezentuje především principy • transparentnosti •přehlednosti •3E, tj. hospodárnosti, účelnosti, efektivity •hlavním cílem SMART Governance je hledat mezi těmito principy, které jdou přirozeně proti sobě, rovnováhu a maximální hodnotu za vynaložené peníze smart.png Metodika veřejného nakupování I •7. července 2016 vláda schválila Metodický pokyn CHJ č. 3, kterým je Metodika veřejného nakupování: Naplňování principů 3E v praxi veřejného zadávání. •Metodický pokyn CHJ č. 3, který se zaměřuje na oblast naplňování principů hospodárnosti, efektivity a účelnosti (tj. „principy 3E“) v praxi veřejného zadávání. Jedná se o dokument doporučujícího charakteru. •Dokument představuje metodickou pomůcku ve vztahu k naplňování principů 3E v procesu veřejného zadávání. Rozpracovává principy upravené č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole ve veřejné správě, ve znění pozdějších předpisů, jehož je Ministerstvo financí gestorem. •Cílem metodiky není výklad zákona č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek. Metodika je zpracována v souladu se zákonem o zadávání veřejných zakázek a byla se zástupci Ministerstva pro místní rozvoj průběžně konzultována. •Metodika je zaměřena pouze na ty fáze zadávání veřejných zakázek, které jsou považovány za stěžejní s ohledem na naplňování zmíněných principů 3E, a to výhradně z pohledu naplňování těchto principů. Výkladová stanoviska a související metodiky k novému zákonu o zadávání veřejných zakázek bude i nadále připravovat Ministerstvo pro místní rozvoj. •Metodika byla schválena usnesením vlády ze dne 7. července 2016 č. 620. • Zdroj: Metodický pokyn CHJ č. 3 Metodika veřejného nakupování II •metodika je určena pro všechny organizace, které hospodaří s veřejnými prostředky. Primárně se jedná o veřejné zadavatele, a to jak na úrovni ústřední státní správy, tak i na úrovni územních samosprávných celků. •v České republice je ročně prostřednictvím veřejných zakázek alokováno kolem 600 mld. Kč - více než polovina státního rozpočtu a více než 15 % celkového hrubého domácího produktu ČR. •Míra 3 E při alokování těchto prostředků tak má dopad nejen na poskytování kvalitních služeb občanům, ale i na celé národní hospodářství a celkové tržní prostředí v České republice. Zdroj: Metodický pokyn CHJ č. 3 Metodika veřejného nakupování - Veřejný nákup •Veřejný nákup začíná již ve fázi stanovování cílů a plánování výdajů (přípravy rozpočtu, přípravy projektové dokumentace, přípravy plánu veřejných zakázek), nepodílí se na něm pouze útvar veřejných zakázek. •metodika je určena mnohem širšímu okruhu osob, které se v jednotlivých fázích životního cyklu veřejného výdaje v organizaci podílejí na rozhodování o veřejném výdaji, který je následně realizován formou veřejné zakázky. •Veřejným nakupováním je přitom myšlen celý tento proces od identifikace potřeby až po finální vyhodnocení toho, zda a v jaké míře veřejnou zakázkou došlo k naplnění potřeby zadavatele a ke splnění stanovených cílů. Zdroj: Metodický pokyn CHJ č. 3 Metodika veřejného nakupování - Legislativní rámec veřejného nakupování •Základní procesní povinnosti v oblasti veřejného nakupování jsou definovány zákonem č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek •v § 6 stanovuje obecnou povinnost dodržovat při zadávání veřejných zakázek zásadu transparentnosti, přiměřenosti a ve vztahu k dodavatelům zásadu rovného zacházení a zákazu diskriminace •dílčí oblasti vztahující se zadávání veřejných zakázek jsou pak podrobněji upraveny jednotlivými prováděcími předpisy Zdroj: Metodický pokyn CHJ č. 3 Metodika veřejného nakupování - Legislativní rámec veřejného nakupování II •Povinnost zajistit hospodárný, efektivní a účelný výkon veřejné správy stanovuje zákon č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole ve veřejné správě •v § 4 uvádí, že hlavními cíli finanční kontroly je prověřovat: • a. dodržování právních předpisů a opatření přijatých orgány veřejné správy v mezích těchto předpisů při hospodaření s veřejnými prostředky k zajištění stanovených úkolů těmito orgány, •b. zajištění ochrany veřejných prostředků proti rizikům, nesrovnalostem nebo jiným nedostatkům způsobeným zejména porušením právních předpisů, nehospodárným, neúčelným a neefektivním nakládáním s veřejnými prostředky nebo trestnou činností Zdroj: Metodický pokyn CHJ č. 3 Metodika veřejného nakupování - Legislativní rámec veřejného nakupování III •c. včasné a spolehlivé informování vedoucích orgánů veřejné správy o nakládání s veřejnými prostředky, o prováděných operacích, o jejich průkazném účetním zpracování za účelem účinného usměrňování činnosti orgánů veřejné správy v souladu se stanovenými úkoly, • •d. hospodárný, efektivní a účelný výkon veřejné správy. Zdroj: Metodický pokyn CHJ č. 3 Metodika veřejného nakupování - Legislativní rámec veřejného nakupování IV •Principy účelnosti, hospodárnosti a efektivity zakotveny rovněž v zákoně č. 166/1993 Sb., o Nejvyšším kontrolním úřadu • •v § 4 stanovuje, že „při kontrole Úřad prověřuje, zda kontrolované činnosti jsou v souladu s právními předpisy, přezkoumává jejich věcnou a formální správnost a posuzuje, zda jsou účelné, hospodárné a efektivní.“ Zdroj: Metodický pokyn CHJ č. 3 Metodika veřejného nakupování - Legislativní rámec veřejného nakupování V •Požadavky hospodárnosti, efektivnosti a účelnosti lze nalézt i v zákoně č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech a o změně některých souvisejících zákonů •v § 39 stanovuje, že „správce kapitoly soustavně sleduje a vyhodnocuje hospodárnost, efektivnost a účelnost vynakládání výdajů ve své kapitole. Je-li zřizovatelem organizační složky státu nebo příspěvkové organizace nebo funkci zřizovatele vykonává, působí při jejím řízení k tomu, aby vynakládání výdajů bylo co nejhospodárnější, nejefektivnější a nejúčelnější“ Zdroj: Metodický pokyn CHJ č. 3 Principy 3 E •Definice principů 3E je v odborné literatuře různá (často ne zcela jednoznačná) •metodika pracuje s definicí pojmů převzatou přímo z nařízení Evropského Parlamentu a Rady, kterým se stanoví finanční pravidla o souhrnném rozpočtu Unie (Nařízení (EU, EURATOM) č. 966/2012) • Zdroj: Metodický pokyn CHJ č. 3 Principy 3 E - Účelnost •Účelnost (Effectiveness) •Účelným nakládáním s veřejnými prostředky se rozumí, že dosažené výsledky odpovídají stanovené a prokázané potřebě •jedná o naplnění cílů organizace, kvůli kterým daná potřeba vznikla •účelnost se váže na to, jak užitečná (přínosná) je daná veřejná zakázka ve vztahu k dosažení požadovaných výsledků, tedy naplnění cílů organizace. •v praxi veřejného nakupování se tedy primárně jedná o to, jestli je poptávána správná věc (zboží či služba) Zdroj: Metodický pokyn CHJ č. 3 Principy 3 E - Hospodárnost •Hospodárnost (Economy) •Hospodárným nakládáním s veřejnými prostředky se rozumí, že zdroje jsou k dispozici ve správnou dobu, v dostatečném množství, v přiměřené kvalitě a za co nejvýhodnější cenu. •jedná se o minimalizaci nákladů na zdroje použité k dosažení plánovaných výkonů nebo výstupů nějaké činnosti při zohlednění řádné kvality takových výstupů nebo výkonů •v praxi veřejného nakupování se primárně jedná o to, jestli je poptávaná věc (zboží či služba) získána za co nejvýhodnějších podmínek pro zadavatele Zdroj: Metodický pokyn CHJ č. 3 Principy 3 E - Efektivita •Efektivita/účinnost (Efficiency) •Efektivním nakládáním s veřejnými prostředky se rozumí, že je dosahováno co nejlepšího vztahu mezi použitými prostředky a dosaženými výsledky. •Jedná o maximalizaci přínosů, kterých lze vynaložením veřejných prostředků dosáhnout. Efektivita se váže na to, jak byla daná potřeba zajištěna. •V praxi veřejného nakupování se tedy primárně jedná o to, jestli byla daná věc (zboží či služba) poptávána správně, tj. zda zadavatel využil veškeré možnosti, které přispívají k maximalizaci přínosů z vynaložených prostředků. Zdroj: Metodický pokyn CHJ č. 3 Principy 3 E – Celkový pohled •Dodržování principů 3E by mělo být vždy posuzováno jako celek, nikoliv jako jednotlivé dílčí aspekty. Pouze v takovém případě je zajištěn optimální výsledek, kterým je co nejvyšší přidaná hodnota pro naplnění cílů organizace. •Optimum je tedy dosaženo pouze při uplatnění všech tří principů současně. •nakonec dosaženo za vynaložené prostředky co nejlepší hodnoty a aby tato hodnota naplňovala konkrétní legitimní účel a byla k němu přiměřená Zdroj: Metodický pokyn CHJ č. 3 Úkol 3 •Jak je dle Vaše názoru aplikován princip 3E ve veřejné správě v současné době? • •Uveďte konkrétní oblast, kde shledáváte nedostatky. • Řízení ve veřejné správě •Autoritativní styl •Demokratický styl •Laissez-faire styl • •Různé styly pro různé oblasti veřejné správy •klady/zápory Příklady organizace Zdroj: Vágner, I. 2006 Výhody: -Vedení má více času na plánování a rozhodování -Vedení může lépe poznávat práci podřízených -Účinnější koordinace a kontrola -Lepší „obrázek“ fungování celku - Nevýhody: -Sklon k detailnímu vedení lidí -Přehnaná kontrolní činnost -Centralizace v rozhodování -Nebezpečí zkreslování informací při velkém stupni úrovní Příklady organizace II Zdroj: Vágner, I. 2006 Výhody: -Menší počet organizačních úrovní, stupňů řízení -Účelná decentralizace kompetencí -Předpoklady pro širší iniciativu zdola -Rychlejší rozhodování Nevýhody: -Přetěžování vedení -Menší možnost neformálního kontaktu vedení -Možnost povrchnějšího vnímání problémů jednotlivých středisek vedením - Úkol 4 •Jaký způsob vedení je aplikován na Vašem pracovišti? • •Jaká je organizační struktura na Vašem pracovišti? • • Otázky? • •Děkuji za pozornost • • •JUDr. Johan Schweigl, Ph.D. •Johan.Schweigl@law.muni.cz