Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 1 Personální základ veřejné správy. Veřejná služba. Státní služba 4. přednáška 9.3.2018 doc.JUDr. Soňa Skulová, Ph.D. Personální základ veřejné správy  Co je určujícím faktem pro kvalitu ( legalitu, správnost, efektivnost, racionalitu, pružnost, adekvátnost, předvídatelnost, včasnost) veřejné správy ? - Materiální základ ( budovy, vybavení, technika, software,…) ? - Ekonomický základ ( majetek, finanční prostředky a zdroje)? - Právní prostředky ( pravomoc, působnost, donucení potenciální a efektivní, sankce) ? Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 2 základem dobré veřejné správy je lidský činitel, resp. personální základ.  Projevovalo se a uznáváno od počátků vývoje veřejné správy.  V moderním právním státě – služba pro občany, právnické osoby, ekonomické subjekty, společnost.  = veřejná služba: - Ústava - čl. 2 odst. 3: „Státní moc slouží všem občanům,….“ - 4 odst. 1 správního řádu: „Veřejná správa je službou veřejnosti…“ Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 3 Veřejná služba:  Vykonávána konkrétními fyzickými osobami, jež se stanou vykonavateli veřejné moci a služby. = specifické postavení vůči adresátům svého působení.  Vázáni principem zákonnosti, a dalšími principy, resp. zásadami.  Jsou reprezentanty veřejné moci, a jednají ve veřejném (nikoliv vlastním, resp. soukromém) zájmu.  Tím založeny zvýšené nároky na jejich činnost, a také specifický režim, kontrola, odpovědnost. Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 4 Požadavky na veřejnou službu v moderním právním státě : poskytovat kvalitní, odborný – profesionální, nestranný, transparentní, odpovědný výkon veřejné správy. Zajišťováno:  právní úpravou (národní + status úředníků EU), = úprava povinností úředníka, odpovědnosti disciplinární i trestní, střet zájmů, + zajištění, práva, vzdělávání,  soft-law Rady Evropy zejména Doporučení VM RE: k postavení úředníků v Evropě, k předpokladům veřejné služby,…),  etickými kodexy a etickou infrastrukturou. Jakými cestami jsme se k tomu propracovali ? Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 5 Historický vývoj v našich zemích  Vznik byrokracie (profesionální úředníci) – absolut. stát.  Státní služba v moderním pojetí – od poslední čtvrtiny 19. století /právní stát/.  Vyústilo v přijetí z.č.15/1914 Ř.z. – o služebním poměru státních zaměstnanců a státních zřízenců - tzv. Služební pragmatika ( systém definitivy – kariérní – tj. celoživotní služba, zaručený postup).  Československá republika převzala, pěstovala („státní zaměstnanci“)  Po r.1945 očista od kolaborantů,  Po r. 1948 odstraňování práv veřejných zaměstnanců, podřízení politickému řízení (vedoucí jedna politická strana), postupná unifikace s PP vztahy („všichni stejní zaměstnanci jsou, stát jako hlavní zaměstnavatel“), završeno přijetím ZP v r. 1965. Zápatí prezentace 6 Recentní vývoj ( po r.1989)  Pomalý návrat ke standardům.  Nejprve dílčí změny v zákoníku práce ( pouze klasické povinnosti této skupiny zaměstnanců – mlčenlivost, nestrannost, zákaz přijímání darů, omezení podnikatelské činnosti).  V rámci reformy veřejné správy (počátkem milénia) – úsilí o zakotvení státní služby.  Definujte zápatí - .název prezentace / pracoviště 7 Platná úprava rozlišuje :  úředníky územních samosprávných celků (jsou zaměstnanci tohoto ÚSC) - z.č. 312/2002 Sb. - NEJDE O STÁTNÍ SLUŽBU !!!  úředníky státní (z.č.234/2014 Sb.) – jsou zaměstnanci státu, ve služebním poměru.  příslušníky bezpečnostních sborů (z.č.361/2003 Sb.) – PČR, HZS, CS, VS, GIBS, BIS, ÚZSI = rovněž ve služebním poměru (ještě užší vztah ke státu).  vojáky z povolání (z.č. 221/1999 Sb.) – rovněž ve služebním poměru. Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 8 Pojem „státní služba“ Zápatí prezentace 9  A) označení právních, „státně služebních“, poměrů zaměstnanců působících ve státní správě.  Jde o právní vztah těchto osob ke státu.  B) označení okruhu těchto zaměstnanců (osob),  C) označení „služební“, úřední činnosti shora uvedených osob. Pojem a znaky „státní služby“  Z těchto důvodů se státní služba vyvinula jako veřejnoprávní vztah (na rozdíl od pracovního poměru v soukromé sféře), a to vztah mezi státem a zaměstnancem (úředníkem). Řízení ve věcech služebního poměru upraveno zákonem. - Rozhodnutí ve věcech služebního poměru podléhají soudnímu přezkumu. Zápatí prezentace 10 Pojem a znaky „státní služby“ Zápatí prezentace 11 Typické znaky státně služebního poměru :  Vzniká jednostranným úkonem - jmenováním do funkce (nikoliv smluvně jako v soukromém sektoru), /§ 31 ZOSS/  Vyšší nároky na zaměstnance (rozsah povinností, včetně např. loajality, služební pohotovost, omezení podnikatelské činnosti, politické angažovanosti,zákaz přijímaní darů, mlčenlivost…) /Část III. ZOSS – Povinnosti a práva st.zaměstnanců,…/  Disciplinární (kázeňská, kárná) odpovědnost ( krajní sankce = zrušení služebního poměru) – řízení před služebním orgánem (kárná komise, kárné řízení) /část IV. ZOSS/ Pojem a znaky „státní služby“ Vyšší požadavky kompenzovány určitými výhodami, právy:  Vyšší stabilita poměru (omezené možnosti zrušení, skončení poměru), AKTUÁLNĚ snaha o redukci (!!!) – v legislat. procesu návrh změn služebního zákona.  Plat ( nikoliv mzda), zaručený zákonem, určený zpravidla tarifem + třídami, + další náležitosti k platu ( příplatky, odměny),  Podpora při výkonu služby ( vč. stížnosti),  Stanovení podmínek výkonu služby,  celoživotní vzdělávání (placené, studijní volno, odborná literatura) + zároveň povinnost. Zápatí prezentace 12 Zápatí prezentace 13 Zákon o státní službě Ústavní základ:  Čl. 79 odst. 2 Ústavy ČR: „Právní poměry státních zaměstnanců v ministerstvech a jiných správních úřadech upravuje zákon. “ Geneze:  Požadavek EU na zefektivnění, profesionalitu a depolitizaci VS Jedno z předvstupních kritérií. Přijat, ALE: smutný osud zákona č. 218/2002 Sb. (o státní službě) – účinnosti nenabyl - 5x odložena. 2014 - zrušen a nahrazen: Zákonem č. 234/2014 Sb., o státní službě. Zákon o státní službě  Účinnost - obecně dne 1. 1. 2015 (tj. 13 let po platnosti prvního služebního zákona č. 218/2002 Sb.) – významná Přechodná ustanovení ! (prezidentovo veto přehlasováno).  Zákon o depolitizaci (!!!) veřejné správy jeho tvorba a schválení spojen s politickým bojem.  v rámci tzv. „komplexního pozměňovacího návrhu“ k původnímu znění zákona č. 218/2002 Sb. – avšak  projednáván byl zcela nový návrh zákona (?!), jenž byl v opakovaném třetím čtení 10.9.2014 schválen v PS, Senátem schválen 24.9. 2014. Zápatí prezentace 14 Zákon o státní službě Znaky:  Jde o předpis veřejnoprávní, upravuje veřejnoprávní vztahy, NIKOLIV pracovněprávní.  I když zároveň - delegovaná úprava – odkazuje na více místech na konkrétně uvedená ustanovení zákoníku práce (věci stanovení podmínek výkonu práce, apod.) .  22 zmocňovacích ustanovení – zejm. k vydání prováděcích předpisů, zejm. nařízení vlády či vyhlášek ministerstva. Zápatí prezentace 15 Zákon o státní službě - předmět úpravy:  právní poměry 1) státních zaměstnanců vykonávajících ve 2) správních úřadech 3) státní správu.  Dále upravuje: • organizační věci státní služby • služební vztahy státních zaměstnanců, • odměňování státních zaměstnanců, • řízení ve věcech služebního poměru,  organizační věci týkající se zaměstnanců ve správních úřadech, kteří pracují v základním pracovněprávním vztahu (tedy nikoliv ve státní službě). Zápatí prezentace 16 Státní zaměstnanec, správní úřad, státní správa  1) Státní zaměstnanec (§ 6)  fyzická osoba, která byla přijata do služebního poměru a zařazena na služební místo nebo jmenována na služební místo představeného k výkonu některé z činností uvedených v § 5 (služba).  2) Správní úřad (§ 3) = služební úřad (§ 4) ( v něm působí státní zaměstnanci):  ministerstvo a jiný správní úřad, jestliže je zřízen zákonem a je zákonem výslovně označen jako správní úřad nebo orgán státní správy.  3) Státní správa = služba  Podrobně vymezena v § 5 – „Služba a obory služby“.  Služba = v podstatě druhy činností /např. příprava a provádění správních úkonů včetně kontroly, audit, zadávaní veřejných zakázek,…)  Obory služby stanoví vláda nařízením - s tím provázána služební místa /vytvořena systemizace služebních míst- pro každý služební úřad/, Zápatí prezentace 17 Organizace státní služby  NÁMĚSTEK PRO STÁTNÍ SLUŽBU ( nesprávně a lidově „SUPERÚŘEDNÍK“) ( JEDINÝ)  Jmenuje vláda na návrh premiéra na základě výběrového řízení  Stojí v čele sekce MV pro státní službu, vydává služební předpisy, není kárně odpovědný,…  Zastoupen personálním ředitelem sekce MV pro státní službu  Josef Postránecký  VEDOUCÍ SLUŽEBNÍHO ÚŘADU (V KAŽDÉM ÚŘADĚ) - § 14  ten, kdo podle jiného zákona stojí v čele tohoto správního úřadu a tento úřad řídí, bez ohledu na to, zda je státním zaměstnancem (MINISTR, PŘEDSEDA ÚOHS, ATD.)  řídí činnosti související se zajišťováním organizačních věcí služby, správy služebních vztahů a odměňování státních zaměstnanců a vedoucího podřízeného služebního úřadu. Zápatí prezentace 18 Organizace státní služby  PŘEDSTAVENÝ (V KAŽDÉM ÚŘADĚ)  státní zaměstnanec, který je oprávněn vést podřízené státní zaměstnance, ukládat jim služební úkoly, organizovat, řídit a kontrolovat výkon jejich služby a dávat jim k tomu příkazy.  V ministerstvech a na Úřadě vlády :  náměstek pro řízení sekce (také „státní tajemník“) – personální pravomoci, dále ředitel odboru, vedoucí oddělení.  V jiných správních úřadech - vedoucí služebního úřadu, ředitel sekce, ředitel odboru, vedoucí oddělení. Zápatí prezentace 19 Vznik služebního poměru  Služba se vykonává ve služebním poměru na dobu neurčitou nebo na dobu určitou  veřejné výběrové řízení – podává se žádost, resp. přihláška  požadavky: 18 let, bezúhonnost, občan EU, svéprávnost, zdravotní způsobilost, požadované vzdělání  vzniká na základě rozhodnutí o přijetí do služebního poměru, zároveň služební orgán rozhodne o zařazení zaměstnance  služební slib  do služebního poměru lze přijmout pouze osobu, u které lze předpokládat, že bude ve službě dodržovat demokratické zásady ústavního pořádku České republiky a řádně vykonávat službu  složení úřednické zkoušky.  Zápatí prezentace 20 Skončení služebního poměru  smrt státního zaměstnance nebo jeho prohlášení za mrtvého,  uplynutí doby určité,  ze zákona – § 74 – např. pravomocné odsouzení pro úmyslný TČ, zbavení svéprávnosti, atd.,  rozhodnutím služebního orgánu – § 72,  na základě žádosti státního zaměstnance – § 73.  rozhodnutí o skončení služebního poměru je správním rozhodnutím Zápatí prezentace 21 Povinnosti státních zaměstnanců (§ 77)  Mlčenlivost  Nestrannost  Dodržování právních předpisů a služební kázně  Plnění úkolů osobně, řádně a včas  zdržet se jednání, které by mohlo vést ke střetu veřejného zájmu se zájmy osobními  Nepřijímat dary nad 300 Kč (?!)  A další… Zápatí prezentace 22 Práva státních zaměstnanců (§ 79)  vytvoření podmínek pro řádný výkon služby  odmítnout vyřizovat služební úkoly nespadající do oborů služby  odmítnout splnit služební úkol, který má plnit osobně představený (výjimkou zastupování)  snížení platové třídy bez souhlasu zaměstnance jen v případech stanovených zákonem o státní službě nebo zákonem, který mění působnost služebního úřadu  podat stížnost ve věcech výkonu služby a služebních vztahů (§ 157)  A další … Zápatí prezentace 23 Omezení práv státních zaměstnanců  nelze funkce v politické straně nebo politickém hnutí (avšak může být členem politické strany)  zápověď členství v řídícím nebo kontrolním orgánu obchodní korporace  jiná výdělečná činnost jen se souhlasem služebního orgánu – výjimky § 81 odst. 2  představený nemá právo na stávku – § 80  zákaz konkurence – § 83. Zápatí prezentace 24 Kárná odpovědnost - § 88 a n.  Kárné provinění = zaviněné porušení služební kázně  Služební kázeň = řádné plnění povinností státního zaměstnance vyplývajících mu z právních předpisů, které se vztahují ke službě v jím vykonávaném oboru služby, ze služebních předpisů a z příkazů.  Kárná opatření  písemná důtka,  snížení platu až o 15 % na dobu až 3 kalendářních měsíců,  odvolání ze služebního místa představeného, nebo zvlášť závažné  propuštění ze služebního poměru. kárné prov. Zápatí prezentace 25 Podmínky výkonu služby  Z velké částí vychází ze zákoníku práce (odkazuje se na použití ZP – přímé či obdobné )  rovné zacházení a zákaz diskriminace  služební dobu a dobu odpočinku  služební volno  vzdělávání státních zaměstnanců  náhradu výdajů v souvislosti s výkonem služby  bezpečnost a ochranu zdraví při výkonu služby  podmínky pro výkon služby a zabezpečení státního zaměstnance  podmínky pro sladění rodinného a osobního života státních zaměstnanců s výkonem služby. Zápatí prezentace 26 Vzdělávání  Prohlubování vzdělávání  vstupní vzdělávání,  průběžné vzdělávání,  vzdělávání představených a  jazykové vzdělávání.  Zvýšení vzdělávání  6 dní služebního volna pro tyto účely ročně. Zápatí prezentace 27 Odměňování  platové třídy a platové tarify  zvláštní úprava: pro příplatek za vedení, příplatek za službu přesčas, zvláštní příplatek, osobní příplatek, odměnu, odměnu za služební pohotovost v případě platu některých služebních orgánů ( např. náměstek pro státní službu Zápatí prezentace 28 Postavení úředníků územních samosprávných celků – zákon č. 312/2002 Sb., v platném znění - Zákon upravuje pracovní poměr a vzdělávání těchto úředníků. Podpůrně se uplatňuje zákoník práce. - Úředníci ÚSC jsou zaměstnanci obce či kraje. - Úředníkem se rozumí zaměstnanec ÚSC podílející se na výkonu správních činností zařazený do obecního úřadu. - Úředníkem se může stát fyzická osoba, která je státním občanem České republiky, popřípadě fyzická osoba, která je cizím státním občanem a má v České republice trvalý pobyt, dosáhla věku 18 let, je způsobilá k právním úkonům, je bezúhonná, ovládá jednací jazyk a splňuje další předpoklady pro výkon správních činností stanovené zvláštním právním předpisem. - Zákon stanoví „klasické“ povinnosti úředníka, zkoušku odborné způsobilosti, a vstupní a průběžné vzdělávání (akreditované instituce, programy. Úloha ministerstva vnitra.) Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 29 K dotazu – „zkouška odborné způsobilosti u úředníků vykonávajících pouze samostatnou působnost“: Dle § 21 z.č. 312/2002 Sb., vykonávají správní činnosti stanovené prováděcím předpisem úředníci ÚSC, jež prokázali zvláštní odbornou způsobilost ( jež se ověřuje zkouškou – odst. 2 cit. ust.). Příslušná vyhl.č. 512/2002 Sb., o zvláštní odborné způsobilosti úředníků ÚSC, v § 1 uvádí přehled uvedených správních činností, přičemž nerozlišuje správní činnosti dle toho, zda jsou vykonávány v samostatné či přenesené působnosti, přičemž řadí mezi uvedené správní činnosti mj. činnosti při finančním hospodaření ÚSC a jeho přezkumu, nebo činnosti při správě daní a poplatků (kam náleží také místní poplatky). Lze tedy dovodit, že požadavek na zvláštní odbornou způsobilost úředníků ÚSC nelze vztáhnout pouze na činnosti vykonávané v přenesené působnosti. Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 30 Děkuji za pozornost……