Finanční právo procesní řízení při placení daní Zpracováno s využitím prezentace Mgr. Lukáše Hrdličky, dostupné na www.radimbohac.cz • • • •Zdroj: http://www.reflex.cz/clanek/glosa/84789/kde-je-stat-objevi-se-problem-kde-je-problem-objevi-se-poli tik-a-pak-uz-jde-jen-o-vasi-penezenku.html?fb_comment_id=1566276893488543_1566401116809454 lpředmět evidence daní l losobní daňový účet (ODÚ) ldebetní strana ODÚ – předpisy, odpisy a jejich opravy lkreditní strana ODÚ – platby a vratky l ldepozitní účet l lposkytování informací z ODÚ lpotvrzení o stavu ODÚ lpotvrzení o skutečnostech z ODÚ (např. bezdlužnost) l lodpis nedoplatku pro nedobytnost l l! Neplést s pojmem daňová evidence dle § 7b ZDP ! 1. Evidence daní (§ 149 DŘ) •2 ldaňový řád definuje pojem nedoplatek jako: lčástku daně, která není uhrazena a uplynul již den splatnosti této daně lneuhrazené příslušenství daně, u kterého již uplynul den splatnosti lneuhrazenou částku zajištěné daně l lvztah k pojmům (viz schéma na dalším snímku) ldaňový dluh (splatný/nesplatný) => dlužník (§ 176 odst. 2 písm. c) DŘ) ldaňová pohledávka (splatná/nesplatná) lsplatná daň l lzánik nedoplatku l lvyrozumění o nedoplatku - neformální 2. Nedoplatek •3 Je předepsána do evidence daní (i zpětně) Daň (Daňová pohledávka) Nesplatná Splatná Vymahatelný Nedoplatek Nevymahatelný - při posečkání či rozložení úhrady na splátky - pokud neuplynul náhradní den splatnosti Neuhrazena Uhrazena Splněna platební povinnost ® daňová pohledávka zaniká splněním Dřívější úhrada = přeplatek Dosud není předepsána do evidence daní Výkaz (vymahatelných) nedoplatků je exekučním titulem •4 Splatnost daně lObecně: § 134/3 DŘ l lZvláštní úprava – např.: lDaň z nemovitých věcí (§ 15 ZoDzNV) lSpD (§ 18/5 ZoSpD): Daň je splatná do 40. dne po skončení zdaňovacího období, ve kterém vznikla povinnost daň přiznat a zaplatit, pokud tento zákon nestanoví jinak – viz: l§ 76 u daně z lihu (55 dní po) l§ 116 u daně z tabákových výrobků lpřeplatek - částka, o kterou úhrn plateb a vratek na kreditní straně ODÚ převyšuje úhrn předpisů a odpisů na debetní straně ODÚ l lvratitelný přeplatek = přeplatek, který prošel tzv. testem vratitelnosti ltest vratitelnosti - přeplatek se započte nejprve na: 1.nedoplatky na jiných ODÚ u téhož správce daně 2.nedoplatky u jiného správce daně, jenž o něj požádal před vystavením příkazu k vrácení daňovému subjektu l lvratitelný přeplatek je v dispozici daňového subjektu lmožnost požádat o jeho vrácení či převedení l lúrok z vratitelného přeplatku (sankce pro správce daně) •6 3. Přeplatek lčasový úsek, ve kterém je možné realizovat dobrovolnou i nedobrovolnou úhradu daně l lprekluzivní (propadný) charakter lhůty •rozdíl oproti předchozí právní úpravě v ZSDP, kde byla promlčecí i prekluzivní lhůta •explicitně neřešen přechod charakteru běžících lhůt l ldélka lhůty lzákladní 6 let lmaximální 20 let lu nedoplatku zajištěného zástavním právem zapisovaného do veřejného registru: 30 let od zápisu l •7 4. Lhůta pro placení daně 1/2 lpočátek běhu lhůty lu daní vyměřovaných = okamžik splatnosti lu daní doměřovaných = okamžik náhradní splatnosti Ø lúkony přerušující lhůtu lzahájení exekučního řízení lnejen podle daňového řádu, ale i podle exekučního řádu lzřízení zástavního práva loznámení rozhodnutí o posečkání (po novele též oznámení rozhodnutí, kterým se mění stanovená doba posečkání) llhůta se staví po dobu lvymáhání daně soudním exekutorem lpřihlášení daňové pohledávky do insolvenčního řízení nebo do veřejné dražby lodkladu daňové exekuce ldaňové exekuce srážkami ze mzdy ldožádání mezinárodní pomoci při vymáhání •8 4. Lhůta pro placení daně 2/2 lpořadí úhrady daně lrozdíl mezi daní a příslušenstvím lrozdíl mezi běžnou platbou a vymáháním lspecifické případy – ručení, insolvence l lzpůsob placení daně lprimárně v české měně lforma placení lbezhotovostně lv hotovosti lkolkovými známkami (pouze soudní a správní poplatky) lpřeplatkem na jiné dani l lden platby lpřevzetím hotovosti lpřipsáním na účet správce daně (po novele speciální pravidlo pro placení kartou - den, kdy ten, kdo daň platí, předal platební příkaz správci daně) l •9 5. Vybírání daní Provozovatel poštovních služeb Odesílatel Poskytovatel platebních služeb odesílatele (nebo provozovatele pošt. služeb) Správce daně Poskytovatel platebních služeb správce daně odesílá bezhotovostní platbu platí poštovním poukazem platba připsána na účet správce daně = den platby podle DŘ platba připsána na účet PPS SD lhůta pro předání: 2 dny •10 Platební styk v rámci platby daní lpojem DěS l§ 161 a 162 + § 2 odst. 3 písm. c) daňového řádu l§ 106 správního řádu (a další zákony) l lspráva placení l lprocesní DěS lobligatorní l lvěcná (kompetenční, organizační) DěS lfakultativní lvarianty (vybírá x vymáhá x eviduje) l l •11 6. Dělená správa (DěS) Procesní režim správního řádu (OSŘ, SŘS, TrŘ aj.) Procesní režim daňového řádu Řízení o uložení peněžitého plnění Vybírání peněžitého plnění Vymáhání peněžitého plnění Evidence peněžitého plnění Příslušný orgán nemá procesní postavení správce daně Příslušný orgán má procesní postavení správce daně •12 Placení a DěS Orgán veřejné moci Orgán veřejné moci Orgán veř. moci Uloží peněžité plnění Uloží peněžité plnění Uloží peněžité plnění Vybírá a eviduje peněžité plnění Vybírá a eviduje peněžité plnění Vymáhá a eviduje peněžité plnění Obecný správce daně Obecný správce daně Vymáhá a eviduje peněžité plnění Vymáhá a eviduje peněžité plnění Vybírá a eviduje peněžité plnění •I. •II. •III. •13 Věcná (kompetenční) DěS lúrok z prodlení lsankce za prodlení s platbou lpočítá se od původního dne splatnosti lrepo sazba + 14 procentních bodů za rok lsplatný každým dnem, předepisovaný do evidence 1 x za měsíc lnevzniká na příslušenství daně ani u dělené správy llimit 200 Kč lx penále (nejde o sankci v rovině platební) x penále podle jiných zákonů l lúrok z posečkané částky lpo dobu posečkání nebo rozložení platby do splátek (namísto úroku z prodlení) lrepo sazba + 7 procentních bodů za rok lsplatnost 30 dnů ode dne doručení platebního výměru llimit 100 Kč l lu obou úroků je možné žádat o prominutí l l l •14 7. Sankce pro daňový subjekt Jednání daňového subjektu Následek nepřizná a nezaplatí daň přizná daň nezaplatí daň přizná a zaplatí daň v nižší výši přizná a zaplatí daň ve správné výši •I. •II. •III. •IV. •V. přizná a zaplatí daň v nižší výši nepřizná a nezaplatí daň •VI. dodatečně přizná a doplatí dodatečně nepřizná a je mu doměřena dodatečně nepřizná a je mu doměřena daň vyměřena ex offo v nižší výši penále pokuta za opoždění tvrzení daně žádný úrok z prodlení úrok z prodlení úrok z prodlení ze zbývající části úrok z prodlení ze zbývající části pokuta za opoždění tvrzení daně penále úrok z p. •15 Vztah vybraných sankcí lúrok z neoprávněného jednání správce daně ldojde-li ke zrušení, změně nebo prohlášení nicotnosti rozhodnutí o stanovení daně z důvodu nezákonnosti nebo z důvodu nesprávného úředního postupu správce daně lrepo sazba + 14 procentních bodů za rok lv případě neoprávněného vymáhání dvojnásobný lpředepsán a vrácen ex offo do 15 dnů lzapočitatelný vůči náhradě škody (pokud by byla vyšší) l lúrok z nadměrného odpočtu lPOP vztahující se k daňovému tvrzení, ze kterého vyplývá, že daňovému subjektu má vzniknout daňový odpočet, trvá déle než 5 měsíců (po novele po uplynutí 4 měsíců od podání daňového tvrzení, resp. od posledního dne lhůty pro jeho podání; stavení doby) lrepo sazba + 1 procentní bod za rok (po novele 2 procentní body) lpředepsán do 15 dnů a vrácen spolu s odpočtem l lúrok z vratitelného přeplatku (viz výše) •16 7. Sankce pro správce daně A.Zajištění úhrady na nesplatnou nebo dosud nestanovenou daň B.Zástavní právo C.Ručení D.Dobrovolné ručení, finanční záruka E.Zálohy F. 8. Zajištění daní •17 lzajišťovací příkaz = rozhodnutí, kterým je daňovému subjektu uložena úhrada zajištěné částky l ldůvod pro vydání: lodůvodněná obava, že daň, která ještě není splatná nebo stanovená, bude v době své vymahatelnosti nedobytná, nebo vybrání daně bude spojeno se značnými obtížemi lzároveň musí být naplněna jedna z těchto podmínek: la) daň nebyla dosud stanovena (Þ nutno předběžně určit její výši) lb) daň není dosud splatná (Þ výše zajištěné daně je již dána) l lvykonatelnost zajišťovacího příkazu •vykonatelnost – do 3 pracovních dnů od oznámení rozhodnutí l - oznámením rozhodnutí (hrozí-li nebezpečí z prodlení) l - vydáním rozhodnutí (DPH, spotřební daně) •zajišťovací příkaz = exekuční titul (kontinuita daňové exekuce) •možnost zřídit zástavní právo k zajištění částky v zajišťovacím příkaze A. Zajištění úhrady na nesplatnou nebo dosud nestanovenou daň •18 l lzřizuje správce daně rozhodnutím l lsubsidiární použití občanského zákoníku l lvznik zástavního práva: lk ostatnímu majetku = vzniká doručením daňovému subjektu či majiteli zástavy lk majetku evidovanému ve veřejném registru = vzniká dnem doručení tomuto registru l lzajišťuje neuhrazenou daň (vtahuje se i na příslušenství daně) l lmožnost zajištění neuhrazené daně zástavním právem k majetku vlastníka odlišného od daňového subjektu lPodmínka: předchozí úředně ověřený souhlas vlastníka l lochrana pořadí zástavního práva zřízeného správcem daně l lzánik zástavního práva: lzrušením: právní mocí rozhodnutí správce daně lze zákona (občanský zákoník) lpovinnost vyrozumět daňový subjekt a vlastníka zástavy l lvýkon zástavního práva: lpodle občanského zákoníku (přiměřené použití ustanovení o daňové exekuci) B. Zástavní právo •19 l lvznik ručitelského vztahu lpovinnost založená jiným zákonem (zákonné ručení) lpřijetí dobrovolného ručení l lpostavení ručitele lručitel je v pozici sekundárního dlužníka (primárním dlužníkem je daňový subjekt) lakcesorický vztah ® výjimka: zanikne-li daňový subjekt bez právního nástupce, povinnost ručitele uhradit nedoplatek tím není dotčena l lvznik povinnosti ručitele uhradit nedoplatek loznámena výzva k úhradě nedoplatku lvykonatelnost - po marném uplynutí lhůty stanovené k dobrovolné úhradě nedoplatku l lpodmínky pro vydání výzvy ručiteli lbezvýsledné upomenutí a bezvýsledná (či prokazatelně nemožná) exekuce primárního dlužníka, nebo lzahájení insolvenčního řízení vůči daňovému subjektu C. Ručení 1/2 •20 ldalší účinky doručení výzvy: lručitel získává procesní postavení jako daňový subjekt lv rovině platební, při nahlížení do spisu, při zproštění mlčenlivosti lzaloženo právo ručitele brojit proti výzvě odvoláním lodkladný účinek + možnost zpochybňovat jakoukoli skutečnost lnutno rozlišovat, zda již uplynula lhůta pro stanovení daně či nikoli lmarným uplynutím lhůty k dobrovolné úhradě začíná běžet ručitelova lhůta pro placení daně lručiteli nevzniká úrok z prodlení (ani úrok z posečkané částky) l lplacení nedoplatku ručitelem lsprávce daně vydá ručiteli potvrzení o úhradě nedoplatku lúčelová vázanost platby lplatbu ručitele lze použít pouze na úhradu nedoplatku, za který ručí lpokud je nedoplatek uhrazen nebo zanikla daňová povinnost, stává se ručitelem uhrazená částka na účet daňového subjektu přeplatkem ručitele C. Ručení 2/2 •21 l lzpůsoby dobrovolného zajištění neuhrazené daně lzajištění vzniká rozhodnutím správce daně za podmínky předchozího: lpísemného prohlášení ručitele s úředně ověřeným podpisem lzáruční listiny výstavce, kde se zavazuje daň na výzvu správce daně uhradit lúředně ověřený podpis, není-li výstavcem banka lvztah pojmu finanční záruka vs. bankovní záruka lsubsidiárně se použije obecná úprava občanského zákoníku lpři úhradě se postupuje obdobně jako u ručení zákonného lvyužití institutu bankovní záruky při složení kaucí dle zvláštních zákonů lzákon o povinném značení lihu lzákon o pohonných hmotách D. Dobrovolné ručení, fin. záruka •22 l lzáloha = částečná nebo úplná platba daně, která dosud není stanovena ani splatná ® po splatnosti daně se uhrazené zálohy započítávají lzáloha se z hlediska aplikace obecných procesních pravidel chová stejně jako daň, není-li stanoveno jinak lnezaplacená záloha = nedoplatek l lpovinnost pro placení záloh stanoví zvláštní úprava llhůty pro placení záloh stanoví zákon nebo rozhodnutí l lv rámci diskreční pravomoci může správce daně zálohy: lsnížit lzrušit (tj. povolí výjimku z povinnosti daň zálohovat) lnově stanovit (při očekávané daňové povinnosti ® povinnost daňového subjektu uvést při registraci) l lvýše zálohy: se může odvíjet od poslední známé daně lúčinnost změny nastává následující (kalendářní) měsíc po právní moci E. Zálohy •23 l lč. 586/1992 Sb., o daních z příjmů (§ 38a aj.) lč. 16/1993 Sb., o dani silniční (§ 10) lč. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty (§ 19 odst. 7) l lč. 201/2012 Sb., o ochraně ovzduší (§ 15) lč. 254/2001 Sb., vodní zákon (§ 88, § 93) • •24 Přehled daňových zákonů upravujících zálohy A.Způsoby vymáhání B.Daňová exekuce C.Klíčové pojmy a instrumenty D. 9. Vymáhání daní •25 lvymáhání daní zahrnuje (=způsoby vymáhání): 1.daňovou exekuci 2.vymáhání nedoplatku prostřednictvím soudního exekutora 3.uplatnění pohledávky v insolvenčním řízení 4.přihlášení nedoplatku do veřejné dražby l lvolba způsobu vymáhání lsprávce daně by měl volit takový způsob vymáhání, při kterém náklady související s vymáháním nebudou ve zjevném nepoměru k výši nedoplatku l lexekuční titul: lvýkaz nedoplatků lvykonatelné rozhodnutí lvykonatelný zajišťovací příkaz A. Způsoby vymáhání 1/2 •26 daňovou exekucí prodejem nemovitých věcí postižením majetkových práv soudním exekutorem uplatněním v insolvenčním řízení přihlášením do veřejné dražby srážkami ze mzdy (a jiných příjmů) přikázáním pohledávky z účtu u PPS přikázáním jiné peněžité pohledávky přikázáním jiných majetkových práv prodejem movitých věcí •27 A. Způsoby vymáhání 2/2 lkoncepce: lsubsidiární použití občanského soudního řádu lpravomoci správce daně, jakožto exekučního orgánu, upravuje výlučně daňový řád ltam, kde vystupuje správce daně coby „oprávněný“ z exekučního titulu, použijí se obdobně ustanovení občanského soudního řádu upravující postavení oprávněného lúprava práv a povinností dlužníka (povinného) a poddlužníků je ponechána z větší části obecné úpravě občanského soudního řádu l lnařízení daňové exekuce lvydáním exekučního příkazu je zahájeno exekuční řízení lvolba způsobu daňové exekuce B. Daňová exekuce •28 l ldlužník / poddlužník ldaňový exekutor (licitátor) lprohlášení o majetku lodklad / zastavení daňové exekuce lexekuční náklady (nařízení, výkon, hotové výdaje) lsoupis věcí ldražba / elektronická dražba ldražební vyhláška losoba zúčastněná na dražbě / dražitel / vydražitel ldražební jistota (v případě dražby nemovitých věcí) lrozvrhové řízení C. Klíčové pojmy a instrumenty •29 l • Zdroj: https://www.billdietrich.me/Reason/ReasonTaxes.html