Charakter a zásady daňového řízení }29.3.2018 }Mgr. Lukáš Hrdlička }19 1.Zásady daňového práva 2.Základní zásady správy daní 3.Související zásady 4.Charakter daňového řízení • Osnova }2 •Zásada Nullum tributum sine lege –čl. 11 odst. 5 Listiny • •Zásada rozumného zdanění –zásada únosnosti (pojem rdousící efekt) – •Zásada daňové spravedlnosti •horizontální vs. vertikální –rovnoměrnost zdanění • •Zásada daňové solidarity –solidarita bohatších s chudšími –nucená solidarita poctivých s nepoctivými • • 1. Zásady daňového práva 1/3 }3 •Zásada jednoznačnosti –v pochybnosti o povinnosti daňového subjektu v jeho prospěch (in dubio pro libertate) • •Zásada zákazu retroaktivity zákona –pravá x nepravá retroaktivita • •Zásada zákazu dvojího zdanění (duplicity zdanění) • •Zásada primárně fiskálního účelu zdanění • •Zásada daňové neutrality 1. Zásady daňového práva 2/3 }4 •Zásada dobré správy (únosné administrativy) –činnost správců daně musí být: •hospodárná a současně účinná •efektivní a zaručující ochranu práv • •Zásada funkční správy (věrohodnosti) –daňový systém musí přesvědčit daňové subjekty k dobrovolnému plnění svých daňových povinností, aby byla zachována rovnoměrnost zdanění – –při nedodržení hrozí tzv. „zdanění hloupých“’ poctivě postupující daňové subjekty se považují za hlupáky, kteří se dosud nevyvlékli ze své daňové povinnosti • •Zásada právní jistoty 1. Zásady daňového práva 3/3 }5 •Funkce a význam základních zásad • •Prameny –primárně: § 5 až 9 daňového řádu –sekundárně: ústavní pořádek (zejména Listina) –terciárně: teorie, judikatura • •Komparace se správním řádem –§ 2 až 8 správního řádu –§ 177 odst. 1 správního řádu x § 262 daňového řádu • •Netýkají se pouze činnosti správce daně 2. Základní zásady správy daní 1/6 }6 •Zásada zákonnosti (legality) –čl. 2 odst. 3 Ústavy, čl. 4 odst. 1 Listiny –netýká se pouze zákonů, ale i jiných právních předpisů – •Zásada enumerativnosti veřejnoprávních pretenzí –čl. 2 odst. 2 Listiny –zákaz libovůle (zákaz zneužití pravomoci) –výkon veřejné moci nemůže být bezúčelný ani bezobsažný ’ jednání ultra vires (mimo svoji pravomoc) – •Zásada přiměřenosti (proporcionality) a zásada šetření práv zúčastněných osob –čl. 1 odst. 1 Ústavy –princip vhodnosti, účelnosti a potřebnosti 2. Základní zásady správy daní 2/6 }7 •Zásada procesní rovnosti –čl. 37 odst. 3 Listiny –nejde o rovnost se správcem daně –nestrannost a nediskriminační přístup (čl. 36 odst. 1 Listiny) – •Zásada součinnosti (spolupráce) –je právem i povinností (vzájemnost) •právo na informace – •Zásada/povinnost poučovací –souvisí s právem na právní pomoc (čl. 37 odst. 2 Listiny) –nikoli právo na autoritativní výklad zákona • •Zásada vstřícnosti a slušnosti –povinnost vyvarovat se nezdvořilostí zavazuje obě strany 2. Základní zásady správy daní 3/6 }8 •Zásada rychlosti (bezprůtažnosti) –čl. 38 odst. 2 Listiny –v širším slova smyslu se tato zásada týká i osob zúčastněných na správě daní –souvisí zejm. s § 38 daňového řádu •Zásada hospodárnosti a procesní ekonomie –postupovat tak, aby nikomu nevznikaly zbytečné náklady –možnost spojovat určité postupy či řízení –nesmí vést ke zkrácení práv osob zúčastněných na správě daní 2. Základní zásady správy daní 4/6 }9 •Zásada volného hodnocení důkazů –volnost úvahy se týká věrohodnosti (pravdivosti) důkazu a nutné kvantity, nikoli závažnosti či zákonnosti důkazů Ø •Zásada legitimního očekávání (předvídatelnosti) –chrání právní jistotu –vychází z ní tzv. princip vázanosti vlastní správní praxí – •Zásada přednosti obsahu před formou –derogace účinnosti zastřených (simulovaných) právních úkonů •rozpor mezi vůlí a projevem –v případě podání konkretizována v § 70 odst. 2 DŘ –prokazuje správce daně (§ 92 odst. 5 DŘ) –souvisí se zákazem obcházení zákona a zákazem zneužití práva 2. Základní zásady správy daní 5/6 }10 •Zásada neveřejnosti a mlčenlivosti –výjimka z obecné dispozice čl. 38 odst. 2 Listiny –předpokladem pro motivaci k dobrovolnému plnění daňových povinností •Zásada oficiality a zásada vyhledávací –tam, kde není zásada dispoziční – •Zásada shromažďování údajů –limitována cílem správy daní 2. Základní zásady správy daní 6/6 }11 •Zásada materiální pravdy –§ 92 odst. 2 daňového řádu a § 3 správního řádu –zjištění skutkového stavu, o němž nejsou důvodné pochybnosti (tzn. co nejpřesněji a nejúplněji) – •Zásada zákazu převodu daňové povinnosti –§ 241 daňového řádu –daňová povinnost / právo –výjimka – zajištění daně (ručení, zástavní právo) • •Zásada priority jednání daňového subjektu –§ 28 odst. 6 daňového řádu 3. Související zásady 1/2 }12 •Zásada ochrany dobré víry –§ 2 odst. 3 správního řádu –presumpce správnosti veřejnoprávních aktů • •Zásada veřejného zájmu –§ 2 odst. 4 správního řádu –rovnováha obecného zájmu společnosti a požadavku na ochranu základních práv jednotlivce –při správě daní je veřejný zájem primárně vymezen jejím cílem 3. Související zásady 2/2 }13 •Pojem daňového řízení –§ 134 daňového řádu –teoretické vymezení, např. •postup účastníků řízení k zajištění realizace práv a závazků vyplývajících daňovým subjektům z daňových vztahů (Finanční právo – Bakeš a kol.) •soubor dílčích řízení, při kterých se zjišťuje, stanovuje a inkasuje daň – –rozdíl oproti pojmu správa daní –srovnání se správním řízením – •Účel daňového řízení (= cíl správy daní) –správné zjištění a stanovení daně a zabezpečení její úhrady 4. Charakter daňového řízení 1/4 }14 •Subjekty a účastníci daňového řízení –základní (obligatorní) –příležitostní (fakultativní) – •Účastníci daňového řízení –= subjekty s výjimkou správce daně –typicky dvoustranný vtah mezi správcem daně a daňovým subjektem •specifický případ je vztah: správce daně --- plátce daně --- poplatník –daňový řád s pojmem „účastník“ nepracuje •příjemce rozhodnutí (§ 101 odst. 3 daňového řádu) •osoba zúčastněná na správě daní (§ 5 daňového řádu) • •Předmět daňového řízení –daň je posuzovaná: •ke zdaňovacímu období, nebo •ve vztahu k jednotlivé skutečnosti 4. Charakter daňového řízení 2/4 }15 •Charakter daňového řízení –realizace příspěvků do veřejných rozpočtů (daní) •prostřednictvím jejich stanovení, kontroly a inkasa –vrchnostenský aspekt je až druhořadý –řízení „složené“ •skládá se podle okolností z dílčích řízení •daňové řízení tvoří časový úsek, v němž je možné provádět dílčí řízení • •Nalézací a platební rovina daňového řízení –dvoukolejnost obou rovin –rovina nalézací – zjištění a stanovení daně –rovina platební (inkasní) – zabezpečení úhrady daně •dobrovolně •nedobrovolně 4. Charakter daňového řízení 3/4 }16 } }Nalézací rovina } } }Platební rovina }Doměřovací řízení }Vyměřovací řízení }Vybírání }Evidence }Zajištění }Ručení a finanční záruka }Zajišťovací příkaz }Zástavní právo }Vymáhání }Soudním exekutorem }Daňovou exekucí }Přihlášením do veřejné }dražby }Uplatněním }v insolvenčním řízení }Nalézací řízení je ukončeno }uplynutím }lhůty pro stanovení daně }Možnost placení je ukončena uplynutím lhůty pro placení daně }17 }Daňové řízení •Začátek a konec daňového řízení –začátek - § 91odst.1daňového řádu – –formálně končí: §v rovině nalézací – (formální) právní mocí rozhodnutí o stanovení daně či zastavením vyměřovacího nebo doměřovacího řízení §v rovině platební – úhradou daně či jiným zánikem platební povinnosti – –materiálně končí: §v rovině nalézací – uplynutím prekluzívní lhůty pro stanovení daně (tj. okamžikem, kdy se poslední známá daň stává nezměnitelnou) §v rovině platební – uplynutím prekluzívní lhůty pro placení daně (tj. okamžikem, kdy již nelze přijmout ani vymáhat stanovenou daň) 4. Charakter daňového řízení 4/4 }18 •hrdlicl@prf.cuni.cz