Rozpočet EU •Eva Tomášková •eva.tomaskova@law.muni.cz •Katedra finančního práva a národního hospodářství Rozpočtová soustava lTři pojetí: lSoustava orgánů a institucí, které se starají o tvorbu, rozdělování, použití a kontrolu hospodaření veřejných peněžních fondů. l lStruktura peněžních fondů a vztahů mezi těmito peněžními fondy. l lOznačuje soubor institucí a orgánů, peněžních fondů, jejich vzájemných vztahů a pravidel fungování. l Struktura rozpočtové soustavy lZávisí na členitosti veřejné správy lMusí být vydefinováno daňové určení l Struktura veřejných rozpočtů lSoustava veřejných rozpočtů lnadnárodní rozpočet l lústřední rozpočet l lrozpočty jednotlivých celků územní samosprávy l lrozpočty neziskových organizací působících ve veřejném sektoru l lMimorozpočtové fondy (státní fondy a tzv. mimorozpočtové parafiskální fondy) l J Miroslav Kemel č.3986 - Rozpad EU •Zdroj: Kemel, M. Rozpad EU [cit. 2017-03-25]. Dostupné z: https://kreslenyvtip.cz/miroslav-kemel/3609 Historický kontext I. lESUO, EUROATOM, EHS -> 1965 Slučovací smlouva lPříjmy do roku 1971 = příspěvky států EHS (stanovené dle hospodářské vyspělosti) l1970 – systém vlastních příjmů (Lucemburská rozpočtová smlouva) l3 pilíře – zemědělské dávky, cla a podíl na DPH (výběr od r. 1980) lKlesající význam lDPH r. 1985 max výše 1,4 % vyměřovacího základu l2. pol. 80 let – podíl na DPH 50 – 60 % rozpočtu Společenství -> kritika -> snížení až na 0,5 % r. 1999 a velikost vyměřovacího základu omezena na 50 % HNP členského státu lJednotný evropský akt 1986 lPrávní ustanovení Evropské rady lPosílení role EP lOdstranění zbývajících překážek obchodu l1988 – příspěvek z HNP (od r. 2002 z HND) členských států l Vývoj příjmů rozpočtu Vývoj příjmů EU •Zdroj: Euroskop [cit. 10. 10. 2016] Dostupné z: http://www.euroskop.cz J Výsledek obrázku pro EU kemel •Zdroj: Kemel, M. Rozpad EU [cit. 2017-03-25]. Dostupné z: https://kreslenyvtip.cz/miroslav-kemel/3609 Historický kontext II. lMaastrichtská smlouva 1992 lRozhodnutí o realizaci hospodářské a měnové unie ve 3 stádiích lStávající Evropská společenství lSpolečná zahraniční a bezpečnostní politika lSpolupráce v oblasti spravedlnosti a vnitřních věcí l lAmsterodamská smlouva 1997, zejména: lRozšíření pravomocí EU lPostavení Parlamentu EU (rozšíření legislativní a kontrolní pravomoci a volby a statutu poslanců) lUžší spolupráce lRozšíření EU l lSmlouva z Nice 2001 – zejména rozšíření EU l Historický kontext III. lLisabonská smlouva 2007 lPosilnění úlohy Evropského parlamentu v rozpočtové politice lOdstranění rozlišování mezi povinnými a nepovinnými výdaji lV každém orgánu jen 1 čtení lPravomoc Rady zřídit nové kategorie vlastních zdrojů l(zvláštní legislativní postup – jednomyslně po konzultaci s EP) J Miroslav Kemel č.3157 - •Zdroj: Kemel, M. Rozpad EU [cit. 2017-03-25]. Dostupné z: https://kreslenyvtip.cz/miroslav-kemel/3609 Rozpočet EU lRozpočet EU se horizontálně člení do osmi institucionálních sekcí: lSekce I: Evropský parlament lSekce II: Rada EU lSekce III: Evropská komise lSekce IV: Evropský soudní dvůr lSekce V: Evropský účetní dvůr lSekce VI: Hospodářský a sociální výbor lSekce VII: Výbor regionů lSekce VIII: Evropský ombudsman a Evropský úřad pro dohled nad ochranou dat l lZákon č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech, zejména § 37 l Schvalovací proces lUpraveno v čl. 314 SFEU lNařízení č. 966/2012 EP a Rady ze dne 25. 10. 2012 (rozpočtové zásady) + 2015/1929 ze dne 28. 10. 2015 l1. fáze – návrh rozpočtu vypracovaný Komisí (nejp. 1. září) lEP a Rada stanoví pokyny k prioritám l2. fáze – postoj Rady (nejp. 1. října) lParlamentní výbory předkládají stanoviska rozpočtovému výboru l3. fáze – postoj Parlamentu (42 dnů) lSchválení/žádný postoj; pozměnění -> Radě -> schůze dohodovacího výboru X Rada do 10 dnů přijme pozměňovací návrhy l4. fáze – dohodovací řízení + schválení rozpočtu lDohodovací výbor má za úkol dospět k dohodě o společném návrhu ve lhůtě 21 dnů lX nový návrh Komise lParlament a Rada - 14 dní na chválení l5. fáze – dodatečné a opravné rozpočty l Schéma schvalování ropočtu EU, zdroj: Evropská komise Spory mezi Radou a Evropským parlamentem l1975 – EP právo zamítnout rozpočet jako celek (1979, 1984) l70., 80. léta neshody -> řešení až 1988 = finanční rámce l J Kontrola rozpočtu lVnitřní lEx post jednotlivými institucemi EU, členskými státy lVnější lZprávy o plnění rozpočtu – měsíční zprávy, každoroční hodnotící zpráva lRoční účetní závěrka lpředběžný audit Evropského účetního dvora lkonečná závěrka zasílaná EP a Radě pro udělení absolutoria lExterní audit a „prohlášení o věrohodnosti“ EÚD lPolitická odpovědnost vůči EP – „absolutorium“ + doporučení Rady l lEvropský semestr lPro dosažení cílů strategie Evropa 2020 l6-ti měsíční období analýz rozpočtové a strukturální politiky členských států l Zásady rozpočtu EU lzásada jednotnosti a správnosti rozpočtu lzásada ročního rozpočtu lzásada vyrovnanosti lpříjmy a výdaje rozpočtu EU musí být vždy vyrovnané, přebytek (je převeden do dalšího finančního období), deficit (v následujícím roce je započítán do výdajů rozpočtu) lzásada zúčtovací jednotky lrozpočet se sestavuje, plní i vyúčtovává v eurech; lzásada obecnosti lcelkové příjmy musí pokrývat celkové položky na platby. Až na výjimky uvedené ve finančním nařízení se všechny příjmy a výdaje vykazují v plné výši bez jakýchkoli vzájemných zápočtů; lzásada specifikace lvýdaje rozpočtu jsou přiřazeny do jednotlivých hlav a kapitol; lzásada řádného řízení lpoužití položek rozpočtu musí být v souladu se zásadami hospodárnosti, účinnosti a efektivity; lzásada transparentnosti l Rozpočtové zásady veřejných rozpočtů l„Nejdůležitější“ zásady: lzásada každoročního sestavování a schvalování veřejných rozpočtů lzásada včasnosti veřejných rozpočtů lzásada časového ohraničení veřejných rozpočtů lzásada reálnosti a pravdivosti veřejných rozpočtů lzásada úplnosti veřejných rozpočtů lzásada jednotnosti veřejných rozpočtů lzásada přehlednosti veřejných rozpočtů lzásada neúčelovosti příjmů a účelovosti výdajů veřejných rozpočtů lzásada (dlouhodobé) vyrovnanosti veřejných rozpočtů lzásada veřejnosti veřejných rozpočtů lzásada sestavování veřejných rozpočtů jako brutto (hrubých) rozpočtů lzásada efektivnosti a hospodárnosti veřejných rozpočtů lzásada přednosti výdajů před příjmy lzásada omezení přesunů ve veřejných rozpočtech na úhrady potřeb v těchto rozpočtech nezajištěných lzásada zjišťování rozpočtových důsledků právních předpisů l l Systém financování rozpočtu EU lDle Smlouvy o fungování EU lVždy vyrovnaný lPříjmy X výdaje l Příjmy především z vlastních zdrojů (95-99 %) l Obsah obrázku klipart Popis vygenerován s velmi vysokou mírou spolehlivosti Specifika rozpočtu EU lNejvětší příjmy: lpříspěvky, lčást výnosu DPH, lclo l(Zcela zde chybí příjmy z ostatních daní a z odvodů sociálního pojištění.) l lNejvětší výdaje: lzemědělská politika l Příjmy EU ltradiční vlastní zdroje lzemědělské dávky (tj. cla uvalená na dovoz zemědělských produktů) ldávky z cukru a izoglukózy lcla z obchodu se třetími zeměmi vybraná podle společného celního tarifu lpodíl na dani z přidané hodnoty (DPH) lpodíl z hrubého národního důchodu (HND) členských států l (95-99 % celkových příjmů) l lOstatní (1-6 %) lpoplatky vztahující se k fungování Evropského hospodářského prostoru, poplatky za administrativní činnost institucí, daně z příjmu zaměstnanců institucí ES, pokuty, přebytek rozpočtu z předchozího roku, úroky z opožděných splátek, pokuty firem za porušení soutěžního práva atd. J Výsledek obrázku pro EU kemel •Zdroj: Kemel, M. Rozpad EU [cit. 2017-03-25]. Dostupné z: https://kreslenyvtip.cz/miroslav-kemel/3609 Vlastní zdroje lVýše pro jednotlivé členské státy na příslušný rozpočtový rok l Příjmy přidělené EU l Podle čl. 311 Smlouvy o fungování EU l Legislativa lRozhodnutí Rady ze dne 26. května 2014 o systému vlastních zdrojů EU lNařízení Rady (EU, Euratom) č. 608/2014 ze dne 26. května 2014, kterým se stanoví prováděcí opatření pro systém vlastních zdrojů EU lNařízení Rady (EU, Euratom) č. 609/2014 ze dne 26. května 2014 o metodách a postupu pro poskytování tradičních vlastních zdrojů a vlastních zdrojů z DPH a HND a o opatřeních ke krytí hotovostních nároků l Složení vlastních zdrojů lTzv. tradiční vlastní zdroje lCla na dovoz ze třetích zemí a dávky na trhu s cukrem lCca 10-12 % l Zdroj založený na DPH lNásobek jednotné sazby 0.30 % na harmonizovaný vyměřovací základ DPH lVyměřovací základ – limit 50 % HND lCca 10-13 % l Zdroj založený na HNP lZdroj k vyrovnávání rozpočtu lUrčité procento z HND lCca 70-74 % l Způsob odvodu vlastních zdrojů lUplatňování cel vůči třetím zemím lČlenské země zdroje pro EU vybírají lNa úhradu nákladů 20 % lZdroje dle DPH a HND z národních rozpočtů členských států lOdvod měsíčně lObvykle ve výši 1/12 stanovené v rozpočtu EU lNa základě výzvy Evropské komise (call for funds) l Odvody ČR lZa rok 2017 obdržela o 55, 4 mld. Kč více, než do rozpočtu odvedla lOd vstupu do EU odvedla 515, 8 mld. Kč lZískala 1, 211 mld. Kč. lKladné saldo 695, 5 mld. Kč lPříjmy ze strukturálních fondů a Fondu soudržnosti l J Výsledek obrázku pro EU kemel •Zdroj: Kemel, M. Rozpad EU [cit. 2017-03-25]. Dostupné z: https://kreslenyvtip.cz/miroslav-kemel/3609 Systém korekcí dohodnutý pro období 2014 – 2020 lRabat Velké Británie lKompenzace ve výši cca 66 % rozdílu mezi platbami VB do rozpočtu EU a jejími příjmy z EU lNáklady hradí ostatní členské státy podle svých podílů na HND lRakousko, Německo, Nizozemsko a Švédsko pouze 25 % svého podílu lSmíšení odvodů dle HND lJednorázové platby Nizozemska, Švédska, Dánska a Rakouska lSnížení sazby pro odvod zdroje z DPH lNěmecko, Nizozemsko a Švédsko l J Výsledek obrázku pro rozpoÄ�et eu Výdaje rozpočtu EU lVýdaje všech evropských institucí lNejvětší část – výdaje Komise lZa rok průměrně pouze 1 % HND EU lVýdaje na politiku EU lNa zemědělství a rozvoj venkova lPolitiku soudržnosti lVnější vztahy lVýzkum lŽivotní prostředí, atd. l J Miroslav Kemel č.3609 - Rozpad EU •Zdroj: Kemel, M. Rozpad EU [cit. 2017-03-25]. Dostupné z: https://kreslenyvtip.cz/miroslav-kemel/3609 Víceletý finanční rámec lCíle: lUsnadnění přijímání ročního rozpočtu EU lZajištění rozpočtové kázně v rámci EU lZvýšení předvídatelnosti finančních prostředků EU lPřevedení politických priorit do číselných údajů pro rozpočtový cyklus lRozhoduje Rada EU a Evropský parlament lČleněn do šesti okruhů: l1. Inteligentní růst podporující začlenění lKonkurence schopnost pro růst a zaměstnanost lHospodářská, sociální a územní soudržnost l2. Udržitelný růst, přírodní zdroje l3. Bezpečnost a občanství l4. Globální Evropa l5. Správa l6. Vyrovnávací náhrady lMimo rámec: další nástroje – různé fondy l Položky na závazky, mil. EUR, ceny roku 2011 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2014-2020 1. Inteligentní růst podporující začlenění 60 283 61 725 62 771 64 238 65 528 67 214 69 004 450 763 1a Konkurenceschopnost pro růst a zaměstnanost 15 605 16 321 16 726 17 693 18 490 19 700 21 079 125 614 1b Hospodářská, sociální a územní soudržnost 44 678 45 404 46 045 46 545 47 038 47 514 47 925 325 149 2. Udržitelný růst: Přírodní zdroje 55 883 55 060 54 261 53 448 52 466 51 503 50 558 373 179 z toho: výdaje související s trhem a přímé platby 41 585 40 989 40 421 39 837 39 079 38 335 37 605 277 851 3. Bezpečnost a občanství 2 053 2 075 2 154 2 232 2 312 2 391 2 469 15 686 4. Globální Evropa 7 854 8 083 8 281 8 375 8 553 8 764 8 794 58 704 5. Správa 8 218 8 385 8 589 8 807 9 007 9 206 9 417 61 629 z toho: správní výdaje orgánů 6 649 6 791 6 955 7 110 7 278 7 425 7 590 49 798 6. Náhrady 27 0 0 0 0 0 0 27 Položky na závazky celkem 134 318 135 328 136 056 137 100 137 866 139 087 140 242 959 988 Jako % HND 1,03 % 1,02 % 1,00 % 1,00 % 0,99 % 0,98 % 0,98 % 1,00 % Položky na platby celkem 128 030 131 095 131 046 126 777 129 778 130 893 130 781 908 400 Jako % HND 0,98 % 0,98 % 0,97 % 0,92 % 0,93 % 0,93 % 0,91 % 0,95 % Dostupné rozpětí 0,25 % 0,25 % 0,26 % 0,31 % 0,30 % 0,30 % 0,32 % 0,28 % Strop vlastních zdrojů jako % HND 1,23 % 1,23 % 1,23 % 1,23 % 1,23 % 1,23 % 1,23 % 1,23 % •Zdroj: Euroskop [cit. 10. 10. 2016] Dostupné z: http://www.euroskop.cz Obsah obrázku snímek obrazovky, text Popis vygenerován s vysokou mírou spolehlivosti J Související obrázek •Zdroj: Kemel, M. Rozpad EU [cit. 2017-03-25]. Dostupné z: https://kreslenyvtip.cz/miroslav-kemel/3609 Rozpočet 2018 lhttp://www.consilium.europa.eu/cs/policies/eu-annual-budget/2018/ Výsledek obrázku pro rozpoÄ�et eu •Komise, Rada i EP – shoda na schůzi dohodovacího výboru 18. 11. 2017 •30. 11. postoj Rady, 1. 12. plenární hlasování v Parlamentu •160,1 mld. EUR v prostředcích na závazky, 144,7 mld. EUR v prostředcích na platby J Výsledek obrázku pro EU kemel •Zdroj: Kemel, M. Rozpad EU [cit. 2017-03-25]. Dostupné z: https://kreslenyvtip.cz/miroslav-kemel/3609 Alokační prostředky vůči ČR lZ kohezní politiky pro období 2014 – 2020 více jak 20,5 mld. EUR l4. nejvyšší alokace na obyvatele lZachování uznatelnosti DPH pro kohezní prostředky lZavedení uznatelnosti DPH pro rozvoj venkova lSpolufinancování projektů pro méně rozvinuté regiony a členské státy lProsazení tzv. pravidla čerpání prostředků „n+3“ l Pozice ČR vůči rozpočtu EU 1 Příjmy z rozpočtu EU v mil Kč 2013 2014 2015 2016 2017 Strukturální akce 92 453,30 82 133,30 157 408,00 87 957,30 64 090,50 Zemědělství 31 246,80 32 312,70 31 023,10 32 335,50 29 354,90 Programy EU 2 728,00 5 349,50 3 496,20 4 524,70 4 407,00 Předvstupní nástroje -13 -2 0 0 0 Kompenzace 0 0 0 0 0 Celkové příjmy z rozpočtu EU 126 415,10 119 793,50 191 927,30 124 817,50 97 852,40 Platby do rozpočtu EU v mil. Kč 2013 2014 2015 2016 2017 tradiční vlastní zdroje (cla) 4 431,88 5 448,22 6 169,56 7 503,03 7 056,31 zdroj z DPH 5 134,03 5 458,35 5 244,00 5 482,65 5 740,77 zdroj z HND 32 095,43 33 569,45 30 485,64 31 204,74 29 612,07 Celkové platby do rozpočtu EU 41 661,34 44 476,02 41 899,20 44 190,42 42 409,15 Pozice ČR vůči rozpočtu EU 2 J Miroslav Kemel č.503 - •Zdroj: Kemel, M. Rozpad EU [cit. 2017-03-25]. Dostupné z: https://kreslenyvtip.cz/miroslav-kemel/3609 Pozice ČR vůči rozpočtu EU 3 Čistá pozice ČR vůči rozpočtu EU v letech 2013 - 2017 l2004 – 2017 lPříjmy: 45 574, 0 mil eur; 1 211 278,9 mil Kč lPlatby: 19 267,4 mil eur; 515 794, 1 mil Kč lČistá pozice: 26 304 mil eur; 695 484,8 mil Kč l Současné problémy rozpočtu EU 16804-dlouhodoby_rozpoctovy_trend.jpg (609×309) •Zdroj: Euroskop [cit. 10. 10. 2016] Dostupné z: http://www.euroskop.cz 1. Velikost rozpočtu J Výsledek obrázku pro EU kemel •Zdroj: Kemel, M. Rozpad EU [cit. 2017-03-25]. Dostupné z: https://kreslenyvtip.cz/miroslav-kemel/3609 Vývoj celkových výdajů a celkových příjmů EU (% HDP) http://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/images/c/c6/Development_of_total_expenditure_and_ total_revenue%2C_2006%E2%80%9314_%28%C2%B9%29_%28%25_of_GDP%29_YB15_II.png Vývoj celkových výdajů a celkových příjmů EU http://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/images/a/a1/Development_of_total_expenditure_and_ total_revenue%2C_2006%E2%80%9314_%28%C2%B9%29_%28billion_EUR%29_YB15_II.png J Související obrázek •Zdroj: Kemel, M. Rozpad EU [cit. 2017-03-25]. Dostupné z: https://kreslenyvtip.cz/miroslav-kemel/3609 Současné problémy rozpočtu EU l2. Příjmy EU lKlesající objem vlastních zdrojů, závislost na národních rozpočtech lVýjimky, opravné mechanismy (slevy, rabaty) -> „neevropský“ rozpočet l2014 - Skupina na vysoké úrovni pro vlastní zdroje -> Montiho zpráva lPožadavek stability rozpočtu navýšením podílu vlastních zdrojů lAlternativní zdroje lJednotný trh a fiskální koordinace lReformovaný vlastní zdroj na DPH, vlastní zdroj založený na korporátní dani z příjmu, daň z finančních transakcí lEnergetická unie, životní prostředí, klima, dopravní politika lOdvod z CO2, odvod z motorového paliva (daně z fosilních paliv/spotřební daně), daň z elektřiny lJiné zdroje lpoplatky za překročení emisí u automobilů, výnosy z aukcí, příjmy z ochrany hranic, jednotného digitálního trhu apod. J Současné problémy rozpočtu EU http://www.euroskop.cz/gallery/56/16805-rozpoctove_bilance.jpg l3. Rozpočtové bilance členských států lČistá rozpočtová bilance daného státu vyjadřuje rozdíl mezi příspěvky do společného rozpočtu a objemem financí, který z něj daný stát prostřednictvím různých politik a programů získá zpět. l l •Zdroj: Euroskop [cit. 10. 10. 2016] Dostupné z: http://www.euroskop.cz Obsah obrázku text Popis vygenerován s vysokou mírou spolehlivosti J Současné problémy rozpočtu EU l4. Politika hospodářské a sociální soudržnosti lje postavena na solidaritě mezi členskými státy EU a v současné době je jednou z největších výdajových položek společného rozpočtu; lrozšíření EU o země střední a východní Evropy znamenalo pro HDP Unie a její příjmy zvýšení o 5 %, zároveň s sebou ale přineslo i prohloubení rozdílů mezi jednotlivými regiony a nárůst populace o 30 %; lvětšina nových členských zemí patří spíše mezi chudší země Unie, jejichž HND nedosahuje průměru EU - proto představuje toto rozšíření také zvýšení nároků na společný rozpočet, a to především v oblasti strukturální pomoci; l •Zdroj: Euroskop [cit. 10. 10. 2016] Dostupné z: http://www.euroskop.cz J Obsah obrázku text, mapa Popis vygenerován s vysokou mírou spolehlivosti Současné problémy rozpočtu EU http://www.euroskop.cz/gallery/56/16803-vyvoj_szp.jpg •2. Rozpočtové bilance členských států l5. Společná zemědělská politika l •Zdroj: Euroskop [cit. 10. 10. 2016] Dostupné z: http://www.euroskop.cz Děkuji za Vaši pozornost. J Výsledek obrázku pro EU kemel •Zdroj: Kemel, M. Rozpad EU [cit. 2017-03-25]. Dostupné z: https://kreslenyvtip.cz/miroslav-kemel/3609