Finanční právo II nalézací řízení Zpracováno s využitím prezentace Mgr. Lukáše Hrdličky, dostupné na www.radimbohac.cz • • • •Zdroj: https://www.frekvence1.cz/clanky/zabava/hity-internetu-danovy-toaletak-i-priznani-pro-andreje-vyber -vtipu-o-danovem-priznani-16541.shtml lnalézací řízení lspolečné označení pro vyměřovací a doměřovací řízení l lcíl nalézacího řízení lsprávné zjištění a stanovení daně, tj. „nalezení správné výše daně“ • l lzačátek a konec nalézacího řízení lzačátek - § 91/1 DŘ lformálně končí: §(formální) právní mocí rozhodnutí o stanovení daně či zastavením vyměřovacího nebo doměřovacího řízení lmateriálně končí: §uplynutím prekluzívní lhůty pro stanovení daně (tj. okamžikem, kdy se poslední známá daň stává nezměnitelnou) l •2 Obecně k nalézacímu řízení •3 Nalézací rovina Platební rovina Není vyloučeno další doměřovací řízení Vyměřovací řízení (obligatorní) Nalézací řízení je ukončeno uplynutím lhůty pro stanovení daně Doměřovací řízení (fakultativní) alternativa Samovyměření alternativa Samodoměření Daňové řízení • •Základem pro správné zjištění a stanovení daně je: −řádné daňové tvrzení a dodatečné daňové tvrzení l ØTomu odpovídá: §povinnost tvrzení (tj. povinnost uvést skutečnosti důležité pro rozhodnutí) §břemeno tvrzení (tj. procesní odpovědnost za to, že se správce daně tvrzenou skutečnost dozví) • •Výzva k podání daňového tvrzení –správce daně pokud možno nejprve vyzývá k dobrovolnému splnění povinnosti tvrzení, než přistoupí ke stanovení daně z moci úřední l Tvrzení daně •4 Daňové tvrzení lŘádné (§ 135 a n. DŘ) l lOpravné - pokus č. 2 a více podaný ve lhůtě pro podání DP (§ 138 DŘ) lpřed uplynutím zákonné lhůty pro podání tvrzení lze již podané tvrzení nahradit opravným (k předchozímu podání se nepřihlíží) l lDodatečné - po lhůtě pro podání DP(§ 141 a n. DŘ): lPovinnost podat: lv případě zjištění, že daň má být vyšší než poslední známá daň lPrávo podat: lv případě zjištění, že daň má být než poslední známá daň lv případě, že jsou měněny tvrzené údaje bez vlivu na daň •6 Řádné daňové tvrzení Daňové přiznání Vyúčtování Hlášení Dodatečné daňové tvrzení Dodatečné daňové přiznání Dodatečné vyúčtování Následné hlášení Daňové tvrzení l lPovinnost k podání: lze zákona lna základě výzvy l lMusí obsahovat: lvyčíslenou daň (ne vždy) lpředepsané údaje (vyplývající z formuláře) ldalší okolnosti rozhodné pro vyměření daně lúdaje, které vyžaduje zvláštní zákon l lLhůty pro podání Øobecně v daňovém řádu Øspeciální úprava v jednotlivých daňových zákonech Øspeciální úprava u insolvence a při přechodu daňové povinnosti Ølze prodloužit (není-li vyloučeno), nelze navrátit v předešlý stav Řádné daňové tvrzení: •7 D:\01 OBRÁZKY\Do Powerpointu\Přiznání.jpg Lhůty pro řádné DP lObecně: § 136 a n. DŘ lPro daně se zdaňovacím obdobím rok: 3 měsíce lPro daně s kratším zdaňovacím obdobím: 25 dnů l lZvláštní zákony – např.: l§ 13a ZDzNV (31.1. na zdaňovací období) l§ 32 a n. ZODzNVM (3 měsíce po měsíci vkladu) l§ 15 ZDSil. (31.1. za zdaňovací období) l l l lObsahové náležitosti: lpokud se mění výše daně – rozdíl oproti poslední známé dani a den jeho zjištění Øne vždy jde o rozdíl – uvádí se nově tvrzená daň lpokud jde o právo podat – důvody pro podání l lNepřípustnost podání (subjektivní lhůta pro podání se po tuto dobu přerušuje): lprobíhá daňová kontrola (postačí, že byla vydána výzva k jejímu zahájení) lzahájeno řízení o mimořádném opravném prostředku či dozorčím prostředku lzahájen soudní přezkum l Dodatečné daňové tvrzení: •9 Lhůty pro dodatečné DP (DDP) l lObecně: subjektivní lhůta dle § 141 DŘ + objektivní do uplynutí prekluzivní lhůty dle § 148 l lModifikace zvláštními zákony - např.: lZSpD – např. § 18/3: DDP na snížení daně nebo na zvýšení uplatněného nároku na vrácení daně může plátce uplatnit nejpozději do 6 měsíců ode dne, kdy uplynula lhůta pro podání daňového přiznání za zdaňovací období, jehož se dodatečné daňové přiznání týká. l lZoDHH - § 13: DDP na daň nižší, než je poslední známá daň, není přípustné podat po uplynutí 9 let od počátku běhu lhůty pro stanovení daně. l l lStanovení daně = vyměření nebo doměření daně lvyměření daně = první stanovení daně v daném daňovém řízení ldoměření daně = následné stanovení daně v daném daňovém řízení Øposlední známá daň (daňová povinnost) může být snížena nebo zvýšena (i opakovaně!) Øprávní moc dosavadních rozhodnutí o stanovení daně není jejímu doměření na překážku Ødoměřit z moci úřední lze pouze po provedené daňové kontrole l lDaň lze stanovit: lna základě tvrzení daňového subjektu – primárně ldaňové přiznání nebo vyúčtování ® vyměření ldodatečné přiznání nebo dodatečné vyúčtování ® doměření lz moci úřední – sekundárně (při nesplnění povinnosti tvrzení) Stanovení daně •11 l lDaň se v nalézacím řízení stanovuje: rozhodnutím, které může mít podobu: §platebního výměru §dodatečného platebního výměru §hromadného předpisného seznamu ØSpeciální způsob stanovení daně – tzv. samovyměření (viz dále) l lTato rozhodnutí se neodůvodňují – s výjimkou: §stanovená daň se odchyluje od daně tvrzené Øodůvodňuje se pouze rozdíl stanovený nad rámec tvrzení §daň je stanovena z moci úřední §daň je stanovena na základě výsledku daňové kontroly Øza odůvodnění se považuje zpráva o daňové kontrole §daň je stanovena na základě výsledku postupu k odstranění pochybností Øza odůvodnění se považuje protokol o projednání výsledku postupu Stanovení daně •12 lDaň může být stanovena i plátci daně k přímé úhradě Øpři nesplnění jeho povinnosti srazit a odvést daň ve správné výši l lStanovená daň může být: §shodná s tvrzením ® nemusí se doručovat (právní fikce doručení) –někdy nazýváno jako „konkludentní stanovení daně“ –nelze se odvolat – výjimka u závazného posouzení §rozdílná (zcela nebo z části) ® doručuje se –lze se odvolat ® posunutí náhradního dne splatnosti až za právní moc rozhodnutí –nemá vliv na běh úroku z prodlení (ten se počítá vždy od původního dne splatnosti) l lZákon nestanoví konkrétní lhůtu, do kdy má být rozhodnutí o stanovení daně vydáno Øobecné mantinely představuje pouze lhůta pro stanovení daně (+ zásady) Stanovení daně •13 l lPrekluzivní (propadná) lhůta luplynutím této lhůty již nelze měnit poslední známou daň lnavazují na ní další ustanovení lNález ÚS ze dne 30. 3. 2009, sp. zn. IV. ÚS 2701/08 l„Ústavní soud považuje otázku prekluze práva za natolik významnou problematiku, jíž by se měly zabývat z úřední povinnosti nejen správní orgány, ale i soudy ve správním soudnictví.“ l l lDélka lhůty: základní 3 roky l maximální (absolutní) 10 let l x lze prolomit u TČ dle § 148/6,7 DŘ l lPočátek běhu lhůty: ldnem v němž uplynula lhůta pro podání řádného daňového tvrzení, nebo ldnem v němž se stala daň splatnou, aniž by zde byla současně povinnost podat řádné daňové tvrzení Øx § 47 ZSDP (teorie 3+0 a 3+1) - I. ÚS 1611/07 Lhůta pro stanovení daně •14 Výklad 3 + 1 lZnění § 47 odst. 1 ZSDP do 31. prosince 2009 l„Pokud tento nebo zvláštní zákon nestanoví jinak, nelze daň vyměřit ani doměřit či přiznat nárok na daňový odpočet po uplynutí tří let od konce zdaňovacího období, v němž̌ vznikla povinnost podat daňové přiznání nebo hlášení nebo v němž̌ vznikla daňová povinnost, aniž̌ by zde současné̌ byla povinnost daňové přiznání nebo hlášení podat.“ l lObvyklý výklad ustanovení lLhůta běží od konce roku, ve kterém byla povinnost podat daňové přiznání nebo hlášení •21 Výklad 3 + 0 lZ odůvodnění nálezu Pl. ÚS sp. zn. 1611/07 l„...zákonný pojem „konec zdaňovacího období, v němž̌ vznikla povinnost podat daňové přiznání“ se v rozporu s racionálním výkladem neodvíjí ode dne 31. 12. 1998, nýbrž̌ až̌ ode dne 31. 12. 1999, kdy prostředkem k extenzivnímu výkladu je lhůta k podání daňového přiznaní, tj. den 31. 3. 1999. Tímto výkladem je výslovná tříletá lhůta prodloužena na lhůtu čtyřletou. Přitom již̌ ke dni 31. 12. je zřejmé, zda příjmy za kalendářní rok překročily zákonem určenou hranici, při jejímž překonání vzniká povinnost podat daňové́ přiznání.“ l lLhůta běží od konce zdaňovacího období l lIn dubio pro mitius? •22 Počátek běhu lhůty podle DŘ lUstanovení § 148 odst. 1 DŘ l„Lhůta pro stanovení daně počne běžet dnem, v němž uplynula lhůta pro podání řádného daňového tvrzení, nebo v němž se stala daň splatnou, aniž by zde byla současně povinnost podat řádné daňové tvrzení.“ lDůsledky lPřekonání dosavadní judikatury lZvýšení právní jistoty l lRozhodnutí NSS ze dne 12. 1. 2011, č. j. 5 Afs 15/2010-122 (srov. rozsudek NSS ze dne 31. 5. 2006, č. j. 5 Afs 42/2004-61) lVyměření daně na základě daňového přiznání, prekluzivní lhůta tedy může začít běžet až po konci lhůty pro podání daňového přiznání (do té doby je možné podat opravné daňové přiznání) •23 lÚkony prodlužující lhůtu o 1 rok (§ 148 odst. 2) lpokud k nim došlo v posledních 12 měsících před uplynutím dosavadní lhůty lÚkony přerušující lhůtu (§ 148 odst. 3) ltříletá lhůta běží znovu od daného okamžiku l l lStavení lhůty (§ 148 odst. 4) llhůta po určitou dobu neběží lprincip účelnosti úkonu l lMožnost stanovení daně i po uplynutí lhůty ldaňový trestný čin (§ 148 odst. 6), účinná lítost (§ 148 odst. 7) l lPřechodná ustanovení lotázka retroaktivity – judikováno Ústavním soudem - Pl. ÚS 18/14 Lhůta pro stanovení daně - doplnění •18 lPodání dodatečného daňového tvrzení nebo oznámení výzvy k podání dodatečného daňového tvrzení, pokud tato výzva vedla k doměření daně lOznámení rozhodnutí o stanovení daně lZahájení řízení o mimořádném opravném nebo dozorčím prostředku lOznámení rozhodnutí ve věci opravného nebo dozorčího prostředku lOznámení rozhodnutí o prohlášení nicotnosti rozhodnutí o stanovení daně l l lPouze pokud k takovému úkonu došlo v posledních 12 měsících Úkony prodlužující lhůtu pro stanovení daně •25 lZahájení daňové kontroly lPodání řádného daňové tvrzení lOznámení výzvy k podání řádného daňového tvrzení l l Úkony přerušující lhůtu pro stanovení daně •26 lŘízení, které je v souvislosti se stanovením daně vedeno před soudem ve správním soudnictví a před Ústavním soudem lŘízení o otázce, o níž je příslušný rozhodnout soud a která je nezbytná pro správné stanovení daně lTrestního stíhání pro daňový trestný čin související s touto daní lOd zmeškání odvolací lhůty proti rozhodnutí o stanovení daně až do oznámení rozhodnutí o jejím navrácení v předešlý stav lOd marného uplynutí úložní doby až do dne doručení rozhodnutí, kterým je prohlášena neúčinnost doručení rozhodnutí vydaného v nalézacím řízení lOde dne odeslání žádosti o mezinárodní spolupráci při správě daní až do dne obdržení odpovědi na tuto žádost nebo do dne odeslání oznámení o ukončení mezinárodní spolupráce při správě daní v dané věci l Důvody pro stavení lhůty pro stanovení daně •27 lV důsledku jednání, které bylo předmětem pravomocného rozhodnutí soudu o spáchání daňového trestného činu lJednání koho? lDaňový subjekt lJiná osoba lDaňový trestný čin lZkrácení daně, poplatku a povinné platby lNeodvedení daně, pojistného na sociální zabezpečení a podobné povinné platby lNesplnění oznamovací povinnosti v daňovém řízení lPokud daňový subjekt podá řádné daňové tvrzení nebo dodatečné daňové tvrzení a současně tvrzenou daň včetně jejího příslušenství uhradí, je-li toho třeba pro zánik trestnosti daňového trestného činu z důvodu účinné lítosti Stanovení daně po lhůtě pro stanovení daně •28 •23 •Stavení •Přerušení •Prodloužení •základní délka •3 roky •maximální délka •10 let •nové 3 roky •lhůta neběží •běží zbývající část •navíc 1 rok •Stanovení daně po lhůtě Lhůta pro stanovení daně lMarným uplynutím lhůty stanovené ve výzvě k zahájení daňové kontroly dojde k přerušení lhůty pro stanovení daně lNavrácení lhůty v předešlý stav nelze povolit, pokud jde o lhůtu pro stanovení daně lZáznamy, evidence a doklady, na které se vztahuje záznamní povinnost, je daňový subjekt povinen uchovávat až do uplynutí lhůty pro stanovení daně (k níž se vztahují) lOpravu zřejmých nesprávností v rozhodnutích o stanovení daně lze provést, jen pokud neuplynula lhůta pro stanovení daně (případně placení daně) lObnovu nalézacího řízení a přezkoumání rozhodnutí o stanovení daně lze nařídit, pokud neuplynula lhůta pro stanovení daně lPovinnost podat dodatečné daňové přiznání (vyúčtování), zjistí-li daňový subjekt, že daň má být vyšší než poslední známá daň, trvá jen pokud běží lhůta pro stanovení daně •24 Souvislosti lhůty pro stanovení daně lZjednodušené označení pro stav, kdy daň není stanovována rozhodnutím správce daně, ale automaticky (ze zákona) ve výši, kterou daňový subjekt uvede ve svém daňovém tvrzení l lPojem „vyměření“ je zužující, neboť nezahrnuje doměření daně lpřesnějším pojmem je „samostanovení“, který ovšem ve spojení s předponou není znělý l lLze proto používat pojem „samovyměření“ a „samodoměření“ lv samotném normativním textu je tento stav vyjádřen jinou formulací lpojem je využíván toliko jako nadpis paragrafu či rubriky l •25 Pojem samovyměření lDe lege lata lzákon o dani z přidané hodnoty lv části upravující zvláštní režim jednoho správního místa (§110a a následující) – tzv. Mini one-stop shop lpouze v roli státu spotřeby l lzákon o dani z hazardních her l lDe lege ferenda lobecná úprava daňového řádu lnejdříve od roku 2020 l l •26 Právní úprava samovyměření speciální právní úprava obecná právní úprava l l vyměření konkludentní vyměření samovyměření vyměřovaná daň se odchyluje od tvrzené vyměřuje se rozhodnutím (platební výměr) vyměřovaná daň se neodchyluje od tvrzené platební výměr se doručuje platební výměr se nedoručuje zakládá se do spisu vyměřovaná daň = daň tvrzená daň je vyměřena ze zákona (ex lege) platební výměr se nevydává •27 Možné koncepce úpravy samovyměření lk vyměření daně dochází ze zákona (ex lege) lnení vydáváno rozhodnutí lvýsledek je pouze zanesen do evidence daní (zpětně) lnelze vyměřit z moci úřední (ex offo) l lokamžik vyměření ldnem uplynutí lhůty pro podání řádného daňového tvrzení lmožná alternativa: dnem podání daňového tvrzení (nastane-li dříve) l lvýše vyměřené daně lvýše tvrzená daňovým subjektem (podá-li) lvýše stanovená zákonem (nepodá-li) – obecné pravidlo stanoví, že daň byla tvrzena ve výši 0 Kč lspeciální úprava může stanovit jiný následek l l l •28 Samovyměření daně ldaň je vyměřena posledním dnem lhůty pro podání tvrzení Podání řádného tvrzení Zanesení do evidence daní Lhůta pro podání tvrzení Daň je vyměřena •29 Samovyměření po podání řádného tvrzení ldvě možnosti: ldoměření ex lege (samodoměření) – obdobně jako samovyměření lrozhodnutím správce daně (ex offo) l lokamžik doměření ex lege ldnem podání dodatečného daňového tvrzení lto neplatí, je-li dodatečné daňové tvrzení podáno v průběhu doměřovacího řízení zahájeného z moci úřední l lnení stanovena subjektivní lhůta pro podání dodatečného daňového tvrzení (neuvádí se den zjištění rozdílu) l •30 Samodoměření daně A na konec trochu nevážně J l •Zdroj: https://www.frekvence1.cz/clanky/zabava/hity-internetu-danovy-toaletak-i-priznani-pro-andreje-vyber -vtipu-o-danovem-priznani-16541.shtml