Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 1 PVP - Správní věda 1.přednáška 28.2.2018 doc.JUDr. Soňa Skulová, Ph.D. Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 2 Témata přednášky:  Vývoj a přístupy ke zkoumání veřejné správy  Pojem a charakteristika správní vědy („Public Administration“)  Předmět a metody správní vědy.  Vztah k vědě správního práva.  Současné chápání správní vědy a její význam. I.1 Administrativistika – Správní studia Zahrnuje obory: - věda(teorie) správního práva („VSP“) - správní věda („SV“) - správní politika Správní věda:  Předmětem zkoumání = Veřejná správa Ve své organizační i funkční stránce + jako systém: + jako komplexní, multikriteriální společenský jev.  Přístupy ke zkoumání veřejné správy  Rozmanitost, členitost – možnost více přístupů (sociologický, politologický, ekonomický, manažerský, právní,…).  Vývoj v čase, pružnost – více či méně dle potřeb společnosti (státu). I.2 Vývoj zkoumání veřejné správy Významný pro chápání veřejné správy v potřebných souvislostech. Zvláště u veřejné správy – znak trvalosti, kontinuity. + zkušenosti („Historia magistra vitae“) Tradice a základy současné naší veřejné správy dle hlavních etap:  kameralistika, policejní věda (Francie, Prusko – 17. – 18.století) = prakticistní přístupy.  správní nauka ( 18. stol.- počátek 19. /Bonnin, L. von Stein/ = působení správy ve společnosti.  Evropa - období juristické (od poloviny 19. stol.- k právnímu normativismu), Mimo tento rámec později - M.Weber (sociologie), H.Fayol ( modely řízení). Vývoj zkoumání veřejné správy -pokr. 1  USA – manažerské přístupy (F.W.Taylor, W.Wilson), a další směry.  Období po 2.světové válce – rozvoj SV, inspirace z USA do Evropy.  Mnohost metod zkoumání a přístupů: (behaviorismus,Human Relations, Decision Making, systémový přístup, kontingenční přístup, …) Vývoj zkoumání veřejné správy -pokr. 2  metody hodnocení („evaluace“) : TQM, EFQM, CAF, benchmarking, a další. Tyto metody – původ v soukromém sektoru. Avšak: Limity využití manažerských metod! -------------------------  specifický vývoj v „sovětském bloku“: teorie „socialistické státní výstavby“ – podmínky jednotné, centralizované státní správy. Odraz, resp. projev moderních přístupů - zprostředkovaně: „teorie řízení“, „teorie organizace“, „správní věda“. I.3 Vztah správní vědy („SV“) a vědy správního práva („VSP“) Předmětem zkoumání: SV = Veřejná správa jako komplexní společenský systém VSP = Správní právo jako systém právních norem, zásad, principů (u VSP) Pozn.1 : pojem „systémová metoda“ ( u obou odvětví) Pozn.2 : „správněprávní“ a „správněvědní“ přístup. Vztah správní vědy („SV“) a vědy správního práva („VSP“) -pokr. Společný cíl obou disciplin: = zvýšení efektivnosti veřejné správy. Ovšem odlišnými, „svými“ způsoby: VSP = náměty, návrhy pro legislativu (de lege ferenda) (+ inspirace pro judikaturu), SV = doporučení pro správní praxi, včetně ústřední (pro koncepce, reformy, racionalizaci, i vlastní činnost). Pozn.: Pojem „efektivnost veřejné správy“ = společenská efektivnost (= míra, způsob a náklady naplňování cílů a úkolů VS) II.1 Aktuální VÝVOJ zkoumání veřejné správy (trendy ve správní vědě) úloha :  - národních vzdělávacích a výzkumných institucí (Francie – ENA, Německo – Institut správních věd ve Speyeru),  - mezinárodních a nadnárodních organizací (podporujících demokracii, ochranu lidských práv, ekonomický rozvoj): - OECD, Rada Evropy, EU,  + vědeckých institucí (IIAS / EGPA Brusel, EIPA - Maastricht, EUI ve Florencii, NISPACee – Bratislava – síť institutů a škol VS v rámci Stř. a Vých.Evropy).  Odborné konference ( např. každoroční – EGPA – „European Group for Public Administration“). - inspirace, prezentace výsledků, výměna zkušeností, rozvoj věd o VS. II.2 EGPA – „European Group for Public Administration“.  Konference srpen 2017 v Miláně.  Permanent Study Groups ( ilustrace oblastí, hledisek zkoumání VS) • PSG I: E-Government • PSG II: Performance in the Public Sector • PSG III: Public Personnel Policies • PSG IV: Local Governance and Democracy • PSG V: Regional and Local Government • PSG VI: Governance of Public Sector Organizations • PSG VII: Quality and Integrity of Governance • PSG VIII: Civil Society, Citizens and Government Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 11 Další Permanent Study Groups:  PSG IX: Teaching Public Administration  PSG X: Law and Public Administration  PSG XI: Strategic Management in Government  PSG XII: Public Sector Financial Management  PSG XIII: Public Policy  PSG XIV: EU Administration and Multi Level Governance  PSG XV: Public Administration, Technology and Innovation  PSG XVI: Public and Nonprofit Marketing  PSG XVII: Sociology of the State: Reforms and Resilience  PSG XVIII: Justice and Court Administration  PSG XIX: Public Network Policy and Management  PSG XX: Welfare State Governance & Professionalism  PSG XXI: Policy Design and Evaluation  PSG XXII: XXII Behavioral Public Administration. Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 12 Správní věda jako vědní obor:  Náleží ke společenským vědám ( s prvky věd přírodních),  Obor komplexní (hybridní),  Věda systémová,  Veda teoreticko-praktická ( cílem zvýšení efektivnosti VS) Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 13 Metody správní vědy  Musí odpovídat předmětu zkoumání. Tvoří soubor nástrojů zkoumání.  Jednotlivé metody ( u oblasti společenských věd): - historická - komparace historická i horizontální, - normativně-dogmatická (zkoumá regulativní znaky VS) - metoda behaviorální, - metody sociologické,  Z exaktních metod: statistické, formalizace + matematické modely, počítačové modelování.  Experimentální metody (experiment, pilotní projekt)  Z obecných metod (přizpůsobených podmínkám správní vědy a jejímu účelu): analýza, strukturálně-funkční analýzy, syntéza, indukce. Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 14 Exkurz, resp. malé opakování: III.1 Evropský správní prostor + principy dobré správy - vývoj správních systémů a právních úprav v evropských zemích, - určité společné znaky (tradice, hodnoty, principy, a také organizační systémy), i když lze identifikovat 3 hlavní modely: francouzský, německý /a rakouský/, a anglický. - vývoj institucionalizace (Rada Evropy, ES/EU), - proces evropeizace správního práva, - vytváření „Evropského správního prostoru“. Evropský správní prostor Trojí pojetí:  a) prostor EU (členských států EU), vymezený komunitárním, resp. unijním právem,  b) společný správní prostor vytvářený na bázi mezivládní spolupráce (smlouvy, dohody) tj. administrativní spolupráce států (nejen EU), veřejnoprávních korporací i nevládních organizací.  c) prostor veřejné správy evropských demokratických států, založený na společném, sdíleném hodnotovém základě (včetně respektu k základním právům jednotlivce), a projevený ve společných obecných principech, na bázi tzv. ius commune (zejména na bázi Rady Evropy). Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 16 Evropský správní prostor :  Pilíře „Evropského správního prostoru“: • právní stát, • předvídatelnost a spolehlivost, • otevřenost a transparentnost, • odpovědnost, • efektivnost.  Veřejná správa jako služba občanům a veřejnosti. Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 17 III.2 Principy dobré správy „Dobrá správa“ (Good Administration, Good Governance) - vs. „Špatná správa“ - „maladministration“. + „Právo na dobrou správu“ Principy dobré správy Působí k tomu, aby veřejná správa (správní orgány) fungovaly správně a dobře, plnily své cíle a úkoly, požívaly správných metod, a správných forem činnosti ( a správným způsobem). a to z pohledu veřejného zájmu i práv a zájmů občanů. Principy dobré správy (povaha) = požadavky, vodítka (standardy úrovně, kvality) pro správný výkon veřejné správy, pro správnou praxi. Obsahem některé povahy neprávní (etické), ale některé právní povahy. Pokusy o katalogy principů. (viz např. Doporučení VM RE (2007)7, nebo materiál VOP z roku 2006 – „desatero“). Principy dobré správy Rozvinuly a uplatňují se: v Evropském správním prostoru, (= systémy veřejné správy členských zemí Rady Evropy, EU, a samotné EU) . Včleňovány do různých dokumentů, doporučení, smluv, právních úprav, - uplatňovány v judikatuře (ESLP, SD EU, ÚS, ale i NSS). Principy dobré správy - členění dle zaměření: Některé z nich jsou povahy hodnotové /materiální, “obsahové“/ míří ke spravedlnosti, ochraně práv, apod. Mnohdy usměrňují obsah rozhodnutí. /proporcionalita, předvídatelnost, ochrana veřejného zájmu, transparentnost, nestrannost, objektivita/. Některé - povahy spíše procedurální /“technické“, resp. etické/ - jak postupovat, řešit procesní otázky, jak se chovat k adresátům – klientům. /včasnost, rychlost, procesní rovnost, procesní ekonomie, ale také slušnost a zdvořilost…/ = blízké procesním zásadám. Slouží naplnění zásad hodnotových, materiálních. Principy dobré správy základem pro  naplnění „práva na dobrou správu“  (čl. 41 Charty základních práv EU /Nice 2000/ ),  ale používán již v judikatuře Soudu první instance a ESD = nabývání právní závaznosti).  naplňování ústavních principů právního státu v podmínkách veřejné správy (Ústava ČR, Listina ZPS) = základ vztahů občan vs. veřejná správa. Principy dobré správy slouží  jako jedno z hlavních hledisek pro činnost Veřejného ochránce práv (§ 1 z.č 346/1999 Sb.) – „porušení principů dobré správy“,  řádnému výkonu veřejné správy, mj. dle „základních zásad činnosti správních orgánů“ (§§ 2 – 8 správního řádu - z.č. 500/2004 Sb.). Navozuje je zejména § 4 a § 8 - zásada „dobré správy“ a spolupráce správních orgánů v zájmu dobré správy. Další zásady: šetření práv a oprávněných zájmů, ochrana dobré víry, pomoc a poučení dotčeným osobám, uvědomění o úkonech ( + úprava stížnosti mj. na chování úřední osoby),  správnému výkladu a aplikaci právních předpisů správními orgány. PDS slouží a napomáhají - naplňování požadavků (idejí) spravedlnosti, racionálnosti (rozumnosti) a efektivnosti /dobré/ veřejné správy - eliminaci nebo snižování rizik spojených s nesprávným výkonem veřejné správy („špatné správy“). Neboli jsou vodítkem pro správní orgány v otázkách: JAK ROZHODOVAT i JAK POSTUPOVAT. Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 25 Prameny ke studiu:  Skulová, S., a kol.: Základy správní vědy, MU, 2014, str. 13-35, 90- 97.  Skulová, S., a kol.: Správní právo procesní. 3. vydání. Plzeň: Aleš Čeněk, 2017, str. 36 – 75.  Průcha, P. Správní právo. Obecná část. 7. vydání, 2007, s. 71 – 83,  Hendrych, D. a kol. Správní právo. Obecná část. 9. vydání. C. H. Beck, 2012, s. 529 – 547, 549 – 556.  Kolektiv autorů, Evropská veřejná správa. Praha: UJAK, 2015, s. 128 – 174. Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 26