PF_PPT pruh+znak_PF_13_gray5+fialovy_RGB Právo a vlastnictví k pozemkovým reformám po roce 1918 a 1945 (provází Ondřej Horák) www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled 2 n nObecná část nZásahy do vlastnictví na poválečné pozemkové reformy www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled 3 I. Právo a revoluce „Geling es, ist es Heldentat, misslingt es, ist es Hochverrat.“ n 1918 1945 1948 n převrat obnova puč n vítězný říjen květen únor nčeskoslovenská národní a demokr. lidově-demokr. nzásahy do vlastnických vztahů (konfiskace, vyvlastnění, znárodnění) n www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Pilíře první republiky n„…československá revoluce stojí na třech pilířích, jimiž byly státní převrat, pozemková reforma a přijetí ústavy“. Ferdinand Peroutka n n„Pozemková reforma je vedle převratu největším činem nové republiky; je dovršením a vlastním uskutečněním převratu.“ T. G. Masaryk n nrozměr právní, politický a společenský n n 4 www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled 5 II. Vlastnictví a jeho ústavní ochrana nDeklarace práv člověka a občana (1789, 1791): nčl. 17: Vlastnictví je nedotknutelným a posvátným právem, nikdo ho nemůže být zbaven, ledaže by to zřejmě vyžadoval veřejný zájem v zákoně uvedený a pod podmínkou spravedlivého odškodnění předem. nABGB - Všeobecný občanský zákoník (1811) n§ 365: Vyžaduje-li toho obecné dobro, musí člen státu za přiměřené odškodné odstoupiti i úplné vlastnictví. ntzv. Prosincová ústava (1867): nčl. 5: Majetek je nedotknutelný. Vyvlastnění může nastat jen v těch případech a takovým způsobem, jak je stanoveno zákonem. www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled 6 nWeimarer Verfassung (1919): Art. 153 nDas Eigentum wird von der Verfassung gewährleistet. … nEine Enteignung kann nur zum Wohle der Allgemeinheit und auf gesetzlicher Grundlage vorgenommen werden. Sie erfolgt gegen angemessene Entschädigung, soweit nicht ein Reichsgesetz etwas anderes bestimmt. … nÚstavní listina ČSR (1920): § 109 n (1) Soukromé vlastnictví lze omeziti jen zákonem. n (2) Vyvlastnění je možné jen na základě zákona a za náhradu, pokud není nebo nebude stanoveno, že se náhrada dáti nemá. ntzv. Ústava 9. května (1948): Svoboda majetková § 9 n (1) Soukromé vlastnictví lze omezit jen zákonem. n (2) Vyvlastnění je možné jen na základě zákona a za náhradu, není-li nebo nebude-li zákonem stanoveno, že se náhrada dávat nemá. n (3) Nikdo nesmí zneužívat vlastnického práva ke škodě celku. www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled 7 III. Pozemkové reformy n„zásah státu do pozemkového vlastnictví za účelem jeho nové jeho úpravy“ /Slovník veřejného práva čsl./ nkdy? po obou světových válkách, v ČSR 1919-35 a 1945-49 nkde? po 1. sv. vál. ve 22 zemích Evropy, po 2. sv. vál. ?? (v ČSR 2. z 13-ti, resp. 8 zemí „na východ od Labe“) nkolik? v ČSR po obou sv. vál. asi ⅓ veškeré půdy (více než 4 mil. ha) nproč? motivace politická, sociální, hospodářská, národnostní nvyvlastňovací i konfiskační prvek n n www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled 8 Odčinění Bílé hory? n n nargumentace po roce 1918 i 1945 n nřada posudků, zda možné (zvl. prof. Pekař) n npotomci pobělohorských exulantů-pokutníků n n „Rody pobělohorských pokutníků jsou opravdu vytrvale pronásledo- vány osudem. Rakousko jim vzalo statky a republika i to jméno!“ /Sborník Jednoty, 1930, s. 3./ n https://www.phil.muni.cz/fil/scf/foto/pekar.jpg www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled 9 1. pozemková reforma (1919-1935) nústřední politický i právní projekt první republiky nspory: sociální demokracie x agrárníci nhranice? 50 ha 150/250 ha nnáhrada? ne ano n komu? družstva soukromníci nřada zákonů, hlavní z let 1919-1920 (záborový, přídělový, náhradový) n29 % veškeré půdy (cca 4,1 milióny ha, z toho 1,3 mil. ha zemědělské půdy), přibližně polovina vrácena zpět n www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Největší pozemkový vlastník/vlastníci nLichtenštejnové x nprimogenitura: 160.381 ha nz toho fideikomis: 134.340 ha n /zrušen 1924/ nrodina v ČSR: 166.722 ha nrodina celkem: 207 959 ha n n n n n n n nSchwarzenbergové n176.504 ha n85.559 ha n n200.941 ha n247.736 ha 10 • Shrnutí: •v Čechách Schwarzenbergové, na Moravě Lichtenštejnové, • v ČSR Schwarzenbergové jako rodina, ale jako „subjekt“ Lichtenštejnové - Jan II. z Lichtenštejna zastupující primogeniturní fideikomis, resp. korunní statek • • • www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled 11 Zákon č. 215/1919 Sb. z. a n., o zabrání velkého majetku pozemkového n§ 9 řešil náhradu (resp. převzetí bez náhrady) nzásada převzetí za náhradu, bez náhrady 7 kategorií osob n„majetek příslušníků nepřátelských států, majetek, jehož užívání zakládá se na výkonu funkcí, úřadů a důstojenství cizozemských, nebo který s takovou funkcí, úřadem nebo důstojenstvím jest spojen; majetek bezprávně nabytý; majetek osob, které se hrubě provinily proti československému národu ve světové válce; konečně majetek, který podle ustanovení zákonů finančních připadne státu jako splátka na dávku z majetku […]“ nbez náhrady pouze majetek habsbursko-lotrinské dynastie n www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled 12 Protihabsburská opatření nzákon záborový (č. 215/1919 Sb. z. a n., § 9) nzákon náhradový (č. 329/1920 Sb. z. a n., § 35) nmírové smlouvy 1919/20 (čl. 208 St.-Germain, čl. 191 Trianon) nzákon o převzetí statků a majetku, připadlých podle mírových smluv čsl. státu (č. 354/1921 Sb. z a n., 11 §) n§ 3. Statky a majetkem bývalé panovnické rodiny rakousko-uherské rozumějí se zejména statky a majetek: n1. posledního panovníka Karla a jeho manželky Zity; n2. jiných osob bývalé panovnické rodiny rakousko-uherské, zejména též bývalého následníka trůnu Františka Ferdinanda Este a jeho potomků; 3. c. a k. rodinného fondu; 4. statky a majetek stižené svěřenským svazkem korunního svěřenství císaře a krále Františka Josefa I. pro arciknížecí rod Habsbursko-Lotrinský. n www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled 13 2. pozemková reforma (1945-1949) nústřední politický i právní projekt třetí republiky npodoba? generální (SNR a KSS) či etapová (dohoda Gottwalda s Benešem)? ntři fáze: n a) 1945: okupanti a zrádci (viz dále) n b) 1947: revize první poz. reformy (z. č. 142/1947 Sb.) n c) 1948: nová poz. reforma (z. č. 46/1948 Sb.) n www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled 14 2. pozemková reforma a dekrety ndekrety prezidenta republiky - právní obnova nkontroverzní a aktuální téma: Zeman vs. Schwarzenberg n143 dekretů, zvl. ty o majetkových právech: č. 5 (národní správa), č. 12 (zemědělství), č. 50 (film), č. 81 (spolky), č. 100–103 (doly, průmysl, banky, pojišťovny) a č. 108 Sb. (nepřátelský majetek) nKošický vládní program (5. 4. 1945 Košice, 29.3. Moskva), o Němcích zvl. kap. VIII: občanství a odsun, IX: retribuce, X: národní správa, XI: pozemková reforma) n n www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled 15 Konfiskace zemědělského majetku ndekret č. 12 Sb. z 21. 6. 1945, o konfiskaci a urychleném rozdělení zemědělského majetku Němců, Maďarů, jakož i zrádců a nepřátel českého a slovenského národa nrepresivní a reformní cíle nrevoluční solitér, neprovázanost s dekretem č. 108/1945 Sb. nnízká kvalita, spěch při přípravě („vada u revolučních norem … více méně chronická“ – V. Knapp) nkolektivní odpovědnost, resp. vina nodlišné režimy: Němci, Maďaři x zrádci, nepřátelé n n n n www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled 16 Dekret č. 12/1945 Sb. (14 §) n Vycházeje vstříc volání českých a slovenských rolníků a bezzemků po důsledném uskutečnění nové pozemkové reformy a veden snahou především jednou pro vždy vzíti českou a slovenskou půdu z rukou cizáckých německých a maďarských statkářů, jakož i z rukou zrádců republiky a dáti ji do rukou českého a slovenského rolnictva a bezzemků, k návrhu vlády ustanovuji: n§ 1 n (1) S okamžitou platností a bez náhrady se konfiskuje pro účely pozemkové reformy zemědělský majetek, jenž je ve vlastnictví: n a) všech osob německé a maďarské národnosti, bez ohledu na státní příslušnost, n b) zrádců a nepřátel republiky jakékoliv národnosti a státní příslušnosti, projevivších toto nepřátelství zejména za krize a války v letech 1938 až 1945, n c) akciových a jiných společností a korporací, jejichž správa úmyslně a záměrně sloužila německému vedení války nebo fašistickým a nacistickým účelům. n www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled 17 n (2) Osobám německé a maďarské národnosti, které se aktivně zúčastnily boje za zachování celistvosti a osvobození Československé republiky, se zemědělský majetek podle odstavce 1 nekonfiskuje. n (3) O tom, lze-li připustiti výjimku podle odstavce 2, rozhodne na návrh příslušné rolnické komise příslušný okresní národní výbor. Pochybné případy předloží okresní národní výbor zemskému národnímu výboru, který je se svým dobrozdáním postoupí ke konečnému rozhodnutí ministerstvu zemědělství, které rozhodne v dohodě s ministerstvem vnitra. n§ 2 n (1) Za osoby národnosti německé nebo maďarské jest považovati osoby, které při kterémkoliv sčítání lidu od roku 1929 se přihlásily k německé nebo maďarské národnosti nebo se staly členy národních skupin nebo útvarů nebo politických stran, sdružujících osoby německé nebo maďarské národnosti. n (2) Výjimky z ustanovení odstavce 1 budou určeny zvláštním dekretem. n n www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled 18 Spor o podobu dekretu č. 12 npřipravilo MZ (J. Ďuriš), návaznost na: n a) Košický vládní program: „vyrvati českou a slovenskou půdu z rukou cizácké německo-maďarské šlechty, jakož i z rukou zrádců národa“ (K. Gottwald) n b) nařízení Předsednictva SNR z 27. února 1945 č. 4 Sb. n. SNR (M. Falťan, J. Ursíny): Němci (osoby německé národnosti) a maďarští velkostatkáři (od 50 ha), ne těch Němců, kt. se „činne zúčastnily na protifašistickom boji“ (do 50 ha) nřada připomínek, kritika ze strany Beneše www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled 19 Spor o aplikaci dekretu č. 12 nvolný rámec, rozvedení úřední vysvětlivky MZ nvýznam judikatury NSS noznačení veřejnou vyhláškou ONV (podle správního řádu 8/28 však: výměr, doručení, odůvodnění, poučení o opravných prostředcích) nkonfiskace ex lege, vyhláška deklaratorní charakter, její vydání nebylo nezbytné www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled 20 Spor o pojem německé národnosti n Boh adm. 2013/48: Přihlášení se k jiné národnosti než německé nebo maďarské, „ať tedy již k české, slovenské, jiné slovanské, či vůbec jiné, zejména tedy i židovské“, samo o sobě nepostačovalo jako „dostatečný důkaz národní příslušnosti“ a bylo „nutno proto u takovýchto osob vždy zkoumati, zda svým ostatním způsobem života, svým chováním a vystupováním nemanifestovaly dostatečně svoje vnitřní cítění sounáležitosti s národem německým nebo maďarským jiným způsobem. Správnost tohoto názoru, vyplývajícího přímo z dekretu, nedá se zvrátiti ani poukazem na směrnici ministerstva vnitra nebo zemědělství, ani na tvrdost jeho důsledků, jež by snad mohly míti význam de lege ferenda, nikoli však de lege lata.“ www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled 21 Dvojí pohled, dvojí dekrety? ndvojí pohled: „národní“ x „demokratický“ nodnětí: konfiskace (trest) x vyvlastnění (správní opatření) nkomu: národnost (vina) x státní příslušnost (odpovědnost) nreparace: nezohlednit x zohlednit nvztah k 1. rep.: diskontinuita x kontinuita n„Posun k pojmu ,německá národnostʽ nebyl tedy v dekretu nějakým ,genetickým odsudkemʽ, nýbrž reakcí na poválečné poměry, zejména na problematičnost německého občanství.“ n(z nálezu ÚS ČR: č. 55/1995 Sb., o návrhu na zrušení dekretu prezidenta republiky č. 108/1945 Sb.) n www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled 22 „Benešovy“ či Benešovy dekrety? nuvedené přístupy nejsou nesmiřitelné a oba jsou v poválečné realitě přítomné nprostupovaly se, resp. „národní“ byl v praxi mírněn „demokratickým“ (náhradová jednání…) nprvní více odpovídá vlastnímu znění dekretů, názorům komunistů a zvláště ministra Ďuriše ndruhý navazuje na představy prezidenta Beneše a je reflektován judikaturou Ústavního soudu n www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled 23 n n nDěkujeme za pozornost www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled 24 n n nZvláštní část nLichtenštejnové nmezi konfiskací a vyvlastněním www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled 25 „Stát ve státě a k tomu monarchie v republice!“ Lichtensteinské nebezpečí. Večerník Práva lidu, 8. říjen 1920, s. 1-2. nLichtenštejnsko (160 km²) – 191. na světě n v ČSR vlastnili 10 krát větší území (20 velkostatků) n nČeská republika (78.867 km²) – 124. na světě n cca 500 krát větší než FL n nRusko (17.075.200 km²) – 1. na světě n cca 220 krát větší než ČR n n n www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled 26 „… a nebezpečí to nepomine, dokud … nnebude největší z magnátů do posledního dvora vyvlastněn“ n nProč Lichtenštejnové? n „excepcionální“ postavení (prof. Sedláček) n stejné důvody v první i třetí republice n n1) největší pozemkoví vlastníci n n2) pobělohorské stigma n n3) německy mluvící vládnoucí dynastie cizího státu n n www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled 1) Největší pozemkový vlastník/vlastníci sporné – složitá faktická i právní otázka nLichtenštejnové x nprimogenitura: 160.381 ha nz toho fideikomis: 134.340 ha n /zrušen 1924/ nrodina v ČSR: 166.722 ha nrodina celkem: 207 959 ha n n n n n n n nSchwarzenbergové n176.504 ha n85.559 ha n n200.941 ha n247.736 ha 27 • Shrnutí: •v Čechách Schwarzenbergové, na Moravě Lichtenštejnové, • v ČSR Schwarzenbergové jako rodina, ale jako „subjekt“ Lichtenštejnové - Jan II. z Lichtenštejna zastupující primogeniturní fideikomis, resp. korunní statek • • • www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled 28 2) Pobělohorské stigma n ntradiční moravský rod (od 13. století) naktivity Karla z Lichtenštejna – reprezentativní záminka nKolik majetku z pobělohorských konfiskací? n přibližně 39,7 až 51 % získáno právě mezi lety 1620 až 1650 (41 %) nprof. Pekař: „pokuta jaksi manifestační v potomcích“ nDr. J. Hrubant: Liechtensteinové: K dějinám páté kolony u nás (1945) n„Jinými slovy a zřetelně: musí tu jíti o konečnou revindikci majetkových hodnot, které byly našemu národu tím či oním způsobem odňaty a zcizeny za posledních tří čtvrtin tisíciletí, tedy od třináctého století počínaje.“ n www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled 29 3) Specifická mezinárodně-právní otázka nexteritorialita a problém uznání (diplomatické styky ČR a FL navázány až 1938) nřada předních právních vědců, desítky dalších právníků nprofesoři právnických fakult: Antonín Hobza, Jan Kapras a Karel Kadlec (1919), Jaromír Sedláček (1928), František Weyr (1945, 1947), Bohumil Kučera a František Čáda (1947), Viktor Knapp (1995/96), Josef Mrázek (2001), Jan Kuklík (2001) a Jozef Beňa (2002) nvětšinou formou posudků, nověji právněhistorické práce (Kuklík, Beňa) nNejvyšší soud (1928 a 1929), Správní soud (1948, 1951) n www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled 30 Jaromír Sedláček (1885-1946) n* Slavkov u Brna, studia práv Wien, Praha, Berlin ndesetiletá justiční praxe nod 1921 profesor brněnské právnické fakulty (obor občanské právo) nděkan PrF MU 1926/27 a 1934/35 niniciátor a ředitel Ústavu pro občanské právo při PF MU (1929) nčlen komise pro superrevizi osnovy občanského zákoníku (1935-36) ns prof. Roučkem hlavní redaktor šestidílného Komentáře k čsl. obecnému občanskému zákoníku (1935-37) www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled 31 1. pozemková reforma a Lichtenštejnové nLichtenštejnové až do čtyř ze sedmi kategorií v § 9 záborového zákona, např. „majetek příslušníků nepřátelských států“, „majetek bezprávně nabytý“ etc. nsoudní spory (zvl. Nejvyšší soud 1928 a 1929), mezinárodní intervence n1919 (21 velkostatků): 160.000 ha (37.500 ha zeměděl.) n1939 (11 velkostatků): 68.500 ha (65.500 ha lesní) npřevzaty: Uhřiněves-Škvorec, Kounice, Lanškroun, Plumlov, Radim, Rataje, Ruda-Hanušovice-Kolštejn, Rumburk www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled 32 Liechtensteinové vs Nejvyšší soud nVážný civ. 7751 a 8982: spor, zda byl recipován zák. čís. 15/1893 ř. z. ze dne 12. ledna 1893, publikující liechtensteinskou rodinnou smlouvu ze dne 1. srpna 1842 nobsahem rodinné smlouvy byla úprava postavení knížecího rodu jako panující dynastie, propojení funkce panovníka a regenta rodu či vztah jednotlivých agnátů k panujícímu knížeti nprof. Sedláček x Nejvyšší soud (posudek z roku 1928) n www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled 33 Vážný civ. 7751 a 8982 (z odůvodnění) n„zákon ze dne 12. ledna 1893, jenž podle obsahu svého není vůbec dán v zájmu zdejším, nýbrž čiře v zájmu knížectví Liechtensteinského a jeho dynastie a který by byl československému státu, aspoň jistotně nyní jeho pozemkové reformě, spíše na škodu...“ n„tento dokonalý spis podrží sice vždy svou vědeckou hodnotu pro vnitřní poměry státu Liechtensteinského a jeho dynastie, avšak poznatky jeho nemohou míti nejmenšího vlivu na obsah čsl. pozemnoreformního zákonodárství, jeho výklad a praxi, a to už proto ne, že jak spis sám praví, zakládají se na obsáhlém ‚archivním materiálu’ Liechtensteinském“ www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled 34 Shrnutí zásahů do vlastnictví nObecné: prolomení zásady v meziválečné éře, po WW1 řešení v demokratických mezích, po WW2? nLichtenštejnské: n1919-1939: přišli o 92.000 ha, zůstalo 68.500 ha nnáhrada cca 250 milionů Kč, odhad 656 milionů Kč nparadox úspěchu: mezi konfiskací a vyvlastněním www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled 35 Lichtenštejnové a postup čsl. úřadů po 1945 nknížecí majetek (cca 69.000 ha, zámky a další budovy, 10 vlastních podniků, majetkové podíly v 26 firmách, cenné papíry, bankovní vklady, umělecká díla) nnárodní správa (podle dekretu č. 5 z 19. 5. 1945) – výměr MZ 26. 6. 1945 na majetek Františka Josefa II. nkonfiskace (podle dekretu č. 12 z 21. 6. 1945) – vyhláška ONV v Olomouci z 30. 7. 1945 nodvolání (stížnosti) k Zemskému národnímu výboru (Brno, Praha), poté k (Nejvyššímu) Správnímu soudu (veřejné líčení 6. 12. 1948, 21. 11. 1951 zamítl) nříjen 1946 porada na MZ, srpen 1947 odborná komise www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled 36 Lichtenštejnové a jejich právní obrana nprávní zástupce: dr. Emil Sobička noslovena řada dalších právníků nargumentace: 1) majetek knížete majetkem cizího státu, 2) členové rodu nehlásili německou národnost 3) Lichtenštejnsko neutrální 4) konfiskace odporuje mezinárodnímu právu nFrantišek Weyr (1879-1951) nposudky: dva 1945 a dva 1947 (hledisko vnitrostátní i mezinárodní), mj. zaslány i E. Benešovi n František Weyr www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled 37 Dekretu č. 12 a Lichtenštejnové nvnitrostátní rozměr: n a) formální (procesní) hledisko: označení veřejnou vyhláškou ONV (nebyla řádně doručena, chybělo odůvodnění i poučení o opravných prostředcích) n b) materiální hledisko: národnost Františka Josefa II. nsčítání Velké Losiny: 1921 (otec), sčítání 1930 (zaměstnanec) n podle Správního soudu (1951) notorieta: „… u nás bylo a jest všeobecně známo, že je německé národnosti…“ nmezinárodní rozměr: tzv. náhradová jednání, vedená mimo jiné se Švýcarskem (1945–1967) či Rakouskem (1956–1974) www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled 38 Shrnutí nZ vnitrostátního hlediska nebylo zestátnění lichtenštejn-ského majetku protiprávní, vyvolává však odpovědnost mezinárodní, na což ostatně bylo vždy odborníky upozorňováno (jak v posudcích, tak v rámci interních úředních jednání na ministerstvech, i po roce 1948). nVedení mezistátních jednání o odňatém majetku státních příslušníků Lichtenštejnska není v rozporu s dekrety prezidenta republiky, ale naopak je jejich důsledným provedením v souladu s ústavně-konformním výkladem i mezinárodněprávními závazky. Jde o poslední významnou skupinu případů, jejímž dořešením se pro nás poválečné konfiskace stanou historií. www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled 39 n n nDěkuji za pozornost