Finanční správa ÚVOD DO FINANČNÍ SPRÁVY Systém finančního práva –Obecná část –Zvláštní část -Fiskální – Rozpočtové právo, Berní právo, Právní regulace veřejných výdajů, Bilanční právo – Nefiskální – Měnové právo, devizové právo, Právo finančního trhu (veřejné bankovní a pojišťovnické právo), Puncovní právo –Finanční právo procesní –Finanční právo správní (organizační) –Finanční právo trestní Finanční správa –Prastaré pojítko mezi financemi a veřejnou správou, správním právem a finančním právem. –Merkl: pomocná funkce - slouží realizaci ostatních činností státu, negoval její samostatnost (Merkl, A. Obecné právo správní. Díl II. Praha – Brno: Orbis 1932) –X Pošvář: samostatný díl veřejné správy –Siblík: nástroj zajišťování dostatku peněžních prostředků pro státní správu, ale také jako bankovní dohled, dohled nad spořitelnami a pojišťovnami, správu majetku státu … (1947) Pojem finanční správy – –Finanční správa = specifický úsek veřejné správy jehož posláním je péče o materiální základ poskytování veřejných statků a dozor (dohled) nad finančními činnostmi Veřejná správa –Veřejnou správou se obecně rozumí správa veřejných záležitostí uskutečňovaných jako projev výkonné moci ve státě. –Veřejná správa je správní činnost související s poskytováním veřejných služeb, řízením veřejných záležitostí na místní i centrální úrovni a zajišťováním záležitostí ve veřejném zájmu. Kromě této správní činnosti (např. vydávání správních aktů) bývají za veřejnou správu označovány též správní orgány, které ji vykonávají, tedy především úřady. –Veřejná správa - v širším slova smyslu: úřady VS, vláda, parlament, soudy - v užším slova smyslu: úřady, které veřejnou správu vykonávají Právní vymezení pojmu správa: –je to činnost, kterou vykonávají státní orgány společně s orgány jiných veřejnoprávních případně soukromoprávních subjektů. Všechny tyto subjekty jsou vázány příkazy a nařízeními. Orgány VS plní výkonné funkce, které se projevují především jako rozhodnutí. –Jejich činnost je zakotvena v Ústavě a v dalších právních normách. Hlavním úkolem VS je zajištění její legality na všech jejích stupních. –Veřejná správa je rozdělena na státní správu a samosprávu. –Veřejná správa je vykonávána ve veřejném zájmu !!! Materiální základ a)Veřejné peníze -peněžní prostředky, na které má veřejný sektor nárok – –b) Veřejný majetek -majetek ve vlastnictví subjektů veřejného sektoru – –V rámci tvorby, užití, spotřeby materiálního základu se vytvářejí společenské vztahy-veř. finance, jejímž objektem jsou veřejné peníze – Z charakteristiky finanční správy 1.Veřejná správa součást metody regulace ve finančním právu 2.Realizace finančního práva prostřednictvím metod a forem veřejné správy 3.Součást veřejné finanční činnosti 4.Různorodost segmentů veřejné finanční činnosti vyžaduje rozmanitost v implantaci prvků veřejné správy Veřejná finanční činnost 1 –specifická činnosti státu, jiných veřejnoprávních korporací a od nich odvozených subjektů – veřejný sektor. –účelová činnost, zaměřená na zajištění materiálních podmínek pro uskutečňování funkcí státu a veřejného sektoru, materiálního základu pro poskytování veřejných statků a v neposlední řadě fungování peněžního systému státu, jakož i finančního trhu –VFČ= nakládání s peněžní masou: přímé a nepřímé Veřejná finanční činnost 2 –Přímé nakládání s peněží masou: – –monetární činnost, tj. tvorba peněžní masy jako sumy všech peněžních prostředků dané měny, její ochrana a zajištění stability, –devizová činnost, tj. operace spočívající v mocenských ingerencích do nakládání s devizovými hodnotami a ve vytváření a použití devizových rezerv státu, –fondovní činnosti, tj. vytváření soustav peněžních fondů, jejichž účelem je financování fungování státu a uspokojování veřejných potřeb, včetně vytváření specifických pojistných a garančních fondů ve veřejném zájmu, jakož i zajištění alokace části peněžní masy v nich, její rozdělování a užití, – Veřejná finanční činnost 3 –Činnosti, které nepřímo působí na peněžní masu, mohou být na příklad: –kontrolní činnosti, tj. vytváření systémů kontrolních mechanizmů k zabezpečení souladu reálného stavu nakládání s peněžní masou se stavem požadovaným, –dohledové a jiné činnosti k zabezpečení fungování finančního trhu, –finanční plánování, včetně tvorby veřejných rozpočtů ve smyslu plánovacích dokumentů, –finanční účetnictví, včetně bilancování –finanční statistika. – –Náhled a pojetí finanční správy Finanční správa sensu largo –Finanční správa sensu largo –veškerá činnost, která metodami a formami VS působí na materiální základ veřejného sektoru včetně dopadů na soukromý sektor –Metody –Atributivní podíl veřejné moci (veř.správa) –Převažující mocenský charakter vztahů –Specifika konkretizace práv a povinností –Specifické právní akty (normativní, individuální) Finanční správa sensu stricto –Finanční správa sensu stricto činnost dekoncentrovaných orgánů, do jejichž působnosti patří realizace výkonné moci při nakládání s veřejnými peněžními prostředky jedná se de facto pouze o správu veřejných financí –Tj. i správa daní – daň ve smyslu dříve legislativní zkratky – daně, cla, poplatky, pokuty, atd.. Finanční správa sensu stricticimo –Finanční správa sensu stricticimo –Od 1.1.2013 (zákon o finanční správě ČR) Finanční správa České republiky Nástupce územních finančních orgánů Pojetí finanční správy –Stejně je možné pojímat celou veřejnou správu i jednotlivé její díly –Finanční správa je specifickým a výjimečným dílem veřejné správy – v čem? ► Specifika a výjimečnost finanční správy –Finanční správa je nástrojem realizace finančního práva za podmínky, že zákonodárce předpokládá pro uskutečnění finančního práva formy a metody vlastní veřejné správě. – –Finanční správa je výjimečná svým předmětem, svojí právní regulací a tím, …. že je všude! ► Předmět finanční správy –Obecný: široká škála společenských vztahů, do kterých veřejná moc ingeruje s užitím forem a metod vlastních veřejné správě –FS: společenské vztahy regulované normami finančního práva, do kterých veřejná moc ingeruje s užitím forem a metod vlastních veřejné správě –Předmět finančního práva –> –Předmět finanční správy –Ne všechny společenské vztahy tvořící předmět finančního práva jsou přímo vystaveny působení veřejné správy. Ne všechny normy finančního práva jsou realizovány formami a metodami veřejné správy. Šíře předmětu finanční správy –Je dána šíří záběru finančního práva ► –►různorodost forem a metod správních ingerencí –►institucionální rozmanitost –►obtížná systematizace –►dekoncentrace vykonavatelů finanční správy. – – Prostředí realizace finanční správy Podřazení segmentů finanční správy –Primární FS: speciální dekoncentráty –Org. fin,. S, CSČR, ČNB –Sekundární FS: svěřený výkon finanční správy v návaznosti na primární předmět správy, resp. Primární účel existence instituce, nerespektuje se dělba moci. –Př.: výkon finanční správy soudy – správa veřejných financí, správa majetku … Systém organizace finanční správy Zápatí prezentace – –věcné principy –teritoriální principy –koncentrace x dekoncentrace –centralizace x decentralizace –duální správa –dělená správa –organizační x funkční – Věcný princip organizace finanční správy –Současná finanční správa v ČR není organizována na principu koncentrace a centralizace –Rezortní správa financí –Speciální finanční správa – institucionalizované veřejné peněžní fondy – Finanční správa Správa veřejných financí Správa peněžního systému Správa finančního trhu Správa veřejných příjmů Správa veřejných výdajů Správa daní Správa cel Správa ostatních příjmů Teritoriální principy –Centrální finanční správa – MF, ČNB –Administrativní členění státu – obec, okres, kraj (1960) –Obvody podle systému územních samosprávných celků – obec (typ), VÚSC –Vlastní obvody podle potřeb FS –Kombinovaný systém teritoriální a funkční (pobočky ČNB) – Koncentrace x dekoncentrace –Relativní –Koncentrace v systému národních výborů –Dekoncentrace – vytváření speciálních orgánů k výkonu finanční správy –Tendence dílčí koncentrace – specializace – specializované a odvolací fin. ředitelství Centralizace x decentralizace –Centralizovaná finanční správa – pobočky –ČNB –Fondy –Decentralizace – fiskální federalismus –Správa státních financí –Správa financí územních samospráv –Správa financí profesních (zájmových) veřejných korporací Duální správa –Správa vykonávaná dvěma orgány finanční správy bez vzájemného vrchnostenského vztahu –Určující kritérium působnosti/příslušnosti: charakter (statut) adresáta FS –Příklady: devizové orgány – MF, ČNB – FSČR: obecné FÚ, Specializovaný FÚ Dělená správa – funkční princip –§§ 161-162 Daňového řádu –Procesně dělená správa –Institucionálně dělená správa – –Nalézací řízení – –Inkasní správa – –Vymáhání Potřeby finanční správy –Jednotné zásady fungování finanční správy, zejména v případě správy veřejných financí –Splnění požadavků dobré správy –Efektivnost –Hospodárnost –Stabilita Systém organizace finanční správy v ČR –Právní úprava správy daní v organizačním pojetí – –Správa v resortu MFČR Ministerstvo financí –Ústřední orgán státní správy – –Okruh činností vymezen zákonem č.2/1969 Sb., o zřízení ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy, ve znění pozdějších předpisů (§4) – -Úsek státních příjmů -Úsek finančního trhu -Ostatní úseky Organizace MF ČR –Ministr financí JUDr. Alena Schillerová, Ph.D. –sekce 02 - Právní –sekce 03 - Majetek státu –sekce 04 - Finanční řízení a audit –sekce 05 - Daně a cla – viz dále –sekce 06 - Veřejné rozpočty –sekce 07 - Mezinárodní vztahy –sekce 08 - Státní tajemník –sekce 09 - Informační a komunikační technologie – –Blíže viz http://www.mfcr.cz/cs/o-ministerstvu/zakladni-informace/organizacni-struktura – – – MF ČR, sekce 05 - Daně a cla –odbor 15 - Daně z příjmů –odbor 18 - Nepřímé daně –odbor 24 - Finanční analytický –odbor 25 – Strategie daňové politiky, spolupráce a správy –odbor 26 - Majetkové daně, daň silniční a oceňování –odbor 32 - Daňová legislativa –odbor 39 - Správní činnosti –oddělení 3901 - Správní činnosti v oblasti daní –oddělení 3902 - Správní činnosti v oblasti celnictví –oddělení 3903 - Správní činnosti v oblasti poplatků – – Ad Odbor 39 – Správní činnosti –oddělení 3901 - Správní činnosti v oblasti daní –Provádí správní řízení v oblasti daní a jiných obdobných peněžitých plnění spravovaných orgány Finanční správy ČR, –zejména vyřizuje opravné a dozorčí prostředky podané proti rozhodnutím GFŘ, vydaným v daňovém řízení... Ad Odbor 39 – Správní činnosti –oddělení 3902 - Správní činnosti v oblasti celnictví –Provádí správní řízení v oblasti daní, cel a jiných obdobných peněžitých plnění spravovaných orgány Celní správy ČR, –zejména vyřizuje opravné a dozorčí prostředky podané proti rozhodnutím GŘC... Ad Odbor 39 – Správní činnosti –oddělení 3903 - Správní činnosti v oblasti poplatků –Podílí se na přípravě návrhu zákonů a dalších právních předpisů v oblasti poplatků ve spolupráci s odborem Daňová legislativa, –s výjimkou správních poplatků... Vykonavatelé daňové správy Finanční orgány do 31.12.2012 !!! –Ústřední orgán –Ministerstvo financí – – – –Územní finanční orgány (ÚFO) –Generální finanční ředitelství (1, Praha) – –Finanční ředitelství (8) – –Finanční úřady (199) a SFÚ Finanční ředitelství –Celkem 8 FŘ: – 1.FŘ pro hlavní město Prahu: 12 FÚ 2.FŘ v Praze (pro střední Čechy): 25 FÚ 3.FŘ v Českých Budějovicích (pro jižní Čechy): 17 FÚ 4.FŘ v Plzni (pro západní Čechy): 21 FÚ 5.FŘ v Ústí nad Labem (pro severní Čechy): 25 FÚ 6.FŘ v Hradci Králové (pro východní Čechy): 25 FÚ 7.FŘ v Brně (pro jižní Moravu): 46 FÚ 8.FŘ v Ostravě (pro severní Moravu): 28 FÚ Územní působnost FŘ Finanční správa ČR od 1.1.2013 Zákon č. 456/2011 Sb. (Zákon o finanční správě ČR) Charakteristika –FS ČR nahrazuje ÚFO –(od 1.1.2013 už nepřiletí) – –FS ČR = soustava správních orgánů pro výkon správy daní Aktuální soustava orgánů FS GFŘ – rozpočtové a bilanční postavení –Bilanční subjektivita – GFŘ je účetní jednotkou –Rozpočtová forma – organizační složka státu –Kapitola: MF – –sídlo Praha 1, Lazarská 7 –IČ 72080043 – GFŘ - působnost –Správní delikty –Centrální evidence a registry nezbytné pro FSČR –Podíl na přípravě návrhů NP(S)A –Analytické a koncepční úkoly –Mezinárodní agenda – GFŘ – působnost z pověření MF –Působnost ústředního kontaktního orgánu: –pro mezinárodní administrativní spolupráci –Při vymáhání některých finančních pohledávek –Mezinárodní pomoc při správě daní – – GFŘ – audit a dozor –Z pověření MF – přezkoumání hospodaření –krajů –Hl.m.Praha –RRRS –Dozor nad přezkoumáváním hospodaření: –Obce –DSO a DSMČ hl.m.Prahy Generální ředitel – –Jmenuje vláda na návrh MF –Zákaz členství v politické straně (hnutí) –Zaměstnanec FSČR, ÚFO nebo MF (minimálně 5 let) –Mgr. vzdělání –Jmenuje a odvolává ředitele a zástupce OFŘ, FÚ a SFÚ –Ing. Martin Janeček – – – Odvolací finanční ředitelství - působnost –Správní delikty –Evidence a registry –II. instance k FÚ – –„Nově vzniklé Odvolací finanční ředitelství se sídlem v Brně bude jako čistě odvolací orgán vykonávat svou působnost pro celé území České republiky. Vznikem jediného odvolacího orgánu je plně završena snaha o jednotnost v postupech odvolacího řízení.“ z tiskové zprávy MF ČR – –Kontakt: Masarykova 31, 60200 BRNO –Ředitel: Mgr. Tomáš Rozehnal, Ph.D. – – – Finanční úřady –Obecné finanční úřady - 14 – –Specializovaný finanční úřad Obecná věcná působnost I –Správa daní –Správní delikty –Převod výnosů daní –Dozor nad loteriemi a jinými podobnými hrami –Inkasní správa v rámci FSČR –Registry a evidence –Ad. ze zákona Obecná věcná působnost II –Finanční kontrola –Cenová kontrola –Bilanční kontrola –Kontrola správy poplatků –Kontrola ze ZSpD – značení, zákazy prodeje Obecná věcná působnost III –Z pověření MF: –Audit a dozor nad auditem územní samosprávy, NUTS (RRRS) a DSO (DSMČ) –Působnost kontaktního orgánu při vymáhání některých finančních pohledávek –Realizace mezinárodní pomoci při správě daní + Specializovaný finanční úřad –Pro celou ČR (existence od 1.1.2012) –Kontakt: Praha 7, Nábřeží kpt. Jaroše 1000/7 – –Pro „vybrané subjekty“: –PO - podnikatel s obratem – vyšším než 2 mld. Kč –Bankovní sektor –Pojistný sektor –Člen skupiny podle zákona o DPH Negativní výčet působnosti SFÚ –DzN –Transferová daň Územní pracoviště FÚ – –Zřizují se a ruší vyhláškou MF č. 48/2012 Sb. – –Stávající FÚ (dle ex-ÚFO) = územní pracoviště FÚ pro daný kraj Bilanční, majetkové a pracovněprávní postavení Orgánů finanční správy –FÚ, SFÚ, OFŘ mají postavení organizačních jednotek GFŘ –Nejsou: účetní jednotkou, nejsou správci majetku, nejsou zaměstnavatelem – – Celní správa ČR Zápatí prezentace Charakteristika –Zákon č.17/2012 Sb. (ZCS) –CSČR nahrazuje CSČR podle 185/2004 Sb.- stejný název, ale jiná soustava –CSČR = a)soustava správních orgánů b)ozbrojený bezpečnostní sbor – – Zápatí prezentace 63 Organizace celní správy ČR do 31.12.2012 –Soustava celních orgánů (2010) – 1.GŘC (1) 2.CŘ (8) 3.CÚ (nyní 54, původně 91) 4. –+ SON (Skupina operativního nasazení) – Zápatí prezentace 64 Soustava od 1.1.2013 Zápatí prezentace 65 Generální ředitelství cel Celní úřad pro … (14) Celní úřad Praha Ruzyně GŘC – – – – – –Nejvyšší orgán Celní správy v ČR –Přímo podřízeno MF ČR –Lokace: Praha - Budějovická –Generální ředitelství cel je účetní jednotkou, má vlastní IČ 71214011 GŘC – rozpočtové a bilanční postavení –Bilanční subjektivita – GCŘ je účetní jednotkou –Rozpočtová forma – organizační složka státu –Kapitola: MF GŘC – působnost I –II. Instance k CÚ –Převod cel podle Nařízení Rady (ES,Euratom) č. 1150/2000 ze dne 22.5.2000, kterým se provádí rozhodnutí 94/728/ES Euroatom o systému vlastních zdrojů Společenství –Rozhoduje ve věcech působnosti o charakteru významu případu cs/mezinár. GŘC – působnost II –Podíl na: –Příprava předpisů –Zabezpečení analytických a koncepčních úkolů –Sjednávání mezinár. smluv, rozvoj styků a spolupráce, plnění závazků Celní úřady – působnost I –Obecná působnost celního orgánu podle práva EU –Správa cel –Správa určených daní (spotřební) –Pověřený celní orgán v případech ne cs nebo mezinár. významu – Celostátní věcná působnost vybraných CÚ –CÚ OK: závazné informace o sazebním zařazení (celní editační povinnost) –CÚ JmK: svobodná celní pásma, svobodný sklad, dotčený orgán územního a stavebního řízení v SCP, ručení, celní doklady podle MS –CÚ JčK: osvědčení podle práva EU, povolení k nezjišťování CD v tranzitu –CÚ Pha: gen.CÚ Bilanční, majetkové a pracovněprávní postavení CÚ –CÚ mají postavení organizačních jednotek GŘC –Nejsou: účetní jednotkou, nejsou správci majetku, nejsou zaměstnavatelem ad celní správa ve funkčním pojetí: problematika dělené správy –CÚ a dělená správa - § 8 odst. 2 písm. a –(dříve 5 odst. 4 písm. m) starého zákona o CS ČR): – –Celní úřad je –obecným správcem daně podle správního řádu a vykonává správu placení peněžitých plnění v rámci dělené správy, která jsou příjmem státního rozpočtu, státních fondů nebo rozpočtů územních samosprávných celků Dělená správa z pohledu DŘ –§ 2/3 Daní se pro účely tohoto zákona rozumí – … –c) peněžité plnění v rámci dělené správy. – –Co je to dělená správa? Dělená správa - §§ 161-162 DŘ – – K dělené správě dochází, je-li rozhodnutím orgánu veřejné moci, který není správcem daně, vydaným při výkonu veřejné moci uložena platební povinnost k peněžitému plnění určenému do veřejného rozpočtu a postupuje-li se při jeho placení podle tohoto zákona nebo podle jeho jednotlivých ustanovení. – –To platí i tehdy, pokud vznikla platební povinnost k peněžitému plnění určenému do veřejného rozpočtu přímo ze zákona bez vydání rozhodnutí. –Orgán veřejné moci věcně příslušný ke správě placení peněžitého plnění je v tomto rozsahu správcem daně. Osoba povinná k placení tohoto peněžitého plnění má stejná práva a povinnosti jako daňový subjekt při placení daní. – – – K dělené správě rovněž dochází, jestliže zákon stanoví, že ke správě placení peněžitého plnění je příslušný jiný správní orgán než orgán veřejné moci, který platební povinnost k peněžitému plnění uložil. – – Sekundární místní orgány finanční správy –ÚSC a VÚSC (finanční výbory a kontrolní výbory) – samostatná působnost –Obecní/Krajské úřady (městský, magistrát, městské části) – rady – přenesená působnost –Daň jako berně –Daň –Clo –Poplatky (místní, správní, soudní a ostatní – dálniční a „ekologické“) –Příjmy veřejného fondu – ČSSZ, ZPoj. –Co není? WC, VŠ? Zápatí prezentace 77 Finanční arbitr –Zákon č. 229/2002 Sb. o finančním arbitrovi –Rychlé, hospodárné, levné, alternativa k soudu obecnému či rozhodčímu –5 let, Vláda na návrh MF – –Vyloučení pravomoci –A) nedostatek příslušnosti –B) litispendence (zahájeno) –C) rei iudicatae (rozhodnuto) Zápatí prezentace 78 Finanční arbitr – finančněprávní orgán soudní –a) poskytovatelem platebních služeb a uživatelem platebních služeb při poskytování platebních služeb - například spor zákazníka s bankou o správnost zaúčtované platby nebo spor zákazníka s bankou při zneužití platební karty neoprávněnou osobou, –b) vydavatelem elektronických peněz a držitelem elektronických peněz při vydávání a zpětné výměně elektronických peněz - například spor držitele předplacené karty jízdného s některými provozovateli veřejné dopravy, –c) věřitelem nebo zprostředkovatelem a spotřebitelem při nabízení, poskytování nebo zprostředkování spotřebitelského úvěru - například spor zákazníka s věřitelem o odstoupení od úvěrové smlouvy nebo spor o výši poplatku za předčasné splacení úvěru, –d) osobou obhospodařující nebo provádějící administraci fondu kolektivního investování nebo nabízející investice do fondu kolektivního investování nebo srovnatelného zahraničního investičního fondu a spotřebitelem při obhospodařování nebo provádění administrace fondu kolektivního investování nebo nabízení investic do fondu kolektivního investování nebo srovnatelného zahraničního investičního fondu, například spor zákazníka s investiční společností o správnost účtovaných poplatků, –e) pojišťovnou nebo pojišťovacím zprostředkovatelem a zájemcem o pojištění, pojistníkem, pojištěným, oprávněnou osobou nebo obmyšleným při nabízení, poskytování nebo zprostředkování životního pojištění, –f) provozovatelem směnárenské činnosti a zájemcem o provedení směnárenského obchodu nebo osobou, se kterou byl směnárenský obchod proveden. – Zápatí prezentace 79