ROZPOČTOVÉ PRÁVO ROZPOČTOVÝ PROCES A FINANČNÍ KONTROLA Ivana Pařízková Úvod do problematiky špojem kontrola špojem dozor špojem dohled šinspekce š š- rozdílnost pojmů ??? š KONTROLA OBECNĚ - přezkoušení, ověřování, testování, přezkoumání, revize šČinnost, při které se ověřuje, zda skutečný stav se rovná stavu žádoucímu a zda existují (a jak se naplňují) opatření k dosažení souladu mezi skutečným stavem a stavem žádoucím. KONTROLA ve FP š škontrolou se rozumí kontrolní činnost orgánů VS zaměřená na hospodaření s finančními a hmotnými prostředky České republiky a plnění povinností vyplývajících z obecně závazných právních předpisů nebo uložených na základě těchto předpisů. š š š DOZOR šdozor spočívá v pozorování a hodnocení adekvátnosti jednání a aktivity směřující k nápravě nedostatků. šStátní dozor je zákonem povolená činnost správy, při které dozorčí orgán sleduje chování subjektů ve věcech své specializované působnosti, tj. zda je jejich činnost v souladu s právními předpisy, příp. s dalšími akty vydanými na základě zákona. DOZOR šdohled nad dodržováním povinností vyplývajících ze závazných právních předpisů, povinností a podmínek stanovených pro výkon činnosti dozorovaných institucí v jejich veřejnoprávním oprávnění k finanční činnosti (licence, povolení aj.), povinností uložených dozorovaným institucím pro ně závaznými individuálními právním akty, jež vydal orgán státního dozoru. DOHLED šplnění povinností stanovených zákony š šDohled ČNB nad pojišťovnami, šDohled nad kapitálovým trhem,… INSPEKCE šoznačuje lidskou činnost spočívající v úředním dohledu, odborném dozoru, věcné kontrole, podrobné kontrolní prohlídce a podobně. š šČeská inspekce životního prostředí šČeská školní inspekce šDrážní inspekce šStátní energetická inspekce š KONTROLA VE FP š š š š šKontrola ve FP Fiskální části Nefiskální části Rozpočtové p. Berní p. Celní p. Měnové p. Veř. bankovní p. Veř. pojišťovnické p. Kontrola v berním právu šDaňová kontrola na základě DŘ š§§85-88 šPoplatková KO š šDKO ke splnění daňových povinností š Daňová kontrola šPředmětem daňové kontroly jsou daňové povinnosti, tvrzení daňového subjektu nebo jiné okolnosti rozhodné pro správné zjištění a stanovení daně vztahující se k jednomu daňovému řízení. šDaňová kontrola se provádí u daňového subjektu nebo na místě, kde je to vzhledem k účelu kontroly nejvhodnější. Daňová kontrola šDaňovou kontrolu lze provádět společně pro více daňových řízení týkajících se jednoho daňového subjektu. šDaňovou kontrolu, která se týká skutečností, které již byly v souladu s vymezeným rozsahem kontrolovány, je možné opakovat pouze tehdy, pokud ša) správce daně zjistí nové skutečnosti nebo důkazy, které nemohly být bez zavinění správce daně uplatněny v původní daňové kontrole šb) daňový subjekt učiní úkon, kterým mění svá dosavadní tvrzení; takto lze daňovou kontrolu opakovat pouze v rozsahu, který odpovídá změně dosavadního tvrzení daňového subjektu. KO v celním právu špotřeba celní správy zajistit řádné provádění celních předpisů na jedné straně a uplatňováním práva hospodářských subjektů na spravedlivé zacházení na straně druhé, byly celní správě mimo jiné přiznány rozsáhlé kontrolní pravomoci a uvedeným hospodářským subjektům právo na podání opravných prostředků. KO v rozpočtovém právu š š š šRP RP celostátní RP ÚSC KO Státního rozpočtu KO státních fondů KO příspěvkových organizací KO organizačních složek státu KO rozpočtu krajů KO rozpočtu obcí KO hl. m. Prahy š š šÚz. Č. 1/1993 Sb., Ústava, vzpzd. šÚz. Č. 2/1993 Sb., Listina zákl. práv a svobod, vzpzd. šÚZ č.347/1997 Sb., o vytvoření VÚSC šZ.č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech a o změně souvisejících zákonů (rozpočtová pravidla), vzpzd. § 20, § 39 šZ.č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů, vzpzd.§15 §17 š š Prameny právní úpravy RP šZ.č. 219/2000 Sb., o majetku ČR a jeho vystupování v některých právních vztazích, vzpzd. šZ.č. 128/2000 Sb., o obcích , vzpzd. šZ. č. 129/2000 Sb., o krajích, vzpzd. šZ. č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole ve veřejné správě, vzpzd. šZ. č. 243/2000 Sb., o rozpočtovém určení výnosu některých daní, vzpzd. š šZ. č. 420/2004 Sb., o přezkoumávání hospodaření ÚSC, vzpzd. šZ. č. 563/1991 Sb., o účetnictví, vzpzd. šZ. č.280/2009 Sb., DŘ, vzpzd. šVyhláška č. 323/2002 Sb., o rozpočtové skladbě, vzpzd. šVyhláška č. 416/2004 Sb., kterou se provádí zák. o FK ve VS š š š Zásady šObecné zásady pro tvorbu práva šSpeciální principy Obecné principy šZásada demokratismu šZásada legality šZásada legitimity šZásada priority komunitárního a mezinárodního práva š Speciální principy šPrincipy typu ekonomiky šPředvídání krátkodobých a dlouhodobých následků FP regulace šZohlednění vazeb norem v rámci systému FP šOmezení vlivů výkyvu v hodnotě peněz na stabilitu právních norem šPlynulost změn ve výši finančních dávek šOchrana zájmu většiny před lobby šRespektování terminologie šÚroveň právního a ekonomického vědomí adresátů FPN šRespektování závazků ČR š Další zásady šZásada účelovosti šZásada plánovitosti šZásada priority rovnováhy šZásada provázanosti nástrojů sektoru veřejných financí šZásada efektivnosti a hospodárnosti šZásada veřejnosti a přehlednosti veřejných peněžních fondů šZásada účtování šZásada kontroly šZásada nadřazenosti finančních zájmů státu šZásada finanční disciplíny š šZÁKLADNÍ: 1. distribuční š 2. alokační š 3. stabilizační š šDOPLŇKOVÉ: 1. fiskální š 2. stimulační š 3. kontrolní Funkce veřejných financí MPj03961410000[1] šStát - orgány státní správy šOrgány místní samosprávy šZájmové veřejnoprávní korporace šSoukromoprávní korporace šFyzické osoby+ PO šSpeciální orgány státní správy=ÚFO SUBJEKTY RP KONTROLA V RP šNa kontrolu v RP lze nahlížet jako na KO v rámci rozpočtového procesu – š KO vnitřní a vnější – kontrolní subjekty a kontrolované subjekty š - KO státní, KO místní, šKontrola na základě z. č. 320/2001 Sb., z. o finanční kontrole ve VS š Rozpočtový proces u státního rozpočtu šRp se promítá do tří rozpočtových roků ØSestavení schválení rozpočtu ØPlnění a kontrola rozpočtu ØSestavení a schválení závěrečného účtu š Ad I.) Vypracování návrhu SR ØMinisterstvo financí v součinnosti se správci kapitol, ÚSC a státními fondy- VÝDAJE stanoveny Střednědobým VR š vláda schvaluje a postupuje Poslanecké sněmovně –usnesení k vládnímu návrhu zákona o SR Ø PS schvaluje ve formě ZÁKONA Ø V okamžiku neschválení rozpočtu k 1.1. rozpočtového roku nastupuje Ø ROZPOČTOVÉ PROVIZORIUM š š Speciální režim kapitol šPoslanecká sněmovna šSenát šKancelář prezidenta šÚstavní soud šNKÚ šKancelář veřejného ochránce práv šPředkládají správci kap. Rozp. Výboru PS, který rozhodne do 20. června šNávrh SR a SVR předloží MF šVláda-předseda sněmovny přikáže projednat návrh Rozpočtovému výboru PS-musí dodatky předložit 15 dnů před 1.čtení šProjednání návrhu min. 3. měsíce před začátkem roku hospodaření špředseda vlády-expozé-3. čtení šPS-ZÁKON O SR AD II.) Kontrola plnění rozpočtu šKontrola vnitřní šMinisterstvo- průběžná KO š Vláda 1x za ¼ roku- rozp.výboru PS š Poslanecká sněmovna 1x ½ roku š Na základě zákona č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole ve veřejné správě-průběžná š š Kontrola vnější šNKÚ + OFS(FÚ) š šzměny v rozpočtu musí mít formu ROZPOČTOVÉHO OPATŘENÍ š ROZPOČTOVÉ OPATŘENÍ šPřesun prostředků SR v rámci závazných ukazatelů šPovolené překročení rozpočtu výdajů, kterým nedochází ke změně ukazatele šVázání prostředků SR šSouvztažné zvýšení P+V SR (může vláda x ministr f. 5-10% záv. ukazatelů, Rozpočtový výbor PS nad 10%- §24 RP Porušení rozpočtové kázně šNeoprávněné použití peněžních prostředků SR a jiných prostř. Státu šNeopr. Použití či zadržení prostředků SR, SF, NF nebo st. Fin. Aktiv šNeprovední odvodu Přísp.org. šNeuložení odvodu zřizovatelem šNevrácení prostředků, ……§44 RP POSTIH za neoprávněné použití prostředků šPodle krytí z rozpočtu EU, NF, státním rozpočtem, předfinancované, vydané organizační složkou, apod. – ODVODY za porušení rozpočtové kázně na základě § 44a Ad. III.) Sestavení a schválení závěrečného účtu SR šMinisterstvo vypracovává návrh SZÚ v součinnosti se správci kapitol, ÚSC a státními fondy š -Předkládá vládě současně s přebytky nebo schodkem SR š -PS ke schválení do 30. dubna š „závěrečný účet nemá formu zákona“ pouze zveřejněn š š Státní závěrečný účet š= údaje o výsledcích rozpočtového š hospodaření minulého roku š š Součástí návrhu SZÚ jsou závěrečné účty kapitol , které jsou předkládány Poslanecké sněmovně Přílohy státního závěrečného účtu šÚdaje o výsledcích rozpočtového hospodaření ÚSC šZávěrečné účty státních fondů šPřehled o státních finančních aktivech a pasivech šPřehled o státních zárukách šPřehled o stavech fondů organizačních složek státu Rozpočtový proces na úrovni ÚSC 1.Sestavení a schválení rozpočtu 2.Plnění a kontrola 3.Sestavení a schválení závěrečného účtu 4. 1.Vypracování rozpočtu šNávrh: 1.Finanční výbor 2.Rada 3.Finanční komise 4.Zastupitelstvo š šPřipomínky: šObčané, kontrolní výbor, zastupitelstvo Schvalování ØVyvěšení - 15 dnů před schválením ØSchválení – ZASTUPITELSTVO ØRozpočtové provizorium ØRozpis ukazatelů-finanční výbor ØHospodaření a kontrola š 2. Hospodaření a kontrola vPlnění sleduje finanční a kontrolní výbor vRada obce, kraje vFinanční komise š šČasové použití prostředků-jen pro fiskální rok, šOstatní se převádějí šKONTROLA- vnitřní š vnější š š Vnitřní kontrola üFinanční výbor üKontrolní výbor üZastupitelstvo üRada üStarosta üHejtman š Vnější kontrola üObčané üÚFO üNKÚ üKraj- přezkoumávání hospodaření ÚSC – z.č. 420/2004 Sb., üMinisterstvo financí ü ü 3. Závěrečný účet šSestavuje: Finanční výbor Rada Finanční komise Zastupitelstvo Připomínky: Občané, kontrolní výbor, zastupitelstvo Schvaluje : zastupitelstvo