1 BM406K Vybrané otázky veřejné správy a správního práva I Vnitřní správa se zvláštním zaměřením na matriky, trvalý pobyt, rodná čísla a občanské průkazy. JUDr. David Hejč, Ph.D. Vnitřní správa  tradiční odvětví veřejné správy – původně širší oblast  postupně se vydělovala nová speciální odvětví  negativní vymezení vnitřní správy  pozitivní vymezení vnitřní správy z hlediska obsahu Vnitřní správa  1. Zabezpečení osobního stavu obyvatelstva  Matriky, jméno a příjmení  Evidence obyvatel  Občanské průkazy a cestovní doklady (zák. č. 328/1999 Sb., zák. č. 329/1999 Sb.)  Cizinecké právo  Státní občanství (zák.č. 186/2013 Sb., o státním občanství) Vnitřní správa  2. Právo shromažďovací  (zák. č. 84/1990 Sb.)  3. Ochrana osobních údajů  (zák. č. 101/2000 Sb.)  4. Archivnictví, spisová služba, vidimace a legalizace  (zák. 499/2004 Sb.)  5. Územní členění státu, státní symboly a sčítání lidu  (zák. č. 36/1960 Sb., zák. č. 3/1993 Sb.) Organizace vnitřní správy – státní správa  Ministerstvo vnitra ( zák. č. 2/1969 Sb.)  Orgány kraje – krajské úřady  Orgány obcí – obecní úřady obcí s rozšířenou působností - pověřené obecní úřady - „běžné“ obecní úřady  Policie České republiky (pobyt cizinců, azylové věci) apod.  Nález Pl. ÚS 39/10 – evidence obyvatel není samostatnou působností obce Matriky  Čl. 10 odst. 1 LZPS  Zák. č. 301/2000 Sb., o matrikách, jménu a příjmení  Vyhláška MV č. 207/2001 Sb., kterou se provádí zák.č. 301/2000 Sb. Vymezení pojmu matrika  Z lat. matrix – kmen  Původně církevní matriky (farnosti) x Josef II. – veřejné listiny  (§ 1 odst. 1 ZOM) Matrika je státní evidence narození, uzavření manželství, registrovaných partnerství a úmrtí FO na území ČR (občanů i cizinců), a státních občanů v cizině + uzavření manželství cizinci v cizině, byl-li život snoubence přímo ohrožen (§ 667 odst. 1 OZ) Vymezení pojmu Druhy  Matrika narození  Matrika manželství  Matrika registrovaného partnerství  Matrika úmrtí Struktura  Knihy – svázané tiskopisy a jmenný rejstřík  Sbírka listin – listiny (převážně veřejné), které tvoří podklad pro matriční zápis, jeho změnu nebo opravu (př. rozhodnutí soudů nebo správních orgánů)  - vede se zvlášť pro jednotlivé knihy (za každý rok)  - zápis se provádí z úřední povinnosti Vymezení pojmu  Matriční doklad – výpis z matriční knihy, který obsahuje údaje nebo potvrzení o údajích zapsaných v matriční knize. Jedná se o veřejnou listinu.  Matriční událost – skutečnosti rozhodné pro matriční zápis (narození, uzavření manželství, registrovaného partnerství, úmrtí, ale také určení otcovství, osvojení apod.) Kniha narození  Matriční událost: narození FO ( zapisuje se podle místa narození, jinak kde byla nalezena x dopravní prostředek vyložení )  - hlásí -zdravotnické zařízení (3 pracovní dny od narození)  - lékař (3 dny od narození)  - rodič, zákonný zástupce, opatrovník (3 dny od narození)  - matka (3 dny od okamžiku, kdy byla schopna)  - osoba, která se o narození dítěte dozvěděla (3 dny od dozvědění se)  Pozn. Pokud není známo datum narození, určí jej soud §17/3 a pokud nelze zjistit místo narození dítěte, uvede se sídlo matričního úřadu § 17/4  jméno matky se nezapisuje u utajovaných porodů (§ 17/1)  Matriční doklad: rodný list Kniha manželství  Matriční událost: uzavření manželství  - zápis se provádí na základě protokolu o uzavření manželství (vyhotovuje matriční úřad nebo církev)  Matriční doklad: oddací list Kniha registrovaného partnerství  Zák. č. 115/2006 Sb.  Matriční událost: uzavření RP  - podkladem pro zápis je protokolu o vstupu do partnerství.  Matriční doklad: doklad o partnerství Kniha úmrtí  Matriční událost: úmrtí FO  - podkladem je list o prohlídce mrtvého (vystavuje lékař a úředně tím ověřuje smrt FO, do 3 pracovních dnů má oznamovací povinnost) - nebo pravomocného rozhodnutí soudu o prohlášení fyzické osoby za mrtvou  Matriční doklad: úmrtní list Organizace  Matriční úřady – obecní úřady pověřené vedením matričních knih a úkony zabezpečované v souvislosti s vedením těchto knih  Seznam – vyhláška MV 207/2001 Sb. (změny pouze k začátku kal. roku)  Zvláštní matrika – Úřad městské části Brno-střed – matrika, do níž se zapisují matriční události, ke kterým došlo u státních občanů v cizině  Matrikář – úřední osoba (SO, zam. obce, zkouška) Archivace  Uchovávání MK po zákonem stanovenou dobu  Kniha narození – 100 let  Kniha manželství – 75 let  Kniha úmrtí – 75 let  Pozn. zák. č. 499/2004 Sb., o archivnictví Ochrana osobních údajů  Údaje v MK jsou neveřejné (povinnost mlčenlivosti !)  Nahlížení:  1.FO, které se zápis týká, členové její rodiny, její sourozenci a zplnomocněný zástupce, osvojitel (osvojenec po dosažení 12 let, u utajeného osvojení po svéprávnosti)  2.úřední potřeba státních orgánů  3. církve do 31. 12. 1949  4. fyzické osobě, která prokáže, že je to nezbytné pro uplatnění jejích práv před orgány státu nebo před orgány územních samosprávných celků.  Pozn: členové rodiny – manžel, rodiče, děti, prarodiče, vnuci, pravnuci, partner Jméno  FO povinnost užívat v úředním styku jméno, popřípadě jména, která jsou uvedena v rodném listu  Zapsat lze 2 jména, více jmen jen u dítěte, které spolu s rodiči není občanem ČR  Pravidla pro zapsání jména do matriční knihy – nelze zapsat jména zkomolená, zdrobnělá a domácká + nejde jméno opačného pohlaví a nelze opakovat jméno sourozence (společní rodiče)  Jméno/a dítěte se zapíší do matriky podle souhlasného prohlášení rodičů, popřípadě jen jednoho z nich (§ 18 odst. 1)  Případy, kdy matriční úřad nezapíše do knihy narození jméno/a - § 18 odst. 4 18 Příjmení  FO povinnost užívat v úředním styku příjmení, popřípadě více přijímení, která jsou uvedena v rodném listu  Užívat více příjmení může občan např. v případech, kdy došlo k prohlášení při uzavírání manželství, že spolu se společným příjmením bude užívat i své předchozí (na druhém místě), nebo jde o příjmení dítěte, jehož rodiče jsou oprávněni užívat více příjmení  Pravidla pro zapsání jména do matriční knihy  narozeného manželům (§ 19/1)  narozeného rodičům, kteří neuzavřeli manželství (§ 19/2)  dítě, které je počato umělým oplodněním, ženě neprovdané (§ 19/4)  není-li otec dítěte znám (§ 19/5)  nelze-li dosáhnout dohody rodičů o příjmení dítěte, příjmení se do knihy narození nezapíše a matriční úřad o tom učiní oznámení soudu (§ 19/6) 19 Změna jména nebo příjmení  pouze na základě žádosti FO, popřípadě jejích zákonných zástupců  změna příjmení se povolí zejména tehdy, jde-li o příjmení hanlivé nebo směšné nebo je-li pro to vážný důvod  změna jména se nepovolí z důvodů, kdy by měla být v rozporu s pravidly pro zapsání jména do matriční knihy (viz předchozí text – jméno zkomolené…)  změna jména nebo příjmení se nepovolí, jestliže by změna byla v rozporu s potřebami a zájmy nezletilého. 20 Evidence obyvatel  Zák. č. 133/2000 Sb., o evidenci obyvatel a rodných číslech  Zák. č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů  Vyhláška č. 296/2004 Sb. Sb., kterou se provádí zák. č. 133/2000 Sb. Vymezení základních pojmů  Informační systém evidence obyvatelstva – obsahuje údaje o obyvatelstvu, které jsou důležité pro činnost státu a bezprostředně identifikují obyvatele  Provozovatelem je MV  Obyvatel:  a) státní občan České republiky  b) osoba, která pozbyla státní občanství České republiky,  c) cizinci, kteří jsou matkou, otcem, popřípadě jiným zákonným zástupcem, manželem, registrovaným partnerem nebo dítětem občana Trvalý pobyt  Místem trvalého pobytu se rozumí adresa pobytu občana v České republice, kterou si občan zvolí zpravidla v místě, kde má rodinu, rodiče, byt nebo zaměstnání – vazba na registr obyvatel (§ 10 odst. 1) – lze jen jedno místo trvalého pobytu  ÚS 4/02 Sb. n. svazek č. 28, Nález č. 136, str. 81 (dodává, že zpravidla)  - volba prováděna svobodně  - nevznikají žádná práva k objektu ani vlastníku nemovitosti (např. právo nemovitost obývat) Trvalý pobyt  č. j. 2 As 64/2005-108 NSS rozšířený senát  „rozhodnutí ohlašovny nemá soukromoprávní důsledky, nikdo se pouze na základě zaevidování, nezaevidování či zrušení údaje o místu trvalého pobytu nemůže domáhat vydání objektu bydlení, užívacího práva v něm, či naopak jeho vyklizení“  „nedílnou součástí práva na zvolení místa trvalého pobytu je také právo na to, aby na zvolené adrese místa trvalého pobytu nebyly evidovány osoby, které pro to nesplňují nebo přestaly splňovat zákonné podmínky.“  - možnost žaloby podle § 65 s.ř.s. Trvalý pobyt  „ s místem trvalého pobytu je spojena řada důsledků jak pro ohlašovatele, tak i případně pro vlastníka objektu, v němž je místo trvalého pobytu evidováno“ tyto důsledky jsou stanoveny jinými právními předpisy  např.:  - volební právo a místní referendum  - místní příslušnost  - doručování (vedle TP lze do CEO zapsat i údaj o adrese, na kterou mají být doručovány písemnosti ) Trvalý pobyt  - pouze jeden  - objekt musí být určen k bydlení, ubytování nebo rekreaci  - musí mít popisné nebo evidenční popřípadě orientační  podpůrnost sídla obecního úřadu – tzv. ohlašovna Evidence trvalého pobytu - organizace  ohlašovny – obecní úřady provádějí i změnu a zrušení TP  Vznik TP – narození – trvalý pobyt matky Změna trvalého pobytu  Ohlašuje občan v místě nového TP  Vyplnění tiskopisu a nutno doložit občanský průkaz a doklad o vlastnictví bytu nebo domu, nebo i jiný, z něhož vyplývá oprávněnost užívání (př. úředně ověřené písemné potvrzení souhlasu oprávněné osoby se změnou TP)  - označení občanského průkazu a nahlášení obecnímu úřadu obce s rozšířenou působností a vydání potvrzení  nevydává se v případě kladného vyřízení rozhodnutí  Pozn: vlastníkovi se hlásí počet osob s TP, jejich jména příjmení Zrušení údaje o místě trvalého pobytu  - ve správním řízení  Bez návrhu : neobyvatelnost objektu, jeho zánik, nebo nepravdivost údajů  Na návrh: podává vlastník objektu – nutno doložit zánik užívacího práva a neužívání objektu (např. nájemní smlouva) Rodné číslo – vymezení pojmu  Identifikátor FO – pouze evidenční a identifikační charakter - nemá vliv na právní subjektivitu fyzické osoby (usnesení ÚS sp. zn. III. ÚS 673/02).  10 místné číslo dělitelné 11 beze zbytku (před 1. 1. 1954 9 míst s 3 místnou koncovkou) Rodné číslo - složení  První dvojčíslí – poslední dvě čísla roku narození  Druhé dvojčíslí – měsíc narození (u žen zvýšeno o 50) – pokud vyčerpáno tak o 70, u mužů o 20  Třetí dvojčíslí – den narození  Koncovka – čtyřmístná – rozlišení obyvatel narozených ve stejný den Rodné číslo - držitelé  každá FO narozená nebo osvojená na území ČR  občan, který dosud neměl  cizinec - povolení k pobytu  cizinec - udělení mezinárodní ochrany  cizinec – na žádost podle zvláštní úpravy Rodná čísla  Registr rodných čísel – tvorba, přidělování a ověřování  Vede MV V registru MV vede a) důvod přidělení rodného čísla (§ 16), b) označení výdejového místa, které rodné číslo přidělilo, c) rodné číslo, d) v případě změny rodného čísla původní rodné číslo, a to jako blokovaný údaj … (§ 13b odst. 3 zákona) Výdejová místa  Ministerstvo předává rodná čísla výdejovým místům  1. matriční úřad (přiděluje rodná čísla fyzickým osobám narozeným na území České republiky)  2. zvláštní matrika (přiděluje rodná čísla občanům narozeným v zahraničí)  3. ministerstvo (např. mezinárodní ochrana) Změna rodného čísla  a) totožné rodné číslo bylo přiděleno dvěma nebo více nositelům rodného čísla,  b) bylo přiděleno chybné rodné číslo,  c) došlo k osvojení nezletilé fyzické osoby,  d) došlo ke změně pohlaví. Doklad o přidělení  Rodný list, oddací list a úmrtní list  Doklad vydaný výdejovým místem  Občanský průkaz  Cestovní doklad (pokud zde rodné číslo je)  Průkaz o povolení k pobytu cizince nebo azylanta Nakládání s rodnými čísly  Činnost orgánů veřejné moci [§ 13c odst. 1 písm. a)]  Stanoví-li tak zvláštní zákon  Jinak užívaní a rozhodování o využití je v rukou pouze FO - využívání jen se souhlasem nositele Přestupky  Neoprávněné nakládání s rodnými čísly a neoprávněné využívání rodných čísel  Pokuta až do výše 10 mil. Kč  Projednává ÚOOS Občanské průkazy  Zák 328/1999 Sb., o občanských průkazech  Vyhláška č. 400/2011 Sb., kterou se provádí zákon o občanských průkazech a zákon o cestovních dokladech Vymezení základních pojmů  Občanský průkaz – veřejná listina, kterou občan prokazuje své jméno, příjmení, podobu a státní občanství ČR + další údaje v občanském průkazu zapsané  Povinnost mít OP – každý občan starší 15 let X nikoliv povinnost jej nosit stále u sebe, nicméně riziko nesplnění povinnosti prokázat totožnost na výzvu policisty (§ 63 ZoP – k tomu viz dále)  Údaje, které občanský průkaz obsahuje viz § 3 odst. 2 Typy občanského průkazu  občanský průkaz se strojově čitelnými údaji a s kontaktním elektronickým čipem (novela zákonem 195/2017 Sb. (účinnost od 1.7.2018) – do něj se vždy zapíše číslo OP a dále údaje podle zvláštních právních předpisů (lze zapsat § 3 odst. 6, 7, 8)  občanský průkaz bez strojově čitelných údajů  na 6 měsíců – technicky nelze jiné OP vydávat  na 3 měsíce – bezprostředně po nabytí státního občanství  na 1 měsíc – v souvislosti s výkonem volebního práva Doba platnosti občanského průkazu  doba platnosti 10 let; 5 let vydaný občanu mladšímu 15 let; 35 let vydaný občanu staršímu 70 let  občanské průkazy bez strojově čitelných údajů mohou být vydávány jen s omezenou dobou platnosti  skončení platnosti občanského průkazu – viz § 11 – konec ex lege vs rozhodnutí správního orgánu 42 Vydání občanského průkazu  žádost u kteréhokoliv obecního úřadu obce s rozšířenou působností  vydání prvního OP (předkládá se rodný list) X nového OP (předkládá se dosavadní OP)  Lhůty pro vyřízení ( 30 dnů/ 15 dnů)  správní poplatek 43 Dispozice s občanskými průkazy  je zakázáno (§ 15a)  občanský průkaz přijímat jako zástavu a odebírat jej při vstupu do objektů nebo na pozemky.  pořizovat jakýmikoliv prostředky kopie občanského průkazu bez prokazatelného souhlasu občana, kterému byl občanský průkaz vydán, pokud zvláštní zákon nebo mezinárodní smlouva, kterou je Česká republika vázána, nestanoví jinak.  shromažďovat, ukládat, upravovat nebo pozměňovat, předávat, šířit, zveřejňovat, uchovávat, kombinovat, blokovat nebo likvidovat strojově čitelné údaje vedené v občanském průkazu, popřípadě v kontaktním elektronickém čipu, pokud tento zákon nebo zvláštní právní předpis nestanoví jinak.  Do kontaktního elektronického čipu lze zapisovat pouze údaje stanovené zákonem a se souhlasem držitele 44 Dispozice s občanskými průkazy  Povinnosti občanů (§ 14)  s přihlédnutím ke všem okolnostem a poměrům chránit občanský průkaz před poškozením, zničením, ztrátou, odcizením nebo zneužitím,  ohlásit neprodleně kterémukoliv obecnímu úřadu obce s rozšířenou působností nebo matričnímu úřadu, že nastaly skutečnosti uvedené v předchozí odrážce; v případě odcizení občanského průkazu je možno ohlásit tuto skutečnost též policii,  v zahraničí ohlásit neprodleně ztrátu, odcizení nebo zničení občanského průkazu nebo jeho nález nejbližšímu zastupitelskému úřadu,  včas požádat o vydání občanského průkazu – více viz § 14 45  Porušení zákonem taxativně vymezených povinností občany je přestupkem podle § 16a odst. 1, za které lze uložit pokutu do 10.000 Kč/15.000 Kč/100.000 Kč.  Přestupky právnických osob a podnikajících fyzických osob § 16b - lze uložit pokutu do 1 000 000 Kč. 46 Správní trestání Prokázání totožnosti  Oprávnění požadovat prokázání totožnosti podle § 63 zákona o policii (srov. § 12 zákona o obecní policii)  Prokázáním totožnosti se rozumí prokázání jména, popřípadě jmen, příjmení, data narození a v případě potřeby také adresy místa trvalého pobytu, adresy místa pobytu nebo adresy bydliště v zahraničí, rodného čísla a státní příslušnosti. Rozsah a způsob zjišťování osobních údajů musí být přiměřené účelu zjišťování totožnosti (§ 63 odst. 1 ZoP) =) lze prokázat i jinými doklady či způsoby, než je OP. Zápatí prezentace 47 Prokázání totožnosti  § 63 (2) Policista je oprávněn vyzvat k prokázání totožnosti osobu: a) podezřelou ze spáchání trestného činu nebo správního deliktu, b) zdržující se v prostoru, o kterém lze důvodně předpokládat, že se v něm zdržují cizinci bez povolení opravňujícího k pobytu na území České republiky, … e) odpovídající popisu hledané nebo pohřešované osoby, f) vstupující do policií chráněného objektu nebo prostoru anebo do místa, kam je policistou zakázán vstup, nebo z tohoto objektu, prostoru anebo místa vycházející…. 48 Prokázání totožnosti  § 63(3): Odmítne-li osoba prokázat svoji totožnost nebo nemůže-li ji prokázat ani po poskytnutí potřebné přiměřené součinnosti a policista nemůže její totožnost zjistit provedením úkonu na místě, je oprávněn osobu předvést k provedení úkonů směřujících ke zjištění její totožnosti.  § 63 (5) Nelze-li úkon podle odstavce 4 pro odpor osoby provést, je policista oprávněn tento odpor překonat. Způsob překonání odporu musí být přiměřený intenzitě odporu.  K tomu viz rozsudek NSS ze dne 28. 1. 2016, čj. 10 As 236/2015-36 Zápatí prezentace 49 Cestovní doklady  Zák. č. 329/1999 Sb., o cestovních dokladech  Vyhláška č. 400/2011 Sb., kterou se provádí zákon o občanských průkazech a zákon o cestovních dokladech Vymezení základních pojmů  Cestovní doklad – veřejná listina, opravňující občana k překračování státních hranic České republiky přes hraniční přechod, nestanoví-li jinak mezinárodní smlouva, jíž je Česká republika vázána  Cestovním dokladem občan prokazuje své jméno, popřípadě jména, příjmení, rodné číslo, podobu, státní občanství České republiky a další údaje zapsané nebo zpracované v cestovním dokladu Druhy cestovních dokladů  Zákon o cestovních dokladech upravuje více druhů cestovních dokladů, které lze použít k cestování do zahraničí:  Cestovní pas – základní a univerzální  Diplomatický pas – omezenému okruhu osob  Služební pas – určený ke služební cestě do zahraničí  Cestovní průkaz – např. při ztrátě cestovního pasu v zahraničí (platnost max. 6 měsíců)  Náhradní cestovní doklad EU – tam kde ČR nemá zastoupení  Jiné cestovní doklady na základě mezinárodní smlouvy Cestovní pas  Žádost o vydání cestovního pasu se podává u kteréhokoliv obecního úřadu obce s rozšířenou působností,  v zahraničí u zastupitelského úřadu České republiky s výjimkou konzulárního úřadu vedeného honorárním konzulárním úředníkem  O vydání cestovního pasu může požádat:  občan starší 15 let, ale do doby zletilosti, tj. do 18 let, musí k žádosti přiložit písemný souhlas zákonného zástupce s jeho ověřeným podpisem.  zákonný zástupce za občana mladšího 15 let  Správní poplatky 53 Dispozice s cestovními doklady  je zakázáno:  Cestovní doklad přijímat jako zástavu a odebírat jej při vstupu do objektů nebo na pozemky  pořizovat jakýmikoliv prostředky kopie cestovního dokladu bez souhlasu občana, kterému byl cestovní doklad vydán, pokud zvláštní zákon nebo mezinárodní smlouva nestanoví jinak  údaje zpracované v nosiči dat s biometrickými údaji nelze zpracovávat jiným způsobem, než jaký stanoví zákon 54 Dispozice s cestovními doklady  Povinnosti držitelů:  s přihlédnutím ke všem okolnostem a poměrům chránit cestovní doklad před ztrátou, odcizením, poškozením nebo zneužitím  odevzdat bez zbytečného odkladu neplatný cestovní doklad nebo cestovní doklad, který je zaplněn záznamy, orgánu příslušnému k jeho vydání, matričnímu úřadu, zastupitelskému úřadu anebo neprodleně na vyžádání orgánům policie. Dispozice s cestovními doklady  Držitel je povinen ohlásit neprodleně ztrátu, odcizení, zničení cestovního dokladu anebo jeho nález orgánu příslušnému k jeho vydání, popřípadě kterémukoliv obecnímu úřadu obce s rozšířenou působností, matričnímu úřadu nebo nejbližšímu útvaru policie.  Držitel je v zahraničí povinen ohlásit neprodleně ztrátu, odcizení, zničení cestovního dokladu nebo jeho nález nejbližšímu zastupitelskému úřadu, nestanoví-li jinak mezinárodní smlouva  Porušení povinností je přestupkem – viz § 34a zákona o cestovních dokladech 56