Fiskální stabilita v Evropě Evropské finanční právo Eva Tomášková eva.tomaskova@law.muni.cz Typy fiskální politiky lExpanzivní lpřímé nástroje: zvýšení vládních výdajů lnepřímé nástroje: snížení daní lvýsledek: rozpočtový schodek l lRestriktivní lpřímé nástroje: snížení vládních výdajů lnepřímé nástroje: zvýšení daní lvýsledek: rozpočtový přebytek Fiskální opatření lAutomatické stabilizátory lpůsobí automaticky, dlouhodobě a proticyklicky, např. progresivní důchodové zdanění lnemají žádné nulové vnitřní zpoždění l lDiskrétní opatření lopatření vlády, která mají jednorázový charakter, např. změny v daňových sazbách, zavedení nových daní lmají časová zpoždění Fiskální stabilita l= udržení veřejných financí lJe nezbytná pro hladké fungování ekonomiky lovlivňuje mezigenerační spravedlnost l lRozpočet EU l lPakt stability a růstu l Pakt stability a růstu I. lje dohoda mezi členskými zeměmi eurozóny zacílená na koordinaci jejich rozpočtových politik lZemě se mají vyvarovat vysokých schodků státních rozpočtů a vysokému veřejnému dluhu, neboť to by mohlo mít negativní dopad na stabilitu eura a inflaci v eurozóně. lVztahuje se částečně i na země, EU, které doposud euro nepřijaly. lZásady: lschodek veřejných financí nesmí překročit 3 % HDP lveřejný dluh musí být menší než 60 % HDP nebo se musí snižovat lNedodržení stanovených podmínek: 1.Pokud hrozí, že nějaká země nedodrží tyto podmínky, může být napomenuta EK. 2.Pokud tyto podmínky ani poté nedodrží, musí zhotovit plán, jakým způsobem jich chce v budoucnu opět dosáhnout. 3.Jestliže nepostupuje podle tohoto plánu, může být přikročeno k sankcím: lpeněžní sankce ve výši 0,2–0,5 % HDP země v závislosti na závažnosti porušení dohody lSložení určité peněžní částky stanovené Radou, která bude zemi vrácena až začne splňovat kritéria Paktu stability lPřed vydáním dluhopisů může být země vyzvána, aby zveřejnila veškeré údaje o emisi lEvropská investiční banka může být vyzvána, aby změnila svoji výpůjční politiku vůči této zemi lSankce se neuplatňují v případě mimořádných událostí nebo dlouhotrvající hospodářské krize. O sankcích rozhodují 2/3 hlasů Rady, dotyčná země nemá při tomto rozhodování žádný hlas. l Pakt stability a růstu II. lPakt stability byl některými evropskými politiky kritizován z důvodu nerespektování přirozených hospodářských cyklů l lFrancie a Německo lPakt významně prosazovaly lZjistilo se, že pakt je nepoužitelný proti jejich schodkům (pravidelné porušování schodku VF 3 % HDP) lRada Evropské unie v roce 2005 stanovila nová pravidla: lZvýšil se počet možností, kdy lze překročit deficit VF 3 % HDP lProdloužení období než EU přistoupí k sankcím l lReakce: Kritika menšími zeměmi, které se snažily udržet schodky svých rozpočtů ve stanovených mezích i za cenu velkých obětí. l l Vývoj fiskální stability lOd roku 2008: lzvyšování veřejného dluhu v EU v souvislosti se stárnutím obyvatelstva lOd roku 2014: lMíra veřejného zadlužení se mírně snižuje lNutnost obnovit fiskální rezervy lVýrazné rozdíly mezi jednotlivými zeměmi l2017: lVíce než polovina zemí EU vykazovala poměr veřejného dluhu k HDP vyšší než 60 % HDP l2028: lBudou-li plně dodržovaná fiskální pravidla stanovená v Paktu o stabilitě a růstu, žádný členský stát EU by neměl mít zvyšující se podíl dluhu k HDP. lMatrix of the required annual fiscal adjustment under the preventive arm of the Pact lRelationship between matrix requirements and economic cycle lhttps://ec.europa.eu/info/sites/info/files/economy-finance/swd_2018_270_en.pdf l Posuzování fiskální udržitelnosti lVícerozměrný přístup: lKrátkodobé fiskální problémy S0 lUrčení fiskálního napětí a včasné upozornění na rizika v rámci 1 roku lStřednědobé fiskální problémy S1 lDosažení poměru dluhu k HDP ve výši 30 % do roku 2032 lZapočítává i dodatečné výdaje spojené se stárnutím obyvatelstva lDlouhodobé fiskální problémy S2 lStabilizace poměru dluhu k HDP po neurčitou dobu včetně výdajů spojených se stárnutím obyvatelstva Ukazatel S0 lna fiskální straně: lrozpočtové saldo, primární saldo rozpočtu, cyklicky očištěné saldo rozpočtu, stabilizující primární saldo rozpočtu, hrubý veřejný dluh (výše a změna), krátkodobý veřejný dluh, čistý veřejný dluh, hrubé potřeby financování, změna výdajů vládních institucí, změna výdajů na konečnou spotřebu vládních institucí (vše jako % HDP) a rozdíl mezi úrokovou sazbou a tempem růstu l lna straně finanční a makroekonomické konkurenceschopnosti: lčistá investiční pozice vůči zahraničí, čisté úspory domácností, dluh soukromého sektoru, tok úvěrů v soukromém sektoru, krátkodobý dluh nefinančních podniků, krátkodobý dluh domácností, klouzavý průměr běžného účtu za poslední tři roky (vše jako % HDP), stavebnictví (jako % přidané hodnoty), reálný efektivní směnný kurz vůči 35 obchodním partnerům založený na deflátoru vývozu (% změna za tři roky), nominální jednotkové náklady práce (% změna za tři roky), výnosová křivka, růst reálného HDP a HDP na obyvatele v PPP jako % úrovně USA l lHodnoty ukazatele S0 nad prahovou hodnotou (0,46) v roce 2017 jsou ohroženy fiskálním napětím lGraf: ukazatel S0 v rozdělení na dva dílčí indexy: https://ec.europa.eu/info/sites/info/files/file_import/european-semester_thematic-factsheet_public- finance-sustainability_cs.pdf l Ukazatel S1 lPrahové hodnoty: lNízké riziko = Menší než 0 lStřední riziko = 0 – 2,5 lVysoké riziko = Větší než 2,5 l lGraf: Ukazatel S1 a jeho složky: lhttps://ec.europa.eu/info/sites/info/files/file_import/european-semester_thematic-factsheet_public -finance-sustainability_cs.pdf l Ukazatel S2 lPrahové hodnoty: lNízké riziko = Menší než 2 lStřední riziko = 2 – 6 lVysoké riziko = Větší než 6 l lExistují příklady trvalého zlepšování fiskální situace až o 2 % HDP. lMinimum příkladů trvalého zlepšování o 6 % a více. lNutnost korekce vysokých nákladů spojených se stárnutím populace. lJe možné jej rozdělit na 2 části: lPůvodní stav rozpočtu – některé země mají vysoký schodek vzhledem k úrovni jejich zadlužení a dlouhodobému růstovému potenciálu – hrozí prudké zvýšení dluhu i bez přihlédnutí k nákladům spojených se stárnutím populace l„náklady spojené se stárnutím obyvatelstva“ – některé země čelí většímu růstu výdajů než jiné země l lGraf Mezera udržitelnosti S2 v rozdělení: https://ec.europa.eu/info/sites/info/files/file_import/european-semester_thematic-factsheet_public- finance-sustainability_cs.pdf l l Možnosti řešení lSnížení nákladů spojených se stárnutím obyvatelstva lVeřejný výdaje na důchody činí 11 % HDP EU lGraf: Veřejné výdaje na důchody: https://ec.europa.eu/info/sites/info/files/file_import/european-semester_thematic-factsheet_public- finance-sustainability_cs.pdf lVýdaje na zdravotní péči činí 7 % HDP, výdaje na dlouhodobou péči činí 2 % HDP lGraf: Veřejné výdaje na zdravotní péči a dlouhodobou péči: https://ec.europa.eu/info/sites/info/files/file_import/european-semester_thematic-factsheet_public- finance-sustainability_cs.pdf l lFiskální reforma Důchodová reforma lÚprava věku pro způsobilost pro důchodovou dávku lOmezení systémů předčasných odchodů do důchodu lZvýšení věku pro odchod do důchodu lHarmonizace věku odchodu do důchodu u žen a mužů lÚprava výše důchodové dávky lSnížení poměru důchodové dávky (průměrný důchod v poměru k průměrné mzdě v celém hospodářství) Populační pyramida v EU Zdroj: EUROPA.EU Dostupné z: https://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php?title=People_in_the_EU_-_statistics_on _demographic_changes Věková struktura obyvatelstva v ČR k 31. 12. 2017 Zdroj: ČSÚ, Dostupné z: https://www.czso.cz/csu/gender/4-gender_obyvatelstvo Struktura ČR podle věkových skupin a pohlaví v roce 2030 Zdroj:http://72.14.207.104/search?q=cache:zZs2sjIL60cJ:nb.vse.cz/~urbanek/VF101PPT/4temaN.ppt+%22Fa ktory+r%C5%AFstu+ve%C5%99ejn%C3%BDch+v%C3%BDdaj%C5%AF%22&hl=en&ct=clnk&cd=1&client=firefox-a Vývoj počtu poplatníků pojistného na důchodce v ČR Pramen: Škoda, M. Veřejné výdaje na důchodový systém v ČR - možná zlepšení Vývoj výdajů na dávky důchodového pojištění v ČR lv mil. Kč l l l l l l l l% na celkových výdajích Pramen: Škoda, M. Veřejné výdaje na důchodový systém v ČR - možná zlepšení Délka pobírání starobního důchodu v ČR Rok Průměrná délka pobírání starobního důchodu 2002 20,7 let 2004 21,3 let 2006 21,7 let 2008 22,3 let 2010 22,8 let 2012 23,3 let 2014 23,6 let Rok Roční výdaje na důchody (miliard korun) 2002 210 2004 227 2006 261 2008 306 2010 340 2012 368 2014 376 Pramen: Důchodová reforma [2. 10. 2016]. Dostupné z: http://www.duchodovareforma.cz/duchodovy-system-2/neudrzitelny-i-pilir-ceskeho-duchodoveho-systemu/ Věk odchodu do důchodu v ČR Pramen: http://www.mesec.cz/texty/starobni-duchod/ Důchodový věk postupně zvyšuje až na 65 let pro muže a pro ženy, které: nevychovaly žádné dítě nebo vychovaly jedno dítě, a dále na věk 62 až 64 let u ostatních žen podle počtu vychovaných dětí, tedy na důchodový věk stanovený pro pojištěnce narozené po roce 1968 Potřebná doba pojištění se postupně prodlužuje na 35 let Věk odchodu do důchodu Pramen: Měšec.cz. [2. 10. 20014]. Dostupné z: http://www.mesec.cz/clanky/kdy-pujdou-evropane-do-penze-v-letosnim-roce/ Vývoj indexu závislosti starých osob v ČR Pramen: Škoda, M. Veřejné výdaje na důchodový systém v ČR - možná zlepšení Vývoj poměru průměrného důchodu k průměrné hrubé mzdě v ČR Pramen: Škoda, M. Veřejné výdaje na důchodový systém v ČR - možná zlepšení Pramen: Rozdíl mezi penzí a platem je v ČR větší než u sousedů. Novinky.cz [2. 10. 2014]. Dostupné z:https://www.novinky.cz/ekonomika/262195-rozdil-mezi-penzi-a-platem-je-v-cr-vetsi-nez-u-sousedu.ht ml Pramen: "Sozial Kompass Europa", (Social Security Compass), Federal Ministry of Labour and Social Affairs, 7th Edition 2016 Total investment of pension funds in the OECD (% of GDP) 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 OECD countries Australia 78,0 87,1 106,1 93,3 82,2 89,3 92,3 91,0 102,0 109,5 118,7 Austria 4,6 4,8 4,7 4,3 4,9 5,2 4,8 5,1 5,7 5,8 6,1 Belgium 4,3 4,1 4,3 3,2 4,0 3,6 4,1 4,5 5,0 5,7 5,8 Canada 56,4 61,4 60,7 49,9 58,7 63,1 61,8 65,5 70,9 76,3 83,4 Chile 55,6 57,5 61,0 49,8 62,0 62,6 58,0 60,1 62,2 68,1 69,6 Czech Republic 3,8 4,2 4,4 4,8 5,5 5,9 6,2 6,8 7,3 8,0 8,3 Denmark 32,9 31,6 31,6 45,9 41,9 48,3 48,4 48,5 41,7 48,0 44,9 Estonia 2,6 3,5 4,4 4,5 6,7 7,3 6,8 8,2 9,3 11,0 12,8 Finland (1) 65,7 69,0 68,1 58,2 73,5 79,1 42,4 45,4 48,4 50,7 49,4 France 0,0 0,0 0,1 0,1 0,2 0,2 0,2 0,3 0,4 0,5 0,6 Germany 4,1 4,2 4,6 4,6 5,3 5,4 5,5 6,1 6,1 6,7 6,6 Greece (2) .. .. 0,0 0,0 0,0 0,0 0,0 0,0 0,5 0,6 0,6 Hungary (3) 8,3 9,6 10,8 9,5 13,0 14,7 3,8 3,9 3,9 4,1 4,1 Iceland 113,9 124,9 123,3 108,5 115,1 121,8 126,3 136,4 142,7 146,6 149,6 Ireland 45,8 47,4 43,9 33,9 42,6 45,4 41,6 46,0 51,0 57,0 54,0 Israel 29,4 29,2 30,3 39,4 43,6 45,4 45,9 48,3 50,2 54,6 54,5 Italy 2,7 2,9 3,1 3,3 4,0 4,4 4,7 5,4 6,0 6,7 6,9 Japan 30,8 30,2 28,7 28,6 30,2 29,2 29,9 30,5 30,9 32,3 32,0 Korea 1,6 2,6 2,7 2,8 3,3 3,7 4,1 4,9 6,0 7,3 8,2 Pramen: Global pension statistics [2. 3. 2017]. Dostupné z: http://www.oecd.org/finance/private-pensions/globalpensionstatistics.htm Total investment of pension funds in the OECD (% of GDP) Latvia 0,4 0,4 0,4 0,4 0,7 0,9 0,8 0,9 1,0 1,2 1,4 Luxembourg (4) 1,1 1,1 1,0 1,0 2,3 2,0 2,0 2,1 2,1 3,0 2,8 Mexico (5) 8,8 10,0 9,9 10,0 11,7 12,6 12,7 14,1 14,7 15,6 15,6 Netherlands 113,6 116,0 126,0 104,9 110,1 120,4 126,9 144,4 148,7 159,3 178,4 New Zealand 11,4 12,4 11,5 10,4 11,6 14,0 15,4 16,3 18,5 19,9 22,2 Norway 6,6 6,6 6,8 5,9 7,2 7,5 7,2 7,4 8,1 8,8 9,6 Poland (6) 8,7 11,1 11,9 10,9 13,3 15,4 14,6 16,8 18,3 8,8 8,0 Portugal (7) 12,0 12,7 12,7 11,3 12,5 11,0 7,5 8,6 8,9 10,1 10,1 Slovak Republic (8) 0,5 2,4 3,6 4,6 6,2 7,2 8,2 9,4 9,7 10,5 10,3 Slovenia 1,2 1,6 1,8 1,9 2,5 3,0 3,2 3,6 3,9 4,2 4,3 Spain 7,1 7,3 8,0 7,0 7,9 7,8 7,8 8,3 9,0 9,6 9,6 Sweden (9) 8,5 8,7 8,1 6,9 7,8 9,0 8,8 10,1 9,2 9,3 8,9 Switzerland 106,9 108,4 105,6 90,1 102,0 102,5 101,1 107,8 113,4 121,0 123,0 Turkey 0,7 0,7 1,2 1,5 2,3 2,4 4,1 3,8 4,8 5,5 5,5 United Kingdom 74,8 79,5 76,2 63,8 75,7 82,9 89,2 96,3 98,4 98,2 97,4 United States 74,2 76,4 77,3 59,0 69,2 73,8 71,0 73,8 82,3 82,1 79,4 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 OECD countries Pramen: Global pension statistics [2. 3. 2017]. Dostupné z: http://www.oecd.org/finance/private-pensions/globalpensionstatistics.htm Pokladní plnění státního rozpočtu (mld. Kč) Zdroj: Ministerstvo financí [cit. 3. 3. 2017]. Dostupné z: http://www.mfcr.cz/cs/aktualne/tiskove-zpravy/2015/pokladni-plneni-leden-listopad-2015-23200 Aktuální data: https://www.mfcr.cz/cs/aktualne/tiskove-zpravy/2019/pokladni-plneni-sr-34201 5. Pojistné na SZ, příspěvek na státní pol. zaměstnanosti 400,67 366,51 91,5 5.1. Pojistné na důchodové pojištění 356,37 325,89 91,4 Schválený Skutečnost Plnění rozpočet 2015 k 30.11.2015 v % Sociální dávky*****) 512,64 455,99 89,7 - důchody 394,43 354,25 90,6 - prostředky na podpory v nezaměstnanosti 10,98 7,66 72,6 - ostatní sociální dávky 67,7 59,73 87,7 - dávky státní sociální podpory 39,54 34,36 88,6 Výdaje na starobní důchody Nová demografická prognóza. Ministerstvo financí. [8. 4. 2010]. Dostupné z: http://www.mfcr.cz/cps/rde/xchg/mfcr/xsl/vf_duchod_ref_pes.html Saldo starobních důchodů Nová demografická prognóza. Ministerstvo financí. [8. 4. 2010]. Dostupné z: http://www.mfcr.cz/cps/rde/xchg/mfcr/xsl/vf_duchod_ref_pes.html Hlavní problémy sociálního pojištění lvysoká nivelizace důchodů, která nemotivuje k vyšší ekonomické aktivitě lvysoká míra příjmové solidarity lnedostatečná připravenost systému na stárnutí populace lnárůst počtu předčasných starobních důchodů v předchozích letech a s tím související stagnace reálného odchodu do důchodu lnepřiměřeně velký rozsah náhradních dob pojištění lnedostatečný rozvoj nositele pojištění vlivem rozpočtového uspořádání a dlouhodobého poddimenzování finančních prostředků l l l l Pramen: Penzijní připojišetění – důchodové systémy. Finance.cz. [2. 11. 2009]. Dostupné z: http://www.finance.cz/home/penzijni_pripojisteni/duchodove_systemy/situace_v_cr/ Vládní dluh zemí EU v % HDP lhttp://ec.europa.eu/eurostat/tgm/table.do?tab=table&init=1&language=en&pcode=teina225&plugin=1 Veřejný dluh v ČR lV roce 1993 stát převzal dluh ve výši 164 mld. Kč, z toho: lVnitřní státní dluh cca 92 mld. Kč (věřitelem se stala ČNB a obchodní banky) lVnější dluh ve výši zhruba 72 mld. Kč. l l90. léta - nízký podíl tzv. sekuritizace dluhu (tzn. krytý státními cennými papíry). Dnes je plně sekuritizován vnitřní dluh. l lEmitování střednědobých státních dluhopisů s dobou splatnosti 15, 10 a 11 let a úrokem cca 7 %. l lVětšinu státních dluhopisů skupuje bankovní sektor a pojišťovací společnosti. l lPodíl veřejného dluhu na HDP se v posledních letech výrazně zvyšuje, podle prognózy vývoje deficitu st. rozpočtu se tento veřejný dluh v nejbližších letech ještě zhorší. Vývoj státního dluhu Zdroj: Ministerstvo financí ČR [citováno 29. 10. 2016]. Dostupný z: http://www.mfcr.cz Úroky státního dluhu Zdroj: Ministerstvo financí ČR [citováno 29. 10. 2016]. Dostupný z: http://www.mfcr.cz Úrokové výdaje na obsluhu státního dluhu https://www.mfcr.cz/cs/verejny-sektor/rizeni-statniho-dluhu/dluhova-statistika/naklady-statniho-dlu hu Důsledky veřejného dluhu lRozpočtové lplacení úroků z veřejného dluhu zatěžuje veřejné výdaje lvysoké úrokové náklady vedou v mnoha případech ke vzniku deficitu v dalším období l lRedistribuční lu vnitřního dluhu je zpravidla nominální hodnota emitovaných státních cenných papírů na krytí dluhu příliš vysoká, nemohou ji nakupovat domácnosti. Prostřednictvím úroků z veřejného dluhu je přerozdělována část finančních prostředků z veřejných rozpočtů ve prospěch bohatých subjektů. l lFiskální ldochází k fiskální nerovnováze – zvyšováním podílu dluhu na HDP – zužuje se prostor pro působení stabilizační politiky l lZměna struktury portfolia lz portfolia soukromého sektoru se vytlačují ostatní aktiva l lInflace l lPřestoupení konvergenčního kritéria lpodíl veřejného dluhu na HDP nižší než 60 %. Řešení dluhového problému lvyužít vlivu pozitivních exogenních faktorů lvyšší tempo eko. růstu než reálná úroková sazba z veřejného dluhu linflace lzahraniční pomoci l lvyužít vlivu aktivních vládních opatření lpřebytek státního rozpočtu lmimořádné jednorázové paušální dávky z kapitálu k umoření dluhu lmonetárním řešením lodmítnutí existujícího dluhu, případně úroku l l Řízení státního dluhu lhttp://www.mfcr.cz/cs/verejny-sektor/rizeni-statniho-dluhu/dluhova-statistika/struktura-a-vyvoj-st atniho-dluhu Státní dluhopisy dle typu instrumentu lhttps://www.mfcr.cz/cs/verejny-sektor/rizeni-statniho-dluhu/dluhova-statistika/podle-typu-instrume ntu/2018/statni-dluhopisy-podle-typu-instrumentu-31174 Státní dluhopisy dle typu držitele lhttps://www.mfcr.cz/cs/verejny-sektor/rizeni-statniho-dluhu/dluhova-statistika/podle-typu-drzitele /2018/statni-dluhopisy-podle-typu-drzitele-za-33000 Účinné řešení dluhového problému zamezují lnepopulárnost většiny opatření lomezený časový horizont vlády lpolitické tlaky l l lFiskální iluze obyvatelstva Tempo růstu veřejného dluhu lKaždý občan včetně novorozenců a důchodců dluží přibližně 166 000 Kč! l lhttp://www.verejnydluh.cz/ l l l Koncepce reformy veřejných financí lHlavní cíl: lsnižovat podíl schodku veřejných rozpočtů na HDP při dosahování sociální soudržnosti a kvality veřejných služeb l lsnížení deficitu státního rozpočtu lNeexistuje definice konečného cíle. l l Dílčí cíle reformy veřejných financí lReforma zdravotního a sociálního zabezpečení lReforma veřejného sektoru lSnížení pracovníků ve veřejném sektoru lReforma daní lStabilizovat daňové kvóty, zjednodušit daně, zefektivnit opatření proti daňovým únikům lMístní poplatky (daně) – především rozšíření okruhu obecních daní, např. daň z reklamy, posílit pravomoce obcí u daně z nemovitostí l Dosažení cílů lz 1/3 růstem rozpočtových příjmů lDPH, lspotřební daně, lpojistné l lze 2/3 poklesem rozpočtových výdajů lplaty ve veřejném sektoru, lsnížení nemocenských dávek, lvýdajové škrty l Současný stav lPouze změny v právní úpravě, které neposkytují systémové řešení lNedostatečné růstové impulsy lnedostatečná revize daní a daňových formulářů lMandatorní výdaje – sporadické škrty lPřetrvává nárůst veřejného dluhu l l Požadavky EU na provádění rozpočtové politiky lSměrnice EU 2011/85 – stanovuje minimální požadavky na vnitrostátní rozpočtové rámce: lRozpočtové statistiky poskytující podrobné údaje o vývoji rozpočtu lNumerická fiskální pravidla, která pevně stanoví kvantitativní prahové hodnoty pro rozpočtové ukazatele lVíceleté rozpočtové rámce – strategický rozpočtový plán lNezávislé vnitrostátní fiskální instituce posuzující kvalitu rozpočtování za podmínek transparentnosti lRozpočtové postupy, pomocí nichž se stanovují prognózy lRozpočtový pakt – závazek vyrovnaného rozpočtu během hospodářského cyklu lZávazný pro členy eurozóny, Bulharsko, Dánsko a Rumunsko lNařízení EU č. 473/2013 vyžadující sledování vnitrostátních numerických fiskálních pravidel ze strany nezávislých institucí a nezávislé zpracování makroekonomických prognóz lZávazný pro členy eurozóny Implementace požadavků v členských státech lSměrnice EU 2011/85 lNumerická fiskální pravidla lvšechny 28 země EU lVíceleté rozpočtové rámce lvšechny 28 země EU, přičemž zahrnují min. 3 roky lÚroveň podrobnosti, věrohodnost příslušných opatření a míra, v jaké jsou závazné, se liší lNezávislé fiskální instituce lV celé EU bylo zřízeno 32 takových institucí lPolsko nepřijalo právní předpisy za účelem zřízení fiskální rady lRozpočtové postupy a prognózy lVe většině zemí se na některá či veškerá hodnocení fiskálních rad vztahuje zásada „dodržuj, nebo vysvětli“ – vláda má povinnost se hodnocením řídit či vysvětlit, proč se odchyluje lGraf: Přehled nezávislých finančních institucí v EU: https://ec.europa.eu/info/sites/info/files/file_import/european-semester_thematic-factsheet_nationa l-fiscal-governance_cs.pdf l l l lDěkuji za pozornost! >