Základy práva životního prostředí - BZ406Zk Ochrana životního prostředí v procesech podle stavebního zákona. Posuzování vlivů na životní prostředí. Integrované povolování. > logo F:\vojtech\Pictures\Obrázky\logo katedry\logoENG.gif Mgr. Vojtěch Vomáčka, Ph.D., LL.M. 26. 4. 2019 Ochrana životního prostředí v procesech podle stavebního zákona: Prameny Ivana Průchová F:\DATA\grafika\spodek.gif Prameny —SOUVISEJÍCÍ PŘEDPISY: — —environmentální právní předpisy: ¡průřezové: ÷zák.č. 100/2001 Sb., o posuzování vlivů na životní prostředí, ve znění pozdějších předpisů ÷Novela zákonem č. 225/2017 Sb.(úč. 1. 1. 2018) ÷Novela zákonem č. 326/2017 Sb. (úč. 1. 11. 2017) » -zák. č. 76/2002 Sb., o integrované prevenci, ve znění pozdějších předpisů ÷ ¡složkové předpisy z oblasti práva životního prostředí ¡Ochrana „veřejných dotčených zájmů“ – tj. I VEŘEJNÉHO ZÁJMU NA OCHRANĚ ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ ¡ÚČAST VEŘEJNOSTI ¡PROCESNÍ ASPEKTY ¡ zákon o ochraně ovzduší, zákon o ochraně přírody, zákon o vodách, zákon o ochraně ZPF, zákon o lesích, zákon o odpadech, ¡! ZÁKON Č. 114/1992 Sb. ¡novela zákonem č. 123/2017 Sb. ¡novela zákonem č. 225/2017 Sb. ¡ ¡ — —procesní předpisy ¡správní řád, soudní řád správní • F:\DATA\grafika\spodek.gif Právo EU •Posuzování vlivů na ŽP –Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2001/42/ES ze dne 27. června 2001 o posuzování vlivů některých plánů a programů na životní prostředí (SEA) – –Směrnice EP a Rady 2011/92/EU ze dne 13. prosince 2011 o posuzování vlivů některých veřejných a soukromých záměrů na životní prostředí (EIA) – •Natura 2000 –Směrnice Rady 92/43/EHS ze dne 21.května 1992 o ochraně přírodních stanovišť, volně žijících živočichů a planě rostoucích rostlin (směrnice o stanovištích) –Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2009/147/ES ze dne 30. listopadu 2009 o ochraně vlně žijících ptáků (směrnice o ptácích) – –Základní požadavek uvedených směrnic: Provést posouzení vlivů významných koncepcí a záměrů na životní prostředí (případně rovněž/pouze na oblasti v soustavě Natura 2000) – F:\DATA\grafika\spodek.gif Udržitelný rozvoj a stavební zákon •3 pilíře: 5 hospodářský sociální environmentální Udržitelný rozvoj F:\DATA\grafika\spodek.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif ZÚR ÚP F:\DATA\grafika\spodek.gif OOP OOP PÚR Fáze: územní plánování F:\DATA\grafika\spodek.gif 7 ZÚR ÚP F:\DATA\grafika\spodek.gif OOP OOP Územní řízení Stavební řízení Zkušební provoz Změna stavby před jejím dokončením Kolaudační souhlas Kolaudační řízení R R JÚ R R R PÚR Fáze: územní plánování Fáze: umísťování a povolování stavby F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif Osnova • F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif Osnova • F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif Návaznost územní plánování x povolování •§ 12 zákona č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny • •Ochrana krajinného rázu a přírodní park •(1) Krajinný ráz, kterým je zejména přírodní, kulturní a historická charakteristika určitého místa či oblasti, je chráněn před činností snižující jeho estetickou a přírodní hodnotu. Zásahy do krajinného rázu, zejména umisťování a povolování staveb, mohou být prováděny pouze s ohledem na zachování významných krajinných prvků, zvláště chráněných území, kulturních dominant krajiny, harmonické měřítko a vztahy v krajině. •(2) K umisťování a povolování staveb, jakož i jiným činnostem, které by mohly snížit nebo změnit krajinný ráz, je nezbytný souhlas orgánu ochrany přírody. Podrobnosti ochrany krajinného rázu může stanovit ministerstvo životního prostředí obecně závazným právním předpisem. •(3) K ochraně krajinného rázu s významnými soustředěnými estetickými a přírodními hodnotami, který není zvláště chráněn podle části třetí tohoto zákona, může orgán ochrany přírody zřídit obecně závazným právním předpisem přírodní park a stanovit omezení takového využití území, které by znamenalo zničení, poškození nebo rušení stavu tohoto území. •(4) Krajinný ráz se neposuzuje v zastavěném území a v zastavitelných plochách, pro které je územním plánem nebo regulačním plánem stanoveno plošné a prostorové uspořádání a podmínky ochrany krajinného rázu dohodnuté s orgánem ochrany přírody. • F:\DATA\grafika\spodek.gif metyl, metanol, alkohol, etyl, vodka, otrava, pančovatvýrobce, placatka, kolek, drak, palírna, draka metyl, metanol, alkohol, etyl, vodka, otrava, pančovatvýrobce, placatka, kolek, drak, palírna, draka •ÚSES •Územní systém ekologické stability - vzájemně propojený soubor přirozených i pozměněných, avšak přírodě blízkých ekosystémů, které udržují přírodní rovnováhu. •Nadregionální – Regionální - Místní •Skladebné části ÚSES •Biocentrum – Biokoridor – Interakční prvek •Plán ÚSES je podkladem pro projekty systémů ekologické stability, provádění pozemkových úprav, zpracování územně plánovací dokumentace, lesní hospodářské plány, vodohospodářské a jiné dokumenty ochrany a obnovy krajiny. • F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif metyl, metanol, alkohol, etyl, vodka, otrava, pančovatvýrobce, placatka, kolek, drak, palírna, draka metyl, metanol, alkohol, etyl, vodka, otrava, pančovatvýrobce, placatka, kolek, drak, palírna, draka • F:\DATA\grafika\spodek.gif metyl, metanol, alkohol, etyl, vodka, otrava, pančovatvýrobce, placatka, kolek, drak, palírna, draka metyl, metanol, alkohol, etyl, vodka, otrava, pančovatvýrobce, placatka, kolek, drak, palírna, draka F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif ZÚR ÚP F:\DATA\grafika\spodek.gif OOP OOP SEA SEA PÚR SEA Fáze: územní plánování + posuzování vlivů (SEA) F:\DATA\grafika\spodek.gif 15 F:\DATA\grafika\spodek.gif Územní řízení Stavební řízení Zkušební provoz Změna stavby před jejím dokončením Kolaudační souhlas Kolaudační řízení EIA R R JÚ R R R (R - neposuzuje se) Zjišťovací řízení? (JÚ) ZS Fáze: umísťování a povolování stavby + posuzování vlivů (EIA) F:\DATA\grafika\spodek.gif 16 F:\DATA\grafika\spodek.gif Územní řízení Stavební řízení Zkušební provoz Změna stavby před jejím dokončením Kolaudační souhlas Kolaudační řízení EIA R R JÚ R R R R/ZS/S Povolení, závazná stanoviska a stanoviska podle zvláštních předpisů (ZOPK, OvzdZ, OdpZ, Vodz, ZPF, LesZ) ZS (R - neposuzuje se) Zjišťovací řízení? (JÚ) F:\DATA\grafika\spodek.gif 17 F:\DATA\grafika\spodek.gif Územní řízení Stavební řízení Zkušební provoz Změna stavby před jejím dokončením Kolaudační souhlas Kolaudační řízení IPPC EIA R R JÚ R R R R/ZS/S Povolení, závazná stanoviska a stanoviska podle zvláštních předpisů (ZOPK, OvzdZ, OdpZ, Vodz, ZPF, LesZ) ZS (R - neposuzuje se) Zjišťovací řízení? (JÚ) R F:\DATA\grafika\spodek.gif 18 F:\DATA\grafika\spodek.gif Územní řízení Stavební řízení Zkušební provoz Změna stavby před jejím dokončením Kolaudační souhlas Kolaudační řízení IPPC EIA R R JÚ R R R R/ZS/S Povolení, závazná stanoviska a stanoviska podle zvláštních předpisů (ZOPK, OvzdZ, OdpZ, Vodz, ZPF, LesZ) ZS (R - neposuzuje se) Zjišťovací řízení? (JÚ) R F:\DATA\grafika\spodek.gif 19 ZÚR ÚP F:\DATA\grafika\spodek.gif OOP OOP SEA SEA Územní řízení Stavební řízení Zkušební provoz Změna stavby před jejím dokončením Kolaudační souhlas Kolaudační řízení IPPC EIA R R JÚ R R R R/ZS/S Povolení, závazná stanoviska a stanoviska podle zvláštních předpisů (ZOPK, OvzdZ, OdpZ, Vodz, ZPF, LesZ) ZS (R - neposuzuje se) Zjišťovací řízení? (JÚ) ZÚR SEA R Procesy podle stavebního zákona – základní přehled Ivana Průchová 20 Územní plánování Územní rozhodování Povolování/ohlašování staveb Zkušební provoz (dle konkrétní situace) Užívání dokončené stavby Změna stavby před dokončením (dle konkrétní situace) Odstraňování staveb Předčasné užívání stavby (dle konkrétní situace) PROCESY PODLE STAVEBNÍHO ZÁKONA – blíže ke grafu výše •Územní plánování •územně plánovací podklady – ÚAP, ÚS •politika územního rozvoje (schvalovaná usnesením vlády, není OOP ani v materiálním smyslu) •územně plánovací dokumentace (OOP) –zásady územního rozvoje –územní plán –regulační plán •samostatné vymezení zastavěného území (OOP) •územní opatření (OOP) –územní opatření o stavební uzávěře –územní opatření o asanaci území – •Povolování výstavby •územní rozhodování (ISA) •ohlášení a stavební povolení (ISA) •změna stavby před jejím dokončením (ISA) •předčasné užívání stavby (ISA) •užívání dokončené stavby (ISA) –kolaudační souhlas –kolaudační rozhodnutí •odstraňování staveb, terénních úprav a zařízení (ISA) • •Ve VŠECH procesech OCHRANA ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ – ROZDÍLNOSTI: –SUBJEKTY –NÁSTROJE •DLE POVAHY A STADIA PROCESU – • F:\DATA\grafika\spodek.gif SUBJEKTY V PROCESECH PODLE STAVEBNÍHO ZÁKONA A JEJICH ROLE PŘI OCHRANĚ ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ •Subjekty: –orgány územního plánování –stavební úřady –autorizovaný inspektor –obce –dotčené orgány –veřejnost/dotčená veřejnost –učastníci procesů/řízení –další subjekty (autorizované osoby – projektanti) • –Pozice a nástroje, jimiž disponují jednotlivé subjekty, jsou diferencovány dle stádia a povahy procesu – – F:\DATA\grafika\spodek.gif Orgány územního plánování a stavební úřady •orgány územního plánování • - orgány obcí (zastupitelstvo, rada, obecní úřad), • - úřad územního plánování • - orgány krajů (zastupitelstvo, rada, krajský úřad) • - Ministerstvo pro místní rozvoj • - Ministerstvo obrany. • •stavební úřady • - stavební úřady, označované jako „obecné“ • • - stavební úřady u řízení navazujících na EIA • obecní úřad obce s rozšířenou působností (OÚORP) • • - speciální stavební úřady, • • - vojenské a jiné stavební úřady — F:\DATA\grafika\spodek.gif Dotčené orgány •ochrana veřejných zájmů podle zvláštních předpisů – tj. vč. veřejného zájmu na ochraně životního prostředí • •princip součinnosti s orgány územního plánování a stavebními úřady – •vzájemné věcné a časové vazby mezi stanovisky a závaznými stanovisky vydanými v procesech, které na sebe věcně a časově navazují –vázanost dotčeného orgánu svým předchozím stanoviskem, –možnost změny při podstatné změně podmínek pro jeho vydání • •kontrola dodržování podmínek stanovených ve stanoviscích a závazných stanoviscích –stanoví-li dotčené orgány ve svém stanovisku nebo závazném stanovisku podmínky, a stanou-li se tyto podmínky součástí výrokové části rozhodnutí, nebo součástí opatření obecné povahy nebo jiného úkonu orgánu územního plánování nebo stavebního úřadu podle tohoto zákona, mohou dotčené orgány kontrolovat jejich dodržování. F:\DATA\grafika\spodek.gif Dotčené orgány ¡ •Vydávají ¡stanoviska/koordinovaná stanoviska ¡nejsou samostatným rozhodnutím ve správním řízení ¡jejich obsah je závazný pro ¡politiku územního rozvoje ¡pro opatření obecné povahy vydávaná podle StZ • —Obsah – na obsah stanoviska se použije § 149/2 SpŘ (po novele zák.č. 225/2017 Sb.) — ¡závazná stanoviska/koordinovaná závazná stanoviska pro rozhodnutí a jiné úkony stavebního úřadu nebo úkony autorizovaného inspektora podle StZ, nestanoví-li zvláštní předpis jinak ¡§ StZ ¡§ 149 SpŘ ¡ předpisy k ochraně veřejných zájmů (ŽP – příroda, voda, ovzduší, ZPF, les, odpady…ulturní památky, veřejné zdraví ¡soulad s územním plánováním: !!! závazné stanovisko orgánu územního plánování (§ 96b StZ) – z hlediska souladu záměru s obsahem územně plánovací dokumentace a s dalšími nástroji územního plánování ¡ ¡ ¡ ¡variantní řešení: ¡ ÷Obsahuje-li posuzovaný návrh varianty řešení, dotčený orgán posuzuje každou variantu samostatně ÷ F:\DATA\grafika\spodek.gif Obsah závazného stanoviska/stanoviska •Obsah závazného stanoviska (§ 149/2 SPŘ – po novele zák. č. 225/2017 Sb.) – závazná část a odůvodnění. – závazná část: dotčený orgán uvede •řešení otázky, která je předmětem závazného stanoviska, •ustanovení zákona, které zmocňuje k jeho vydání a další ustanovení právních předpisů, na kterých je obsah závazné části založen. –Odůvodnění: dotčený orgán uvede: •důvody, o které se opírá obsah závazné části závazného stanoviska, •podklady pro jeho vydání a úvahy, kterými se řídil při jejich hodnocení a při výkladu právních předpisů, na kterých je obsah závazné části založen. • •Obsah stanoviska: –§ 4/2 StZ: pro obsah stanoviska se použije obsah § 149/2 SPŽ obdobně F:\DATA\grafika\spodek.gif Veřejnost a dotčená veřejnost •Východiska zapojení veřejnosti do procesů podle stavebního zákona –Aarhuská úmluva, Směrnice SEA, EIA (viz dále) , •Veřejnost: –pojmy používané ve StZ: •každý“ •„veřejnost“ •Účastníci řízení - dotčené osoby (zejm. sousedé) – viz např. § 85: • a) vlastník pozemku nebo stavby, na kterých má být požadovaný záměr uskutečněn, není-li sám žadatelem, nebo ten, kdo má jiné věcné právo k tomuto pozemku nebo stavbě, • b) osoby, jejichž vlastnické nebo jiné věcné právo k sousedním stavbám anebo sousedním pozemkům nebo stavbám na nich může být územním rozhodnutím přímo dotčeno. •+ spolky podle zákona EIA • F:\DATA\grafika\spodek.gif Zástupce veřejnosti specifický subjekt ve vztahu k územně plánovací dokumentaci • •Územní plánování –může zastupovat veřejnost při pořizování územně plánovací dokumentace – –zástupcem veřejnosti může být •Zmocnění se dokládá seznamem občanů obce nebo kraje, kteří uplatňují věcně shodnou připomínku a podpisovou listinou, která splňuje zákonné náležitosti a dále prohlášení, že jmenovaného zástupce veřejnosti zmocňují k podání námitky na základě věcně shodné připomínky a k jejímu projednání podle stavebního zákona. Zmocnění obsahuje dále prohlášení zástupce veřejnosti. • •Žalobní legitimace ve vztahu k soudní kontrole –judikatura NSS k aktivní žalobní legitimaci zástupce veřejnosti ve vztahu k soudnímu přezkumu územně plánovací dokumentace F:\DATA\grafika\spodek.gif Dotčená veřejnost a EIA • •§ 3 písm. i) zák. EIA: • •DOTČENÁ VEŘEJNOST: • –osoba, která může být rozhodnutím vydaným v navazujícím řízení dotčena ve svých právech nebo povinnostech, – –právnická osoba soukromého práva, jejímž předmětem činnosti je podle zakladatelského právního jednání ochrana životního prostředí nebo veřejného zdraví, a jejíž hlavní činností není podnikání nebo jiná výdělečná činnost, která vznikla alespoň 3 roky před dnem zveřejnění informací o navazujícím řízení podle § 9b odst. 1, případně před dnem vydání rozhodnutí podle § 7 odst. 6, nebo kterou podporuje svými podpisy nejméně 200 osob, • • podporující podpisovou listinou listina s podpisy nejméně 200 osob. – • F:\DATA\grafika\spodek.gif Účastníci řízení –Vymezení okruhu účastníků řízení pro: •Územní rozhodování •Ohlašování a povolování staveb •Užívání staveb •Odstraňování staveb • –Viz blíže jednotlivé procesy podle stavebního zákona –pozice žadatele x ostatní účastníci řízení »Specifika postavení dotčené veřejnosti v procesech navazujících na EIA F:\DATA\grafika\spodek.gif Územní plánování •souhrn opatření, směřujících k vytváření předpokladů pro udržitelný rozvoj území –v rámci něho environmentální pilíř (posuzování vlivů na ŽP) – • •cíle a úkoly územního plánování –koordinované vytváření předpokladů pro výstavbu a udržitelný rozvoj území –docílení souladu veřejných a soukromých zájmů na rozvoji území –určení podmínek pro využívání zastavěného území –ochrana nezastavěného území a nezastavitelných pozemků –vymezení zastavitelných ploch –vyhodnocování vlivů politiky územního rozvoje, zásad územního rozvoje , územního plánu na udržitelný rozvoj území •environmentální pilíř(posuzování vlivů na ŽP) –tj. integrace posouzení vlivů na ŽP – – F:\DATA\grafika\spodek.gif Nástroje územního plánování přehled •nástroje územního plánování v užším smyslu: –územně plánovací podklady •územně analytické podklady •územní studie –politika územního rozvoje –územně plánovací dokumentace •zásady územního rozvoje •územní plán •regulační plán –vymezení zastavěného území –územní opatření •územní opatření o stavební uzávěře •územní opatření o asanaci území •nástroje územního plánování v širším smyslu –nástroje výše uvedené včetně problematiky územních rozhodnutí a územních souhlasů(viz dále tzv. „územní rozhodování“)) • ÚZEMÍ NÁSTROJ ÚP VLIVY NA ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ FORMA VYHODNOCOVÁNÍ A AKTUALIZACE Česká republika Politika územního rozvoje (PÚR) SEA povinně Schvalována usnesením vlády není opatření obecné povahy zpráva o uplatňování PÚR - každé 4 roky kraj Zásady územního rozvoje (ZÚR) SEA povinně Opatření obecné povahy Zpráva o uplatňování ZÚR - Nejpozději do 4 let po vydání ZÚR Regulační plán pro část kraje stanoví-li tak ZÚR Opatření obecné povahy Nejpozději do 4 let od vydání ÚP obec územní plán (ÚP) SEA za podmínek dle § 47 StZ Opatření obecné povahy Nejpozději do 4 let od vydání ÚP Regulační plán (RP) Opatření obecné povahy Územně plánovací informace —§ 21 StZ —charakter předběžné informace podle správního řádu —Významný nástroj k zjištění kvalifikované informace o území —poskytuje krajský úřad, úřad územního plánování, obecní úřad pověřený pro výkon pořizovatele a stavební úřad —územně plánovací informace o: ¡podmínkách využívání území a změn jeho využití, zejména na základě územně plánovacích podkladů a územně plánovací dokumentace ¡podmínkách vydání regulačního plánu, územního rozhodnutí, včetně seznamu dotčených orgánů ¡podmínkách vydání územního souhlasu v případech, kdy je možno jím nahradit územní rozhodnutí, včetně dotčených orgánů — —územně plánovací informace se poskytuje na žádost —žadatel musí uvést konkrétní požadavky na informaci —Poskytnutá územně plánovací informace má časově omezenou dobu platnosti – platí 1 rok ode dne jejího vydání, pokud v této lhůtě orgán, který ji vydal, žadateli nesdělí, že došlo ke změně podmínek, za kterých byla vydána ¡ ¡ — — POLITIKA ÚZEMNÍHO ROZVOJE – ROZVOJOVÉ OBLASTI A PLOCHY Ivana Průchová Politika územního rozvoje —Politika územního rozvoje ¡Sdělení č. 272/2009 Sb., ¡aktualizace PÚR - 2015 — ¡nástroj rozvoje území celé ČR ¡Obsah: ÷Stanovení republikových priorit ÚP pro zajištění udržitelného rozvoje ÷Vymezení oblastí se zvýšenými požadavky na změny v území ÷Vymezení oblastí se specifickými hodnotami ÷Vymezení ploch koridorů dopravní a technické infrastruktury mezinárodního a republikového významu nebo které svým významem přesahují území jednoho kraje ÷stanovení možných variant změn v území ¡součástí politiky územního rozvoje je vyhodnocení vlivů na udržitelný rozvoj a v rámci něho vlivů na životní prostředí — —judikatura k povaze PÚR ¡usnesení Nejvyššího správního soudu ze dne 18. 11. 2009, čj. 9 Ao 3/2009-59, www.nssoud.cz ¡ ¡ F:\DATA\grafika\spodek.gif Zásady územního rozvoje —pořizují a vydávají se pro celé území kraje —povinný nástroj ¡všechny kraje mají povinnost pro svoje území je pořídit a přijmout do 5 let od nabytí účinnosti stavebního zákona ¡V současné době mají PÚR všechny kraje ÷Metodika MŽP – Vyhodnocení vlivů PUR a ZUR na ŽP ¢Věstník MŽP 2/2015 ¢ —aktualizace ZÚR ¡ každé 4 roky ¡ —řízení o zásadách územního rozvoje – je vedeno jako řízení o opatření obecné povahy F:\DATA\grafika\spodek.gif Územní plán a posuzování vlivů na ŽP (SEA) Natura 2000 •Stanoví základní koncepci rozvoje území obce • •Územní plán a posuzování vlivů na životní prostředí – obecně, oblasti Natura 2000 –Územní plán jako koncepce (SEA) –§ 47/3 StZ –Pokud: •Krajský úřad ve stanovisku k návrhu zadání územního plánu uvede, zda má být návrh územního plánu posuzován z hlediska vlivů na životní prostředí příp. stanoví podrobnější požadavky dle § 10i zákona č. 100/2001 Sb. •Orgán ochrany přírody ve stanovisku podle § 45i ZoPK nevyloučil významný vliv na evropsky významnou lokalitu a ptačí oblast •Pořizovatel doplní do návrhu zadání územního plánu požadavek na vyhodnocení vlivů na udržitelný rozvoj území • F:\DATA\grafika\spodek.gif Regulační plán •Stanoví v řešené ploše podrobnosti pro využití pozemků, pro umístění a prostorové uspořádání staveb, pro ochranu hodnot a charakteru území a pro vytváření příznivého životního prostředí •Zpracovává se –Pro obec, její část –Pro část kraje (pokud to stanoví zásady územního rozvoje) •RP je závazný pro rozhodování v území •RP vydaný krajem je závazný pro ÚP a RP vydávané obcemi •RP lze nahradit územní rozhodnutí (! ne u záměrů EIA – § 61/2 StZ viz dále) –V RP se stanoví, která územní rozhodnutí nahrazuje Územní opatření o stavební uzávěře • •Omezuje nebo zakazuje v nezbytném rozsahu stavební činnost ve vymezeném území, pokud by mohla ztížit nebo znemožnit budoucí využití území •Územním opatřením o stavební uzávěře nelze omezit nebo zakázat udržovací práce • • •Vydává se jako opatření obecné povahy podle správního řádu • •VÝZNAMNÝ NÁSTROJ I VE VZTAHU K OCHRANĚ ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ Ivana Průchová Územní opatření o asanaci území — —Vydává se na území postiženém živelní pohromou nebo závažnou havárií, v jejímž důsledku došlo k podstatnému zásahu do využití území a je nezbytné stanovit podmínky pro odstranění dopadů živelní pohromy nebo havárie a pro další využití území —Územní opatření o asanaci území se dále vydává rovněž pro zastavěné území, ve kterém jsou závadné stavby, u nichž je ve veřejném zájmu nutné nařídit odstranění závad staveb a úpravy staveb a nařídit opatření k asanaci území — —Vydává se jako opatření obecné povahy podle správního řádu — —VÝZNAMNÝ NÁSTROJ VE VZTAHU K OCHRANĚ ŽIVOTNÍHO PROISTŘEDÍ —V PRAXI NENÍ ČASTO VYUŽÍVÁN — Ivana Průchová Přezkoumání opatření obecné povahy •Správní řád •§ 174/2 SPŘ –přezkumné řízení • –Lhůta: •!!! od 1.1.2018 – 1 rok •do 31.12.2017 – 3 roky • • •Soudní řád správní •§ 101a a násl. s.ř.s. •návrh na zrušení OOP nebo jeho části ze strany toho, kdo tvrdí, že byl na svých právech opatřením obecné povahy zkrácen •Lhůta: –!!! Od 1.1.2018 – 1 rok –Návrh lze podat do 1 roku ode dne, kdy návrhem napadené opatření obecné povahy nabylo účinnosti. –Zmeškání lhůty pro podání návrhu nelze prominout, a to ani ve vazbě na navazující správní rozhodnutí, opatření nebo jiný úkon nahrazující rozhodnutí. – –do 31.12.2017: –3 roky –„bezlhůtově“ u tzv. incidenčního přezkumu OOP 42 Řízení a postupy podle stavebního zákona a ochrana životního prostředí • • ZÁKLADNÍ VÝCHODISKA: —SOULAD S ÚZEMNÍM PLÁNOVÁNÍM —Mj. význam závazného stanoviska orgánu územního plánování § 96b StZ —Ochrana životního prostředí: ve všech řízeních ochrana životního prostředí ¡ různá povaha dopadů aktivit v režimu stavebního zákona na životní prostředí ovlivňuje nástroje a subjekty k prosazení zájmu na ochraně životního prostředí ¡ —ISA - týkají se řešení (rozhodnutí, ev. přípustná náhrada rozhodnutí – zjednodušené formy )– KONKRÉTNÍ VĚCI/ZÁMĚRU A KONKRÉTNÍ OSOBY — —Diferenciace ¡Dle stadia rozhodování ¡Dle povahy předmětu rozhodování ¡ ÷ Řízení dle stavebního zákona a ochrana životního prostředí -přehled • –územní rozhodování •ÚR o umístění stavby nebo zařízení •ÚR o změně využití území •ÚR o změně vlivu užívání stavby na území •ÚR o dělení nebo scelování pozemků •ÚR o ochranném pásmu –Specifika: umísťování bez ÚS a ÚR, územní souhlas, společný ÚS a ohlášení, zjednodušené územní řízení, veřejnoprávní smlouva, společné územní a stavební řízení, – ohlášení a stavební povolení •Specifika: Veřejnoprávní smlouva, specifika certifikátu autorizovaného architekta –změna stavby před jejím dokončením –předčasné užívání stavby –užívání dokončené stavby na základě •kolaudační souhlas •kolaudační rozhodnutí –odstraňování staveb, terénních úprav a zařízení na základě •ohlášení •povolení odstranění na žádost •nařízení z moci úřední – Ivana Průchová VÝZNAM POVAHY ZÁMĚRU pro procesy podle stavebního zákona POVAHA ZÁMĚRU ZÁMĚR EIA JINÝ ZÁMĚR SAMOSTATNÁ EIA „EIA INTEGROVANÁ do PROCESŮ STAVEBNÍHO ZÁKONA“ - Územní řízení s posouzením vlivů na ŽP - Společné územní a stavební řízení s posouzením vlivů na ŽP NAVAZUJÍCÍ ŘÍZENÍ + další procesy na časové ose StZ Procesy dle stz jako „NAVAZUJÍCÍ ŘÍZENÍ“ na proces EIA - územní řízení -Společné územní a stavební řízení - -+ další procesy na časové ose StZ Procesy dle stavebního zákona- řízení a zjednodušené postupy dle povahy záměru Dle volby žadatele Ochrana životního prostředí/vybraných složek životního prostředí ve vztahu k procesům podle stavebního zákona dle povahy aktu Ochrana ZPF •Soulad s územním plánováním • •Pozn.po Souhlas s odnětím ze ZPF = závazné stanovisko § 9 ZOZPF Územní rozhodnutí Stavební povolení Rozhodnutí o odvodu § 11 ZOZPF Kolaudační souhlas/kolaudační rozhodnutí Zahájení realizace záměru Ochrana ZPF (ZoZPF) + zemědělské pozemky jako VKP registrované, krajinný ráz(ZOPK) •Soulad s územním plánováním • •Pozn.po Souhlas s odnětím ze ZPF = závazné stanovisko § 9 ZOZPF Územní rozhodnutí Stavební povolení Rozhodnutí o odvodu § 11 ZOZPF Kolaudační souhlas/kolaudační rozhodnutí Zahájení realizace záměru Souhlas orgány ochrany přírody – zemědělský pozemek jako registrovaný VKP § 4/2 ZOPK = závazné stanovisko Souhlas orgánu ochrany přírody Zemědělské pozemky a krajinný ráz § 12/2 ZOPK = závazné stanovisko Příklad: Procesy podle stavebního zákona a kácení trvalých porostů •Dřeviny mimo les (ZOPK) •Ke kácení dřevin pro účely stavebního záměru povolovaného –v územním řízení, –v územním řízení s posouzením vlivů na životní prostředí, –ve společném územním a stavebním řízení nebo –společném územním a stavebním řízení s posouzením vlivů na životní prostředí – •je nezbytné ZÁVAZNÉ STANOVISKO ORGÁNU OCHRANY PŘÍRODY • stav před novelou č. 225/2017 Sb.: povolení ve formě rozhodnutí •závazné stanovisko vydává orgán ochrany přírody příslušný k povolení kácení dřevin •povolení kácení dřevin, včetně uložení přiměřené náhradní výsadby, je-li v závazném stanovisku orgánu ochrany přírody stanovena, vydává stavební úřad a je součástí výrokové části rozhodnutí v územním řízení, v územním řízení s posouzením vlivů na životní prostředí, ve společném územním a stavebním řízení nebo společném územním a stavebním řízení s posouzením vlivů na životní prostředí. Speciální ustanovení o ochraně kulturně cenných předmětů a chráněných částí přírody dle stavebního zákona (§ 176 StZ) •Nález kulturně cenného předmětu,detailu stavby, chráněných částí přírody, archeologický nález v průběhu realizace stavby –Stavebník •povinen neprodleně oznámit nález stavebnímu řadu a orgánu státní památkové péče nebo orgánu ochrany přírody •Učinit nezbytná opatření, aby nález nebyl poškozen nebo zničen •Práce v terénu přerušit •Může uplatnit nárok na náhradu nákladů, které mu vznikly –Stavební úřad •v dohodě s dotčeným orgánem stanoví podmínky pro zabezpečení zájmů, případně rozhodně o přerušení prací •Stavební povolení může být ve veřejném zájmu změněno –Dotčené orgány •Nebezpečí z prodlení, nepostačují výše vedená opatření, možnost stanovit opatření k ochraně a přerušení prací •Pokračování – až na základě písemného souhlasu •Kopie rozhodnutí a souhlasu se zasílá stavebnímu úřadu – Ministerstvo kultury •Může nález prohlásit za kulturní památku F:\DATA\grafika\spodek.gif •Vymezení pojmů, účel a cíle EIA\SEA •Prameny právní úpravy •Předmět a průběh posuzování (SEA) •Předmět a průběh posuzování (EIA) •Důsledky provedení EIA – navazující řízení a zvláštní režim včetně účasti veřejnosti F:\DATA\grafika\pruh 5.gif Posuzování vlivů na životní prostředí (EIA/SEA) F:\DATA\grafika\spodek.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif EIA\SEA EIA (Environmental Impact Assessment) je proces, jehož cílem je získat představu o výsledném vlivu záměru na životní prostředí a vyhodnocení, zda je z tohoto ohledu vhodné jej realizovat, resp. za jakých podmínek je jeho realizace akceptovatelná SEA (Strategic Environmental Assessment) je proces posuzování vlivu koncepcí (střednědobých a dlouhodobých politických, hospodářských a dalších plánů a programů) na životní prostředí. • F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif EIA\SEA EIA se vztahuje na záměry, které mohou mít vliv na životní prostředí (i příprava záměru, provádění, zkušební provoz, ukončení provozu a případná sanace či rekultivace!). V ČR cca 17.000 záměrů. SEA se vztahuje na koncepce, které vytvářejí rámec pro budoucí realizaci záměrů. V ČR cca 8000 ÚP + 500 dalších koncepcí. • F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif EIA\SEA § 3 a), b) zákona č. 100/2001 Sb. (ZEIA): Pro účely tohoto zákona se rozumí a) záměrem 1. stavby, zařízení, činnosti a technologie uvedené v příloze č. 1 k tomuto zákonu, 2. stavby, zařízení, činnosti a technologie, které podle stanoviska orgánu ochrany přírody vydaného podle zákona o ochraně přírody a krajiny mohou samostatně nebo ve spojení s jinými významně ovlivnit předmět ochrany nebo celistvost evropsky významné lokality nebo ptačí oblasti,, b) koncepcí strategie, politiky, plány nebo programy včetně těch, které jsou spolufinancované z prostředků fondů Evropské unie, zpracované nebo zadané orgánem veřejné správy a následně orgánem veřejné správy schvalované nebo ke schválení předkládané, F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif Cíl a účel posuzování vlivů Cíl: Včlenit ochranu životního prostředí do rozvojových projektů, programů a politik a politiku ochrany životního prostředí inkorporovat do rozhodovacích procesů v souladu se zásadou prevence, tj. v co nejrannější fázi, kdy je již možné vlivy posoudit a zároveň je rozhodováním ovlivnit. Účel: Získat objektivní odborný podklad pro vydání rozhodnutí podle zvláštních předpisů (stavební zákon, vodní zákon, horní zákon apod.), přispět k trvale udržitelnému rozvoji F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif Směrnice 2011/92/EU (EIA) Čl. 2 odst. 1: Členské státy přijmou všechna opatření nezbytná k zajištění, aby před vydáním povolení musely záměry, které mohou mít významný vliv na životní prostředí mimo jiné v důsledku své povahy, rozsahu nebo umístění, získat povolení a posouzení z hlediska jejich vlivů. Tyto záměry jsou vymezeny v článku 4. Článek 4 1. S výhradou čl. 2 odst. 4 podléhají záměry uvedené v příloze I posouzení v souladu s články 5 až 10. 2. S výhradou čl. 2 odst. 4 určí členské státy pro záměry uvedené v příloze II, zda záměr podléhá posouzení v souladu s články 5 až 10. Členské státy provedou toto určení na základě: a) přezkoumání každého jednotlivého případu; nebo b) prahových hodnot nebo kritérií stanovených členským státem. Členské státy se mohou rozhodnout používat oba postupy uvedené v písmenech a) a b). 3. Při přezkoumávání každého jednotlivého případu nebo při stanovení kritérií nebo prahových hodnot podle odstavce 2 jsou brána v úvahu odpovídající kritéria výběru uvedená v příloze III. 4. Členské státy zajistí, aby rozhodnutí přijatá příslušnými orgány podle odstavce 2 byla zpřístupněna veřejnosti. doveze, povinna prokázat jejich původ. 59 F:\DATA\grafika\spodek.gif F:\DATA\grafika\pruh 5.gif Unijní právo SMĚRNICE EIA •Původní směrnice č. 85/337/EC o hodnocení vlivů určitých veřejných a soukromých projektů na životní prostředí – nahrazena v roce 2012 •Směrnice č. 2011/92/EU o posuzování vlivů některých veřejných a soukromých záměrů na životní prostředí (Směrnice EIA) ve znění č. 2014/52/EU (transpozice do 16. 5. 2017) • SMĚRNICE SEA •Směrnice č.2001/42/ES ze dne 27. června 2001 o posuzování vlivů některých plánů a programů na životní prostředí (SEA) • NATURA 2000 •Směrnice č. 92/43/EHS o ochraně přírodních stanovišť, volně žijících živočichů a planě rostoucích rostlin • Čl. 6 odst. 3: Jakýkoli plán nebo projekt, který s určitou lokalitou přímo nesouvisí nebo není pro péči o ni nezbytný, avšak bude mít pravděpodobně na tuto lokalitu významný vliv, a to buď samostatně, nebo v kombinaci s jinými plány nebo projekty, podléhá odpovídajícímu posouzení jeho důsledků pro lokalitu z hlediska cílů její ochrany. S přihlédnutím k výsledkům uvedeného hodnocení důsledků pro lokalitu a s výhradou odstavce 4 schválí příslušné orgány příslušného státu tento plán nebo projekt teprve poté, co se ujistí, že nebude mít nepříznivý účinek na celistvost příslušné lokality, a co si v případě potřeby opatří stanovisko široké veřejnosti. 60 •Politiky • Plány & Programy - směrnice SEA, NATURA 2000 Záměry – směrnice EIA, NATURA 2000 F:\DATA\grafika\spodek.gif F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif http://news.bbc.co.uk/olmedia/1000000/images/_1003618_nuclear300.jpg http://i.ytimg.com/vi/bbrBjbd-69k/0.jpg http://news.bbc.co.uk/olmedia/1005000/images/_1009599_czech_republic_new150.gif F:\DATA\grafika\pruh 5.gif http://imgs.idnes.cz/zahranicni/A001102_HAS_WULL2_VELKA_V.JPG Jaderná elektrárna Temelín (EIA) F:\DATA\grafika\spodek.gif F:\DATA\grafika\pruh 5.gif Prunéřov II http://s.wsj.net/media/Micronesia_Prague_Jan_4_E_20100115085406.jpg 2008 Zahájena EIA k projektu rozšíření existující elektrárny Prunéřov II Žádný stát potenciálně ovlivněný projektem nebyl obeznámen 2009 Federální stát Mikronésie požádal o zahájení mezistátní EIA 2010 rezignace ministra Dusíka a jmenování Ruth Bízkové do funkce Vydání kladného stanoviska ČEZu byla uložena kompenzační opatření Výsledek obrázku pro mikronésie F:\DATA\grafika\spodek.gif EIA/SEA Jak Kde Zda Proč Politiky – Plány - Programy Záměry SEA F:\DATA\grafika\pruh 5.gif EIA EIA/SEA F:\DATA\grafika\spodek.gif EIA/SEA Koncepce (plán nebo program) Záměr (stavba, činnost) SEA – stanovisko pro koncepci EIA – závazné stanovisko pro navazující řízení PLÁNOVÁNÍ F:\DATA\grafika\pruh 5.gif POVOLOVÁNÍ Záměr (stavba, činnost) Záměr (stavba, činnost) EIA EIA EIA ÚŘ IPPC SŘ SŘ EIA/SEA 65 F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif České právo •Zákon č. 100/2001 Sb., o posuzování vlivů na životní prostředí (provádí směrnice EIA a SEA a upravuje i proces posuzování vlivů na oblasti NATURA 2000) • •vyhl.č. 457/2001 Sb., o odborné způsobilosti a úpravě některých dalších otázek souvisejících s posuzováním vlivů na životní prostředí • •vyhl.č. 353/2004 Sb., kterou se stanoví bližší podmínky osvědčení o odborné způsobilosti pro oblast posuzování vlivů na veřejné zdraví, postup při jejich ověřování a postup při udělování a odnímání osvědčení • • •Zákon č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon) (specifická úprava dílčích aspektů EIA, SEA) •Zákon č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny (ZOPK) (ochrana NATURA 2000) •Zákon č. 17/1992 Sb., o životním prostředí (zásady) F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif Principy posuzování vlivů na životní prostředí •Zásada výběru aktivit podléhajících posuzování vlivů •taxativní vyjmenování předmětných aktivit podléhajících posouzení, •předběžné hodnocení jednotlivých záměrů či koncepcí. •Zásada komplexnosti •Zásada alternativního řešení •Zásada včasnosti •Zásada účasti odborníků •Zásada účasti veřejnosti •Zásada odborné kontroly neboli dvoustupňovitosti •Zásada transparentnosti a spolupráce F:\DATA\grafika\spodek.gif F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif Zjišťovací řízení x EIA/SEA Účel zjišťovacího řízení, které se někdy označuje jako tzv. „malá EIA“ nebo „malá SEA“, je dvojí: • určit, zda záměr bude nebo nebude předmětem posuzování, • určit rozsah posouzení vlivů záměru s ohledem na jeho povahu či specifické faktory životního prostředí apod. Ve zjišťovacím řízení tak dochází k upřesnění informací, které je vhodné uvést do dokumentace vlivů záměru. Vyhodnocení, zda záměr bude posuzovány v procesu EIA, bývá také označován anglickým termínem screening . V případě, že je v rámci screeningu zjištěno, že záměr má být posouzen, přistoupí se k tzv. scopingu , tedy ke stanovení rozsahu informací k doplnění. F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif Co se posuzuje? § 2: Posuzují se vlivy na obyvatelstvo a veřejné zdraví a vlivy na životní prostředí, zahrnující vlivy na živočichy a rostliny, ekosystémy, biologickou rozmanitost, půdu, vodu, ovzduší, klima a krajinu, přírodní zdroje, hmotný majetek a kulturní dědictví, vymezené zvláštními právními předpisy a na jejich vzájemné působení a souvislosti. Vlivy na biologickou rozmanitost se posuzují se zvláštním zřetelem na evropsky významné druhy, ptáky a evropská stanoviště § 5 odst. 3 (EIA): Při posuzování záměru se hodnotí vlivy na životní prostředí při jeho přípravě, provádění, provozování i jeho případné ukončení, popřípadě důsledky jeho likvidace a dále sanace nebo rekultivace území, pokud povinnost sanace nebo rekultivace stanoví zvláštní právní předpis. Posuzují se vlivy související s běžným provozováním záměru i vlivy vyplývající ze zranitelnosti záměru vůči závažným nehodám nebo katastrofám, které jsou pro daný záměr relevantní. F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif Vlivy na životní prostředí Charakteristika předpokládaných vlivů záměru na obyvatelstvo a životní prostředí a hodnocení jejich velikosti a významnosti •Vlivy na obyvatelstvo a veřejné zdraví •Vlivy na ovzduší a klima •Vlivy na hlukovou situaci a event. další fyzikální a biologické charakteristiky •Vlivy na povrchové a podzemní vody •Vlivy na půdu •Vlivy na horninové prostředí a přírodní zdroje •Vlivy na biologickou rozmanitost •Vlivy na krajinu a její ekologické funkce •Vlivy na hmotný majetek a kulturní dědictví včetně architektonických a archeologických aspektů F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif Příklad http://brno.idnes.cz/avion-pristavba-brno-ikea-zvetseni-dum-/brno-zpravy.aspx?c=A161003_145845_brno -zpravy_mav F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif Zákon č. 100/2001 Sb., o posuzování vlivů na životní prostředí Úvodní ustanovení (§ 1 – 3) Posuzování vlivů záměru na životní prostředí (§ 4 – 10) Posuzování vlivů koncepce na životní prostředí (§ 10a – 10i) Posuzování vlivů na životní prostředí přesahujících hranice české republiky (§ 11 – 14b) Ustanovení společná a přechodná (§ 15 – 24) Příloha č. 1 – seznam záměrů Příloha č. 2 – kritéria pro zjišťovací řízení Příloha č. 3 – náležitosti oznámení Příloha č. 3a – oznámení podlimitního záměru Příloha č. 4 – náležitosti dokumentace Příloha č. 5 – náležitosti posudku Příloha č. 6 – náležitosti stanoviska Příloha č. 7 – náležitosti oznámení Příloha č. 8 kritéria pro zjišťovací řízení Příloha č. 9 – náležitosti vyhodnocení koncepce F:\DATA\grafika\spodek.gif F:\DATA\grafika\pruh 5.gif Naturové hodnocení (posuzování) Koncepce nebo záměr, který může samostatně nebo ve spojení s jinými významně ovlivnit příznivý stav předmětu ochrany nebo celistvost NATURA 2000 (EVL nebo ptačí oblast), podléhá hodnocení vlivů na toto území • orgán ochrany přírody posuzuje, zda může mít významný vliv • nevyloučí-li vliv, musí být daná koncepce nebo záměr předmětem posouzení, • nelze-li vyloučit negativní vliv, musí předkladatel zpracovat varianty řešení, jejichž cílem je negativní vliv na území vyloučit nebo v případě, že vyloučení není možné, alespoň zmírnit Postupuje se podle zákona o EIA (§ 45h a násl. zákona č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny) F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif Naturové hodnocení Orgán ochrany přírody vydá odůvodněné stanovisko do 30 dnů ode dne doručení žádosti. OCHRANA NATURA 2000 Povinnost předložit záměr nebo koncepci orgánu ochrany přírody zákon č. 114/1992 Sb. zákon č. 100/2001 Sb. Vyloučí vliv Nevyloučí vliv Posouzení záměru nebo koncepce procesem dle ZEIA F:\DATA\grafika\spodek.gif SEA – předmět a postup posuzování F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif F:\DATA\grafika\pruh 5.gif Které koncepce (SEA)? §10a + příloha zákona EIA •Vždy, pokud 1) stanoví rámec pro budoucí povolení záměrů, 2) z oblasti zemědělství, lesního hospodářství, myslivosti, rybářství, nakládání s povrchovými nebo podzemními vodami, energetiky, průmyslu, dopravy, odpadového hospodářství, telekomunikací, cestovního ruchu, územního plánování, regionálního rozvoje a životního prostředí včetně ochrany přírody a/nebo spolufinancované z EU •Zjišťovací řízení, pokud pro území jedné nebo více obcí, a řeší využití území místního významu + změny koncepcí Ne: Pouze obrana státu, mimořádné události, finanční a rozpočtové, koncepce „privátní“ – např. strategie rozvoje podniku F:\DATA\grafika\spodek.gif VYJMENOVANÁ OBLAST + RÁMEC PRO ZÁMĚR V PŘ. I + stanoví využití území nadmístního významu ZŘ SAMOTNÉ POSOUZENÍ NEPOSUZUJE SE STANOVISKO K NÁVRHU KONCEPCE Které koncepce (SEA)? PÚR + ÚZEMNĚPL. DOK. (zákon EIA + StavZ) Obdobná pravidla (ZÚR, ÚP – stanovisko MŽP/KÚ, zda je třeba posouzení, součást tzv. vyhodnocení vlivů na udržitelný rozvoj území) Koncepce jako výše, u nichž je dotčené území tvořeno územním obvodem jedné nebo několika obcí, které stanoví využití území místního významu Změny koncepcí výše uvedených F:\DATA\grafika\spodek.gif F:\DATA\grafika\pruh 5.gif Které koncepce (SEA)? • •Dopravní politika ČR a krajské dopravní koncepce, •Plány odpadového hospodářství – pro ČR a pro jednotlivé kraje, •Národní rozvojový plán ČR, •Státní energetická koncepce a krajské energetické koncepce, •Programy rozvoje krajů a měst, •Krajské koncepce ochrany přírody, •ZÚR, ÚP - na názvu nezáleží, jde o obsah! • •Ministerstvo životního prostředí (odbor posuzování vlivů na životní prostředí a IPPC) pro národní a krajské koncepce •Krajské úřady jednotlivých krajů pro koncepce zpracovávané pro menší území než území kraje – např. územní plán obce F:\DATA\grafika\spodek.gif 79 ZÚR ÚP F:\DATA\grafika\spodek.gif OOP OOP SEA SEA Územní řízení Stavební řízení Zkušební provoz Změna stavby před jejím dokončením Kolaudační souhlas Kolaudační řízení IPPC EIA R R JÚ R R R R/ZS/S Povolení, závazná stanoviska a stanoviska podle zvláštních předpisů (ZOPK, OvzdZ, OdpZ, Vodz, ZPF, LesZ) ZS (R - neposuzuje se) Zjišťovací řízení? (JÚ) ZÚR SEA R F:\DATA\grafika\spodek.gif F:\DATA\grafika\pruh 5.gif PORTÁL SEA http://portal.cenia.cz/eiasea/view/SEA100_koncepce F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif Průběh EIA F:\DATA\grafika\spodek.gif •Předkladatel oznámí příslušnému úřadu •Úřad zveřejní základní informace Oznámení Zjišťovací řízení SEA dokumentace Návrh koncepce Stanovisko Posuzované vždy – rozsah dokumentace a posuzování. Ostatní: ano ð SEA, ne ð důvody •Předkladatel zpracuje (autor. osoba) •Úřad zveřejní dokumentaci •Dokumentace SEA je součástí •Veřejné projednání (v případě nesouhlasného vyjádření veřejnosti) •Stanovisko k návrhu – zohledňuje se Schválení a zveřejnění koncepce + monitoring F:\DATA\grafika\spodek.gif EIA – předmět a postup posuzování F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif a) záměry uvedené v příloze č. 1 k tomuto zákonu kategorii I a změny těchto po dosažení limitu – VŽDY b) JINÉ změny záměru v příloze č. 1 kat. I k tomuto zákonu kategorii I, které by mohly mít významný negativní vliv na životní prostředí - ZJIŠŤOVACÍ ŘÍZENÍ, c) záměry uvedené v příloze č. 1 k tomuto zákonu kategorii II a změny těchto záměrů po dosažení limitu - ZJIŠŤOVACÍ ŘÍZENÍ d) záměry uvedené v příloze č. 1 k tomuto zákonu dosahující příslušných limitních hodnot na min. 25 % plus v chráněné oblasti nebo ochr. pásmu, plus jejich změny (podlimitní záměry) - a příslušný úřad stanoví, že podléhají ZJIŠŤOVACÍMU ŘÍZENÍ e) NATUROVÉ POSUZOVÁNÍ - ZJIŠŤOVACÍ ŘÍZENÍ, f) změny záměru, které by podle závazného stanoviska příslušného úřadu vydaného podle § 9a odst. 6 mohly mít významný vliv - ZJIŠŤOVACÍ ŘÍZENÍ (podle verifikačního stanoviska) Které záměry podléhají posouzení (EIA)? F:\DATA\grafika\spodek.gif F:\DATA\grafika\pruh 5.gif Které záměry podléhají posouzení (EIA)? F:\DATA\grafika\pruh 5.gif Které záměry podléhají posouzení (EIA)? F:\DATA\grafika\pruh 5.gif Které záměry podléhají posouzení (EIA)? F:\DATA\grafika\spodek.gif záměr, o kterém rozhodne vláda v případě: - naléhavých důvodů obrany -kdy záměr slouží k bezprostřednímu odvrácení důsledků nebo ke zmírnění nepředvídatelné události, která by mohla vážně ohrozit zdraví, bezpečnost, majetek obyvatelstva nebo životní prostředí, -Výrazně převažuje veřejný zájem a není možné provést posouzení, aniž by byl ovlivněn účel záměru. Ustanovení o posuzování vlivů na životní prostředí přesahujících hranice České republiky se použijí přiměřeně. + informace Komisi F:\DATA\grafika\pruh 5.gif Které záměry podléhají posouzení (EIA)? F:\DATA\grafika\spodek.gif Které záměry (EIA)? PŘÍLOHA I KATEGORIE I + ZMĚNY PODLIMITNÍ ZMĚNY KAT. I KATEGORIE II + ZMĚNY PODLIMITNÍ ZÁMĚRY (POKUD PŘÍSLUŠNÝ ÚŘAD STANOVÍ) NATURA 2000 (orgán ochrany přírody svým stanoviskem nevyloučí vliv) ZMĚNA V NAVAZ. ŘÍZENÍ ZJIŠŤOVACÍ ŘÍZENÍ x ZÁVAZNÉ STANOVISKO ROZHODNUTÍ SAMOTNÉ POSOUZENÍ + NENÍ TŘEBA POSOUDIT JE TŘEBA POSOUDIT Navazující řízení • Nenavazující řízení Případné odvolání F:\DATA\grafika\spodek.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif EIA – průběh (nejde o správní řízení!) •Investor oznámí příslušnému úřadu (jak to zjistí?) •Úřad zveřejní základní informace Oznámení Zjišťovací řízení Dokumentace Posudek Závazné stanovisko Posuzované vždy – rozsah dokumentace a posuzování. Ostatní: ano ð EIA, ne ð rozhodnutí •Investor zpracuje (autor. osoba) •Úřad zveřejní dokumentaci •Úřad zpracuje (autor. osoba) •Veřejné projednání •Závazné stanovisko (platnost 5 let, lze prodloužit) F:\DATA\grafika\spodek.gif Které záměry (EIA)? ZÁVAZNÉ STANOVISKO ROZHODNUTÍ SAMOTNÉ POSOUZENÍ Se skutečností, že proběhne posouzení, jsou spojeny závažné důsledky. Pro navazující řízení (povolují umístění a provedení stavby) platí zvláštní režim (viz dále). Závazné stanovisko EIA se zde uplatní jako závazné stanovisko, v jiných řízeních (nenavazujících) alespoň jako podklad pro rozhodnutí. Možnost případného odvolání (a později žaloba ke správnímu soudu) F:\DATA\grafika\spodek.gif F:\DATA\grafika\pruh 5.gif PORTÁL EIA http://portal.cenia.cz/eiasea/view/eia100_cr F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif Důsledky EIA? Zvláštní režim pro tzv. navazující řízení: •ZS EIA jako závazné stanovisko •Verifikační stanovisko (tzv. coherence stamp) •Rozdíly v procesu (např. rozdílné doručování) •Účast veřejnosti • Zvláštní režim i pro využití opravných prostředků proti rozhodnutí vydanému v navazujícím řízení i pro řízení před správními soudy. F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif EIA - Navazující řízení Do 31. 10. 2017 takové řízení, ve kterém se vydává rozhodnutí podle zvláštních právních předpisů, které povoluje umístění nebo provedení záměru posuzovaného podle tohoto zákona. Od 1. 11. 2017 územní řízení, stavební řízení, společné územní a stavební řízení, opakované stavební řízení, řízení o dodatečném povolení stavby, řízení o povolení hornické činnosti, řízení o stanovení dobývacího prostoru, řízení o povolení činnosti prováděné hornickým způsobem, řízení o povolení k nakládání s povrchovými a podzemními vodami, řízení o vydání integrovaného povolení, řízení o vydání povolení provozu stacionárního zdroje, řízení o vydání souhlasu k provozování zařízení k využívání, odstraňování, sběru nebo výkupu odpadů F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif EIA - Navazující řízení + řízení, v němž se vydává rozhodnutí nezbytné pro uskutečnění záměru, není-li vedeno žádné z uvedených řízení + řízení o změně rozhodnutí vydaného v řízeních uvedených k dosud nepovolenému záměru nebo jeho části či etapě, má-li dojít ke změně podmínek rozhodnutí, které byly převzaty ze stanoviska. F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif EIA - Navazující řízení Ne (až na výjimky): •např. řízení o udělení výjimky a řízení o povolení kácení dřevin podle ZOPK, •řízení o odnětí pozemků plnění funkcí lesa podle LesZ, řízení o udělení souhlasu k provozování zařízení k využívání, odstraňování, sběru nebo výkupu odpadů s provozem podle OdpZ. •procesy, které nejsou řízeními a ve kterých se nevydává rozhodnutí, tzn. vydávání stanovisek a závazných stanovisek podle různých právních předpisů, vydávání souhlasů podle StavZ nebo vytváření různých plánů a politik. F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif Verifikační závazné stanovisko …jestliže došlo ke změnám záměru, které by mohly mít významný negativní vliv na životní prostředí, zejména ke zvýšení jeho kapacity a rozsahu nebo ke změně jeho technologie, řízení provozu nebo způsobu užívání. Úřad, který vede navazující řízení Úřad pro EIA předložení závazné stanovisko F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif Společné územní a stavební řízení s posouzením vlivů na životní prostředí •§ 94q a násl. stavebního zákona (od 1. 1. 2018) •Vede stavební úřad v součinnosti s příslušným úřadem, který vydá závazné stanovisko EIA •Jde o navazující řízení •Vydává se závazné stanovisko EIA •Pokud ze závazného stanoviska EIA vyplyne, že stavební záměr má významně negativní vliv na předmět ochrany nebo celistvost EVL nebo PO, a tato skutečnost nebude přímo důvodem pro zamítnutí žádosti, stavební úřad přeruší řízení do doby uložení kompenzačních opatření •Účastníci řízení a veřejnost mohou uplatnit připomínky ke stavebnímu záměru z hlediska vlivů na životní prostředí a dotčené orgány závazná stanoviska •Stavební úřad vydá společné povolení ve lhůtě do 90 dnů ode dne zahájení řízení; ve zvlášť složitých případech, zejména u souboru staveb, stavební úřad rozhodne nejdéle ve lhůtě do 120 dnů. F:\DATA\grafika\pruh 5.gif Specifika řízení podle stavebního zákona jako „navazujících řízení“ •EIA PŘEDCHÁZEJÍCÍ PROCESŮM PODLE STAVEBNÍHO ZÁKONA –závazné stanovisko EIA –coherence stamp (verifikační stanovisko EIA) –„staré EIA“ (dle zákona č. 244/1992 Sb.) a procesy podle stavebního zákona – PŘECHODNÁ ÚSTANOVENÍ –„staré“ EIA (dle zákona č. 244/1992 Sb.) s povahou prioritního dopravního záměru dle zákona č. 256/2016 Sb. ve spoj. nař.vl. 283/2016 Sb. o stanovení prioritních dopravních záměrů •EIA INTEGROVANÁ do procesů dle StZ (územního řízení, společného územního a stavebního řízení) •specifika řízení podle stavebního zákona jako navazujícího řízení –stavební úřad: obecní úřad obce s rozšířenou působností –předběžná informace –oznámení o zahájení řízení + zveřejnění informací –účastníci řízení (vždy řízení s velkým počtem účastníků) •Specifika postavení dotčené veřejnosti –veřejnost –opravné prostředky podle správního řádu a soudní přezkum –„staré EIA“ (dle zákona č. 244/1992 Sb.) a procesy podle stavebního zákona – PŘECHODNÉ ÚSTANOVENÍ ZÁK.Č. 39/2015 Sb. –„staré“ EIA (dle zákona č. 244/1992 Sb.) s povahou prioritního dopravního záměru dle zákona č. 256/2016 Sb. ve spoj. – – • F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif Účast veřejnosti na EIA/SEA? Veřejnost: jedna nebo více osob. Dotčená veřejnost: • osoba, která může být rozhodnutím vydaným v navazujícím řízení dotčena ve svých právech nebo povinnostech, • právnická osoba soukromého práva, jejímž předmětem činnosti je podle zakladatelského právního jednání ochrana životního prostředí nebo veřejného zdraví, a jejíž hlavní činností není podnikání nebo jiná výdělečná činnost, která vznikla alespoň 3 roky před dnem zveřejnění informací o navazujícím řízení podle § 9 b odst. 1, případně před dnem vydání rozhodnutí, že záměr nebo jeho změna nebudou posuzovány, nebo kterou podporuje svými podpisy nejméně 200 osob. F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif Účast veřejnosti na SEA? Účast veřejnosti v procesu posuzování koncepcí na životní prostředí (SEA) je konzultativní. Každý •může zaslat příslušnému úřadu své písemné vyjádření k oznámení koncepce ve lhůtě do 20 dnů ode dne jeho zveřejnění •a písemné vyjádření k návrhu koncepce nejpozději do 5 dnů ode dne konání veřejného projednání návrhu koncepce. •Dále má každý možnost se ústně vyjádřit i v rámci veřejného projednání. F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif Účast veřejnosti v procesu EIA Každá osoba •má právo zaslat příslušnému úřadu své písemné vyjádření k záměru •(do 30 dní ode dne zveřejnění informace o oznámení záměru), •vyjádření k dokumentaci (do 30 dní ode dne zveřejnění informace o dokumentaci). Ale pozor! Proti rozhodnutí, že záměr nebude posuzován, se může odvolat pouze oznamovatel a dotčená veřejnost uvedená v § 3 písm. i) bodě 2 zákona EIA, tzn. ekologické spolky splňující uvedené podmínky. Tytéž spolky se mohou žalobou domáhat zrušení rozhodnutí vydaného ve zjišťovacím řízení, že záměr nebo jeho změna nebudou posuzovány. Široká veřejnost ani jednu z těchto možností nemá. • Dojde-li k posouzení záměru, je vydáno závazné stanovisko a pouze dotčené veřejnosti a dotčenému územněsamosprávnému celku svědčí oprávnění stát se plnoprávným účastníkem navazujícího správního řízení a brojit proti nesprávnosti provedeného posouzení. Široká veřejnost opět tuto možnost nemá. F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif Účast veřejnosti v navazujícím řízení •Speciální úprava vůči úpravě účastenství v jiných předpisech!!! (§ 70 ZOPK, § 7 IPPC atd.) • •Vždy se jedná o řízení s velkým počtem účastníků podle správního řádu, bez ohledu na skutečný počet účastníků • •Veřejnosti svědčí v navazujícím řízení konzultativní účast, která umožňuje každé osobě uplatnit připomínky k záměru. Tyto osoby se však nestávají účastníky řízení, správní orgán je pouze povinen se s podanými připomínkami vypořádat v odůvodnění rozhodnutí. • •Dotčená veřejnost dle § 3 písm. i) bod 2 zákona EIA (opět pouze ekologické spolky při splnění uvedených podmínek) může získat postavení plnoprávného účastníka navazujícího řízení, kterému předcházelo posuzování vlivů na životní prostředí. Musí se však ve 30denní lhůtě ode dne zveřejnění informací o navazujícím řízení přihlásit. • •Konzultativní ani plnoprávná účast v navazujícím řízení není podmíněna aktivní účastí v předchozím procesu EIA. • •Proti rozhodnutí vydaném v navazujícím řízení se lze odvolat. Aktivní legitimaci k podání odvolání mají obecně všichni účastníci daného navazujícího. Zákon EIA však umožňuje ekologickým spolkům splňujícím podmínky odvolat se proti rozhodnutí vydanému v navazujícím řízení i v případě, že nebyly účastníky prvostupňového řízení. F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif Přístup k soudní ochraně •Dotčená veřejnost se může žalobou domáhat zrušení rozhodnutí vydaného v navazujícím řízení a napadat hmotnou nebo procesní zákonnost tohoto rozhodnutí (§ 9d ZEIA) •Má se za to, že ekologické spolky mají práva, na kterých mohou být rozhodnutím vydaným v navazujícím řízení zkráceny • •Přípustnost žaloby po vyčerpání řádného opravného prostředku •Soud o žalobě rozhodne do 90 dnů po jejím doručení soud rozhodne i bez návrhu o přiznání odkladného účinku žalobě nebo o návrhu na vydání předběžného opatření, hrozí-li realizací záměru závažné škody na životním prostředí. F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif IPPC: Integrované povolování •K čemu IPPC slouží? •Co se integruje a kdy? •Specifika oproti běžnému povolování •Vztah EIA x IPPC? • Integrovaná prevence a omezování znečištění (z angl. Integrated Pollution Prevention and Control - IPPC) je pokročilým způsobem regulace vybraných průmyslových a zemědělských činností při dosažení vysoké úrovně ochrany životního prostředí jako celku. F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif IPPC – forma? Co je integrované povolování? Proces upravený v zák. č. 76/2002 Sb., o integrované prevenci a o omezování znečištění, o integrovaném registru znečišťování a o změně některých zákonů (zákon o integrované prevenci) Preventivní nástroj unijního původu, odlišný od end-of-pipe regulace nebo ekonomických nástrojů typu emisních povolenek. Správní rozhodnutí vydávané ve správním řízení - kterým se stanoví podmínky k provozu zařízení - a které se vydává namísto rozhodnutí, stanovisek, vyjádření a souhlasů vydávaných podle zvláštních právních předpisů v oblasti ochrany životního prostředí, ochrany veřejného zdraví a v oblasti zemědělství, pokud to tyto předpisy umožňují. F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif Principy IPPC Integrace: Jednotný přístup ke stanovování podmínek IP v rámci EU. Hodnocení vlivu provozu zařízení na ŽP jako celku. Přechod od samostatné ochrany jednotlivých složek ŽP k ochraně ŽP jako celku. Jedno povolení, jedno povolovací místo: Povolení vydávají krajské úřady – jsou koordinátory jednotlivých specializovaných stanovisek k ochraně ŽP a zdraví člověka. Povolení nahradí více rozhodnutí, vyjádření a souhlasů, vyžadovaných pro stavební povolení. Subsidiarita: Přenášení rozhodovací pravomoci na nejnižší možnou úroveň. Důraz je kladen na regionální rozhodování a zodpovědnost za kvalitu životního prostředí v místě působení daného zařízení. Dialog a vyjednávání: Používá se při stanovení konkrétních podmínek povolení provozu mezi povolovacím úřadem a provozovatelem. Zákon o IPPC je často přezdíván jako zákon o vyjednávání. Transparentnost: Možnost aktivní spoluúčasti veřejnosti na procesu stanovování podmínek povolení provozu. Harmonizace složkových limitů a parametrů: Složkové emisní limity a limity BAT se někdy liší. Předepsané emisní limitní hodnoty v integrovaném povolení nesmí složkové limity zmírňovat a umožnit jejich nedodržování. Nelze předepisovat žádné techniky nebo konkrétní technologie, ale pokud se výhradně uvedou v rozhodnutí o integrovaném povolení, jsou takové podmínky závazné. Pokud se provozovatel rozhodne pro změnu technologie, je nucen žádat o změnu povolení příslušný krajský úřad. F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif IPPC – co se povoluje? Kategorie činností: •Energetika •Výroba a zpracování kovů •Zpracování nerostů •Chemický průmysl •Nakládání s odpady •Ostatní průmyslové činnosti F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif IPPC – smysl a účel http://www.ceskatelevize.cz/ct24/regiony/302143-vitkovicke-strojirny-prijmou-desitky-lidi-z-uzavren e-ocelarny/ F:\DATA\grafika\spodek.gif IPPC – co nahrazuje? https://www.mzp.cz/ippc/ippc4.nsf/appliances.xsp F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif IPPC – povinnost? Povinně: Zařízení, ve kterém probíhá - jedna či více průmyslových činností vymezených v příloze č. 1 zákona, - související činnosti v dotčeném místě, které by mohly ovlivnit emise a znečištění, - ne výzkum, vývoj a zkoušení nových výrobků a procesů Dobrovolně -zařízení, ve kterém neprobíhá žádná činnost uvedená v příloze č. 1 zákona důvody pro/proti? Může být integrované povolení vydáno i pro zařízení, pro které není ze zákona povinné? F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif IPPC – co nahrazuje? Povolení, závazná stanoviska a stanoviska podle: •Vodní zákon (§ 126 odst. 5) •Zákon o ochraně ovzduší (§ 40 odst. 2) •Zákon o odpadech (§ 82 odst. 2) •Lázeňský zákon (§ 37 odst. 6) •Zákon o ochraně veřejného zdraví (§ 31 odst. 1) •Veterinární zákon (§ 77a) • Např. povolení k nakládání s vodami, povolení k provozu stacionárního zdroje znečištění, povolení k provozování zařízení pro nakládání s odpady, povolení o výjimce z hlukových limitů • Přechodná ustanovení – pokrývání již existujících zařízení F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif IPPC – co nahrazuje? •Stanovené emisní limity nesmí být mírnější než emisní limity, které by jinak byly stanoveny podle zvláštních právních předpisů. • •Stanovení přísnějších limitů na odtoku ze zařízení do kanalizace bez přihlédnutí k již vybudované ČOV by pro životní prostředí bylo naopak zatěžující, neboť v konečném důsledku, jak již uvedl žalovaný, by znamenalo nutnost „předčištění vypouštěných vod“, tj. vybudování vlastního čistícího objektu (se spotřebou surovin a energie) a nejen nevyužití plné efektivity stávající ČOV, ale narušení i samotného procesu čištění, založeného na složení odpadních vod natékajících na čistírnu. (rozsudek NSS ze dne 23. 1. 2014, č. j. 9 As 37/2013-47). • • F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif IPPC – kdy je třeba doložit? V jaké fázi realizace záměru je investor povinen požádat o integrované povolení? • § 45 (1) Práva a povinnosti vyplývající ze stavebního povolení, nebo společného povolení, kterým se stavba umisťuje a povoluje, vydaného pro zařízení podle zvláštního právního předpisu lze vykonávat nejdříve ode dne právní moci integrovaného povolení. (2) Provozovatel zařízení, který podal žádost o stavební povolení pro zařízení do 31. prosince 2002 a do tohoto data nebylo pro zařízení vydáno stavební povolení, musí doložit integrované povolení současně s návrhem, na základě kterého má být započato s užíváním stavby podle zvláštního právního předpisu24). Tímto návrhem se rozumí žádost o povolení k předčasnému užívání stavby, žádost o souhlas se zkušebním provozem a návrh na zahájení kolaudačního řízení. (3) Změna zařízení, která vyžaduje změnu integrovaného povolení, může být uskutečněna pouze na základě pravomocně schválené změny integrovaného povolení podle § 19a. V případě, že se jedná o změnu zařízení, jejíž provedení vyžaduje stavební povolení, nebo společné povolení, kterým se stavba umisťuje a povoluje podle zvláštního právního předpisu, postupuje se obdobně podle odstavce 1. § 4 odst. 1 písm. r) r) údaj o tom, zda provozovatel žádá o vydání integrovaného povolení před vydáním, nebo po vydání stavebního povolení, nebo společného povolení, kterým se stavba umisťuje a povoluje, podle zvláštního právního předpisu. F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif BAT Při stanovení závazných podmínek provozu, zejména emisních limitů, úřad vychází z nejlepších dostupných technik (Best Available Techniques - BAT) a použije závěry o nejlepších dostupných technikách (Závěry o BAT – součást BREF), aniž by však předepisoval použití jakékoliv konkrétní metody a technologie. Možnost výjimek: -odborné posouzení prokáže, že nedojde k závažnému znečištění životního prostředí, -plus nepřiměřené náklady. - F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif BAT Vlastnosti: - Vědecká vyspělost (nejpokročilejšího stádium, co nejvyšší účinnost výroby a kumulativně i ochrany životního prostředí jako celku, - Praktičnost (vyzkoušené pro praxi), - Ekonomická a technická únosnost. - Nejlepší ekologická účinnost. - Testování – dočasná výjimka (9 měsíců) - F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif BAT Hlediska pro určování nejlepších dostupných technik 1. Použití nízkoodpadové technologie. 2. Použití látek méně nebezpečných. 3. Podpora využívání a recyklace látek, které vznikají nebo se používají v technologickém procesu, a případně využívání a recyklace odpadu. 4. Srovnatelné procesy, zařízení či provozní metody, které již byly úspěšně vyzkoušeny v průmyslovém měřítku. 5. Technický pokrok. 6. Charakter, účinky a množství příslušných emisí. 7. Datum uvedení nových nebo existujících zařízení do provozu. 8. Doba potřebná k zavedení nejlepší dostupné techniky. 9. Spotřeba a druh surovin (včetně vody) používaných v technologickém procesu a energetická účinnost. 10. Požadavek prevence nebo omezení celkových dopadů emisí na životní prostředí a rizik s nimi spojených na minimum. 11. Požadavek prevence havárií a minimalizace jejich následků pro životní prostředí. 12. Informace zveřejňované mezinárodními organizacemi. F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif BREF (Reference Document on Best Available Techniques) •Všeobecné informace a souhrnné zprávy o stavu dané průmyslové činnosti v zemích EU a o používaných technikách (Evropský úřad pro IPPC v Seville). •Procesy a techniky, skladování a úprava surovin až po balení, monitoring. •Popisují a doporučují techniky, které splňují kritéria BAT. •Neposkytují však detailní návody s konkrétními technologiemi (rozpor s pravidly rovné hospodářské soutěže). F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif BREF (Reference Document on Best Available Techniques) •Evropská komise rozhoduje o vypracování nového referenčního dokumentu o nejlepších dostupných technikách (BREF) nebo o zahájení revize stávajícího referenčního dokumentu o BAT (BREF). Požadavkem je, aby referenční dokumenty o BAT (BREF) byly aktualizovány nejpozději osm let po zveřejnění předchozí verze. • •Proces tvorby nebo revize referenčního dokumentu o BAT (BREF) je stanoven a popsán v prováděcím rozhodnutí Komise. F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif Evropský úřad pro IPPC (EIPPCB) •Zpracování referenčních dokumentů o BAT (BREF) v EU zajišťuje Evropský úřad pro IPPC (European Integrated Pollution Prevention and Control Bureau - EIPPCB) se sídlem v Seville (http://eippcb.jrc.ec.europa.eu/reference/) • •Úlohou Evropského úřadu pro IPPC (EIPPCB) tedy je koordinovat výměnu informací a zajistit, aby byly za účelem vypracování nebo přezkoumání referenčních dokumentů o BAT (BREF) informace shromažďovány a zpracovávány podle pokynů uvedených v Rozhodnutí 2012/119/EU. • •Závěry o BAT – prováděcí rozhodnutí Komise - viz např. https://www.mzp.cz/ippc • F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif Kontrola Obligatorní Pravidelná (každých 8 let) Mimořádná (§ 18 odst. 2, 3 a 4) Fakultativní Právní skutečnosti dle § 18 odst. 6 Důsledky Opatření k nápravě Omezení nebo zastavení provozu zařízení Správní delikt Řízení o změně IP - na žádost, z moci úřední F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif Účastníci řízení §7 odst. 1 písm. e) IPPC e) občanská sdružení, obecně prospěšné společnosti, zaměstnavatelské svazy nebo hospodářské komory, jejichž předmětem činnosti je prosazování a ochrana profesních zájmů nebo veřejných zájmů podle zvláštních právních předpisů,12) dále obce nebo kraje, na jejichž území může toto zařízení ovlivnit životní prostředí, pokud se jako účastníci písemně přihlásily úřadu do 8 dnů ode dne zveřejnění stručného shrnutí údajů ze žádosti podle § 8. F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif Integrovaný registr znečišťování •Podle zákona č. 25/2008 Sb., o integrovaném registru znečišťování životního prostředí a integrovaném systému plnění ohlašovacích povinností v oblasti životního prostředí a o změně některých zákonů •Ohlašovací povinnost do IRZ je povinen plnit provozovatel (fyzická nebo právnická osoba), který provozuje provozovnu, ze které vznikají úniky a přenosy sledovaných znečišťujících látek nebo přenosy odpadů, které jsou přenášeny mimo provozovnu. http://www.irz.cz/ Děkuji za pozornost!