Seminární skupina Zuzany Vikarské - MP213Z Ústavní právo I

T1+T2: Ústavní pořádek ČR, materiální jádro.

 Na konci tematického bloku budete vědět...

  • kde najít Ústavu ČR a Listinu základních práv a svobod a co je jejich obsahem
  • co je to "ústavní pořádek", kde je definován, co do něj patří a co k tomu řekl Ústavní soud
  • jak funguje hierarchie pramenů práva a jaký je rozdíl mezi právní sílou a aplikační předností
  • kdo je Miloš Melčák, co je to "materiální jádro" Ústavy a proč je to důležité

 Materiály k nastudování

Právní předpisy:

Casebook: str. 78-119, včetně otázek!

  • Prameny ústavního práva + Pl.ÚS 36/01 Konkursní nález (78-82)
  • "Tvrdé jádro" Ústavy + Pl.ÚS 27/09 Melčák (82-103)
  • Rozhodnutí Ústavního soudu + IV.ÚS 301/05 Slovenské důchody VI (103-110)
  • Ústavní zvyklosti + Pl.ÚS 14/01 Jmenování guvernéra ČNB (111-119)

Literatura: [všechny soubory jsou přiloženy a můžete je otevřít kliknutím na příslušná čísla stránek]

  • FILIP, J.: Ústavní právo České republiky. 4. opravené a doplněné vydání, Brno 2003, str. 105-109.
  • WINTR, J.: Principy českého ústavního práva, 3. vydání. Plzeň: Aleš Čeněk, 2015, str. 16-23. (Kapitola 2.1: Ústávní právo a prameny práva.)
  • Komentář k čl. 112, in: SLÁDEČEK, V., MIKULE, V., SUCHÁNEK, R., SYLLOVÁ, J. Ústava České republiky. 2. vydání. Praha: Nakladatelství C. H. Beck, 2016, str. 1259-1262.
​Další čtení (není povinné):
  • Komentář k čl. 9, in: SLÁDEČEK, V., MIKULE, V., SUCHÁNEK, R., SYLLOVÁ, J. Ústava České republiky. 2. vydání. Praha: Nakladatelství C. H. Beck, 2016, str. 105-121.
  • KNĚŽÍNEK, J., MLSNA, P. a VEDRAL, J. Příprava návrhů právních předpisů: praktická pomůcka pro legislativce. Praha: Úřad vlády České republiky, 2010, str. 206-215.
  • FILIP, J.: Nález č. 403/2002 Sb. jako rukavice hozená ústavodárci Ústavním soudem. Soudní rozhledy, 2002, č. 11, str. 11-15.
  • KÜHN, Z. a KYSELA, J.: Je Ústavou vždy to, co Ústavní soud řekne, že Ústava je? Časopis pro právní vědu a praxi, 2002, č. 3, str. 199-215.

 Otázky k zamyšlení

  • Jaká je hierarchie pramenů práva v ČR? Co je to "právní síla" a "aplikační přednost"?
  • Jaké jsou (psané a nepsané) prameny českého ústavního práva?
  • Kde najdu definici "ústavního pořádku" ČR? Co do něj patří?
  • Jaké postavení v českém právním řádu mají mezinárodní smlouvy? (Úmluva, Lisabonská smlouva, jiné mezinárodní smlouvy...)
  • Co se rozumí spojením "materiální jádro ústavy"? Jaký je vztah tohoto pojmu a "podstatných náležitostí právního státu" v čl. 9 odst. 2 Ústavy?
  • Byl nález ve věci Melčák jen logickým vyústěním tzv. Konkurzního nálezu?
  • Co jsou to "ústavní zvyklosti" a jaké podmínky musí splňovat?

Test č. 1 (termín: úterý 5. 3., poledne)

Test má celkem 12 otázek, odkaz najdete dole pod textem nebo ZDE. Pro zodpovězení použijte materiály uvedené v sekci "Literatura". Test je možné opakovat bez omezení.

 Písemný úkol č. 1 (termín: neděle 10. 3., poledne)

Může Parlament zrušit Ústavní soud? (Pokud ano, jak?) Může na tuto situaci Ústavní soud nějak reagovat?
Zkuste na tyto otázky odpovědět na základě literatury předepsané na první seminář.
Písemný úkol prosím odevzdávejte formou .

 Písemný úkol č. 2 (termín: neděle 17. 3., poledne)

Na prvním semináři jsme se věnovali (mimo jiné) tématu materiálního jádra Ústavy, o kterém pojednává i nález ve věci Melčák. Zkuste prosím napsat koncept rozhodnutí Ústavního soudu v reakci na ústavní stížnost (fiktivní) "Strany mladých občanů", která považuje ústavní úpravu věkových hranic ve volbách do Parlamentu ČR za diskriminační vůči mladým lidem, a tedy za protíústavní. Nemusíte se soustředit na formu rozhodnutí, důležitá je jen Vaše "soudcovská" argumentace. Konkrétní zadání úkolu naleznete přímo v odpovědníku. Maximální rozsah je 6000 znaků, víc Vám odpovědník nedovolí napsat :-)
Budu se těšit na Vaše odpovědi.

Tutoriál č. 1 (zcela dobrovolný!)

Jaké je historické a ústavněprávní pozadí rozhodnutí Ústavního soudu ve věci Konkurzní nález? Souhlasíte s tímto rozhodnutím? Proč ano / proč ne? Pokud by měl Ústavní soud příležitost toto rozhodnutí překonat, měl by tak udělat? Proč ano / proč ne? Využijte zejména zdroje uvedené v sekci "Další čtení". Rozsah eseje: 2-3 strany A4, odevzdávejte prosím do příslušné odevzdávárny ("Tutoriál č. 1: Konkurzní nález"). Bližší info k tutoriálům si řekneme na prvním semináři.


Chyba: Odkazovaný objekt neexistuje nebo nemáte právo jej číst.
https://is.muni.cz/el/1422/jaro2019/MP213Z/odp/T0.qref
Chyba: Odkazovaný objekt neexistuje nebo nemáte právo jej číst.
https://is.muni.cz/el/1422/jaro2019/MP213Z/odp/T1-US.qref
Chyba: Odkazovaný objekt neexistuje nebo nemáte právo jej číst.
https://is.muni.cz/el/1422/jaro2019/MP213Z/odp/T1-jadro.qref