Dana Ondrejová Veřejnoprávní regulace reklamy doc. JUDr. Dana Ondrejová, Ph.D. Dana Ondrejová Regulace reklamy v ČR I 1)Veřejnoprávní úprava a)Zákon o regulaci reklamy (č. 40/1995 Sb.) b)Zákon o ochraně spotřebitele (č. 634/1992 Sb.) c)Zákon o provozování rozhlasového a TV vysílání (č. 231/2001 Sb.) d)Tiskový zákon (č. 46/2000 Sb.) e)Zákon o spotřebitelském úvěru (č. 257/2016 Sb.) of) Další Dana Ondrejová Regulace reklamy v ČR II o2) Soukromoprávní úprava qObčanský zákoník §nekalá soutěž - reklama klamavá, srovnávací, dotěrné obtěžování, reklama jinak nekalá dle § 2976/1 OZ §ochrana osobnosti, názvu a dobré pověsti právnické osoby §oblast práva smluvního qAutorský zákon §porušení autorských práv v reklamě, reklama jako autorské dílo Dana Ondrejová Regulace reklamy v ČR III o3) Etická samoregulace reklamy qmimoprávní regulace qEtický kodex reklamy qSankce? qRada pro reklamu a Arbitrážní komise Rady pro reklamu Dana Ondrejová Zákon o ochraně spotřebitele (nekalé obchodní praktiky) Zákon o ochraně spotřebitele Nekalé obchodní praktiky I qZákon č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele, ve znění pozdějších předpisů, § 4 a násl. qZákladní rozdíly mezi nekalou obchodní praktikou a nekalosoutěžním jednáním: q prameny právní úpravy q metoda regulace q na jaké druhy vztahů regulace dopadá? q řízení q sankce qNekalá obchodní praktika = soudcovská skutková podstata nekalé soutěže „porušení norem veřejného práva se soutěžním dopadem“ (§ 2976/1 OZ) o o Dana Ondrejová Zákon o ochraně spotřebitele Nekalé obchodní praktiky I qNekalá soutěž (§ 2972 až 2989 OZ) qKvalifikační postup (od obecného ke zvláštnímu) qNekalá obchodní praktika (§ 4 až 5c, příloha č. 1 a č. 2 ZOS; směrnice 2005/29) qKvalifikační postup (od zvláštního k obecnému, tzv. převrácená pyramida) q Tzv. černá listina (příloha č. 1 a č. 2 ZOS) q Tzv. malé generální klauzule NOP (§ 5, 5a, 5b ZOS) – klamavé a agresivní q Velká generální klauzule NOP (§ 4 odst. 1 ZOS): „Obchodní praktika je nekalá, je-li v rozporu s požadavky odborné péče a podstatně narušuje nebo je způsobilá podstatně narušit ekonomické chování spotřebitele, kterému je určena, nebo který je jejímu působení vystaven, ve vztahu k výrobku nebo službě.“ qSD EU: sp. zn. C-435/11 ze dne 19.9.2013 („CHS vs. Team4 Travel“) o Dana Ondrejová Dana Ondrejová Černá listina nekalých obchodních praktik I Klamavé obchodní praktiky qprohlašuje, že se zavázal dodržovat určitá pravidla chování (kodex chování) nebo že tato pravidla chování byla schválena určitým subjektem, ačkoli tomu tak není, qneoprávněně používá značku jakosti nebo jiné obdobné označení, qprohlašuje, že jemu, jeho výrobku nebo jím poskytované službě bylo uděleno schválení, potvrzení nebo povolení, ačkoli tomu tak není, nebo takové prohlášení není v souladu s podmínkami schválení, potvrzení nebo povolení, q q Dana Ondrejová Černá listina nekalých obchodních praktik II Klamavé obchodní praktiky qnabízí ke koupi výrobky nebo služby za určitou cenu, aniž by zveřejnil důvody, na jejichž základě se může domnívat, že nebude sám nebo prostřednictvím jiného podnikatele schopen zajistit dodávku uvedených nebo rovnocenných výrobků nebo služeb za cenu platnou pro dané období a v přiměřeném množství vzhledem k povaze výrobku nebo služby, rozsahu reklamy a nabízené ceny (vábivá reklama), qs úmyslem propagovat jiný výrobek nebo službu nabízí výrobek nebo službu za určitou cenu a poté je odmítá ukázat spotřebiteli nebo odmítá přijetí objednávky nebo dodání výrobku nebo služby v přiměřené lhůtě nebo předvede vadný výrobek, q Dana Ondrejová Černá listina nekalých obchodních praktik III Klamavé obchodní praktiky onepravdivě uvádí, že výrobek nebo služba budou nabízeny pouze po omezenou dobu nebo že budou nabízeny pouze po omezenou dobu za určitých podmínek s cílem přimět spotřebitele k okamžitému rozhodnutí, aniž by mu poskytl přiměřenou lhůtu potřebnou k informovanému rozhodnutí, opřislíbí poskytnout záruční a pozáruční servis spotřebitelům, s nimiž před uzavřením smlouvy jednal jazykem, který není úředním jazykem členského státu, v němž proběhlo jednání, a následně poskytne servis pouze v jiném jazyce, aniž to spotřebiteli jasně sdělil před uzavřením smlouvy, o Dana Ondrejová Černá listina nekalých obchodních praktik IV Klamavé obchodní praktiky otvrdí nebo vytváří dojem, že prodávaný výrobek nebo poskytovaná služba jsou dovolené, i když tomu tak není, ouvádí jako přednost nabídky práva, která vyplývají spotřebiteli přímo ze zákona, opropaguje ve sdělovacích prostředcích výrobky nebo služby způsobem, při němž si spotřebitel nemusí uvědomit, že se jedná o placenou reklamu výrobku nebo služby, ouvádí nesprávné údaje o povaze a míře rizika pro osobní bezpečnost spotřebitele nebo jeho rodiny, pokud si jeho výrobek nekoupí nebo nevyužije jím nabízenou službu, opropaguje výrobek způsobem, který u spotřebitele může vyvolat dojem, že byl vyroben určitým výrobcem, ačkoliv tomu tak není, Dana Ondrejová Černá listina nekalých obchodních praktik V Klamavé obchodní praktiky ovytvoří, provozuje nebo propaguje program, ve kterém odměna pro spotřebitele závisí především na získání dalších spotřebitelů do programu, nikoli na prodeji nebo spotřebě výrobku (pyramidový program), oučiní nepravdivé prohlášení, že zamýšlí ukončit svoji činnost nebo že přemísťuje provozovnu, oprohlašuje, že jím nabízené nebo prodávané výrobky nebo služby usnadní výhru ve hrách založených na náhodě, onepravdivě prohlašuje, že výrobek nebo poskytnutá služba může vyléčit nemoc, zdravotní poruchu nebo postižení, Dana Ondrejová Černá listina nekalých obchodních praktik VI Klamavé obchodní praktiky oposkytuje nesprávné informace o tržních podmínkách nebo o možnosti opatřit si výrobek nebo službu, aby tak přiměl spotřebitele koupit si tento výrobek nebo nabízenou službu za méně výhodných podmínek, než jsou běžné tržní podmínky, onabízí výrobky nebo služby prostřednictvím soutěže o ceny, aniž by byly ceny uděleny nebo aniž by ceny odpovídaly původní nabídce nebo byla udělena odpovídající náhrada, ouvádí u výrobku nebo služby slova „gratis", „zdarma", „bezplatně" nebo slova podobného významu, pokud spotřebitel musí za výrobek nebo službu vynaložit jakékoli náklady, s výjimkou nezbytných nákladů spojených s reakcí na nabídku, s převzetím výrobku nebo služby nebo jejich doručením, o Dana Ondrejová Černá listina nekalých obchodních praktik VII Klamavé obchodní praktiky opřiloží k propagačnímu materiálu výzvu k provedení platby s cílem vyvolat u spotřebitele dojem, že si nabízený výrobek nebo službu již objednal, ačkoli tomu tak není, ovyvolává dojem nebo nepravdivě uvádí, že nejedná v rámci své podnikatelské činnosti nebo se prezentuje jako spotřebitel, nebo ovyvolává dojem nebo nepravdivě uvádí, že záruční i pozáruční servis k výrobku je poskytován i v jiném členském státě, než ve kterém je výrobek prodáván. Dana Ondrejová Černá listina nekalých obchodních praktik VIII Agresivní obchodní praktiky ovytváří dojem, že spotřebitel nemůže opustit provozovnu nebo místo, kde je nabízen nebo prodáván výrobek nebo poskytována služba, bez uzavření smlouvy, oosobně navštíví spotřebitele v jeho bydlišti, ačkoli ho spotřebitel vyzval, aby jeho bydliště opustil a nevracel se, s výjimkou vymáhání splatných smluvních závazků způsobem, který je v souladu s příslušnými právními předpisy, oopakovaně činí spotřebiteli nevyžádané nabídky prostřednictvím telefonu, faxu, elektronické pošty, nebo jiných prostředků přenosu na dálku, s výjimkou vymáhání splatných smluvních závazků způsobem, který je v souladu s příslušnými právními předpisy; tím není dotčen § 2 odst. 1 písm. e) ZRR a příslušná ustanovení zákona č. 480/2004 Sb. a zákona č. 101/2000 Sb., Dana Ondrejová Černá listina nekalých obchodních praktik IX Agresivní obchodní praktiky opožaduje na spotřebiteli, aby při uplatňování práva vyplývajícího z pojistné smlouvy předložil doklady, které nelze při posuzování oprávněnosti nároku pokládat za důvodné nebo neodpovídá na korespondenci, aby odradil spotřebitele od uplatnění práv vyplývajících ze smlouvy, oprostřednictvím reklamy přímo nabádá děti, aby si nabízené výrobky nebo služby koupily nebo aby k jejich koupi přesvědčily dospělou osobu, opožaduje na spotřebiteli okamžitou nebo odloženou platbu za výrobky nebo služby, které mu dodal, ačkoli si je spotřebitel neobjednal nebo požaduje vrácení či uschování nevyžádaných výrobků, nejedná-li se o náhradní dodávku podle předem uzavřené smlouvy, Dana Ondrejová Černá listina nekalých obchodních praktik X Agresivní obchodní praktiky oprohlašuje, že pokud si spotřebitel výrobek nebo službu nekoupí, ohrozí tím jeho podnikání, pracovní místo nebo existenci, nebo ovytváří klamný dojem, že spotřebitel vyhrál nebo vyhraje, pokud bude jednat určitým způsobem, ačkoli ve skutečnosti žádná taková výhra nebo výhoda neexistuje nebo pro získání výhry nebo výhody musí spotřebitel vynaložit finanční prostředky nebo jiné výdaje. Dana Ondrejová Zákon o regulaci reklamy Dana Ondrejová Definice reklamy dle ZRR qZákon č. 40/1995 Sb., ve znění pozdějších předpisů qDůvody veřejnoprávní regulace reklamy qReklamou se rozumí: oznámení, předvedení či jiná prezentace šířená zejména komunikačními médii, mající za cíl podporu podnikatelské činnosti, zejména podporu spotřeby nebo prodeje zboží, výstavby, pronájmu nebo prodeje nemovitostí, prodeje nebo využití práv nebo závazků, podporu poskytování služeb, propagaci ochranné známky Dana Ondrejová Struktura ZRR I Obecná část qzákladní pojmy qobecné restrikce na reklamu o Dana Ondrejová Struktura ZRR II Zvláštní část qtabákové výrobky + elektronické cigarety qalkoholické nápoje qhumánní léčivé přípravky (zaměřená na širokou veřejnost a na odborníky) qreklama podporující darování lidských tkání a buněk qpotraviny a kojenecká výživa qpřípravky na ochranu rostlin a veterinární léčivé přípravky qdočasné užívání ubytovacího zařízení a jiné rekreační služby qstřelné zbraně a střelivo qhazardní hry qčinnosti v pohřebnictví Dana Ondrejová Struktura ZRR III Dozor nad dodržováním zákona qRada pro rozhlasové a televizní vysílání qStátní ústav pro kontrolu léčiv qMinisterstvo zdravotnictví qÚstřední kontrolní a zkušební ústav zemědělský qÚstav pro státní kontrolu veterinárních biopreparátů a léčiv qÚřad pro ochranu osobních údajů qStátní zemědělská a potravinářská inspekce qCelní úřady qKrajské živnostenské úřady Dana Ondrejová Obecné restrikce reklamy I oZakázána je reklama (§ 2/1): qna zboží, služby, jejichž prodej, poskytování či šíření je v rozporu s právními předpisy qkterá je nekalou obchodní praktikou qnevyžádaná v listinné podobě, pokud adresáta obtěžuje (viz dále) qšířená na veřejně přístupných místech mimo provozovnu jinak než prostřednictvím reklamního zařízení, stanoví-li tak obec nařízením v přenesené působnosti qanonymní oznámení týkající se voleb od vyhlášení voleb do ukončení hlasování qna loterie a jiné podobné hry, které nebyly povoleny či oznámeny o q Dana Ondrejová Obecné restrikce reklamy II qsrovnávací, která nesplňuje zákonem stanovené podmínky qSrovnávací reklama na humánní léčivé prostředky může být zaměřena pouze na odborníky (srov. § 2a) qreklama podporující chování poškozující zdraví nebo ohrožující bezpečnost osob nebo majetku, jakož i jednání poškozující zájmy na ochranu životního prostředí q Dana Ondrejová Nevyžádaná reklama 1 Obecně k právní regulaci o§ 2/1 písm. e) ZRR: reklama v listinné podobě, pokud adresáta obtěžuje; za reklamu, která obtěžuje, se považuje reklama směřující ke konkrétnímu adresátovi za podmínky, že adresát dal předem jasně a srozumitelně najevo, že si nepřeje, aby vůči němu byla nevyžádaná reklama šířena §zákon č. 480/2004 Sb., o některých službách informační společnosti §nekalá soutěž dle § 2986 OZ (dotěrné obtěžování) §trestní zákoník (neoprávněné nakládání s osobními údaji dle § 180 či porušování autorského práva dle § 268 an.) Dana Ondrejová Nevyžádaná reklama 2 Zákon o některých službách informační společnosti 1 oelektronický kontakt lze za účelem šíření obchodních sdělení elektronickými prostředky využít pouze ve vztahu k uživatelům, kteří k tomu dali předchozí souhlas, avšak: npokud osoba získá od svého zákazníka podrobnosti jeho elektronického kontaktu pro elektronickou poštu v souvislosti s prodejem výrobku nebo služby, může tento využití pro potřeby šíření obchodních sdělení týkajících se jejích vlastních obdobných výrobků nebo služeb za předpokladu, že: ozákazník má jasnou a zřetelnou možnost jednoduchým způsobem, zdarma nebo na účet této osoby odmítnout souhlas s takovýmto využitím svého elektronického kontaktu i při zasílání každé jednotlivé zprávy, pokud původně toto využití neodmítl Dana Ondrejová Nevyžádaná reklama 3 Zákon o některých službách informační společnosti 2 ozaslání elektronické pošty za účelem šíření obchodního sdělení je zakázáno, pokud: a)tato není zřetelně a jasně označena jako obchodní sdělení, b)skrývá nebo utajuje totožnost odesílatele, jehož jménem se komunikace uskutečňuje, nebo c)je zaslána bez platné adresy, na kterou by mohl adresát přímo a účinně zaslat informaci o tom, že si nepřeje, aby mu byly obchodní informace odesílatelem nadále zasílány. Dana Ondrejová Nevyžádaná reklama 4 Občanský zákoník: § 2986 dotěrné obtěžování o(1) Dotěrné obtěžování je sdělování údajů o soutěžiteli, zboží nebo službách, jakož i nabídka zboží nebo služeb s využitím telefonu, faxového přístroje, elektronické pošty nebo podobných prostředků, ačkoli si takovou činnost příjemce zjevně nepřeje, nebo sdělování reklamy, při kterém její původce utají nebo zastře údaje, podle nichž ho lze zjistit, a neuvede, kde příjemce může bez zvláštních nákladů přikázat ukončení reklamy. o(2) Rozesílá-li se reklama na elektronickou adresu, kterou podnikatel získal v souvislosti s prodejem zboží nebo poskytnutím služby, nejde o dotěrné obtěžování, pokud podnikatel tuto adresu používá k přímé reklamě pro vlastní zboží nebo služby a druhá strana reklamu nezakázala, ačkoli ji podnikatel při získání adresy i při každém jejím použití k reklamě zřetelně upozornil na právo přikázat bez zvláštních nákladů ukončení reklamy. Dana Ondrejová Obecné restrikce reklamy III q§ 2/3 ZRR: reklama nesmí být v rozporu s dobrými mravy, zejména nesmí: qobsahovat jakoukoliv diskriminaci z důvodů rasy, pohlaví nebo národnosti, qnapadat náboženské nebo národní cítění, qohrožovat obecně nepřijatelným způsobem mravnost, qsnižovat lidskou důstojnost, qobsahovat prvky pornografie, násilí nebo prvky využívající motivu strachu, qnapadat politické přesvědčení. Dana Ondrejová Zvláštní restrikce reklamy Tabákové výrobky qZásadně zakázána, však výjimky (§ 3/4) oPovolená reklama musí obsahovat zřetelné varování „Ministerstvo zdravotnictví varuje: kouření způsobuje rakovinu“ v rozsahu min. 20% reklamního sdělení oPovolená reklama nesmí: nbýt zaměřena na osoby mladší 18 let a nnabádat ke kouření (např. scény s otevřenými krabičkami cigaret či zobrazující osoby, které kouří, drží cigarety či krabičky apod.) qZákaz bezplatného dodávání vzorků veřejnosti qEtický kodex reklamy – další pravidla nad rámec ZRR qElektronické cigarety Dana Ondrejová Zvláštní restrikce reklamy Alkoholické nápoje oReklama nesmí (§ 4): §Nabádat k nestřídmému užívání alkoholu či záporně či ironicky hodnotit abstinenci §Být zaměřena na osoby mladší 18 let ( x Etický kodex) §Spojovat alkohol se zvýšenými výkony nebo být užíván v souvislosti s řízením vozidla §Vytvářet dojem, že alkohol přispívá ke společenskému či sexuálnímu úspěchu §Tvrdit, že alkohol má léčebné vlastnosti, povzbuzující či uklidňující účinek či je prostředkem řešení osobních problémů (judikatura) §Zdůrazňovat alkohol jako kladnou vlastnost nápoje oEtický kodex reklamy – pravidla nad rámec ZRR Dana Ondrejová Zvláštní restrikce reklamy Humánní léčivé přípravky I oPouze léčivý přípravek registrovaný oReklama musí podporovat jeho racionální používání objektivním představením bez přehánění vlastností oReklama zaměřená na širokou veřejnost (§ 5a): §Předmětem reklamy nesmí být přípravky (výjimka = § 5a/3): §jejichž výdej je vázán pouze na lékařský předpis či §obsahující omamné nebo psychotropní látky §Zákaz poskytování vzorků §Podrobné povinnosti a zákazy (§ 5a/5,7) o Dana Ondrejová Zvláštní restrikce reklamy Humánní léčivé přípravky II oReklama zaměřená na odborníky (§ 5b): §Omezení jejího šíření §Regulace poskytování darů či jiného prospěchu (§ 5b/4,5) §Regulace poskytování vzorků o Dana Ondrejová Zvláštní restrikce reklamy Potraviny, doplňky stravy, kojenecká výživa oReklama na potraviny (§ 5d/1,2): nNařízení č. 1169/2011 o poskytování informací o potravinách spotřebitelům nNařízení Komise EU č. 432/2012, kterým se zřizuje seznam schválených zdravotních tvrzení při označování potravin jiných než tvrzení o snížení rizika onemocnění a o vývoji a zdraví dětí oReklama na kojeneckou výživu (§ 5e + 5f): nKde může být uváděna nBezplatnost + slevy, podrobné zákazy/příkazy oDoplňky stravy - potravina nebo léčivo (§ 5d/3)? nJudikatura Dana Ondrejová Zvláštní restrikce reklamy Reklama podporující darování lids.tkání a buněk oReklama podporující darování lidských tkání a buněk za finanční odměnu nebo jiné srovnatelné výhody se zakazuje oReklama týkající se potřeby nebo dostupnosti lidských tkání a buněk určených pro použití u člověka, jejímž účelem je nebo která může sloužit k získání finančního zisku nebo jiných srovnatelných výhod, se zakazuje Dana Ondrejová Zvláštní restrikce reklamy Činnosti v pohřebnictví oVýrazný zásah novely s účinností od 17.8.2015 nDříve mohly být v reklamě pouze omezené údaje (nikoliv např. cena či webové stránky); absence důvodu takové regulace oZákaz šíření: nV prostorách zdravotnického zařízení a ústavech sociální péče nAdresnou formou, zejména prostřednictvím dopisů, letáků, e-mailem nV souvislosti s informováním o smrti (výkladové otázky) Dana Ondrejová Odpovědnost dle ZRR I o§ 6b ZRR oZpracovatel odpovídá za obsah reklamy v plném rozsahu, byla-li reklama zpracována pro jeho vlastní potřebu; pokud pro potřeby jiné PO či FO – odpovídá společně a nerozdílně zpracovatel a zadavatel oŠiřitel odpovídá za způsob šíření reklamy (judikatura); oV případě reklamy na humánní léčivé prostředky, doplňky stravy, potraviny určené pro zvláštní výživu, počáteční a kojeneckou výživu odpovídá šiřitel společně a nerozdílně se zadavatelem Dana Ondrejová Odpovědnost dle ZRR II oZadavatel se zprostí odpovědnosti za obsah šířené reklamy, který je v rozporu se ZRR, prokáže-li, že zpracovatel nedodržel při jejím zpracování jeho pokyny, a v důsledku toho je obsah reklamy v rozporu se ZRR oZpracovatel se nemůže zprostit odpovědnosti za obsah šířené reklamy poukazem na její zadání zadavatelem, ledaže by se jednalo o údaje, jejichž pravdivost není schopen posoudit ani s vynaložením veškerého úsilí (míra?) Dana Ondrejová Regulace reklamy v dalších vybraných veřejnoprávních předpisech Dana Ondrejová Reklama a tiskový zákon oZákon č. 46/2000 Sb., o právech a povinnostech při vydávání periodického tisku (tiskový zákon), ve znění pozdějších předpisů oOdpovědnost za obsah reklamy a inzerce (§ 5) nVydavatel neodpovídá za pravdivost údajů obsažených v reklamě nTo neplatí pro reklamu samotného vydavatele nOdpovědnost dle zvláštních předpisů je nedotčena (ZRR, OZ a další) o Dana Ondrejová Reklama a zákon o provozování rozhlasového a TV vysílání I oZákon č. 231/2001 Sb., ve znění pozdějších předpisů oReklamou se rozumí jakékoliv veřejné oznámení, vysílané za úplatu nebo jinou protihodnotu nebo vysílané za účelem vlastní propagace provozovatele vysílání, určené k podpoře prodeje, nákupu nebo pronájmu výrobků nebo služeb, včetně nemovitého majetku, práv a závazků (§ 2) oPovinnost nezařazovat do programů pořady a reklamy, které obsahují vulgarismy a nadávky, kromě uměleckých děl, v nichž je to z hlediska líčeného kontextu nutné; taková díla je však možné vysílat pouze v době od 22.00 hodin do 06.00 hodin druhého dne [§ 32/1 písm. j)] Dana Ondrejová Reklama a zákon o provozování rozhlasového a TV vysílání II oPovinnosti provozovatelů vysílání při vysílání reklamy a teleshoppingu (§ 48): nPovinnost nezařazovat určité druhy reklam do vysílání (podrobná regulace) nZa pravdivost údajů obsažených v reklamě a teleshoppingu odpovídá zadavatel; pokud zadavatele nelze určit, odpovídá provozovatel nPozor na společnou odpovědnost šiřitele a zadavatele dle § 6b/1 ZRR (od 1.4.2017) ve vybraných případech nPovinnost provozovatele vyloučit vliv zadavatele na obsah vysílaných pořadů Dana Ondrejová Tzv. product placement o§ 53a zákona č. 231/2001 Sb., o provozování rozhlasového a TV vysílání, ve znění pozdějších předpisů o§ 10 zákona č. 132/2010 Sb., o audiovizuálních mediálních službách na vyžádání oimplementace novelizace tzv. televizní směrnice oumístění produktu je přípustné jen: nv určitých dílech či bezplatné poskytnutí do pořadu nnezávislost provozovatele nzákaz nabádání k využití zboží/služby nzákaz nepatřičného zdůrazňování produktu nzřetelné označení pořadu nzákaz pro některé výrobky/výrobce qDoporučení RRTV + sankce, příklady Dana Ondrejová Reklama a zákon o spotřebitelském úvěru I oZákon č. 257/2016 Sb. (§ 91) oNabídka spotřebitelského úvěru nebo jeho zprostředkování reklamou, jejíž součástí je jakýkoliv číselný údaj o jeho nákladech, musí reklama obsahovat formou reprezentativního příkladu údaje podle § 91/1: o oa) v případě spotřebitelského úvěru na bydlení jméno poskytovatele nebo tam, kde je to relevantní, zprostředkovatele, ob) v případě požadavku na zajištění spotřebitelského úvěru na bydlení informaci o tomto požadavku, oc) roční procentní sazbu nákladů, která musí být uvedena alespoň stejně zřetelně jako jakákoli informace o zápůjční úrokové sazbě, Dana Ondrejová Reklama a zákon o spotřebitelském úvěru II od) zápůjční úrokovou sazbu s rozlišením, zda jde o pevnou nebo pohyblivou zápůjční úrokovou sazbu nebo kombinaci obou, a to spolu s údaji o veškerých poplatcích spojených se spotřebitelským úvěrem, které jsou součástí celkových nákladů spotřebitelského úvěru, oe) celkovou výši spotřebitelského úvěru, of) výši jednotlivých splátek, v případě spotřebitelského úvěru na bydlení i jejich počet, og) celkovou částku splatnou spotřebitelem, oh) dobu trvání spotřebitelského úvěru, oi) v případě spotřebitelského úvěru ve formě odložené platby za konkrétní zboží nebo službu jejich cenu a výši případné zálohy, oj) informaci o povinnosti uzavřít smlouvu o doplňkové službě související se spotřebitelským úvěrem, zejména pojištění, je-li uzavření takové smlouvy podmínkou pro získání spotřebitelského úvěru za nabízených podmínek a náklady na tuto službu nelze určit předem, a ok) v případě, že je nabízen spotřebitelský úvěr v cizí měně, upozornění, že změna směnného kurzu může ovlivnit výši splátek a celkovou částku splatnou spotřebitelem. Literatura oRigel, F., Moravec, O., Ondrejová, D. Reklama a právo. Praha: C. H. Beck, 2018. oOndrejová, D., Sehnálek, D. Nekalosoutěžní reklama a nekalé obchodní praktiky v české i evropské právní úpravě a judikatuře. Praha: Leges, 2018 oOndrejová, D. Nekalá soutěž v novém občanském zákoníku. Komentář. Praha: C. H. Beck, 2014 oOndrejová, D. Přehled judikatury ve věcech nekalé soutěže. Praha: Wolters Kluwer a.s., 2011 o o Dana Ondrejová