F:\vojtech\Pictures\Obrázky\logo katedry\logoENG.gif F:\vojtech\Pictures\Obrázky\logo katedry\logoCZE.gif F:\DATA\grafika\pruh 4.gif Ionizující záření 7. května 2019 JUDr. Dominik Židek, Ph.D. •Mezinárodní a evropské prameny právní úpravy a organizace •Prameny právní úpravy v ČR a základní pojmy a instituty •Institucionální zabezpečení výkonu státní správy a jednotlivé povolovací akty –Postavení Státního úřadu pro jadernou bezpečnost („Úřad“) a jím vydávané akty –Postavení Úřadu při posuzování vlivů záměrů na životní prostředí (EIA) •Radioaktivní odpady a úložiště •Odpovědnostní vztahy • • • • • • • F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif 7. 5. 2019 Dominik Židek Obsah 2 •Jak funguje jaderná elektrárna? F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif 7. 5. 2019 Dominik Židek https://www.youtube.com/watch?v=2FGIeUDeZmk 3 •Mezinárodní a evropské prameny právní úpravy a organizace F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif 7. 5. 2019 Dominik Židek 4 F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif 7. 5. 2019 Dominik Židek •Mezinárodní smlouvy se týkají: –a) mírového využívání ionizujícího záření a jaderné energie vč. ochrany lidského zdraví a životního prostředí před jejich možnými negativními vlivy –b) nakládání s radioaktivními odpady a –c) vojenské oblasti. • •Úmluva o fyzické ochraně jaderných materiálů, Vídeň, 1979, účinnost 1. 1. 1993, Sdělení MZV č. 114/1996 Sb. •Úmluva o včasném oznamování jaderné nehody, Vídeň, 1986, účinnost 1. 1. 1993, Sdělení MZV č. 116/1996 Sb. •Úmluva o pomoci v případě jaderné nebo radiační nehody, Vídeň, 1986, účinnost 1. 1. 1993, Sdělení MZV č. 115/1996 Sb. •Úmluva o jaderné bezpečnosti, Vídeň, 1994, účinnost 24. 10. 1996, Sdělení MZV č. 67/1998 Sb. • • • • Mezinárodní prameny právní úpravy 5 F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif 7. 5. 2019 Dominik Židek •Vídeňská Úmluva o občanskoprávní odpovědnosti za jaderné škody, Vídeň, 1963, účinnost 12. 11. 1997, Sdělení MZV č. 133/1994 Sb., oprava Sdělením MZV č. 125/2000 Sb. •Protokol o doplnění Vídeňské úmluvy o občanskoprávní odpovědnosti za jaderné škody, Vídeň, 1998 •Úmluva o dodatkovém odškodnění jaderných škod, Vídeň, 1997 •Společná Úmluva o bezpečnosti při nakládání s vyhořelým jaderným palivem a o bezpečnosti při nakládání s radioaktivními odpady, Vídeň, 1997, účinnost 18. 6. 2001 •Smlouva o nešíření jaderných zbraní, Moskva, Washington, Londýn, 1968, účinnost 5. 3. 1970, Vyhláška MZV č. 61/1974 Sb. •Smlouva o zákazu umisťování jaderných zbraní a jiných zbraní hromadného ničení na dně moří a oceánů a v jeho podzemí, Moskva, Washington, Londýn, 1971, vyhláška MZV č. 62/1974 Sb. •Smlouva o všeobecném zákazu jaderných zkoušek, 1996, ratifikace 11. 9. 1997 •Úmluva o hodnocení dopadů na životní prostředí přes hranice států Espoo, 1991 • • • • Mezinárodní prameny právní úpravy 6 F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif 7. 5. 2019 Dominik Židek •Smlouva o založení společenství pro atomovou energii (EUROATOM), 1957, ve znění pozdějších předpisů. •Řada Směrnic: –směrnice ze dne 5. března 1962 o volném přístupu ke kvalifikovaným povoláním v oblasti jaderné energie –směrnice 2005/36/ES ze dne 7. září 2005 o uznávání odborných kvalifikací –směrnice 2006/123/ES ze dne 12. prosince 2006 o službách na vnitřním trhu –směrnice 2006/117/Euratom ze dne 20. listopadu 2006 o dozoru nad přepravou radioaktivního odpadu a vyhořelého paliva a o její kontrole –směrnice 2009/71/Euratom ze dne 25. června 2009, kterou se stanoví rámec Společenství pro jadernou bezpečnost jaderných zařízení, ve znění pozdějších předpisů –směrnice 2011/70/Euratom ze dne 19. července 2011, kterou se stanoví rámec Společenství pro odpovědné a bezpečné nakládání s vyhořelým palivem a radioaktivním odpadem –směrnice 2013/51/Euratom ze dne 22. října 2013, kterou se stanoví požadavky na ochranu zdraví obyvatelstva, pokud jde o radioaktivní látky ve vodě určené k lidské spotřebě. – • • • Evropské prameny právní úpravy 7 F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif 7. 5. 2019 Dominik Židek –směrnice 2013/59/Euratom ze dne 5. prosince 2013, kterou se stanoví základní bezpečnostní standardy ochrany před nebezpečím vystavení ionizujícímu záření •Řada Nařízení: –nařízení č. 3954/87 ze dne 22. prosince 1987, kterým se stanoví nejvyšší přípustné úrovně radioaktivní kontaminace potravin a krmiv po jaderné havárii nebo jiném případu radiační mimořádné situace. –nařízení č. 1493/93 ze dne 8. června 1993 o přepravě radioaktivních látek mezi členskými státy –nařízení č. 302/2005 ze dne 8. února 2005 o uplatňování dozoru nad bezpečností v rámci Euratomu –nařízení č. 733/2008 ze dne 15. července 2008 o podmínkách dovozu zemědělských produktů pocházejících ze třetích zemí po havárii jaderné elektrárny v Černobylu, ve znění pozdějších předpisů –nařízení č. 428/2009 ze dne 5. května 2009, kterým se zavádí režim Společenství pro kontrolu vývozu, přepravy, zprostředkování a tranzitu zboží dvojího užití –... • • • Evropské prameny právní úpravy 8 F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif 7. 5. 2019 Dominik Židek •Mezinárodní agentura pro atomovou energii (MAAE/IAEA): https://muni.cz/go/4e704c; https://www.iaea.org/ •Agentura pro atomovou energii (NEA): https://www.oecd-nea.org/ •Vědecký výbor pro oblast ionizujícího záření (UNSCEAR): https://www.unscear.org/ •Evropská organizace pro jaderný výzkum (CERN): https://home.cern/ •Mezinárodní vědecké a technologické centrum (ISTC): http://www.istc.int/ •Evropské společenství pro atomovou energii (Euratom) => jako samostatný celek je plně integrován do Evropské unie: https://muni.cz/go/6d3a36 •celá řada nevládních mezinárodních organizací: –ICRU, ICRP, WENRA, WNA, FORATOM, WONUC, GMF, AIDN/INLA – • • • Mezinárodní a evropské organizace 9 F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif 7. 5. 2019 Dominik Židek Havárie v jaderných zařízeních •Majak/Kyštym (SSSR) •Windscale Fire (Velká Británie) •Three Mile Island (USA) •Černobyl (SSSR, dnešní Ukrajina) •Goiania (Brazílie) •Fukušima (Japonsko) • •https://edu.techmania.cz/cs/encyklopedie/fyzika/atomy-castice/jaderna-elektrarna/nejvetsi-havarie- jadernych-elektraren • • • 10 F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif 7. 5. 2019 Dominik Židek Havárie v jaderných zařízeních Mezinárodní stupnice jaderných událostí (INES – International Nuclear Event Scale) 11 •Prameny právní úpravy v ČR a základní pojmy a instituty F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif 7. 5. 2019 Dominik Židek 12 F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif 7. 5. 2019 Dominik Židek •zákon č. 263/2016 Sb., atomový zákon •zákon č. 18/1997 Sb., o mírovém využívání jaderné energie a ionizujícího záření (atomový zákon) => tzv. „starý atomový zákon“ –zákon však byl ponechán ve zbytkové podobě a upravuje již jen občanskoprávní odpovědnost za jaderné škody •Prováděcí předpisy (zejména Úřad) –https://www.sujb.cz/legislativa/nove-atomove-pravo/ •Související předpisy: –správní rád a soudní řád správní –zákon o posuzování vlivů na životní prostředí –stavební zákon –IZS, krizový zákon –zákon o potravinách (ozařování potravin) –informační zákony –horní předpisy, lázeňské předpisy –trestní zákoník a zákon o trestní odpovědnosti právnických osob –a další předpisy, u kterých není (vzájemně) vyloučeno jejich použití • • • Prameny právní úpravy v ČR 13 F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif 7. 5. 2019 Dominik Židek Systematika atomového zákona § 1: Předmět úpravy § 2 - § 4: Vymezení některých pojmů § 5 - § 8: Základní pravidla mírového využívání jaderné energie a ionizujícího záření § 9 - § 28: Regulace využívání jaderné energie a ionizujícího záření § 29 - § 33: Systém řízení § 34 - § 42: Poplatky na odbornou činnost Úřadu § 43 - § 59: Využívání jaderné energie § 60 - § 104: Radiační ochrana § 105: Úplné vyřazení • • 14 F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif 7. 5. 2019 Dominik Židek Systematika atomového zákona § 106 - § 117: Nakládání s radioaktivním odpadem a vyhořelým jaderným palivem § 118 - § 135: Poplatky za ukládání radioaktivních odpadů § 136 - § 148: Schvalování typu některých výrobků v oblasti mírového využívání jaderné energie a ionizujícího záření a přeprava § 149 - § 150: Monitorování radiační situace § 151 - § 158: Zvládání radiační mimořádné události § 159 - § 164: Zabezpečení § 165 - § 174: Nešíření jaderných zbraní § 175 - § 199: Přestupky § 200 - § 226: Výkon státní správy § 227 - § 239: Ustanovení společná, přechodná a závěrečná Přílohy: Dokumentace • • 15 F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif 7. 5. 2019 Dominik Židek •ionizujícím zářením je přenos energie v podobě částic nebo elektromagnetických vln vlnové délky nižší nebo rovnající se 100 nm s frekvencí vyšší nebo rovnající se 3 × 1015 Hz, který je schopen vytvářet ionty •zdrojem ionizujícího záření je: –1. radioaktivní látka a předmět nebo zařízení ji obsahující nebo uvolňující, nebo –2. generátor záření, kterým je zařízení způsobilé generovat ionizující záření •radioaktivní látkou je jakákoliv látka, která obsahuje radionuklid nebo je jím kontaminovaná v míře, která z hlediska možného ozáření vyžaduje regulaci podle tohoto zákona •ozářením je vystavení fyzické osoby ionizujícímu záření s výjimkou ozáření z přírodního pozadí • • Základní pojmy a instituty 16 F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif 7. 5. 2019 Dominik Židek •jaderným zařízením je –1. stavba nebo provozní celek, jehož součástí je jaderný reaktor využívající štěpnou řetězovou reakci nebo jinou řetězovou jadernou reakci, –2. sklad vyhořelého jaderného paliva, –3. sklad čerstvého jaderného paliva, pokud není součástí jiného jaderného zařízení, –4. obohacovací závod, závod na výrobu jaderného paliva nebo závod na přepracování vyhořelého jaderného paliva, –5. sklad radioaktivního odpadu, s výjimkou zařízení pro skladování radioaktivních odpadů, které je součástí jiného jaderného zařízení nebo jiného pracoviště, kde se vykonává radiační činnost, –6. úložiště radioaktivního odpadu, s výjimkou úložiště obsahujícího výlučně přírodní radionuklidy • Základní pojmy a instituty 17 F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif 7. 5. 2019 Dominik Židek •činností související s využíváním jaderné energie je –1. projektování, umísťování, výstavba, uvádění do provozu, provoz, provádění změny nebo vyřazování z provozu jaderného zařízení, –2. navrhování, výroba, montáž, údržba, opravy a ověřování systémů jaderného zařízení nebo jejich součástí včetně materiálu k jejich výrobě, –3. navrhování, výroba, údržba, opravy a ověřování obalového souboru pro přepravy, skladování nebo ukládání štěpných látek nebo radioaktivních látek, –4. nakládání s jadernou položkou a provádění výzkumu a vývoje souvisejícího s jadernou položkou, –5. přeprava radioaktivní nebo štěpné látky, –6. uzavření úložiště radioaktivního odpadu •jadernou bezpečností je stav a schopnost jaderného zařízení a fyzických osob obsluhujících jaderné zařízení zabránit nekontrolovatelnému rozvoji štěpné řetězové reakce nebo úniku radioaktivních látek anebo ionizujícího záření do životního prostředí a omezit následky nehod Základní pojmy a instituty 18 F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif 7. 5. 2019 Dominik Židek •radiační mimořádnou událostí je událost, která vede nebo může vést k překročení limitů ozáření a která vyžaduje opatření, jež by zabránila jejich překročení nebo zhoršování situace z pohledu zajištění radiační ochrany •radioaktivním odpadem je věc, která je radioaktivní látkou nebo předmětem nebo zařízením ji obsahujícím nebo jí kontaminovaným, pro kterou se nepředpokládá další využití a která nesplňuje podmínky stanovené tímto zákonem pro uvolňování radioaktivní látky z pracoviště •úložištěm radioaktivního odpadu je prostor, objekt nebo zařízení sloužící k ukládání radioaktivního odpadu •vyhořelým jaderným palivem je ozářené jaderné palivo, které bylo trvale vyjmuto z aktivní zóny jaderného reaktoru •národním radiačním havarijním plánem je plán zpracovávaný pro území České republiky vně areálu jaderného zařízení nebo pracoviště IV. kategorie pro přípravu na řízení a provádění odezvy na radiační nehodu nebo radiační havárii s dopadem mimo zónu havarijního plánování Základní pojmy a instituty 19 F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif 7. 5. 2019 Dominik Židek •Klasifikace zdrojů ionizujícího záření podle míry ohrožení osob a životního prostředí: –nevýznamné – při nakládání s nimi nehrozí radiační nehoda a nevznikají radioaktivní odpady; –drobné – nehrozí radiační nehoda, ale mohou vzniknout radioaktivní odpady; –jednoduché – existuje riziko radiační nehody, ale je vyloučena radiační nehoda s akutními účinky na zdraví – zubní rentgeny, další rentgenová zařízení; –významné – při nakládání s nimi je nutné uvažovat s rizikem radiační nehody spojené s akutními účinky na zdraví, ale nehrozí radiační havárie – např. mamografy, rentgeny pro počítačovou tomografii, pro radioterapii apod. –velmi významné – u nich nutné počítat s radiační havárií – jaderný reaktor, s ním související technologická zařízení, průmyslové ozařovače poživatin, předmětů běžného užívání • Základní pojmy a instituty 20 F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif 7. 5. 2019 Dominik Židek •Zdroje ionizujícího záření (příklady): –Jaderné elektrárny •Dukovany, Temelín –Lékařské přístroje využívající ionizující záření –Lázeňství •Lázně Jáchymov (radonové lázně) –Uranové hornictví •článek: Poslední vozík s uranovou rudou byl vyvezen napovrch. Důl Rožná 1 končí. Dostupný zde: https://zdarsky.denik.cz/zpravy_region/posledni-vozik-s-uranovou-rudou-byl-vyvezen-na-povrch-dul-ro zna-1-konci-20170427.html – Základní pojmy a instituty 21 F:\DATA\grafika\spodek.gif 7. 5. 2019 Dominik Židek Základní pojmy 22 F:\DATA\grafika\spodek.gif 7. 5. 2019 Dominik Židek Základní pojmy 23 F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif 7. 5. 2019 Dominik Židek •Radiační monitorovací sítě – Státní ústav radiační ochrany, v. v. i. •tzv. normální monitorování, které je zaměřeno na monitorování za obvyklé radiační situace •tzv. havarijní monitorování, do něhož monitorovací sítě přecházejí za nehodové expoziční situace – –Síť včasného zjištění tvořená 169 měřícími místy; –teritoriální síť tvořená 180 měřícími místy (127 venku, 53 v budovách); –lokální sítě s celkem 26 měřícími místy v okolí JE Dukovany (15 měřicích míst) a JE Temelín (11 měřicích míst) –lokální sítě s celkem 97 měřícími místy v okolí JE Dukovany (55 měřicích míst) a JE Temelín (42 měřicích míst) –síť pro vnitřní ozáření tvořená monitorovacími místy, kde se měří obsah reprezentativních radionuklidů v životním prostředí, potravním řetězci nebo lidském těle; –teritoriální síť odběru vzorků životního prostředí tvořená 10 měřícími místy kontaminace ovzduší; –lokální sítě odběru vzorků životního prostředí s celkem 13 měřícími místy kontaminace ovzduší provozované JE Dukovany (6 měřicích míst) a JE Temelín (7 měřicích míst); –teritoriální síť odběru vzorků životního prostředí, kterou tvoří 12 laboratoří, které jsou vybaveny pro kvalitativní i kvantitativní analýzy obsahu radionuklidů ve vzorcích z životního prostředí (např. v aerosolech, spadech, potravinách, pitné vodě, krmivech apod.) Základní pojmy a instituty 24 •Institucionální zabezpečení výkonu státní správy a jednotlivé povolovací akty • F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif 7. 5. 2019 Dominik Židek 25 F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif 7. 5. 2019 Dominik Židek •Úřad –v podrobnostech viz dále –pravomoc vydávat podzákonné právní předpisy (vyhlášky) – srov. § 236 AZ. Stejnou pravomoc, i když v mnohem menším rozsahu má také Ministerstvo průmyslu a obchodu a Ministerstvo financí (srov. § 237 AZ). •Vláda –státní energetická koncepce podle § 3 zákona č. 406/2000 Sb., o hospodaření energií –usnesení č. 852 ze dne 29. 11. 2017 - „Koncepce nakládání s radioaktivními odpady a vyhořelým jaderným palivem v České republice“ •Ministerstvo průmyslu a obchodu (§ 212 AZ) –určování strategického směřování nakládání s radioaktivním odpadem v České republice –udělení státní autorizace k výstavbě výrobny elektřiny o celkovém instalovaném elektrickém výkonu 1 MW => výstavba nových jaderných zařízení –působnost stavebního úřadu (jako tzv. jiný stavební úřad) podle § 16 odst. 2 písm. d) stavebního zákona a to v procesních postupech s výjimkou pravomoci ve věcech územního rozhodování, a to při těžbě, zpracování, transportu a ukládání radioaktivních surovin na území vyhrazeném pro tyto účely, u staveb souvisejících s úložišti radioaktivních odpadů obsahujících výlučně přírodní radionuklidy a u staveb v areálu jaderného zařízení, u staveb ropovodů a produktovodů a u staveb zařízení pro přenos elektřiny, zařízení pro přepravu plynu, zařízení pro uskladňování plynu nebo výrobny elektřiny o celkovém instalovaném elektrickém výkonu 100 MW a více, tedy opětovně zejména u staveb jaderných zařízení •může vydat povolení pro stavby v uzavřených prostorech existujících staveb (např. jaderných zařízení) i bez územního rozhodnutí nebo územního souhlasu, pokud se nemění výškové uspořádání prostoru • • Institucionální zabezpečení výkonu státní správy 26 F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif 7. 5. 2019 Dominik Židek •Působnost dalších ministerstev: –Ministerstvo vnitra (§ 213 AZ) –Ministerstvo zdravotnictví (§ 214 AZ) –Ministerstvo financí (§ 215 AZ) •správa jaderného účtu, u nějž existuje strategický zájem na ochraně prostředků a jejich bezpečné správě –Ministerstvo obrany (§ 216 AZ) –Ministerstvo zahraničních věcí (§ 217 AZ) –Ministerstvo zemědělství (§ 218 AZ) –Ministerstvo životního prostředí (§ 218 AZ) –Ministerstvo pro místní rozvoj (§ 219 AZ) •Hasičský záchranný sbor České republiky (§ 220 AZ) –hledisko preventivní (mj. zpracovávání vnějšího havarijního plánu) –působnost při řešení nenadálých situací v případě radiační nehody nebo radiační havárie, a to včetně povinnosti informovat obyvatelstvo v případě vzniku radiační mimořádné události • • Institucionální zabezpečení výkonu státní správy 27 F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif 7. 5. 2019 Dominik Židek •Policie České republiky (§ 221 AZ) •orgány Celní správy České republiky (§ 222 AZ) •Státní zemědělská a potravinářská inspekce (§ 223 AZ) •krajský úřad a hejtman kraje (§ 224 AZ) –je schopen posoudit dopad příslušných opatření mj. při vyhledávání staveb s vyšším množstvím radonu v jejich vnitřním ovzduší, při informování obyvatelstva o riziku vyplývajícím ze zvýšené koncentrace radonu v domech, v informační kampani pro majitele staveb o podmínkách získání dotací na odhalení radonu a protiradonová opatření a při kontrole v této oblasti •obecní úřad obce s rozšířenou působností (§ 225 AZ) •Další orgány: –Národní bezpečnostní úřad, Správa úložišť radioaktivních odpadů, Státní ústav radiační ochrany či Státní ústav jaderné, chemické a biologické ochrany • Institucionální zabezpečení výkonu státní správy 28 –Postavení Státního úřadu pro jadernou bezpečnost a jím vydávané akty F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif 7. 5. 2019 Dominik Židek 29 F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif 7. 5. 2019 Dominik Židek •Stanoviska (§ 208 AZ) •Závazná stanoviska (§ 228 AZ) •Povolení (§ 9 odst. 1 AZ) – správní rozhodnutí: –umístění jaderného zařízení –výstavba jaderného zařízení –první fyzikální spouštění jaderného zařízení s jaderným reaktorem –první energetické spouštění jaderného zařízení s jaderným reaktorem –uvádění do provozu jaderného zařízení bez jaderného reaktoru –provoz jaderného zařízení –jednotlivé etapy vyřazování z provozu jaderného zařízení –provedení změny ovlivňující jadernou bezpečnost, technickou bezpečnost a fyzickou ochranu jaderného zařízení •Povolení – správní rozhodnutí: –vyjmenované činnosti v rámci expozičních situací (§ 9 odst. 2 AZ) –vyjmenované činnosti v oblasti nakládání s radioaktivním odpadem (§ 9 odst. 3 AZ) –přeprava radioaktivní nebo štěpné látky (§ 9 odst. 4 AZ) –další oblasti (§ 9 odst. 5 – 8 AZ) •Registrace, ohlášení a výjimky (§ 10 – 12 AZ) – – Postavení Úřadu a jím vydávané akty 30 subsumovaný správní akt F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif 7. 5. 2019 Dominik Židek • • stanovisko [§ 208 písm. n) AZ] územní řízení stavební řízení nástroje územního plánování Postavení Úřadu a jím vydávané akty stavby v areálu jaderného zařízení (nejsou-li součástí jaderného zařízení nebo samostatným jaderným zařízením) stavby tzv. externí, které nemají přímou vazbu na jaderné zařízení, ovšem potenciálně jsou způsobilé ovlivnit bezpečnosti a zabezpečení – vždy se bude jednat o stavby dopravní nebo technické infrastruktury nacházející se vně areálu jaderného zařízení s vlivem na bezpečnost stavba na pozemku, kde je umístěno uzavřené úložiště radioaktivního odpadu závazné stanovisko (§ 228 AZ) 31 řetězící se správní akt F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif 7. 5. 2019 Dominik Židek • • stanovisko [§ 208 písm. n) AZ] územní řízení stavební řízení nástroje územního plánování žádné z předešlých uvedených závazných stanovisek se nevydává, jde-li o stavby, ke kterým bylo vydáno povolení podle AZ => stavby jaderných zařízení [taxativní výčet: § 3 odst. 2 písm. e) AZ] povolení k umístění jaderného zařízení povolení k výstavbě jaderného zařízení povolení k uvádění do provozu jaderného zařízení bez jaderného reaktoru a povolení k provozu jaderného zařízení povolení k provedení změny ovlivňující jadernou bezpečnost správní rozhodnutí (§ 9 AZ) kolaudace § 86 odst. 2 písm. b) StavZ Postavení Úřadu a jím vydávané akty 32 F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif 7. 5. 2019 Dominik Židek •§ 228 odst. 4 AZ –stavby související s úložišti radioaktivních odpadů obsahujících výlučně přírodní radionuklidy, –stavby, které jsou jaderným zařízením, –stavby náležejí k provozním celkům, které jsou jaderným zařízením –stavby, pro které je nutné obstarání závazného stanoviska Úřadu (viz výše) •jsou nezpůsobilé k posouzení autorizovaným inspektorem => vylučuje se působnost autorizovaných inspektorů ve smyslu § 143 – 151 StavZ, jelikož u těchto staveb je technická náročnost a veřejný zájem natolik významný, že ponechání jejich posouzení pouze na autorizovaném inspektorovi se zákonodárci jevilo být nedostatečným • •§ 98 AZ – týkající se prevence pronikání radonu do stavby, s čímž souvisí zejména povinnost (typicky stavebníka) měření radonu na pozemku při výstavbě (nebo na stavbě při její změně) jako nutného podkladu pro povolení dle procesních postupů veřejného stavebního práva • • • Postavení Úřadu a jím vydávané akty 33 –Postavení Úřadu při posuzování vlivů záměrů na životní prostředí (EIA) F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif 7. 5. 2019 Dominik Židek 34 F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif 7. 5. 2019 Dominik Židek •body 8 – 13 přílohy č. 1 k zákonu č. 100/2001 Sb., o posuzování vlivů na životní prostředí (zákona EIA): –Jaderné elektrárny a jiné jaderné reaktory včetně demontáže nebo konečného uzavření těchto elektráren nebo reaktorů s výjimkou výzkumných zařízení pro výrobu a přeměnu štěpných a množivých látek, jejichž maximální výkon nepřesahuje 1 kW nepřetržitého tepelného výkonu. –Zařízení na přepracování vyhořelého jaderného paliva. –Zařízení na obohacování nebo výrobu jaderného paliva. –Zařízení určená pro zpracování vyhořelého nebo ozářeného jaderného paliva nebo vysoce aktivních radioaktivních odpadů. –Zařízení určená pro konečné uložení, konečné zneškodnění nebo dlouhodobé skladování plánované na více než 10 let vyhořelého nebo ozářeného jaderného paliva a radioaktivních odpadů na jiném místě, než na kterém jsou vyprodukovány. –Zařízení ke zpracování a skladování radioaktivního odpadu; vrty pro ukládání jaderného odpadu (zjišťovací řízení). •Úřad hájí zájmy chráněné atomovým zákonem a může mj. podávat písemné vyjádření k oznámení (podle § 6 odst. 8 zákona EIA) či se může vyjádřit k dokumentaci (podle § 8 odst. 3 zákona EIA) a obecně bude mít veškeré oprávnění jako ostatní dotčené orgány. • • • • Postavení Úřadu při posuzování vlivů záměrů na životní prostředí (EIA) 35 F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif 7. 5. 2019 Dominik Židek •Příslušným úřadem k samotnému posouzení vlivů záměru na životní prostředí pak bude v těchto případech Ministerstvo životního prostředí. • •Jsou povolovací řízení podle § 9 AZ tzv. navazujícími řízení na proces EIA ve smyslu § 9b – 9d zákona EIA? –Pro některá řízení [typicky povolení k výstavbě jaderného zařízení – podle § 9 odst. 1 písm. b) atomového zákona] se bude jednat o navazující řízení na proces EIA, jelikož se tímto povolením, byť ne „finálně“, ale přesto, povoluje provedení záměru. •Argumentačně lze tento závěr podpořit (ale s opatrností, jelikož se týkal posouzení vlivů na životní prostředí ještě před novelou zákona EIA č. 39/2015 Sb. účinnou od 1. 4. 2015) rozsudkem Nejvyššího správního soudu ze dne 15. 10. 2015, č. j. 10 As 59/2015-42. • •Praktický případ „Sklad vyhořelého jaderného paliva v lokalitě elektrárny Temelín“ (https://portal.cenia.cz/eiasea/detail/EIA_MZP041) • • • Postavení Úřadu při posuzování vlivů záměrů na životní prostředí (EIA) 36 • • 7. 5. 2019 37 ZÁPIS z mezistátního veřejného projednání posudku a současně dokumentace: „Státní úřad pro jadernou bezpečnost zkoumal, zda dokumentace a posudek obsahují pro tuto fázi hodnocení záměru správné a dostatečné informace popisující možné vlivy ionizujícího záření na pracovníky, obyvatelstvo a životní prostředí za normálního provozu i při všech myslitelných mimořádných událostech. Dále zkoumal, zda dokumentace a posudek obsahují pro tuto fázi hodnocení správné a dostatečné informace o technických řešeních, která zajistí, aby tyto vlivy byly akceptovatelné ve vztahu k jaderné bezpečnosti a radiační ochraně. Státní úřad pro jadernou bezpečnost neměl zásadních připomínek k dokumentaci, proto na vyjádření k dokumentaci nebylo třeba v posudku reagovat. K posudku, závěrům posudku ani návrhu stanoviska nejsou zásadní výhrady.“ •Radioaktivní odpady a úložiště radioaktivního odpadu • F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif 7. 5. 2019 Dominik Židek 38 •Na nakládání s radioaktivními odpady se nevztahuje zákon o odpadech, ale je upraveno přímo v § 106 - § 117 AZ + ekonomický nástroj (§ 118 - § 135 AZ: poplatky za ukládání radioaktivních odpadů) •Základní povinnosti: –každý, kdo nakládá s radioaktivním odpadem má povinnost preventivního chování –stát ručí za bezpečné uložení jaderného odpadu, včetně monitorování úložišť a jejich uzavření •Pro zajišťování činností spojených s ukládáním radioaktivních odpadů, ministerstvo průmyslu a obchodu zřizuje Správu úložišť radioaktivních odpadů (https://www.surao.cz/) • • • • • • • F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif 7. 5. 2019 Dominik Židek Radioaktivní odpady a úložiště 39 •Úložiště radioaktivního odpadu –prostor, objekt nebo zařízení na povrchu nebo v podzemí sloužící k ukládání radioaktivních odpadů –na území ČR povrchové úložiště: •ÚRAO Dukovany •ÚRAO Richard (v prostoru bývalého dolu Richard) •ÚRAO Bratrství (těžební štola bývalého uranového dolu – výhradně přírodní radionuklidy) •ÚRAO Hostim (vápencový lom Alkazar u obce Hostím, provoz ukončen 1965, 1997 uzavřeno, dnes již pouze monitoring) • • • • • • • F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif 7. 5. 2019 Dominik Židek Radioaktivní odpady a úložiště 40 •Hlubinné úložiště radioaktivního odpadu –Bude sloužit k bezpečnému uložení všech radioaktivních odpadů, které není možné uložit do povrchových a přípovrchových úložišť. Funguje na základě systému geologických a inženýrských bariér, které se navzájem doplňují. Nejvýznamnější bariéru představuje 500 metrů stabilní horniny. Inženýrské bariéry tvoří ukládací kontejnery a výplně ze speciální jílové směsi (bentonitu). –Časový výhled: realizace cca v letech 2055-2060 –článek: Rozhodnutí o snížení počtu míst pro hlubinné úložiště se odkládá •Dostupný zde: https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/rozhodnuti-o-snizeni-poctu-mist-pro-hlubinne-uloziste-se -odklada. – – – • • • • • • F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif 7. 5. 2019 Dominik Židek Radioaktivní odpady a úložiště 41 •Hlubinné úložiště radioaktivního odpadu (7 vytipovaných lokalit): •lokalita Čertovka •lokalita Březový potok •lokalita Magdaléna •lokalit Čihadlo •lokalita Hrádek •Lokalita Horka •Lokalita Kraví hora • – – • • • • • • F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif 7. 5. 2019 Dominik Židek Radioaktivní odpady a úložiště 42 •Odpovědnostní vztahy • F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif 7. 5. 2019 Dominik Židek 43 • • • • • • • F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif 7. 5. 2019 Dominik Židek Odpovědnostní vztahy 44 •Vídeňská Úmluva o občanskoprávní odpovědnosti za jaderné škody a protokol o doplnění •Úmluva o dodatkovém odškodnění jaderných škod •zákon č. 18/1997 Sb., o mírovém využívání jaderné energie a ionizujícího záření (atomový zákon): § 32 - § 38 –Odpovědnost držitele povolení za jadernou škodu způsobenou každou jednotlivou jadernou událostí je omezena v případě •jaderných zařízení pro energetické účely, skladů a úložišť vyhořelého jaderného paliva, určeného pro tato zařízení, nebo jaderných materiálů, vzniklých zpracováním tohoto paliva, na částku 8 mld. Kč, •ostatních jaderných zařízení a přeprav na částku 2 mld. Kč –Stát poskytuje záruku za uspokojení přiznaných nároků na náhradu jaderné škody, pokud nejsou uhrazeny z povinného pojištění nebo jiného stanoveného finančního zajištění. –promlčení (§ 38) •zákon č. 89/2012 Sb., občanský zákoník • • • • • • • F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif 7. 5. 2019 Dominik Židek Občanskoprávní odpovědnost za jaderné škody 45 •Úřad vykonává kontrolu dodržování atomového zákona, právních předpisů vydaných k jeho provedení a závazků plynoucích z mezinárodních smluv, kterými je Česká republika vázána, pokud se vztahují k mírovému využívání jaderné energie a ionizujícího záření, naplňování rozhodnutí vydaných na základě tohoto zákona a plnění povinností stanovených zákonem o metrologii v případě měřidel určených nebo používaných pro měření ionizujícího záření a radioaktivních látek. (§ 200 AZ) •Kontrolujícími Úřadu jsou inspektoři => závazné pokyny inspektorů (§ 203 AZ) •§ 204 AZ: Úřad rozhodnutím může uložit osobě opatření k nápravě zjištěného nedostatku a stanovit lhůtu k uskutečnění opatření k nápravě. •§ 205 AZ: Mezinárodní kontrola • • • • • • • • F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif 7. 5. 2019 Dominik Židek Správněprávní odpovědnost 46 •Přestupky •§ 175 – § 185 AZ: Přestupky držitele některého z povolení •§ 186 AZ: Přestupky registranta •§ 187 AZ: Přestupky ohlašovatele •§ 188 - § 197 AZ: Další a ostatní přestupky fyzických, právnických a podnikajících fyzických osob •§ 198 - § 199 AZ: Společná ustanovení k přestupkům –Promlčecí doba činí 5 let. Byla-li promlčecí doba přerušena, odpovědnost za přestupek zaniká nejpozději 8 let od jeho spáchání. –značné sankce: nejvýše však částka 100 000 000 Kč – •Zákon č. 250/2016 Sb., o odpovědnosti za přestupky a řízení o nich, ve znění pozdějších předpisů • • • • • • • F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif 7. 5. 2019 Dominik Židek Správněprávní odpovědnost 47 •Trestní zákoník –§ 281: Nedovolená výroba a držení radioaktivní látky a vysoce nebezpečné látky •Kdo bez povolení, byť i z hrubé nedbalosti, vyrobí, doveze, vyveze, proveze, přechovává anebo jinému obstará radioaktivní látku nebo vysoce nebezpečnou látku nebo předměty určené k její výrobě, bude potrestán odnětím svobody na... –§ 282 TZ: Nedovolená výroba a držení jaderného materiálu a zvláštního štěpného materiálu •Kdo bez povolení, byť i z hrubé nedbalosti, vyrobí, doveze, vyveze, proveze, přechovává anebo jinému obstará výchozí jaderný (zvláštní štěpný) materiál nebo předměty určené k jeho výrobě, bude potrestán odnětím svobody na... •Zákon o trestní odpovědnosti právnických osob –§ 7 • • • • • • F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif 7. 5. 2019 Dominik Židek Trestněprávní odpovědnost 48 • • • • • • • F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif 7. 5. 2019 Dominik Židek Závěr dominik.zidek@law.muni.cz 49