1 * Ilona Jančářová Jaro 2019 * Donald Trump On climate change Skleníkové Plyny (GG) * *Rámcová úmluva o změně klimatu 1992 (80/2005 SbMS) *Kjótský Protokol 1997 (81/2005 SbMS) *Globální klimatická dohoda (Paříž 2015) 2 * *Směrnice 2003/87/ES o vytvoření systému obchodování s povolenkami na emise skleníkových plynů ve Společenství, ve znění novel *Nařízení č. 389/2013 o vytvoření registru Unie podle směrnice Evropského parlamentu a Rady 2003/87/ES, rozhodnutí Evropského parlamentu a Rady č. 280/2004/ES a č. 406/2009 a o zrušení nařízení Komise (EU) č. 920/2010 a č. 1193/2011 *  Nařízení Komise (EU) č. 601/2012 o monitorování a vykazování emisí skleníkových plynů podle směrnice Evropského parlamentu a Rady 2003/87/ES  zrušeno nařízením 2018/2066(EU) od r.2020  Nařízení Komise (EU) č. 1031/2010 o harmonogramu, správě a jiných aspektech dražeb povolenek na emise skleníkových plynů * *Směrnice č. 2009/31/ES o geologickém ukládání oxidu uhličitého *Nařízení č. 517/2014(EU) o fluorovaných skleníkových plynech a o zrušení nařízení (ES) č. 842/2006 * *Z.č. 383/2012 Sb., o podmínkách obchodování s povolenkami na emise skleníkových plynů, ve znění č. 257/2014 Sb., ve znění … 183/2017 Sb. *Z.č. 85/2012 Sb., o ukládání oxidu uhličitého do přírodních horninových struktur, ve znění č. …. 193/2016 Sb., ve znění … 183/2017 Sb. * Cíl: stabilizace koncentrací skleníkových plynů v atmosféře na takové úrovni, která by zabránila změně klimatu Nástroje: národní soupisy zdrojů skleníkových plynů a jejich propadů národní akční programy Závazky: podpora a rozvoj ekosystémů a propadů GG podpora technologií k redukci emisí monitoring, výzkum, výměna info * Protokol 1997 Kyoto *Kvantitativní cíle pro redukce emisí skleníkových plynů včetně jejich propadů *Závazek smluvních stran uvedených v příloze I k dosažení redukčních cílů a harmonogram plnění závazku *Odchylné závazky (ČR – 8% redukce koncentrací během období 2008 - 2012 ve srovnání s rokem 1990) *Závazky k redukci emisí pokrývají 6 skleníkových plynů (CO2, NOx, methane, hydrofluorocarbons, perfluorocarbons and sulphur hexafluoride) 3 * Kyotský protokol Doha Amendment 2012: *Nové závazky pro členy uvedené v příloze č. I pro druhé období (2013 – 2020) *Revidovaný seznam skleníkových plynů *Dodatky k několika ustanovením Protokolu *Změny tvorby Adaptačního fondu * * COP 21 – konference smluvních stran Rámcové úmluvy OSN o změně klimatu *uzavření nové globální klimatické dohody *nové závazky po ukončení platnosti Kjótského protokolu v roce 2020 *národní závazky ke snižování emisí na základě dobrovolných návrhů KLIMATICKÁ KONFERENCE V PAŘÍŽI 2015 Parties to the Paris Agreement parties (USA do 2020) Signatories Parties also covered by European Union ratification * *1992: Stabilizace koncentrací skleníkových plynů v atmosféře na takové úrovni, která by zabránila změně klimatu *2015: Během 2. poloviny století dosažení rovnováhy mezi vypouštěnými emisemi skleníkových plynů a emisemi přirozeně pohlcovanými v přírodě tak, aby výsledné emise byly nulové *2020: Udržení nárůstu průměrné globální pod hranicí 2°C oproti předindustriální úrovni. 4 * Cíle do roku 2020: *20 % redukce emisí skleníkových plynů (oproti 1990) *20 % energie z obnovitelných zdrojů *20 % zvýšení energetické účinnosti Cíle do roku 2030 *Min. 40 % redukce emisí skleníkových plynů (oproti 1990) *Min. 27 % energie z obnovitelných zdrojů *Min. 27 % zvýšení energetické účinnosti Dlouhodobý cíl: *Do 2050 –80 redukce až 90 % emisí oproti 1990 –závazek rozvinutých zemí * Prevence: 1. Regulace/omezování emisí skleníkových plynů 2. Regulace využití území a zachování lesa 3. Omezení výroby, používání a kontrola nakládání s fluorovanými skleníkovými plyny 4. Podpora výroby energie z alternativních zdrojů (OZE) 5. Zvyšování účinnosti využití energie (BAT) 6. Snižování energetické náročnosti budov a jiné požadavky na šetření energií 7. Ukládání CO2 do přírodních horninových struktur * Adaptace: 1. mitigační opatření 2. vytvoření adaptačního fondu/příspěvky Ochrana lidských práv * Z.č. 383/2012 Sb., o podmínkách obchodování s povolenkami na emise skleníkových plynů…183/2017: a) jednotky přiděleného množství b) povolení k vypouštění emisí skleníkových plynů c) ekonomický nástroj - povolenky d) rejstřík obchodování s povolenkami e) povinnosti subjektů f) jednotky snížení emisí a jednotky ověřeného snížení emisí z projektových činností g) regulace F-plynů i) evidence (Národní inventarizační systém) j) sankce (zrušení povolení, pokuty) * *majetková hodnota odpovídající oprávnění ČR vypustit do ovzduší ekvivalent 1 tuny CO2 *jsou majetkem ČR, hospodaří s nimi MŽP *jednotky přiděleného množství emisí, které ČR nevyužije ke splnění svého závazku z Kjótského protokolu, může MŽP prodat v rámci mezinárodního emisního obchodování nebo využít na podporu společných projektů *eviduje je správce rejstříku; prostředky z prodeje jsou příjmem SFŽP a jsou účelově vázány * *Vztahuje se na: *Provozovatele vybraných zařízení (zdroje v Příloze 1) *Provozovatele letadel *Vydává jej MŽP, přechází na pr. nástupce *Podmínkou je dostatečné materiální, technické a organizační vybavení ke zjišťování a vykazování emisí 5 * *Množství, které bude přiděleno jednotlivým znečišťovatelům *Celkové množství povolenek *Množství povolenek, které se vyhrazuje pro nové provozovatele *Provozovatel je oprávněn emise skleníkových plynů vypouštět v takovém množství, které má pokryto volně obchodovatelnými povolenkami *Právní povaha povolenky * *Povinnost provozovatele požádat správce rejstříku o zřízení účtu *Správce rejstříku vydá provozovateli zařízení bezplatné povolenky na základě rozhodnutí MŽP o jejich přidělení, zbývající část povolenek se vydraží *Povolenky lze převádět na jinou osobu, v případě zániku nebo smrti majitele přecházejí na právního nástupce * *Provozovat zařízení na základě povolení *Zjišťovat a vykazovat množství emisí GG ze zařízení a zajistit jejich ověření autorizovanou osobou - údaje musí být nezávisle ověřeny *Vyřadit z obchodování povolenky odpovídající množství emisí vypuštěných ze zařízení v předchozím roce * *Odpovídají právu provozovatele zařízení vypustit do ovzduší ekvivalent tuny oxidu uhličitého *Jsou projevem propojení systému: *Obchodování s emisemi *Mechanismů čistého rozvoje a společných projektů * *Sektor mimo EU ETS se řídí dle tzv. „Effort Sharing Decision“ (ESD) *ČR je povinna do roku 2020 snížit emise v rámci ESD o 9% oproti emisím v roce 2005. *EU MS si mohou zvolit způsob, jak dosáhnou své redukční cíle v rámci ESD : *Mohou si uložit či převést své přebytky na jiný členský stát či vypůjčit si kredity od jiných států. (Arts. 3.3 a 3.4 ESD) *Mohou používat i mezinárodní kredity z projektů na redukci emisí v rozvojových zemích (Clean Development Mechanism – CDM) anebo z projektů na redukci skleníkových plynů mezi rozvinutými zeměmi (Joint Implementation Projects) (Art. 5 ESD) * *Má stát povinnost přijímat opatření k odvrácení hrozby klimatických změn? *Jsou projevy klimatických změn porušením - práva na příznivé životní prostředí? - práva na život a zdraví? 6 * *Klimaatzaak – NGO založená v listopadu 2014; jejím cílem je ochrana současných a budoucích generací před klimatickými změnami a ztrátou biodiverzity *Dopis federální vládě a vládám Walonie, Flander a Bruselu (ministrům životního prostředí) ze dne 1.12.2014 * *Urgenda (NGO) civilně právní žaloba proti státu * (Nizozemí) *Rechtbank den Haag rozsudek *(C/09/456689) ze dne 24.6.2015 a ze dne 9.10.2018 (The Hague Court of Appeal) Při realizaci současné politiky Nizozemí dosáhne do roku 2020 nejvýše 17% redukce emisí GG, což je pod úrovní 25-40% redukcí požadovaných od rozvinutých zemí, jež jsou na základě vědeckých poznatků nezbytné k tomu, aby průměrná teplota se nezvýšila o více než 2°C * Rozhodnutí: *Stát jednal protiprávně a porušil svou „duty of care“ *Stát musí poskytovat ochranu; *musí přispět víc (než 17% redukcí) k odvrácení bezprostřední hrozby způsobené změnou klimatu vzhledem k jeho povinnosti chránit a zlepšovat životní prostředí *je odpovědný za účinné omezování holandských emisí, přičemž náklady na potřebná opatření nejsou nepřijatelně vysoké *nesmí se skrývat za argumentem, že řešení problému nezávisí jen na úsilí Nizozemí; jakékoliv redukce jsou potřebné * The Hague Court of Appeal (76): *All of the above leads to the conclusion that the State is acting unlawfully (because in contravention of the duty of care under Articles 2 and 8 ECHR) by failing to pursue a more ambitious reduction as of end-2020, and that the State should reduce emissions by at least 25% by end-2020. * *Veřejnoprávní žaloby proti státu *Soukromoprávní žaloby proti společnostem podnikajícím v energetice (Exxon apod.) *Soukromoprávní žaloba proti státu *Žaloby na porušení ústavního práva na život, svobodu a majetek * *tání ledovců, zvýšení hladiny světových oceánů, změny v mořských proudech spolu se změnami počasí představující častý výskyt prudkých vichřic, povodní a naopak rozšiřování epizod a oblastí sucha, zvýšený nedostatek vody, snižování biologické rozmanitosti hromadný exodus národů, jež v důsledku zvýšení hladiny oceánů pozbyly své místo k životu *jedná se o porušování práva na příznivé životní prostředí dle české právní úpravy? *má stát povinnost přijímat opatření k odvrácení hrozby i podle české právní úpravy? 7 * *Čl. 35 LZPS *Čl. 41(1) LZPS *Čl. 7 ÚSTAVY *PREAMBULE *§ 81(2) NOZ *ESLP * Úmluva směřuje k ochraně individuálních lidských práv a nikoliv k ochraně životního prostředí jako takového * soud není povolán k tomu určovat, jaká opatření jsou k ochraně životního prostředí nezbytná * *Ochrana života a zdraví (čl. 6 a čl. 31 LZPS) *Ochrana životů a zdraví a majetkových hodnot je součástí základní povinnosti státu podle čl. 1 ústavního zákona č. 110/1998 Sb., o bezpečnosti České republiky *Bezprostřední ochrana životů a zdraví obyvatel v rámci krizového řízení *Právo a majetkoprávní následky projevů klimatických změn * *Veřejná moc je vázána základními právy *Základní práva zavazují zákonodárce i při tvorbě právních norem *povinnost konat – ale co? - mitigační/preventivní opatření - adaptační opatření * *Právo na příznivé životní prostředí nechrání stav životního prostředí jako takového, ale jen jeho příznivost z antropocentrického pohledu. *Právo na příznivé životní prostředí a základní lidské právo na život a zdraví jsou v rámci ochrany před klimatickými změnami propojeny. *Pozitivní povinnost státu konat zde existuje, ale konkrétní přístup k řešení globálního oteplování nelze vynutit. *Kolize s jinými chráněnými zájmy i vnitřní kolize v rámci práva na příznivé životní prostředí.