Ochrana vodních zdrojů jaro 2019 PŽP I Ivana Průchová Struktura prezentace uVýchodiska ochrany vod, klimatické změny a vodní zdroje (běžné situace, mimořádné situace - povodně;sucho;jiné ) uPrameny právní úpravy (mezinárodní právo, právo EU, české právo) uZákladní pojmy (druhy vod, vodní útvar, vodní zdroj, práva k vodám, vodní toky, vodní útvary, povodí, stav podzemních vod, stav povrchových vod) uCíle ochrany vod jako složky životního prostředí uNástroje ochrany vod a vodních zdrojů ukoncepční/plánovací ulimity znečištění uadministrativní uekonomické uevidenční uorganizační usankční u Voda - východiska uMezinárodní úroveň uÚmluva o ochraně a využívání hraničních vodních toků a mezinárodních jezer uSDĚLENÍ Ministerstva zahraničních věcí(Úmluva o vodách) 59/2002 Sb.m.s., ve znění novely č. 19/2013 uProtokol o vodě a zdraví k Úmluvě o ochraně a využívání hraničních vodních toků a mezinárodních jezer z roku 1992. uSDĚLENÍ Ministerstva zahraničních věcí 107/2006 Sb.m.s. uEU uVodní politika EU uSměrnice Rady 2000/60/ES ustavující rámec pro činnost Společenství v oblasti vodní politiky (tzv. „Rámcová směrnice vodní politiky“) uStátní vodní politika ČR uVoda a klimatické změny umj. problémy: sucho a voda, jiné negativní dopady a extrémní stavy uVliv na připravované novelizace právních předpisů (vodního zákona + souvisejících) Stav podzemní vody - blíže viz zde Stav podzemní vody – pro srovnání:leden 2018 Stav podzemní vody - únor 2017 (pro srovnání s rokem 2018) uStav podzemní vody ČR – únor 2017 Sucho – monitoring sucha/modelová vlhkost půdy – aktuální stav 4.3.2019 SUCHO – modelová vlhkost půdy - pro srovnání březen 2018 Stavy „vody“ a jejich význam pro právní prostředky uBěžné situace upovinnosti (administrativní/ekonomické)při využívání vod a při jejich ochraně usubjekty udůsledky porušení povinností u uMimořádné situace u nedostatek vody, sucho u povodně uhavarijní stavy Voda v právních vztazích u Voda v právních vztazích Voda v soukromém právu Voda ve veřejném právu Vodní právo Pozemkové právo obecná/zvláštní část Právo životního prostředí obecná/zvláštní část Prameny právní úpravy u Mezinárodní právo uÚmluva o ochraně a využívání hraničních vodních toků a mezinárodních jezer uSDĚLENÍ Ministerstva zahraničních věcí(Úmluva o vodách) 59/2002 Sb.m.s., ve znění novely č. 19/2013 uProtokol o vodě a zdraví k Úmluvě o ochraně a využívání hraničních vodních toků a mezinárodních jezer z roku 1992. uSDĚLENÍ Ministerstva zahraničních věcí 107/2006 Sb.m.s. u u+ prameny týkající se uklimatických změn uprůřezových nástrojů ochrany životního prostředí v rámci nich „vodních zdrojů Právo EU ¡Směrnice Rady 2000/60/ES ustavující rámec pro činnost Společenství v oblasti vodní politiky (tzv. „Rámcová směrnice vodní politiky“) ¡ ¡Dále zejména: ¡Směrnice 2007/60/ES o vyhodnocování a zvládání povodňových rizik ÷Směrnice Komise 2009/90/ES – technické specifikace chemické analýzy a monitorování stavu vod ÷Směrnice 2006/1118/ES o ochraně podzemních vod před znečištěním a zhoršováním stavu ÷Směrnice 2008/105/ES o normách environmentální kvality v oblasti vodní politiky ÷Směrnice 86/280/EHS o mezních hodnotách a jakostních cílech pro vypouštění nebezpečných látek ÷Směrnice 80/68/EHS o ochraně podzemních vod před znečištěním nebezpečnými látkami ÷Směrnice 2007/7/ES o jakosti vod ke koupání ÷Směrnice 91/271/EHS o čištění městských odpadních vod ÷Směrnice 2006/44/ES o jakosti sladkých vod vyžadujících ochranu nebo zlepšení pro podporu života ryb ÷Směrnice 91/676/EHS o ochraně vod před znečišťováním způsobeném dusičnany ze zemědělských zdrojů (tzv. nitrátová směrnice) ¡blíže srov. např.: Legislativa EU – voda ¡http://heis.vuv.cz/data/webmap/datovesady/dokumenty/legislativa/smernice_eu.asp ¡Eur-lex 13 České právo u uZákon č. 254/2001 Sb., o vodách, ve znění pozdějších předpisů – mj. zákona č, 113/2018 Sb. (zákon o vodách), uprováděcí předpisy k zákonu o vodách uPŘIPRAVOVANÉ NOVELIZACE VODNÍHO ZÁKONA uPOSLANECKÝ NÁVRH NOVELY VZ– VE SPOJ. SE StZ: PS PČR TISK. Č. 321/0 ZDE uVLÁDNÍ NÁVRH NOVELY (MJ. ZVLÁDÁNÍ SUCHA) : ZDE uZákon č. 305/2000 Sb., o povodích u uZákon o vodovodech a kanalizacích (zákon č. 274/2001 Sb.) u uZákon o ochraně veřejného zdraví (zákon č. 258/2000 Sb.) u uLázeňský zákon (zákon č.164/2001 Sb.) u uHorní zákon (zákon č. 44/1988 Sb.) u uZákon o vnitrozemské plavbě ( zákon č. 114/1995 Sb.) u uZákon o ochraně přírody a krajiny (zákon č. 114/1992 Sb.) 14 Prameny národní úpravy uDALŠÍ související zákony: u uZákon o rybářství (zák.č. 99/2004 Sb.) uZákon o pozemkových úpravách (č. 139/2002 Sb.) uZákon o ochraně zemědělského půdního fondu (zák. č. 334/1992 Sb.) uZákon o lesích ( zák.č. 289/1995 Sb.) uZákon o hnojivech (zák.č. 156/1998 Sb.) uZákon o chemických látkách (zák.č. 350/2011 Sb.) uZákon o prevenci závažných havárií ( zák.č. 224/2015 Sb.) uZákon o posuzování vlivů na životní prostředí (zák.č. 100/2001 Sb.) uZákon o integrované prevenci ( zák.č. 76/2002 Sb.) uZákon o ekologické újmě (zák.č. 167/2008 Sb.) uObčanský zákoník uPřestupkový zákon ( zákon č. 250/2016 Sb., o přestupcích a řízení o nich) uTrestní zákon uKatastrální předpisy uStavební zákon u ZÁKLADNÍ POJMY (připomenutí) uviz též již MP705Zk Pozemkové právo, podzim 2018 Druhy vod - dle výskytu uDruhy vod povrchové podzemní Druhy vod dle specifických vlastností - prameny úpravy, vztah k VZ uDruhy vod dle specifických vlastností Přírodní léčivé zdroje Přírodní minerální vody Důlní vody Vody, které jsou vyhrazenými nerosty Odpadní vody Další specifické režimy vody uDle jakosti, způsobu využití atd. – požadavky a využití: pravidla v různých předpisech, ČSN , např: pitná voda užitková voda teplá voda balená voda kojenecká voda voda v přírodních koupalištích ke koupání Povrchové vody —Povrchové vody ¡Vody přirozeně se vyskytující na zemském povrchu. Jsou jimi i tehdy, protékají-li přechodně zakrytými úseky, přirozenými dutinami pod zemským povrchem nebo v nadzemních vedeních —Útvar povrchové vody ¡je vymezené soustředění povrchové vody v určitém prostředí, např. ¡v jezeru, ¡ve vodní nádrži, ¡v korytě vodního toku ¡ 20 Podzemní vody —Podzemní vody ¡Vody přirozeně se vyskytující pod zemským povrchem ¡v pásmu nasycení v přímém styku s horninami, ¡vody protékající drenážními systémy a ¡vody ve studních — —Útvar podzemní vody ¡je vymezené soustředění podzemní vody v příslušném kolektoru (kolektor=horninová vrstva nebo souvrství hornin s dostatečnou propustností, umožňující významnou spojitou akumulaci podzemní vody nebo její proudění nebo odběr) — 21 Další druhy vod ¡Vody, které jsou vyhrazenými nerosty ÷Zák.č. 44/1988 Sb. (horní zákon) ¢Vodní zákon se na ně vztahuje tehdy, jestliže to výslovně stanoví (§ 4 odst. 1 VZ ¢ ¡Přírodní léčivé zdroje, zdroje přírodních minerálních vod ÷Zák.č. 164/2001 Sb.(lázeňský zákon) ¢Vodní zákon se na ně vztahuje tehdy, jestliže to výslovně stanoví(§ 4 odst. 1 VZ) ¡ ¡Důlní vody ÷Všechny podzemní, povrchové a srážkové vody, které vnikly do hlubinných nebo povrchových důlních prostorů bez ohledu na to, zda se tak stalo průsakem gravitací z nadloží, podloží nebo boku nebo prostým vtékám srážkové vody, a to až do jejich spojení s jinými stálými povrchovými nebo podzemními vodami (§ 40 HZ) ¢Vodní zákon se na ně vztahuje, pokud zvláštní zákon neobsahuje zvláštní úpravu ¡ ¡Odpadní vody ÷Specifický režim — 22 Práva k vodám uPovrchové a podzemní vody unejsou předmětem vlastnictví (res nulius) unejsou součástí ani příslušenstvím pozemku, na němž nebo pod nímž se vyskytují. — —Za povrchové a podzemní vody se nepovažují vody, které byly z těchto vod odebrány. — —V pochybnostech o tom, zda se jedná nebo nejedná o povrchové nebo podzemní vody, rozhoduje vodoprávní úřad. — 23 Práva k vodám u upřírodní léčivý zdroj unení předmětem vlastnictví (res nulius) unení součástí ani příslušenství pozemků u u upředmětem vlastnictví: uVýtěžek ze zdroje, jakmile jej osoba, která má povolení k jeho využívání, odejme ze zdroje u uzdroj přírodní minerální vody unení předmětem vlastnictví (res nulius) unení součástí ani příslušenstvím pozemků u upředmětem vlastnictví : uVýtěžek ze zdroje PMV, jakmile jej osoba, která má povolení k jeho využívání, odejme ze zdroje u 24 Vodní tok uVodní tok uPovrchové vody tekoucí vlastním spádem v korytě trvale nebo po převažující část roku, a to včetně vod v nich uměle vzdutých. u Jejich součástí jsou i uvody ve slepých ramenech a uv úsecích přechodně tekoucích přirozenými dutinami pod zemským povrchem nebo zakrytými úseky. u u uDělení: uvýznamné vodní toky udrobné vodní toky u u u uKoryto vodního toku uJe tvořeno pozemky, které tvoří dno a břehy vodního toku u u uMajetkoprávní otázky - blíže viz též Pozemkové právo u 25 Povodí u uÚzemí, ze kterého veškerý povrchový odtok odtéká sítí vodních toků k určitému místu vodního toku (obvykle soutok s jiným vodním tokem nebo vyústění vodního toku do jiného vodního útvaru). u u u Mezinárodní povodí – Labe, Dunaj, Odra http://eagri.cz/public/web/mze/voda/aplikace/oblasti-povodi.html Povodí ČR – povodí Ohře, povodí Labe, povodí Vltavy, povodí Moravy, povodí Odry Dílčí povodí České republiky CÍLE OCHRANY VOD JAKO SLOŽKY ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ uVÝCHODISKA : uPRÁV0 EU u § 23a VZ VE SPOJ. S NÁSL. USTANOVENÍMI VZ u! NOVELA ZÁK.Č. 113/2019 Sb. – výjimky (viz dále) uDosažení: udobrého stavu potenciálu útvaru povrchových vod nebo podzemních vod udobrého ekologického potenciálu útvaru povrchových vod nebo podzemních vod uPojmosloví prameny EU ve spoj. s VZ Základní pojmy § 2a VZ u uDobrý stav povrchových vod ustav útvaru povrchové vody, kdy je jeho ekologický i chemický stav přinejmenším dobrý. u u uDobrý stav podzemních vod u stav útvaru podzemních vod, kdy je jeho kvantitativní i chemický stav přinejmenším dobrý. Cíle ochrany vod jako složky ŽP (základní cíle: § 23a VZ) Dosažení dobrého stavu uČasový horizont dosažení cílů (pro jmenovité cíle do 22.12.2015) upro vybrané vodní útvary v plánech povodí uzvláštní cíle + prodloužení lhůty upodmínky prodloužení lhůty uzákladní princip: nesmí se projevit další zhoršení stavu dotčeného vodního útvaru uDalší podmínky např. časové omezení, specifikace důvodů prodloužení) u Výjimky (viz vazba na administrativní nástroje) uVýjimka k povolení a provedení záměru vedoucího u ke zhoršení nebo znemožnění dosažení udobrého stavu potenciálu útvaru povrchových vod nebo podzemních vod udobrého ekologického potenciálu útvaru povrchových vod nebo podzemních vod uO výjimce rozhoduje vodoprávní úřad - krajský úřad (§ 107 odst. 1 písm. f) u§ 23a odst. 8 ve spoj. s § 23a odst. 9,10 + VAZBA NA § 115/21 vz Nástroje ochrany vod uNástroje ochrany vod a jejich vzájemné vztahy u ukoncepční/plánovací ulimity znečištění uadministrativní ulimity znečištění uekonomické uevidenční uorganizační usankční u 35 Plánovací/koncepční nástroje uZákladní prameny: u uEvropská legislativa uVodní zákon uvyhl.č. 24/2011 Sb., o plánech povodí a plánech zvládání povodňových rizik) uZákon č. 100/2001 Sb. (koncepce a posuzování vlivů na životní prostředí/ SEA – VIZ PODZIM 2019) Plánování v oblasti vod - koncepční plány - § 23 VZ a násl. uSoustavná koncepční činnost státu uÚčel: uVymezit a harmonizovat veřejné zájmy uochrany vod jako složky ŽP usnížení nepříznivých účinků povodní a sucha uudržitelného užívání vodních zdrojů, zejména pro účely zásobování pitnou vodou u uBlíže viz: uhttp://eagri.cz/public/web/mze/zivotni-prostredi/ochrana-vody/vodni-ramcova-smernice/planovani-v-o blasti-vod/priprava-planu-povodi-pro-2-obdobi/zverejnene-informace/casovy-plan-a-program-praci-pro. html u 37 Druhy koncepčních plánů: uMezinárodní plány povodí – pro mezinárodní oblasti povodí uÚzemí ČR ¡3 mezinárodní oblasti povodí – MOP Labe, MOP Odry, MOP Dunaje ¡Mezinárodní plán (pro MOP Labe, MOP Odry, MOP Dunaje) ÷http://eagri.cz/public/web/mze/voda/aplikace/oblasti-povodi.html uNárodní plány povodí ÷NP Povodí Labe ÷NP Povodí Dunaje ÷NP Povodí Odry ÷http://eagri.cz/public/web/mze/zivotni-prostredi/ochrana-vody/vodni-ramcova-smernice/planovani-v-o blasti-vod/priprava-planu-povodi-pro-2-obdobi/narodni-plany-povodi/ u 21.12.2015 schváleny usnesením vlády č. 1083, Ministerstvo zemědělství NPP vydalo NPP dne 12.1.2016 jako OOP (účinnost 28.1.2016) uPlány dílčích povodí(10) uhttp://eagri.cz/public/web/mze/voda/planovani-v-oblasti-vod/priprava-planu-povodi-pro-2-obdobi/pla ny-dilcich-povodi/ uPDP schvaluje zastupitelstvo kraje Koncepční plány uPlán zvládání povodňových rizik u u viz dále „Ochrana před povodněmi“ Programy opatření u= hlavní nástroj k dosažení cílů uvedených v plánech povodí a plánech pro zvláštní zvládání povodňových rizik uzákladní opatření udoplňková opatření Limity znečištění uVýchodiska – právo EU; u VZ + prováděcí předpisy uNařízení vlády č. 401/2015 Sb. o ukazatelích a hodnotách přípustného znečištění povrchových vod a odpadních vod, náležitostech povolení k vypouštění odpadních vod do vod povrchových a do kanalizací a o citlivých oblastech uNařízení vlády č. 57/2016 Sb. o ukazatelích a hodnotách přípustného znečištění odpadních vod a náležitostech povolení k vypouštění odpadních vod do vod podzemních uVYHLÁŠKA Č. 328/2018 Sb. o postupu pro určování znečištění odpadních vod, provádění odečtů množství znečištění a měření objemu vypouštěných odpadních vod do vod povrchových u u Administrativní nástroje u Nakládání s vodami u uOdběr povrchových a podzemních vod uVzdouvání povrchových vod pomocí vodních děl uAkumulace povrchových nebo podzemních vod uVyužívání energetického potenciálu povrchových vod uVyužívání povrchových vod k plavbě nebo k plavení dřeva uVyužívání povrchových vod k chovu ryb nebo vodní drůbeže uVypouštění odpadních vod 43 Nakládání s vodami Nakládání s vodami u u1) BEZ POVOLENÍ, BEZ SOUHLASU VP ORGÁNU u uObecné nakládání s povrchovými vodami (§ 6 VZ) uNesmí být ohrožena jakost nebo zdravotní nezávadnost vod, narušeno přírodní prostředí, zhoršeny odtokové poměry, poškozeny břehy, vodní díla, zařízení pro chov ryb uVH orgán může upravit, omezit, zakázat bez náhrady, vyžaduje-li to veřejný zájem u§ 6/4 VZ (dle povahy situace – rozhodnutím nebo OOP) u uUžívání povrchových vod k plavbě (§ 7 VZ) u u u u 45 Nakládání s vodami u2) S POVOLENÍM vodoprávního orgánu k nakládání s vodami (§ 8) ua) jde-li o povrchové vody a nejde-li při tom o obecné nakládání s nimi uk jejich odběru uk jejich vzdouvání, popřípadě akumulaci, uk využívání jejich energetického potenciálu, uk užívání těchto vod pro chov ryb nebo vodní drůbeže, popřípadě jiných vodních živočichů, za účelem podnikání, uk jinému nakládání s nimi, ub) jde-li o podzemní vody u k jejich odběru, uk jejich akumulaci uk jejich čerpání za účelem snižování jejich hladiny, uk umělému obohacování podzemních zdrojů vod povrchovou vodou, uk jinému nakládání s nimi, uc) k vypouštění odpadních vod do vod povrchových nebo podzemních, ud) k čerpání povrchových nebo podzemních vod a jejich následnému vypouštění do těchto vod za účelem získání tepelné energie ue) k čerpání znečištěnýžch podzemních vod za účelem snížení jejich znečištění a k jejich následnému vypouštění,pokud nejde o činnost prováděnou na základě povolení podle zákona o hornické činnosti u u Nakládání s vodami u u3) SE SOUHLASEM vodoprávního orgánu uStavby, zařízení, činnosti, k nimž není třeba povolení podle VZ, ale mohou ovlivnit vodní poměry (§ 17 VZ) uVýčet dle § 17 odst. 1 VZ u NOVĚ (úč. Od 1.1.2019) uSouhlas uke geologickým pracím spojeným se zásahem do pozemku, jejichž cílem je následné využití průzkumného díla na stavbu k jímání podzemní vody nebo upro vrty pro využívání energetického potenciálu podzemních vod u u u VYJÁDŘENÍ vodoprávního orgánu u uk „budoucímu záměru“ upovaha předběžné informace unevydává se ve správním řízení unenahrazuje povolení, souhlas u Výjimky dle § 23a odst. 8 VZ (viz vazba na administrativní nástroje) - úč. od 1.1.2019 uVýjimka k povolení a provedení záměru vedoucího u ke zhoršení nebo znemožnění dosažení udobrého stavu potenciálu útvaru povrchových vod nebo podzemních vod udobrého ekologického potenciálu útvaru povrchových vod nebo podzemních vod uO výjimce rozhoduje vodoprávní úřad - krajský úřad (§ 107 odst. 1 písm. f) VZ u§ 23a odst. 8 ve spoj. s § 23a odst. 9,10 uProces: vazba na vodoprávní řízení: u§ 115 odst. 21 VZ u- vodoporávní úřad posuzuje možnost zhoršení či nemožnost dosažení dobrého stavu nebo dobrého ekologického potenciálu útvaru povrchové nebo podzemní vody u závěr: záměr může vést ke zhoršení nebo znemožnění dosažení: upřerušení řízení uusnesením žadateli uloží povinnost požádat o výjimku Územní ochrana vodních zdrojů a vod u 50 Chráněné oblasti přirozené akumulace vod (§ 28 VZ) uoblasti, které pro své přírodní podmínky tvoří významnou přirozenou akumulaci vod uvyhlašuje je vláda nařízením uZákazy: uzmenšovat rozsah lesních pozemků uodvodňovat lesní pozemky utěžit rašelinu utěžit nerosty povrchovým způsobem nebo provádět jiné zemní práce, které by vedly k odkrytí souvislé hladiny podzemních vod utěžit a zpracovávat radioaktivní suroviny uukládat radioaktivní odpady. upokud zákazem vznikne vlastníkovi pozemku škoda, má nárok na její úhradu. uVýjimka ze zákazů umůže povolit ministerstvo ŽP po předchozím souhlasu vlády 51 Chráněné oblasti přirozené akumulace vod v ČR Chráněné oblasti přirozené akumulace vod 19, vyhlášeny v letech 1978 - 1981 uBeskydy uJeseníky uJizerské hory uKrkonoše uOrlické hory uŠumava uŽďárské vrchy uBrdy uJablunkovsko uKrušné hory uNovohradské hory u uŽamberk-Králíky uChebská pánev a Slavkovský les uSeveročeská křída uVýchodočeská křída uPolická pánev uTřeboňská pánev uKvartér řeky Moravy u Území chráněná pro akumulaci povrchových vod - § 28a VZ uPlochy morfologicky, geologicky a hydrologicky vhodné pro akumulaci povrchových vod pro snížení nepříznivých účinků povodní a sucha u uGenerel vymezuje Ministerstvo zemědělství po dohodě s Ministerstvem životního prostředí uje podkladem pro návrh Politiky územního rozvoje a ÚPD uSrov. Generel území chráněných pro akumulaci povrchových vod a základní zásady využití těchto území, 2011 u uhttp://eagri.cz/public/web/file/133229/Generel_LAPV___vc._protokolu.pdf u uOmezení : una územích chráněných pro akumulaci povrchových vod lze měnit dosavadní využití, umisťovat stavby a provádět další činnosti pouze v případě, že neznemožní nebo podstatně neztíží jejich využití pro akumulaci povrchových vod 54 Zranitelné oblasti u ÷Právo EU: Směrnice 91/676/EHS o ochraně vod před znečišťováním způsobeném dusičnany ze zemědělských zdrojů (tzv. nitrátová směrnice) ¡ uÚzemí, kde se vyskytují upovrchové nebo podzemní vody, využívané nebo určené jako zdroje pitné vody, v nichž koncentrace dusičnanů přesahuje hodnotu 50 mg/l nebo mohou této hodnoty dosáhnout upovrchové vody, v nichž v důsledku vysoké koncentrace dusičnanů ze zemědělských zdrojů dochází nebo může dojít k nežádoucímu zhoršení jakosti vody. u uzranitelné oblasti určuje vláda nařízením vlády u (nař. vl. 262/2012 Sb. o stanovení zranitelných oblastí a akčním programu) u 55 Citlivé oblasti uVodní útvary povrchových vod uv nichž dochází nebo v blízké budoucnosti může dojít v důsledku vysoké koncentrace živin k nežádoucímu stavu jakosti vod u ujsou využívány nebo se předpokládá jejich využití jako zdroje pitné vody, v nichž koncentrace dusičnanů přesahuje stanovenou hodnotu uv nichž je nutný vyšší stupeň čištění odpadních vod u u uNař. vl. 401/2015 Sb. u§ 15 – „ všechny povrchové vody na území ČR se vymezují jako citlivé oblasti“ u 56 Ochranná pásma vodních zdrojů (§ 30 VZ) uslouží k ochraně vydatnosti, jakosti, zdravotní nezávadnosti vodních zdrojů podzemních nebo povrchových vod využívaných nebo využitelných pro zásobování pitnou vodou s průměrným odběrem více než 10 000m3 za rok a zdrojů podzemní vody pro výrobu balené kojenecké vody nebo pramenité vody upro vodní zdroje s nižší kapacitou – vyžadují-li to závažné okolnosti ustanovení ochranných pásem je vždy veřejným zájmem uOchranná pásma stanoví vodoprávní úřad opatřením obecné povahy u udělení ochranných pásem uI. stupně uII. stupně u 57 Ad ochranná pásma vodních zdrojů uNáhrada uZa prokázané omezení užívání pozemků a staveb v ochranných pásmech vodních zdrojů náleží vlastníkům těchto pozemků a staveb náhrada uNA ŽÁDOST uV případě vodárenských nádrží uVlastníci vodních děl umožňujících v nich vzdouvání vody uV ostatních případech uOprávnění k odběru vody z vodního zdroje, je-li jich více, poměrně podle povoleného množství odebírané vody uNedojde-li o poskytnutí náhrady k dohodě, rozhodne o jednorázové náhradě soud. u 58 Oblasti povrchových vod využívaných ke koupání (§ 34 VZ) uOblasti přírodních koupališť provozovaných na povrchových vodách využívaných ke koupání a dalších povrchových vod, kde lze očekávat, že se v nich bude koupat velký počet osob u useznam přírodních koupališť uSestavuje Ministerstvo zdravotnictví každoročně do 31. března ve spolupráci s Ministerstvem životního prostředí a Ministerstvem zemědělství u uSeznam koupališť na povrchových vodách pro rok 2018 uZDE uPOZN. PRO ROK 2019 ke dni konání přednášky seznam nebyl publikován u Povrchové vody vhodné pro život a reprodukci původních druhů ryb a dalších vodních živočichů uúčel : uzvýšení ochrany povrchových vod vhodných pro život a reprodukci původních druhů ryb a dalších vodních živočichů před znečištěním a zlepšení jejich jakosti tak, aby se staly trvale vhodnými pro podporu života ryb náležejících uk původním druhům zajišťujícím přirozenou rozmanitost nebo uk druhům, jejichž přítomnost je vhodná uKategorie: ulososové vody upovrchové vody, které jsou nebo se stanou vhodnými pro život ryb lososovitých (Salmonidae) a lipana (Thymallus thymallus), ukaprové vody upovrchové vody, které jsou nebo se stanou vhodnými pro život ryb kaprovitých (Cyprinidae) nebo jiných druhů, jako je štika (Esox lucius), okoun (Perca fluviatilis) a úhoř (Anguilla anguilla). unařízení vlády č. 71/2003 Sb. o stanovení povrchových vod vhodných pro život a reprodukci původních druhů ryb a dalších vodních živočichů a o zjišťování a hodnocení stavu jakosti těchto vod Ochrana vod před účinky odpadních vod a závadných látek u uOdpadní vody u uZávadné látky u uHavárie u uOpatření k nápravě Odpadní vody - § 38 VZ uVody použité v uobytných, uprůmyslových, u zemědělských, uzdravotnických a ujiných stavbách, zařízeních, udopravních prostředcích, upokud mají po použití změněnou jakost (složení nebo teplotu), jakož i jiné vody z těchto staveb, zařízení nebo dopravních prostředků odtékající, pokud mohou ohrozit jakost povrchových nebo podzemních vod uOdpadními vodami jsou i průsakové vody z odkališť s určitými výjimkami uNegativní vymezení odpadních vod u§ 38 odst. 2 VZ uvypouštění odpadních vod u uVYHLÁŠKA Č. 328/2018 Sb. o postupu pro určování znečištění odpadních vod, provádění odečtů množství znečištění a měření objemu vypouštěných odpadních vod do vod povrchových u 62 Závadné látky § 39 a násl. VZ uLátky, které nejsou odpadními vodami a které mohou ohrozit jakost povrchových nebo podzemních vod. uPovinnost každého učinit přiměřená opatření, aby nevnikaly do povrchových nebo podzemních vod a neohrozily jejich prostředí uOsoby, které zacházejí se závadnými látkami ve větším rozsahu upovinnost vypracovat havarijní plán (plán opatření pro případ havárie), schvaluje VP úřad uprovádět záznamy o opatřeních, uchovávat 5 let 63 Havárie - § 40 VZ umimořádné zhoršení nebo mimořádné ohrožení jakosti povrchových nebo podzemních vod u upovinnosti při havárii u uhavárie mimořádného rozsahu 64 Opatření k nápravě -§ 42 VZ uzávadný stav uNásledek : uNedovoleného vypouštění odpadních vod uNedovoleného nakládání se závadnými látkami uHavárie u uPovinný subjekt: upůvodce závadného stavu: uten,kdo porušil povinnosti k ochraně povrchových a podzemních vod upůvodce havárie unabyvatel majetku z velké privatizace uprávní nástupce původce závadného stavu a nabyvatele majetku z velké privatiozace (přechod povinností - § 42/3 VZ) usituace, kdy původce není znám (nezjištění původce) u u 65 Opatření k nápravě -§ 42 VZ uNezjištění povinného subjektu: unezbytná opatření k nápravě zajistí příslušný vodoprávní úřad z vlastního podnětu nebo z podnětu České inspekce životního prostředí. umůže k tomuto účelu uložit provedení opatření k nápravě právnické osobě nebo fyzické osobě podnikající podle zvláštních právních předpisů, která je k provedení opatření k nápravě odborně a technicky způsobilá. upovinnost vlastníka pozemku uPovinnost strpět provádění opatření uPovinnost umožnit vstup, vjezd, strpět omezení obvyklého užívání svých pozemků a staveb. uprávo vlastníka pozemku a stavby uNáhrada majetkové újmy uNáhrada za omezení užívání pozemku a stavby u uFinancování uZvláštní účet uZřizuje kraj ze svého rozpočtu uRočně doplňovaný do výše 10 mil.Kč u u vztah k ekologické újmě na vodě dle zákona č. 167/2008 Sb. o předcházení a nápravě ekologické újmě u u u Vodní toky upojem vodní tok, koryto vodního toku (viz výše „základní pojmy“) uochrana vodních toků uspráva vodních toků uvýznamné vodní toky udrobné vodní toky usubjekty vykonávající správu vodních toků uVýznamné vodní toky uPovodí: Povodí Labe, s.p., Povodí Moravy, s.p. Povodí Odry, s.p. , Povodí Ohře, s.p. , Povodí Vltavy, s.p. udrobné vodní toky uObce, jejímž územím protékají, FO, PO, organizační složky státu, jimž slouží nebo s jejichž činností souvisej, státní podniky na základ určení MZe) uMinisterstvo obrany – na území vojenských újezdů uSprávy národních parků – na území národních parků Vodní díla a jejich povolování - § 55 VZ u ustavby, které slouží uke vzdouvání a zadržování vod, uumělému usměrňování odtokového režimu povrchových vod, uk ochraně a užívání vod, uk nakládání s vodami, uochraně před škodlivými účinky vod, k úpravě vodních poměrů nebo uk jiným účelům sledovaným tímto zákonem u demonstrativní výčet u unegativní vymezení VD u rozhodování v pochybnostech u u u Stavební povolení vodoprávního orgánu k vodním dílům (§ 15 VZ) u uk provedení vodních děl, k jejich změnám a změnám jejich užívání, jakož i k jejich zrušení a odstranění upovolení k provedení nebo změně vodního díla, které má sloužit k nakládání s vodami povolovanému podle § 8, může ubýt vydáno jen v případě, že je povoleno odpovídající nakládání s vodami nebo u se nakládání s vodami povoluje současně s povolením k provedení nebo změně vodního díla u§ 9 odst. 5 VZ Ekonomické nástroje ua) poplatky a platby dle VZ uPoplatek za odebrané množství podzemní vody uPoplatek za vypouštění odpadních vod do vod povrchových uPoplatek za povolené vypouštění odpadních vod do vod podzemních u!!! Novela zák.č. 113/2018 Sb. uPlatba k úhradě správy vodních toků a správy povodí ( za odběr povrchové vody z vodních toků, významných vodních toků, ostatních povrchových vod) ub) finanční prostředky k úhradě výdajů na opatření ve veřejném zájmu uc) krajský fond pro financování naléhavých nápravných opatření ud) daňová zvýhodnění ue) vodné a stočné (veřejné vodovody a veřejné kanalizace) uf) dotace 70 Organizační zabezpečení u Organizační zabezpečení uVodoprávní úřady: uobecní úřady uújezdní úřady na území vojenských újezdů uobecní úřady obcí s rozšířenou působností ukrajské úřady uMinisterstva jako ústřední vodoprávní úřad: uMinisterstvo zemědělství uMinisterstvo životního prostředí udalší ministerstva: uMinisterstvo zdravotnictví, Ministerstvo dopravy, Ministerstvo obrany uMinisterstvo vnitra (krizové stavy) 72 Česká inspekce životního prostředí a její působnosti v ochraně vod u§ 112 VZ uvodoprávní dozor uukládání odstranění a nápravu zjištěných nedostatků, jejich příčin a škodlivých následků, při zjištění porušení povinností unařízení zastavení výroby nebo jiné činnosti, pokud velmi závažným způsobem ohrožuje veřejný zájem a životní prostředí, až do doby odstranění nedostatků, popřípadě jejich příčin uspolupráce s vodoprávními úřady uvedení centrální evidence havárií ukontrola dodržování ustanovení o poplatcích za vypouštění odpadních vod do vod povrchových znečišťovateli uProvádět kontrolní zjišťování jakosti a množství vypouštěných odpadních vod vč. zjišťování zdrojů znečištění uplnění dalších úkolů dle VZ 73 Ministerstvo zemědělství a Ministerstvo životního prostředí vztah, rozdělení kompetencí uMinisterstvo zemědělství u u u u§ 15/1 kompetečního zákona (2/1969 Sb.) Ministerstvo zemědělství je ústředním orgánem státní správy pro vodní hospodářství, s výjimkou ochrany přirozené akumulace vod, ochrany vodních zdrojů a ochrany jakosti povrchových a podzemních vod, uVodní zákon: u§ 108/1 VZ uVykonává působnost ústředního vodoprávního úřadu, pokud VZ nestanoví jinak u§ 109 VZ uPravomoci při mimořádných opatřeních u§ 111 VZ uVrchní vodoprávní dozor u u uMinisterstvo životního prostředí u§ 19/2 ministerstvo životního prostředí je ústředním orgánem státní správy pro ochranu přirozené akumulace vod, ochranu vodních zdrojů a ochranu jakosti povrchových a podzemních vod, uVodní zákon: u§ 108/3 písm. a) až w) uVýčet působností MŽP jako ústředního vodoprávního úřadu u§ 109 uPravomoci při mimořádných opatřeních u u u§ 111 VZ uVrchní vodoprávní dozor u 74 Vodoprávní dozor vodoprávních úřadů uVodoprávní dozor (§ 110 VZ) uVodoprávní úřady + ČIŽP ukontrola dodržování ustanovení VZ a předpisů podle něho vydaných uukládání opatření k odstranění zjištěných závad uKontrola dodržování rozhodnutí a opatření obecné povahy vydaných vodoprávními úřady uOÚORP, krajské úřady: dozor nad vodními díly, jejichž stav by méhl ohrozit bezpečnost osob a nebo majetku u uVrchní vodoprávní dozor (§ 111 VZ) uMŽP, MZe uKontrolují, jak vodoprávní úřady a ČIŽP provádějí ustanovení VZ a předpisů podle něj vydaných uV rozsahu své působnosti jsou oprávněny kontrolovat uJak jsou dodržována uustanovení VZ a předpisů podle něj vydaných urozhodnutí vodoprávních úřadů uJak jsou plněny povinnosti vlastníků vodních děl, správců vodních toků a správců povodí uZjistí-li závady – pravomoc uložit potřebná opatření k odstranění závad u u u u 75 Evidenční nástroje uVodoprávní evidence (§ 19) uSprávní úřady a orgány územní samosprávy jsou povinny vést evidenci vydaných urozhodnutí, opatření obecné povahy, závazných stanovisek, souhlasů a jim podaných ohlášení, k nimž daly souhlas podle tohoto zákona, a dále částí rozhodnutí, které podle zákona o integrované prevenci nahradily rozhodnutí vydávaná podle tohoto zákona. usprávci povodí jsou povinni průběžně ukládat uvybrané údaje z pravomocných rozhodnutí, z opatření obecné povahy a ze závazných stanovisek vodoprávních úřadů v rozsahu stanoveném u urozsah, údaje, vazba na , další podrobnosti: uVyhl.č. 414/2013 Sb. u uEvidence v katastru nemovitostí - § 20 VZ (vybraná vodní díla) + vyhl.č. 23/2007 Sb. uEvidence dle § 21 VZ (viz dále) u Evidenční nástroje uEvidence dle § 21 VZ: u vodních toků a objektů na nich, jejich dílčích povodí, hydrogeologických rajonů a vodních nádrží, u vodních útvarů včetně silně ovlivněných vodních útvarů a umělých vodních útvarů, umnožství a jakosti povrchových a podzemních vod, stavu vodních útvarů a ekologického potenciálu silně ovlivněných a umělých vodních útvarů, uodběrů povrchových a podzemních vod, vypouštění odpadních a důlních vod a akumulace povrchových vod ve vodních nádržích, umezinárodních oblastí povodí na území České republiky a dílčích povodí uchráněných oblastí přirozené akumulace vod u ochranných pásem vodních zdrojů uzdrojů povrchových a podzemních vod, které jsou využívány nebo u kterých se předpokládá jejich využití jako zdroje pitné vody, ucitlivých oblastí uzranitelných oblastí uoblastí povrchových vod využívaných ke koupání upovrchových vod, které jsou nebo se mají stát trvale vhodnými pro život a reprodukci původních druhů ryb a dalších vodních živočichů uvodních děl k vodohospodářským melioracím pozemků uzáplavových území u uKatalog evidencí ISVS VODA vedených VÚV TGM, v.v.i. uhttp://heis.vuv.cz/data/webmap/datovesady/isvs/DOK_ISVS$KatalogEvidenciVUV.pdf uPodrobnosti: vyhl. č. 252/2013 Sb. o rozsahu údajů v evidencích stavu povrchových a podzemních vod a o způsobu zpracování, ukládání a předávání těchto údajů do informačních systémů veřejné správy u u u u u u u Odpovědnost usprávněprávní odpovědnost uza přestupky uzákon č. 250/2016 Sb. o přestupcích a řízení o nich uZákon č. 183/2017 Sb. „doprovodný“ unáhrada za ztrátu vody u§ 29 VZ uvztah k OZ utrestněprávní odpovědnost uTČ ohrožení vodního zdroj (§ 294a), TČ poškození, ohrožení ŽP (§ 293,294), TČ poškození chráněných částí přírody(§ 301 - mj. významný krajinný prvek – vodní tok, rybník) uza ekologickou újmu u 78 Povodně ČHMÚ uČHMU - HLÁSNÁ A PŘEDPOVĚDNÍ POVODŇOVÁ SLUŽBA – viz blíže: u uhttp://hydro.chmi.cz/hpps/hpps_main.php Ochrana před povodněmi ( §63 a násl. VZ) uPovodeň upřechodné výrazné zvýšení hladiny vodních toků nebo jiných povrchových vod, při kterém voda již zaplavuje území mimo koryto vodního toku a může způsobit škody. ui stav, kdy voda může způsobit škody tím, že z určitého území nemůže dočasně přirozeným způsobem odtékat nebo její odtok je nedostatečný, případně dochází k zaplavení území při soustředěném odtoku srážkových vod. u u u u uDruhy povodní (dle příčin vzniku) : uPřirozená povodeň uZpůsobená přírodními jevy (táním, dešťovými srážkami nebo chodem ledů) uZvláštní povodeň uzpůsobená jinými vlivy ( zejména poruchou vodního díla, která může vést až k jeho havárii (protržení) nebo nouzovým řešením kritické situace na vodním díle u D:\OBRÁZKY 2015 A NÁSL\VODA\POVODEŇ - PRAHA.jpg Ochrana před povodněmi usoubor činností a opatření k předcházení a zvládnutí povodňového rizika v ohroženém území uPlánovací/koncepční nástroje uMezinárodní plány pro zvládání povodňových rizik v povodí Labe, Dunaj, Odra uDle Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2007/60/ES ze dne 23. října 2007 o vyhodnocování a zvládání povodňových rizik u uPlány pro zvládání povodňových rizik (PZPR) uPZPR v povodí Labe, Dunaje, Odry (opatření obecné povahy) uBlíže: uhttp://eagri.cz/public/web/mze/voda/planovani-v-oblasti-vod/plany-pro-zvladani-povodnovych-rizik/ uÚzemní nástroje uStanovení záplavových území uÚzemí určená k řízeným rozlivům povodní (blíže viz též pozemkové právo podzim 2018) Ochrana před povodněmi uPovodňová opatření upřípravná opatření ustanovení záplavových území, vymezení směrodatných limitů stupňů povodňové aktivity, povodňové plány, povodňové prohlídky, příprava předpovědní a hlásné povodňové služby, organizační a technická příprava, vytváření hmotných povodňových rezerv. Příprava účastníků povodňové ochrany uopatření prováděná při nebezpečí povodně a při povodni uČinnost předpovědní a hlásné povodňové služby, varování při nebezpeční povodně, zřízení a činnost hlídkové služby, vyklizení záplavových území, řízené ovlivňování odtokových poměrů, povodňové zabezpečovací a záchranné práce, zabezpečení náhradních funkcí a služeb v území zasaženém povodní uopatření po povodni uEvidenční a dokumentační práce, vyhodnocení povodňové situace vč. povodňových škod, odstranění povodňových škod a obnova území po povodni u Ochrana před povodněmi – organizační zabezpečení uPovodňové orgány u v období mimo povodeň uOrgány obcí a v hl. m. Praze orgány městských částí uObecní úřady obcí s rozšířenou působností uKrajské úřady uMŽP jako ústřední povodňový orgán, uMinisterstvo vnitra – příprava záchranných prací (IZS, krizové stavy) u upo dobu povodně uPovodňové komise obcí , hl.m.Praha: povodňové komise městských částí uPovodňové komise obcí s rozšířenou působností uPovodňové komise krajů uÚstřední povodňová komise u uVyhlášení krizového stavu: uorgány krizového řízení na celém území, pro které je krizový stav vyhlášen Vodní plochy v jiných právních předpisech - příklady u Vodní plochy a ZOPK (zákon č. 114/1992 Sb.) uVodní plochy jako významný krajinný prvek uex lege uvodní toky urybníky uúdolní nivy una základě registrace umokřady ujiné uVodní plochy a zvláště chráněná území uVodní plochy a Natura 2000 uViz blíže přednáška Územní ochrana přírody uVodní plochy a ochrana vodních živočichů, speciálně ptáků uBřehové porosty u uViz vše blíže přednáška Územní ochrana přírody u u Vodní plochy a lesní zákon č. 289/1995 Sb.) uFunkce lesa u mj. vodoochranná uvýznam kategorie lesů zvláštního určení uSpeciální režim pro meliorace a hrazení bystřin v lesích (§ 35 LZ) uMeliorace a hrazení bystřin v lesích jsou biologická a technická opatření zaměřená na ochranu půdy a vodohospodářské poměry uPovinnost: uvlastníka lesa, pokud orgán OSSL popř. VHO nerozhodne o tom, že jde o opatření ve veřejném zájmu u Ochrana vod a průřezové nástroje ochrany životního prostředí uBlíže viz výukové období podzim 2019 u uPosuzování vlivů na životní prostředí uIntegrované povolení uOdpovědnostní vztahy uEkonomické nástroje uVlastnictví a životní prostředí uProcesy podle stavebního zákona uÚčast veřejnosti při ochraně životního prostředí uPrávo na příznivé životní prostředí Doporučené studijní materiály u uJančářová, I. a kolektiv. Právo životního prostředí, zvláštní část, MU Brno, 2016 uHoráček, Zdeněk, Král, Miroslav, Strnad, Zdeněk, Vytejčková Veronika. Vodní zákon, komentář, III: vydání, SONDY, s.r.o., Praha 2015 uStrnad, Zdeněk a kol.: Vodní právo, II. Vydání, Jihočeská univerzita, České Budějovice, 2015 uPrůchová, Ivana, Hanák, Jakub a kolektiv. Voda v právních vztazích, MU Brno 2014, uKolektiv autorů: Ochrana vod, Kancelář VOP ve spolupráci s Wolters Kluwer,a.s., 2015, ISBN 978-80-7478915-1 (pdf. Wlters Kluwer, ISBN 978-80-87949-23-8 (pdf. KVOP, Brno) uJančářová, I.: Ochrana vod, prezentace přednášky, jaro 2015, dostupné na:https://is.muni.cz/auth/el/1422/jaro2015/MX001Zk/um/ uPekárek, Milan a kolektiv: Pozemkové právo, MU, Brno, 2015 uObrázky: uhttp://www.chrlice.brno.cz/ uhttp://www.ceskatelevize.cz/porady/1148200548-zpet-k-pramenum/204562233000003-reka-bez-pramene/ u u . uhttp://www.nase-voda.cz/ uhttp://portal.chmi.cz/#! Děkuji za pozornostJ u