PRÁVNÍ REŽIM OCHRANY LESA PŽP I – JARO 2019 IVANA PRŮCHOVÁ \\flsrv\profiles\1855\Documents\My Pictures\2015-09-15 fotky září 2015\fotky září 2015 2024.jpg \\flsrv\profiles\1855\Documents\My Pictures\2015-09-15 fotky září 2015\fotky září 2015 1378.jpg \\flsrv\profiles\1855\Desktop\OBRÁZKY\PP-obrázky\vltava-vyhled-na-trebenice-208.jpg OSNOVA: ¢Funkce lesů, les jako složka životního prostředí ¢Stav lesů —Klimatické změny, kalamity, způsob hospodaření a ochrany - ? možnosti a meze právní regulace —Stanovisko Komise ŽP AV ČR ke stavu českého lesnictví zde —význam inventarizace lesů ¢Prameny —Vzájemné vztahy ¢Pojmy a jejich význam pro ochranu lesa ¢Les jako složka životního prostředí ¢Obecné užívání lesů a jeho limity ¢Hospodaření v lesích —Oblastní plánování —Lesní hospodářské plány, lesní hospodářské osnovy —Administrativní nástroje —Hospodaření v lesích v ¢ běžných situacích – diferenciace dle kategorie lesa a území (ZCHÚ, Natura 2000) ¢ mimořádných/kalamitních situacích —Evidence —Kompenzace za omezení při hospodaření —Podpora hospodaření v lesích ¢Rozvojové činnosti a ochrana lesa —Koncepční nástroje —Administrativní nástroje ¢Odpovědnostní vztahy ¢Organizační zabezpečení FUNKCE LESA ¢ ¢ ¢ ¢ ¢ PRODUKČNÍ (les jako obnovitelný zdroj) MIMOPRODUKČNÍ: -Zejména: - -KLIMATICKÁ - -PŮDOOCHRANNÁ - -VODOOCHRANNÁ - -EKOLOGICKÁ (mj. ZVĚŘ, ROSTLINSTVO, EKOSYSTÉMY), - -KRAJINOTVORNÁ - -REKREAČNÍ - - PŘÍRODNÍ LESNÍ OBLASTI (41) – VIZ BLÍŽE OBLASTNÍ PLÁNOVÁNÍ Klimatické změny a les Výhled: Změna produkčního potenciálu smrku v období 2071-2100 oproti období 1961-1990 na současné lesní půdě. Pro orientaci jsou zobrazeny hranice přírodních lesních oblastí (PLO). Sloupcový graf znázorňuje změnu produkčních podmínek v jednotlivých PLO. LESY V ČR ¢Česká republika —lesní pozemky pokrývají 33,9 % ( pozn. procento se dílčím způsobem liší od zdroje, který údaj uvádí) z celkového území státu —Konkrétní údaje viz: ¢Souhrnné údaje o půdním fondu ČR ¢Dostupné zde —Zpráva o stavu lesa a lesního hospodářství ČR 2017 a dřívější ¢Dostupné na: zde ¢(odkaz i v interaktivní osnově předmětu Lesní právo) —Národní inventarizace lesů zde — —Výhled: ¢STAV LESŮ ¢Z HLEDISKA —KVANTITATVNÍHO —KVALITATIVNÍHO ¢ ¢ DISKUSE K ROLI (možnostem a mezím) PRÁVA 6 PODÍL LESNÍCH POZEMKŮ PROCENTECH V OKRESECH – ROK 2016 ZDROJ: ČÚZK 7 VÝVOJ CELKOVÉ VÝMĚRY LESNÍCH POZEMKŮ ¢Zdroj:Ústav pro hospodářskou úpravu lesů ¢zde 8 vymery les pozemku VLASTNICKÉ VZTAHY V LESÍCH - ROK 2017 ¢Vlastnické vztahy v lesích ČR ¢Vlastnictví ¢Porostní plocha (ha) % ¢Státní lesy 1 461 370 56,04% ¢z toho —LČR s. p. 1 218 005 46,71% —Vojenské lesy a statky ČR, s. p. 122 003 4,68 % —lesy MŽP (NP) 95 495 3,66 % —lesy MŽP (AOPK) 1 663 0,06 % —krajské lesy (střední školy aj.) 1 646 0,06 % —ostatní 22 558 0,87 % ¢Právnické osoby 81 476 3,12 % ¢Obecní a městské lesy 446 772 17,13 % ¢Lesy církevní a náboženských spol. 86 682 3,32 % ¢Lesní družstva a společnosti 30 765 1,18 % ¢ Lesy ve vlastnictví fyzických osob 500 108 19,18 % ¢Ostatní (nezařazené) lesy 666 0,03 % ¢Celkem 2 607 841 100,00 ha ¢ ¢ ¢ ¢ ¢ ¢Poznámka: Údaje uváděné v tabulce vychází z dat lesních hospodářských plánů dostupných v informačním a datovém centru ÚHÚL k 31. 12. 2017. Údaje o probíhajícím majetkovém vyrovnání s církvemi a náboženskými společnostmi jsou uvedeny v kapitole 1.2.1. Aktuální informace lze najít také na webových stránkách LČR. Pramen: ÚHÚL 9 NÁRODNÍ INVENTARIZACE LESŮ (NIL) ¢NIP I: —Nařízení vlády č.193/2000 Sb, kterým se vyhlašuje provedení inventarizace lesů v letech 2001 až 2004 —„1. cyklus“ ¢NIP II: ¢Nařízení vlády č. 247/2009 Sb, kterým se vyhlašuje provedení inventarizace lesů v letech 2011 až 2015 ¢„ 2. Cyklus“. ¢Výsledky: zde ¢2016 – 2020 a násl: kontinuální inventarizace — dosud nevydáno nařízení vlády — —Informace k NIL I i II viz blíže zde ¢ 10 DLOUHODOBÉ CÍLE STÁTNÍ LESNICKÉ POLITIKY ¢ZÁSADY STÁTNÍ LESNICKÉ POLITIKY —Usnesení vlády ČR č. j. 854 ze dne 21. listopadu 2012 ¢1. Zajistit zachování lesa a lesní půdy pro budoucí generace. ¢2. Zvyšovat konkurenceschopnost lesního hospodářství. ¢3. Zvyšovat biodiverzitu v lesních ekosystémech, jejich celistvost a ekologickou stabilitu. ¢4. Posílit význam lesa a lesního hospodářství pro ekonomický rozvoj venkova. ¢5. Posílit význam školství, výzkumu a inovací v lesním hospodářství. —Blíže viz: http://eagri.cz/public/web/file/180842/ZSLP_2012.pdf ¢NÁRODNÍ LESNICKÝ PROGRAM do roku 2013 - zde —Závěry a doporučení Koordinační rady pro realizaci NLP II zde —K realizaci cílů: závěry jsou nadále obsahově využívány a rozpracovávány + ve spoj. s dalšími nástroji na úrovni EU a ČR ¢STRATEGIE resortu Ministerstva zemědělství České republiky s výhledem do roku 2030 mj. i pro RESORT LESNICTVÍ — usnesení vlády č. 392 ze dne 2.5.2016 — dostupné zde ¢ 11 EVROPSKÁ UNIE ¢ ¢Usnesení Evropského parlamentu ze dne 28. dubna 2015 o nové strategii EU v oblasti lesnictví: pro lesy a odvětví založená na lesnictví (2014/2223(INI)) ¢ ¢dostupné: ¢ —http://www.europarl.europa.eu/sides/getDoc.do?pubRef=-//EP//TEXT+TA+P8-TA-2015-0109+0+DOC+XML+V0// CS — — 12 PRAMENY ¢Zák. č. 289/1995 Sb., o lesích, ve znění pozdějších předpisů —Prováděcí předpisy k lesnímu zákonu — ¢Zákon č. 114/1992 Sb.., o ochraně přírody a krajiny, ve znění pozdějších předpisů ¢zejména: —Les jako významný krajinný prvek ex lege —Závazná stanoviska orgánů ochrany přírody ke schválení lesních hospodářských plánů, lesních hospodářských osnov, odlesňování a zalesňování pozemků nad 0,5 ha, k výstavbě lesních cesta lesních melioračních systémů —Lesy na území národních parků —Lesy a NATURA 2000 —Náhrady za ztížení lesního hospodaření — ¢Zákon č. 282/1991 Sb., o České inspekci životního prostředí a její působnosti v ochraně lese, ve znění pozdějších předpisů —Opatření k nápravě —Správní trestání ¢ 13 K NOVELIZACÍM LESNÍHO ZÁKONA 2019 OPATŘENÍ OBECNÉ POVAHY, KTERÝM MINISTERSTVO ZEMĚDĚLSTVÍ ROZHODLO O NÁSLEDUJÍCÍCH OPATŘENÍCH ODCHYLNÝCH OD USTANOVENÍ § 31 ODST. 6, § 32 ODST. 1 A § 33 ODST. 1 AŽ 3 LESNÍHO ZÁKONA VČ. PŘÍLOHY: ZDE ¢Výňatek: ¢Ministerstvo zemědělství rozhodlo o následujících opatřeních odchylných od ustanovení § 31 odst. 6, § 32 odst. 1 a § 33 odst. 1 až 3 lesního zákona ¢1. V lesích na území České republiky, s výjimkou lesů na území národních parků a jejich ochranných pásem, se stanoví, že na kůrovcové souše se až do 31. prosince 2022 nevztahuje povinnost vlastníka lesa přednostně zpracovat těžbu nahodilou; povinnost vlastníka lesa aktivně vyhledávat kůrovcové stromy, provádět jejich včasnou těžbu a účinnou asanaci zůstává zachována; ¢ ¢2. V lesích na území, které je tvořeno katastrálními územími, jež jsou uvedena v příloze č. 1 tohoto opatření obecné povahy, která je jeho nedílnou součástí —2. 1. se stanoví, že vlastník lesa není povinen používat jako obranná opatření lapače a klást lapáky; povinnost vlastníka lesa aktivně vyhledávat kůrovcové stromy, provádět jejich včasnou těžbu a účinnou asanaci zůstává zachována; —2. 2. se stanoví, že holina vzniklá na lesních pozemcích v důsledku nahodilé těžby musí být zalesněna do 5 let a lesní porosty na ní zajištěny do 10 let od jejího vzniku; —2. 3. se povoluje, aby při zalesňování kalamitních holin o souvislé výměře větší než 2 ha byly ponechány nezalesněné pruhy o šířce až 5 metrů ve vzdálenosti přiměřené velikosti, terénním a ostatním poměrům zalesňované plochy, minimálně 20 metrů, a tam, kde kalamitní holina tvoří okraj lesa, se povoluje ponechat nezalesněný pruh o šířce až 5 metrů pro vytvoření porostního pláště; —2. 4. se stanoví, že pokud vlastník lesa ponechá nezalesněný pruh nebo pruhy podle bodu 2. 3., považují se tyto pruhy za bezlesí a o jejich plochu je možno snížit plochu určenou k zalesnění v rámci plochy holiny ¢ ¢ VYBRANÉ SOUVISEJÍCÍ NOVELIZACE JINÝCH ZÁKONŮ S DOPADY VE K LESNÍMU PROSTŘEDÍ 2019 VÝHLED NOVELIAZAČNÍCH KROKŮ? ¢ ¢Stavební zákon ve spoj. s vodním zákonem (poslanecký návrh) —PS PČR TISK. Č. 321/0 ZDE ¢ ¢Vládní návrh novely vodního zákona („mj. „zvládání sucha“): ZDE ¢ ¢ ¢? Výhled novelizací „lesnické legislativy“ — ?další dílčí novelizace — ?nový lesní zákon – diskuse (mj. AV ČR) — —DISKUSE ¢SYSTÉM PRÁVNÍ REGULACE ¢MOŽNOSTI A MEZE PRÁVNÍ REGULACE ¢ AD PRAMENY ¢Další prameny —zák.č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu, ve znění pozdějších předpisů —zák.č. 256/2013 Sb., o katastru nemovitostí (katastrální zákon) —Zák.č. 449/2001 Sb., o myslivosti —Zák.č.254/2001 Sb., vodní zákon —Zákon č. 250/2016 Sb. o přestupcích a řízení o nich + doprovodné zákony k němu —Zák.č. 40/2009 Sb., trestní zákoník, —Zák.č. 418/2011 Sb. o trestní odpovědnosti právnických osob —procesní předpisy — — ¢Majetkoprávní předpisy —OZ —Zákon o majetku ČR —Zákon o státní podniku — — — — — — ¢ ¢ 17 ZÁKLADNÍ POJMY ¢ LES A LESNÍ POROST ¢ ¢les: —lesní porosty s jejich prostředím a pozemky určené k plnění funkcí lesa (§ 2 a) LZ) ¢Majetkoprávně: ¢pozemku+porost ¢porost je součástí pozemku ¢ ¢lesní porost: —stromy a keře lesních dřevin, které v daných podmínkách plní funkce lesa (§ 2 odst. c) LZ) 19 POZEMKY URČENÉ K PLNĚNÍ FUNKCÍ LESA (PUPFL) § 3 LZ ¢Pozemky určené k plnění funkcí lesa : —a) „lesní pozemky“: ¢pozemky s lesními porosty a plochy, na nichž byly lesní porosty odstraněny za účelem obnovy, ¢lesní průseky ¢nezpevněné lesní cesty, nejsou-li širší než 4 m, ¢pozemky, na nichž byly lesní porosty dočasně odstraněny na základě rozhodnutí orgánu státní správy lesů podle § 13 odst. 1 LZ ¢ — — —b) "jiné pozemky„: ¢zpevněné lesní cesty, ¢drobné vodní plochy, ¢ostatní plochy, pozemky nad horní hranicí dřevinné vegetace (hole), s výjimkou pozemků zastavěných a jejich příjezdních komunikací, ¢lesní pastviny a políčka pro zvěř ¢ ¢pokud nejsou součástí zemědělského půdního fondu a jestliže s lesem souvisejí nebo slouží lesnímu hospodářství ¢ ¢ 20 \\flsrv\profiles\1855\Desktop\OBRÁZKY\PP-obrázky\lesní cesta.jpg \\flsrv\profiles\1855\Desktop\OBRÁZKY\PP-obrázky\lesní cesta2.jpg POZEMKY URČENÉ K PLNĚNÍ FUNKCÍ LESA NEGATIVNÍ VYMEZENÍ ,POCHYBNOSTI (§ 3 /2 LZ) ¢NEGATIVNÍ VYMEZENÍ: ¢školky a plantáže lesních dřevin založené na pozemcích, které nejsou určeny k plnění funkcí lesa, pokud orgán státní správy lesů na návrh vlastníka pozemku nerozhodne jinak. —Z judikatury: ¢Rozsudek Nejvyššího soudu ze dne 31.8.2004, sp.zn. 25 Cdo 73/2004 ¢„lesní školka není pozemkem určeným k plnění funkcí lesa, ale slouží jako reproduční (sadební) materiál k obnově lesa, případně k ozelenění veřejných prostranství, zahrad, k prodeji apod. ¢POCHYBNOSTI ¢V pochybnostech o tom, zda jde o pozemky určené k plnění funkcí lesa, rozhoduje orgán státní správy lesů —Obecní úřad obce s rozšířenou působností — ¢ ¢ 21 KATEGORIZACE LESA ¢Lesy se člení podle převažujících funkcí do 3 kategorií: ¢ —lesy ochranné, —lesy zvláštního určení, —lesy hospodářské ¢ ty, které nejsou zařazeny ani do kategorie lesů ochranných, ani zvláštního určení — ¢Mechanismus: ¢zařazení do příslušné kategorie ¢vyřazení z příslušné kategorie 22 KATEGORIZACE LESŮ – VÝVOJ KATEGORIZACE LESŮ V % (ZDROJ: ZPRÁVA O STAVU LESA A LH ZA ROK 2014) 23 KATEGORIZACE LESŮ Vojenské lesy Lesy pod vlivem imisí 4 pásma ohrožení (vyhl. č. 78/1996 Sb.- ? novelizace) LESY OCHRANNÉ •Pojem: • •lesy na mimořádně nepříznivých stanovištích (sutě, kamenná moře, prudké svahy, strže, nestabilizované náplavy a písky, rašeliniště, odvaly a výsypky apod.), •vysokohorské lesy pod hranicí stromové vegetace chránící níže položené lesy a lesy na exponovaných hřebenech, •lesy v klečovém lesním vegetačním stupni. • •Zařazení/vyřazení na základě rozhodnutí orgánu státní správy lesů ( krajský úřad,s výjimkou vojenských lesů – zde Vojenský lesní úřad). • na návrh vlastníka lesa nebo • z vlastního podnětu. 25 LESY ZVLÁŠTNÍHO URČENÍ • •ex lege: •lesy zvláštního určení jsou lesy, které nejsou lesy ochrannými a nacházejí se •v pásmech hygienické ochrany vodních zdrojů I. stupně, • •v ochranných pásmech zdrojů přírodních léčivých a stolních minerálních vod • •na území národních parků a národních přírodních rezervací • 26 LESY ZVLÁŠTNÍHO URČENÍ ¢Na základě rozhodnutí orgánu státní správy lesů (na návrh vlastníka nebo z vlastního podnětu) —Lesy: ¢ v prvních zónách chráněných krajinných oblastí a lesy v přírodních rezervacích a přírodních památkách, ¢lázeňské, ¢příměstské a další lesy se zvýšenou rekreační funkcí sloužící lesnickému výzkumu a lesnické výuce, ¢se zvýšenou funkcí půdoochrannou, vodoochrannou, klimatickou nebo krajinotvornou ¢potřebné pro zachování biologické různorodosti ¢v uznaných oborách a v samostatných bažantnicích ¢v nichž jiný důležitý veřejný zájem vyžaduje odlišný způsob hospodaření. ¢ 27 LESY POD VLIVEM IMISÍ ¢ ¢Vyskytují se v rámci všech kategorií lesa se lze setkat s lesy pod vlivem imisí —zařazují se do čtyř pásem ohrožení. —pásma ohrožení ¢- viz vyhl. Mze č. 78/1996 Sb., o stanovení pásem ohrožení lesů pod vlivem imisí ¢ 28 > PRÁVNÍ REŽIM LESA A JEHO OCHRANY – VZÁJEMNÉ VZTAHY ¢ Obecné užívání lesů Nástroje: -administrativní -sankční Hospodaření v lese „běžné“ x mimořádné události Nástroje: - koncepční -administrativní -ekonomické - sankční Ochrana lesa před odnímáním pro jiné účely, omezení plnění funkcí lesa („rozvojové činnosti“) Nástroje: - koncepční -administrativní - ekonomické - sankční Subjekty, organizační zabezpečení > Les jako složka životního prostředí Specifika ochrany lesa jako součásti přírody a krajiny Zalesňování nelesních pozemků Nástroje: -koncepční -administrativní -ekonomické -sankční - Vlastnické vztahy, služebnosti, odvozená užívací práva Blíže viz též již Pozemkové právo – podzim 2018 Základní povinnosti (§ 11 LZ) – KAŽDÝ, VLASTNÍK ZÁKLADNÍ POVINNOSTI ¢§ 11 LZ ¢KAŽDÝ: —OBECNÁ PREVENČNÍ POVINNOST ¢ předcházet ohrožování nebo poškozování lesa, objektů a zařízení sloužících hospodaření v lese —ZÁKAZ UŽÍT LESNÍ POZEMKY BEZ POVOLENÍ K JINÝM ÚČELŮM, pokud lesní zákon nestanoví jinak ¢ ¢VLASTNÍK —hospodařit tak, nepoškozoval zájmy jiných vlastníků lesů a funkce lesa byly zachovány — —chránit genofond lesních dřevin — —právo na náhradu újmy v důsledku omezení hospodaření v lese ¢podrobněji viz též dále LES JAKO SLOŽKA ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ SPECIFIKA OCHRANY LESA JAKO SOUČÁSTI PŘÍRODY A KRAJINY ¢Les jako významný krajinný prvek ex lege ¢ ¢Les jako ekosystém a biotop ¢ ¢Závazné stanovisko orgánu ochrany přírody je nezbytné k odlesňování a zalesňování pozemků nad 0,5 ha a k výstavbě lesních cest a lesních melioračních systémů.. — ¢Závazné stanovisko orgánu ochrany přírody ve vztahu k LHP —za splnění zákonných limitů ¢ ¢Lesy a zvláště chráněná území ¢ ¢Lesy a rostliny a živočichové —Obecná ochrana, zvláštní ochrana, zvěř — ¢Lesy a NATURA 2000 ¢ ¢Náhrada za omezení lesního hospodaření v zájmu ochrany přírody ¢ ¢ ¢ 31 OBECNÉ UŽÍVÁNÍ LESŮ A JEHO LIMITY C:\Users\1855\Desktop\obrázky výuka\Vojtík a Marťakvěten2015.jpg C:\Users\1855\Desktop\obrázky výuka\houby v lese.jpg \\flsrv\profiles\1855\Desktop\OBRÁZKY\PP-obrázky\lesní cesta.jpg \\flsrv\profiles\1855\Desktop\OBRÁZKY\PP-obrázky\lesní cesta2.jpg OBECNÉ UŽÍVÁNÍ LESŮ ¢veřejný zájem na umožnění veřejnosti využívat lesy pro jejich funkce ¢ bez ohledu na majetkoprávní reřim ¢ omezení a limity ¢ ¢Každý má právo ¢vstupovat do lesa na vlastní nebezpečí ¢ ¢Rozsudek Nejvyššího soudu ze dne 28. 2.2013 25 sp.zn. Cdo 3154/2011 ¢ ¢sbírat pro vlastní potřebu lesní plody a suchou na zemi ležící klest. ¢ ¢povinnost les nepoškozovat, nenarušovat lesní prostředí a dbát pokynů vlastníka, popřípadě nájemce lesa a jeho zaměstnanců. — ¢Chovatelé včel —mohou se souhlasem vlastníka lesa a v zájmu podpory ekologické rovnováhy, opylování rostlin, využití medovice a zlepšení produkce semen lesních dřevin ¢ ¢ 33 OBECNÉ UŽÍVÁNÍ LESŮ ¢ ¢omezení dle zvláštních předpisů nebo na základě nich (zákon o myslivosti, zákon o ochraně přírody a krajiny, zákon o zajišťování obrany České republiky) ¢ ¢omezení obecného užívání lesů ¢ ¢zákazy (§ 20 LZ) —výjimky ze zákazů — ¢vztahy odpovědnosti: —přestupky: § 53 LZ —TZ —náhrada újmy ORGANIZOVANÉ NEBO HROMADNÉ SPORTOVNÍ AKCE LESE ¢Podmínky realizace aktivit/konkrétních akcí —LESNÍ ZÁKON (§ 20/5) —+ dle povahy „aktivity“ další předpisy řešící „dotčené zájmy“ (např. zákon o ochraně přírody a krajiny, zákon o myslivosti, zákon o ochraně veřejného zdraví, zákon o odpadech…) — ¢Např. orientační běh —Zdroj zde ¢ ČR – BLÍŽE ZDE SINGELTRAIL MORAVSKÝ KRAS SINGLETRAIL MORAVSKÝ KRAS ZDE SNÍMEK: TRASA MARIÁNSKÉ ÚDOLÍ BLÍŽE NAPŘ. ZDE ZDE LESNÍ MATEŘSKÉ ŠKOLKY J NAPŘ. BLÍŽE ZDE ¢Vztah k lesu —nepřímý ¢např. budova/jiný objekt LMŠ se nachází mimo les, vzdělávací programy o lese atd. —přímý ¢zázemí“ LMŠ - se nachází přímo v lese ¢pohyb dětí a dalších osob v lese ¢ ORGANIZOVANÉ AKCE V LESE: DIVADLO ¢Pohádková rezervace —Hořice na Šumavě ¢zde ¢ ¢zde ¢ ¢ ORGANIZOVANÉ AKCE V LESE: DIVADLO ¢Pohádková rezervace —Hořice na Šumavě ¢zde ¢ ¢zde ¢ ¢ HOSPODAŘENÍ V LESE C:\Users\1855\Desktop\obrázky výuka\hospodaření v lese.jpg C:\Users\1855\Desktop\obrázky výuka\těžba dřeva.jpg C:\Users\1855\Desktop\obrázky výuka\težba dřeva - zákaz vstupi.jpg C:\Users\1855\Desktop\obrázky výuka\těžba 4.jpg C:\Users\1855\Desktop\obrázky výuka\oplocenka 2.jpg HOSPODAŘENÍ V LESE - POJMY ¢ ¢hospodaření v lese —obnova —ochrana —těžba —výchova — lesních porostů —ostatní činnosti zabezpečující plnění funkcí lesa ¢ ¢ ¢výchova lesa —pozitivně: ¢opatření ovlivňující ¢druhovou a prostorovou skladbu, ¢růst, vývoj, zdravotní stav, odolnost a kvalitu lesního porostu s cílem zabezpečit plnění funkcí lesa —negativně: ¢ výchovou není těžba mýtní NÁSTROJE HOSPODAŘENÍ V LESE ¢ ¢Koncepční nástroje — —Oblastní plány rozvoje lesa: Ø ØNástroj státní lesnické politiky ØRámcové zásady hospodaření v lesích Ø ¢diferencovány dle přírodních lesních oblastí – ČR – 41 PLO ¢dostupné zde — ukázka viz dále ¢zpracovávají se zpravidla na 20 let. ¢ ¢zadává je a schvaluje ministerstvo zemědělství ¢ ¢Vyhláška 298/2018 Sb. o zpracování oblastních plánů rozvoje lesů a o vymezení hospodářských souborů — 43 PŘÍRODNÍ LESNÍ OBLASTI PLO Č.22 KRKONOŠE LESNÍ HOSPODÁŘSKÉ PLÁNOVÁNÍ ¢ ¢Lesní hospodářské plány — zpracovává vlastník lesa (nese náklady), ¢Povinné pro pro: ØPO nakládající se státními lesy ØPO a FO vlastnící více jak 50 ha v obvodu schvalujícího orgánu (krajský úřad) ØPro ostatní osoby jsou dobrovolné. ¢Lesní hospodářské osnovy — zpracovává je OSSL (náklady nese stát) —Oprávnění zpracovat LHP a LHO: ¢jen osoby, jimž byla udělena licence. Je třeba závazné stanovisko OOP ¢Hospodaření bez LHP i LHO —povinnost oznamovací, spolupráce s OLH ¢ ¢ ¢Lesní hospodářská evidence —o plnění závazných ustanovení plánu a o provedené obnově lesa DRUHY TĚŽBY ¢ TĚŽBA ÚMYSLNÁ NAHODILÁ MIMOŘÁDNÁ PŘEDMÝTNÍ MÝTNÍ ZÁKLADNÍ POVINNOSTI PRO HOSPODAŘENÍ V LESE ¢Vlastník lesa je povinen porost obnovovat, přednost má přirozená obnova ¢ ¢Povinnost zvyšovat odolnost lesa a jeho stabilitu (§ 32 odst. 5 LesZ). ¢ ¢TĚŽBA DŘÍVÍ: ¢přednostně se provádí těžba nahodilá, ochrana před vývojem škodlivých organismů. ¢ ¢zákaz provádět mýtní těžbu úmyslnou v lesech mladších než 80 let. Lze udělit výjimku (LHP, LHO, rozhodnutí). ¢ ¢ZALESNĚNÍ ¢Holina musí být zalesněna do 2 let a porosty zajištěny do 7 let. Lze udělit výjimku (LHP, LHO, rozhodnutím). ¢ LESNÍ DOPRAVA ¢Pojem (§ 34 LZ) —Přibližování, uskladnění, odvoz dříví — —povinnost provádět tak, aby nedocházelo k nepřiměřenému poškozování lesa a ostatních pozemků — —ochrana stability lesa při výstavbě a údržbě přibližovacích linek, lesní dopravní sítě — —oprávnění v případě, že nelze účelu dosáhnout jinak. užívat cizí pozemky k lesní dopravě ¢v nezbytné míře, po nezbytnou dobu, za náhradu ¢podmínky: ¢dohoda s vlastníkem či nájemcem(pachtýřem) dotčených pozemků ¢rozhodnutím orgány státní správy lesů, nedojde - li k dohodě ¢ ¢ TĚŽBA, PŘIBLIŽOVÁNÍ, ODVOZ DŘEVA ¢ ¢Příklady: —těžba, lesní doprava ¢zde — —stahování kmenů koněm ¢zde NÁHRADA ÚJMY ZPŮSOBENÉ OMEZENÍM HOSPODAŘENÍ V LESÍCH ¢ ¢Lesní zákon ¢§ 11 odst. 3 LZ zákona ¢Obecné ustanovení, s ohledem na § 58 zákona o ochraně přírody v aplikační praxi v současné době nevyužíváno ¢ ¢Náhrada újmy způsobené omezením hospodaření v lesech ochranných a lesech zvláštního určení —§ 36 LesZ —Poskytuje ji stát, který však může uložit třetí osobě povinnost poskytnout náhradu. ¢Náhrada dle § 22 odst. 2 LesZ (bezpečnost) ¢Náhrada dle § 34 odst. 4 LesZ (lesní doprava) ¢Náhrada dle § 35 LesZ (meliorace a hrazení bystřin) NÁHRADA ÚJMY ZPŮSOBENÉ OMEZENÍM HOSPODAŘENÍ V LESÍCH ¢ ¢Zákon o ochraně přírody a krajiny ¢ —Náhrada za ztížení lesního hospodaření dle § 58 ZOPK - újma musí mít původ v zákoně o ochraně přírody a krajiny; — —Vyhl.č. 335/2006 Sb. ¢způsob výpočtu náhrady PODPORA HOSPODAŘENÍ V LESÍCH ¢§ 46 LZ ¢Stát podporuje hospodaření v lesích poskytováním služeb nebo finančních příspěvků vlastníkům lesů. ¢Finanční příspěvky (demonstrativní výčet) — ekologické a k přírodě šetrné technologie při hospodaření v lese, — obnovu, zajištění a výchovu lesních porostů do 40 let věku, — zvyšování podílu melioračních a zpevňujících dřevin, —opatření k obnově lesů poškozených imisemi a lesů chřadnoucích vinou antropogenních vlivů, —opatření k obnově porostů s nevhodnou nebo náhradní dřevinnou skladbou (rekonstrukce nebo přeměna porostu), —opatření k zalesnění v horských polohách, —ochranu lesa, —opatření k zajištění mimoprodukčních funkcí lesa, opatření k zajištění proti lesním hmyzím škůdcům a opatření při jiných mimořádných okolnostech a nepředvídatelných škodách ohrožujících stav lesů, přesahujících možnosti vlastníka lesa ¢Finanční příspěvky na hospodaření v lesích, ochranu lesa – bližší info např. zde ¢Nař.vl.č. 30/2004 Sb. o stanovení závazných pravidel poskytování finančních příspěvků na hospodaření v lesích a na vybrané myslivecké činnosti, ve znění nař.vl. 245/2018 Sb. ¢EU - dotační tituly ¢Blíže k dotacím: http://eagri.cz/public/web/mze/lesy/dotace-a-programy/ —, MIMOŘÁDNÉ UDÁLOSTI V LESE C:\Users\1855\Desktop\obrázky výuka\PP3c92df_173546_1109998.jpg C:\Users\1855\Desktop\obrázky výuka\pozar_lesa-696x465.jpg C:\Users\1855\Desktop\obrázky výuka\sněhová kalamita.jpg MIMOŘÁDNÉ UDÁLOSTI V LESE ¢Z médií např: —Klimatické změny + kalamity (např. kůrovec, větrné , sněhové kalamity) ¢? Vzájemné vztahy ¢? Řešení – možnosti a meze právní regulace ¢ ¢ ¢ ¢ ¢ ¢zde C:\Users\1855\Desktop\obrázky výuka\PP3c92df_173546_1109998.jpg LESNÍ ZÁKON ¢§ 32 LZ: —Vlastník lesa je povinen provádět taková opatření, aby se předcházelo a zabránilo působení škodlivých činitelů na les, zejména —PREVENCE : ¢zjišťovat a evidovat výskyt a rozsah škodlivých činitelů a jimi působených poškození důležitých pro pozdější průkaznost provedených opatření; při zvýšeném výskytu neprodleně informovat místně příslušný orgán státní správy lesů a provést nezbytná opatření, ¢preventivně bránit vývoji, šíření a přemnožení škodlivých organismů, ¢provádět preventivní opatření proti vzniku lesních požárů ¢Vlastník lesa je povinen hospodařit v lese tak, aby jeho činností nebyly ohroženy lesy sousedních vlastníků. ¢Výhled: novelizace LZ ¢! + Ve spoj. s § 51 a 51a LZ LESNÍ ZÁKON ¢ ¢VZNIK MIMOŘÁDNÝCH OKOLNOSTÍ A NEPŘEDVÍDFANÝCH ŠKOD v lese - § 32/2 LZ (větrné a sněhové kalamity, přemnožení škůdců, nebezpečí vzniku požárů v období sucha apod.) vlastník lesa povinen: —činit bezodkladná opatření k jejich odstranění a pro zmírnění jejich následků. ¢ ¢Orgán státní správy lesů může vlastníku lesa nařídit tato opatření —zastavení jiných těžeb než těžeb nahodilých a zpracování těžeb nahodilých ve stanoveném rozsahu a termínu, —provedení ochranného zásahu směřujícího k zastavení šíření nebo k hubení škodlivých organismů, —zničení napadených semen a sazenic, —průkazné označování a evidenci vytěženého dřeva, —omezení nakládání se dřevem, semeny nebo sazenicemi lesních dřevin. — ¢Opatření může orgán státní správy lesů uložit —Rozhodnutím —Opatřením obecné povahy .(dle novely LZ zákone č. 90/2019 Sb. ) ¢ ¢ ¢Výhled novelizace ¢PS PČR: Tisk č. 382 § 51a odchylná opatření v případech mimořádných situacích Schváleno – zákon č. 90/2019 Sb., účinnost 2.4.2019 ¢- VZTAH ¢PS PČR Tisk č. 408 (projednávání ve výborech) ¢ ¢ KŮROVCOVÁ KALAMITA ČR – OPATŘENÍ 2019 : ZDROJ ZDE OPATŘENÍ DLE RAJONIZACE/ZONACE : ZDE „ROZVOJOVÉ ČINNOSTI“ A OCHRANA LESA ¢např. z historie: —mj. velký zábor lesa ¢ ¢Masarykův okruh Brno ¢Blíže: —Zde C:\Users\1855\Desktop\obrázky výuka\Masarykův okruh - 1.jpg C:\Users\1855\Desktop\obrázky výuka\Masarykův okruh 2.jpg C:\Users\1855\Desktop\obrázky výuka\Masaryův okruh 5.jpg \\flsrv\profiles\1855\Desktop\315_inka-brno-dalsi-zajimavosti-masarykuv-okruh-00.jpg PRŮŘEZOVÉ NÁSTROJE A SUBJEKTY OCHRANY ¢územní plánování —Orgány územního plánování —projektanti —dotčené orgány, ÚSC, dotčená veřejnost, vlastníci ¢speciální nástroje ve vztahu k vlivu na životní prostředí —Hodnocení koncepcí (SEA) a záměrů (EIA) —Zákazy - výjimky z nich ¢realizace —stavební činnost —geologický průzkum —těžba nerostů ¢ukončení —rekultivace — — ODNĚTÍ POZEMKŮ PLNĚNÍ FUNKCÍ LESA (§ 15 A NÁSL. VE SPOJ. S § 11 LZ) ¢Časové hledisko: —dočasné —trvalé ¢ ¢Procesně: vazba na procesy podle stavebního zákona (viz dále) ¢ ¢ ¢Poplatek za odnětí (§ 17 LZ) —Ekonomický nástroj ¢ ¢ ODNĚTÍ POZEMKŮ PLNĚNÍ FUNKCÍ LESA A VAZBA NA PROCESY PODLE STAVEBNÍHO ZÁKONA ¢(viz též dále vybrané situace v grafickém zobrazení) ¢ —soulad s územním plánování —územní rozhodování ¢Soulad s územním plánováním ¢Podkladová závazná stanoviska k ÚR dle povahy dotčeného zájmu: ¢LZ: Závazné stanovisko orgánu státní správy lesů ( § 14 odst. 2 LZ) ¢ZOPK: —Závazné stanovisko k odlesnění dle § 4 odst. 3 ZOPK (nad 0,5 ha) —Závazné stanovisko dle § 4 odst 2 – les jako VKP —Dle konkrétní situace souhlas (závazné stanovisko) dle 12 odst. 2 – krajinný ráz —Specifika ve ZCHÚ ¢Územní rozhodnutí (ÚR) ¢Rozhodnutí o odnětí pozemků určených plnění funkcí lesa¨(§ 15 a násl. LZ) ¢Výrok o odnětí ¢Výrok o povinnosti zaplatit poplatek za odnětí ¢Stavební povolení (je-li zapotřebí) ¢Odlesnění (kácení lesních porostů) ¢ ¢ ¢další situace: —zjednodušené postupy (územní souhlas, ohlášení) a společná řízení dle StZ, v nich dotčeny PUPFL — OCHRANA PUPFL ¢Soulad s územním plánováním 63 Souhlas orgánu státní správy lesů § 14/2 LZ = závazné stanovisko Územní rozhodnutí Rozhodnutí orgánu státní správy lesů o odnětí plnění funkcí lesa + rozhodnutí o poplatku § 16,17 LZ Stavební povolení Odlesňování § 16/3 LZ Užívání s/bez kolaudačního souhlasu/kolaudačního rozhodnutí dle § 119 a násl. StZ Realizace záměru OCHRANA PUPFL(LZ) + LES JAKO VKP EX LEGE , LES A KRAJINNÝ RÁZ (ZOPK) ¢Soulad s územním plánováním 64 Souhlas orgánu státní správy lesů § 14/2 LZ = závazné stanovisko Souhlas orgánu ochrany přírody Les a krajinný ráz § 12/2 ZOPK = závazné stanovisko Územní rozhodnutí Rozhodnutí orgánu státní správy lesů o odnětí plnění funkcí lesa + rozhodnutí o poplatku § 16,17 LZ Stavební povolení Odlesňování § 16/3 LZ Užívání: s/bez kolaudačního souhlasu/kolaudačního rozhodnutí dle § 119 a násl. StZ Realizace záměru Souhlas orgánu ochrany přírody Les jakoVKP ex lege § 4/2 ZOPK = závazné stanovisko PUPFL + ZVLÁŠTĚ CHRÁNĚNÁ ÚZEMÍ DLE ZÁKONA O OCHRANĚ PŘÍRODY A KRAJINY ¢+ navíc PŘED ÚZEMNÍM ROZHODNUTÍM: —Rozhodnutí orgánu ochrany přírody a krajiny dle § 43 ZOPK —Závazné stanovisko dle § 44 ZOPK — 65 Rozhodnutí orgánu ochrany přírody o výjimce dle § 43 ZOPK Závazné stanovisko orgánu ochrany přírody dle § 44 ZOPK Územní rozhodnutí PUPFL Souhlas s odnětím § 14/2 LZ OMEZENÍ VYUŽÍVÁNÍ POZEMKŮ PRO PLNĚNÍ FUNKCÍ LESA ¢časové hledisko: —dočasně —trvalé ¢ ¢neplatí se poplatek za odnětí „OCHRANNÉ PÁSMO“ LESA ¢§ 14 odst. 2 LZ —50 m od okraje lesa ¢ dotčenost jinými aktivitami ¢ nutný souhlas orgánu státní správy lesů ¢ ¢nová výstavba/umístění mimo ochranné pásmo-např. zde ¢ ¢ ¢ ¢ ¢ ¢ ¢nová výstavba/u lesa-v ochranném pásmu např. zde ¢ ¢ ¢ 67 ZALESŇOVÁNÍ NELESNÍCH POZEMKŮ ¢Vazba na procesy podle stavebního zákona ¢Územní plánování ¢Územní rozhodování —Soulad s územním plánováním —Podkladová závazná stanoviska k ÚR ¢LZ: Závazné stanovisko orgánu státní správy lesů ( § 14 odst. 2 LZ ¢ZPF: souhlas s odnětím dle § 9 ZoZPF ¢ZOPK: ¢Závazné stanovisko k zalesnění dle § 4 odst. 3 ZOPK (nad 0,5 ha) ¢Souhlas (závazné stanovisko) dle 12 odst. 2 – krajinný ráz ¢Specifika ve ZCHÚ —Územní rozhodnutí (ÚR) ¢prohlášení pozemku určený k plnění funkcí lesa — § 3 odst. 4 LZ ¢správní rozhodnutí ¢ LESNICKÉ REKULTIVACE ¢zalesňování pozemků dotčených těžbou nerostů —specifika — vazba na zák. č. 44/1988 Sb. a prováděcí předpisy ¢ ¢lesnická rekultivace jedna z více druhů rekultivace území dotčeného těžbou (vedle zemědělské, vodní, ostatní – rekreace, sport atd.) —Koncepční a projektové nástroje (souhrnný plán sanace a rekultivace, plán sanace a rekultivace, zvláštní plán rekultivace, projektová část rekultivace) ¢soulad s nástroji územního plánování ¢posouzení vlivů na ŽP ¢ ¢procesy podle stavebního zákona —územní řízení a na ně navazující OPATŘENÍ K NÁPRAVĚ —§ 51 LZ —Dozor orgány státní správy lesů —Zjištění nedostatků ¢ opatření k odstranění zjištěných nedostatků, popřípadě i opatření ke zlepšení stavu lesů a plnění jejich funkcí. ¢hrozící škody jsou oprávněny rozhodnout o omezení nebo zastavení výroby nebo jiné činnosti v lese až do doby odstranění nedostatků nebo jejich příčin. ¢!!! Novelizace LZ (tisk.č. 382/schváleno) - + § 51a –ODCHYLNÁ OPATŘENÍ V PŘÍPADĚ MIMOŘÁDNÝCH UDÁLOSTÍ ¢ ¢§ 3 zákona o ČIŽP —Česká inspekce životního prostředí —Zjišťování nedostatků a škod na funkcích lesa jako složce životního prostředí, jejich příčiny a původce —Opatření k nápravě —Omezení nebo zastavení výroby nebo jiné činnosti až do doby odstranění nedostatků a jejich příčin ¢ ¢ — ODPOVĚDNOSTNÍ VZTAHY ¢ ¢ ¢Systém odpovědnosti : ¢ ¢Správněprávní odpovědnost ¢ ¢Trestněprávní odpovědnost ¢ ¢Závazky z deliktů (soukromoprávní odpovědnost) ¢ ¢Odpovědnost za ekologickou újmu ¢ SPRÁVNĚPRÁVNÍ ODPOVĚDNOST - ODPOVĚDNOST ZA PŘESTUPKY ¢ —zákon č. 250/2016 Sb. o přestupcích a řízení o nich —zákon č. 183/2017 Sb., kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím zákona o odpovědnosti za přestupky a řízení o nich a zákona o některých přestupcích („doprovodný“ zákon) — —Lesní zákon ¢§ 53,54,56 —Zákon č. 282/1991 Sb. o ČIŽP a její působnosti v oblasti lesa ¢§ 4,5,6 ¢ —Zákon č. 114/1992 Sb. – les a příroda TRESTNĚPRÁVNÍ ODPOVĚDNOST —Zák.č. 40/2009 Sb., trestní zákoník, zák.č. 418/2011 o trestní odpovědnosti právnických osob — —Skutkové podstaty TČ - souvislost s „lesem“ ¢Poškození lesa (§ 295, 296 TZ) ¢Poškození a ohrožení životního prostředí – úmyslné (TZ § 293) ¢Poškození a ohrožení životního prostředí – z hrubé nedbalosti (§ 294 TZ) ¢Obecné ohrožení (§ 272 TZ, § 273 TZ) ¢Krádež (§ 205 TZ) ¢Poškození cizí věci (§ 228 TZ) ¢Zneužívání vlastnictví (§ 229 TZ) — PREVENCE ŠKOD A NÁHRADA ŠKODY A NEMAJETKOVÉ ÚJMY ¢Prevence —Obecná prevenční povinnost (§ 2900 OZ)) —Speciální prevenční povinnosti: — v lesním zákoně: ¢§ 11 LZ ,§ 22 (střety s okolím) § 32 LZ (předcházení působení škodlivých činitelů na les) , § 34 LZ („lesní doprava“), —dle dalších předpisů např. ¢zákon č. 449/2001 Sb. o myslivosti – prevence škody působených zvěří, ¢zákon č. 115/2000 Sb., o prevenci škod působených zvláště chráněnými živočichy ¢ ¢Diskuse: ¢vzájemný vztah, judikatura PREVENCE ŠKOD A NÁHRADA ŠKODY A NEMAJETKOVÉ ÚJMY ¢Závazky z deliktů —NŠ dle 2910 OZ —NŠ způsobená provozní činností (§ 2924 OZ) —NŠ způsobená provozem zvlášť nebezpečným (§ 2925) — NŠ výkon „oprávnění“ na nemovité věci (§ 2926 OZ — —Náhrada nemajetkové újmy při poškození věci (2969/2 OZ) ¢ ¢Speciální případy —NŠ působená zvěří na lesních porostech dle zák.č. 449/2001 Sb. —NŠ působená zvláště chráněnými živočichy dle zák.č. 115/2000 Sb. NÁHRADA ÚJMY ZPŮSOBENÉ V DŮSLEDKU PŮSOBENÍ LESA Odpovědnost za ekologickou újmu —Prameny: ¡Zák.č. 17/1992 Sb., o životním prostředí ¡Zák.č. 167/2008 Sb., o předcházení ekologické újmě a její nápravě ÷Vztah zák.č. 17/1992 Sb. a zák.č. 167/2008 Sb. ÷„les“ ¢není výslovně objektem ¢„zprostředkovaně“ – přírodní stanoviště, půda ÷ ¡Zvláštní („složkové“) předpisy ÷Nápravná opatření ¢Lesní zákon - § 51 ÷ ÷ ÷Vztah zákona o ekologické újmě a jiných předpisů 77 ORGANIZAČNÍ ZABEZPEČENÍ ¢ ORGANIZAČNÍ ZABEZPEČENÍ ¢ ¢- - ¢- obecní úřady obcí s rozšířenou působností, ¢- krajské úřady ¢- Ministerstvo zemědělství ¢ ¢- Vojenský lesní úřad (org.složka Ministerstva obrany). ¢ - vojenské lesy ¢ ¢- Ministerstvo životního prostředí ¢ - orgán vrchního státního dozoru (§ 50 LZ ve spoj. § 19/1 KOmpZ) ¢ ¢ - lesy národních parků: ¢ - MŽP ústřední orgán státní správy ¢ - -Česká inspekce životního prostředí ( zákon č. 282/1991 Sb.) -- působnost v ochraně lesa (les jako složka životního prostředí) : -- dozor -- ukládání opatření k nápravě -- omezení nebo zastavení výroby nebo činnosti -- ukládání pokut - - -Lesní stráž (§ 38 LZ) —postavení „úřední osoby“ (§ 127 TZ) —fyzická osoba zajišťující ochrannou službu v lesích při obecném užívání občany — - - - ¢ ¢ ¢ 79 ODBORNÝ LESNÍ HOSPODÁŘ - § 37 LZ •projev principu odbornosti • •Vlastník lesa je povinen zajišťovat hospodaření v lesích v součinnosti s odborným lesním hospodářem. • •Odborný lesní hospodář zabezpečuje vlastníku lesa odbornou úroveň hospodaření v lese podle tohoto zákona a právních předpisů vydaných k jeho provedení. • •Odborným lesním hospodářem může být fyzická osoba nebo právnická osoba, která má k této činnosti licenci udělenou orgánem státní správy lesů • •vztah OLH k vlastníkovi lesa •vztah OLH k orgánům státní správy lesů • •!! Výhled: novelizace LZ (PS PČR tisk. Č. 408) • • ¢ 80 DĚKUJI ZA POZORNOSTJ. ¢