Právní režim ochrany zemědělské půdy. Ochrana půdy před vlivy zemědělské činnosti. JUDR. JANA TKÁČIKOVÁ, PH.D. Půda Funkce půdy Produkční •Výrobní prostředek •Hospodářské a stavební využití •Zdroj neobnovitelných surovin Mimoprodukční •Životní prostor pro rostliny a živočichy •Produkce biomasy •Součást látkového koloběhu •Prostředí pro infiltraci, akumulaci a retenci vody, pro transportní, transformační, pufrační a neutralizační procesy •Archiv dějin přírody i lidstva • Graf vývoje zemědělských a lesních pozemků (v hektarech) Průměrná cena dle BPEJ = 7,14 Kč/m2 × Průměrná tržní cena půdy = 24,1 Kč/m2 ROZDÍL 238 % Degradační faktory Eroze, sesuvy ◦přírodní proces, při kterém dochází k rozrušování půdního povrchu působením vody/k odnosu půdních částic z povrchu půdy mechanickou silou větru, transportu půdních částic na jiné místo Zastavování půdy (zábory) ◦zakrytí půdy nepropustnými materiály, ztráta přirozených vlastnosti a nemožnost plnit přírodní funkce Kontaminace (znečištění) ◦zvýšení obsahu potenciálně rizikových látek v půdním prostředí, zpravidla antropogenního původu Utužení půdy (kompakce) ◦degradace (rozpad) půdní struktury, změny pórovitosti, objemové hmotnosti, schopnosti infiltrace a propustnosti, snížení retenční kapacity Acidifikace ◦snížení pufrační schopnosti půdy Úbytek organické hmoty (dehumifikace) ◦snížení obsahu humusu Degradační proces řetězová reakce Degradace půdy Vzájemná provázanost degradačních procesů Vliv na jiné složky životního prostředí: biologická rozmanitost, voda, ovzduší Vliv stavu jiných složek životního prostředí: voda, ovzduší Důsledky ◦Ztráta retenčních schopností, snižování výnosnosti ◦Náklady na odstranění škod (viz www.eagri.cz) Degradace půdy – zdroje http://eagri.cz/public/web/mze/puda/ochrana-pudy-a-krajiny/degradace-pud/ http://www.zeraagency.eu/dokumenty/008009001/srbek_jan_vumop_praha.pdf https://www.vlada.cz/assets/ppov/udrzitelny-rozvoj/Aktuality/1-3_J-HLADIK_VUMOP_FIN.pdf Pojetí ochrany půdy Půda jako složka životního prostředí ◦Regulace využívání půdy Půda jako výrobní prostředek ◦Regulace zemědělského hospodaření Výsledek obrázku pro zemědělská půda Výsledek obrázku pro lesní půda Výsledek obrázku pro rašeliniště Půda jako předmět české právní úpravy ZEMĚDĚLSKÝ PŮDNÍ FOND Pozemky určené k plnění funkcí lesa Půda jako součást jiné složky životního prostředí Výsledek obrázku pro zásady ochrany půdy Zásady ochrany půdy Ochrana ekologických funkcí půdy ◦Zvýšená ochrana některých částí půdy Prevence Racionalizace a udržitelnost využívání ◦Plánovitost ◦Udržitelné hospodaření ◦Rekultivace Integrace ◦Ekonomická stimulace ◦Součást ostatních politik Nástroje ochrany půdy – přehled Administrativní ◦Omezení a zákazy ◦Povolování a posuzování činností ◦Standardy (limity) ◦Kontrola a dozor ◦Sankce a nápravná opatření Ekonomické ◦Poplatky ◦Podmíněnost finanční podpory ◦Dotace Dobrovolné ◦Šetrné způsoby zemědělského hospodaření Koncepční ◦Pro orgány veřejné správy ◦Pro adresáty Informační ◦Katastr nemovitostí ◦Registr půdy (Land Parcel Information System) ◦Evidence uživatelských vztahů k půdě ◦Informace o kvalitě zemědělské půdy ◦Vymezení Bonitovaných Půdně Ekologických Jednotek Přímé aktivity státu ◦Pozemkové úpravy ◦Sanace starých ekologických zátěží Průřezové právní předpisy Výsledek obrázku pro právní předpis Stavební zákon Zákon o posuzování vlivů na životní prostředí Zákon o pozemkových úpravách Zákon o předcházení ekologické újmě a její nápravě Zákon o integrované prevenci Sektorové právní předpisy Výsledek obrázku pro právní předpis Zákon o ochraně zemědělského půdního fondu Zákon o lesích Zákon o ochraně přírody a krajiny Zákon o vodách Horní zákon Zákon o hnojivech Zákon o rostlinolékařské péči Zákon o odpadech Ochrana půdy v politických dokumentech a koncepcích Revidovaná Světová charta o půdě (FAO) Úmluva o biologické rozmanitosti (OSN) Revidovaná Charta Rady Evropy o ochraně a trvale udržitelném hospodaření s půdou Úmluva OSN o boji proti desertifikaci ◦V zemích postižených velkým suchem nebo desertifikací, zejména v Africe Strategie EU pro přizpůsobení se změně klimatu Ochrana půdy v politických dokumentech a koncepcích Státní politika životního prostředí ČR 2012–2020 (akt.) ◦omezování trvalých záborů zemědělské půdy!!! ◦snižování ohrožení půdy erozí!! ◦omezování a regulace kontaminace a ostatní degradace půdy způsobené lidskou činností!! ◦obnova vodního režimu krajiny!!! ◦realizace protierozních opatření v krajině Strategie resortu Ministerstva zemědělství do roku 2030 Strategie přizpůsobení se změně klimatu v podmínkách ČR ◦Zastavení degradace půdy nadměrnou erozí, vyčerpáním živin, ztrátou organické hmoty a utužení ◦Podpora ekologického zemědělství Koncepce ochrany před následky sucha pro území ČR ◦Optimalizace monitoringu stavu zemědělské půdy a aktualizace bonitace půd za účelem zlepšení ochrany půdy ◦Zvýšení ochrany půdy před účinky eroze ◦Organická hmota v půdě a opatření na její zachování a zvýšení ◦Změna zemědělské politiky v oblasti podpory pěstování energetických plodin ◦Podpora principů precizního zemědělství ◦Podpora provádění komplexních pozemkových úprav Institucionální zabezpečení OCHRANA ZEMĚDĚLSKÉHO PŮDNÍHO FONDU Ministerstvo životního prostředí ◦ ◦Česká inspekce životního prostředí ◦Obecní úřady obcí s rozšířenou působností ◦Krajské úřady ◦Správy NP ◦Újezdní úřady ◦ ◦Státní fond životního prostředí ◦ ◦ ZEMĚDĚLSKÉ HOSPODAŘENÍ Ministerstvo zemědělství ◦ ◦Ústřední kontrolní a zkušební ústav zemědělský ◦Státní pozemkový úřad ◦ ◦Státní zemědělský intervenční fond ◦ Základní povinnosti při ochraně zemědělské půdy Zákaz ◦způsobovat znečištění zemědělské půdy překračováním indikačních hodnot ◦vnášet do zemědělské půdy nebo na ni jiné látky nebo přípravky, než umožňují zvláštní právní předpisy ◦užívat zemědělskou půdu k nezemědělským účelům bez souhlasu s odnětím ze zemědělského půdního fondu ◦způsobovat ohrožení zemědělské půdy erozí překračováním přípustné míry jejího erozního ohrožení ◦poškozovat fyzikální, chemické nebo biologické vlastnosti zemědělské půdy jejím zhutňováním, zamokřováním, vysoušením, překrýváním nebo narušováním erozí Povinnost užívat nebo udržovat zemědělskou půdu v souladu s charakteristikou druhu pozemku, resp. evidencí půdy ◦vazba na územní plánování, katastr nemovitostí, pozemkové úpravy, zemědělské hospodaření a podpory Nástroje plošné ochrany ZPF - přehled Výsledek obrázku pro kreslené vtipy ochrana půdy Zásady plošné ochrany ZPF Pro nezemědělské účely je nutno použít především nezemědělskou půdu, nezastavěné a nedostatečně využité pozemky v zastavěném území nebo na nezastavěných plochách stavebních pozemků staveb mimo tato území, stavební proluky a plochy získané zbořením přežilých budov a zařízení. Odnětí půdy ze zemědělské půdy ◦v nezbytném případě NEZBYTNOST ◦přednostně zemědělskou půdu na zastavitelných plochách ◦přednostně zemědělskou půdu méně kvalitní dle třídy ochrany ŠETRNOST ◦minimalizace odnímané plochy MINIMALIZACE ◦opětovné zemědělské využití pozemků/rekultivace DOČASNOST Za nezbytný případ se považuje zejména neexistence uvedených ploch na území dotčené obce, popřípadě na území dvou nebo více obcí, jedná-li se o záměr, který přesahuje území obce, nebo veřejně prospěšnou stavbu anebo veřejně prospěšné opatření. Kategorizace zemědělské půdy Třídy ochrany I. – V. ◦V návaznosti na přiřazené BPEJ rozdělené dle vyhlášky č. 48/2011 Sb. ◦Limity využití půdy Bonitované Půdně Ekologické Jednotky ◦Vyhláška č. 227/2018 Sb. ◦Vyjádření hlavních půdních a klimatických podmínek zemědělských pozemků ◦klimatický region ◦hlavní půdní jednotka ◦sklonitost a expozice ke světovým stranám ◦skeletovitost ◦hloubka půdy ◦Vedení a aktualizace – pozemkový úřad – pozemkové úpravy Zásady plošné ochrany ZPF Zemědělskou půdu I. a II. třídy ochrany lze odejmout pouze v případech, kdy jiný veřejný zájem výrazně převažuje nad veřejným zájmem ochrany zemědělského půdního fondu. ◦VÝJIMKY ◦při posuzování těch ploch, které jsou obsaženy v platné územně plánovací dokumentaci, pokud při nové územně plánovací činnosti nemá dojít ke změně jejich využití ◦jedná-li se o záměr ◦veřejné dopravní nebo veřejné technické infrastruktury umísťovaný v koridoru vymezeném v platných zásadách územního rozvoje na základě vyhodnocení umístění záměru, odborně stanoveného odhadu výměry zabírané zemědělské půdy a jejího zařazení do tříd ochrany, ◦umísťovaný na zastavitelné ploše vymezené v platných zásadách územního rozvoje na základě vyhodnocení umístění záměru, odborně stanoveného odhadu výměry zabírané zemědělské půdy a jejího zařazení do tříd ochrany, ◦na zastavitelné ploše vymezené v platném územním plánu, ◦těžby ve stanovených dobývacích prostorech, nebo ◦vyhledávání a průzkumu nerostů ve stanovených průzkumných územích. Plošná ochrana ZPF v rámci územního plánování …určuje podmínky pro hospodárné využívání zastavěného území a zajišťuje ochranu nezastavěného území a nezastavitelných pozemků. (§ 18 odst. 4 StZ) Další zastavitelné plochy lze změnou územního plánu vymezit pouze na základě prokázání potřeby vymezení nových zastavitelných ploch. (§ 55 odst. 4 StZ) ◦Vymezení zastavitelných ploch je jedním z nejzávažnějších zásahů v územním plánu, tím spíše, dochází-li přitom ke kolizi se zájmem na ochraně životního prostředí (typicky vymezení zastavitelné plochy v dosud nezastavěném území na okraji obce na přechodu do volné krajiny). ◦Vymezení zastavitelné plochy o nikoliv zanedbatelné rozloze v území, na němž se nachází vysoce chráněná zemědělská půda I. či II. třídy ochrany, je třeba v návrhu územního plánu řádně odůvodnit dle požadavků obsažených v § 4 a § 5 odst. 1 zákona č. 334/1992 Sb., o ochraně zemědělského půdního fondu. ◦Nepostačuje pouze povšechné odůvodnění vztahující se k územnímu plánu jako celku, v němž nejsou uvedeny úvahy ohledně nezbytnosti zabrat vysoce chráněnou zemědělskou půdu v konkrétní ploše pro sledovaný konkrétní účel. ◦NSS 1 Aos 1/2013-85 Při zpracování územně plánovací dokumentace a územně plánovacích podkladů se vychází mj. z ◦uspořádání zemědělského půdního fondu v území, hydrologických a odtokových poměrů a sítě zemědělských účelových komunikací, ◦řešení pozemkových úprav a vymezení současně zastavěného území obce, ◦kultur (druhu pozemku) zemědělské půdy podle katastru nemovitostí a její kvality podle zařazení do bonitovaných půdně ekologických jednotek Orgány ochrany zemědělského půdního fondu uplatňují stanoviska k územně plánovací dokumentaci a k návrhu vymezení zastavěného území z hlediska ochrany zemědělského půdního fondu. (§ 5 odst. 2 ZoZPF + § 4 odst. 2 StZ) ◦ Plošná ochrana ZPF v rámci rozhodování v území ODNĚTÍ zemědělské půdy ze zemědělského půdního fondu pro nezemědělské účely ◦Trvalé x dočasné ◦Ve vazbě na účel využití = možnost rekultivace a vrácení do ZPF SOUHLAS orgánu ochrany zemědělského půdního fondu ◦Záměr, který vyžaduje odnětí zemědělské půdy ze zemědělského půdního fondu, nelze povolit podle zvláštních právních předpisů bez tohoto souhlasu. ◦Výjimky (§ 9 odst. 2) Výjimky ze souhlasu (§ 9 odst. 2) Stavby v zastavěném území ◦o výměře do 25 m2 ◦veřejně prospěšné v proluce o velikosti do 0,5 ha Vyjmenované stavby nebo zařízení o ploše do 30, resp. 50 m2 Záměry na nezastavěné části zastavěného stavebního pozemku Obnova přirozených a přírodě blízkých koryt vodních toků Krátkodobá odnětí po dobu kratší než jeden rok včetně doby potřebné k uvedení zemědělské půdy do původního stavu ◦Písemné oznámení nejméně 15 dní předem Uložení tuhých statkových hnojiv na zemědělské půdě před jejich použitím Plošná ochrana ZPF v rámci rozhodování v území Ochrana ZPF v návaznosti na odnětí Skrývka svrchní kulturní vrstvy půdy, popřípadě i hlouběji uložené zúrodnění schopné zeminy ◦na celé dotčené ploše ◦zajištění ◦hospodárné využití ◦řádného uskladnění pro účely rekultivace ◦jejich odvozu a rozprostření na plochy určené orgánem ochrany zemědělského půdního fondu, pokud v odůvodněných případech tento orgán neudělí výjimku z povinnosti provést skrývku uvedených zemin Protierozní opatření Provádění prací především v době vegetačního klidu, minimalizace škod Odvody za odnětí půdy ze ZPF Specifická forma úhrady, jejímž účelem je regulovat rozsah (plochu) půdy odnímané ze zemědělského půdního fondu ◦Motivační a kompenzační funkce ◦Prvotním účelem odvodů za odnětí půdy totiž nemá být plnění státní (a obecní) pokladny, ale motivace investorů, aby zemědělskou půdu využívali pro své záměry jen tehdy, pokud nelze jinak. ◦NSS 9 As 175/2012 - 25 ◦Fiskální funkce ◦odvody za trvalé odnětí zemědělské půdy ze zemědělského půdního fondu sice pojmově nepředstavují peněžité plnění s charakterem daně, převážná část výnosu z nich ve výši 55 % je nicméně příjmem státního rozpočtu ◦Pl. ÚS 30/15 ◦55 % státní rozpočet, 15 % SFŽP, 30 % obce (účelová vázanost) Odvody za odnětí půdy ze ZPF Rozhodnutí orgánu ochrany ZPF po zahájení realizace záměru ◦Skutečný provedený zábor půdy v návaznosti na rozhodnutí podle stavebního zákona ◦NSS 9 As 175/2012 - 25 Výše odvodu – kritéria A.Přiřazení BPEJ a určení základní ceny B.Určení ekologické váhy negativních vlivů odnětí na životní prostředí ◦A x B = Základní sazba odvodů C.Přiřazení koeficientu třídy ochrany ◦Základní sazba odvodů x C = výsledná sazba odvodů Povinný k platbě odvodů ◦Osoba, které svědčí oprávnění k záměru, pro který byl vydán souhlas s odnětím ◦MS 28 Ca 294/2001-38 Odvody za odnětí půdy ze ZPF Osvobození Není-li nutný souhlas s odnětím Při trvalém odnětí pro (srov. § 11a odst. 2) ◦stavby drah včetně, je-li stavebníkem a následně vlastníkem stát, ◦stavby dálnic, silnic a místních komunikací, ◦stavby zemědělské prvovýroby ◦stavby a zařízení protierozní ochrany, ◦stavby čistíren odpadních vod ◦stavby ve veřejném zájmu, jejichž hlavním účelem je ochrana před povodněmi ◦vodní nádrže, ◦stavby k vodohospodářským melioracím, zavlažování a odvodňování pozemků, ◦vybrané změny druhu a způsobu využití pozemku. Dodatečné stanovení odvodů ◦Dojde-li ke změně účelu využití plochy na účel využití, pro který se odvody stanovují, do 5 let od právní moci odnětí, odvody se stanoví. Pl. ÚS 30/15 Ustanovení § 11a odst. 1 písm. b) zákona č. 334/1992 Sb., o ochraně zemědělského půdního fondu, ve znění zákona č. 41/2015 Sb., zvýhodňuje stát oproti osobám jiným, neboť zakotvuje výjimku z placení odvodu za trvalé odnětí zemědělské půdy ze zemědělského půdního fondu výhradně pro stavby pozemních komunikací ve vlastnictví státu, na rozdíl od krajů a obcí, popř. soukromých osob, které jsou ohledně pozemních komunikací ve svém vlastnictví povinni odvod hradit. Konkrétnímu zkoumání, zda v důsledku napadeného ustanovení dochází k porušení principu rovnosti a zákazu diskriminace, resp. ochrany vlastnického práva, ovšem brání závazek státu dbát o šetrné využívání přírodních zdrojů a ochranu přírodního bohatství podle čl. 7 Ústavy. Pokud by totiž Ústavní soud napadené ustanovení zrušil, fakticky by zásadním způsobem rozšířil okruh výjimek z placení odvodů z pozemních komunikací. Navrhovatel požaduje zrušení § 11a odst. 1 písm. b) zákona o ochraně zemědělského půdního fondu výhradně ve slovech „ve vlastnictví státu“, a rozhodnutí podle petitu by tak znamenalo stanovení výjimky z placení odvodu pro veškeré stavby pozemních komunikací bez rozdílu; představovalo by významný zásah do základního poslání zákona, stavícího na tom, že zemědělský půdní fond je základním přírodním bohatstvím naší země, nenahraditelným výrobním prostředkem umožňujícím zemědělskou výrobu a jednou z hlavních složek životního prostředí. http://stavebni-technika.cz/obr/clanky2/2007_06_tezebni_2.jpg http://img.aktualne.centrum.cz/455/59/4555943-rekultivace-okd.jpg http://energie-as.cz/cs/images/content/sanace-dolu-odvalu-katerina.jpg Rekultivace Druh rekultivace dle způsobu následného využití území ◦Zemědělská ◦Lesnická ◦Vodohospodářská ◦Rekreační ◦Přírodě blízká ◦„nová divočina“ Rekultivace pozemků Plán rekultivace ◦Součást souhlasu s dočasným odnětím půdy ze ZPF ◦Přípravná fáze při samotné stavební či jiné činnosti ◦Vhodné povrchové úpravy, průzkum Obsah plánu rekultivace ◦technická část ◦ množství skrývaných zemin a způsob jejich využití, cíl a způsob terénních úprav pozemků, výsypek a odvalů včetně přípravy pozemků pro biologickou rekultivaci, úpravy vodního režimu, melioračních opatření a způsob vybudování příjezdových a provozních komunikací, ◦biologická část ◦meliorační osevní postup, intenzita hnojení a cíl rekultivace ◦časový postup technické a biologické rekultivace, rozpočet nákladů na provedení rekultivace, mapový podklad Ochrana půda před erozí - fakta 50 % erozně ohrožené půdy Roční ztráta úrodné půdy 21 mil. Tu = min. 4.3 mld. Kč Výsledek obrázku pro eroznà ohroženà půdy Výsledek obrázku pro eroznà ohroženà půdy Ochrana půdy před erozí Zákaz způsobovat ohrožení zemědělské půdy erozí ◦překračováním přípustné míry jejího erozního ohrožení stanovené prováděcím právním předpisem; ◦přípustná míra erozního ohrožení se stanoví na základě průměrné dlouhodobé ztráty půdy vyjádřené v tunách na 1 ha za 1 rok v závislosti na hloubce půdy ◦Způsob nápravy při erozním ohrožení volí původce závadného stavu podle prováděcího právního předpisu. NEEXISTENCE prováděcího právního předpisu – protierozní vyhláška ◦Předpokládaný obsah ◦Půdy nevhodné pro změnu trvalého travního porostu na ornou půdu ◦Způsob hodnocení erozního ohrožení ◦Přípustná míra erozního ohrožení ◦Opatření k nápravě: organizační, agrotechnická ◦https://www.smscr.cz/cz/62-aktuality/1765-protierozni-vyhlaska-nekonecny-pribeh ◦ Protierozní opatření Od nejlevnější po náročnější Organizační ◦návrh optimálního tvaru a velikosti půdního bloku ◦návrh vhodného, umístění pěstovaných plodin ◦návrh pásového pěstování plodin Agrotechnická ◦setí/sázení po vrstevnici, ochranné obdělávání, Technická ◦protierozní meze, protierozní příkopy, průlehy, zatravněné dráhy soustředěného odtoku, polní cesty s protierozní funkcí, protierozní nádrže, terasy, ◦ Ochrana půdy před erozí – stávající „funkční“ nástroje V rámci územního plánování Změna využití zemědělské půdy jen se souhlasem ◦Z trvalého travního porostu na ornou půdu ◦posouzení fyzikálních nebo biologických vlastností zemědělské půdy, rizik ohrožení zemědělské půdy erozí, včetně polohy údolnic a provedených opatření ke snížení těchto rizik V rámci pozemkových úprav ◦Prostorové a funkční uspořádání pozemků ◦Společná zařízení Regulace zemědělského hospodaření ◦V rámci podmíněnosti přímých podpor a dalších plateb ◦V rámci zranitelných oblastí http://www.geos.cz/resort/images/upravy01.png Pozemkové úpravy Vytvoření podmínek pro racionální hospodaření vlastníků půdy prostřednictvím •prostorového a funkčního uspořádání pozemků Zajištění podmínek pro zlepšení životního prostředí ochranu a zúrodnění půdního fondu, vodní hospodářství zejména v oblasti snižování nepříznivých účinků povodní a řešení odtokových poměrů v krajině a zvýšení ekologické stability krajiny Plán společných zařízení, např. •Protierozní opatření pro ochranu půdního fondu •protierozní meze, průlehy, zasakovací pásy, záchytné příkopy, terasy, větrolamy, zatravnění, zalesnění a podobně •Vodohospodářská opatření, opatření k ochraně a tvorbě životního prostředí, zvýšení ekologické stability •místní územní systémy ekologické stability, doplnění, popřípadě odstranění zeleně a terénní úpravy Ochrana půdy před erozí – podpůrné nástroje Zákaz poškozovat fyzikální, chemické nebo biologické vlastnosti zemědělské půdy jejím zhutňováním, zamokřováním, vysoušením, překrýváním nebo narušováním erozí. ◦Pouze nepřímá ochrana ◦Odpovědnost za přestupek za poškozování fyzikálních vlastností půdy ◦Povinnost nahradit škodu v rámci OZ Monitoring eroze zemědělské půdy (SPÚ) ◦Hlášení, evidence a vyhodnocování jednotlivých erozních událostí ◦Podklad pro navrhování protierozních opatření a přípravu politik Protierozní kalkulačka (VÚMOP) ◦Analýza erozní ohroženosti pozemku ◦Hodnocení ochranného účinku osevních postupů ◦Vyhodnocování potřeby doplňujících protierozních opatření a jejich účinnosti ◦ ◦ Ochrana půdy před kontaminací Zákaz způsobovat znečištění zemědělské půdy překračováním indikačních hodnot ◦obsahy rizikových látek nebo rizikových prvků v zemědělské půdě, při jejichž překročení dochází k ohrožení zdravotní nezávadnosti potravin nebo krmiv, přímému ohrožení zdraví lidí nebo zvířat při kontaktu s půdou a negativnímu vlivu na produkční funkci zemědělské půdy ◦vyhláška č. 153/2016 Sb. Preventivní opatření ◦k zabránění úniku pevných, kapalných a plynných látek poškozujících zemědělský půdní fond a jeho vegetační kryt ◦při povolování záměrů ◦při zacházení se závadnými látkami Opatření k nápravě – původce závadného stavu ◦speciální osevní postupy, ◦agrotechnická a meliorační opatření sledující zlepšení půdních vlastností, ◦snížení přístupnosti nebo odčerpání rizikových prvků a rizikových látek, ◦změna druhu pozemku ◦nebo uložení preventivních a nápravných opatření v režimu zákona o předcházení ekologické újmě Související důsledky v rovině ◦bezpečnosti potravin, krmiv, ochrany zdraví zvířat a ochrany veřejného zdraví ◦SZPI, SVS, ÚKZÚZ, KHS Integrovaná prevence a omezování znečištění (IPPC) Ochrana před průmyslovým znečištěním ◦Integrované povolení v režimu zákona č. 76/2002 Sb. Závazné podmínky provozu zařízení ◦Podmínky zajišťující ochranu půdy ◦Postupy k zabránění emisím do půdy a způsoby monitorování půdy Základní zpráva ◦Informace o stavu znečištění půdy a podzemních vod příslušnými nebezpečnými látkami ◦Kvantifikované srovnání stavu území při zahájení provozu se stavem při ukončení provozu ◦Vazba na povinnost provést opatření k nápravě při ukončení provozu (§ 15a IPPC) ◦Součást žádosti o integrované povolení Odpovědnost za ekologickou újmu na půdě Ekologická újma na půdě •způsobená znečištěním, jež představuje závažné riziko nepříznivého vlivu na lidské zdraví v důsledku přímého nebo nepřímého zavedení látek, přípravků, organismů nebo mikroorganismů na zemský povrch nebo pod něj Provozovatel vyjmenovaných činností •povinnost předcházet vzniku ekologické újmy a přijímat preventivní opatření v případě bezprostředně hrozící ekologické újmy •povinnost přijímat nápravná opatření v případě způsobení ekologické újmy provozní činností •povinnost informovat Oprávnění příslušného orgánu •provést preventivní nebo nápravné opatření, nekoná-li provozovatel Nápravná opatření na půdě Důvodné podezření, že došlo k ekologické újmě na půdě ◦Zpracování analýzy rizik příslušným úřadem ◦průzkum stavu znečištění, charakteru znečištěného prostředí a možnosti migrace znečištění ◦vyhodnocení průzkumu ◦hodnocení zdravotních rizik ◦Stanovisko KHS Prokázání ekologické újmy na půdě ◦Zpracování návrhu možných nápravných opatření a jejich hodnocení ◦Uložení nápravného opatření ◦Provedení nápravného opatření a minimalizace nepříznivých důsledků, aby nepředstavovala významné riziko pro lidské zdraví Evidence informací o kvalitě půdy Součást LPIS (Land Parcel Information System) ◦evidence půdy v režimu zákona o zemědělství Informace o ◦obsahu rizikových prvků a rizikových látek v zemědělské půdě, ◦fyzikálních, chemických a biologických vlastnostech zemědělské půdy a ◦míře erozního ohrožení zemědělské půdy. Pořizují orgány ochrany zemědělského půdního fondu ◦OÚORP v souvislosti erozním ohrožení ◦ČIŽP ◦ÚKZÚZ v souvislosti se zákonem o hnojivech Agrochemické zkoušení půd lato sensu Monitoring zemědělských půd ◦pravidelné zjišťování vybraných chemických, fyzikálních, případně mikrobiálních parametrů půdy, zejména obsahu rizikových prvků a rizikových látek na stálých, definovaných a reprezentativních plochách stabilním souborem měřicích postupů a monitoring vstupů do zemědělských půd Agrochemické zkoušení zemědělských půd stricto sensu ◦pravidelné zjišťování vybraných parametrů půdní úrodnosti v důsledku používání hnojiv, pomocných látek, upravených kalů a sedimentů Povinnost provádění vychází nařízení EU o úředních kontrolách ◦Za účelem zajištění bezpečnosti vstupů a podmínek produkce potravin a krmiv Plánování a vyhodnocení agrochemického zkoušení zemědělských půd a monitoringu zemědělských půd provádí ÚKZÚZ prostřednictvím evidence půdy podle uživatelských vztahů a výsledky předává ministerstvu a Ministerstvu životního prostředí. ◦O případech znečištění nebo poškození zemědělské půdy informuje ČIŽP Obdoba pro LESY: zjišťování půdních vlastností lesních pozemků Ochrana půdy při zemědělském hospodaření Přímá ochrana ◦Obecné požadavky zákona o ochraně ZPF ◦Povinnost užívat nebo udržovat v souladu s charakteristikou druhu pozemku, příp. v souladu s evidencí půdy ◦Požadavky na „vstupy“ do půdy ◦Za znečišťování zemědělské půdy se nepovažuje používání látek a přípravků na zemědělské půdě v souladu se zvláštním právním předpisem ◦Do zemědělské půdy nebo na ni je zakázáno vnášet jiné látky nebo přípravky, než umožňují zvláštní právní předpisy ◦Nástroje k ochraně jiných složek životního prostředí ◦Regulace zemědělského hospodaření s ohledem na ochranu vod, ovzduší, biologické rozmanitosti Ekologické zemědělství – dobrovolný nástroj Nepřímá ochrana ◦Nástroje společné zemědělské politiky ◦Ekonomická podpora udržitelného způsobu zemědělského hospodaření Ochrana půdy při zemědělském hospodaření – vstupy do půdy Hnojiva ◦látka způsobilá poskytnout účinné množství živin pro výživu kulturních rostlin a lesních dřevin, pro udržení nebo zlepšení půdní úrodnosti a pro příznivé ovlivnění výnosu či kvality produkce Pomocné látky ◦látka bez účinného množství živin, která půdu biologicky, chemicky nebo fyzikálně ovlivňuje, zlepšuje její stav nebo zvyšuje účinnost hnojiv Sedimenty ◦usazeniny na dně rybníků, vodních nádrží a vodních toků vznikající převážně usazováním erodovaných půdních částic Upravené kaly z ČOV a septiků Přípravky na ochranu rostlin Povinnost používat v souladu se ◦zákonem o hnojivech ◦zákonem o odpadech ◦zákonem o ochraně ZPF ◦zákonem o rostlinolékařské péči Ochrana půdy při zemědělském hospodaření - vstupy do půdy Přípustná míra znečišťování, příp. znečištění ◦Hnojivy, pomocnými látkami a upravenými kaly nesmějí být při jejich používání vnášeny do půdy rizikové prvky nebo rizikové látky v množství stanoveném právními předpisy. ◦Sedimenty nesmějí být používány, pokud obsah rizikových prvků a rizikových látek v sedimentu a v půdě, na kterou mají být použity, a další vlastnosti sedimentu překročí limity stanovené prováděcím právním předpisem. Obecný zákaz použití, pokud ◦vlastnosti pozemků neumožňují rovnoměrné pokrytí, ◦způsob jejich použití nevede k rovnoměrnému pokrytí pozemku ◦jejich použití může vést k poškození fyzikálních, chemických nebo biologických vlastností pozemku nebo pozemků sousedících, příp. i jeho širšího okolí, ◦půda, na kterou mají být použity, je zaplavená, přesycená vodou, pokrytá vrstvou sněhu vyšší než 5 cm, nebo promrzlá tak, že povrch půdy do hloubky 5 cm přes den nerozmrzá Evidenční povinnost o použití Ochrana půdy při zemědělském hospodaření - vstupy do půdy Na zemědělské půdě, kde bylo zjištěno překročení preventivní hodnoty, je zakázáno používání upravených kalů a sedimentů. Použití sedimentů je na zemědělské půdě možné pouze tehdy, ◦jedná-li se o ornou půdu nebo trvalý travní porost při jeho obnově, ◦a to se souhlasem orgánu ochrany zemědělského půdního fondu ◦a při dodržení stanovených podmínek a postupů. Zemědělský podnikatel nesmí používat upravené kaly, pokud mu nebyl předán program použití kalů. ◦Povinnost používat pouze upravené kaly s ohledem na nutriční potřeby rostlin a v souladu s programem použití kalů tak, aby použitím kalů nebyla zhoršena kvalita půdy a kvalita povrchových a podzemních vod. ◦Zákaz použití kalů na vybraných pozemcích ◦§ 33 odst. 3 zákona o odpadech ◦Informační povinnost 14 dnů před použitím Ochrana půdy při zemědělském hospodaření – přípravky na ochranu rostlin Vlastník pozemku nebo objektu nebo osoba, která je užívá z jiného právního důvodu, jsou povinni ◦zjišťovat a omezovat výskyt a šíření škodlivých organismů včetně plevelů tak, aby nevznikla škoda jiným osobám nebo nedošlo k poškození životního prostředí anebo k ohrožení zdraví lidí nebo zvířat, ◦používat k ošetřování rostlin, rostlinných produktů a jiných předmětů proti škodlivým organismům pouze přípravky, pomocné prostředky a mechanizační prostředky povolené k používání podle tohoto zákona, a to způsobem, který nepoškozuje okolní porost, zdraví lidí a zvířat nebo životní prostředí. Profesionální uživatel ◦je povinen brát v úvahu veškeré dostupné metody ochrany rostlin a následně zavádět vhodná opatření, která lze z hospodářského a ekologického hlediska odůvodnit a která snižují či minimalizují rizika pro lidské zdraví nebo životní prostředí. ◦je při rozhodování o využití integrované ochrany rostlin povinen vždy zabezpečit optimální růst zdravých rostlin a zdravotní nezávadnost a kvalitu rostlinných produktů při co nejmenším narušení zemědělských ekosystémů a zvážit použití opatření integrované ochrany rostlin stanovených prováděcím právním předpisem ◦souhrn opatření, která po zvážení veškerých dostupných metod ochrany rostlin potlačují rozvoj populací škodlivých organismů, podporují přirozené mechanismy ochrany před škodlivými organismy a snižují rizika pro lidské zdraví a životní prostředí Odpovědnost V režimu zákona o ochraně ZPF ◦Česká inspekce životního prostředí ◦Přestupky a správní trestání ◦Opatření k nápravě V režimu zákona o hnojivech ◦Ústřední kontrolní a zkušební ústav zemědělský ◦Přestupky a správní trestání ◦Zvláštní opatření ◦zákaz použití hnojiva, upraveného kalu nebo sedimentu V režimu zákon o rostlinolékařské péči ◦OÚORP ◦výskyt a šíření plevelů, jakožto škodlivých organismů, z neobdělávané zemědělské půdy a neudržované nezemědělské půdy ◦ÚKZÚZ ◦Rostlinolékařský dozor ◦Přestupky a správní trestání ◦Úřední opatření ◦k nápravě zjištěných skutečností do doby, než bude rozhodnuto o ◦Mimořádná rostlinolékařská opatření ◦ Ochrana půdy při zemědělském hospodaření – zranitelné oblasti Zranitelné oblasti – ochrana vod a vodních zdrojů – nitrátová směrnice ◦Vymezení provádí MŽP na základě identifikace povrchových nebo podzemních vod znečištěných nebo ohrožených dusičnany ze zemědělských zdrojů Specifická pravidla pro používání hnojiv a pomocných látek ◦Akční program viz nařízení vlády č. 262/2012 Sb. ◦Platí pro evidované zemědělské podnikatele, kteří provozují zemědělskou výrobu ve zranitelných oblastech, používají a skladují hnojiva Ochrana půdy při zemědělském hospodaření – zranitelné oblasti Podmínky pro používání a skladování hnojiv ◦Zákazy, limity, požadavky Střídání plodin ◦Omezování mezidobí bez porostu ◦Zařazení meziplodin do osevního postupu Protierozní opatření ◦Zákaz pěstování erozně nebezpečných plodinna svažitých pozemcích (více než 7 stupňů) do 25 m od útvaru povrchové vody ◦Ochranné pásy Kontrola a sankce ◦ČIŽP v režimu vodního zákona ◦ÚKZÚZ v režimu zákona o hnojivech Ochrana půdy při zemědělském hospodaření – nepřímá ochrana Společná zemědělská politika Přímé podpory z Evropského zemědělského záručního fondu ◦Zajištění stabilního příjmu zemědělci ◦Vázanost na udržitelný způsob hospodaření ◦Nástroje ◦Kontrola podmíněnosti ◦Greening Dotace z Evropské zemědělského fondu pro rozvoj venkova ◦Podpora opatření programů rozvoje venkova nad rámec zákonných požadavků, mj. ◦Agroenvironmentálně-klimatická opatření ◦Ekologické zemědělství Kontroly podmíněnosti Povinné požadavky na hospodaření (PPH) ◦3 oblasti: Životní prostředí, Veřejné zdraví, zdraví zvířat a rostlin, Dobré životní podmínky zvířat ◦Vybrané požadavky vyplývající z unijních právních předpisů (13) ◦V oblasti Životní prostředí = nitrátová směrnice, směrnice o stanovištích, směrnice o ptácích, směrnice o udržitelném využívání pesticidů Standardy dobrého zemědělského a environmentálního stavu půdy (DZES) ◦Konkretizace na vnitrostátní úrovni ◦Zaměření na ochranu vody, půdy a zásob uhlíku, krajinu a minimální úroveň péče (7) Důsledky nesplnění PPH a DZES ◦Snížení přímých podpor či dotací ◦Úmyslné porušení 15 – 100 % ◦Nedbalostní porušení 1 – 5 % ◦Kritéria hodnocení: rozsah, závažnost, trvalost, přímé nebezpečí pro zdraví ◦Stupně porušení: malé, střední, velké Kontrolní orgány: ÚKZÚZ, SZIF, ČIŽP, (SVS, ČPI, SZPI) Vybrané požadavky kontroly podmíněnosti v oblasti ochrany půdy Ochrana vod před znečištěním dusičnany ze zemědělských zdrojů Zákaz pěstování erozně nebezpečných plodin Ochrana významných krajinných prvků a evropsky významných lokalit Požadavky na ochranu vod před znečištěním dusičnany ze zemědělských zdrojů Požadavky na zacházení se závadnými látkami Zachování minimálního pokryvu půdy převyšující 4 stupně průměrné sklonitosti Minimální úroveň obhospodařování půdy k omezování eroze ◦podmínky pěstování erozně nebezpečných plodin na mírně a silně erozně ohrožených půdách Zachování úrovně organických složek půdy, včetně zákazu vypalování strnišť ◦podmínky pro aplikaci hnojiv Nepoškozování krajinných prvků ◦Např. meze, terasy, dřeviny, … Greening Platba na zemědělské postupy příznivé pro klima a životní prostředí ◦Příplatek k základní přímé podpoře (SAPS) ◦Diverzifikace plodin ◦Pěstování 2 a více plodin ◦Zachování stávajících trvalých travních porostů ◦Udržení poměru trvalých travních porostů vůči zemědělské ploše ◦Zákaz změny kultury trvalý travní porost na environmentálně citlivých plochách ◦Vyhrazení plochy využívané v ekologickém zájmu ◦Např. úhor, souvrať, krajinný prvek, zalesněná plocha, plocha s meziplodinami nebo plodinami vážící dusík ◦ Sankce za nesplnění ◦Snížení platby až o 25 % Ekologické zemědělství Alternativní způsob zemědělského hospodaření ◦spojuje osvědčené environmentální postupy, vysokou úroveň biologické rozmanitosti, ochranu přírodních zdrojů, uplatňování přísných norem pro dobré životní podmínky zvířat a způsob produkce ◦v souladu s požadavky určitých spotřebitelů, kteří upřednostňují produkty získané za použití přírodních látek a procesů ◦cíle – zásady – pravidla Ekonomické nástroje ◦Dotace v rámci Programu rozvoje venkova – Opatření „Ekologické zemědělství“ ◦Národní dotace Kontrola a dozor ◦Ministerstvo zemědělství prostřednictvím pověřených právnických osob + ÚKZÚZ, … Právní rámec ◦Nařízení Rady č. 834/2007 ◦Nařízení Komise č. 889/2008 (prováděcí) ◦Zákon č. 242/2000 Sb. ◦Prováděcí vyhláška ◦Metodické pokyny ◦ ◦Od roku 2021 nařízení EP a Rady č. 848/2018 Jak se stát ekologickým zemědělcem Ekologické zemědělství Cíle ◦udržitelný systém řízení zemědělství, který: ◦i) respektuje přírodní systémy a cykly a zachovává a zlepšuje zdraví půdy, vody, rostlin a živočichů a rovnováhu mezi nimi, ◦ii) přispívá k vysoké úrovni biologické rozmanitosti, ◦iii) odpovědným způsobem využívá energii a přírodní zdroje, jako je voda, půda, organická hmota a vzduch, ◦iv) dodržuje přísné normy pro dobré životní podmínky zvířat a zejména uspokojuje jejich druhově specifické etologické potřeby; ◦získávání produktů vysoké jakosti Obecné zásady ekologické produkce vhodné plánování a řízení biologických postupů založených na ekologických systémech využívajících vlastní přírodní zdroje způsoby, které: ◦využívají živé organismy a mechanické způsoby produkce, ◦provozují pěstování plodin a živočišnou produkci vázané na půdu nebo akvakulturu, která jsou v souladu se zásadou udržitelného využívání rybolovných zdrojů, ◦vylučují používání GMO a produktů získaných z GMO či získaných za použití GMO s výjimkou veterinárních léčivých přípravků, ◦jsou založeny na posouzení rizik, a případně na použití bezpečnostních a preventivních opatření; omezení využívání vnějších vstupů. Pokud je využití vnějších vstupů nutné nebo pokud neexistují vhodné řídící postupy nebo způsoby, omezí se na: ◦vstupy z ekologické produkce, ◦přírodní látky nebo látky z nich odvozené, ◦minerální hnojiva s nízkou rozpustností; použití syntetických chemických látek je přísně omezené na výjimečné případy v případě potřeby úprava pravidel ekologické produkce s ohledem na hygienickou situaci, regionální rozdíly v podnebných a místních podmínkách, stupeň rozvoje a zvláštní chovatelské postupy. Předpoklady ekologické produkce Pěstební systémy a zejména zpracování půdy musí být uzpůsobeny tak, aby zachovávaly a zvyšovaly obsah humusu v půdě. Musí být zachována a zlepšována půdní stabilita a biologická diverzita a musí se zamezit škodám, které vznikají erozí a utužováním půdy. Půdní úrodnost a zásobování živinami se zajišťují hlavně vyváženými víceletými osevními postupy s využíváním meziplodin, podsevů a zeleného hnojení. ◦ Všechna doplňková hnojiva a pomocné půdní látky nebo přípravky na ochranu rostlin, mohou být používány pouze, pokud jsou vyjmenovány v přílohách NK č. 889/2008 ◦Minerální dusíkatá hnojiva jsou zakázána Pro udržování dobrého zdravotního stavu rostlin se používají přednostně preventivní a kultivační metody. Pouze pokud tato opatření nedostačují, mohou se používat přípravky, které jsou vyjmenovány v příloze II NK č. 889/2008. ◦Nejsou povoleny žádné herbicidy. ◦Regulace plevelů se provádí osevním postupem, mechanicky, případně termicky. Zdroj: http://eagri.cz/public/web/file/410563/EKO_zemedelstvi_2014.pdf ◦ Pravidla ekologické produkce Pravidla pro zemědělskou produkci ◦Oddělená konvenční a ekologická produkce ◦Pravidla rostlinné produkce ◦Pravidla živočišné produkce Tam, kde sousedí ekologicky obhospodařované pozemky s pozemky, které nejsou obhospodařovány ekologickým způsobem, musí ekologický podnikatel učinit vhodná opatření, kterými sníží riziko škodlivých vlivů na jím ekologicky obhospodařované pozemky, a to na nejnižší možnou míru; takovými opatřeními jsou zejména výsadba živých plotů, větrolamů, pásů zeleně, izolačních travnatých pásů nebo zřizování cest. Závěr Ochrana půdy až na posledním místě… Střety zájmů ◦Princip nejvyššího hodnoty vs. Udržitelný rozvoj ◦Udržitelné využívání zdrojů vs. Zajištění příjmu, zisku Neexistuje jednotný právní rámec ◦Nedokonalý základ – zákon o ochraně zemědělského půdního fondu Institucionální roztříštěnost ◦MŽP x Mze Administrativní nástroje doplňovány širokým, avšak neuceleným spektrem ekonomických a dobrovolných nástrojů ◦Vysoké nároky na koncepční nástroje Děkuji za pozornost…