Právo životního prostředí I Právní režim ochrany zvířat I. – ochrana volně žijících živočichů, obchodování s ohroženými druhy živočichů > logo F:\vojtech\Pictures\Obrázky\logo katedry\logoENG.gif Mgr. Vojtěch Vomáčka, Ph.D., LL.M. 16. 4. 2019 •Obecné souvislosti –zvíře v právu, –pojem zvíře/živočich/zvěř – •Civilněprávní ochrana? •Ochrana volně žijících živočichů •Obchodování s ohroženými druhy živočichů • • F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif Osnova F:\DATA\grafika\spodek.gif Výsledek obrázku pro kapitoly o právech zvířat Výsledek obrázku pro ochrana zvířat v právu F:\DATA\grafika\spodek.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif Překrývající se ochrana - příklad metyl, metanol, alkohol, etyl, vodka, otrava, pančovatvýrobce, placatka, kolek, drak, palírna, draka metyl, metanol, alkohol, etyl, vodka, otrava, pančovatvýrobce, placatka, kolek, drak, palírna, draka Související obrázek F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif Osnova • F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif Cronenberg? Foto: Michal Šula, MAFRA F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif Foto: SOS/Bird life Slovensko F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif Cronenberg? Foto: Michal Šula, MAFRA •Entomolog Michalem Tkoč (PřF UK) • •„Tak jako každý jiný živočich i moucha cítí bolest, má vyvinutou nervovou soustavu, a to velmi dobře. Určitě vnímá kde je jí dobře a kde ne, co jí vadí, vnímá teplotu, má velmi dobrý zrak a všechny vetší chloupky na jejím těle jsou inervovány, slouží jako hmatové orgány.“ •„Mouchy jsou dobří letci a v přírodě každý den uletí i několik set metrů, takto stísněné prostředí jim určitě nedělá dobře, navíc jak se snaží uniknout, tak narážejí neustále do skla.“ •„Přilepená moucha může takto zmírat klidně dva dny.“ • F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif Cronenberg? F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif Nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 1007/2009, o obchodování s produkty z tuleňů Tuleni jsou vnímavé bytosti, jež mohou pociťovat bolest, rozrušení, strach či jiný druh strádání. (pro účely tohoto nařízení se rozumí tuleněm i lachtan a mrož) https://scontent-a.xx.fbcdn.net/hphotos-xpa1/v/t1.0-9/16884_10201690633973051_571714810_n.jpg?oh=49 9b8bc59a3f1f3860be241ad66de1cd&oe=55112565 F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif Zvíře v právu • • https://suryanaidus.files.wordpress.com/2011/05/palitana63.jpg Palitana, Indie – od roku 2014 zákaz nejen usmrcování zvířat pro jídlo, ale i prodeje a nákupu masa nebo vajec, a také výkonu souvisejících zaměstnání. F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif • • F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif Zvíře v právu • • http://i.dailymail.co.uk/i/pix/2008/05/21/article-1020986-01542D2100000578-506_468x511_popup.jpg http://i.dailymail.co.uk/i/pix/2008/05/21/article-1020986-0153F0A700000578-727_468x381_popup.jpg Matthew Pan (Hiasl) F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif Somerset v Stewart (1772) • • Výsledek obrázku pro somerset v stewart F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif Zvíře v právu • • http://assets.atlasobscura.com/article_images/800x/17437/image.jpg Chambers Book of Days (https://en.wikipedia.org/wiki/Animal_trial) F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif Zvíře v právu http://www.thehindu.com/news/national/other-states/goat-a-repeat-offender-arrested-for-criminal-tre spass-in-chhattisgarh/article8214643.ece • F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif Zvíře v právu • • http://www.dailymail.co.uk/news/article-1127012/Police-arrest-goat-accused-armed-robbery.html F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif Zvíře v právu • • •Historický a náboženský kontext •Římské právo, Karteziánská koncepce, Comte, Schopenhauer, Nietzsche, Schweitzer •Regulace animal welfare v Anglii, Francii, USA •Status zvířete - zvíře předmět vlastnických vztahů, zvíře jako ne(věc)? •Zvíře jako obnovitelný přírodní zdroj? •Využívání zvířat\ochrana zvířat při jejich využívání\ochrana zvířat •Ochranné režimy zvířat (živočichů) •hierarchické\stojící vedle sebe • • http://www.vincentchow.net/wp-content/uploads/2006/12/cow-fart.jpg F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif Co právo nereguluje? • • •Např. proporcionalita využívání zvířat, zvířata jako zdroj znečištění ovzduší apod. •zbytečný luxus? •krutá zábava? http://naschov.cz/wp-content/uploads/sites/9/2008/12/kozesiny3_600x450.jpg www.sodahead.com www.naschov.cz F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif Co (ne)může regulovat unijní právo? • • •Např. využívání býků při koridě nebo péči o toulavé psy (čl. 13 SFEU – animal welfare jako součást zemědělské politiky, čl. 36: „ochranou zdraví a života lidí a zvířat, ochranou rostlin“) lifegate.com esdaw-eu.eu Výsledek obrázku pro corrida bulls Výsledek obrázku pro stray dogs eu EU: Kompetence + subsidiarita + proporcionalita Článek 191 SFEU 1. Politika Unie v oblasti životního prostředí přispívá k sledování následujících cílů: - zachování, ochrana a zlepšování kvality životního prostředí, - ochrana lidského zdraví, - uvážlivé a racionální využívání přírodních zdrojů, -podpora opatření na mezinárodní úrovni určených k řešení regionálních a celosvětových problémů životního prostředí, a zejména boj proti změně klimatu. - F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif Ochrana zvířat • • •Ochrana přírody a krajiny •Obecná ochrana volně žijících živočichů •Ochrana ohrožených druhů živočichů • •Obchodování s ohroženými druhy živočichů (a rostlin) • •Ochrana zvířat před týráním (SP i TP) • •Dílčí ochrana: lesní zákon, vodní zákon F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif Ochrana zvířat při jejich „využívání“ • • •Ochrana zvířat proti týrání •zájmové chovy, •hospodářská zvířata, •zvířata určená k vědeckým pokusům •Veterinární péče •Zoologické zahrady, cirkusy,… •Myslivost, rybářství • •Občanskoprávní ochrana Právní režim ochrany zvířat I. – ochrana volně žijících živočichů, obchodování s ohroženými druhy živočichů. F:\vojtech\Pictures\Obrázky\logo katedry\logoCZE.gif F:\DATA\grafika\pruh 4.gif Právo životního prostředí I Jaro 2019 Mgr. Vojtěch Vomáčka, Ph.D., LL.M. https://hungarytoday.hu/wp-content/uploads/2019/04/m%C3%A1t%C3%A9-bence-frogspawn.jpg F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif Občanskoprávní ochrana zvířat • • •§ 494: Živé zvíře má zvláštní význam a hodnotu již jako smysly nadaný živý tvor. Živé zvíře není věcí a ustanovení o věcech se na živé zvíře použijí obdobně jen v rozsahu, ve kterém to neodporuje jeho povaze. • = je to v rozporu se zvláštními právními předpisy na ochranu zvířat = flexibilní definice „nová úprava se vymaňuje z dogmatu římského práva o „bučících nástrojích“ a z právního pojetí zvířat jako věcí v právním smyslu.“ F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif NOZ •„Pojetí zvířete v občanském zákoníku je širší, než v platném zákoně na ochranu zvířat (…). Ze soukromoprávního hlediska jsou zvířaty nejen obratlovci, ale i bezobratlí, jsou-li schopni cítit bolest nebo stres. Tento přístup je přímo v zákonném textu vyjádřen poukazem na povahu živého tvora. Živým tvorem ve smyslu tohoto ustanovení nejsou jenom obratlovci.“ •- ale stále objekt práva, obdobně věc F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif Občanskoprávní ochrana zvířat • • § 3029 odst. 2 NOZ: ustanovení právních předpisů z oboru veřejného práva nejsou dotčena Přeprava živých zvířat: co do podmínek nakládání s předmětem přepravy se nebudou aplikovat ustanovení NOZ o přepravní smlouvě, ale příslušné unijní i vnitrostátní právní předpisy o ochraně zvířat během přepravy. Důsledek: relativní neplatnost (a možný VP trest) F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif NOZ - specifika • • •nabývání vlastnického práva •náhrada při poškození věci •náhrada při poranění zvířete •škoda způsobená zvířetem •vlastník může stíhat na cizím pozemku chované zvíře nebo roj včel •nájemce má právo chovat v bytě zvíře •sousedská práva • Předmět výkonu rozhodnutí (o.s.ř.), kromě zvířat, u nichž hospodářský efekt není hlavním účelem chovu a která slouží člověku jako jeho společník [§ 322 odst. 2 písm. g)] F:\DATA\grafika\spodek.gif Autor: Hana Müllerová F:\DATA\grafika\pruh 5.gif NOZ - kategorizace F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif Pojem zvíře/živočich/zvěř • • http://image.slidesharecdn.com/eskpojiovna2012-130314124948-phpapp01/95/esk-pojiovna-2012-24-638.jp g?cb=1363283453 F:\DATA\grafika\spodek.gif F:\DATA\grafika\pruh 5.gif NOZ - kategorizace 1) divoká zvířata = všechna nedomestikovaná, tzn. celý druh žije zcela nebo převážně ve volné přírodě, 1a) Zajatá zvířata = je jim fyzickými překážkami bráněno v útěku, 1b) Zkrocená zvířata = zpravidla se jim trvale nebrání ve volném pohybu a na svého pána si natolik zvykla, že se u něho samovolně zdržují, anebo se k němu pravidelně vrací. 1c) Zvláštní postavení zvířat označených a zvířat v zoologických zahradách a ryb v soukromých rybnících a podobných zařízeních. 2) domácí zvířata = druh žije s člověkem buď bezvýjimečně, anebo z převážné části; domestikovaná zvířata inklinují k člověku, člověk je využívá pro své účely a skrze výchovu a zvyk na člověka podléhají jeho dozoru a převážnému vlivu (kůň, osel, mezek, dobytek, vepř, ovce, koza, pes, kočka, králík, drůbež, holub, páv). 1) i 2) mohou být chovaná zvířata: - v zájmovém chovu, - hospodářská zvířata (zvláštní kategorie dobytka). F:\DATA\grafika\spodek.gif F:\DATA\grafika\pruh 5.gif NOZ - kategorizace •I na chovné farmě nebo na jatkách zůstává krokodýl divokým zvířetem, přestože nikdy nežil mimo lidské zajetí. •Prase domácí bude domácím zvířetem, i pokud se mu podaří uniknout z hospodářského chovu. •Zvíře, které náleží ke zdivočelé populaci domestikovaného druhu, se podle ZOPK nepovažuje za volně žijícího živočicha, avšak podle NOZ je divokým zvířetem. F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif Příklad: odpovědnost vlastníka/chovatele • • Východiska: •Dopady veřejnoprávní i soukromoprávní •Široká, objektivní odpovědnost vlastníka •omezená ovladatelnost zvířat důvodem pro odlišné posuzování škody způsobené věcí od škody způsobené zvířetem, ovšem nikoli vzniku odpovědnosti •Domněnka přiměřené inteligence •Schopnost předvídat chování zvířete •Uplatnění svépomoci, nutné obrany a krajní nouze F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif Odpovědnost vlastníka\chovatele • • § 2934 NOZ: slouží-li domácí zvíře vlastníku k výkonu povolání či k jiné výdělečné činnosti nebo k obživě, anebo slouží-li jako pomocník pro osobu se zdravotním postižením, zprostí se vlastník povinnosti k náhradě, prokáže-li, že při dozoru nad zvířetem nezanedbal potřebnou pečlivost, anebo že by škoda vznikla i při vynaložení potřebné pečlivosti. F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif Odpovědnost vlastníka\chovatele • • F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif Odpovědnost vlastníka\chovatele • • Výsledek obrázku pro ostrich caused accident Výsledek obrázku pro ostrich caused accident A imagem pode conter: 1 pessoa F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif Škoda na zvířeti • • § 2970 NOZ: při poranění zvířete nahradí škůdce účelně vynaložené náklady spojené s péčí o zdraví zraněného zvířete tomu, kdo je vynaložil; požádá-li o to, složí mu škůdce na tyto náklady přiměřenou zálohu. Náklady spojené s péčí o zdraví nejsou neúčelné, i když podstatně převyšují cenu zvířete, pokud by je vynaložil rozumný chovatel v postavení poškozeného. + cena zvláštní obliby F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif • • F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif odpovědnost vlastníka\chovatele • • Rozsáhlá judikatura: Např. NS 25 Cdo 3516/2007: zranění dítěte, které bylo s rodinou na návštěvě v bytě, kde se volně pohyboval pes. Samotný útok psa na dítě nikdo z dospělých neviděl. Nejvyšší soud potvrdil závěr odvolacího soudu, který stanovil podíl žalovaných na vzniklé škodě ve výši 2/3 a matky žalobkyně ve výši 1/3. F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif Škoda způsobená zvířaty • • Soukromoprávní: •Podle NOZ •Nebo specifické odpovědnostní případy, subsidiární použití NOZ – zákon o myslivosti, o rybářství, č. 115/2000 Sb., o poskytování náhrad škod způsobených vybranými zvláště chráněnými živočichy. Veřejnoprávní: •za přestupek podle jednotlivých zákonů, zejm. podle 251/2016 sb. nebo podle zákona o ochraně zvířat proti týrání •porušení obecně závazné vyhlášky obce •případně trestněprávní odpovědnost • F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif Předpisy veřejného práva • • Pojem živočich -převážně v oblasti ochrany živočišných druhů (ochrany biodiverzity). Pojem zvíře - spíše v souvislosti s ochranou jednotlivých zvířat a péčí o ně. Pojem zvíře pak zahrnuje ve veřejném právu obratlovce, navíc u některých zákonů je dovoditelný dopad i na některé bezobratlé. F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif • • 246/1992 Sb., na ochranu zvířat proti týrání: jediný definuje zvíře, ovšem pouze pro své účely: „každý živý obratlovec, kromě člověka, nikoliv však plod nebo embryo“ (plus širší ochrana pokusných zvířat – i stádia vývoje a živí hlavonožci) (77/2004 Sb.: „přiměřeně i na jiné živočichy“) Trestní zákoník pojetí přebírá – týrání zvířat, zanedbání péče o zvíře z nedbalosti - definice není, ale interpretací jen obratlovci Předpisy veřejného práva F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif • • Z. č. 166/1999 Sb. (veterinární zákon): pouze subkategorie hospodářských zvířat Ale § 3 odst. 1 písm. c) – i včely § 10 odst. 1 písm. d) – obratlovci i bezobratlí - půjde jen o výjimky (plži, mlži) Obecné použití – zákon o biocidech, o prevenci závažných havárií, o požární ochraně, stavební zákon (jeden ze zájmů ochrany před ohrožením) – široké pojetí, řada bezobratlých je prokazatelně schopna cítit bolest Předpisy veřejného práva F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif •ZOPK, z. o zoologických zahradách (162/2003 Sb.), o obchodování s ohroženými druhy, o poskytování náhrad škod způsobených vybranými zvláště chráněnými živočichy (115/2000 Sb.) – zvíře jako podkategorie živočich • •ZOPK – volně žijící živočich •Zochr – volně žijící zvíře (podmnožina - „zvíře patřící k druhu, jehož populace se udržuje v přírodě samovolně, a to i v případě jeho chovu v zajetí.“) • •Pojem ZVĚŘ: zákon o myslivosti (449/2001 Sb.): •„obnovitelné přírodní bohatství představované populacemi druhů volně žijících živočichů“ • Předpisy veřejného práva F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif • • Zákon č. 100/2004 Sb., o obchodování s ohroženými druhy: Užívá pojmu živočich (i bezobratlí). Pro udělení povolení k vývozu nebo dovozu exempláře ohroženého druhu se po žadateli požaduje prokázání, že při jeho přepravě budou dodrženy předpisy k ochraně zvířat proti týrání (§ 6 a § 8), přičemž tento požadavek dopadá i na bezobratlé. - faktické rozšíření působnosti Předpisy veřejného práva F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif Předpisy veřejného práva • • Pojem živočich -převážně v oblasti ochrany živočišných druhů (ochrany biodiverzity). Pojem zvíře - spíše v souvislosti s ochranou jednotlivých zvířat a péčí o ně. Pojem zvíře pak zahrnuje ve veřejném právu obratlovce, navíc u některých zákonů je dovoditelný dopad i na některé bezobratlé. F:\DATA\grafika\spodek.gif F:\DATA\grafika\pruh 5.gif Veřejnoprávní předpisy Zákon č. 246/1992 Sb., na ochranu zvířat proti týrání Podle života zvířete ve vztahu k člověku 1a) zvířata v lidské péči, 1b) zvířata volně žijící. Podle účelu chovu 2a) zvířata hospodářská, 2b) zvířata zájmová, 2c) zvířata pokusná. F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif Ochrana volně žijících živočichů • •Národní parky: Veškeré využití národních parků musí být podřízeno zachování jejich ekologicky stabilních přirozených ekosystémů odpovídajících danému stanovišti a dosažení jejich přirozené biologické rozmanitosti a musí být v souladu s cíli ochrany sledovanými jejich vyhlášením. (§ 15 odst. 2 ZOPK) •CHKO: Rozsáhlá území s harmonicky utvářenou krajinou, charakteristicky vyvinutým reliéfem, významným podílem přirozených ekosystémů lesních a trvalých travních porostů, s hojným zastoupením dřevin… (§ 25 odst. 1 ZOPK) •NPR: Menší území mimořádných přírodních hodnot, kde jsou na přirozený reliéf s typickou geologickou stavbou vázány ekosystémy významné a jedinečné v národním či mezinárodním měřítku (§ 28 odst. 1 ZOPK) •PR: Menší území soustředěných přírodních hodnot se zastoupením ekosystémů (§ 33 odst. 1 ZOPK) • • F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif Územní x druhová ochrana •NPP: Přírodní útvar menší rozlohy, zejména geologický či geomorfologický útvar, naleziště nerostů nebo vzácných či ohrožených druhů ve fragmentech ekosystémů, s národním nebo mezinárodním ekologickým, vědeckým či estetickým významem (§ 35 odst. 1 ZOPK) •PP: Přírodní útvar menší rozlohy, zejména geologický či geomorfologický útvar, naleziště vzácných nerostů nebo ohrožených druhů ve fragmentech ekosystémů, s regionálním ekologickým, vědeckým či estetickým významem (§ 36 odst. 1 ZOPK) • •NATURA 2000: •Ptačí oblasti: území nejvhodnější pro ochranu z hlediska výskytu, stavu a početnosti populací druhů ptáků (§ 45e odst. 1 ZOPK) •EVL: udržení nebo obnova příznivého stavu alespoň jednoho typu evropských stanovišť nebo alespoň jednoho evropsky významného druhu z hlediska jejich ochrany, nebo udržení biologické rozmanitosti biogeografické oblasti (§ 45a ZOPK) • • F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif Územní x druhová ochrana F:\DATA\grafika\spodek.gif Zvláště chráněná území metyl, metanol, alkohol, etyl, vodka, otrava, pančovatvýrobce, placatka, kolek, drak, palírna, draka metyl, metanol, alkohol, etyl, vodka, otrava, pančovatvýrobce, placatka, kolek, drak, palírna, draka • • • http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/e/ee/CHKO%2BNP_Czech_map.png F:\DATA\grafika\spodek.gif Zvláště chráněná území metyl, metanol, alkohol, etyl, vodka, otrava, pančovatvýrobce, placatka, kolek, drak, palírna, draka metyl, metanol, alkohol, etyl, vodka, otrava, pančovatvýrobce, placatka, kolek, drak, palírna, draka • • • F:\DATA\grafika\spodek.gif Zvláště chráněná území metyl, metanol, alkohol, etyl, vodka, otrava, pančovatvýrobce, placatka, kolek, drak, palírna, draka metyl, metanol, alkohol, etyl, vodka, otrava, pančovatvýrobce, placatka, kolek, drak, palírna, draka • • • F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif Zajímavý fakt #1 „Česká republika se vyznačuje velkým bohatstvím druhů rostlin a živočichů. Celkem bylo zaznamenáno více než 2 700 druhů vyšších rostlin, 2 400 druhů nižších rostlin, 50 000 druhů bezobratlých a asi 380 druhů obratlovců (rozmnožujících se v ČR).“ (Agentura ochrany přírody a krajiny) 9019-1-1252192812.jpg F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif Smutný fakt „Každých 60 vteřin na světě vymře jeden živočišný druh.“ (BUND Deutschland) 5 Brilliant Animal Ad Campaigns That Will Inspire You To Make A Change F:\DATA\grafika\spodek.gif F:\DATA\grafika\pruh 5.gif Zákon č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny •ustanovení § 3 odst. 1 písm. d) zákona za živočicha označuje výhradně volně žijící živočichy. •rozlišuje mezi zvláště chráněnými živočichy a živočichy, kteří nejsou zvláště chránění. Zvláště chráněné druhy živočichů se dle stupně jejich ohrožení člení na a) kriticky ohrožené, b) silně ohrožené, c) ohrožené. F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif Prameny právní úpravy •Úmluva o ochraně světového kulturního a přírodního bohatství (sdělení FMZV č.159/1991 Sb.) •Úmluva o ochraně stěhovavých druhů volně žijících živočichů (Bonnská úmluva, sdělení MZV č. 127/1994 Sb.) •Úmluva o biologické rozmanitosti (sdělení č.134/1999 Sb.) •Úmluva o ochraně evropské fauny a flóry a přírodních stanovišť (Bernská úmluva, sdělení MZV 107/2001 Sb.) •EUROBATS F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif Prameny právní úpravy •Úmluva o biologické rozmanitosti (1992, 196 stran) •Tři základní cíle: •ochrana biologické rozmanitosti, která je chápána jako rozmanitost všech živých organismů a systémů, jichž jsou tyto organismy součástí, •udržitelné využívání jejích složek, •spravedlivé a rovnocenné rozdělování přínosů plynoucích z genetických zdrojů •Mechanismus: Rozvoj národních strategií k ochraně biodiversity •+ Cartagenský protokol o biologické bezpečnosti (GMO, 2000), Nagojský protokol (2010) F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif Prameny právní úpravy •EU: tzv. naturové směrnice (NATURA 2000) • •Směrnice 2009/147/EHS o ochraně volně žijících ptáků -Ochrana všech druhů ptáků -Zvláštní ochrana některých druhů ptáků -Ochrana ptačích oblastí •Směrnice 92/43/EHS o ochraně přírodních stanovišť, volně žijících živočichů a planě rostoucích rostlin -Zvláštní ochrana některých druhů živočichů a rostlin -Ochrana stanovišť (EVL) -Vymezení sítě NATURA 2000 (ptačí oblasti + EVL) • Podmínky uplatňování odchylných režimů podle unijních směrnic a jejich provedení v ZOPK Ustanovení práva EU Ochranný režim Podmínky uplatnění odchylného režimu Vymezení veřejného zájmu Prováděcí ustanovení ZOPK Čl. 9 směrnice o ochraně volně žijících ptáků Čl. 5 – 8 směrnice (zákaz usmrcování, odchytu, ničení hnízd, sběru vajec, vyrušování, držení, prodeje, omezení lovu) ·Neexistuje jiné uspokojivé řešení, ·existence specifikovaného veřejného zájmu nebo rozumné a výběrové, kontrolované využití v malém množství, ·nedojde k oslabení ochrany volně žijících ptáků, ·vymezení podmínek provádění výjimky musí být přesné. Veřejné zdraví a bezpečnost; bezpečnost leteckého provozu; předcházení závažným škodám na úrodě, dobytku, lesích, rybářství a vodním hospodářství; ochrana rostlin a živočichů; výzkum a výuka, opětovné osídlení určitého území populací druhu nebo vysazení v původním areálu výskytu druhu a chov v zajetí pro tyto účely. § 5b ZOPK: - ochrana před závažnými škodami doplněna o škody na domácích zvířatech, - ochrana rostlin a živočichů omezena na ochranu volně žijících živočichů a planě rostoucích rostlin, - absentuje dílčí podmínka, že využití v malém množství musí být rozumné a povolené na základě výběru. § 56 ZOPK: - odchylné důvody provádějící čl. 16 odst. 1 směrnice o stanovištích - absentuje dílčí podmínka, že využití v malém množství musí být rozumné a povolené na základě výběru. Čl. 6 odst. 4 směrnice o stanovištích Zejm. čl. 6 odst. 2 směrnice (ochrana stanovišť před negativními zásahy). ·Negativní výsledek posouzení, ·existence naléhavých důvodů převažujícího veřejného zájmu, ·není k dispozici žádné alternativní řešení. Naléhavé důvody převažujícího veřejného zájmu včetně důvodů sociálního a ekonomického charakteru. V případě prioritního stanoviště nebo výskytu prioritního druhu pouze důvody související s ochranou lidského zdraví a veřejné bezpečnosti s nesporně příznivými důsledky mimořádného významu pro životní prostředí nebo jiné naléhavé důvody převažujícího veřejného zájmu podle stanoviska Komise. § 45i odst. 10 ZOPK: V případě prioritního stanoviště nebo výskytu prioritního druhu lze koncepci nebo záměr schválit jen z důvodů týkajících se veřejného zdraví, veřejné bezpečnosti nebo příznivých důsledků nesporného významu pro životní prostředí. Čl. 16 odst. 1 směrnice o stanovištích Čl. 12, 13, 14 a čl. 15 písm. a) a b) směrnice [přísná ochrana živočišných druhů uvedených v příloze IV a) a IV b), odebírání živočichů a rostlin uvedených v příloze V, omezení nevýběrových prostředků odchytu nebo usmrcování). · · · · · · ·Neexistuje jiné uspokojivé řešení, ·zachování populace v dobrém stavu v přirozeném areálu rozšíření, ·existence specifikovaného veřejného zájmu nebo výběrové, kontrolované využití v omezeném rozsahu státními orgány stanoveného počtu jedinců určitých druhů uvedených v příloze IV. Zájem ochrany volně žijících živočichů, planě rostoucích rostlin a ochrany přírodních stanovišť; zájem prevence závažných škod, zejména na úrodě, dobytku, lesích, rybolovu, vodách a ostatních typech majetku; zájem zdraví lidí a veřejné bezpečnosti nebo jiné naléhavé důvody převažujícího veřejného zájmu, včetně důvodů sociálního a ekonomického charakteru a s nesporně příznivými důsledky pro životní prostředí; účely výzkumu a vzdělání, opětovného osídlení určitého území populací druhu nebo vysazení v původním areálu druhu a chovu a pěstování nezbytných pro tyto účely, včetně umělého rozmnožování rostlin. Podmínky uplatňování odchylných režimů podle unijních směrnic a jejich provedení v ZOPK Ustanovení práva EU Ochranný režim Podmínky uplatnění odchylného režimu Vymezení veřejného zájmu Prováděcí ustanovení ZOPK Čl. 9 směrnice o ochraně volně žijících ptáků Čl. 5 – 8 směrnice (zákaz usmrcování, odchytu, ničení hnízd, sběru vajec, vyrušování, držení, prodeje, omezení lovu) ·Neexistuje jiné uspokojivé řešení, ·existence specifikovaného veřejného zájmu nebo rozumné a výběrové, kontrolované využití v malém množství, ·nedojde k oslabení ochrany volně žijících ptáků, ·vymezení podmínek provádění výjimky musí být přesné. Veřejné zdraví a bezpečnost; bezpečnost leteckého provozu; předcházení závažným škodám na úrodě, dobytku, lesích, rybářství a vodním hospodářství; ochrana rostlin a živočichů; výzkum a výuka, opětovné osídlení určitého území populací druhu nebo vysazení v původním areálu výskytu druhu a chov v zajetí pro tyto účely. § 5b ZOPK: - ochrana před závažnými škodami doplněna o škody na domácích zvířatech, - ochrana rostlin a živočichů omezena na ochranu volně žijících živočichů a planě rostoucích rostlin, - absentuje dílčí podmínka, že využití v malém množství musí být rozumné a povolené na základě výběru. § 56 ZOPK: - odchylné důvody provádějící čl. 16 odst. 1 směrnice o stanovištích -absentuje dílčí podmínka, že využití v malém množství musí být rozumné a povolené na základě výběru. - - - - Čl. 6 odst. 4 směrnice o stanovištích Zejm. čl. 6 odst. 2 směrnice (ochrana stanovišť před negativními zásahy). ·Negativní výsledek posouzení, ·existence naléhavých důvodů převažujícího veřejného zájmu, ·není k dispozici žádné alternativní řešení. Naléhavé důvody převažujícího veřejného zájmu včetně důvodů sociálního a ekonomického charakteru. V případě prioritního stanoviště nebo výskytu prioritního druhu pouze důvody související s ochranou lidského zdraví a veřejné bezpečnosti s nesporně příznivými důsledky mimořádného významu pro životní prostředí nebo jiné naléhavé důvody převažujícího veřejného zájmu podle stanoviska Komise. § 45i odst. 10 ZOPK: V případě prioritního stanoviště nebo výskytu prioritního druhu lze koncepci nebo záměr schválit jen z důvodů týkajících se veřejného zdraví, veřejné bezpečnosti nebo příznivých důsledků nesporného významu pro životní prostředí. Čl. 16 odst. 1 směrnice o stanovištích Čl. 12, 13, 14 a čl. 15 písm. a) a b) směrnice [přísná ochrana živočišných druhů uvedených v příloze IV a) a IV b), odebírání živočichů a rostlin uvedených v příloze V, omezení nevýběrových prostředků odchytu nebo usmrcování). · · · · ·Neexistuje jiné uspokojivé řešení, ·zachování populace v dobrém stavu v přirozeném areálu rozšíření, ·existence specifikovaného veřejného zájmu nebo výběrové, kontrolované využití v omezeném rozsahu státními orgány stanoveného počtu jedinců určitých druhů uvedených v příloze IV. Zájem ochrany volně žijících živočichů, planě rostoucích rostlin a ochrany přírodních stanovišť; zájem prevence závažných škod, zejména na úrodě, dobytku, lesích, rybolovu, vodách a ostatních typech majetku; zájem zdraví lidí a veřejné bezpečnosti nebo jiné naléhavé důvody převažujícího veřejného zájmu, včetně důvodů sociálního a ekonomického charakteru a s nesporně příznivými důsledky pro životní prostředí; účely výzkumu a vzdělání, opětovného osídlení určitého území populací druhu nebo vysazení v původním areálu druhu a chovu a pěstování nezbytných pro tyto účely, včetně umělého rozmnožování rostlin. § 56 ZOPK: Problém: Neodpovídající seznam ohrožených druhů podle vyhlášky č. 395/1992 Sb. Absentuje důvod odebírání nebo držení omezeného počtu jedinců uvedených v příloze IV směrnice o stanovištích. F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif Prameny právní úpravy •Zákon č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny •Zákon č. 115/2000Sb., o poskytování náhrad škod způsobených vybranými zvláště chráněnými živočichy •Zákon č. 167/2008 Sb., o předcházení ekologické újmě a její nápravě a o změně některých zákonů • •Obecná ochrana druhová •Ochrana volně žijících živočichů (a rostlin) –včetně handicapovaných •Ochrana volně žijících ptáků • •Zvláštní ochrana druhová – ohrožené druhy živočichů (a rostlin + památné stromy) F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif Obecná ochrana druhová •§ 5 ZoPK •Všechny druhy rostlin a živočichů chráněny před –Zničením –Poškozováním –Sběrem či odchytem, který vede nebo mohl by vést k jejich •ohrožení na bytí nebo •vést k degeneraci nebo •zničení ekosystému, jehož jsou součástí •k narušení rozmnožovacích schopností druhů •k zániku populace druhů •zničení ekosystému, jehož jsou součástí •nevztahuje se na zásahy při hubení rostlin a živočichů podle zvláštních předpisů •Při porušení podmínek - orgán ochrany přírody je oprávněn omezit rušivou činnost F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif Obecná ochrana druhová •Povinnosti při provádění zemědělských, lesnických pracích, stavebních a dalších činnostech (§ 5/3 ZoPK) •Postupovat tak, aby nedocházelo k nadměrnému úhynu rostlin a zraňování živočichů, ničení jejich biotopů •Povinnost používat technicky a ekonomicky dostupné prostředky •Oprávnění orgánu ochrany přírody uložit zajištění nebo použití takovýchto prostředků, neučiní-li tak povinná osoba sama. • •Ochrana handicapovaných živočichů •Každý, kdo se ujal živočicha neschopného v důsledku zranění, nemoci nebo jiných okolností dočasně nebo trvale přežít ve volné přírodě, zajistí jeho nezbytné ošetření, nebo ho za tímto účelem předá provozovateli záchranné stanice. •Jde-li o živočicha dočasně neschopného přežít ve volné přírodě, osoba, která se ho ujala, přijme opatření k zamezení takových tělesných změn nebo změn chování, které by následně znemožnily jeho návrat do přírody a jeho zapojení do volně žijící populace. Jde-li o zvláště chráněného živočicha, je nutné jej předat do záchranné stanice. F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif Invazní druhy •§ 5 odst. 4 Záměrné rozšíření geograficky nepůvodního druhu rostliny či živočicha do krajiny je možné jen s povolením orgánu ochrany přírody; to neplatí pro nepůvodní druhy rostlin, pokud se hospodaří podle schváleného lesního hospodářského plánu nebo vlastníkem lesa převzaté lesní hospodářské osnovy. Geograficky nepůvodní druh rostliny nebo živočicha je druh, který není součástí přirozených společenstev určitého regionu. • •Záměrné rozšiřování křížence druhů rostlin či živočichů do krajiny je možné jen s povolením orgánů ochrany přírody. • •Orgán ochrany přírody může rozhodnout o odlovu geograficky nepůvodních živočichů, včetně stanovení podmínek. F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif Ochrana volně žijících ptáků •§ 5a, § 5b ZOPK •Zákazy •Úmyslného usmrcování nebo odchytu •Úmyslného poškozování, ničení hnízd •Sběru vajec •Úmyslného vyrušování ptáků •Držení ptáků, jejichž lov a odchyt jsou zakázány –výluka pro druhy ptáků dle zákona o myslivosti •Zákaz prodeje, držení za účelem prodeje –Povinnost prokázat původ F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif Ochrana volně žijících ptáků •Odchylný postup při ochraně ptáků: •V zájmu (§ 5b odst. 1 ZoPK) •Veřejného zdraví •Veřejné bezpečnosti •Bezpečnosti leteckého provozu •Prevence závažných škod na úrodě, domácích zvířatech, lesích, rybářství, vodním hospodářství •Ochrany volně žijících živočichů, rostlin F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif Odchylný postup při ochraně ptáků: metyl, metanol, alkohol, etyl, vodka, otrava, pančovatvýrobce, placatka, kolek, drak, palírna, draka metyl, metanol, alkohol, etyl, vodka, otrava, pančovatvýrobce, placatka, kolek, drak, palírna, draka •Rozhodnutím orgánu ochrany přírody •Opatřením obecné povahy – MŽP • • • • •Vyhláška č. 294/2006 Sb., •o odchylném postupu pro usmrcování špačka obecného • • Sturnus vulgaris http://kaprum.cz/archiv/galerie/fauna/%C5%A1pa%C4%8Dek.jpg F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif Zvláště chráněné druhy živočichů (a rostlin) •Kategorizace: •a) kriticky ohrožené •b) silně ohrožené •c) ohrožené • - Příloha vyhlášky č. 395/1992 Sb. https://cs.wikipedia.org/wiki/Seznam_ohro%C5%BEen%C3%BDch_%C5%BEivo%C4%8Dich%C5%AF_v_%C4%8Cesku • •Ochrana: •ve všech podzemních a nadzemních částech ve všech vývojových stádiích, i „mrtvé“ – uhynulé •zákaz sbírat, trhat,vykopávat, poškozovat, ničit jinak rušit ve vývoji •zákaz držet, pěstovat, dopravovat, prodávat, vyměňovat nebo nabízet za účelem prodeje nebo výměny F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif Zvláště chráněné druhy živočichů •Ochrana II: Záchranné programy (§ 52 ZoPK): •Koncepční nástroje krátkodobé povahy •Určené pro 1) druhy ohrožené vyhynutím a 2) druhy, které nejsou ohroženy vyhynutím bezprostředně, ale patří k tzv. "konfliktním druhům". •Oba typy programů jsou připravovány obdobným způsobem a jsou i podobně zajišťovány organizačně. Liší se zejména v typu navrhovaných opatření (větší podíl administrativních, výzkumných a osvětových typů opatření u programů péče). F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif Záchranné centrum •trvalé zařízení, v němž jsou chovány nebo pěstovány zadržené nebo zabavené živé exempláře, •může být provozováno pouze na základě povolení MŽP. Na základě pověření ministerstva může být záchranné centrum provozováno rovněž organizační složkou státu, •Provozovatel ZC má rozsáhlé povinnosti srovnatelné s chovatelem chráněných druhů F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif Zvláště chráněné druhy živočichů •Ochrana III: Povinnost prokázání původu - § 54 ZoPK (přesah do CITES) •Kdo drží, chová, pěstuje, dopravuje, prodává, vyměňuje, nabízí za účelem prodeje nebo výměny nebo zpracovává zvláště chráněnou rostlinu, zvláště chráněného živočicha nebo rostlinu a živočicha chráněného podle mezinárodních úmluv nebo podle zvláštního právního předpisu o dovozu a vývozu ohrožených druhů, je povinen na výzvu orgánu ochrany přírody prokázat jejich zákonný původ (povoleným dovozem, povoleným odebráním z přírody nebo sběrem, pěstováním v kultuře nebo povoleným odchovem z jedinců s původem prokázaným podle tohoto ustanovení a podobně). •Dále je povinen na vyžádání orgánů ochrany přírody nebo stráže přírody prokázat svoji totožnost. •Orgány ochrany přírody vydávají rozhodnutí o tom, že se jedná o živočicha odchovaného v lidské péči. Osvědčení je veřejnou listinou. F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif Zvláště chráněné druhy živočichů •Výjimky ze zákazů - § 56 •Rozhodnutím (řízení včetně účasti veřejnosti dle § 70 ZOPK), OOP, dohoda ve stanovených případech (nahrazuje výjimku) nebo závazné stanovisko (viz dále) •Předchozí souhlas k činnostem - v bližších ochranných podmínkách (§ 57 ZoPK) •U zvláště chráněných druhů chráněných právem EU lze výjimku povolit jen tehdy, neexistuje jiné uspokojivé řešení a povolovaná činnost neovlivní dosažení či udržení příznivého stavu druhu z hlediska ochrany – nutno odůvodnit •Podmínky: •Jde o zájem ochrany živočichů nebo rostlin, prevenci závažných škod, ochranu veřejného zdraví nebo veřejné bezpečnosti nebo jiné důvody převažujícího veřejného zájmu (včetně důvodů sociálního a ekonomického charakteru), o výzkum a vzdělávání, opětovné osídlení a pod. • F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif Zvláště chráněné druhy živočichů Odst. 6: Zjistí-li se až po zahájení územního řízení, územního řízení s posouzením vlivů na životní prostředí, společného územního a stavebního řízení, společného územního a stavebního řízení s posouzením vlivů na životní prostředí nebo stavebního řízení, že stavebním záměrem povolovaným v tomto řízení budou dotčeny ochranné podmínky zvláště chráněného druhu rostliny nebo živočicha stanovené v § 49 nebo 50, a tato skutečnost nebyla před zahájením tohoto řízení známa, lze rozhodnutí v tomto řízení vydat pouze na základě závazného stanoviska orgánu ochrany přírody příslušného k povolení výjimky ze zákazů u zvláště chráněných druhů rostlin a živočichů, v němž orgán ochrany přírody posoudí splnění podmínek pro povolení výjimky uvedených v odstavcích 1 a 2 a může stanovit případné další podmínky povolení výjimky podle odstavce 3. Povolení výjimky ze zákazů u zvláště chráněných druhů rostlin a živočichů včetně stanovení dalších podmínek podle odstavce 3 je součástí výrokové části rozhodnutí vydávaného v územním řízení, v územním řízení s posouzením vlivů na životní prostředí, ve společném územním a stavebním řízení, ve společném územním a stavebním řízení s posouzením vlivů na životní prostředí nebo ve stavebním řízení. § 56: Změny od 1. 1. 2018 F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif Příklad: krkavci a větrná elektrárna F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif • F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif Správněprávní odpovědnost metyl, metanol, alkohol, etyl, vodka, otrava, pančovatvýrobce, placatka, kolek, drak, palírna, draka metyl, metanol, alkohol, etyl, vodka, otrava, pančovatvýrobce, placatka, kolek, drak, palírna, draka •Přestupky dle § 87 (např.): • •Až 10.000 Kč: •…nedovoleně zasahuje do přirozeného vývoje zvláště chráněných druhů rostlin, • …zraňuje, chová bez povolení zvláště chráněné živočichy nebo ptáky nebo jinak nedovoleně zasahuje do jejich přirozeného vývoje, •Až 20.000 Kč: •…usmrcuje ptáky s výjimkou těch, kteří mohou být loveni, nebo zvláště chráněné živočichy zařazené do kategorie ohrožených přímo nebo způsobí jejich úhyn nedovoleným zásahem do jejich životního prostředí nebo chytá zvláště chráněné živočichy, •Až 100.000 Kč: •…usmrtí zvláště chráněného živočicha kriticky nebo silně ohroženého druhu nebo způsobí jeho úhyn zásahem do jeho životního prostředí, •…zničí zvláště chráněnou rostlinu kriticky nebo silně ohroženého druhu nebo způsobí její úhyn zásahem do jejího životního prostředí, • •Přestupky PO a podnikajících FO - obdobně (§ 88), pokuty až 1 milion Kč/2 miliony Kč •+ možné další tresty (typicky zabrání věci) F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif Trestněprávní odpovědnost metyl, metanol, alkohol, etyl, vodka, otrava, pančovatvýrobce, placatka, kolek, drak, palírna, draka metyl, metanol, alkohol, etyl, vodka, otrava, pančovatvýrobce, placatka, kolek, drak, palírna, draka •§ 299 Neoprávněné nakládání s chráněnými volně žijícími živočichy a planě rostoucími rostlinami • •1) …usmrtí, zničí, poškodí, odejme z přírody, zpracovává, doveze, vyveze, proveze, přechovává, nabízí, zprostředkuje, sobě nebo jinému opatří jedince zvláště chráněného druhu živočicha nebo rostliny nebo exemplář chráněného druhu a spáchá takový čin na více než dvaceti pěti kusech živočichů, rostlin nebo exemplářů, bude potrestán odnětím svobody až na tři léta, zákazem činnosti nebo propadnutím věci nebo jiné majetkové hodnoty. • (2) Stejně bude potrestán, kdo v rozporu s jiným právním předpisem usmrtí, zničí, poškodí, odejme z přírody, zpracovává, doveze, vyveze, proveze, přechovává, nabízí, zprostředkuje, sobě nebo jinému opatří jedince silně nebo kriticky ohroženého druhu živočicha nebo rostliny nebo exemplář druhu přímo ohroženého vyhubením nebo vyhynutím. F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif Trestněprávní odpovědnost metyl, metanol, alkohol, etyl, vodka, otrava, pančovatvýrobce, placatka, kolek, drak, palírna, draka metyl, metanol, alkohol, etyl, vodka, otrava, pančovatvýrobce, placatka, kolek, drak, palírna, draka •§ 300 •Neoprávněné nakládání s chráněnými volně žijícími živočichy a planě rostoucími rostlinami z nedbalosti •Kdo z hrubé nedbalosti poruší jiný právní předpis tím, že usmrtí, zničí, poškodí, odejme z přírody, zpracovává, opakovaně doveze, vyveze nebo proveze, přechovává, nabízí, zprostředkuje nebo sobě nebo jinému opatří jedince zvláště chráněného druhu živočicha nebo rostliny nebo exemplář chráněného druhu ve větším rozsahu než dvaceti pěti kusů nebo jedince kriticky ohroženého druhu živočicha nebo rostliny nebo exemplář druhu přímo ohroženého vyhubením nebo vyhynutím, bude potrestán odnětím svobody až na jeden rok, zákazem činnosti nebo propadnutím věci. F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif Trestněprávní odpovědnost metyl, metanol, alkohol, etyl, vodka, otrava, pančovatvýrobce, placatka, kolek, drak, palírna, draka metyl, metanol, alkohol, etyl, vodka, otrava, pančovatvýrobce, placatka, kolek, drak, palírna, draka •http://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/1142743803-reporteri-ct/209452801240046 F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif Obchodování s ohroženými druhy živočichů a rostlin F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif ??? • http://opilcovorano.cz/wp-content/uploads/2013/10/5953522-andrej-babis-s-tigrem.jpg http://oidnes.cz/05/093/maxi/PATddc52_zralok3.JPG http://img.mf.cz/176/317/3-P201308290485501.jpg F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif ??? Výsledek obrázku pro chová pumu Výsledek obrázku pro chová pumu Výsledek obrázku pro chová pumu F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif Zajímavý fakt #2 9019-1-1252192812.jpg „V České republice je okolo 30 tisíc chovatelů chráněných druhů živočichů, v Polsku 3 tisíce, v Portugalsku 300.“ Number of recorded transactions – birds imported and exported (Germany) Number of recorded transactions – birds imported and exported (Czechia) F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif Obchodování s ohroženými druhy živočichů a rostlin •Cíle právní regulace: •Minimalizovat využívání volné přírody (rostlin, živočichů) pro účely „obchodu“ •Kontrola a regulace mezinárodního obchodu (a pohybu vůbec) –se samotnými druhy –s jejich částmi –s výrobky z nich • F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif PŘÍLOHY CITES • http://cites.org/sites/default/files/i/trade_record_eng.gif F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif Prameny právní úpravy •Úmluva o mezinárodním obchodu ohroženými druhy volně žijících živočichů a planě rostoucích rostlin (Convention on International Trade in Endangered Species of Wild Fauna and Flora – CITES - 1975) •Nařízení Rady (ES) č. 338/97 ze dne 9. prosince 1996 o ochraně druhů volně žijících živočichů a planě rostoucích rostlin regulováním obchodu s nimi + změny a prováděcí nařízení •Nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 1007/2009, o obchodování s produkty z tuleňů •Zákon č. 100/2004 Sb. (zákon o obchodování s ohroženými druhy) F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif CITES •CITES (183 států – všechny členské státy EU a od roku 2015 i EU, ČSFR 1992) •35.000 druhů, z toho 29.000 druhů rostlin •Vztahuje se živé organismy, jakékoli jejich části, výrobky z nich: z kožešin, kůží a kostí chráněných zvířat, sošky a řezby ze vzácných dřevin či slonoviny, výrobky tradiční asijské medicíny obsahující výtažky z chráněných živočichů či rostlin, gurmánské speciality aj. •Živé i mrtvé organismy jsou v rámci CITES oficiálně označovány termínem "exemplář". logo CITES F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif CITES •CITES •Obtížná povaha - závazná mezinárodní úmluva, ale nástroje v ní obsažené nejsou závazné, dokud se nestanou součástí vnitrostátního práva •Velké části smluvních stran chybí úprava zakazující ilegální obchod nebo ukládající sankce nebo umožňující zabavení exemplářů nebo vymezující odborné orgány ochrany •Možnost bilaterálních „sankcí“ (např. certifikace) •Nechrání biotopy, neřeší příčiny ilegálního obchodu •V rámci ochrany biodiversity je zaměření CITES paradoxně úzké logo CITES F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif PŘÍLOHY CITES •I - druhy bezprostředně ohrožené vyhubením (1 200 druhů, zákaz dovozu, vývozu, případně vždy nutná dokumentace – tzv. citesové permity) •II – druhy, které by mohly být ohroženy vyhubením (21 000 druhů), pokud by obchod nebyl regulován, případně podobné druhům v příloze I, obchod zpravidla na základě zvláštních povolení, ale běžně se obchoduje •III – druhy, které jsou ohroženy mez. obchodem pouze v určitých zemích a jsou chráněny na návrh těchto zemí - exportní povolení výkonného orgánu vyvážející země, jinak potvrzení o původu exempláře •Možnost rozdělení druhu podle populací mezi přílohy, případně zahrnutí pouze některé populace •Odchované exempláře z přílohy I se považují za druhy z přílohy II F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif Nařízení č. 338/97 (tzv. citesové nařízení + prováděcí nařízení): •Aplikační přednost! •Exemplář: •Čl. 2 písm. t): •Jakýkoli živočišný a rostlinný jedinec, ať živý nebo neživý, patřící k některému z druhů zařazených do přílohy A-D •Jakákoli jeho část nebo odvozenina, ať tvoří součást jiného zboží či nikoli •Jakékoli jiné zboží, z něhož je podle průvodních dokumentů, obalu nebo označení či etikety nebo jakýchkoli jiných příznaků patrné, že představuje nebo obsahuje části či odvozeniny živočichů nebo rostlin druhů A-D • Pokud takové části či odvozeniny nejsou vyňaty z působnosti nařízení – vyznačením v přílohách •SEZNAM DRUHŮ ZAŘAZENÝCH DO PŘÍLOH A - D F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif Nařízení č. 338/97 – ve zkratce •Regulace obchodu • • Pro dovoz exemplářů ohrožených druhů do EU je nutné povolení vydané orgánem země určení v EU nebo oznámení o dovozu. • Pro vývoz z EU je nutné vývozní povolení nebo potvrzení o zpětném vývozu vydané orgánem země EU, v němž se exempláře nacházejí. • Kategorie druhů jsou vyjmenovány v přílohách A až D nařízení. • Obchodování s druhy uvedenými v příloze A, například s gepardem, je zakázáno, zatímco pohyb živých živočichů v rámci EU vyžaduje předchozí povolení. • Na pohyb živých exemplářů druhů vyjmenovaných v přílohách B a C, např. kobry nebo promyky, se vztahují předpisy pro povolování a vhodné ubytování a péči, zatímco příloha D se týká pouze tranzitu živých živočichů, celých kůží a rostlinných produktů. • Za specifických okolností lze nařídit další omezení a země EU mohou mít vlastní přísnější předpisy. • Zvláštní předpisy se vztahují na exempláře narozené a chované v zajetí nebo exempláře, které se narodily v důsledku umělého oplodnění, které jsou předmětem osobního vlastnictví nebo jsou určeny pro využití vědeckými institucemi. • •Organizace a komunikace •Země EU musí: • určit celní úřady pro provádění kontrol; • ustanovit výkonné a vědecké orgány odpovědné za provádění nařízení; • sledovat dodržování a sankcionovat porušování; • vypracovávat zprávy a provádět výměnu informací o provádění a jakýchkoli zamítnutích povolení. F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif Nařízení č. 338/97 (+ prováděcí nařízení): •Vychází z příloh CITES I až III a zahrnuje další druhy • •A – CITES I + některé druhy CITES II •druhy přímo ohrožené vyhubením a druhy, které se vyskytují ve volné přírodě EU a jsou chráněny zákony členských států EU nebo legislativou ES na ochranu přírody •např. rys ostrovid, káně lesní, želva sloní, čáp černý, orel jestřábí, ara zelený, střevíčník pantoflíček •B – zahrnuje většinu druhů přílohy CITES II, některé druhy CITES III+ další, jejichž dovoz do EU je pozastaven (nepůvodní druhy) •C - seznam druhů z přílohy CITES III •D -“neCITES“ druhy – EU monitoruje dovoz na svém území na základě oznámení o dovozu F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif MECHANISMUS REGULACE •Dovoz a vývoz mimo EU: •povolení cílového členského státu, •provedení potřebných kontrol, •další podmínky podle zařazení. • •Členské státy CITES musí: •určit celní úřady pro provádění kontrol a formalit pro případ druhů uvedených v nařízení; •ustanovit výkonné orgány a vědecké orgány zodpovědné za provádění nařízení; •sledovat dodržování ustanovení nařízení a sankcionovat jeho porušování. • •transport exemplářů CITES mezi členskými státy EU není považován za dovoz a vývoz a není třeba dovozní ani vývozní povolení • • F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif MECHANISMUS REGULACE •DRUHY Z PŘÍLOHY A nařízení je zakázáno jakkoli komerčně využívat –prodávat –nakupovat –inzerovat –vystavovat za peníze –používat je k reklamě apod. •Výjimky pro konkrétní případ nebo i činnosti (správní řízení, KÚ, správa CHKO, správa NP) F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif MECHANISMUS REGULACE •DRUHY Z PŘÍLOHY B nařízení je také zakázáno jakkoli komerčně využívat s výjimkou případů, kdy lze přesvědčivě prokázat jejich legální obstarání. • •Výjimky ze zákazu (A i B): •Exempláře byly získány dříve, než se stala příslušná úprava účinnou, nebo byly získány před více než 50 lety; nebo byly dovezeny do EU a mají být používány k účelům, které neohrožují přežití dotyčných druhů; nebo se jedná o exempláře živočišných druhů narozené a odchované v zajetí nebo uměle vypěstované exempláře rostlinných druhů, nebo jde o chov/pěstování/výzkum za účelem zachování. • • • F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif Článek 8 Ustanovení týkající se regulace obchodních činností 1. Nákup, nabízení ke koupi, nabývání pro obchodní účely, veřejné vystavování pro obchodní účely, využívání pro obchodní zisk a prodej, držení za účelem prodeje, nabízení k prodeji nebo převážení za účelem prodeje exemplářů druhů zařazených do přílohy A je zakázáno. 2. Členské státy mohou zakázat držení exemplářů, zejména živých zvířat druhů zařazených do přílohy A. 3. V souladu s požadavky jiných právních předpisů Společenství o ochraně volně žijících živočichů a planě rostoucích rostlin může být ze zákazů uvedených v odstavci 1 udělena případ od případu výjimka ve formě příslušného potvrzení vydaného výkonným orgánem členského státu, ve kterém se exempláře nacházejí, pokud: a) byly dané exempláře získány ve Společenství nebo do něho dovezeny dříve, než se ustanovení týkající se druhů zařazených do přílohy I úmluvy nebo do přílohy C1 nařízení (EHS) č. 3626/82 nebo do přílohy A stala pro dané exempláře použitelnými; nebo b) se jedná o exempláře získané před více než 50 lety; nebo c) byly exempláře dovezeny do Společenství v souladu s ustanoveními tohoto nařízení a mají být používány k účelům, které neohrožují přežití dotyčných druhů; nebo d) se jedná o exempláře živočišných druhů narozené a odchované v zajetí nebo uměle vypěstované exempláře rostlinných druhů, případně pokud jde o části nebo odvozeniny takových exemplářů; nebo e) jsou dané exempláře za výjimečných okolností potřebné pro pokrok vědeckého poznání nebo k nezbytným biomedicínským účelům podle směrnice Rady 86/609/EHS ze dne 24. listopadu 1986 o sbližování právních a správních předpisů členských států týkajících se ochrany zvířat používaných pro pokusné a jiné vědecké účely [6], kdy se ukáže, že daný druh je jediným vhodným druhem pro takové účely, a kdy nejsou k dispozici žádné exempláře daného druhu, které se narodily a byly odchovány v zajetí; nebo f) jsou dané exempláře určeny k chovatelským nebo pěstitelským účelům, které přinesou užitek pro zachování dotyčných druhů; nebo g) jsou dané exempláře určeny k výzkumným nebo vzdělávacím účelům zaměřeným na ochranu nebo zachování daných druhů; nebo h) dané exempláře pocházejí z některého členského státu a byly získány z volné přírody v souladu s platnými právními předpisy tohoto členského státu. 4. Všeobecně platné odchylky od zákazů uvedených v odstavci 1 na základě podmínek zmíněných v odstavci 3, jakož i všeobecně platné odchylky týkající se druhů zařazených do přílohy A podle čl. 3 odst. 1 písm. b) bodu ii) může stanovit Komise v souladu s postupem podle článku 18. Jakékoli takové odchylky musí být v souladu s požadavky jiných právních předpisů Společenství o ochraně volně žijících živočichů a planě rostoucích rostlin. 5. Zákazy uvedené v odstavci 1 se vztahují také na exempláře druhů zařazených do přílohy B s výjimkou případů, kdy lze příslušnému orgánu dotyčného členského státu přesvědčivě prokázat, že takové exempláře byly získány, a pokud pocházejí z území mimo Společenství, že byly do něho dovezeny v souladu s požadavky platných právních předpisů o ochraně volně žijících živočichů a planě rostoucích rostlin. 6. Příslušné orgány členských států mohou podle vlastního uvážení prodávat jakékoli exempláře druhů zařazených do příloh B až D, které zabavily na základě tohoto nařízení, pod podmínkou, že tím nedojde k jejich vrácení přímo fyzické nebo právnické osobě, jíž byly zabaveny nebo jež se na daném přestupku podílela. Takové exempláře mohou být poté využívány ke všem účelům, jako kdyby byly získány legálně. MECHANISMUS REGULACE F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif \\nss2\users\Vomacka\DSCN0023.JPG F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif •ČL 8/2 nařízení: Členské státy mohou zakázat držení exemplářů, zejména živých zvířat druhů zařazených do přílohy A. •- 22 členských států (plus Norsko) • •Rozsudek Soudního dvora ve věci C-219/07 (Nationale Raad van Dierenkwekers en Liefhebbers VZW a Andibel VZW proti Belgische Staat): královská vyhláška ze dne 7. prosince 2001, kterou se stanoví seznam zvířat, která smí být držena •„…nebrání takové vnitrostátní právní úpravě, jaká je dotčena ve věci v původním řízení, podle které se zákaz dovozu savců patřících k jiným druhům než těm, které jsou výslovně uvedeny v této právní úpravě, jejich držení a obchodování s nimi vztahuje na druhy savců, které nejsou uvedeny v příloze A tohoto nařízení…“ • • • MECHANISMUS REGULACE F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif ČESKÁ ÚPRAVA •zákon č. 100/2004 Sb., o ochraně druhů volně žijících živočichů a planě rostoucích rostlin regulováním obchodu s nimi a dalších opatřeních k ochraně těchto druhů a o změně některých zákonů (zákon o obchodování s ohroženými druhy): •MŽP je tzv. výkonným orgánem CITES a např. uděluje povolení k vývozu a dovozu exemplářů ve vztahu ke třetím zemím, •Agentura ochrany přírody a krajiny ČR je tzv. vědeckým orgánem CITES a vydává odborná vyjádření, která jsou podkladem pro rozhodování MŽP •celní orgány a Česká inspekce životního prostředí (ČIŽP) jsou kontrolními orgány, které dohlíží nad dodržování povinností vyplývajících z Úmluvy, někdy též ve spolupráci se Státní veterinární správou a Státní rostlinolékařská správou •krajské úřady povolují obchod s exempláři CITES uvnitř EU, pokud takový proces nařízení č. 338/97 vyžaduje •+ vyhláška č. 210/2010 Sb., o provedení některých ustanovení zákona o obchodování s ohroženými druhy F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif MECHANISMUS REGULACE •Povinnost označit exempláře •Registrace exemplářů (A + některé B) •Povinnost na výzvu ČIŽP nebo celních orgánů prokázat legální původ (jinak zákaz realizace záměru, zadržení, zabavení) •Povinnost získat výjimku ke komerčnímu využití včetně např. veřejného vystavování pro obchodní účely F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif Trestněprávní odpovědnost metyl, metanol, alkohol, etyl, vodka, otrava, pančovatvýrobce, placatka, kolek, drak, palírna, draka metyl, metanol, alkohol, etyl, vodka, otrava, pančovatvýrobce, placatka, kolek, drak, palírna, draka •§ 299 Neoprávněné nakládání s chráněnými volně žijícími živočichy a planě rostoucími rostlinami • •1) …usmrtí, zničí, poškodí, odejme z přírody, zpracovává, doveze, vyveze, proveze, přechovává, nabízí, zprostředkuje, sobě nebo jinému opatří jedince zvláště chráněného druhu živočicha nebo rostliny nebo exemplář chráněného druhu a spáchá takový čin na více než dvaceti pěti kusech živočichů, rostlin nebo exemplářů, bude potrestán odnětím svobody až na tři léta, zákazem činnosti nebo propadnutím věci nebo jiné majetkové hodnoty. • (2) Stejně bude potrestán, kdo v rozporu s jiným právním předpisem usmrtí, zničí, poškodí, odejme z přírody, zpracovává, doveze, vyveze, proveze, přechovává, nabízí, zprostředkuje, sobě nebo jinému opatří jedince silně nebo kriticky ohroženého druhu živočicha nebo rostliny nebo exemplář druhu přímo ohroženého vyhubením nebo vyhynutím. F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif Trestněprávní odpovědnost metyl, metanol, alkohol, etyl, vodka, otrava, pančovatvýrobce, placatka, kolek, drak, palírna, draka metyl, metanol, alkohol, etyl, vodka, otrava, pančovatvýrobce, placatka, kolek, drak, palírna, draka •§ 300 •Neoprávněné nakládání s chráněnými volně žijícími živočichy a planě rostoucími rostlinami z nedbalosti •Kdo z hrubé nedbalosti poruší jiný právní předpis tím, že usmrtí, zničí, poškodí, odejme z přírody, zpracovává, opakovaně doveze, vyveze nebo proveze, přechovává, nabízí, zprostředkuje nebo sobě nebo jinému opatří jedince zvláště chráněného druhu živočicha nebo rostliny nebo exemplář chráněného druhu ve větším rozsahu než dvaceti pěti kusů nebo jedince kriticky ohroženého druhu živočicha nebo rostliny nebo exemplář druhu přímo ohroženého vyhubením nebo vyhynutím, bude potrestán odnětím svobody až na jeden rok, zákazem činnosti nebo propadnutím věci. F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif MECHANISMUS REGULACE http://www.cizp.cz/zdroj.aspx?typ=5&Id=1488&sh=-110993473 http://www.cizp.cz/zdroj.aspx?typ=5&Id=515&sh=-707232961 F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif Překrývající se ochrana - příklad metyl, metanol, alkohol, etyl, vodka, otrava, pančovatvýrobce, placatka, kolek, drak, palírna, draka metyl, metanol, alkohol, etyl, vodka, otrava, pančovatvýrobce, placatka, kolek, drak, palírna, draka Foto: Jaromír Binnhack (NP Šumava) F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif Překrývající se ochrana - příklad metyl, metanol, alkohol, etyl, vodka, otrava, pančovatvýrobce, placatka, kolek, drak, palírna, draka metyl, metanol, alkohol, etyl, vodka, otrava, pančovatvýrobce, placatka, kolek, drak, palírna, draka •Rys ostrovid je největší evropskou kočkovitou šelmou •Bernská úmluva jej zařazuje mezi chráněné druhy živočichů •Ve směrnici o stanovištích (92/43/EHS) je zařazen mezi druhy vyžadující územní ochranu a přísnou ochranu. •CITES zařazuje rysy mezi druhy, se kterými nelze obchodovat (příloha I), citesové nařízení jej řadí do přílohy A. •ZOPK jej řadí mezi silně ohrožené druhy. •Zároveň se pochopitelně jedná o obratlovce chráněného proti týrání. F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif Zajímavý fakt #3 9019-1-1252192812.jpg „Špičaté uši nemá rys jen na okrasu - myš zaslechne na 75 metrů.“ F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif MECHANISMUS REGULACE F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif MECHANISMUS REGULACE Děkuji za pozornost!