Právo obchodních společností

Jednání za korporaci

Zadání na první seminář

Obchodní společnost OČKO, s. r. o. si chtěla objednat instalaci kamerového systému k ostraze svého sídla u dodavatele,  společnosti OSTROVID, s. r. o. Jednatelé obou společností se velmi dobře znali, a proto dodávku domluvili jedné slunné soboty na společném cyklistickém výletě. Jednatel společnosti OČKO, s. r. o. po návratu z výletu v sobotu večer zaslal ze své soukromé mailové adresy objednávku rovněž na soukromou mailovou adresu jednatele dodavatelské společnosti. Akceptaci obdržel okamžitě.

Systém byl podle smlouvy instalován a vyzkoušen, ale v době montáže a zkoušek plnili všichni zaměstnanci společnosti OČKO, s. r. o. včetně jednatele vlastní dodavatelské povinnosti. Protože věděl o této časové kolizi, požádal jednatel společnosti soukromého detektiva Jana Fouska, kterému společnost OČKO, s. r. o. pronajímala kancelář ve svém sídle, aby při montáži kamerového systému a zkouškách poskytl součinnost a dodávku převzal, pokud bude všechno fungovat. Tak se i stalo.

Týden po převzetí dodávky kamerového systému nastoupil do společnosti OČKO, s. r. o. nový finanční ředitel, který si předsevzal, že nastolí přísný pořádek a bude postupovat přesně podle právních předpisů a vnitřních směrnic. Když obdržel fakturu za dodávku kamerového systému, byl hluboce otřesen a odmítl dát příkaz k její úhradě. Na poradě vedení společnosti uvedl svoje důvody:

1) nebyla řádně uzavřena smlouva, objednávka ani akceptace se neděla z adres společnosti, smlouvě chybí podpisy, protože výměna návrhu i akceptace se stala obyčejnou mailovou poštou

2) dílo nebylo řádně předáno a převzato, protože je převzala osoba, která není ani jednatelem, ba ani zaměstnancem společnosti OČKO, s. r. o.

Co byste udělali na místě překvapeného jednatele společnosti OČKO, s. r. o.