Stavební právo CIMG0053 > Vlastníci technické infrastruktury, dotčené orgány JUDR. ALENA KLIKOVÁ Technická infrastruktura vedení a stavby a s nimi provozně související zařízení technického vybavení, například vodovody, vodojemy, kanalizace, čistírny odpadních vod, stavby ke snižování ohrožení území živelními nebo jinými pohromami, stavby a zařízení pro nakládání s odpady, trafostanice, energetické vedení, komunikační vedení veřejné komunikační sítě a elektronické komunikační zařízení veřejné komunikační sítě, produktovody a zásobníky plynu; > Vlastníci Stát Obce FO a PO > Povinnosti vlastníků evidence, která musí obsahovat polohové umístění a ochranu, a v odůvodněných případech, s ohledem na charakter technické infrastruktury, i výškové umístění. > Informace Informace - pořizovatel územně analytických podkladů, územní studie nebo územně plánovací dokumentace, obecní úřad, žadatel o vydání regulačního plánu nebo územního rozhodnutí, stavebníka nebo osoby jím zmocněné. ve lhůtě do 30 dnů údaje o její poloze, podmínkách napojení, ochrany a další údaje nezbytné pro projektovou činnost a provedení stavby. > Informace Lze v digitální podobě. Náklady - spojené s poskytnutím požadovaných údajů, nejvýše však do výše nákladů na pořízení jejich kopií, nosičů dat a nákladů na doručení. > Součinnost Na výzvu orgánu územního plánování a stavebního úřadu jsou vlastníci technické infrastruktury povinni jim bez průtahů poskytnout nezbytnou součinnost při plnění úkolů podle tohoto zákona. > Sankce – pořádková pokuta Pořádková pokuta - do 50 000 Kč Neposkytl nezbytnou součinnost podle § 161 odst. 2, ačkoli byl k tomu vyzván. > Sankce – přestupek a) nesplní některou z povinností podle § 161 odst. 1, b) nesplní některou z povinností podle § 27 odst. 3. > Stanovisko Územní souhlas, územní rozhodnutí Ohlášení stavby, stavební řízení Jiné zkrácené postupy > Obsah stanoviska stanoviska vlastníků veřejné dopravní a technické infrastruktury k možnosti a způsobu napojení nebo k podmínkám dotčených ochranných a bezpečnostních pásem > Dotčené orgány obecně Ochrana veřejných zájmů Zvláštní zákony Závazná stanoviska x stanoviska x rozhodnutí > Dotčené orgány – přezkum Odvolání Přezkumné řízení Obecně x stavební zákon Ochrana kulturních památek Zákon č. 20/1987 Sb. > Ochrana kulturních památek •obecná východiska •kulturní bohatství jako ústavně chráněná hodnota •ústavní základ pro ochranu = čl. 34 odst. 2 LZPS „Právo přístupu ke kulturnímu bohatství je zaručeno za podmínek stanovených zákonem“ •povinnost státu – aktivní přístup •Čl. 35 odst. 3 LZPS „ Při výkonu svých práv nikdo nesmí ohrožovat ani poškozovat životní prostředí, přírodní zdroje, druhové bohatství přírody a kulturní památky nad míru stanovenou zákonem.“ 16 3/16/2019 > Ochrana kulturních památek •povinnosti státu chránit + vymáhat dodržování zákazu neohrožovat a nepoškozovat •střet zájmů •veřejný zájem na ochraně kulturního bohatství •x ústavně zaručené vlastnické právo •Čl. 11 odst. 3 LZPS „Vlastnictví zavazuje. Nesmí být zneužito na újmu práv druhých anebo v rozporu se zákonem chráněnými obecnými zájmy…“ •nutnost poměřování při omezování vlastnického práva (zejména princip proporcionality) 17 > Ochrana kulturních památek •obecná východiska promítnuta do zákonné úpravy •především z. č. 20/1987 Sb., o státní památkové péči •kodifikace práva hmotného a procesního na úseku památkové péče •včetně úpravy archeologických výzkumů a nálezů •+ prováděcí vyhláška č. 66/1988 Sb. •problematika ochrany kulturních památek i v dalších předpisech •zejména z. č. 183/2006 Sb., stavební zákon • 18 > Kulturní památky evidence kulturních památek ◦ústřední seznam KP ČR (Národní památkový ústav) ◦ale také evidence v katastru nemovitostí Seznam světového kulturního a přírodního dědictví UNESCO ◦Úmluva o ochraně světového kulturního a přírodního dědictví (Stockholm 1972) ◦přísná kriteria + nákladné ◦na návrh ČR 12 zápisů > Kulturní památky státní památková péče – org. struktura ◦ústředním orgánem Ministerstvo kultury ◦památková inspekce jako specializovaný kontrolní orgán (není však samostatným orgánem státní správy) ◦odborná organizace státní památkové péče ◦v současnosti Národní památkový ústav ◦odborný dohled nad péčí o KP, odborné podklady ◦krajské úřady, obecní úřady obcí III ◦kraje, obce v samostatné působnosti > Kulturní památky § 14 - povinnost vyžádat si závazné stanovisko § 44a odst. 3 - ve věci, o které není příslušný rozhodovat stavební úřad, je samostatným rozhodnutím ve správním řízení, jinak je úkonem učiněným dotčeným orgánem pro řízení vedené stavebním úřadem. Stanoviska uplatněná k politice územního rozvoje a územně plánovací dokumentaci nejsou správním rozhodnutím. > Obnova, údržba KP Povinnost vyžádat si závazné stanovisko – obec III. Povinnost má vlastník, stavebník, investor (nelze převést) Závazné stanovisko - § 4 zák. č. 183/2006 Sb. -zda lze provést či nikoli -stanovení podmínek - lze projednat s NPU (poradní stanovisko) 22 > Obnova, údržba KP Údržba - § 3 zák. č. 183/2006 Sb. – práce, jimiž se zabezpečuje dobrý technicky stav tak, aby nedocházelo ke znehodnocení stavby a co nejvíce se prodloužila její uživatelnost Oprava Rekonstrukce Restaurování I jiná úprava (modernizace budovy při nezměněné funkci nebo využití kulturní památky, dále nástavba či přestavba). 23 > Archeologické výzkumy a nálezy •oznamovací povinnost stavebníků již od doby přípravy (nejpozději ve fázi územního řízení) AU •při neoznámení pokuta až do výše 4 mil. •plán území s archeologickými nálezy (vydává kraj po dohodě s MK formou nařízení na nejvýše 20 let) •podmínkou provedení výzkumu je uzavření dohody s vlastníkem nemovitosti •nedojde-li k dohodě, může krajský úřad rozhodnout o povinnosti strpět provedení výzkumu a o podmínkách •náklady – stavebník pokud v souvislosti s podnikáním 24 > Archeologické výzkumy a nálezy ◦nález i naleziště musí být ponechány beze změny až do prohlídky a následně opatření k záchraně ◦možnost zrušení stavebního povolení ◦právo vlastníka nemovitosti (v určitých případech) ◦na náhradu omezení vlastnického práva či škodu ◦náhradu souvisejících nutných nákladů ◦odměnu (až do výše 10% kulturně historické hodnoty) ◦vlastnictvím obce, kraje, státu ◦ 25 > Zákon o ochraně přírody a krajiny Ø č. 114/1992 Sb. Ø obce, kraje, MŽP > Ochrana přírody Ochranou přírody a krajiny se rozumí vymezená péče státu a fyzických i právnických osob o: • volně žijící živočichy, •planě rostoucí rostliny a jejich společenstva, • o nerosty, horniny, paleontologické nálezy a geologické celky, • péče o ekologické systémy a krajinné celky, • péče o vzhled a přístupnost krajiny. > Ochrana přírody Ø Významný krajinný prvek § 4 Ø Kácení dřevin § 8 Ø Krajinný ráz § 12 Ø Zvláště chráněné území § 14 Ø Ochranná pásma § 37 Ø Ochrana zvláště chráněných území § 44 Ø Památné stromy § 46 > Významný krajinný prvek K zásahům, které by mohly vést k poškození nebo zničení významného krajinného prvku nebo ohrožení či oslabení jeho ekologicko-stabilizační funkce, si musí ten, kdo takové zásahy zamýšlí, opatřit závazné stanovisko orgánu ochrany přírody. Mezi takové zásahy patří zejména - umisťování staveb, pozemkové úpravy, aj. > Krajinný ráz Ø Zásahy do krajinného rázu, zejména umisťování a povolování staveb, mohou být prováděny pouze s ohledem na zachování významných krajinných prvků, zvláště chráněných území, kulturních dominant krajiny, harmonické měřítko a vztahy v krajině. Ø K umisťování a povolování staveb, jakož i jiných činnostem, které by mohly snížit nebo změnit krajinný ráz, je nezbytný souhlas orgánu ochrany přírody. > Kácení dřevin Závazné stanovisko Rozhodnutí o povolení kácení > § 44 zvláště chráněných území Bez závazného stanoviska orgánu ochrany přírody nelze učinit ohlášení stavby, vydat územní rozhodnutí, územní souhlas, stavební povolení, rozhodnutí o změně užívání stavby, kolaudační souhlas, je-li spojen se změnou stavby, povolení k odstranění stavby či k provedení terénních úprav podle stavebního zákona, povolení k nakládání s vodami a k vodním dílům, povolení k některým činnostem či udělit souhlas podle vodního zákona na území národního parku nebo chráněné krajinné oblasti. Závazné stanovisko se nevydává, jde-li o stavby: a) v zastavěném území obce ve čtvrté zóně chráněné krajinné oblasti, b) v zastavěném území města, které se nachází na území chráněné krajinné oblasti. > Územní plánování a stavební činnost Orgány územního plánování a stavební úřady vykonávají svoji působnost tak, aby byly zachovány a vytvářeny optimální ekologické funkce zvláště chráněných území a jejich ochranných pásem, prostupnost krajiny a aby byla zachována a podporována biologická rozmanitost. Urbanistické a architektonické řešení musí respektovat měřítko, charakter a strukturu zástavby s cílem zachování rázu sídel. > Lázeňský zákon - č. 164/2001 Sb., ve znění pozdějších předpisů - Ministerstvo zdravotnictví > § 37 - závazné stanovisko Ø v ochranných pásmech a na území lázeňského místa Ø - územní rozhodnutí, územní souhlas, -stavební povolení, souhlas stavebního úřadu s ohlášenou stavbou, -kolaudační souhlas, rozhodnutí o změně užívání stavby, -povolení k odstranění stavby, terénních úprav a zařízení nebo nařízení odstranění stavby, terénních úprav a zařízení - Ø geologické práce spojené se zásahem do pozemku Ø vybrané typy staveb, které povolení nevyžadují > Veterinární péče Ø zákon č. 166/1999 Sb., o veterinární péči Ø Krajská veterinární správa > Závazná stanoviska/stanoviska Ø stanoviska k územním plánům, regulačním plánům Ø závazná stanoviska v územním řízení z hlediska veterinární péče. > Ochrana lesa Ø zákon č. 289/1995 Sb., o lesích ØORP, kraje, ministerstvo zemědělství Øve vojenských lesích - Vojenský lesní úřad Øv lesích národních parků – Správa národního parku > Zpracování a projednání návrhů dokumentací Øsouhlas (lze vázat na splnění podmínek) - k dotčení pozemků do vzdálenosti 50 m od okraje lesa. ØZávazné stanovisko - podklad pro rozhodnutí o umístění stavby nebo územní souhlas, pro rozhodnutí o povolení stavby, zařízení nebo terénních úprav anebo jejich ohlášení > Ochrana zemědělského půdního fondu ØZákon č. 334/1992 Sb., o ochraně zemědělského půdního fondu ØORP, krajský úřad, správa národního parku, Česká inspekce životního prostředí, Ministerstvo životního prostředí. Ø Ve vojenském - újezdní úřad. > Ochrana ZPF ØZměna využití zemědělské půdy § 2 ØPři územně plánovací činnosti § 5 ØPři zpracování dokumentace pro umístění záměru § 7 ØPři stavební, těžební a průmyslové činnosti, terénních úpravách a při geologickém a hydrogeologickém průzkumu § 8 > Ochrana vod ØZákon č. 254/2001 Sb., o vodách Ø ORP, krajské úřady, Mze > Souhlas Øke stavbám, zařízením nebo činnostem, k nimž není třeba povolení podle tohoto zákona, které však mohou ovlivnit vodní poměry ØNapř. - ke stavbám ve vzdálenosti do 15 m od vzdušné paty ochranné hráze vodního toku, - ke stavbám v ochranných pásmech vodních zdrojů, apod. > Závazné stanovisko Øpokud mohou být dotčeny zájmy podle vodního zákona ا 104 odst. 9 > Požární ochrana Ø zákon č. 133/1985 Sb., o požární ochraně Øhasičský záchranný sbor kraje, ministerstvo vnitra ØVymezení v § 31 > Děkuji za pozornost >