Adobe Systems MVD024K Dopravní právo - Doprava na pozemních komunikacích 1 Pozemní komunikace Prezentace k tématu Adobe Systems Dopravní právo - Doprava na pozemních komunikacích 2 Osnova prezentace ̶Právní úprava ̶Definice pozemních komunikací ̶Kategorizace pozemních komunikací ̶Vlastnický režim ̶Povinnosti vlastníka ̶Užívání pozemních komunikací ̶Součásti a příslušenství ̶Označení ̶Napojení, stavební aspekty ̶Ochrana pozemních komunikací ̶Odpovědnost za škodu ̶Státní správa na úseku Adobe Systems Dopravní právo - Doprava na pozemních komunikacích 3 Právní úprava ̶Zákony ̶zákon č. 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích - ZoPK ̶související aspekty také v zákoně č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích a o změnách některých zákonů (zákon o silničním provozu) - ZoSP ̶Prováděcí předpisy ̶vyhláška Ministerstva dopravy a spojů č. 104/1997 Sb., kterou se provádí zákon o pozemních komunikacích ̶ ̶vyhláška č. 470/2012 Sb., o užívání pozemních komunikací zpoplatněných mýtným ̶vyhláška č. 306/2015 Sb., o užívání pozemních komunikací zpoplatněných časovým poplatkem ̶Nařízení vlády č. 240/2014 Sb., o výši časových poplatků, sazeb mýtného, slevy na mýtném a o postupu při uplatnění slevy na mýtném ̶Nařízení vlády č. 264/2009 Sb., o bezpečnostních požadavcích na tunely pozemních komunikací delší než 500 metrů ̶ ̶ Adobe Systems Dopravní právo - Doprava na pozemních komunikacích 4 Definice pozemních komunikací ̶Definice pozemních komunikací (§ 2 odst. 1 ZoPK): ̶„Pozemní komunikace je dopravní cesta určená k užití silničními a jinými vozidly a chodci, včetně pevných zařízení nutných pro zajištění tohoto užití a jeho bezpečnosti.“ ̶ ̶nikoli nutně kumulativně, pozemní komunikací může být: ̶komunikace určená pouze pro motorová silniční vozidla (dálnice či silnice pro motorová vozidla) ̶stezka pro cyklisty či také chodník, pěšina apod. (dále viz místní komunikace IV. třídy) ̶ ̶ ̶ Adobe Systems Dopravní právo - Doprava na pozemních komunikacích 5 Kategorizace ̶Kategorizace pozemních komunikací (§ 2 odst. 2 ZoPK): ̶a) dálnice ̶b) silnice ̶c) místní komunikace ̶d) účelová komunikace ̶dále v rámci jednotlivých kategorií také rozdělení do tříd (vyjma účelové pozemní komunikace) ̶ ̶Zařazování do kategorií (§ 3 ZOPK) ̶rozhoduje příslušný silniční správní úřad na základě určení, dopravního významu a stavebně technického vybavení ̶dojde-li ke změně dopravního významu nebo určení pozemní komunikace, rozhodne se o změně kategorie nebo třídy ̶obdobně pro třídy v rámci jednotlivých kategorií ̶ ̶Kategorizace významná např. pro ̶vlastnický režim (viz ustanovení ZoPK) ̶zvláštní pravidla pro provoz (viz ustanovení ZoPPK) ̶technické požadavky na komunikaci (viz vyhláška č. 104/1997 Sb. a technická norma ČSN 73 6101) ̶frekvenci kontrol a pravidla pro údržbu (viz ustanovení ZoPK) apod. ̶ ̶ ̶ ̶ Adobe Systems Dopravní právo - Doprava na pozemních komunikacích 6 Kategorizace ̶Dálnice (§ 4 ZoPK) ̶zákonná definice: Dálnice je pozemní komunikace určená pro rychlou dálkovou a mezistátní dopravu silničními motorovými vozidly, která je budována bez úrovňových křížení, s oddělenými místy napojení pro vjezd a výjezd a která má směrově oddělené jízdní pásy. ̶ ̶význam slova = dálková silnice ̶svou povahou páteřní rychlostní komunikace ̶ ̶podle určení a dopravního významu rozdělení na dálnice I. třídy a II. třídy ̶dálnice II. třídy = většina dřívějších silnic pro motorová vozidla (viz dále) převedená od 1. 1. 2016 do kategorie dálnic v rámci „nového pojetí dálniční sítě“ (vedlejším důsledkem bylo skokové navýšení celkové délky dálnic zhruba o třetinu) ̶ ̶pozemní komunikace s omezeným přístupem ̶pouze pro silniční motorová vozidla (tedy nikoli nemotorová vozidla či chodce apod.) ̶jejichž nejvyšší povolená rychlost není nižší, než stanoví zvláštní předpis (= 80 km/h dle ZoPPK) ̶ ̶vysoké technické požadavky ̶např. vysoká návrhová rychlost, směrově oddělení jízdní pásy se (zpravidla) čtyřmi pruhy, výhradně mimoúrovňové křižovatky, velké poloměry směrových oblouků, nízké stoupání a klesání, široké krajnice a dělící pás, dlouhé připojovací pruhy apod. ̶specifické podmínky pro provoz (max. rychlost 130/km/h a další) ̶k 1. 1. 2019 v ČR celkem 1248 km dálnic ̶v současnosti v provozu 19 dálnic (většina je však nedokončena) Adobe Systems Dopravní právo - Doprava na pozemních komunikacích 7 Kategorizace ̶Silnice (§ 5 ZoPK) ̶zákonná definice: Silnice je veřejně přístupná pozemní komunikace určená k užití silničními a jinými vozidly a chodci. ̶ ̶tvoří silniční síť ̶podle určení a dopravního významu rozdělení do tříd: ̶a) silnice I. třídy, která je určena zejména pro dálkovou a mezistátní dopravu, ̶b) silnice II. třídy, která je určena pro dopravu mezi okresy, ̶c) silnice III. třídy, která je určena k vzájemnému spojení obcí nebo jejich napojení na ostatní pozemní komunikace. ̶ ̶specifickou kategorií = silnice pro motorová vozidla ̶silnice I. třídy bez úrovňových křížení, s oddělenými místy napojení pro vjezd a výjezd a na níž není přímo připojena sousední nemovitost s výjimkou nemovitostí přímo připojených z odpočívek ̶technickými požadavky se blíží dálnicím (některé rozdíly: užší dělící pás, užší krajnice, ostřejší stoupání/klesání či poloměry), stále je ovšem právně silnicí I. třídy ̶označena značkou „silnice pro motorová vozidla“ dle ZoPPK ̶podmínky pro provoz jako na dálnici (pouze max. rychlost = 110 km/h, ale lze zvýšit na 130 km/h) ̶všeobecné užívání ̶výjimka = silnice pro motorová vozidla, kde pouze motorová vozidla (obdobně dálnici) ̶ Adobe Systems Dopravní právo - Doprava na pozemních komunikacích 8 Kategorizace ̶Místní komunikace (§ 6 ZoPK) ̶zákonná definice: Místní komunikace je veřejně přístupná pozemní komunikace, která slouží převážně místní dopravě na území obce. ̶podle dopravního významu, určení a stavebně technického vybavení rozdělení do tříd: ̶a) místní komunikace I. třídy, ̶b) místní komunikace II. třídy, kterou je dopravně významná sběrná komunikace s omezením přímého připojení sousedních nemovitostí ̶c) místní komunikace III. třídy, kterou je obslužná komunikace ̶d) místní komunikace IV. třídy, kterou je komunikace nepřístupná provozu silničních motorových vozidel nebo na které je umožněn smíšený provoz ̶ ̶podrobněji vymezeno v prováděcím předpisu (vyhlášce č. 104/1997 Sb.): ̶MK I. třídy jsou dopravně nejvýznamnější sběrné komunikace ve městech ̶MK II. třídy jsou sběrné komunikace, které spojují části měst navzájem nebo napojují města, případně jejich části na pozemní komunikace vyšší třídy nebo kategorie ̶MK III. třídy jsou obslužné místní komunikace ve městech a obcích umožňující přímou dopravní obsluhu jednotlivých objektů, pokud jsou přístupné běžnému provozu motorových vozidel ̶MK IV. třídy jsou samostatné chodníky, stezky pro pěší, cyklistické stezky, cesty v chatových oblastech, podchody, lávky, schody, pěšiny, zklidněné komunikace, obytné a pěší zóny apod. ̶také místní komunikace může být silnicí pro motorová vozidla, pokud jde-li o místní komunikaci I. třídy, která splňuje parametry pro silnici pro motorová vozidla (viz dříve) ̶ Adobe Systems Dopravní právo - Doprava na pozemních komunikacích 9 Kategorizace ̶Účelová komunikace (§ 7 ZoPK) ̶lze rozdělovat dle režimu užívání na: ̶ ̶veřejně přístupné ̶jakožto účelová komunikace je pozemní komunikace, ̶která slouží ke spojení jednotlivých nemovitostí pro potřeby vlastníků těchto nemovitostí nebo ̶ke spojení těchto nemovitostí s ostatními pozemními komunikacemi nebo ̶k obhospodařování zemědělských a lesních pozemků ̶neveřejné v uzavřeném prostoru nebo objektu, která slouží potřebě vlastníka nebo provozovatele uzavřeného prostoru nebo objektu ̶přístupné v rozsahu a způsobem, který stanoví vlastník nebo provozovatel uzavřeného prostoru nebo objektu ̶ ̶veřejně přístupné účelové komunikace lze užívat na základě obecného užívání podle ZoPK ̶i v jejich případě lze ovšem na žádost vlastníka účelové komunikace (a po projednání s Policií České republiky) upravit nebo omezit veřejný přístup na účelovou komunikaci, pokud je to nezbytně nutné k ochraně oprávněných zájmů tohoto vlastníka ̶o omezení užívání rozhoduje místně příslušný silniční správní úřad, který taktéž může deklarativně rozhodnout, zda je účelová pozemní komunikace neveřejnou ̶ke vzniku nedochází na základě kategorizace (zařazení do příslušné kategorie silničním správním úřadem) ̶nýbrž naplněním znaků účelové komunikace ̶v případě veřejně přístupné účelové komunikace mimo zákonných znaků (viz tři kategorie, resp. účely účelových pozemních komunikací výše) také znaky dovozené judikaturou - viz samostatná prezentace ̶ ̶ ̶ ̶ Adobe Systems Dopravní právo - Doprava na pozemních komunikacích 10 Vlastnický režim ̶Obecná východiska (§ 9 ZoPK) ̶pozemní komunikace specifickým případem tzv. vyhrazeného majetku jakožto majetku, který může být vlastněn pouze některými veřejnými (veřejnoprávními) subjekty ̶viz obecně čl. 11 odst. 2 Listiny základních práv a svobod ̶ovšem poněkud nedůsledně - změna kategorie pozemní komunikace totiž nevede ke změně vlastnictví, nýbrž podmínkou pro změnu kategorie je změna vlastnictví (resp. smlouvy o budoucí smlouvě o převodu vlastnického práva k dotčené pozemní komunikaci uzavřené mezi stávajícím vlastníkem a budoucím vlastníkem) ̶ ̶Dálnice ̶ve vlastnictví státu ̶Silnice ̶I. třídy ve vlastnictví státu ̶II. a III. třídy ve vlastnictví kraje, na jehož území se nacházejí ̶Místní komunikace ̶ve vlastnictví obce ̶Účelové komunikace ̶ve vlastnictví právnické nebo fyzické osoby = v soukromém vlastnictví ̶právnickou osobou může být také veřejný subjekt (stát, obec, kraj, ale potenciálně i jiný veřejný subjekt), pak ve vlastnictví veřejném ̶na vlastníky účelové komunikace se nevztahují povinnosti stanovené ZoPK, viz dále Adobe Systems Dopravní právo - Doprava na pozemních komunikacích 11 Povinnosti vlastníka ̶Správa (§ 9 ZoPK) ̶vlastník musí vykonávat správu, kterou lze rozumět zejména pravidelné a mimořádné prohlídky, údržbu a opravy ̶podrobnosti upravuje prováděcí předpis (vyhláška č. 104/1997 Sb., viz níže) ̶dále výkon správy může vlastník zajišťovat prostřednictvím správce jakožto právnická osoba zřízená nebo založená (a ovládané) vlastníkem pozemní komunikace (zpravidla tzv. komunální podniky) ̶ ̶běžné prohlídky - zjišťuje se především správná funkce dopravního značení, bezpečnostního zařízení a závady ve sjízdnosti (schůdnosti) v těchto lhůtách: ̶dálnice ..... každý pracovní den ̶silnice I. třídy ..... 2× týdně ̶silnice II. třídy ..... 2× měsíčně ̶silnice III. třídy ..... 1× měsíčně ̶dále např. také hlavní prohlídka (zjišťuje se stavebně technický stav komunikace, včetně jejích součástí a příslušenství (nejméně jednou za 5 let, ale v některých případech dříve) či mimořádná prohlídka - např. při náhlém poškození vozovky ̶ ̶cílem údržby a oprav je odstranit závady ve sjízdnosti, opotřebení nebo poškození komunikace, jejích součástí a příslušenství ̶rozsah a způsob provedení závisí na vyhodnocení výsledků prohlídek, popř. na doporučeních systému hospodaření s vozovkou ̶podrobnosti v příloze prováděcího předpisu ̶ ̶Evidence ̶dále zejména povinnost vlastníka vést evidenci jím vlastněných pozemních komunikací ̶evidence prostřednictvím pasportu komunikace ̶ ̶souběžně Centrální evidence pozemních komunikací jako informačním systémem veřejné správy vedený Ministerstvem dopravy Adobe Systems Dopravní právo - Doprava na pozemních komunikacích 12 Užívání ̶Obecné užívání (§ 19 ZoPK) ̶oprávnění každého užívat pozemní komunikace bezplatně obvyklým způsobem a k účelům, ke kterým jsou určeny = obecné užívání ̶užívání na základě veřejného práva, nevyžaduje další soukromoprávní oprávnění ̶proto pozemní komunikace zpravidla vlastněny veřejnými subjekty, které jsou přirozeně spojeny s veřejným zájmem ̶problematické ovšem v případě veřejně přístupných účelových komunikací (viz samostatná prezentace) ̶ ̶podmínky a limity obecného užívání: ̶uživatel se musí přizpůsobit stavebnímu stavu a dopravně technickému stavu dotčené pozemní komunikace ̶v mezích zvláštních předpisů upravujících provoz na pozemních komunikacích = zejména pravidla provozu na pozemních komunikacích podle ZoPPK ̶za podmínek stanovených ZoPK = např. omezení pro některé kategorie pozemních komunikací ̶a pokud pro zvláštní případy nestanoví tento zákon nebo zvláštní předpis jinak = výjimky z obecného užívání ̶ ̶konkrétní omezení, např.: ̶zákaz znečišťovat nebo poškozovat ̶neoprávněně odstraňovat, zakrývat, přemísťovat, osazovat nebo pozměňovat dopravní zařízení ̶používat pásová a jiná vozidla, jejichž kola nejsou opatřena pneumatikami nebo gumovými obručemi ̶používat sněhové řetězy v úsecích, kde vozovka není dostatečně pokryta sněhovou nebo ledovou vrstvou ̶ používat hroty v pneumatikách ̶odstavovat autovraky ̶z uvedených možné výjimky ̶ ̶další omezení plynou z pravidel provozu na pozemních komunikacích Adobe Systems Dopravní právo - Doprava na pozemních komunikacích 13 Užívání ̶Výjimky z obecného užívání (§ 19a - 24b ZoPK) ̶dočasný zákaz stání nebo zastavení silničních vozidel - např. pro tzv. bloková čištění ̶odstraňování autovraků vlastníkem pozemní komunikace ̶omezení obecného užívání uzavírkami a objížďkami ̶omezení vjezdu některých vozidel (tranzitní dopravy, proti „objíždění zpoplatněných úseků“) ̶zpoplatnění obecného užívání ̶ ̶dvě možnosti zpoplatnění ̶a) podle typu vozidla a ujeté vzdálenosti po zpoplatněné pozemní komunikaci = „mýtné“ (mýtné pro nákladní vozidla) ̶b) podle časového období užívání zpoplatněné pozemní komunikace = „časový poplatek“ (dálniční kupóny) ̶nikoli kumulativně, podrobnosti v prováděcích předpisech ̶další možnost zpoplatnění = mimořádné změny dopravního významu (kompenzace za nezbytné náklady vynaložené v souvislosti s podstatným nárůstem zatížení části pozemní komunikace, jejíž stavební stav nebo dopravně technický stav tomuto nárůstu zjevně neodpovídá - vlastník komunikace se může domáhat u soudu) ̶opačná situace = rozšíření obecného užívání ZoPK ̶na vybraných úsecích možnost provozovat vozidla, která překračují limity vyžadované ZoPPK (tzv. gigalinery s délkou až 25,5 m) ̶Zvláštní užívání (§ 25 ZoPK) ̶k užívání dálnic, silnic a místních komunikací jiným než obvyklým způsobem nebo k jiným účelům, než pro které jsou určeny ̶třeba povolení příslušného silničního správního úřadu vydaného s předchozím souhlasem vlastníka dotčené pozemní komunikace, ̶a může-li zvláštní užívání ovlivnit bezpečnost nebo plynulost silničního provozu, také s předchozím souhlasem Ministerstva vnitra, jde-li o dálnici, v ostatních případech se souhlasem Policie České republiky ̶ ̶např. nadrozměrné náklady, umisťování reklamních zařízení, audiovizuální tvorba, stavební práce, použití pásovými vozidly AČR,… Adobe Systems Dopravní právo - Doprava na pozemních komunikacích 14 Součásti a příslušenství ̶Součásti dálnice, silnice a místní komunikace (§ 12 ZoPK) ̶všechny konstrukční vrstvy vozovek a krajnic, odpočívky, stavby a technická a jiná zařízení určená k provádění kontrolní činnosti při dohledu na bezpečnost a plynulost provozu na pozemních komunikacích, přidružené a přídatné pruhy, včetně zastávkových pruhů linkové osobní dopravy ̶mostní objekty (nadjezdy), po nichž je komunikace vedena, včetně chodníků, revizních zařízení, ochranných štítů a sítí na nich, strojní vybavení sklopných mostů, ledolamy, propustky, lávky pro chodce nebo cyklisty ̶tunely, galérie, opěrné, zárubní, obkladní a parapetní zdi, tarasy, násypy a svahy, dělicí pásy, příkopy a ostatní povrchová odvodňovací zařízení, silniční pomocné pozemky ̶svislé dopravní značky, zábradlí, odrazníky, svodidla, pružidla, směrové sloupky, dopravní knoflíky, staničníky, mezníky, vodorovná dopravní značení, dopravní ostrůvky, odrazné a vodicí proužky a zpomalovací prahy ̶únikové zóny, protihlukové stěny a protihlukové valy, pokud jsou umístěny na silničním pozemku ̶ ̶dále např. také součástmi místní komunikace přilehlé chodníky, chodníky pod podloubími, veřejná parkoviště a obratiště, podchody a zařízení pro zajištění a zabezpečení přechodů pro chodce, pokud nejsou samostatnými místními komunikacemi ̶ ̶Příslušenství dálnice, silnice a místní komunikace (§ 13 ZoPK) ̶přenosné svislé dopravní značky, a dopravní zařízení ̶veřejné osvětlení, světelná signalizační zařízení sloužící k řízení provozu, ̶silniční vegetace, zásněžky, zásobníky a skládky údržbových hmot, ̶objekty a prostranství bezprostředně sloužící výkonu údržby dálnice, silnice nebo místní komunikace (cestmistrovství) nebo k zabezpečení úkolů složek integrovaného záchranného systému a jejich napojení na příslušnou pozemní komunikaci, ̶dále různá technická zařízení apod. ̶ ̶ Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 15 Označení ̶Označení dálnic, silnic a místních komunikací ̶upraveno v prováděcí vyhlášce k ZoPK ̶ ̶dálnice a silnice I. třídy se označují čísly od 0 do 99; jde-li o dálnici, uvádí se v evidenci před číslici písmeno „D“ ̶silnice II. třídy se označují čísly od 100 do 999 ̶silnice III. třídy se označují jen v evidenci čtyř až pětimístnými čísly podle nejbližší dálnice, silnice I. nebo II. třídy, případně doplněnými indexem malým písmenem ̶ramena jednosměrných silnic se označují indexem velkým písmenem ̶ ̶silnice stanovené dle zvláštního předpisu [= Evropská dohoda o hlavních silnicích s mezinárodním provozem (Ženeva 1975)] pro mezinárodní provoz se označují též písmenem „E“ a číslem ̶ ̶pro evidenční účely se místní komunikace označují arabskými číslicemi počínaje číslem 1, a to zásadně odděleně pro každou třídu místních komunikací; k označení třídy se používá alfabetický znak: ̶a) pro místní komunikace I. třídy písmeno a, např. 1a, 2a, ̶b) pro místní komunikace II. třídy písmeno b, např. 1b, 4b, ̶c) pro místní komunikace III. třídy písmeno c, např. 1c, 8c, ̶d) pro místní komunikace IV. třídy písmeno d, např. 1d, 12d. ̶ ̶upraveno také označování mostních a jiných objektů (podjezdů, tunelů) ̶ ̶současně jsou některé pozemní komunikace také označeny dopravní značkou podle ZoSP ̶dálnice a silnice pro motorová vozidla Adobe Systems Dopravní právo - Doprava na pozemních komunikacích 16 Napojení, stavební aspekty ̶Připojování na pozemní komunikace (§ 10 ZoPK) ̶navzájem zřizováním křižovatek nebo připojovat na ně sousední nemovitosti zřízením sjezdů nebo nájezdů ̶podléhá povolení silničního správního úřadu, který si současně vyžádá stanovisko vlastníka pozemní komunikace ̶zrušena dřívější úprava, podle které byl pro připojení nemovitosti na pozemní komunikaci vyžadován souhlas vlastníka pozemní komunikace - v praxi problematické (zneužitelné) ̶ ̶přímé připojení sousední nemovitosti na pozemní komunikaci není účelovou komunikací ̶Stavební aspekty ̶stavba dálnice, silnice a místní komunikace není součástí pozemku = samostatnou stavbou ̶pozemní komunikace nejsou evidovány v katastru nemovitostí ̶ ̶podle stavebního zákona (zákon č. 183/2006 Sb.) vykonávají působnost stavebního úřadu u staveb dálnic, silnic, místních komunikací a veřejně přístupných účelových komunikací (s výjimkou pravomoci ve věcech územního rozhodování) speciální stavební úřady ̶ ̶pozemní komunikace reflektovány v územně plánovací dokumentaci ̶mimo stavebních předpisů jsou relevantní technické požadavky na pozemní komunikace (viz vyhláška č. 104/1997 Sb. a technická norma ČSN 73 6101) ̶ZoPK reflektuje také tzv. PPP projekty (koncesionářské smlouvy) ̶ ̶ ̶i ̶ Adobe Systems Dopravní právo - Doprava na pozemních komunikacích 17 Ochrana pozemních komunikací ̶Silniční ochranné pásmo (§ 31 - 33 ZoPK) ̶k ochraně dálnice, silnice a místní komunikace I. nebo II. třídy a provozu na nich mimo souvisle zastavěné území obcí ̶prostor ohraničený svislými plochami vedenými do výšky 50 m a ve vzdálenosti ̶a) 100 m od osy přilehlého jízdního pásu dálnice anebo od osy větve její křižovatky s jinou pozemní komunikací; pokud by takto určené pásmo nezahrnovalo celou plochu odpočívky, tvoří hranici pásma hranice silničního pozemku, ̶b) 50 m od osy vozovky nebo přilehlého jízdního pásu silnice I. třídy nebo místní komunikace I. třídy, ̶c) 15 m od osy vozovky nebo od osy přilehlého jízdního pásu silnice II. třídy nebo III. třídy a místní komunikace II. třídy. ̶ ̶silniční pozemky = pozemky, na nichž je umístěno těleso dálnice, silnice a místní komunikace a silniční pomocný pozemek ̶stavby vyžadující povolení či ohlášení lze v ochranném pásmu zřizovat jen na základě povolení silničního správního úřadu (územním, stavebním nebo společném územním a stavebním řízení je povolení nahrazeno závazným stanoviskem) ̶dále omezení pro umisťování objektů či vysazování vegetace pro zajištění rozhledových prostorů ̶ještě přísnější omezení pro reklamní zařízení (viz samostatná prezentace) ̶ ̶omezení vlastníků v ochranném pásmu ̶oprávnění v silničním ochranném pásmu na nezbytnou dobu a v nezbytné míře vstupovat na cizí pozemky, nebo na stavby na nich stojící, za účelem oprav, údržby, umístění zásněžek, odstraňování následků nehod a jiných překážek omezujících silniční provoz ̶povinnost strpět, aby na pozemcích byla provedena nezbytná opatření k zabránění sesuvů půdy, padání kamenů apod. ̶povinnost v některých případech strpět zřízení věcného břemene za jednorázovou úplatu Adobe Systems Dopravní právo - Doprava na pozemních komunikacích 18 Odpovědnost za škodu ̶Obecná pravidla (§ 27 ZoPK) ̶uživatelé dálnice, silnice, místní komunikace nebo chodníku nemají nárok na náhradu škody, která jim vznikla ze stavebního stavu nebo dopravně technického stavu těchto pozemních komunikací ̶stavební stav = kvalita, stupeň opotřebení povrchu, podélné nebo příčné vlny, výtluky, které nelze odstranit běžnou údržbou, únosnost vozovky, krajnic, mostů a mostních objektů a vybavení pozemní komunikace součástmi a příslušenstvím ̶dopravně technický stav = technické znaky (příčné uspořádání, příčný a podélný sklon, šířka a druh vozovky, směrové a výškové oblouky) a začlenění pozemní komunikace do terénu (rozhled, nadmořská výška) ̶na základě stavebního stavu nebo dopravně technického stavu komunikací je nesena odpovědnost pouze vůči vlastníkům sousedních nemovitostí za škody, které jim vznikly v jejich důsledku ̶nárok na náhradu směrem k vlastníkovi vozidla (či chodci) až v případě, kdy byla příčinnou škody závada ve sjízdnosti (či obdobně závada ve schůdnosti u chodníku) ̶směřuje vůči vlastníkovi dálnice, silnice, místní komunikace (nebo chodníku) či vůči správci (za kterého vlastník ručí) ̶ale současně možnost liberace, pokud prokáže, že nebylo v mezích jeho možností tuto závadu odstranit, u závady způsobené povětrnostními situacemi a jejich důsledky takovou závadu zmírnit, ani na ni předepsaným způsobem upozornit ̶Závada ve sjízdnosti (§ 26 - 28 ZoPK) ̶dálnice, silnice a místní komunikace jsou sjízdné, jestliže umožňují bezpečný pohyb silničních a jiných vozidel přizpůsobený stavebnímu stavu a dopravně technickému stavu těchto pozemních komunikací a povětrnostním situacím a jejich důsledkům ̶závada ve sjízdnosti = taková změna ve sjízdnosti dálnice, silnice nebo místní komunikace, kterou nemůže řidič vozidla předvídat při pohybu vozidla přizpůsobeném stavebnímu stavu a dopravně technickému stavu těchto pozemních komunikací a povětrnostním situacím a jejich důsledkům ̶ ̶pokud byla závada ve sjízdnosti způsobena někým, musí její vznik neprodleně oznámit a uhradit náklady k odstraněné či sám odstranit Adobe Systems Dopravní právo - Doprava na pozemních komunikacích 19 Státní správa na úseku ̶Výkon státní správy (§ 40 ZoPK) ̶státní správu ve věcech dálnice, silnice, místní komunikace a veřejné účelové komunikace vykonávají silniční správní úřady ̶ ̶kterými obecně jsou: ̶Ministerstvo dopravy - ve vztahu k dálnicím ̶krajský úřad - ve vztahu k silnicím I. třídy ̶obecní úřad obce s rozšířenou působností - ve vztahu k silnicím II. a III. třídy a veřejně přístupným účelovým komunikacím ̶obecní úřad - ve vztahu k místním komunikacím ̶ve specifických situacích také celní úřad a újezdní úřad ̶Státní dozor (§ 41 ZoPK) ̶státní dozor na dálnicích, silnicích, místních komunikacích a veřejně přístupných účelových komunikacích vykonávají silniční správní úřady v rozsahu své působnosti ̶ ̶Vybrané přestupky (§ ̶omezení obecného užívání pozemní komunikace (pokuta do 500000 Kč) ̶zvláštní užívání bez povolení (pokuta do 500000 Kč) ̶zřizování nebo provozování reklamního zařízení v silničním ochranném pásmu bez povolení (pokuta do 300000 Kč) ̶umístění a neodstranění překážky na pozemní komunikaci (pokuta do 300000 Kč) ̶užije vozidlo v systému časového zpoplatnění, aniž by byl uhrazen časový poplatek (pokuta do 5000 Kč příkazem na místě) ̶