Adobe Systems Dopravní právo - Doprava na pozemních komunikacích 1 Technická způsobilost silničních vozidel Dopravní právo 27. 3. 2019 Mgr. Tomáš Svoboda Adobe Systems Dopravní právo - Doprava na pozemních komunikacích 2 Osnova prezentace ̶Základní roviny technické způsobilosti silničních vozidel a právní úprava ̶Technická způsobilost v provozu ̶„Nebezpečné závady“ ̶Sankce ̶Technické prohlídky ̶Schvalování typů ̶ ̶ ̶ Adobe Systems Dopravní právo - Doprava na pozemních komunikacích 3 Základní roviny a právní úprava ̶Základní roviny technické způsobilosti silničních vozidel ̶Technická způsobilost v provozu ̶závady v provozu s právními důsledky ̶Technická způsobilost v rámci technických kontrol ̶periodické či neperiodické kontroly technického stavu silničních vozidel ̶Schvalování typů ̶technické požadavky na vozidla či jejich součásti pro jejich uvedení na trh ̶ ̶Právní úprava ̶zákon č. 56/2001 Sb., o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích a o změně zákona č. 168/1999 Sb., o pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou provozem vozidla a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla), ve znění zákona č. 307/1999 Sb. - ZoPP ̶některé související aspekty v zákoně č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích a o změnách některých zákonů (zákon o silničním provozu) - ZoSP ̶ ̶řada prováděcích předpisů (viz dále) ̶ ̶některé aspekty také v právu EU / mezinárodním právu ̶ ̶ Adobe Systems Dopravní právo - Doprava na pozemních komunikacích 4 Technická způsobilost v provozu ̶Základní pravidlo ̶§ 36 odst. 1 ZoPP: Na pozemních komunikacích lze provozovat pouze takové silniční vozidlo, které je technicky způsobilé k provozu na pozemních komunikacích podle tohoto zákona ̶§ 36 odst. 3 ZoPP: Provozovatel silničního vozidla je povinen udržovat vozidlo v řádném technickém stavu podle pokynů pro obsluhu a údržbu stanovených výrobcem ̶ ̶§ 38 odst. 1 ZoPP: Provozovatel silničního vozidla nesmí provozovat na pozemních komunikacích vozidlo, ̶ ̶a) které je technicky nezpůsobilé k provozu ̶Co dále nelze provozovat ̶vozidlo: b) které není zaregistrováno v registru silničních vozidel v České republice nebo v registru silničních vozidel jiného státu, c) na němž není umístěna tabulka s registrační značkou, přidělenou k tomuto vozidlu obecním úřadem obce s rozšířenou působností nebo příslušným orgánem jiného státu, způsobem umožňujícím identifikaci vozidla, d) k němuž není splněna povinnost pojištění odpovědnosti z provozu vozidla, e) jehož technická způsobilost nebyla ověřena pravidelnou technickou prohlídkou provedenou v členském státě, technickou prohlídkou provedenou pro účely zápisu silničního vozidla do registru silničních vozidel nebo technickou prohlídkou jednotlivě dovezeného silničního vozidla nebo u něhož od provedení poslední takové technické prohlídky uplynula lhůta podle § 40; to neplatí, jde-li o silniční vozidlo, u něhož dosud neuplynula lhůta k provedení první pravidelné technické prohlídky, f) které nemá identifikační údaje v souladu s údaji uvedenými v registru silničních vozidel nebo v osvědčení o registraci silničního vozidla nebo technickém průkazu zvláštního vozidla. ̶ Adobe Systems Dopravní právo - Doprava na pozemních komunikacích 5 Technická způsobilost v provozu ̶Co se rozumí technickou nezpůsobilostí (§ 37 ZoPP) ̶Silniční vozidlo je technicky nezpůsobilé k provozu na pozemních komunikacích, pokud a) pro závady v technickém stavu bezprostředně ohrožuje bezpečnost provozu na pozemních komunikacích, b) poškozuje životní prostředí nad míru stanovenou prováděcím právním předpisem, c) provozovatel vozidla neprokáže jeho technickou způsobilost k provozu na pozemních komunikacích způsobem stanoveným tímto zákonem, d) byly na vozidle provedeny neschválené změny anebo zásahy do identifikátorů vozidla (zejména VIN - Vehicle identification number = Identifikační číslo vozidla) ̶ ̶Před provedením změny na silničním vozidle, která bude mít za následek jeho technickou nezpůsobilost k provozu podle odst. 1, je právnická nebo fyzická podnikající osoba provádějící změnu povinna písemně upozornit provozovatele vozidla na tuto skutečnost. ̶Je-li provedení takovéto změny nabízeno veřejně, musí tato nabídka obsahovat zřetelné upozornění, že provedení změny bude mít za následek technickou nezpůsobilost silničního vozidla k provozu (na pozemních komunikacích). ̶ Adobe Systems Dopravní právo - Doprava na pozemních komunikacích 6 Technická způsobilost v provozu ̶Závady v technickém stavu bezprostředně ohrožující bezpečnost ̶ ̶výčet pro účely zadržení osvědčení o registraci vozidla: ̶od 15. 4. 2016 vyhláška č. 82/2012 Sb., o provádění kontrol technického stavu vozidel a jízdních souprav v provozu na pozemních komunikacích (vyhláška o technických silničních kontrolách) - § 4a ̶ ̶podrobný výčet v rámci seznamu kontrolních úkonů - závady kategorie C: ̶od 1. 10. 2018 vyhláška č. 211/2018 Sb., o technických prohlídkách vozidel - příloha č. 1 ̶od 31. 3. 2012 vyhláška č. 82/2012 Sb., o provádění kontrol technického stavu vozidel a jízdních souprav v provozu na pozemních komunikacích (vyhláška o technických silničních kontrolách) - příloha č. 1 ̶ ̶ ̶dříve také: ̶do 31. 12. 2014 vyhláška Ministerstva dopravy a spojů č. 341/2002 Sb., o schvalování technické způsobilosti a o technických podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích - § 36 ̶do 30. 9. 2018 vyhláška č. 341/2014 Sb., o schvalování technické způsobilosti a o technických podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích - § 40 ̶posledně uvedený výčet zrušen od 1. 10. 2018 (pro duplicitnost a obsoletnost) ̶ ̶ ̶ovšem problém aplikovatelnosti na nebezpečné závady v provozu ̶ ̶ ̶ ̶ Adobe Systems Dopravní právo - Doprava na pozemních komunikacích 7 Technická způsobilost v provozu ̶Základní problém = zmocnění k odvozené normotvorbě ̶Definice „závad na vozidle ohrožujících provoz na pozemních komunikacích“, podávající se z § 36 odst. 3 vyhlášky č. 341/2002 Sb., je nepoužitelná pro potřeby definice vozidla technicky nezpůsobilého k provozu na pozemních komunikacích ve smyslu § 37 písm. a) zákona č. 56/2001 Sb., neboť toto ustanovení vyhlášky citované ustanovení zákona neprovádí (§ 91 odst. 1 zákona č. 56/2001 Sb.). Z tohoto důvodu nemůže být zjištění závad popsaných v § 36 odst. 3 vyhlášky č. 341/2002 Sb., samo o sobě důvodem pro závěr o spáchání přestupku podle ustanovení § 125c odst. 1 písm. a) bod 3 zákona č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích, ale je povinností správního orgánu provést úvahu o konkrétním dopadu takových vad na bezpečnost provozu na pozemních komunikacích. ̶Rozsudek NSS ze dne 28. 12. 2016, 3 As 221/2014-46 ̶ ̶Současná situace ̶upraveny pouze nebezpečné závady, na jejichž základě lze zadržet osvědčení o technickém průkazu ̶a dále závady, pro které lze odebrat technickou způsobilost v rámci technické prohlídky ̶ ̶zřejmě však neupraveny nebezpečné závady, pro které by nastávala „obecná“ technická nezpůsobilost, která znemožňuje provozování vozidla a kterou by bylo možné obecně sankcionovat ̶tyto závady tedy otázkou výkladu v rámci správního trestání = existence nejistoty, co je a není nebezpečnou závadou… ̶obdobně neupraveno nouzové dojetí s nebezpečnou závadou (naposledy ve vyhlášce č. 341/2014 Sb.) ̶ Adobe Systems Dopravní právo - Doprava na pozemních komunikacích 8 Technická způsobilost v provozu ̶Výluky z pojištění ̶další možný důsledek nejistoty = otázka výluk z pojištění z důvodu technické nezpůsobilosti dané nebezpečnými vadami, viz: ̶ ̶Odvolací soud na daný skutkový stav správně aplikoval § 36 odst. 1 vyhlášky č. 341/2002 Sb., podle něhož, jsou-li na vozidle závady, které ohrožují bezpečnost provozu na pozemních komunikacích, nesmí být vozidlo užito v provozu na pozemních komunikacích, s výjimkou nouzového dojetí, a toto ustanovení aplikoval správně ve spojení s odstavcem 7 písm. a) citovaného ustanovení, podle něhož je závadou podle odstavce 1 na pneumatikách vozidla vždy, je-li hloubka dezénu hlavních dezénových drážek nebo zářezů menší než 1,6 mm u vozidel všech kategorií. Rovněž správně aplikoval § 37 písm. a) ProvVoz stanovící, že silniční vozidlo je technicky nezpůsobilé k provozu na pozemních komunikacích, pokud pro závady v technickém stavu bezprostředně ohrožuje bezpečnost provozu na pozemních komunikacích. Odvolací soud tyto právní normy nejen správně použil, ale správně je též v jejich souvislostech vyložil, proto nelze dospět k závěru, že by odvolací soud vyřešil v rozporu s hmotným právem dovolacím soudem dosud neřešenou otázku. NS uzavřel, že § 37 písm. a) ProvVoz stanovící, že silniční vozidlo je technicky nezpůsobilé k provozu na pozemních komunikacích, pokud pro závady v technickém stavu bezprostředně ohrožuje bezpečnost provozu na pozemních komunikacích, je třeba vyložit tak, že závady na vozidle ohrožující bezpečnost provozu na pozemních komunikacích činí vozidlo nezpůsobilým k provozu na pozemních komunikacích. Jestliže hloubka dezénu hlavních dezénových drážek nebo zářezů na pneumatikách nesplňuje požadavky dané § 36 odst. 7 písm. a) vyhlášky č. 341/2002 Sb., ohrožuje tato závada na pneumatikách bezpečnost provozu na pozemních komunikacích (§ 36 odst. 1 vyhlášky č. 341/2002 Sb.), a proto je namístě dovodit, že takové silniční vozidlo je technicky nezpůsobilé k provozu na pozemních komunikacích. Byla-li výluka z poskytnutí pojistného plnění sjednána tak, že pojištění se nevztahuje na škody vzniklé na vozidle, které v době škodné události (mající svůj původ v havárii vozidla) nebylo k provozu způsobilé, pak takto sjednaná výluka z poskytnutí pojistného plnění se vztahuje na případ závady na pneumatikách spočívající v jejich opotřebení pod mez stanovenou právními předpisy. Jestliže tedy odvolací soud žalobu zamítl s tím, že žalovaná byla oprávněna uplatnit výluku z pojištění, jedná se o správné právní posouzení věci. ̶Rozsudek NS ze dne 22. 10. 2014, sp. zn. 23 Cdo 1660/2014 ̶ Adobe Systems Dopravní právo - Doprava na pozemních komunikacích 9 Nebezpečné závady ̶Nebezpečné závady podle vyhlášky č. 82/2012 Sb. (§ 4a) ̶(pro účely zadržení osvědčení o registraci vozidla): ̶ ̶(1) Nebezpečnou závadou, která vzhledem ke své povaze nebo rozsahu významně zvyšuje ohrožení bezpečnosti provozu na pozemních komunikacích nebo nepříznivé působení provozu vozidla nebo jízdní soupravy na životní prostředí, je a)absence nebo odstranění podstatné části výfukového systému, b)poškození brzdového systému vylučující jeho použití, zejména vyřazení jeho části z provozu, destrukce brzdových kotoučů a obložení, c)absence čelního skla nebo jeho poškození na více než 50 % plochy, d)zjevné nadměrné úniky provozních kapalin, e)koroze nebo praskliny nosných částí zjevně narušující pevnost rámu nebo karoserie, f)opotřebení nebo poškození pneumatik odhalující nosné vrstvy, g)deformace rámu nebo karoserie dosahující sloupku A, u motocyklů značné deformace základních prvků rámu, h)deformace nápravy včetně jejího uložení mající vliv na její pevnost, i)zjevná deformace uložení motoru, například utržené úchyty, posunutí motoru, j)deformace karoserie zasahující do vnitřního prostoru osádky vozidla, k)deformace hlavních částí systému řízení, které zjevně ovlivňují bezpečné ovládání vozidla, například převodky, posilovače, spojovací tyče, hřídele volantu, l)zjevné deformace nebo praskliny kol, m)zjevný únik výfukových nebo jiných jedovatých plynů do prostoru řidiče nebo prostoru pro přepravu cestujících u vozidla kategorie M2 a M3. Adobe Systems Dopravní právo - Doprava na pozemních komunikacích 10 Nebezpečné závady ̶Nebezpečné závady podle vyhlášky č. 341/2014 Sb. (§ 40) ̶(zrušeno k 30. 9. 2018!): ̶ ̶(1) Jsou-li na vozidle závady, které ohrožují bezpečnost provozu na pozemních komunikacích, nesmí být vozidlo užito v provozu na pozemních komunikacích, s výjimkou nouzového dojetí. ̶ ̶(2) Závadou podle odstavce 1 je vždy ̶a) v osvětlení vozidla, ̶1. nesvítí-li potkávací nebo brzdové nebo zadní obrysové světlo na straně přivrácené do středu vozovky, ̶2. nelze-li přepnout dálková světla na potkávací, ̶3. způsobují-li světlomety oslnění, ̶4. jsou-li dodatečně namontovány nebo upraveny svítilny svítící dopředu nepřerušovaně světlem jiné barvy než bílé, kromě předních svítilen do mlhy žluté barvy a dozadu nepřerušovaně svítící světlem jiné barvy než červené, nebo ̶5. jsou-li chybně zapojeny svítilny nebo chybně propojeny svítilny tažného vozidla a přípojného vozidla, ̶b) v zasklení vozidla ̶1. prasklé nebo poškozené čelní sklo ve stírané ploše o délce nebo průměru větším než 20 mm, nebo ̶2. zatemnění čelního skla na propustnost zjevně nižší než 70 % nebo zatemnění předního bočního skla na propustnost zjevně nižší než 70 %, ̶c) na výfukovém potrubí vozidla je netěsnost nebo neúplnost výfukového potrubí nebo zjevný zásah do tohoto potrubí mající vliv na vnější hluk vozidla, ̶d) na karoserii vozidla nebo na jeho podvozku poškození nebo deformace karoserie nebo podvozku, včetně řízení a brzd, které může ohrozit bezpečnost provozu na pozemních komunikacích, ̶e) zjevné unikání paliva, oleje nebo mazacích tuků, Adobe Systems Dopravní právo - Doprava na pozemních komunikacích 11 Nebezpečné závady ̶Nebezpečné závady podle vyhlášky č. 341/2014 Sb. (§ 40) ̶(zrušeno k 30. 9. 2018!): ̶ ̶pokračování: ̶f) na pneumatikách vozidla je vždy, ̶1. je-li hloubka dezénu hlavních dezénových drážek nebo zářezů menší než 1,6 mm u vozidel všech kategorií a u mopedů menší než 1,0 mm, ̶2. obnažuje-li trhlina nebo poškození pláště pneumatiky na jejím vnějším obvodu – v oblasti běhounu, ramene, boku a patky - kostru pneumatiky nebo ji narušují, nebo ̶3. jsou-li namontovány pneumatiky různého rozměru na téže nápravě, ̶g) překročení největší povolené hmotnosti vozidla nebo překročení největších povolených rozměrů vozidla nebo jízdní soupravy, není-li vozidlo v režimu zvláštního užívání pozemní komunikace podle jiného právního předpisu, ̶h) spojení dvou nebo více vozidel do jízdní soupravy, při porušení požadavků na vzájemné zapojení vozidel do jízdních souprav. ̶ ̶(3) Jsou-li na vozidle závady na brzdovém systému, které znemožňují nebo by mohly znemožnit účinně zastavit vozidlo, například prasklé brzdové hadice, nebo hrubé závady na řídicím ústrojí, například zjevné deformace a nadměrné vůle, jedná se vždy o závadu na vozidle, která bezprostředně ohrožuje bezpečnost provozu na pozemních komunikacích. ̶ ̶Nebezpečné závady podle vyhlášky č. 211/2018 Sb. ̶velmi podrobný a rozsáhlý výčet závad ̶viz příloha č. 1 ̶ ̶obdobně příloha č. 1 vyhlášky č. 82/2012 Sb. Adobe Systems Dopravní právo - Doprava na pozemních komunikacích 12 Sankce ̶Přestupek provozovatele (§ 83 odst. 1 písm. l) ZoPP) ̶fyzická osoba se dopustí přestupku tím, že jako provozovatel silničního vozidla v rozporu s § 38 odst. 1 písm. a) provozuje na pozemních komunikacích vozidlo, které je technicky nezpůsobilé k provozu ̶obdobně také pro právnickou osobu jako provozovatele ̶pokuta do 50000 Kč, příkazem na místě do 5000 Kč ̶ ̶Přestupek řidiče (§ 125c odst. 1 písm. a) bod 3. ZoSP) ̶fyzická osoba se dopustí přestupku tím, že v provozu na pozemních komunikacích řídí vozidlo, které je technicky nezpůsobilé k provozu na pozemních komunikacích34 tak závažným způsobem, že bezprostředně ohrožuje ostatní účastníky provozu na pozemních komunikacích ̶pokuta od 5000 Kč do 10000 Kč + 5 bodů ̶bez možnosti uděnení pokuty přípazem na místě ̶ ̶ ̶ ̶ ̶ ̶ ̶ ̶ Adobe Systems Dopravní právo - Doprava na pozemních komunikacích 13 Sankce ̶Zadržení osvědčení o registraci vozidla (§ 6a a 6b ZoSP) ̶zjistí-li se při technické silniční kontrole nebo při objasňování dopravní nehody nebezpečná závada, která vzhledem ke své povaze nebo rozsahu významně zvyšuje ohrožení bezpečnosti provozu na pozemních komunikacích nebo nepříznivé působení provozu vozidla na životní prostředí, zadrží policista osvědčení o registraci vozidla vykazujícího takovou závadu a vydá o tom řidiči vozidla nebo jeho provozovateli, je-li přítomen, doklad ̶následky zadržení osvědčení o registraci vozidla (tzv. malého technického průkazu) ̶provozování bez osvědčení = přestupek podle ZoPP ̶neodevzdání osvědčení + řízení při zadrženém osvědčení = přestupky podle ZoSP ̶bez osvědčení = faktické omezení dispozice s vozidlem ̶technickou silniční kontrolou se rozumí kontrola technického stavu a činnosti vozidla, jeho systémů, konstrukčních částí a samostatných technických celků a jejich vlivu na životní prostředí za účelem zjištění či vyloučení závad podle zvláštního právního předpisu ̶nelze-li účelu technické silniční kontroly dosáhnout použitím prostředků nebo zařízení, které má policista k dispozici v místě kontroly, a jsou-li důvodné pochybnosti o technické způsobilosti vozidla, lze technickou silniční kontrolu provést rovněž pomocí mobilní kontrolní jednotky, ve stanici technické kontroly, ve stanici měření emisí,… ̶provedení technické silniční kontroly a nalezení závady má obdobné důsledky jako provedení technické prohlídky, viz dále ̶ ̶ ̶ ̶ ̶ ̶ ̶ ̶ ̶ Adobe Systems Dopravní právo - Doprava na pozemních komunikacích 14 Technické prohlídky ̶Technická prohlídka (§ 47 ZoPP) ̶= kontrola technického stavu a fungování silničního vozidla, jeho systémů, konstrukčních částí a samostatných technických celků a jejich vlivu na životní prostředí ̶nebo evidenční kontrola silničního vozidla ̶ ̶Technické prohlídky se podle účelu a rozsahu a)pravidelné technické prohlídky, b)technické prohlídky silničních vozidel určených k přepravě nebezpečných věcí, c)technické prohlídky prováděné za účelem schválení technické způsobilosti silničního vozidla, d)technické prohlídky prováděné za účelem zápisu silničního vozidla do registru silničních vozidel, e)technické prohlídky prováděné při technické silniční kontrole podle zákona o silničním provozu, f)technické prohlídky prováděné na žádost, g)opakované technické prohlídky prováděné při zjištění vážné nebo nebezpečné závady na silničním vozidle, h)opakované technické prohlídky prováděné v rámci státního odborného dozoru a i)samostatně prováděné evidenční kontroly silničního vozidla. ̶Pravidelné technické prohlídky (§ 40 ZoPP) ̶většinou jednou za 2 roky, poprvé 4 roky od registrace (kategorie M1, N1, O2…) ̶jednou za rok u více rizikových kategorií (M2, M3, N2, N3, O3, O4, vozidla s právem přednosti v jízdě, taxislužba,…) ̶jedno za 4 roky u méně rizikových kategorií, poprvé 6 let od registrace (nebržděné přívěsy, malé motocykly,…) ̶povinnost přistavit k prohlídce na náklad provozovatele ̶ Adobe Systems Dopravní právo - Doprava na pozemních komunikacích 15 Technické prohlídky ̶Kategorie vozidel (§ 3 ZoPP) ̶= skupina vozidel, která mají stejné technické podmínky stanovené prováděcím právním předpisem ̶L – motorová vozidla zpravidla s méně než čtyřmi koly ̶M – motorová vozidla, která mají nejméně čtyři kola a používají se pro dopravu osob (definovány právem EU) ̶N – motorová vozidla, která mají nejméně čtyři kola a používají se pro dopravu nákladů (definovány právem EU) ̶O – přípojná vozidla (definovány právem EU) ̶T – traktory zemědělské nebo lesnické ̶S – pracovní stroje ̶R – ostatní vozidla, která nelze zařadit do výše uvedených kategorií ̶(v právu EU - příloha II směrnice 2007/46/ES) ̶ ̶Předmět a průběh technické prohlídky (§ 48 ZoPP) ̶zda technický stav a činnost silničního vozidla, jeho systémů, konstrukčních částí a samostatných technických celků je bez závad nebo má závady, porovnáním skutečného technického stavu silničního vozidla s podmínkami stanovenými pro technický stav vozidla tímto zákonem ̶v rozsahu plném nebo částečném ̶kontrolní úkony ve vyhlášce č. 211/2018 Sb., o technických prohlídkách vozidel ̶obecně: brzdy, řízení, výhledy, světla, kola, podvozek, jiné vybavení, obtěžování okolí ̶ ̶kontrola bez demontáže součástí ̶bez oprav (drobné výjimky - zejména seřízení světel) ̶oprávnění být při technické prohlídce přítomen (dle pokynů pro zachování bezpečnosti) ̶součástí měření emisí - viz dále ̶ ̶ Adobe Systems Dopravní právo - Doprava na pozemních komunikacích 16 Technické prohlídky ̶Stupně technických závad vozidel (§ 49 ZoPP) ̶a) lehká závada, která nemá významný vliv na provozní vlastnosti vozidla, bezpečnost provozu na pozemních komunikacích ani životní prostředí = závada A ̶b) vážná závada, která ovlivňuje provozní vlastnosti vozidla, je způsobilá ohrozit provoz na pozemních komunikacích nebo může nepříznivě působit na životní prostředí = závada B ̶c) nebezpečná závada, která bezprostředně ohrožuje bezpečnost jízdy silničního vozidla, provoz na pozemních komunikacích nebo životní prostředí = závada C ̶technická prohlídka bez závad = vozidlo technicky způsobilé k provozu na pozemních komunikacích ̶ ̶pokud nalezena závada A = způsobilé ̶ale povinnost provozovatele závadu odstranit (bez sankce) ̶ ̶pokud nalezena závada B = způsobilé k provozu pouze na dobu 30 dnů ̶povinnost provozovatele ve lhůtě přistavit silniční vozidlo s odstraněnou vážnou závadou stanici technické kontroly k provedení opakované technické prohlídky ̶ ̶pokud nalezena závada C = nezpůsobilé ̶provozovatel je povinen na vlastní náklad zajistit ̶a) odtažení vozidla ze stanice technické kontroly, ̶b) odstranění nebezpečné závady, ̶c) přistavení silničního vozidla k opakované technické prohlídce ̶ ̶výsledek podle nejzávažnější závady ̶ ̶ ̶ Adobe Systems Dopravní právo - Doprava na pozemních komunikacích 17 Technické prohlídky ̶„Proces“ (§ 48 - 52 ZoPP) ̶Stanice technické kontroly vyznačí zápisem do technického průkazu vozidla den, měsíc a rok provedení pravidelné technické prohlídky silničního vozidla. Na zadní tabulku registrační značky silničního vozidla umístí stanice technické kontroly kontrolní nálepku o kontrole technické způsobilosti silničního vozidla s vyznačením měsíce a roku příští pravidelné technické prohlídky silničního vozidla. ̶ ̶v případě závady B zápis výsledku technické prohlídky silničního vozidla v technickém průkazu vozidla ̶ ̶v případě vady C zápis výsledku technické prohlídky silničního vozidla v technickém průkazu vozidla + odstranění nálepky ̶ ̶O provedení technické prohlídky silničního vozidla vyhotoví stanice technické kontroly na základě záznamníku závad protokol o technické prohlídce a předá jej fyzické osobě, která vozidlo k technické prohlídce přistavila. ̶ ̶výsledky zaznamenány do Informačního systému technických prohlídek ̶ ̶obdobné platí pro technickou silniční kontrolu ̶Sanice technické kontroly (§ 54 ZoPP) ̶avšak: STK = tzv. autorizovaná osoba, jejíž činnost má veřejnoprávní důsledky, nikoli ale veřejnoprávní povahu ̶obrana proti výsledku tedy v rovině soukromého práva ̶případně v rovině podnětu k provedení dozoru ze strany veřejné správy ̶ ̶zákon o podmínkách provozu podrobně upravuje podmínky provozování STK ̶koncesní princip, rovnoměrné územní pokrytí ̶ ̶ ̶ ̶ ̶ ̶ Adobe Systems Dopravní právo - Doprava na pozemních komunikacích 18 Technické prohlídky ̶Měření emisí (§ 47 - 48 ZoPP) ̶provádí stanice měření emisí (SME) ̶ ̶lze (nově) provést před technickou prohlídkou (ale ne déle než 30 dní) ̶obdobný princip a postup ̶ ̶v zásadě technická prohlídka s kontrolními úkony zaměřenými na emise vozidla ̶výfukové plyny, uniky provozních kapalin, hlučnost ̶ ̶ale výfukové plyny měřeny zjednodušeně oproti homologačním měřením ̶u benzínových motorů měřeny emise oxidy uhlíku ̶u naftových motorů měřena kouřivost ̶ ̶Evidenční kontrola (§ 47 - 48 ZoPP) ̶pro účely změn v evidenci (registru vozidel) ̶ ̶pouze úkony: ̶soulad identifikačních údajů (skutečného stavu silničního vozidla a jeho identifikačních údajů s údaji uvedenými v technickém průkazu silničního vozidla a v osvědčení o registraci silničního vozidla) ̶a také nově stav počítadla ujeté vzdálenosti silničního vozidla ̶ ̶nesoulad ve stavu počitadla ujeté vzdálenosti s dřívějšími záznamy = závada skupiny B! ̶ ̶ ̶ ̶ ̶ ̶ ̶ ̶ ̶ ̶ ̶ Adobe Systems Dopravní právo - Doprava na pozemních komunikacích 19 Schvalování typů ̶Podstata schvalování ̶stanovení určitých unifikovaných požadavků na vozidla z pohledu bezpečnosti a ochrany životního prostředí ̶ ̶technické předpisy EU ̶technické předpisy Evropské hospodářské komise OSN ̶na vnitrostátní úrovni ZoPP a vyhláška č. 341/2014 Sb., o schvalování technické způsobilosti a o technických podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích - viz přílohy ̶následně potřeba ověřování a osvědčování plnění těchto požadavků při uvádění výrobků na trh = schvalování (někdy homologace) ̶týká se nejen celých vozidel, ale také jejich komponentů, systémů či příslušenství ̶schvalování provádějí technické zkušebny s příslušnou autorizací ̶ ̶Unijní úprava ̶Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2007/46/ES ze dne 5. září 2007, kterou se stanoví rámec pro schvalování motorových vozidel a jejich přípojných vozidel, jakož i systémů, konstrukčních částí a samostatných technických celků určených pro tato vozidla (rámcová směrnice) ̶ ̶upravuje ES schválení typu = tzv. globální homologace ̶ověření, že vozidlo plní veškeré požadavky pro uvedení na trh EU (ty uvedeny v příloze směrnice) ̶potvrzení certifikátem ES schválení typu ̶každé vozidlo musí být opatřeno prohlášení o shodě, že bylo vyrobeno ve shodě se schváleným typem vozidla (současně požadavky na opatření proti padělání tohoto prohlášení) ̶dále např. opatření konstrukčních částí nebo technických celků vyrobených ve shodě se schváleným typem značkou ES schválení typu