Svátost svěcení (kán. 1008-1054)
1. Význam a povaha svátosti svěcení
Svátostí svěcení (sacramentum ordinis) jsou ze společenství věřících (majících obecné kněžství ze křtu a biřmování) konstitutivně ustanovováni posvátní služebníci (sacri ministri). Ti dostávají podíl na trojí službě (královská, kněžská a prorocká) jediného a věčného velekněze Ježíše Krista a zároveň dostávají poslání, aby se podle stupně svého svěcení podíleli na učení, vedení a posvěcování lidu Božího.
Povahu této svátosti vystihují následující kánony CIC/1983 (ve znění novelizovaném prostřednictvím motu proprio Benedikta XVI. Omnium in mentem z 26. 10. 2009) a CCEO:
Can. 1008 – Sacramento ordinis ex divina institutione inter christifideles quidam, charactere indelebili quo signantur, constituuntur sacri ministri, qui nempe consecrantur et deputantur ut, pro suo quisque gradu, in persona Christi Capitis munera docendi, sanctificandi et regendi adimplentes, Dei populum pascant novo et peculiari titulo Dei populo inserviant. |
Kán. 1008 – Svátostí svěcení se z Božího ustanovení někteří věřící, označeni nezrušitelným znamením, stávají posvátnými služebníky, kteří jsou zasvěceni a určeni, aby, každý podle svého stupně, v osobě Krista – Hlavy vykonávali úřad učit, posvěcovat a vést, a tak pásli Boží lid z nového a specifického důvodu sloužili Božímu lidu. |
Can. 1009 – § 1. Ordines sunt episcopatus, presbyteratus et diaconatus. § 2. Conferuntur manuum impositione et precatione consecratoria, quam pro singulis gradibus libri liturgici præscribunt. § 3. Qui constituti sunt in ordine episcopatus aut presbyteratus missionem et facultatem agendi in persona Christi Capitis accipiunt, diaconi vero vim populo Dei serviendi in diaconia liturgiæ, verbi et caritatis. |
Kán. 1009 – § 1. Stupně svátosti svěcení jsou: biskupský, kněžský a jáhenský. § 2. Svátost svěcení se uděluje vkládáním rukou a modlitbou svěcení, kterou pro jednotlivé stupně předepisují liturgické knihy. § 3. Ti, kdo byli vysvěceni na biskupa nebo kněze, přijímají poslání a pověření jednat v osobě Krista – Hlavy, jáhni naproti tomu přijímají potřebnou sílu, aby sloužili Božímu lidu v „diakonii“ (službě) liturgie, slova a lásky. |
Can. 743 – Per sacramentalem ordinationem ab Episcopo peractam Spiritus Sancti operante virtute ministri sacri constituuntur, qui munere et potestate a Christo Domino Apostolis suis concreditis adaugentur et in variis gradibus fruuntur Evangelium annuntiandi, populum Dei pascendi et sanctificandi. |
Kán. 743 – Svátostným svěcením vykonaným
biskupem jsou působením Ducha svatého ustanovováni posvátní služebníci, kteří
jsou vybaveni posláním a mocí, svěřenými Kristem Pánem jeho apoštolům,
a různým stupněm se podílí na zvěstování evangelia a pastýřském
vedení i posvěcování Božího lidu. |
Tato svátost má tři stupně:
- jáhenský;
- kněžský;
- biskupský – přijetím tohoto stupně svátosti
svěcení je udělována tato svátost v plnosti.
U všech tří stupňů této svátosti spočívá viditelné znamení ve vkládání rukou (materia) a v příslušné konsekrační modlitbě (forma).
Dříve byla i v latinské církvi běžně konána 1. tonzura jako vstup do klerického stavu a následně 4 nižší svěcení (ostiář, lektor, exorcista a akolyta) + vyšší svěcení podjáhenství. Papež Pavel VI. roku 1972 vydal motu proprio Ministeria quaedam, v němž stanovil, že tontura, nižší svěcení a podjáhenství nebudou nadále udělovány (aniž by je takto zrušil) - to stále platí pro řádnou formu latinského obřadu (refotrmovanou po II. vatikánském koncilu). Tyto stupně jsou nadále udělovány v mimořádné formě latinského obřadu (Bratrstvo sv. Petra - používání liturgie z doby před II. vatikánským koncilem) a mohou být nadále udělovány ve východních katolických církvích, jak stanoví CCEO:
Can. 327 – Si praeter Episcopos, presbyteros vel diaconos alii etiam ministri in ordine minore constituti et generatim clerici minores vocati ad populi Dei servitium vel ad functiones sacrae liturgiae exercendas admittuntur vel instituuntur, iidem reguntur tantum iure particulari propriae Ecclesiae sui iuris. |
Kán. 327 – Ak okrem biskupov, presbyterov alebo diakonov sú aj iní služobníci, nazývaní všeobecne nižšími klerikmi, ustanovovaní nižšími sväteniami, a pripustení alebo ustanovení k službe Božiemu ľudu, alebo na vykonávanie funkcií v posvätnej liturgii, riadia sa len partikulárnym právom vlastnej cirkvi sui iuris. |
2. Udílení svátosti svěcení
Místo a doba (kán. 1010-1011)
Svěcení má být udíleno:
- ve mši svaté;
- v neděli nebo jiný svátek; z pastoračních
důvodů i v kterýkoli jiný den;
- v katedrále; z pastoračních důvodů
v jiném kostele či kapli.
3. Udělovatel (kán. 1012-1017)
Udělovatelem svátosti svěcení ve všech třech stupních je výhradně platně konsekrovaný biskup.
Dovoleně může biskupské svěcení udělit jen takový biskup,
který k tomu byl AS pověřen (pověření se dává quoad personam). Udělení biskupského svěcení bez tohoto pověření má
jak pro světitele, tak pro svěcence za následek trest exkomunikace latæ sententiæ (kán. 1382). Dále si musí přizvat alespoň dva
spolusvětitele (dispenzovat může jedině AS), je však vhodné, aby
spolukonsekrovali všichni přítomní biskupové.
- vlastní biskup;
- jiný biskup, který má pověření od
svěcencova vlastního ordináře.
K udělení jáhenského svěcení je kompetentní vlastní
biskup svěcence (episcopus proprius),
tj. biskup diecéze, ve které má kandidát jáhenství kanonické trvalé bydliště,
nebo do které by chtěl být inkardinován.
Pro účely kněžského svěcení diecézních kněží je vlastním
biskupem biskup diecéze, do které byl kandidát kněžství inkardinován jáhenským
svěcením. To samé platí také pro příslušníky řeholních institutů
a společností apoštolského života diecézního práva, resp. i pro
kandidáty, kteří ještě nebyli inkardinováni trvalými sliby do řeholního
institutu nebo společnosti apoštolského života papežského práva.
Vlastní biskup má světit pokud možno osobně a na svém
území. Světí‑li svého kandidáta mimo své území, potřebuje povolení místního
ordináře. Světí‑li biskup cizího kandidáta, musí mít pověřovací listinu. Pokud
světí kněze nebo jáhna jiného obřadu, musí mít pověření od Apoštolského stolce.
Pověřovací listiny (litteræ dimissoriæ)
Nemůže‑li příslušný biskup udělit svěcení sám (ze
spravedlivé příčiny), může je udělit jiný biskup, pokud k tomu byl
příslušným ordinářem písemně zmocněn. Tomuto písemnému zmocnění se říká
pověřovací listina.
Vystavení (kán. 1018-1020)
Oprávnění k vystavení pověřovací listiny pro diecézního
kandidáta má:
- pro účely jáhenského svěcení vlastní biskup,
tedy DB diecéze, ve které má kandidát jáhenství kanonické trvalé bydliště, nebo
diecéze, do které by chtěl být inkardinován (a jiné osoby, které stojí řádně
v čele místních církví, např. apoštolský vikář, apoštolský prefekt,
teritoriální prelát, teritoriální opat);
- pro účely kněžského svěcení diecézních kněží
biskup diecéze, do které byl kandidát kněžství inkardinován jáhenským svěcením.
A dále:
- apoštolský administrátor;
- administrátor diecéze se souhlasem sboru
poradců;
- apoštolský provikář a proprefekt, se
souhlasem poradního kolegia misijního útvaru; (administrátor diecéze,
apoštolský provikář či proprefekt, tedy prozatímní správci místní církve, nevystaví
pověřovací listiny těm, které předtím odmítl nechat vysvětit diecézní biskup
nebo apoštolský vikář či prefekt);
- pro kandidáty řeholních institutů a společností
apoštolského života je k vystavení pověřovacích listin oprávněn vyšší
představený, ale jen tehdy, jedná‑li se o instituty a společnosti
papežského práva, do kterých byli kandidáti trvale nebo definitivně přičleněni
trvalými sliby nebo jinou formou trvalých nebo definitivních závazků;
- pro kandidáty všech ostatních institutů a
společností a pro ty, kteří ještě definitivně včleněni nebyli, platí
stejné předpisy jako pro kandidáty diecézní – viz výše.
Dále platí zásada, že ten, kdo je oprávněn vystavit
pověřovací listiny, může světit sám, pokud je biskupem.
Pověřovací listiny nemají být vystavovány, pokud nebyly
předloženy a prozkoumány právem požadovaná osvědčení a listiny (kán.
1050, 1051).
Adresáti
pověřovacích listin (kán. 1020-1022)
Pověřovací listiny mohou být adresovány kterémukoli biskupovi,
který je ve společenství s AS a je latinského obřadu.
U rozdílnosti obřadu je třeba dovolení AS.
Dříve, než adresát svěcení udělí, je povinen se
o pravosti listin přesvědčit.
Omezení (kán. 1023)
Pověřovací listiny mohou být omezeny či odvolány tím, kdo je vystavil,
i jeho nástupcem, nezanikají však současně s jeho pozbytím úřadu.
Poznámka:
Existuje sankční postih biskupa za vysvěcení někoho bez pověřovacích listin
(srov. kán. 1383) - nesmí pak jeden rok světit (a vysvěcený je ipso facto suspendován od výkonu takto přijatého svěcení.
4. Svěcenci
Platnost svěcení (kán. 1024)
Schopnost
přijmout svátost svěcení platně má pouze pokřtěný muž (vir baptizatus) - k platnosti ne nutně katolík. Nepokřtění
a ženy tuto svátost nemohou platně přijmout (srov. apoštolský list Jana
Pavla II. Ordinatio sacerdotalis
z 22. 5.
Dovolenost svěcení (kán. 1025)
K dovolenému udělení svátosti svěcení je nutné, aby kandidát splňoval
zákonem stanovené podmínky:
- musí mít potřebné osobní kvality (viz níže);
- musí být prost iregularit a překážek;
- musí splňovat obecné pozitivní předpoklady;
- jeho služba musí být pro církev potřebná.
Pověřovací listiny (pokud je svěcenec má) jsou pro světitele
dostatečným důkazem kvalit.
Požadavky na svěcence
Osobní kvality kandidátů (kán. 1026-1032)
U kandidátů svěcení musí být splněny následující
náležitosti:
- svobodné rozhodnutí – prohlášeno písemně (nucení
ke svěcení i nespravedlivé bránění v něm je protizákonné);
- náležitá příprava, postačující poučení
o svěcení a povinnostech ze svěcení vyplývajících;
- kvalita života z víry – posoudí biskup;
- mravní bezúhonnost, dobrá pověst, osvědčená
ctnost;
- upřímná pohnutka (recta intentio) k přijetí této svátosti;
- ostatní lidské (fyzické i psychické)
vlastnosti, adekvátní zdraví;
- základní křesťanské postoje – následování
Krista;
- upevněná zbožnost;
- rozhodnutí pro spojení se s církevním
společenstvím;
- schopnosti pro pastorační službu – misijní
horlivost při zachování svobody;
- způsobilost pro spolupráci – otevřenost
a uznání k práci druhého;
- zákonem předepsaný věk: pro jáhenství směřující ke kněžství – 23 let; pro jáhenství trvalé: u neženatého – 25 let; u ženatého – 35 let (a souhlas manželky); pro kněžství – 25 let (a dosažená osobní zralost); pro biskupské svěcení – 35 let;
- řádně ukončené předepsané teologicko‑vědecké vzdělání: jáhenské svěcení má být udělováno až po ukončení alespoň
pětiletého filozoficko‑teologického studia; kandidát kněžství má před přijetím
kněžského svěcení absolvovat minimálně šest měsíců jáhenské pastorační praxe.
Biskupská konference může stanovit věk vyšší. Dispens od věku do rozmezí
jednoho roku smí udělit diecézní biskup nebo vyšší řeholní představený. Více
než jeden rok dispenzuje Apoštoslký stolec.
Požadavky před udělením svátosti svěcení
Obecné pozitivní předpoklady (kán. 1033-1039)
Kandidáti musí splnit následující předpoklady:
- předchozí přijetí svátosti biřmování;
- přijetí mezi kandidáty jáhenství a kněžství
liturgickým obřadem po předchozí písemné žádosti kandidáta na základě posouzení
a přijetí ze strany ordináře (řeholníci nemají povinné - u nich to fakticky nahrazují trvalé řeholní sliby);
- před jáhenstvím řádné
(tj. církví předepsaným obřadem) přijetí služby lektora a akolyty
a výkon této služby (mezi udělením akolytátu a jáhenským svěcením
musí uběhnout minimálně šest měsíců);
- písemné prohlášení, že hodlá přijmout svěcení
svobodně a dobrovolně a chce trvale přijmout službu v církvi
(souhlas s pojetím služby, jak to chápe katolická církev);
- přijetí trvalých závazků plynoucích ze svěcení
(např. povinnost Denní modlitby církve – srov. kán. 1174, §1);
- před jáhenstvím neženatého trvalého jáhna
a jáhna směřujícího ke kněžství veřejné (před Bohem a církví) přijetí
závazku trvalého celibátu pro Boží království předpokládá se pochopení smyslu
celibátu pro Boží království;
- před svěcením vykonat nejméně pětidenní
exercicie (světitel musí mít doklad o jejich vykonání).
Jestliže jáhen, který směřoval ke kněžství odmítne přijmout
kněžské svěcení, nemá mu být bráněno ve výkonu moci z jáhenského svěcení,
leda by byl stižen kanonickými tresty nebo by k tomu byla jiná spravedlivá
příčina.
5. Iregularity
a prosté překážky (kán. 1040-1049)
Překážka je okolnost, která brání přijetí svátosti svěcení
nebo výkonu z něj vyplývající moci. Podle své povahy se překážky dělí na:A. Iregularity
Trvalé překážky, které zapovídají:
- přijetí
svěcení; nebo
- výkon
moci ze svěcení.
Jde o nezpůsobilost, nikoli o trest, a proto
nemusí předcházet zavinění. Iregularity přesně vypočítává kán. 1041 a platí zde přísná zásada
legality, tj. jiné iregularity než zde vypočítané neexistují.
Iregularita, na rozdíl od prosté překážky, nemůže sama zaniknout
a lze ji odstranit jedině dispenzí po posouzení diecézního biskupa.
B. Prosté překážky
Nejsou trvalé a mohou samy zaniknout (neofyta, dovršení věku, úřední postavení osoby...); zabraňují
buď:
- přijetí
svěcení; nebo
- výkon
moci ze svěcení.
A. 1. Iregularity bránící přijetí svěcení (kán. 1041)
1) Duševní nemoc (amentia) zneschopňující výkon služby (těžká psychóza,
psychopatie, schizofrenie,...); rozhoduje ordinář na základě odborných posudků.
2) Veřejně známý zločin odpadu, bludu nebo
rozkolu (apostaze, hereze, schizma).
3) Kvalifikovaná atentace manželství – pokus
o uzavření manželství (církevního i civilního), jestliže byl žadatel
o svěcení vázán:
- manželským svazkem;
- svěcením (srov. kán. 1087);
- trvalým veřejným slibem čistoty;
- nebo atentoval manželství se ženou řádně vdanou či
vázanou trvalým veřejným slibem čistoty.
4) Spáchání úmyslné vraždy nebo potratu –
i ten, kdo „jen“ pozitivně spolupůsobil (např. lékař, instrumentář, kdo
předepsal abortivní antikoncepci, kdo ji prodal v lékárně, kdo provedl
miniinterrupci).
5) Zmrzačení sebe nebo druhého závažným způsobem nebo pokus o sebevraždu.
6) Vykonání úkonu moci ze svátosti svěcení
(vyhrazeného knězi nebo biskupovi), aniž by sám vůbec svěcení měl anebo je měl
v potřebném stupni, nebo svěcení měl v potřebném stupni, ale úkon mu byl zapovězen deklarovaným
trestem latæ sententiæ, nebo
pravomocně uloženým trestem ferendæ
sententiæ.
To, co bylo řečeno výše, však neznamená, že při existenci
těchto iregularit se člověk nesmí stát knězem nikdy. Je možné od nich
dispenzovat po prozkoumání ordinářem.
B. 1. Prosté překážky bránící přijetí svěcení (kán. 1042)
Jejich charakteristickou známkou je přechodnost:
1) Ženatý muž za trvání manželství, pokud
není určen k trvalému jáhenství; nevztahuje se na případ, že manželství je
prohlášeno za neplatné; je práva lidského a dispens může dát AS;
2) Pokud dotyčný zastává úřad či správu,
z nichž musí složit účty a které se podle kán. 285–286 neslučují s klerickým stavem; dokud se úřadu
nezřekne, nesloží účty a nebude úřadu zbaven; povaha překážky je ryze
církevní.
3) Neofyta (muž nedávno pokřtěný), dokud
se podle úsudku ordináře dostatečně neosvědčil; povaha překážky je ryze
církevní.
Věřící mají povinnost sdělit ordináři či duchovnímu správci
iregularity a překážky svěcení kandidáta – jsou‑li jim známy.
A. 2. Iregularity bránící výkonu moci ze svěcení (kán. 1044 § 1)
1) Nezákonné přijetí svěcení, když tomu
bránila iregularita.
2) Veřejný zločin odpadu, bludu nebo rozkolu.
3) Atentace manželství za kvalifikovaných
podmínek (viz kán. 1041 odst. 3 – srov. výše iregularity pro přijetí
svěcení), spáchání vraždy, potratu,
těžkého zmrzačení sebe či druhého, pokus o sebevraždu; dále výkon moci ze svěcení, aniž by svěcení
v potřebném stupni přijal (např. když kněz posvětí křižmo, zvony –
vyhrazeno biskupovi), nebo v němž by mu bylo bráněno zákazem plynoucím
z církevního trestu.
B. 2. Prosté překážky bránící výkonu moci ze svěcení (kán. 1044 § 2)
1) Neoprávněné přijetí svěcení, když tomu
bránila prostá překážka.
2) Amence nebo jiná duševní choroba (viz
kán. 1041 odst. 1); překážka trvá tak
dlouho, dokud zánik jejího důvodu nekonstatuje ordinář, který má povinnost
konzultace s odborníkem, a nedovolí výkon této svátosti – tyto dvě
podmínky musí platit cumulative.
O
překážkách obecně
Kán. 1043 –
katolíci jsou povinni před svěcením oznámit ordináři překážky bránící přijetí
svěcení, o kterých vědí.
Kán. 1045–1046: Nevědomost o iregularitách i prostých překážkách neomlouvá. Iregularity a prosté překážky se při koincidenci naplnění několika různých skutkových podstat násobí. Několikanásobné naplnění jedné a téže skutkové podstaty však má za následek jednu jedinou iregularitu nebo překážku, pokud se ovšem nejedná o iregularitu úmyslné vraždy či dokonaného potratu – tyto iregularity se násobí.
V CCEO v kán. 762 § 2 je důležité upřesnění, vztahující se pouze na východní katolíky, že veškeré překážky musí nastat až po křtu člověka,
pokud jsou těžkými a vnějšími hříchy, jinak se nepočítají.
Dispens od iregularit a prostých překážek (kán. 1047-1048)
Apoštolský stolec
si vyhradil dispens:- od iregularit, když skutkové podstaty, ze
kterých plynou, se staly předmětem soudního pojednávání;
- od iregularit a prostých překážek přijetí
svátosti svěcení plynoucích:
- z veřejně známých skutků odpadu, bludu nebo
rozkolu;
- z atentace manželství;
- od iregularity z úmyslné vraždy
a dokonaného potratu (i v případě, že tyto skutečnosti nejsou
veřejně známy);
- od prosté překážky ženatého muže za trvání
manželství (kán. 1042 odst. 2);
- od iregularit k výkonu moci ze svěcení již
přijatého, je‑li příčinou:
- veřejně známá atentace manželství;
- vražda či potrat (veřejné i tajné).
V naléhavých tajných případech, kdy se není možno se
žádostí o dispens obrátit na ordináře nebo (v případě atentace manželství,
vraždy či dokonané interrupce) na AS (Apoštolskou penitenciárii) a hrozí
nebezpečí velké škody nebo ztráty cti, může stižený iregularitou nebo prostou
překážkou vykonávat moc ze svěcení, ale s pevným rozhodnutím co nejdříve
se obrátit na ordináře nebo Apoštolskou penitenciárii.
Žádost
o dispens (kán. 1049)
Od všech iregularit a prostých překážek je
možné udělit dispens. Uvádějí se všechny iregularity
a překážky, i násobné, co do druhu (výčet), nikoliv však co do počtu,
kromě úmyslné vraždy a interrupce (kdy je nutné uvést počet zločinů).Může být udělena obecná
dispens, která se vztahuje i na iregularity a překážky, které
dotyčný bez zlého úmyslu neuvedl. Nevztahuje se však na:
- vraždy;
- interrupce;
- věci, které byly předmětem soudního řízení;
- úmyslně zamlčené iregularity a prosté
překážky.
6. Požadované
doklady a šetření (kán. 1050–1052)
Pro kandidáta
jáhenství se vyžadují následující osvědčení:
- o přijetí křtu a biřmování;
- o přijetí (a výkonu) lektorátu
a akolytátu;
- o učiněném písemném prohlášení (podání
žádosti o udělení svěcení – srov. kán. 1036);
- o ukončení studia (podle kán. 1032).
- rektora semináře a všech
kompetentních osob o upřímnosti, zbožnosti, chování, zralosti, vhodnosti
atd. kandidáta. Diecézní biskup nebo vyšší představený může za účelem šetření
použít další vhodné prostředky.
- pro kandidáta trvalého jáhenství také potvrzení o uzavření církevního sňatku a písemný souhlas manželky.
Pro kandidáta
kněžství se vyžaduje osvědčení o přijetí jáhenství.
7. Záznam
a osvědčení o udělení svátosti svěcení (kán. 1053-1054)
Skutečnost udělení svátosti svěcení se zaznamená ve zvláštní
knize ordinariátního archivu. Záznam musí obsahovat jméno svěcence
i světitele, datum a místo udělení této svátosti. Místní ordinář nebo
příslušný vyšší představený zašle oznámení o vysvěcení faráři místa křtu,
který je zapíše do knihy pokřtěných podle kán. 535 § 2.
Každému svěcenci vystaví biskup osvědčení o přijetí
svěcení.
Pro důkaz svátosti svěcení, pokud není záznam v archivu
a nejde zde o zájem třetí osoby, stačí svědectví hodnověrného svědka
nebo případně přísaha svěcence.