2. Eucharistie jako pokrm
2.1 Udělovatelé (rozdělovatelé) (kán. 910-911)
Podle kanonického práva je udělovatel:- řádný:
biskup, kněz a jáhen;
- mimořádný:
formálně ustanovený akolyta (kán. 230 § 1), nebo jiný na dobu určitou či ad hoc ustanovený laik (kán. 230 § 3
a předpisy biskupské konference). Všeobecný úvod do
Římského misálu v jeho třetím vydání z r. 2002 v č. 162 povoluje toto
ustanovení ad hoc každému celebrantovi
v případě opravdové nutnosti.
Viaticum
Termínem viaticum se rozumí udělení eucharistie umírajícím na cestu do věčnosti neboli do pravé trvalé vlasti (ad viam in patriam). Právo a povinnost podávat viatikum mají především farář, farní vikář, kaplan a řeholní představení
v klerických řeholních institutech nebo společnostech apoštolského života
(osobám v jejich domě).
V případě nouze smí s minimálně předpokládaným
souhlasem faráře podat viatikum kterýkoli kněz, řádný i mimořádný
udělovatel. Ten však musí tuto skutečnost následně faráři ohlásit.
2.2 Přijímající (kán. 912-923)
Obecné zásady
K přijímání smí a musí být připuštěn každý
pokřtěný věřící, kterému v tom nebrání právo. Odmítnuto musí
být těm, kdo byl stižen deklarovanou exkomunikací nebo interdiktem, nebo osobám
žijícím trvale a tvrdošíjně v těžkém hříchu.
Kdo si je vědom spáchání těžkého hříchu, nesmí bez předchozího
přijetí svátosti smíření přistoupit ke svatému přijímání. Takový člověk může
celebrovat a přistoupit ke svatému přijímání bez předchozího přijetí
svátosti smíření jen z velmi vážných důvodů a při nemožnosti svátost
smíření přijmout, ale pouze po předchozím vzbuzení dokonalé lítosti zahrnující
předsevzetí tuto svátost při nejbližší příležitosti přijmout.
Děti
Před prvním svatým přijímáním musí projít děti dostatečnou přípravou, aby přiměřeně
svému věku dokázaly chápat tajemství Krista a byly schopny Krista
s vírou a úctou přijímat.
V nebezpečí smrti dítěte se k dovolenému přijetí
viatika nevyžaduje věku přiměřená znalost Kristova tajemství, nýbrž pouze užívání
rozumu a schopnost rozlišení těla Kristova od běžného pokrmu, která dítěti
umožňuje Krista s úctou přijmout.
Rodiče a duchovní správci mají povinnost, aby děti,
které dosáhly dostatečného užívání rozumu (ætas
discretionis – asi 7 let), co nejdříve po řádné přípravě přistoupily
k prvnímu svatému přijímání.
Duchovní správce má dbát na to, aby ke svatému přijímání
nepřistupovaly děti, které nedosáhly dostatečného užívání rozumu, nebo takové,
které je sice dosáhly, ale neprošly dostatečnou přípravou.
Z rozhodnutí Kongregace pro bohoslužbu z 25. 5.
1977 mají děti přistoupit k prvnímu svatému přijímání po vykonané svátosti
smíření.
2.3 Četnost přistupování
ke sv. přijímání
Od prvního přijetí eucharistie je věřící povinen
přijmout eucharistii alespoň jednou za rok (myšleno kalendářně),
a to pokud možno v době velikonoční nebo v době přípravy na
Velikonoce (od Popeleční středy do slavnosti Seslání Ducha svatého).
Věřící smí během jednoho dne přijímat eucharistii pouze dvakrát,
podruhé však pouze ve mši svaté, jíž se (jako celku) účastní (srov. AAS 76,
1984, s. 746). Poprvé může i mimo mši.
Velmi se doporučuje přijímat pouze ve mši, mimo ni jen z velmi vážných důvodů a s alespoň krátkou bohoslužbou slova.
2.4 Eucharistický
půst
Jedná se o ryze církevní předpis, který má své historické kořeny v tradici církve. Eucharistický půst je výrazem úcty k eucharistii a prostředkem přípravy na sv. přijímání.
Dnes je vymezen 60 minutami před samotným přijímáním a zahrnuje pokrmy a poživatiny a všechny alkoholické i nealkoholické nápoje. Výjimku nerušící eucharistický půst tvoří čistá voda a všechno, co má povahu skutečného léku.
Od striktního zachovávání eucharistického postu dle instrukce Immensæ caritatis z r. 1973 jsou právem dispenzovány osoby staré, nemocné a všichni, kdo o takovéto osoby pečují (v tom případě se vyžaduje půst pouze od tuhého pokrmu a alkoholických nápojů asi čtvrt hodiny před sv. přijímáním), a také kněží, kteří binují či trinují, smí zkrátit eucharistický půst před druhou nebo třetí celebrací.
2.5 Přijímání pod jednou či obojí způsobou
Otázka přijímání pod jednou způsobou (sub una specie) nebo oběma způsobami (sub utraque specie) byla kontroverzní v našich zemích zvl. v souvislosti s husitským hnutím a vyústila v křehkou organizační jednotu dvou odnoží katolické církve reprezentované dvěma centry v Praze: horní konzistoř na Pražském hradě pro církev pod jednou a dolní konsistoř na Staroměstském náměstí u Panny Marie pod Týnem pro církev pod obojí (utrakvisté). Otázka byla v souvislosti s velkou západní reformací řešena i na tridentském koncilu (1545-1563), kde bylo rozhodnuto, že se zavedení přijímání pod obojí nejeví v dané situaci v katolické církvi vhodné. Tato napětí v 20. století dosti polevili, a proto i katolcká církev latinská stanovila postupně další a další rozšíření možností přijímání laiků pod obojí způsobou.
Běžně přijímá pod obojí způsobou
celebrant
mše, ostatní pod způsobou
chleba. Tam, kde s tím liturgické předpisy počítají, mohou přijímat
i necelebrující pod obojí způsobou, např.:
- kněží, kteří nemohou celebrovat nebo
koncelebrovat;
- jáhni, akolyté a ministranti při mši,
vykonávají‑li svou službu;
- členové společenství při konventní nebo
komunitní mši;
- dospělí křtěnci ve mši spojené s udílením křtu,
novomanželé při sňatku, biřmovanci, při benedikci abatyše, při zasvěcení panen,
při skládání slibů – ti, kterých se to týká, jejich rodiče a blízcí
příbuzní;
- pokřtění v nekatolické církvi při přijetí do
plného společenství církve;
- každý misijní spolupracovník, když dostává
pověření;
- při veřejném udělení kanonické mise;
- při viatiku – i všem přítomným, když se při
tom slouží mše sv.;
- při koncelebrované mši všichni přisluhující
a bohoslovci;
- členové řeholních institutů;
- exercitanti při exerciciích (duchovních cvičeních);
- všichni účastníci pastoračního shromáždění při
společné mši;
- při výročích manželé, abatyše, panny, profesové;
- při křtu i kmotři a všichni, co mají
na obřadu křtu účast;
- rodiče, rodinní příslušníci a výjimeční
dobrodinci, kteří se účastní mše novokněze;
- Všeobecný
úvod do Římského misálu v jeho třetím vydání z r. 2002 v č. 283 nadto
stanoví, že diecézní biskupp smí povolit, aby celebrující kněz mohl rozhodnout o přijímání
pod obojí způsobou za podmínek, že jsou přítomní vhodně připraveni (bene instructi), nehrozí jakékoli
znevážení eucharistie a slavení se tím neztíží (např. neúměrným prodloužením). Tato povolení jsou v diecézích ČR dána.