Židovské kořeny církevního práva
Celá tato kapitola má rozšiřující charakter, není předmětem kolokvia.
Židovské náboženské právo
Biblické spisy
Rozsah spisů
Jde o spisy, které jsou nyní první částí křesťanské bible zvanou Starý zákon (přesněji "Stará smlouva"). Tyto spisy jsou z hlediska rozsahu v dvojí redakci: delší alexandrijský kánon vytvořený dříve v židovské diaspoře (obsažený v řeckém překladu zvaném Septuaginta), převzatý katolíky a většinou pravoslavných církví, a kratší palestinský kánon vytvořený koncem 1. století po Kr., převzatý především židy a protestantskými církvemi a denominacemi.
Rozdíl spočívá v přijímání či odmítání kanonicity některých knih či jejich částí:
- kniha Tobiáš,
- kniha Judit,
- 1. kniha Makabejská,
- 2. kniha Makabejská,
- kniha Barúch,
- kniha Moudrosti,
- kniha Sirachovcova,
- části (doplňky) knihy Ester,
- části (doplňky) knihy Daniel.
Dělení spisů
Židé dělí tyto spisy do tří skupin: Tórá (Zákon), Neviím
(Proroci) a Ketúvím (Spisy). Z hledíška právního má největší
význam tóra, menší význam mají prorocké spisy.
Tóra je tvořena pěti knihami připisovanými
Mojžíšovi, obvykle jsou nazývány řeckolatinskými názvy Genesis,
Exodus, Leviticus, Numeri, Deuteronomium. Zde je obsažena většina
právních předpisů,
především
smlouva uzavřená
Mojžíšovým prostřednictvím mezi Bohem a Izraelem (Ex 21–24; Dt 5), zákon
svatosti (Lv 17–26) a znovu opakovaný prohloubený zákoník nazývaný
deuteronomistický (Dt 12–26).
Prorocké spisy neobsahují mnoho nových právních předpisů, ale jsou významné tím, že reagují na nedbání, zneužívání či nesprávné chápání předpisů tóry a podávají jejich výklad směřující především k pochopení jejich vnitřního, náboženského významu, podávají tedy smysl práva – finis legis. Tím dochází k postupnému produchovnění a zvnitřnění původně strohých předpisů.
V rozdělení knih Starého zákona na skupiny
jsou drobné rozdíly také mezi jednotlivými křesťanskými vyznáními . V českých překladech Bible se nejčastěji objevuje dělení na knihy historické, prorocké a mudroslovné neboli sapienciální. (Nutno však podotknout, že označení "historické" není ve smyslu současného cháúání historie.)
Talmúd
Talmúd = Učení je záznam rabínské ústní tradice, která navazovala
na posvátné biblické spisy a rozvíjela je do nových podrobností (tento způsob
rozvíjení biblických spisů se mnohdy nazývá midraš = = zkoumání, hledání,
tedy výklad bible). Je to nesmírně rozsáhlá sbírka.
Z hlediska obsahu
(povahy textu) se jednotlivé texty označují halacha = cesta – podává právní normy, které
zbožným židům
přikazují,
jak mají „chodit cestou života“, a haggada = vyprávění
– podává formou příběhů didaktická mravní poučení.
Talmúd se dělí na dvě části:
- mišna = opakované studium – sbírka zákonů kompilovaná
po alespoň
dvě
staletí a ukončená na počátku 3. stol. po Kristu, obsahuje především
halachu;
- gemara = doplněk – sbírka výkladů a
poznámek k mišně, obsahuje halachu i haggadu.
Gemara vznikla ve dvou verzích: užší palestinská verze dokončená
v 5. stol. a širší babylónská verze dokončená v 6. stol.
Srovnání mojžíšské kodifikace s jinými orientálními kodifikacemi (právní charakteristika tóry)
Srovnatelnými jsou především sumerský zákoník Lipit-Ištarův z 20. stol. př. Kr., starobabylónský Chammurapiho zákoník ze 17. stol. př. Kr. a mezopotamské právní texty.
Formální stránka
Ve všech případech jde o kazuistické a nedostatečně systematické pojetí práva, přičemž tóra je relativně nejsystematičtější.
Obsahová stránka
Zde vidíme velkou rozdílnost tóry oproti ostatním textům:
- sociální zákonodárství – ochrana vdov, sirotků a
cizinců,
sabbatický rok rušící dluhy a vedoucí k propuštění otroků, systém desátků jako
jednotná a relativně mírná daňová soustava, paběrky
patřící
chudým apod.,
- trestní právo – mírnější v tělesných trestech,
zákon rovné odvety, šest azylových měst pro pachatele neúmyslného
zabití,
- nezcizitelnost půdy – zachování základního majetku
rodu, sem směřoval
i levirátní zákon (Dt 25, 5-10),
- mravní akcent – jde o normy především mravního,
teprve následně
právního charakteru, je k nim však připojena právní sankce.
Společenský
systém
Základem společenského systému je rozdělení
autorit dle oblasti jejich působnosti do tří skupin:
- velekněz s ostatními kněžími – úkolem je obětní
bohoslužba, žehnání, konání předepsaných modliteb za sebe i za lid,
- proroci – služba slova – učitelé a teologové, mravní i společenští
reformátoři
přinášející
duchovní hloubku židovského náboženství,
- král – chápán původně jako Boží služebník, který má pečovat o Boží lid, ne tedy jako bohokrál, jak to bylo obvyklé u okolních národů, byl vázán náboženským právem, často měl jako poradce proroky.
Na začátku svého působení byli nositelé těchto
autorit obvykle do své služby