Řízení na mezidiecézní rovině
Církevní provincie a církevní oblasti (kán. 431-434)
K podpoře společné pastorační činnosti v různých
sousedních diecézích, podle osobních a místních podmínek
a k dosažení lepších vztahů mezi diecézními biskupy (dále jen "DB"), vytvářejí sousední místní církve
na určitém území církevní provincie.
Zřízení, zrušení nebo změna církevní provincie přísluší
jedině papeži, po projednání s dotyčnými biskupy.
Církevní provincie je ipso
iure církevní právnickou osobou, ve které má podle ustanovení práva
pravomoc provinční koncil a metropolita. Do budoucna by neměly
existovat místní církve mimo církevní provincie.
Jestliže je to užitečné, může Ap. stolec na návrh biskupské konference spojit sousední
provincie v církevní oblast,
která může (ale nemusí) mít právní subjektivitu. Shromáždění biskupů církevní
oblasti nemá ipso iure stejné
pravomoci jako biskupská konference, pokud mu tyto nebyly mimořádně uděleny ze strany Ap. stolce.
Metropolita (kán. 435-438)
V čele církevní provincie je metropolita. Úřad metropolity je spojen s biskupským stolcem,
který určil nebo schválil papež.
Metropolita má
v diecézích svých sufragánů (tj. diecézních biskupů své provincie) tyto pravomoci:
- bdít nad zachováváním víry a církevní
kázně, případné problémy hlásit papeži;
- se souhlasem AS konat vizitace, pokud je diecézní biskup
zanedbal;
- v případě potřeby jmenovat dočasného správce diecéze - administrátora diecéze;
- konat slavné bohoslužby ve všech kostelích
provincie i v katedrálách svých sufragánů (avšak v katedrálách
jen po předchozí dohodě s diecézním biskupem);
- ze strany Ap. stolce může být nadán i jinými
pravomocemi.
Metropolita má povinnost vyžádat si do tří měsíců od
převzetí úřadu od papeže palium,
které je symbolem metropolitní moci vykonávané ve spojení s římskou
církví.
Papež nosí palium na celém světě, metropolita pouze na území
své provincie, avšak nikoli při bohoslužbě, které předsedá nebo které se
účastní řádný papežský legát.
Soud metropolity je soudem 2. stupně a řádnou odvolací
instancí od soudů sufragánních biskupů. Je první instancí ve sporech týkajících
se práv a majetku právnických osob zastupovaných sufragány.
Titul patriarchy a primase znamená pouze poctu a v latinské církvi není spojen s mocí řízení, pokud z papežského privilegia nebo schváleného obyčeje neplyne něco jiného.
Biskupské konference (kán. 447-459)
V některých zemích se vytvořily biskupské konference (dále jen "BK") præter legem již v době těsně před II. vatikánským koncilem.
Ukázalo se, že tato instituce je mnohem pružnější a výkonnější než
partikulární koncily. Proto II. vatikánský koncil rozhodl, aby se BK stala
součástí řádné církevní správy (srov. Christus
Dominus č. 37). Následnou úpravu najdeme v motu proprio Pavla VI. Ecclesiæ
Sanctæ (1966) a konečnou úpravu v současném CIC/1983. Teologickým a kanonicko‑právním
podkladem pro zřízení BK je kolegialita biskupů.
Poslání
BK jako trvalé zřízení (s právní subjektivitou ipso iure) je společenství biskupů z určitého státu (běžně) nebo (mimořádně) z určitého území (většího nebo menšího než stát), vykonávající společně některé pastorační úkoly ve prospěch katolíků na svém území k dosahování vyššího dobra, které lidem poskytuje církev podle norem práva, hlavně prostřednictvím různých forem a způsobů apoštolátu, přizpůsobených místním podmínkám. Mimoto má BK udržovat a rozvíjet kontakty s ostatními BK (hlavně sousedními).Ke zřízení, zrušení nebo k provedení změn BK je
kompetentní jedině papež, avšak po projednání s dotyčnými biskupy. BK mají
zákonodárnou pravomoc, která do
určité míry omezuje pravomoci jednotlivých DB; všechna právně závazná
rozhodnutí BK však podléhají aprobaci AS – jeho zásah je z dogmatických
důvodů nutný pro omezení pravomoci BK.
Členové
Členy BK jsou ipso iure:- diecézní biskupové a jim naroveň postavení
místní ordináři (ne však ordináři nebiskupové);
- biskupové‑koadjutoři (nástupci);
- pomocní biskupové;
- ostatní titulární biskupové, kteří na území BK
vykonávají zvláštní poslání z pověření AS nebo BK.
Ostatní titulární
biskupové zdržující se na území BK nejsou jejími členy ipso iure, mohou však být pozváni k jednání (avšak pouze
s hlasem poradním). Právo výslovně zmiňuje ordináře jiných církví sui iuris, kteří mohou být takto přizváni
a kteří mají hlas poradní, pokud stanovy BK nepraví něco jiného.
Ipso iure mají rozhodující hlas pouze osoby zmíněné
pod prvním a druhým bodem, ostatní mají hlas
poradní nebo rozhodující
v souladu s platnými stanovami. Jedná-li se však o přijetí nebo
změnu stanov, mají rozhodující hlas pouze osoby pod prvními dvěma odrážkami.
Organizace
V souladu se stanovami, které BK vypracuje a které
aprobuje AS, mají BK následující orgány:
- plenární
zasedání;
- stálou
radu biskupů;
- generální
sekretariát;
- jiné úřady a komise;
- zvoleného předsedu
BK, místopředsedu a generálního sekretáře, vše podle
stanov.
Kompetence
BK může vydat obecná
nařízení (decreta generalia)
závazná pro všechny členy pouze v případech, kdy to určuje všeobecné právo
nebo zvláštní pověření AS vydané buď motu
proprio nebo na žádost BK.
V záležitostech, kdy ani všeobecné právo, ani pověření
AS nezmocnilo BK k vydávání závazných nařízení, zůstává nedotčena pravomoc DB a ani BK ani její předseda
nesmí jednat jménem všech biskupů, jestliže všichni biskupové (s hlasem
rozhodujícím) neprojeví jednomyslně svůj souhlas.
Předseda BK je povinen zasílat zprávy o jednání
plenárního zasedání BK Apoštolskému stolci ad
informandum a všechny jeho závěry, hlavně ty, které nabývají
mezinárodního rozměru, ad approbandum (tj.
ke schválení).
Koncily místních církví (kán. 399-446)
Koncil místních církví má pravomoc řízení, zejména zákonodárnou, takže vždy za dodržení
obecného práva církve smí stanovit, co považuje za vhodné pro vzrůst víry, pro
společné řízení pastorační činnosti, pro usměrnění mravů a pro navození,
zachovávání a ochranu obecné církevní kázně.
Plenární koncil,
tj. koncil všech místních církví téže biskupské konference, se koná, kdykoliv to po schválení AS
považují biskupové téže BK za nutné. Řečené platí i o provinčním koncilu konaném
v církevní provincii, jejíž hranice se kryjí s hranicemi jednoho
státu. Provinční koncil místních církví téže církevní provincie se koná,
kdykoliv to za potřebné považuje většina biskupů provincie.
Je věcí biskupské konference v případě plenárního koncilu a věcí
metropolity (se souhlasem většiny sufragánních biskupů) v případě
provinčního koncilu:
- koncil svolat;
- určit místo konání (na daném území);
- stanovit jednací řád a věci
k projednání;
- určit začátek a dobu trvání;
- přeložit jej, odročit a ukončit.
Předseda plenárního koncilu je volen BK z DB
a potřebuje aprobaci ze strany AS, předsednictví provinčního koncilu
přísluší metropolitovi.
Koncilů místních
církví se účastní:
- s hlasem
rozhodujícím: musejí být pozváni
DB, biskupové‑koadjutoři a pomocní biskupové, jiní titulární biskupové,
kteří na území plní zvláštní úkoly z pověření AS nebo BK; mohou být pozváni ostatní titulární
a emeritní biskupové na tomto území komorující (jsou‑li pozváni, mají hlas
rozhodující);
- s hlasem
poradním: musejí být pozváni
generální a biskupští vikáři všech místních církví, vyšší představení
řeholních institutů a společností apoštolského života v počtu pro
muže a ženy stanoveném BK (resp. biskupy provincie), případně jejich
zvolení zástupci, rektoři církevních univerzit a děkani teologických
a kanonicko‑právních fakult sídlících na tomto území, rektoři seminářů,
nebo jejich zvolení zástupci (podle norem BK, resp. biskupů provincie); mohou být dále pozváni zástupci kléru
a věřících (jejich počet však nesmí přesáhnout polovinu počtu obligatorně
pozvaných) a po dvou zvolených zástupcích z každé katedrální
kapituly, kněžské a pastorační rady;
- BK, resp. metropolita mohou pozvat čestné hosty.
Osoby, které byly na sněm pozvané, se jej musejí zúčastnit.
Spravedlivá překážka je omlouvá v případě, že o ní informovaly. Brání‑li
spravedlivá překážka v účasti biskupovi s hlasem rozhodujícím, může
tento poslat svého zástupce, který však má pouze hlas poradní.
Po skončení koncilu se předseda postará, aby všechna akta
byla zaslána AS. Závěry koncilu se vyhlásí až po jejich aprobaci AS. Koncil
může rozhodnout jak o způsobu promulgace, tak o době začátku jejich
účinnosti.