Kanonické právo

Křest (kán. 849-878)

1. Význam křtu (kán. 849)

CIC přebírá klasickou církevní nauku o vícevrstevnosti křtu. Rozlišujeme tedy:

a) křest touhy (baptismus flaminis) – touha „po obmytí“, touha stát se lepším; kánon praví, že ke spáse je nutný alespoň takovýto křest;

b)křest krve (baptismus sanguinis) – dotyčný má tak silné přesvědčení o pravdě a dobru, že je staví víš než hodnotu svého života;

c) křest vodou (baptismus fluminis) – jedině tento křest lze považovat za skutečnou svátost a proto má také jako jediný ze zmíněných právní důsledky; věcně se jedná o obmytí vodou ve jménu Nejsvětější Trojice, které působí:

  • přivtělení člověka ke Kristu;
  • vlití milosti posvěcující – zbavení dědičného hříchu;
  • znovuzrození jako Boží dítě;
  • vtisknutí nezrušitelného znamení (z toho plyne ne­opakovatelnost);
  • zakládá členství v církvi;
  • je bránou k ostatním svátostem (odtud plynou přísné podmínky jeho dokazatelnosti).

2. Udělování křtu (kán. 850. 853-854)

Křest se má udělovat obřadem podle platných liturgických předpisů buď ponořením, nebo litím vody. (Je zakázáno udělování křtu pokropením, praktikované především ve středověku při křtu velkého počtu lidí.)

Z vážných důvodů a podle předpisů biskupské konference i jinou (za platnou uznanou) formou. Podle liturgických předpisů se má jako použít pouze přírodní vody, a to vody křestní (požehnané). Pouze mimořádně lze použít vody nepo­žehnané.

3. Příprava na křest (kán. 851-852. 855)

Pro účely křtu rozlišuje CIC křtěnce prakticky na děti (bez dostatečného užívání rozumu) a osoby s užíváním rozumu (presumuje se od 7 let věku), tedy fakticky děti školního věku a dospělé - předpisy pro křest dopělých se vztahují na obě tyto skupiny. Člověk starší sedmi let, ale neschopný užívání rozumu, se považuje za dítě.

U dospělých křtěnců (a dětí školního věku) se vyžaduje k dovolenosti křtu řádná příprava, tj. absolvování několikastupňového katechumenátu (předkatechumenát, potřebná doba - katechumenát, i více než rok, ba několik let - období bezprostřední přípravy, cca měsíc a půl), řádné obeznámení se svátostmi, životem církve, lítost nad hříchy a projevení vůle křest přijmout.

U dítěte se vyžaduje, aby o křtu byli poučeni rodiče (resp. zákonní zástupci) a aby byli upozorněni na povinnosti, které na sebe žádostí o křest dítěte berou.

Křestní jméno: Křestní (nebo osobní) jméno je identifikač­ním označením konkrétního jedince. Křestní jméno dítěte vybírají rodiče, subsidiárně kmotři, kněz jim v tom může a má být nápomocen: křestní jméno má být sluči­telné s křesťanstvím a nesmí urážet křesťanské cítění.

4. Doba a místo křtu (kán. 856-860)

Doba. Křest má být udílen nejlépe při velikonoční vigilii, zvl. v případě dospělých křtěnců, jinak nejlépe v neděli ve mši svaté, případně (z důvodu prudentia pastoralis) i mimo ni; v případě nutnosti v sobotu večer nebo v jakýkoli jiný den. Vlastním místem pro udílení křtu je farní kostel (dospělého křtěnce nebo rodičů dítěte), příp. jiný kostel nebo kaple.

Míst. Křtitelnici (fons baptismalis) musí mít každý farní kostel. Ordinář může dovolit, aby křtitelnice byla i v jiných kostelích, kaplích nebo v jiných důstojných prostorách farnosti.

Nelze‑li z vážného důvodu udělen křest ve farním kostele, může být konán v jiném kostele nebo kapli a pouze z velmi váž­ných důvodů (s dovolením ordináře) v nemocnici nebo doma - v případě nutnosti (in casu necessitatis) se toto předchozí dovolení nevyžaduje.

5. Udělovatel křtu (kán. 861-863)

Řádným udělovatelem křtu je biskup, kněz a jáhen.

I zde je však třeba zachovávat princip teritoriality. Každý křtí dovoleně pouze na svém teritoriu. Mimo své teritorium potřebuje k dovolenému udělení dovolení místního duchovního správce.

Udělovatelem křtu osoby starší 14 let je diecézní biskup (je třeba mu křest oznámit, aby ho případně sám udělil). Pouze z jeho pověření může být takovýto člověk pokřtěn jiným řádným (příp. mimořádným) udělovatelem (samozřejmě vyjma případ nouze).

Mimořádným udělovatelem je ten, kdo v případě absence řádného udělovatele uděluje křest z pověření ordináře (katechisté v misijních oblastech), nebo ten, kdo v případě nebezpečí smrti uděluje křest nouzově.

Takovýmto udělovatelem může být jakýkoli člověk (i nekřesťan), pokud zachová materii a formu (obmytí vodou a křestní formuli) a má úmysl ko­nat to, co koná církev (konají křesťané). Duchovní správci mají dbát na to, aby katolíci byli o tomto poučeni a znali podmínky k platnému udělení křtu (materie a forma).

Ve východních církvích vč. katolických východních církví je řádným udělovatelem pouze kněz nebo biskup, ostatní osoby vč. jáhna jsou mimořádní udělovatelé (CCEO kán. 677). Důvodem je udílení biřmování a eucharistie (přijímání eucharistie) hned po křtu, a to i v případě dětí bez užívání rozumu vč. nemluvňat.

6. Příjemce křtu (kán. 864-871)

Pouze dosud nepokřtěný člověk je schopen přijmout svátost křtu.

Podmínky platnosti a dovolenosti se stanovují podle následu­jících okolností – jedná‑li se o:

            A – dospělé a děti školního věku

            B – děti bez užívání rozumu;

a křest se uděluje:

            1 – mimo nebezpečí smrti;

            2 – v nebezpečí smrti.

A 1 – dospělí a děti školního věku mimo nebezpečí smrti

V takovém případě se vyžaduje:

  • úmysl přijmout křest;
  • dostatečné poučení o pravdách víry a křesťanských povinnos­tech;
  • osvědčení se v křesťanském životě během katechumenátu;
  • vybídnutí ke vzbuzení lítosti nad hříchy.

Vyžaduje se tedy katechumenát, tj. postupná příprava. Po­drobnosti stanovuje iniciační řád, který vydává biskupská konference, u dětí školního věku (7–14 let) se vyžaduje také poučení rodičů a kmotrů. Za toto poučení ručí duchovní správce.

A 2 – dospělí a děti školního věku v nebezpečí smrti

V této situaci se vyžaduje:

  • znalost alespoň některých pravd víry;
  • jakékoli projevení úmyslu přijmout křest;
  • příslib, že bude žít jako křesťan (pokud přežije).

Pokud nebrání vážný důvod, udělí se po křtu i biřmování, je‑li dále přítomen na mši, přijímá rovněž eucharistii.

 B 1 – děti (mladší 7 let) mimo nebezpečí smrti

Doporučuje se brzký křest. Existuje povinnost rodičů dát dítě pokřtít během prvních týdnů života. Podle možností by ještě před narozením dítěte měli požádat o přípravu. Jestliže se potom dítě dostane do nebezpečí smrti, je třeba udělit křest bez průtahů.

Vyžaduje se souhlas obou nebo alespoň jednoho z rodičů. Musí zde být opodstatněná naděje, že dítě bude vychováno v katolické víře. Jestliže tato naděje chybí, křest se odloží.

B 2 – děti (mladší 7 let) v nebezpečí smrti

V nebezpečí smrti smí být pokřtěno každé dítě, i proti vůli rodičů, a to co nejrychleji.

Podmíněný křest

Je‑li pochybnost o křtu nebo o jeho platnosti, je povinnost po­chybnost odstranit vážným zjišťováním. Zůstane‑li i nadále pochyb­nost, křtí se pod podmínkou. Užije se formule s vyslovením podmínky (toto vyslovení však není nutné): „N, nejsi‑li pokřtěn/a, já tě křtím...“ Přitom je třeba nezanedbat řádné poučení, proč se pod­míněný křest uděluje.

Osobám z jiných církví se podmíněný křest uděluje, když po vážném šetření zůstává pochybnost o platnosti křtu (vadná materie nebo forma).

U odložených nebo nalezených děti je nejdříve třeba zjišťovat, zda dítě nebylo pokřtěno, a pak lze pokřtít. Plody a embrya z potratů (i samovolných) se mají křtít jen tehdy, pokud ještě žijí.

Poznámka: 

Zvolení si církve sui iuris (CIC používá starý termín „obřad“ – kán. 111):

  • od 14 roků si může křtěnec sám zvolit, do které církve (obřadu) chce patřit;
  • pod 14 roků – má příslušnost k církvi podle církve rodičů, nebo jsou‑li v různé církvi, podle jejich volby; pokud se rodiče nedohodnou, tak podle otce (zásada paternity).
Udělování křtu v církvích a náboženských společnostech registrovaných v ČR
Přehled podmínek pro udílení křtu, pohled na platnost křtu z hlediska katolické církve a na platnost křtu v katolické církvi z hlediska některých církví a náboženských společností. ROZŠIŘUJÍCÍ TEXT, NENÍ PŘEDMĚTEM KOLOKVIA.

7. Kmotři (kán. 872-874)

Každý křtěnec má mít alespoň jednoho kmotra. Dnes má kmotr dospělého křtěnce a dítěte školního věku mu má napomáhat v křesťanské iniciaci a provázet jej radou a pomocí po celý další křesťanský život. Kmotr dítěte pod 7 let má napomáhat rodičům v křesťanské výchově. (Žádným předpisem nebylo nikdy stanoveno, že kmotr má v případě úmrtí rodičů převzít péči o dítě, v tom se jedná o obyčejové právo, které nyní v našich podmínkách zaniklo per desuetudinem).

Požadavky na kmotra:

  • nemusí být stejného pohlaví jako křtěnec;
  • není nutný k platnosti křtu;
  • stačí jeden;
  • jsou‑li dva, pak musí být muž a žena (ne nutně manželé).

Podmínky pro to, aby někdo mohl být kmotrem:

  • musí být ustanoven křtěncem, nebo rodiči, nebo zákonným zástupcem, nebo duchovním správcem, příp.udělovatelem;
  • musí mít úmysl být kmotrem;
  • musí mít věk alespoň 16 let, ale biskup anebo duchovní správce může udělit výjimku;
  • musí být katolík, biřmovaný, který již přijal eucharistii;
  • musí vést život z víry;
  • nesmí být stižen kanonickým trestem (veřejně deklarovaným);
  • nesmí být rodičem křtěnce.

Pokřtěný nekatolík může být pouze jako svědek křtu, tj. pouze má‑li křtěnec zároveň katolického kmotra. Ekumenický direktář z r. 1993 v č. 98 písm. b) tu však zavedl výjimku: kmotrem u katolického křtu smí být i pravoslavný křesťan, ale pouze zároveň s druhým katolickým kmotrem, který na sebe bere povinnost výchovy ve společenství katolické církve (za stejných podmínek smí být katolík kmotrem u křtu v pravoslavné církvi). Svědek křtu může být i nepokřtěný.

Poznámka: Podle CIC/1917 bylo kmotrovství při křtu překážkou k uzavření manželství (tzv. překážka duchovního příbu­zenství). Pokud byl jeden druhému kmotrem, nesměli se bez dispenze vzít, jinak by to bylo neplatné manželství. Současná právní úprava latinské církve (CIC/1983) již tuto překážku nemá, má ji však východní kodex (CCEO kán. 811).

8. Důkaz a záznam o udělení křtu (kán. 875-878)

Není‑li přítomen kmotr, zajistí udělovatel křtu, aby byl udě­lení křtu přítomen alespoň jeden svědek.

Pro důkaz křtu dítěte stačí prohlášení pouze jednoho svědka. V případě, kdy jde o porušení práv třetí osoby, musí být svědci dva. Jako důkaz křtu přijatého v dospělosti postačí přísežné prohlášení dotyčné osoby.

Udělovatel křtu musí zajistit neprodlený zápis do knihy pokř­těných (matriky). V případě, kdy udělovatelem nebyl duchovní správce místa, je udělovatel povinen tuto skutečnost duchovnímu správci oznámit a ten je povinen zápis obstarat. Platí zásada terito­riality. Zápis se provádí v místě křtu.

Zápis křtu musí obsahovat tyto údaje:

  • jméno křtěnce, udělovatele, rodičů, kmotra/kmotrů, příp. svědka/svědků;
  • datum a místo narození křtěnce a udělení křtu.

Do knihy pokřtěných se podle kán. 535 odst. 2 dále zapisují (do poznámky):

  • biřmování;
  • osvojení;
  • uzavření resp. konvalidace manželství, příp. jeho zrušení;
  • trvalé sliby v řeholním instituty či obdobné závazky v sekulárním institutu a společnosti apoštolského života, resp. zasvěcení panny, vdovy či vdovce a přijetí mezi poustevníky;
  • přijetí svátosti svěcení;
  • změna příslušnosti k církvi sui iuris (obřadu).