Svátost pokání neboli smíření (kán. 959-997)
1. Význam svátosti pokání (kán. 959)
Význam vyplývá z textů obou kodexů, nejdříve CIC/1983, pak CCEO:
Can. 959 — In sacramento paenitentiae fideles peccata legitimo ministro confitentes, de iisdem contriti atque propositum sese emendandi habentes, per absolutionem ab eodem ministro impertitam, veniam peccatorum quae post baptismum commiserint a Deo obtinent, simulque reconciiantur cum Ecclesia, quam peccando vulneraverunt. | Kán. 959 – Ve svátosti smíření dosahují věřící, kteří vyznali hříchy zákonnému udělovateli, jich litovali spolu s předsevzetím se polepšit, skrze rozhřešení, udělené týmž udělovatelem, od Boha odpuštění hříchu spáchaných po křtu, a zároveň se smiřují s církví, kterou zranili, tím, že hřešili. |
Can. 718 –
In sacramento pænitentiæ christifideles, qui, peccatis post baptismum
commissis, ad Deum a Spiritu Sancto ducti corde convertuntur et dolore
de peccatis moti propositum novæ vitæ ineunt, per ministerium sacerdotis,
facta ipsi confessione et dignæ satisfactionis acceptatione, veniam a Deo
obtinent simulque cum Ecclesia, quam peccando vulneraverunt,
reconciliantur; quo modo hoc sacramentum quam maxime ad vitam christianam
fovendam confert et ad Divinam Eucharistiam suscipiendam disponit. |
Kán. 718
– Ve svátosti pokání věřící, kteří po přijetí křtu spáchali hříchy
a vedeni Duchem svatým se navracejí svým srdcem k Bohu a pohnuti
bolestí nad svými hříchy dochází k předsevzetí žít novým způsobem,
službou kněze po vyznání učiněné před ním a po přijetí náležitého
dostiučinění obdrží od Boha odpuštění a zároveň se smiřují s církví,
již svými hříchy zranili. Tato svátost tak nesmírně přispívá k udržování
křesťanského života a disponuje k přijetí božské eucharistie. |
K platnému přijetí svátosti smíření je proto zapotřebí:
- kající smýšlení (lítost nad hříchy) - naprosto nezbytná podmínka;
- ochota k nápravě (předsevzetí);
- vyznání hříchů před zplnomocněným knězem;
- svátostné rozhřešení.
2. Udělování svátosti
Individuální
zpověď
Kán. 960 – jedinou
řádnou formou, kterou může těžký hříšník dosáhnout smíření (reconciliatio)
s Bohem a církví, je individuální úplné vyznání a individuální
rozhřešení. Od této formy omlouvá pouze velmi vážná fyzická nebo
morální nemožnost. Tato forma slavení svátosti smíření má dvě podoby, tzv. typ
A a typ B popsaný v Ordo
Pænitentiæ.
Generální
absoluce (961-963)
Situace umožňující
generální absoluci
Generální (hromadná) absoluce bez předchozího individuálního
vyznání materiæ necessariæ může být
udělena pouze za těchto okolností:
- hrozí‑li nebezpečí smrti a na individuální
vyznání není čas;
- v případě krajní nouze, což znamená, že by
velké množství kajícníků kvůli nedostatku zpovědníků nemohlo přistoupit
(časová tíseň) ke svátosti smíření, čímž by byli nuceni na dlouhou dobu
postrádat pomoc milostí plynoucích ze svátosti smíření a eucharistie;
taková nouze však nenastává v případě, je‑li nedostatek zpovědníků pouze
okamžitý a kajícníci by bez větší námahy mohli dosáhnout zpovědníka jinde
(např. veliká pouť); posouzení vzniku takovéto nouze přísluší diecéznímu
biskupovi, který může určit případ nutnosti za použití kritérií, na nichž se
shodli členové biskupské konference; v žádném případě nepřísluší toto posouzení knězi.
Podmínky k platnému
přijetí generální absoluce
Stejně jako při individuální zpovědi je pro platné přijetí
generální absoluce nutná lítost a předsevzetí polepšit se. Navíc zde
přistupuje i nutnost předsevzetí úplného individuálního vyznání všech
těžkých hříchů. Dvakrát po sobě, bez individuální zpovědi mezi tím, lze svátost
smíření ve formě generální absoluce přijmout jen z velmi vážných důvodů.
Duchovní správcové mají věřící o generální absoluci poučit, v rámci
jejího udílení připomenout podmínky společného rozhřešení
a i v případě nebezpečí smrti (pokud je čas) má předcházet výzva
ke vzbuzení lítosti.
3. Místo
slavení svátosti smíření
Kán. 964 –
vlastním místem udílení svátosti smíření je kostel nebo kaple; ze spravedlivé
příčiny však může být udílena i na jiném místě.
Zpovědní místnost nebo zpovědnice má být umístěna
v kostele na dobře přístupném místě, avšak tak, aby lidé, kteří si přejí
mít více anonymity, měli co nejmenší psychologické bariéry ke svátosti smíření
přistoupit. Mezi kajícníkem a zpovědníkem má být pevná mřížka, a to
alespoň jako alternativní možnost (kajícník má právo na anonymitu). Nicméně má
být vyhověno také těm, kteří si přejí přijímat tuto svátost formou zpovědního
rozhovoru.
Jinak je na biskupské konferenci, aby vydala příslušné liturgické směrnice
týkající se náležitostí a úprav zpovědnic a zpovědních místností.
V souvislosti s místem slavení této svátosti je
třeba také zmínit fyzickou přítomnost udělovatele i přijímajícího na
stejném místě. Proto existuje zákaz udílení této svátosti telefonem nebo
prostřednictvím dopisu či internetu. Důvodem pro tento negativní postoj
Kongregace pro bohoslužbu je mimo jiné velké nebezpečí prozrazení zpovědního
tajemství.
4. Udělovatel svátosti smíření (kán. 965-986)
Pověření ke zpovídání (zpovědní
fakulta) (kán. 967-978)
Kán. 966 – svátost
smíření se od ostatních svátostí odlišuje především tím, že pro její platné udělení běžně nestačí
pouze moc ze svěcení (potestas ordinis),
jinak bezpodmínečně nutná, nýbrž že její udělovatel potřebuje ještě pověření (facultas) k jejímu
udílení. Takovéto pověření může být nabyto několikerým způsobem:
- samotným právem (ipso iure);
- společně s úřadem (vi officii);
- udělením příslušnou autoritou (concessione);
- v nebezpečí smrti kajícníka kterýkoliv platně
vysvěcený kněz.
Nabytí
fakulty
a) Ze samého práva
(ipso iure) mají toto pověření na
celém světě:
- papež;
- kardinálové;
- všichni biskupové, avšak s tím omezením, že
diecézní biskup může (ze spravedlivé příčiny) na svém území jinému biskupovi
zakázat dovolené udílení této
svátosti.
- místní ordinář (není‑li biskupem);
- kanovník penitenciář diecéze;
- farář a jemu naroveň postavení;
- rektoři kostelů;
- kaplani speciálních duchovních zpráv;
- představení klerických řeholních institutů
a společností apoštolského života papežského práva vůči svým podřízeným
a jiným trvale pobývajícím v jejich domě, nakolik podle vlastních stanov
vykonávají moc vedení.
Místní ordinář může udělit tuto fakultu kterémukoli
(církevním trestem nestiženému) knězi. Avšak členové řeholních institutů ji
mají přijímat s alespoň předpokládaným souhlasem svého představeného. Také
řeholní představení (viz b)) mohou udělit zpovědní fakultu kterémukoli knězi,
avšak pouze pro osoby sobě podřízené a ty, kteří trvale žijí v jejich
domě.
Udělení zpovědní fakulty musí mít písemnou formu
(z důvodu dokazatelnosti).
Zpovědní fakulta má být udílena pouze příslušně připraveným
kněžím. Také celá vědecká i duchovní formace kandidátů kněžské služby
(včetně příslušných zkoušek) má tyto kandidáty dobře na službu zpovědníka
připravit. Místní ordinář nebo vyšší představený může knězi zpovědní fakultu
na dobu určitou nebo neurčitou omezit (např. během prvního roku kněžství až po
složení zkoušek).
Kán. 976 – v nebezpečí
smrti: každý kněz, i když fakultu nemá, a i kdyby byl stižen
trestem, zpovídá a rozhřešuje od všech hříchů i cenzur platně
a dovoleně kajícníka nacházejícího se v nebezpečí smrti, a to
i v případě, že by byl přítomen jiný kněz se zpovědní jurisdikcí
(srov. kán. 1357).
V případě obecného omylu (kněz fakultu nemá, ale je
v situaci, kdy každý by si myslel, že ji má) a v případě kladné
důvodné pochybnosti dochází k doplnění jurisdikce zákonem – CIC kán. 144 (supplet Ecclesia).
Musí přitom existovat pozitivní dostatečný důvod (nebezpečí
smrti nebo nebezpečí, že kajícník by byl dlouhou dobu bez svátosti atd.).
Rozsah fakulty
Kdo nabyl zpovědní fakultu přijetím úřadu, tedy např. místní
ordinář (nebiskup), penitenciář a farář, ale také každý kněz, kterému byla
udělena (concessione) vlastním
inkardinujícím místním ordinářem nebo ordinářem místa jeho pobytu (domicil,
kvazidomicil), může tuto pravomoc vykonávat kdekoli, pokud mu to místní ordinář
na svém území nezakáže. Tento zákaz pak musí být respektován.
Poznámka: Účinností
nového kodexu tedy padá dříve platný (CIC 1917) princip teritoriality zpovědní
jurisdikce i všechny dohody sousedních diecézí o tzv. výměně
jurisdikce kněží těchto diecézí (vzájemné rozšíření jurisdikce kněží jedné na území
druhé). Dnes tedy platí, že jednou získaná fakulta platí všude.
Kněží, kterým byla zpovědní fakulta udělena vyšším představeným řeholního institutu nebo společnosti apoštolského života pro osoby jemu podřízené a ty, kteří se stále zdržují v jeho domě, mohou tuto fakultu uplatňovat všude, ovšem pouze vzhledem k příslušníkům svého řeholního institutu nebo společnosti apoštolského života a vůči všem osobám, které stále žijí v domech tohoto institutu nebo této společnosti.
CCEO zná navíc institut vyhrazených hříchů, kterého musí
dbát i zpovědník latinské církve:
Can. 728 –
§ 1. Sedi Apostolicæ reservatur absolvere a sequentibus
peccatis: 1° directæ
violationis sigilli sacramentalis; 2° absolutionis
complicis in peccato contra castitatem. § 2. Episcopo
eparchiali vero reservatur absolvere a peccato procurationis abortus effectu
secuto. |
Kán. 728 – § 1. Apoštolskému stolci je
vyhrazeno rozhřešení od těchto hříchů: 1.° přímého
vyzrazení zpovědního tajemství; 2.° rozhřešení spoluviníka ve
hříchu proti čistotě. § 2. Eparchiálnímu biskupu je
vyhrazeno rozhřešení od hříchu provedení dokonaného potratu. |
Can. 729 – Quævis reservatio absolutionis
a peccato omni vi caret: 1° si
confessionem peragit ægrotus, qui domo egredi non potest, vel sponsus matrimonii
celebrandi causa; 2° si
de prudenti iudicio confessarii absolvendi facultas ab auctoritate
competenti peti non potest sine gravi pænitentis incommodo vel sine periculo
violationis sigilli sacramentalis; 3° extra fines
territorii, in quo auctoritas reservans potestatem exercet. |
Kán. 729 – Jakékoli vyhrazení rozhřešení od
hříchu ztrácí veškerou závaznost: 1° pokud
se zpovídá nemocný, který nemůže vycházet z domu,
nebo snoubenec či snoubenka z důvodu uzavření manželství; 2° pokud
nelze podle rozvážného uvážení zpovědníka vyžádat zmocnění
od příslušné autority bez velkých obtíží pro kajícníka nebo bez nebezpečí
porušení zpovědního tajemství; 3° mimo hranice území, na němž vykonává moc autorita, jíž je
rozhřešení vyhrazeno. |
Ztráta
zpovědní fakulty
Zpovědní fakulta zaniká
ztrátou úřadu, s nímž byla udělena, respektive zánikem inkardinace (byla‑li udělena inkardinujícím místním
ordinářem), nebo ztrátou domicilu (kvazidomicilu), byla‑li udělena tamním
místním ordinářem.
Zpovědní fakulta může
být také příslušnou autoritou ze spravedlivé příčiny odebrána.
Odejme‑li tedy zpovědní fakultu místní ordinář, jenž ji
udělil, zaniká tato fakulta všude. Odejme‑li ji však jiný místní ordinář,
zaniká pouze na teritoriu tohoto ordináře.
Odejme‑li fakultu vlastní vyšší představený, nemůže již
dotyčný kněz nikde platně rozhřešovat členy svého řeholního institutu nebo
společnosti apoštolského života. Odejme‑li ji jiný vyšší představený, zaniká
tato fakulta pouze v rozsahu osob spadajících do jeho kompetence.
Samotným právem
je zpovědní fakulta odebrána pro absoluci komplice v hříchu proti šestému
přikázání (jistý, těžký hřích proti šestému přikázání, jistě s touto
osobou). Toto omezení však zaniká, je‑li komplic v nebezpečí smrti.
Vlastnosti
a povinnosti udělovatele
Udělovatel si má být vědom, že je při výkonu této služby
soudcem i lékařem, neboli Bohem ustanoveným služebníkem Boží spravedlnosti
i Božího milosrdenství.
Při udílení této svátosti má pečlivě dbát učení a norem
církve a jednat moudře a diskrétně. Zvláště pak nesmí zjišťovat jména
spoluviníků.
Duchovní správci mají poskytovat věřícím dostatek příležitostí
k přijetí této svátosti. V případě potřeby mají být k dispozici
kdykoli, v nebezpečí smrti je k udělení svátosti smíření oprávněn
každý kněz.
Nelze‑li pochybovat o disponovanosti kajícníka, nemá
kněz absoluci ani oddalovat, ani zadržovat. Jedinou výjimkou z tohoto
pravidla je případ tzv. falsa denuntiatio
(kán. 982). V tomto případě nesmí být absolvován ten, kdo by se zpovídal
z toho, že před církevní autoritou falešně obvinil zpovědníka, že jej
(ji) tento v rámci nebo v souvislosti se svátostí smíření sváděl (sollicitatio) ke hříchu contra sextum Decalogi præceptum.
Absoluce musí být zadržena až do doby odvolání falešného obvinění
a napravení dobré pověsti zpovědníka.
Zpovědník je povinen kajícníkovi uložit skutek zadostiučinění,
jenž má mít léčebný charakter. Velikost takto uloženého skutku pokání má být
úměrná závažnosti a druhu vyznávaných hříchů i možnostem kajícníka.
5. Zpovědní
tajemství (kán. 983-984)
Zpovědní tajemství zahrnuje vyznané hříchy a osobní situaci příjemce svátosti, která není všeobecně známa; nezahrnuje všeobecně známá fakta. Zpovědnímu tajemství tedy podléhají všechny těžké i lehké hříchy vyznané za účelem dosažení rozhřešení (absoluce), dále jejich okolnosti, dokonce i sám fakt, že se kajícník zpovídal z těžkého hříchu.
Zpovědní tajemství blíže explikuje Katechismus katolické
církve:
1467 Perspectis sanctimonia et magnitudine huius ministerii
et observantia personis debita, Ecclesia declarat omnes sacerdotes qui
confessiones audiunt, obligatos esse ad secretum absolutum relate ad peccata
quae eorum poenitentes illis sint confessi, sub poenis severissimis. Neque
possunt usum facere cognitionum quas illis confessio praebuerit circa
poenitentium vitam. Hoc secretum, quod exceptiones non admittit, «sigillum
sacramentale» appellatur, quia id quod poenitens sacerdoti manifestavit, manet
a sacramento «sigillatum». |
1467
Kvůli choulostivosti a velikosti
této služby a kvůli patřičné úctě k osobám církev prohlašuje, že každý
kněz, když zpovídá, je pod velmi přísnými tresty zavázán zachovávat naprosté
tajemství o hříších, které mu vyznali jeho kajícníci. Není mu dovoleno
ani mluvit o tom, co se dověděl ve zpovědi o životě kajícníků. Toto
tajemství, které nepřipouští výjimky, se nazývá „svátostná pečeť“, protože
to, co kajícník vyjevil knězi, zůstává svátostí „zapečetěno“. |
Zpovědní tajemství je absolutně neporušitelné. Jeho
závaznost trvá i v případě, kdy absoluce nebyla udělena, ale jednalo
se o zpověď jako takovou (nikoli o simulaci svátosti). Zpovědní tajemství
trvá i po smrti kajícníka. Zpovědník proto nesmí ani
slovy ani jiným způsobem – a to z jakéhokoli důvodu – na kajícníka
nic vyzradit.
Neporušitelností zpovědního tajemství jsou vázáni také
všichni, kdo by se jakýmkoli způsobem obsah zpovědi dozvěděli (včetně
případného tlumočníka).
Zpovědník nesmí nic z toho, co je mu z kajícníkova
vyznání známo, použít v neprospěch kajícníka, a to ani
v případě, že by nehrozilo nebezpečí prozrazení kajícníka.
Kajícník sice může zpovědníka závazku zpovědního tajemství
zbavit, přesto je zpovědník právně neschopen těchto znalostí použít jako
svědectví před církevním soudem (srov. kán. 1550 § 2).
Přímé vyzrazení zpovědního tajemství zpovědníkem (je zjevná osoba kajícníka i vyznaný hřích) je stiženo
samočinnou exkomunikací (latæ sententiæ), jejíž prominutí je
rezervováno výhradně Apoštolskému stolci. Nepřímé vyzrazení zpovědníkem a každé vyzrazení jinou
osobou je kanonickoprávně trestným činem, jenž
má být trestán úměrně k závažnosti škody (srov. kán. 1388).
Přímé i nepřímé porušení zpovědního tajemství je od
r. 2010 definováno jako závažný trestný čin vyhrazený Kongregaci pro nauku
víry. Této kongregaci je také vyhrazen speciální trestný čin mající souvislost
jak se zpovědním tajemstvím, tak s ochranou samotné důstojnosti svátosti, jak určují Normy pro závažnější trestné činy vyhrazené Kongregaci pro nauku víry:
Art. 4 § 2. Firmo
præscripto § 1 n. 5, Congregationi pro Doctrina
Fidei reservatur quoque delictum gravius quod consistit in captione
quovis technico instrumento facta aut in evulgatione communicationis socialis
mediis malitiose peracta rerum quæ in sacramentali confessione, vera vel ficta,
a confessario vel a pænitente dicuntur.30 Qui hoc
delictum patraverit, pro gravitate criminis puniatur, non exclusa, si
clericus est, dimissione vel depositione. |
Čl. 4 § 2. Při zachování předpisu
§ 1 č. 5 je Kongregaci pro nauku víry vyhrazen také závažnější
trestný čin spočívající v nahrání jakýmkoli technickým prostředkem nebo
ve zlovolném rozšiřování sdělovacími prostředky toho, co bylo ve skutečném
nebo fiktivním svátostném vyznání řečeno zpovědníkem nebo kajícníkem.30
Kdo by se dopustil tohoto trestného činu, ať je potrestán podle závažnosti
zločinu, nevyjímaje – jde-li o duchovního – propuštění z duchovního
stavu nebo zbavení duchovenské hodnosti. |
30 Congregatio
pro Doctrina Fidei, Decretum de
sacramenti Pænitentiæ dignitate tuenda, 23 septembris 1988, in AAS 80
(1988) 1367. |
30 Kongregace pro nauku víry. Dekret o ochraně důstojnosti svátosti
pokání (23. 9. 1988). In AAS 80 (1988), s. 1367. |
6. Příjemce - kajícník (kán. 987-991)
Příjemcem této svátosti může být každý katolík mající užívání rozumu, kterému v přijetí svátosti nebrání církevní trest. Výjimečně může být tato svátost katolickým udělovatelem udělena i křesťanovi jiného vyznání (viz výše Obecně o svátostech).
K účinnému přijetí svátosti smíření patří kajícníkova
dispozice, tj. odvrat od hříchu, lítost nad spáchanými hříchy, předsevzetí se
jich vystříhat a příklon k Bohu.
Povinnost
přijetí svátosti smíření
Katolík je povinen vyznat v individuální zpovědi všechny
po křtu spáchané a dosud mocí klíčů církve přímo neodpuštěné těžké hříchy, a to podle počtu,
druhu a okolností, kterých si je po důkladném zpytování svědomí vědom.
Doporučováno je také vyznávat se z hříchů lehkých.
Po dosažení schopnosti dostatečného užívání rozumu je každý
katolík povinen vyznat své těžké hříchy alespoň jednou za rok (12 měsíců),
nejlépe v okruhu velikonoční doby (doba postní až Velikonoce).
Svoboda výběru zpovědníka
Kán. 991 – ve
výběru zpovědníka má katolík takřka absolutní svobodu; může si dokonce zvolit
i katolického kněze jiného obřadu (z jiné církve sui iuris),
samozřejmě za předpokladu, že tento kněz má zpovědní fakultu.