Zákazy manželství
1. Překážky a zákazy manželství
Ve všech případech se jedná o situace alespoň potenciálně nebezpečné pro manželství samo nebo pro víru manželských partnerů či jednoho z nich.
Tyto situace byly podle své závažnosti děleny v CIC/1917 (kán. 1036):
- impedimenta impedimentia - překážky bránící - působí pouze nedovolenost při zachování platnosti,
- impedimenta dirimentia - překážky rušící působí jak neplatnost, tak nedovolenost manželství.
CIC/1917 o nich velmi přehledně a systematicky pojednal: překážky bránící jednotlivě v kán. 1058-1066, překážky rušící jednotlivě v kán. 1067-1080.
CIC/1983 používá jinou terminologii:
- impedimenta (dirimentia) - překážky (rušící) - působí neplatnost i nedovolenost - jednotlivě pojednány v kán. 1083-1094),
- vetita - zákazy (aniž užívá jednoznačně tento výraz - používá obrat sine licentia - bez dovolení) - působí pouze nedovolenost oři zachování platnosti.
2. Zákazy manželství
Zákazy nejsou v CIC/1983 systematicky shromážděny a pojednány, proto je lze rozdělit do 5 skupin:
- zákazy uvedené v kán. 1071,
- zákazy explicitně uvedené jinde v CIC/1983,
- zákazy implicitně vyplývající z povahy věci,
- zákazy explicitně uložené administrativní cestou,
- zákazy explicitně uložené soudní cestou.
3. Smíšená manželství
3.1 Pojem smíšeného manželství
Věcně se jedná o manželství mezi
křesťany různého vyznání. V případě, že jeden z nupturientů je
katolík, řídí se takový sňatek katolickým kanonickým právem.
Je třeba připomenout, že toto vymezení pojmu „smíšené manželství“ je poměrně mladé. Ačkoli již CIC/1917 v kán. 1060 a dalších používá tento termín jednoznačně k označení manželství dvou křesťanů různých vyznání, velmi často byla pod tento název zahrnována i manželství mezi katolíkem a nepokřtěnou osobou (disparitas cultus); takto je tento termín užit ještě v motu proprio Pavla VI. Matrimonia mixta (r. 1970). Důsledně používají užší vymezení termínu „smíšené manželství“ církevní dokumenty až od vydání CIC/1983.
3.2 Podmínky dovolenosti smíšeného manželství
Smíšené sňatky jsou řazeny mezi zákazy manželství – to znamená, že si je
církev vědoma toho, jaká úskalí jsou s nimi spojena a nedoporučuje je
(kán. 1124). Na základě respektování svobody svědomí a požadavku
přiměřenosti v omezení základního práva na uzavření sňatku však tímto
zákazem nejsou vázáni ti, kdo odpadli formálním úkonem od společenství
s katolickou církví (kán. 1124).
Před sňatkem musí být dáno dovolení ordináře. Pro jeho udělení se vyžaduje (kán. 1125):
- katolický nupturient prohlásí, že je připraven
chránit svou víru, a přislíbí, že se bude dle svých sil snažit o katolický
křest a výchovu dětí (z textu kánonu je evidentní, že se jedná o závazek
relativní (dle svých sil), nikoli závazek absolutní. Podle toho je třeba
posuzovat eventuální uplatnění normy trestního práva – kán. 1366, kde je
stanoveno uložení nápravného nebo jiného vhodného trestu pro rodiče, kteří
nechají děti nekatolicky pokřtít či vychovat).
- nekatolický nupturient musí být o těchto
příslibech katolického nupturienta včas informován;
- oba nupturienti budou poučeni o cílech a
podstatných vlastnostech manželství a ani jeden z nich je nesmí vylučovat;
- toto se děje podle partikulárního práva
(kán. 1126) při sepisování snubního protokolu, kde katolický nupturient
své přísliby stvrzuje písemně a kde nekatolický nupturient také písemně
stvrzuje, že o nich byl informován – pokud by to po svém informování odmítl
podepsat, vystačí potvrzení tohoto faktu jak farářem, který odpovídá za předsňatkové
řízení, tak jedním svědkem, kterým může být katolický nupturient.
Je tedy zřejmé, že se nevyžadují žádné formální přísliby od nekatolického nupturienta.
3.3 Způsob uzavření smíšeného manželství, zákaz dvojího sňatku
Manželství má být k platnosti uzavřeno kanonickou
formou (kán. 1127 § 1). Pokud by bylo dodržení kanonické formy
spojeno s velkými těžkostmi, lze udělit dispenz a uzavřít manželství
občanskou formou nebo v jiné církvi či církevním společenství
(kán. 1127 § 2). Je však třeba přísně dodržet tyto zásady:
- je
zakázán dvojí náboženský sňatek – po nebo před katolickým sňatkem nesmí
proběhnout nekatolický sňatek v nekatolickém kostele, ani obojí zároveň;
- nekatolický duchovní nesmí asistovat při
katolickém sňatku, stejně katolický duchovní neasistuje v nekatolickém
kostele;
- s povolením místního ordináře či podle
partikulárních norem (ty u nás dosud nejsou) se může katolický duchovní podílet
na slavení sňatku v nekatolickém kostele a nekatolický duchovní se může
podílet na slavení sňatku v katolickém kostele, např. čtením z Písma,
pronesením krátkého povzbuzení či udělením požehnání;
- katolický sňatek zásadně probíhá bez slavení mše
sv., výjimku povoluje místní ordinář;
- zcela výjimečná může být společná účast na
eucharistii (přijímání), v tom se mají zachovat příslušné normy.
Výjimkou je smíšené manželství s pravoslavným křesťanem, kde – v případě sňatku před pravoslavným knězem – se kanonická forma vyžaduje pouze k dovolenosti (kán. 1127 § 1).
Zcela
novým ustanovením oproti CIC/1917 je požadavek kán. 1128, aby ordináři a
duchovní pastýři poskytovali katolickým partnerům žijícím ve smíšeném
manželství duchovní pomoc potřebnou k zachování katolické víry a katolické
výchově dětí a aby oběma (!) manželům napomáhali k jednotě
v manželském a rodinném životě. Tento
požadavek platí i pro pomoc katolíkům, kteří uzavřeli manželství
s nepokřtěnou osobou po obdržení dispenze od překážky různosti náboženství
(kán. 1129).