Právo Českobratrské církve evangelické
Vznik v prosinci 1918 spojením českých reformovaných i luterských sborů, převážně helvétský ráz.
Typ řízení - presbyterně-synodní řízení
U evangelických církví a denominací je zřízení velice
rozmanité od podob blízkých katolické církvi až k podobám „příliš
demokratickým“. Ty první se nazývají většinou episkopální zřízení, kde
vystupuje role biskupa, ať už v menší či větší úloze. Toto zřízení mají
například církev starokatolická, anglikánská, církev československá husitská.
Opačným směrem je kongregacionalistické zřízení, které má např. církev
bratrská, baptisté. Zde hraje hlavní úlohu především shromáždění a všichni
služebníci jsou jen na přechodnou dobu primi
inter pares, první mezi sobě rovnými.
Presbyterní zřízení vychází z toho, že tu vystupují pověření členové nazývaní starší, řecky presbyteroi, kteří mají určitou roli v řízení společenství – větší či menší podle konkrétní podoby. Zřízení ČCE má ráz presbyterně-synodní, tzn., že tam vystupují jednak presbyteři, členové pověření především pro službu slova (kázání) a službu svátostí, a jednak tu vždy vystupuje kolegiální orgán, který se na nejvyšší úrovni nazývá synod. V tomto způsobu řízení jde o snahu o vyrovnanost mezi prvkem individuálním a kolegiálním, takže se nepřiklání ani ke zřízení episkopálnímu, ani kongregacionalistickému. Vždy je však obtížné hledat vyváženost.
Dokumenty církve
Církevní zřízení;
- Řád o správě církve;
- Jednací a volební řád;
- Řád členství v církvi (k němu Pravidla
evidence členů);
- Řád sborového života;
- Řád vizitací sborů;
- Řád pro kazatele (k němu Pravidla povolávání
kazatelů, Povinnosti administrátora, Pravidla povolávání k diakonátu, Pravidla
jáhenské praxe a Pravidla zřizování a rušení kazatelských míst);
- Řád pro studenty bohosloví (k němu Pravidla
vikariátu);
- Řád výchovy a vzdělávání v církvi;
- Řád
hospodaření církve (k němu Pravidla hospodářské pomoci, Statut personálního
fondu a Statut Jeronýmovy jednoty);
- Řád diakonické práce (dle něho se řídí Diakonie
ČCE);
- Řád pastýřské služby;
- Agenda Českobratrské církve evangelické schválená
r. 1981, vydaná tiskem r. 1983
Církevní
zřízení je základním právním dokumentem (jakousi ústavou), ostatní řády jsou
zákonné normy provádějící církevní zřízení.
Všechny tato
dokumenty jsou průběžně novelizovány, a to prakticky každý rok na pokračujících
zasedáních synodů.
Struktura církve
Třístupňová struktura:
- farní sbor (sbor),
- seniorátní sbor (seniorát),
- povšechný sbor (církev).
Specifický tzv. „Ochranovský“ seniorát
Usnesením 1.
zasedání 30. synodu konaného v r. 1999 byl do Českobratrské církve evangelické
jako 14. seniorát zařazen tzv. Ochranovský seniorát, který je na rozdíl od
ostatních 13 seniorátů seniorátem personálního, nikoli územního charakteru.
Do tohoto seniorátu patří dřívější členové a sbory Jednoty bratrské, kteří po vyvrcholení rozporů uvnitř této církve přestali být považováni za její členy.
Členství v církvi
Vycházíme z
toho, jak tato církev chápe sebe samu. Jako právní základ slouží první dva
odstavce preambule Církevního zřízení, základního právního textu této církve:
„Českobratrská církev evangelická (stručně
zvaná evangelická církev) vyznává víru v Boha Otce, Syna a Ducha sv., která ji
spojuje s křesťany všech vyznání a všech dob. Vyjadřuje svou naději, že spolu s
ostatními křesťany má účast na jedné, obecné Kristově církvi, díle Ducha
svatého.“
Zde je vidět,
že tato církev pojímá sama sebe jako součást Kristovy neviditelné církve v
souladu s tendencemi protestantské reformace. Neklade si tedy nárok označovat
sebe sama za jedinou nebo tu nejpravější (ani relativně nejpravější) Kristovu
církev. To se projevuje i v jejím pojímání členství. Vychází se tu důsledně z
teritoriálního principu, církev chápe sebe samu jako realizaci, zviditelnění
Kristovy neviditelné církve na tomto daném území. Proto mimo ČR vyzývá své
členy k účasti na životě tamějších církevních obcí evangelických církví. A
zároveň i na tomto malém teritoriu České republiky je to církev zásadně
nadnárodní.
O samotném
členství v církvi pojednává Řád členství v církvi. Vycházíme z textu 2. až 4.
odstavce preambule:
„Věříme, že pro Ježíše Krista smíme a máme o
sobě i o jiných křesťanech mít plnou naději, že jsme údy svaté obecné Církve
Kristovy.
V této naději chceme v podmínkách
praktického života říci, koho považujeme za člena Českobratrské církve
evangelické, aniž se tím odvažujeme rozhodovat o tom, kdo je členem Církve jako
těla Kristova.
K pravému
členství v Církvi Kristově patří radostná víra a vděčná poslušnost jejího
ukřižovaného a zmrtvýchvstalého Pána ve všech oblastech života, tedy v církvi i
mimo ni.“
Způsoby
nabytí členství:
- ti,
kdo byli řádně pokřtěni v ČCE;
- ti,
kdo byli pokřtěni v jiné křesťanské církvi a byli do ČCE přijati;
- zletilí,
kteří byli přijati do církve, vyznali víru a dali se pokřtít;
- nezletilí,
kteří dosud nebyli pokřtěni, ale byli přijati do církve;
- evangelíci jiného vyznání, jimž ČCE propůjčí
členství, pokud o to požádají (jde tu tedy o jakési dvojí členství, jakási
obdoba dvojího občanství);
- jiné evangelické sbory, o jejichž přijetí
rozhoduje synod.
O přijetí celých komunit přitom rozhoduje synod, o přijetí jednotlivých členů staršovstvo konkrétního farního sboru.
Konfirmace
Na rozdíl od
katolické církve není konfirmace chápána jako samostatná svátost. Konfirmaci se
snaží vymezit článek 7. Řádu sborového života:
„Konfirmace je úkon sboru, při němž se do
vědomého a plného obecenství sboru a Církve Kristovy přijímají ti, kdo se k
němu po předchozí přípravě hlásí.“
V takto
vymezeném pojmu konfirmace je obsaženo dvojí přijetí – plné přijetí do
společenství sboru a do společenství Církve Kristovy. Tyto dvě skutečnosti jsou
vnitřně spojeny a nejsou oddělovány.
Z hlediska
praktického se postupuje různě podle toho, zda konfirmand je členem církve od
dětství, nebo ne.
- Pokud je
konfirmand od dětství pokřtěným členem církve, potom je konfirmace
udělována v době dospívání. Předchází jí konfirmační katecheze neboli
prohloubená příprava. Konfirmaci lze udělit pokřtěným členům církve také
později, pokud projeví své přání plně patřit ke sboru. Pokud jde o členy církve
od dětství, ale nepokřtěné, postupuje se prakticky stejně jako u
nepokřtěných nečlenů sboru.
- Nepokřtění
nečlenové sboru procházejí přípravou, o níž byla řeč v souvislosti s členstvím
v církvi, jde tedy o obdobu katolické přípravy na křest dospělého. Konfirmand
prochází obdobím katechumenátu – církevní výuky spočívající v objasnění nauky, způsobu
života a uvádění do společenství církve, pak následuje obřad konfirmace
obohacený křtem.
- církevní výuka jako předpoklad, příprava;
- osobní vyznání víry;
- prosba o dary Ducha sv. spojená s vkládáním rukou představeným;
- pozvání ke stolu Páně.
Tyto prvky
se vždy realizují, přičemž je na ně v závislosti na výchozí situaci konfirmanda
položen různý akcent, tato různost má směřovat k vyváženosti. Po druhém prvku
(osobní vyznání víry) je v případě nepokřtěných dospělých či dospívajících
vložen křest.
S konfirmací
je spojen ještě jeden důležitý právní prvek: konfirmandi musí na konci
konfirmační katecheze absolvovat zkoušku. Na základě jejího výsledku je o nich
hlasováno ve staršovstvu. Staršovstvo je musí způsobem hlasování uznat
způsobilými k přijetí, a potom teprve je lze bohoslužebným úkonem přijmout do
plného společenství.
Novější
úpravy po r. 2000 zmírnily dopad konfirmace tím, že zrušily dvojí stupeň
členství v ČCE, tj. základní na základě křtu a plné na základě konfirmace, a
nepodmiňuje již udělením konfirmace dva důležité aspekty sborového života: 1.
pozvání k účasti na obecenství stolu
Kristova (přijímání); 2. vznik volebního práva (aktivního ani pasivního) –
to je po této novele přiznáno všem členům dle věku (např. ve farním sboru:
aktivní hlas od 18 let, pasivní od 21 let) a může být odňato na základě
pastýřského řízení (neboli trestního řízení).
Večeře Páně
Večeře Páně
(dále „VP“) je téměř vždy slavena v rámci bohoslužeb, tzn. služby Boží, ve
shromáždění. Ale ne v každém bohoslužebném shromáždění, a to ani ne každou
neděli, bývá VP sloužena. Pokud je VP součástí bohoslužebného shromáždění, má
celá bohoslužba tuto strukturu:
- vstup;
- službu
slova;
- přímluvné
obecenstvo neboli přímluvy, které jsou spojeny také s vyznáním vin;
- slavení
VP, které se svým způsobem velmi podobá centrální části katolické mše;
- propuštění.
Vyjímečně se
VP slaví mimo bohoslužebné shromáždění obce, a to pro ty, kteří nemohou do
společenství přijít pro stáří nebo pro nemoc. V tom případě se koná kratší
shromáždění v rodině, a to kratší z hlediska svého obsahu i délky. Je vždy
zaměřeno k situaci toho nemocného, u něhož se bohoslužba slaví.
K VP smějí
být pozvány i děti pokřtěné v ČCE, které vyznají svou víru a touhu po obecenství Kristova stolu (dle kritérií
daných staršovstvem či sborovým shromážděním), a mají být pozváni také všichni
ostatní křesťané bez ohledu na církevní příslušnost.
Ordinace, kazatelé
Zde bude řeč
jednak o ordinaci samotné, dále o kazatelích či představitelích sboru.a) O významu a chápání ordinace se
hovoří v Církevním zřízení v souvislosti s kazateli. § 11 odst. 2 tohoto
zřízení říká:
„Ke zvěstování Božího slova a službě
Kristových svátostí pověřuje církev kazatele ordinací. Tak osvědčuje, že se
zavázali konat obojí službu v souladu s vírou, učením a řády církve a vyprošuje
jim potřebné dary Ducha svatého.“
V
evangelickém pojetí ordinace jde tedy především o pověření jménem církve,
pověření ke službě zvěstování Božího slova a ke službě Kristových svátostí +
pověření k dalším bohoslužebným obřadům. Toto pověření je chápáno v zásadě jako
udělované pouze jednou a svou povahou trvalé, i když nemusí být vždy
vykonáváno. Toto pověření překračuje svým významem, svou působností, hranice
jednotlivého sboru. Proto je udělováno na nejvyšší církevní úrovni obřadem,
jemuž předsedá synodní senior.
Tento obřad
(pro informaci) má šest prvků:
- výklad (komentář), pověření na základě Písma
sv.;
- vyznání a závazek ordinanda;
- závazek církve přítomné ve shromáždění (čili
body 2. a 3. vyjadřují reciprocitu);
- přímluvná motlitba spojená se vkládáním rukou;
- promulgace pověření daného ordinandovi;
- poslání (jakási obdoba kanonické mise u
katolických biskupů či jmenovací dekret u ostatních katolických duchovních).
b) Kazatelé
jsou ze zásady (principiálně) faráři, tj. ti, kteří mají
vysokoškolské teologické vzdělání na stupni Mgr. nebo ekvivalentu, prošli
povinnou přípravou, mají dekret volitelnosti za faráře, byli řádně zvoleni v
některém církevním sboru a byli ordinováni. Oni vedou samostatný sbor, a to na
dobu neurčitou. Od r. 1995 je horní hranice omezena tím způsobem, že po
uplynutí 10 let se ve sboru znovu volí farář. Není-li dosavadní farář znovu
zvolen, zaniká jeho úřad v tomto sboru do 6 měsíců od data volby. Opětně se
musí volit každý rok, pokud farář dovršil hranici pro odchod do starobního
důchodu. (Volitelnost lze ztratit výrokem synodní rady, a to buď na základě
rozhodnutí kazatele trvale opustit kazatelskou službu, anebo nepřijme-li
kazatel po skončení své služby v konkrétním sboru do jednoho roku jiné kazatelské
místo a nepožádá přitom o zachování volitelnosti synodní radu, anebo po
pravomocném rozhodnutí pastýřské rady. Volitelnost může být obnovena novým
výrokem synodní rady po splnění podmínek touto radou stanovených.)
Dočasný
správce farního sboru je nazýván administrátor, je právně postaven na
roveň faráři, proto je v plném smyslu řazen mezi kazatele. Administrátor je (z
farářů v příslušném seniorátu) ustanoven seniorem v případě, že místo faráře
není obsazeno, nemůže-li farář po dobu delší než 3 měsíce řídit sbor, anebo
pokud farní sbor vede pouze jáhen. Ustanovení předchází projednání se
staršovstvem sboru a příslušným farářem (potenciálním administrátorem). Pro
kratší zastupování je seniorem určen po projednání se staršovstvem sboru
dočasný zástupce.
Vyjímečnými
kazateli ve sboru jsou jáhnové. Jsou to pomocní duchovní,
kteří vyjímečně mohou farní sbor samostatně vést, jinak pracují pod vedením
faráře. Vyžaduje se částečné teologické vzdělání a roční jáhenská praxe (lze ji
prodloužit maximálně o rok), po úspěšném zakončení praxe vydá synodní rada
dekret o volitelnosti za jáhna a po povolání volbou do konkrétního sboru je
jáhen ordinován. Může se zde také jednat o bohoslovce, připravující se na
farářskou službu, po první odborné teologické zkoušce, ti potom svá studia
dokončují při zaměstnání a po ukončení studia již nemusí absolvovat vikariát,
pokud o tom rozhodne synodní rada na základě jeho dosavadní praxe (viz níže).
Pokud jáhni spravují samostatný sbor, jsou i oni po 10 letech znovu voleni za kazatele
tohoto sboru; nejsou-li znovu zvoleni, platí pro ně totéž co pro faráře.
Specifické
postavení mají kazatelé pověření službou v jiných institucích, např. v
církevní administrativě, ve vězeňské či nemocniční službě nebo v domovech
odpočinku, vojenský kaplan, vyučující ve škole seniorátního významu, na
církevních středních a vyšších odborných školách, na ETF UK, pracující v
ústředí Diakonie ČCE či v médiích.
c) Kromě kazatelů jsou také pomocní duchovní: vikáři a ordinovaní
starší, kteří nikdy nevedou samostatně farní sbor.
Vikář
byl do r. 1995 pomocným duchovním, který
vyjímečně vedl sbor obdobně jako jáhen. Od r. 1995 je vikariát chápán jako
omezená časová lhůta jednoho roku sloužící k praktické a prohloubené teoretické
přípravě absolventů teologického studia pro farářskou službu. Jde tedy o
jakousi evangelickou obdobu katolické jáhenské praxe. Tento rok přípravy je
především pastorační praktickou přípravou, i když jsou v ní obsaženy i
teoretické předměty, které jsou soustředěny do čtyř odborných seminářů v
celkovém trvání 7 týdnů. Na konci tohoto vikářského roku je skládána závěrečná
zkouška sestávající z písemné práce a její obhajoby a ze závěrečného pohovoru.
Pokud vikář neuspěje, může tuto zkoušku opakovat nejdříve až po 6 měsících;
vikariát lze prodloužit maximálně o jeden rok. Až po úspěšném složení vikářské
zkoušky může tomuto vikáři synodní rada udělit dekret volitelnosti za
samostatného kazatele ve sboru a teprve potom může být volbou povolán za faráře
– po tomto povolání je ordinován.
Ordinovaní
presbyteři (ordinovaní starší) jsou členové staršovstva, kteří jsou
staršovstvem k této službě navrženi. Jejich ordinaci musí předcházet přesnými
předpisy popsaná příprava a zkouška; osvědčení o způsobilosti ke službě dává
synodní rada. Svou službu ordinovaného presbytera vykonávají pouze po dobu
členství ve staršovstvu obce. Skončí-li toto členství, je výkon jejich ordinace
pozastaven, suspendován, pokud jim vyjímečně synodní rada na jejich žádost
nedovolí pokračování ve výkonu ordinace i poté, co přestali být presbytery.
d) Nepřítomného
kazatele (např. nemoc, dovolená) může zastoupit ve vedení bohoslužebných shromáždění předčitatel (kázání) –
člen sboru starší 18 let povolaný relativně trvale staršovstvem sboru, který
pro tuto službu nepřijímá ordinaci . Jde zásadně o službu konanou mimo pracovní
poměr.
Seznam
katechetů vede synodní rada.
Služba
kazatele ve sboru končí:
- povoláním do jiného sboru;
- podáním rezignace (především z důvodu odchodu
na odpočinek, odchodu z církevní služby či přijetí jiného plnočasového
zaměstnání);
- odvoláním ze služby, a to na základě
právoplatného opatření pastýřské rady (kázeňským opatřením) nebo na základě
výpovědi ze strany církve při dodržení předpisů ohledně kázně mezi staršími a
kazateli obsažených v Řádu pastýřské služby čl. 7 až 15.
Na závěr
ještě jedno terminologické rozlišení. Ordinace znamená pověření ke službě slova
a svátostí, neznamená však automaticky zaměstnanecký poměr ani postavení
kazatele.
Kazateli
jsou pouze faráři, jáhnové a kazatelé náležitě pověření službou v jiných
institucích, tedy ustanovení na základě volby – ti všichni konají tuto službu
jako zaměstnání (na zřízené neboli systematizované místo), aniž by s muselo
jednat nutně o plný úvazek.
Vikáři,
osoby konající jáhenskou praxi, ordinovaní presbyteři (ordinovaní starší),
katecheté a předčitatelé nejsou nazýváni kazateli, ačkoli vikáři a osoby na
jáhenské praxi jsou v krátkodobém pracovním poměru vůči ČCE.
Na ně
všechny se vztahuje řád kazatelské služby, řešící také z velké části přípravu
kazatelů a dalších duchovních i pomocníků na jejich službu.
Pohřeb
Stejně jako
např. v katolické církvi je pro konání pohřebních obřadů kladen velký důraz na
víru pozůstalých, případně na posílení této víry.
Pohřební
obřady jsou proto v lepším případě (u vskutku věřících pozůstalých) chápány
jako projev víry v Kristovo vítězství nad smrtí, v zmrtvýchvstání; v druhém,
horším případě (u slabě věřících či prakticky nevěřících pozůstalých) jako
projev úcty k zesnulému a povzbuzení pro pozůstalé – toto ve skutečnosti
většinou převládá (většinou nejsou pozůstalí vědomě aktivními křesťany). Toto
je důležité k vykonávání pohřebních obřadů i v obtížných případech, například u
sebevrahů.
ČCE slouží
pohřební obřady především pro vlastní členy, ale i pro ostatní křesťany,
nevěřící, dokonce i nepokřtěné, pokud je o tento obřad náležitě požádáno. Citujeme
opět z Agendy:
„V řadě případů žádají službu kazatele při
pohřbu nebo kremaci lidé církvi velmi odcizení nebo i nekřestané, kteří tuší,
že smrt je mezní situací, jež klade nejhlubší otázky po samém smyslu života.
Očekávají, že právě církev má slovo do této situace.“
Nikde v
právních předpisech není řeč o tom, že některým lidem by měl být pohřební obřad
odepřen. Z hlediska konání pohřebního obřadu jsou přijímány všechny běžně
přijímané společenské formy: konkrétně se hovoří o obřadech od domu zemřelého,
ze hřbitovní kaple, z chrámu, pouze u hrobu, případně rozloučení v krematoriu.
Žádají-li pozůstalí o uložení urny, je možno při této příležitosti posloužit
modlitbou a čtením z Písma sv.