Důvodová zpráva (připojen návrh) http://eklep.vlada.cz/eklep/page.jsf I. Obecná část A) Závěrečná zpráva o zhodnocení dopadů regulace (malá RIA) 1. Důvod předložení a cíle 1.1 Název Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 73/2011 Sb., o úřadu práce, ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony, ve vztahu ke kartě sociálních systémů. 1.2 Definice problému Návrh je předkládán s cílem upravit systém výplaty nepojistných sociálních dávek a podpor v nezaměstnanosti tak, aby byly zohledněny poznatky z praxe, provedených právních a procesních analýz a jednoznačně formulovaných stanovisek Úřadu pro ochranu osobních údajů a Veřejného ochránce práv, jež odhalily určité rozpory v rámci stávající právní úpravy v oblasti výplaty nepojistných sociálních dávek a podpor v nezaměstnanosti prostřednictvím Jednotného informačního systému práce a sociálních věcí a v souvislosti s využitím funkcí karty sociálních systémů. Dosavadní právní úprava popisuje skutečnost, že osobám, které jsou vedeny v Jednotném informačním systému práce a sociálních věcí (dále jen JIS PSV) náleží karta sociálních systémů (dále jen sKarta). Jednotlivé předpisy zároveň uvádějí, že nepojistné sociální dávky a podpory v nezaměstnanosti (dále jen NSD a PvN) jsou vypláceny prostřednictvím sKarty. Právní úprava současně obsahuje základní výčet funkcí sKarty, její atributy a některá práva a povinnosti držitelů sKarty a Úřadu práce ČR (dále jen ÚP). Navrhované legislativní změny v oblasti sKarty jsou zpracovány i s ohledem na nezávislou právní analýzu tak, aby tato úprava: · nezadala pochybnosti o souladu s ústavním pořádkem, · řešila zjištění a připomínky Úřadu pro ochranu osobních údajů (absence zákonného zmocnění pro předávání osobních údajů a jednoznačný výčet těchto údajů), · řešila připomínky Veřejného ochránce práv, tj. pochybnosti o povinném zřízení účtu u držitele bankovní licence a povinném převzetí sKarty a dále pak omezení výplaty prostřednictvím poštovní poukázky, Navrhované legislativní řešení především upravuje: · povinnost převzít sKartu pro identifikační účely ve vztahu k Úřadu práce s tím, že nebude pro identifikační účely zřizován ze zákona účet k sKartě, · dobrovolné využívání platební funkce sKarty, a to na základě rozhodnutí příjemce NSD a PvN, · v případě dobrovolného rozhodnutí příjemce NSD a PvN využívat platební funkci sKarty, je upraven okamžik vzniku soukromoprávního vztahu s držitelem bankovní licence – převzetí všeobecných obchodních podmínek – a tedy následně okamžik zřízení účtu k sKartě, · zpoplatnění nákladů spojených s výplatou prostřednictvím poštovních poukázek ze strany příjemců dávek nebo podpor, s výjimkou dávek pomoci v hmotné nouzi, · zmocnění pro předávání osobních údajů držiteli bankovní licence a jejich přesná specifikace, · definici Jednotného informačního systému práce a sociálních věcí, prostřednictvím kterého jsou dávky nebo podpory administrovány, · doplnění definice platební funkce karty sociálních systémů. 1.3 Popis existujícího právního stavu v dané oblasti Způsob výplaty NSD a PvN prostřednictvím sKarty je upraven především v zákoně č.73/2011 Sb., o Úřadu práce České republiky a o změně souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů. V části, která se věnuje právní úpravě Jednotného informačního systému práce a sociálních věcí, je v § 4b upraveno následující: * sKarta náleží oprávněným osobám a příjemcům dávek, které jsou vedeny v JIS PSV, který je základním systémem pro výplatu NSD a PvN, * sKarta je veřejnou listinou, * sKarta slouží k identifikaci osob, které jsou vedeny v JIS PSV pro účely identifikace vůči jednotlivým informačním systémům, ve kterých jsou administrovány NSD a PvN, * sKarta dále může mít následující funkce: * elektronicky čitelného identifikátoru vůči JIS PSV, * průkazu osoby se zdravotním postižením podle zákona o poskytování dávek osobám se ZP, * platební funkci postupy při odcizení, poškození nebo zničení sKarty, postupy při vydání nové sKarty, popis vzhledu sKarty včetně zmocnění pro úpravu dalších náležitostí a provedení sKarty v prováděcím předpisu MPSV. V jednotlivých právních předpisech, které upravují oblasti státní sociální podpory, zaměstnanosti, sociálně-právní ochrany dětí, pomoci v hmotné nouzi, dávek pro osoby se zdravotním postižením a příspěvku na péči, jsou jednotně upraveny principy způsobu výplaty NSD a PvN a to tak, že: * NSD a PvN se vyplácejí v české měně prostřednictvím sKarty, a to převodem na platební účet určený oprávněnou osobou nebo příjemcem, v hotovosti, nebo využitím platební funkce sKarty. Tímto se rozumí, že NSD a PvN se vyplácí prostřednictvím sKarty a oprávněná osoba nebo příjemce následně volí, zda NSD nebo PvN „přepošle“ přes účet vedený k sKartě na jím určený účet, nebo aktivuje sKartu a může pak čerpat NSD nebo PvN v hotovosti v bankomatech držitele bankovní licence nebo může využít platební funkce sKarty při nákupu zboží či služeb u obchodníků či poskytovatelů služeb. V oblasti dávek pomoci v hmotné nouzi může ÚP určovat podle zákonem stanovených kritérií způsob čerpání dávek. Zákon o dávkách pro osoby se zdravotním postižením současně upravuje skutečnost, že ÚP vydá po splnění zákonných podmínek sKartu, která současně slouží jako průkaz osoby se zdravotním postižením. V přechodných ustanoveních zákona č. 366/2011Sb. je definován postup v případech, které řeší přechod z dosavadních způsobů výplaty NSD a PvN na systém prostřednictvím sKarty. Zároveň je v tomto předpise definován postup v případech vydání sKarty jako průkazu osoby se zdravotním postižením. V přechodných ustanoveních je současně upraveno, že do okamžiku, než oprávněná osoba převezme sKartu (přičemž není stanoven termín jejího převzetí), je osobě NSD nebo PvN vyplácena dávka dosavadním způsobem. Dále se přechodná ustanovení vypořádávají se způsobem vydání sKarty jako průkazu osoby se zdravotním postižením v případech, kdy oprávněné osoby jsou i nadále držiteli platného průkazu osoby se zdravotním postižením, který vydal správní orgán před přijetím tohoto zákona. V těchto případech je stanovena lhůta pro výměnu dosavadních průkazů do 31. 12. 2015. 1.3.1 Popis dosavadních aplikovaných postupů v oblasti výplat NSD a PvN prostřednictvím sKarty Na základě výše popisované právní úpravy a na základě realizované veřejné obchodní soutěže byl vybrán dodavatel systému, jehož prostřednictvím jsou vypláceny NSD a PvN. Smlouvu o zajištění všech zákonem požadovaných funkcionalit systému, respektive sKarty, uzavřelo MPSV ČR s Českou spořitelnou a.s. v lednu 2012. Způsob provedení veřejné obchodní soutěže byl prověřen Úřadem pro ochranu hospodářské soutěže, který ve svém stanovisku neshledal žádná pochybení. V období leden až květen 2012 proběhly přípravné práce pro spuštění uvedeného systému a od června 2012 byl spuštěn testovací (pilotní) provoz, který zahrnoval jednotlivé procesy tzn.: zadání výroby sKarty ze strany ÚP, výrobu sKarty a zřízení účtu vedeného k sKartě, její vydání oprávněné osobě nebo příjemci dávky a následně výplatu NSD nebo PvN prostřednictvím tohoto systému. V průběhu července a srpna 2012 došlo v rámci pilotního provozu k ověření všech funkcionalit systému, a to počínaje objednávkou výroby sKarty ze strany ÚPaž po zaslání a čerpání dávky prostřednictví sKarty a účtu vedeného k sKartě. V rámci pilotního provozu byly otestovány všechny pracovní postupy a komunikace mezi všemi informačními systémy, ve kterých jsou NSD a PvN administrovány. Od září 2012 byl zahájen běžný provoz a do února 2013 bylo zadáno k výrobě 354 000 sKaret, oprávněným osobám nebo příjemcům bylo předáno 255 000 sKaret. Základních sKaret bylo oprávněným osobám nebo příjemcům předáno 237 000 a skaret – průkazů osob se zdravotním postižením pak 18 000. Celkem bylo vyplaceno prostřednictvím tohoto systému 763 036 NSD či PvN v celkovém objemu 4 439 mil. Kč. K platební funkci bylo aktivováno 68 544 sKaret, tj. 27% z celkového počtu předaných sKaret. Držitelé sKaret provedli 158 340 výběrů hotovosti z bankomatu v celkovém objemu 527 mil. Kč a 60 490 plateb u obchodníků v celkovém objemu 19,5 mil. Kč. Platební funkce sKarty byla využita v 12,5% z celkového objemu vyplacených NSD a PvN prostřednictvím sKarty. Držitelé skarty dále provedli změnu PIN v 1 450 případech a uskutečnili 387 000 dotazů na zůstatek prostřednictvím bankomatu. Od počátku předávání sKaret je v provozu internetový portál „Skontakt“, na kterém jsou zveřejňovány veškeré aktuality, otázky a odpovědi a důležité kontakty. Součástí portálu je taktéž možnost individuálního vstupu k náhledu na účet vedený k sKartě. Držitelé sKarty obdrží k využití této funkce vždy unikátní bezpečnostní kód. V náhledu mohou držitelé sKarty sledovat historii všech transakcí, které byly na účtu provedeny. Jako podpora pro držitele sKarty jsou v provozu dvě poradenské linky (Call centra). Linka provozovaná ÚPzodpovídá věcné dotazy k problematice čerpání NSD či PvN. Call centrum ČS a.s. zodpovídá dotazy týkající se způsobu využívání sKarty a současně umožňuje provádět některé úkony spojené s využíváním sKarty (dotaz na zůstatek, blokace sKarty apod.). ÚP aplikoval metodiku pro práci s oprávněnými osobami a příjemci dávek pro případy, kdy by oprávněné osoby a příjemci dávek deklarovali, že z důvodu zdravotního stavu nebo jiných objektivních důvodů nemohou využívat funkcí sKarty. V těchto případech bylo buď nalezeno řešení odpovídající zákonné úpravě (například ustanovení zvláštního příjemce) nebo bylo předání sKarty odloženo do doby, kdy se podmínky na straně oprávněné osoby nebo příjemce uspořádají natolik, že bude moci funkcí sKarty využívat. Do té doby je samozřejmé, že jsou NSD nebo PvN vypláceny dosavadním způsobem. ÚP takto postupoval ve 2 500 případech, kdy oprávněná osoba nebo příjemce dávky odmítl sKartu převzít. Obdobně je aplikována metodika v případech průkazů osob se zdravotním postižením, kdy navíc ÚPmůže vydat tzv. dočasný průkaz osoby se zdravotním postižením. V rámci novelizace z.č. 99/1963 Sb., občanský soudní řád, byla přijata právní úprava s účinností od 1. ledna 2013, jejímž principem je, že výkon rozhodnutí přikázáním pohledávky z účtu u peněžního ústavu nelze nařídit ohledně pohledávky na účtu u peněžního ústavu, na němž jsou peněžní prostředky určené k vyplácení prostřednictvím karty sociálních systémů (§ 303 odst.3 zákona). Tato právní úprava tedy garantuje, že prostředky, které jsou vyplaceny na účet vedený k sKartě, jsou chráněny před výkonem exekuce a je tak garantován účel dávky. 1.4 Identifikace dotčených subjektů · Ministerstvo práce a sociálních věcí ČR · Úřad práce České republiky · Pověřený držitele bankovní licence – dodavatel systému, jehož prostřednictvím jsou vypláceny NSD a PvN. · Oprávněné osoby, příjemci, popřípadě zvláštní příjemci NSD a PvN 1.5 Popis cílového stavu 1.5.1 Obecná východiska Systém výplaty NSD a PvN doznal od roku 2012 zásadní změny především v tom ohledu, že došlo k institucionálnímu sjednocení, tj. výplata NSD a PvN, která byla atomizována mezi ÚP a městské úřady. Před rokem 2012 vyplácely městské úřady v přenesené působnosti dávky pomoci v hmotné nouzi, dávky pro osoby se zdravotním postižením včetně příspěvku na péči. ÚP vyplácel dávky státní sociální podpory a podpory v nezaměstnanosti. Vyjmenované dávky vyplácelo celkem 415 městských úřadů a 76 okresních ÚP. V současné době jsou všechny NSD a PvN vypláceny krajskými pobočkami ÚP prostřednictvím kontaktních pracovišť. Občanům je tedy zajištěn komplexní servis v oblasti NSD a PvN v rámci jedné instituce, tj. ÚP. V souvislosti s institucionálním sjednocením výplat NSD a PvN došlo k nastavení jednotného systému výplat, a to prostřednictvím Jednotného informačního systému práce a sociálních věcí. Sjednocení procesů výplat NSD a PvN umožnilo také rozvoj způsobů výplaty. Kromě zavedených způsobů, tj. výplata na účet určený oprávněnou osobou nebo příjemcem dávky, prostřednictvím poštovní poukázky a v případě dávek pomoci v hmotné nouzi také v hotovosti a dalšími specifickými způsoby, byl zaveden nový způsob výplaty prostřednictvím karty sociálních systémů respektive prostřednictvím účtu vedeného k sKartě. Způsob výplaty prostřednictvím sKarty měl s ohledem na funkce sKarty ve většině případů nahradit dosavadní způsoby výplat a současně zajistit jednoznačnou identifikaci výplat NSD a PvN a jejich dalších transferů. Výplata NSD a PvN prostřednictvím sKarty je moderním a bezpečným způsobem, který umožňuje ÚP (MPSV) jednoznačně identifikovat příjemce dávky, zajistit ve všech případech příjemcům disponovat s dávkou a v neposlední řadě chránit účel dávky s ohledem na ustanovení občanského soudního řádu v oblasti exekucí. Na druhou stranu se příjemcům dávek rozšiřují možnosti využití finančních prostředků a trvalý přehled o poskytnutých dávkách a jejich čerpání. NSD a PvN pobírá cca 1,2 mil. osob. Ročně je vyplaceno téměř 75 000 mil. Kč. V současné době jsou NSD a PvN vypláceny na základě pokynů zpracovaných v informačních systémech, které administrují jednotlivé dávkové systémy, prostřednictvím systému jednotného výplatního místa (JVM), které je spravováno ČSSZ. Ke každé oprávněné osobě a příjemci dávek je v JVM vedeno „osobní“ konto příjemce. Pro ilustraci jsou níže uvedeny základní přehledy o struktuře příjemců NSD a PvN a dosavadních způsobech čerpání dávek a podpor. Počet příjemců NSD a PvN v ČR – dle počtu dávek, které pobírají Struktura příjemců dávek dle věku a státní příslušnosti Struktura příjemců dávek dle způsobu výplaty před zavedením sKarty 1.5.2 Cílový stav v jednotlivých oblastech navrhované právní úpravy Definice Jednotného informačního systému práce a sociálních věcí V souvislosti se zvýšením efektivity fungování dávkových systémů v oblasti působnosti Ministerstva práce a sociálních věcí a snaze o dosažení úspor v této oblasti se navrhuje přesněji definovat funkce Jednotného informačního systému práce a sociálních věcí prostřednictvím, kterého jsou dávky nebo podpory administrovány, a jež byl zaveden již v rámci sociální reformy s účinností od 1. ledna 2012. Současně se navrhuje upravit formu způsobu výplaty prostřednictvím účtu vedeného k sKartě. Dosavadní právní úprava hovoří pouze o kartě sociálních systémů -Karta může být prostředkem výplaty dávek a podpor jedině za podmínky, že je k ní veden účet. Povinnost převzít sKartu pro identifikační účely ve vztahu k Úřadu práce Cílem právní úpravy je zavést jednoznačný identifikační systém oprávněných osob, jiných příjemců dávek nebo zvláštních příjemců. SKarta obsahuje jednoznačné identifikátory (podobu sKarty stanovuje prováděcí právní předpis) a současně čip, který je součástí sKarty, obsahuje základní údaje o držiteli, které jsou vedeny v rámci JIS PSV včetně jednotlivých agendových systémů pro administraci NSD a PvN. Držitelé sKarty se jejím prostřednictvím budou prokazovat při sjednávání potřebných úkonů na ÚP. Dosavadní právní úprava nestanovuje dostatečně exaktně povinnost oprávněných osob a příjemců převzít sKartu. Cílem navrhované právní úpravy je, aby oprávněná osoba nebo příjemce byl povinen na výzvu ÚP ve stanoveném termínu nebo v termínu, který si s ÚP dohodne, převzít sKartu. Při převzetí sKarty nebude automaticky zřizován účet vedený k sKartě tak, jak je tomu doposud. Účet bude zřízen jedině v případě, kdy držitel sKarty zvolí způsob výplaty prostřednictvím účtu vedeného k sKartě s využitím platební funkce skarty. Držitel sKarty se identifikuje vůči JIS PSV, dle svého statutu ve vztahu k čerpání NSD a PvN, tj. identifikuje se jako oprávněná osoba nebo jako příjemce popřípadě zvláštní příjemce, který zastupuje oprávněnou osobu. Cílem je jednoznačné stanovení okruhu osob, kterým náleží sKarta nebo í sKarta jako průkaz pro osoby se zdravotním postižením, a to obecným principem bez ohledu na to, že v různých dávkových systémech mohou nastat různé varianty pro určení příjemce dávky. Příklady jsou uvedeny níže: * Státní sociální podpora a dávky pěstounské péče dle zákona o sociálně-právní ochraně dětí: Příjemcem dávky je oprávněná osoba, zákonný zástupce oprávněné osoby, jiná osoba, které byla nezletilá oprávněná osoba svěřena do péče na základě rozhodnutí příslušného orgánu. U přídavku na dítě osoba, která má nezletilou oprávněnou osobu v přímém zaopatření, ústav pro péči o děti a mládež, ve kterém je nezletilá oprávněná osoba v plném přímém zaopatření. Příjemcem dávky může být na základě rozhodnutí ÚP také zvláštní příjemce. * Příspěvek na péči: Příjemcem dávky je oprávněná osoba; zákonný zástupce oprávněné osoby; jiná osoba, které byla nezletilá oprávněná osoba svěřena do péče na základě rozhodnutí příslušného orgánu. Příjemcem dávky může být na základě rozhodnutí ÚP také zvláštní příjemce. * Dávky pomoci v hmotné nouzi: Příjemcem je ten, komu byla dávka přiznána a zvláštní příjemce. * Dávky pro osoby se zdravotním postižením: Příjemcem dávky je oprávněná osoba; zákonný zástupce oprávněné osoby; jiná osoba, které byla nezletilá oprávněná osoba svěřena do péče na základě rozhodnutí příslušného orgánu a zvláštní příjemce. * Podpory v nezaměstnanosti: příjemcem dávky je oprávněná osoba. Dobrovolné využívání platební funkce sKarty, a to na základě rozhodnutí příjemce NSD a PvN V případě dobrovolného rozhodnutí příjemce NSD a PvN využívat platební funkci sKarty, je upraven okamžik vzniku soukromoprávního vztahu s držitelem bankovní licence – převzetí všeobecných obchodních podmínek – a tedy následně okamžik zřízení účtu k sKartě. Zároveň je doplněna definice platební funkce karty sociálních systémů. Dávka nebo podpora se nadále považuje za vyplacenou odesláním z účtu ÚP v ČNB; prostředky jsou následně disponibilní pro oprávněného nebo příjemce ve prospěch oprávněného, a to dle způsobu výplaty, který si osoba zvolila. Oprávněné osobě a příjemci dávky jsou prostředky zaslané na účet vedený k sKartě přístupné neprodleně po jejím připsání na účet vedený ke kartě. Majitelem účtu k sKartě je oprávněná osoba a v případě, že nemůže mít dispoziční práva k nakládání s dávkami a podporami pak jej v těchto případech zastupuje příjemce daný zákonem nebo rozhodnutím soudu. Ve většině případů je oprávněná osoba a příjemce dávky totožná s výjimkou případů, kdy má oprávněná osoba omezenou způsobilosti k právním úkonům nebo je jí zbavena, nebo jde o nezletilou osobu. Zmocnění pro předávání osobních údajů držiteli bankovní licence Za účelem naplnění povinností držitele bankovní licence a za účelem splnění dalších zákonných povinností držitele bankovní licence vyplývajících z předpisů v gesci MF ČR je ÚP oprávněn požadovat potřebné osobní údaje od oprávněných osob a příjemců NSD a PvN. Požadované osobní údaje jsou podmínkou pro výplatu dávek a podpor. Držitel bankovní licence nakládá s osobními údaji dle zákona č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a dalšími předpisy, kterými je držitel bankovní licence při své činnosti vázán a regulován. Oprávnění ÚP zpracovávat osobní údaje ve smyslu § 5 odst. 2 písm. a) zákona o ochraně osobních údajů je navrhováno zapracovat do zákona č. 73/2011 Sb. Vzhledem k tomu, že povinná osoba (banka) bude příslušné povinnosti vykonávat prostřednictvím ÚP, tj. nejedná se o zařazení Úřadu práce do kategorie povinných subjektů, nezbavuje se tím banka odpovědnosti z hlediska zpracovávání a ochrany osobních údajů. Návrh reflektuje na skutečnost vytýkanou ze strany Úřadu pro ochranu osobních údajů, tj. absenci zákonného zmocnění k zajištění administrace výplaty nepojistných dávek a provozování karty sociálních systémů pro držitele bankovní licence. Zpoplatnění nákladů spojených s výplatou prostřednictvím poštovních poukázek Navrhuje se, aby výplata NSD a PvN v případech, kdy osoba zvolí jako způsob výplaty poštovní poukázku, byla tato služba zpoplatněna. Odměna držiteli poštovní licence za zprostředkování výplaty těchto dávek se stanoví podle cenových předpisů (zákon č. 526/1990 Sb., o cenách, ve znění pozdějších předpisů), pokud MPSV nestanoví v prováděcím právním předpise jinak. S ohledem na nepříznivou příjmovou a majetkovou situaci osob v hmotné nouzi se navrhuje upravit, že příjemcům dávek pomoci v hmotné nouzi je umožněno čerpat dávky prostřednictvím poštovní poukázky bezúplatně. 1.6 Zhodnocení rizika Systém výplaty NSD a PvN je z hlediska komplexního řešení výplat dávek prostřednictvím JIS PSV nezbytné zohlednit ve všech procesech a způsobech výplaty, a to včetně jednotného postupu v rámci závěrečného procesu výplaty prostřednictvím účtu vedeného k sKartě, tj. transferu prostředků z účtu ÚP v ČNB na účty vedené k sKartě. Současná právní úprava sice zakládá toto řešení, ale neupravuje některé další atributy tohoto systémového řešení, a to především zmocnění pro pověřeného držitele bankovní licence k výrobě sKarty, zřízení účtu vedeného k sKartě a zajištění všech zákonem určených funkcionalit sKarty a účtu k ní vedenému. V rámci zmocnění je nezbytné taktéž v zákoně upravit oblast nakládání s osobními údaji oprávněných osob a příjemců NSD a PvN. Z hlediska předkládaného řešení jsou zohledněny všechny oblasti, které nejsou v dosavadní právní úpravě dostatečně uchopeny tak, aby byla bez pochyb garantována práva a povinnosti všech zúčastněných subjektů a tudíž předkládané řešení odstraňuje rizika aplikace současné právní úpravy. Rizikem v rámci navrhovaného řešení je jeho nepřijetí v předkládaném komplexním pojetí. Přijetí pouze dílčích úprav by vedlo k opětovnému nastolení stavu, kdy garance neprodlené dostupnosti prostředků, které jsou státem na základě zákonných nároků poskytovány oprávněným osobám a příjemcům NSD a PvN, byla zajišťována pouze na základě smluvních ujednání a metodických výkladů. 2. Návrh variant řešení VARIANTA I – „nulová“ Zachování stávající právní úpravy by přineslo riziko zajištění výplat NSD a PvN prostřednictvím účtu vedeného k sKartě v mnoha ohledech pouze na základě smluvních ujednání mezi MPSV a držitelem bankovní licence a metodických výkladů. VARIANTA II – navrhované řešení Navrhované řešení nabízí komplexní pojetí garancí zákonného postupu pro všechny subjekty, tj. vysoce efektivní postup nakládání s veřejnými prostředky při výplatě NSD a PVN na straně státu, legitimní statut pro dodavatele systému sKarty – pověřeného držitele bankovní licence a v neposlední řadě také exaktní úpravu práv a povinností oprávněných osob a příjemců NSD a PvN. VARIANTA III – dílčí řešení vyplývající ze stanovisek Úřadu pro ochranu osobních údajů a Veřejného ochránce práv Toto řešení se zaměřuje pouze na zákonnou úpravu oblasti předávání a nakládání s osobními údaji v rámci smluvního vztahu mezi MPSV a pověřeným držitelem bankovní licence. 3. Vyhodnocení nákladů a přínosů VARIANTA I Při volbě varianty I by i nadále trval stav, kdy mohou vznikat pochybnosti o právech a povinnostech subjektů, které se podílejí na zajištění systému výplat NSD a PvN. Současně i postavení oprávněných osob a příjemců NSD a PvN by nebylo dostatečně právně zajištěno. Systém výplat NSD a PvN by sice technologicky zůstal plně funkční, ovšem bez jasného právního zakotvení. Z ekonomického hlediska je varianta neutrální, vyjma případu, kdy by byl postup napaden ústavní stížností nebo soudní žalobou a bylo by shledáno, že je nezbytné systém zrušit. Pak by státu hrozilo arbitrážní řízení, v jehož rámci by mohl dodavatel požadovat kompenzaci vložených investic. VARIANTA II Navrhované řešení obsáhne všechny diskutabilní oblasti a umožní tak pokračovat v nastoleném systému výplat NSD a PvN, který z hlediska efektivity a účelnosti nakládání s veřejnými prostředky využívá moderních postupů v oblasti finančních transferů, které přináší jednak rozšíření možností pro čerpání NSD a PvN pro oprávněné osoby a příjemce, přičemž současně přináší úsporu finančních prostředků ze státního rozpočtu. Úspora spočívá jednak v eliminaci nákladů na „poukázečné“ v případě zasílání NSD a PvN poštovní poukázkou, ale především pak ve zvýšení efektivity pracovních a procesních postupů, které vyplývají ze zavedení nových metod výplat NSD a PvN. VARIANTA III Tato varianta by sice zachovala možnost pokračovat v nastoleném systému výplat NSD a PvN, ale nepřinášela by řešení v oblasti zákonných garancí bezproblémového přístupu oprávněných osob a příjemců k jejich nárokům. 4. Návrh řešení - stanovení pořadí variant a výběr nejvhodnějšího řešení Varianta II Varianta III Varianta I Jako nejvhodnější se jeví varianta II, neboť zabezpečuje komplexní řešení výplat NSD a PvN a současně garantuje zákonem statut všech zúčastněných subjektů. Navrhovaná varianta nepřináší podstatná rizika z pohledu výdajů veřejných rozpočtů a zátěž pro občany znamená z hlediska administrativního zjednodušení přístupu a nakládání s NSD a PvN. 5. Implementace doporučené varianty a vynucování Za provádění navrhované úpravy bude odpovědné MPSV ČR, Úřad práce ČR a pověřený držitel bankovní licence. 6. Přezkum účinnosti regulace Dopad nové právní úpravy bude průběžně vyhodnocován, přezkum účinnosti bude realizován formou hodnocení ex post na konci roku 2013. 7. Konzultace Navrhované změny byly projednány na základě dosavadních zkušeností jednak se zainteresovanou veřejností v rámci tzv. „kulatých stolů k sKartě“. Proběhlo celkem 5 těchto akcí, na kterých vystupovali zástupci MPSV, ÚP ČR a ČS a.s. Kulatých stolů se zúčastnilo více než 800 zástupců samosprávy, poskytovatelů sociálních a zdravotních služeb a organizací zastupující zájmy klientů ÚP. Konzultace proběhly v rámci kontrolní akce Úřadu pro ochranu osobních údajů zaměřené mimo jiné na procesy vztažené k výplatě NSD a PvN prostřednictvím sKarty. Obdobně konzultace proběhla také s Veřejným ochráncem práv. S ohledem na zásadní dopady systému výplaty NSD a PvN byly navrhované změny konzultovány na úrovni politických rozhodnutí. Návrh byl projednán ministryní práce a sociálních věcí s předsedou vlády ČR a zástupci Parlamentu ČR. 8. Dopady navrhované úpravy 8.1 Ve vztahu k zákazu diskriminace Platná právní úprava ani navrhovaná úprava není v rozporu a nestanovuje odchylky ve vztahu k zákazu diskriminace. Rovněž nejsou v rozporu se zákonem č. 198/2009 Sb., o rovném zacházení a o právních prostředcích ochrany před diskriminací a o změně některých zákonů (antidiskriminační zákon) 8.2 Na státní rozpočet a veřejné rozpočty Navrhovaná úprava nemá dopad na příjmové straně ani výdajové straně státního rozpočtu. 8.3 Na mezinárodní konkurenceschopnost ČR Navrhovaná úprava nebude mít dopad na mezinárodní konkurenceschopnost České republiky. 8.4 Na podnikatelské prostředí Navrhovaná úprava nebude mít dopad na podnikatelské prostředí vyjma situace, kdy se předpokládá veřejná obchodní soutěž na provozovatele systému výplat NSD a PvN (držitele bankovní licence) prostřednictvím sKarty. 8.5 Na ochranu soukromí a osobních údajů Navrhovaná úprava bude garantovat práva na ochranu soukromí a osobních údajů oprávněných osob a příjemců NSD a PvN. 8.6 Korupční rizika Navrhovaná úprava nemá dopad do oblasti korupčních rizik a nevytváří jejich možnosti. 8.7 Na územní samosprávné celky Navrhovaná právní úprava nemá dopad na činnost územních samosprávných celků. 8. 8 Sociální dopady Navrhovaná právní úprava bude garantovat práva a povinnosti oprávněných osob a příjemců NSD a PvN a současně rozšíří možnosti čerpání těchto dávek a podpor. 8. 9 Na spotřebitele Navrhovaná úprava nebude mít za následek žádné zásadní dopady na spotřebitele. Naopak umožní příjemcům NSD a PvN používat přiznané nároky moderním způsobem při nákupu zboží a služeb prostřednictvím platební funkce sKarty. 8.10. Na životní prostředí Navrhovaná úprava nebude mít za následek žádné dopady na životní prostředí. 9. Kontakty Závěrečnou zprávu RIA zpracovali: JUDr. Jiří Vaňásek Ministerstvo práce a sociálních věcí sekce trhu práce ředitel odboru právní podpory a metodiky trhu práce tel.: 950 193 254 e-mail: jiri.vanasek@mpsv.cz Mgr. Martin Žárský ÚP ČR náměstek generálního ředitele ÚP ČR tel.: 950 193 893 e-mail: martin.zarsky@uradprace.cz B) Zhodnocení souladu návrhu zákona s ústavním pořádkem České republiky Předkládaný návrh je v souladu s ústavním zákonem č. 1/1993 Sb., Ústava České republiky, ve znění pozdějších předpisů, dále zejména s čl. 2 a čl. 4 ústavního zákona č. 23/1991 Sb., kterým se uvozuje jako ústavní zákon Listina základních práv a svobod (2/1993 Sb. – Usnesení předsednictva České národní rady ze dne 16. prosince 1992 o vyhlášení Listiny základních práv a svobod jako součásti ústavního pořádku České republiky). Návrh zákona respektuje obecné zásady ústavního pořádku České republiky a není v rozporu s nálezy Ústavního soudu České republiky. C) Zhodnocení souladu navrhované právní úpravy s mezinárodními smlouvami, slučitelnost s právními akty EU Návrh zákona neimplementuje právo Evropské unie a ani s ním není v rozporu. Rovněž není v rozporu se žádnými mezinárodními smlouvami, kterými je Česká republika vázána. Z hlediska principů rovnosti mužů a žen je návrh novely zákona neutrální (návrh respektuje směrnici Rady 79/7/EHS a směrnici Evropského parlamentu a Rady 2006/54/ES ze dne 5. července 2006 o zavedení zásady rovných příležitostí a rovného zacházení pro muže a ženy v oblasti zaměstnání a povolání) a vztahuje se stejně na obě pohlaví. II. Zvláštní část K části první K čl. I K bodu 1 Jednotný informační systém práce a sociálních věcí zpracovává údaje za účelem získání potřebných podkladů a informací nezbytných pro výplatu a kontrolu vyplácení dávek nebo podpor v nezaměstnanosti, při rekvalifikaci nebo kompenzací. V souvislosti se zvýšením efektivity fungování dávkových systémů v oblasti působnosti Ministerstva práce a sociálních věcí a snaze o dosažení úspor v této oblasti se funkce Jednotného informačního systému práce a sociálních věcí upřesňuje právní úpravu zavedenou v rámci sociální reformy s účinností od 1. ledna 2012. K bodu 2 Legislativně-technická úprava ve vazbě na bod 1. K bodu 3 Součástí Jednotného informačního systémů práce a sociálních věcí je karta sociálních systémů, která náleží všem oprávněným osobám, jiným příjemcům a zvláštním příjemcům dávek stejně jako příjemcům podpor v nezaměstnanosti, při rekvalifikaci a kompenzace poskytované pole § 44b zákona o zaměstnanosti. Karta sociálních systému má vždy funkci identifikační a může mít dále funkci autentizační (elektronicky čitelného identifikačního dokladu - čipu), průkazu osoby se zdravotním postižením nebo funkci platební. Vyhotovením karty sociálních systémů je ze zákona pověřen držitel bankovní licence. Způsob pověření držitele bankovní licence musí být v souladu s platnou právní úpravou. Navrhuje se povinné převzetí karty sociálních systémů za účelem identifikace osoby ve vztahu k Jednotnému informačnímu systému práce a sociálních věcí, v rámci něhož jsou dávky nebo podpory administrovány. Předpokládá se, že v těchto případech bude karta sociálních systémů sloužit obdobně, jako je tomu u průkazů zdravotních pojištěnců. Multifunkčnost karty sociálních systémů je možno zajistit jen tehdy, bude-li součástí systému též identifikační funkce karty. Karta sociálních systémů obsahuje i další identifikační údaje ve vztahu k Jednotnému informačnímu systému práce a sociálních věcí, než které jsou obsaženy v dokladech totožnosti (například číslo oprávněné osoby v JIS PSV, nebo údaje v průkazu osob se zdravotním postižením). V odstavci 3 je upravena možnost využití platební funkce karty sociálních systémů na žádost oprávněné osoby. Kartu sociálních systémů lze na základě rozhodnutí jejího držitele využívat též jako kartu platební, tj. zřídit k této kartě platební účet vedený pověřeným držitelem bankovní licence. Definuje se proto platební funkce karty sociálních systémů. Současně se stanovuje, že aktivování platební funkce karty sociálních systémů je spojeno se zřízením účtu k této kartě u držitele bankovní licence. Zároveň se jednoznačně stanoví, že je zcela na dobrovolném rozhodnutí příjemce dávek, zda uzavře soukromoprávní vztah s držitelem bankovní licence a využije platební funkci karty sociálních systémů, kdy okamžikem aktivace platební funkce karty sociálních systémů, je přijetí všeobecných obchodních podmínek držitele bankovní licence. Majitelem účtu je oprávněná osoba či jiný příjemce. Obvykle je příjemcem nepojistných sociálních dávek oprávněná osoba, ovšem jednotlivé „dávkové“ předpisy upravují kompetence a status osob, které mohou přijímat dávky za oprávněnou osobu. V těchto případech se jedná o tzv. „jiné příjemce“, tj. zákonné zástupce, opatrovníky, zvláštní příjemce stanovené na základě správního řízení Úřadem práce. Rovněž se upravuje možnost v případě, že je vydán průkaz osoby se zdravotním postižením, vydání druhé karty sociálních systémů s aktivovanou platební funkcí, která nebude průkazem osoby se zdravotním postižením. K bodu 4 Jednoznačně se zakotvuje zmocnění pro předávání osobních údajů oprávněných osob nebo jiných příjemců držiteli bankovní licence, a to za účelem výroby, správy a zajištění platební funkce karty sociálních systémů. Je navrhováno taxativní vymezení osobních údajů předávaných držiteli bankovní licence, přičemž je kladen důraz na účel, za jakým jsou jednotlivé údaje držiteli bankovní licence předávány. Pod písmenem a) je uveden soubor základních osobních údajů oprávněné osoby, příjemce, popřípadě zvláštního příjemce; uvedených v Jednotném informačním systému práce a sociálních věcí, které jsou nezbytné pro prvotní identifikaci těchto osob. Pod písmenem b) je doplněn základní soubor údajů o údaje nezbytné pro identifikaci držitelů průkazu osoby se zdravotním postižením (TP, ZTP a ZTP/P). Pod písmenem c) je uveden soubor osobních údajů v případě, kdy karta sociálních systémů obsahuje platební funkci, popřípadě v kombinaci s průkazem. Osoby se zdravotním postižením Seznam odpovídá údajům, které bankovní instituce povinně zjišťuje za účelem identifikace klienta podle ustanovení § 41c odst. 3 zákona č. 21/1992 Sb., o bankách, a § 5 zákona č. 253/2008 Sb., o některých opatřeních proti legalizaci výnosů z trestné činnosti a financování terorismu. Pod písmenem d) je uveden soubor údajů právnické osoby, je-li příjemcem sociálních dávek. K bodu 5 Právní úprava postupu v případě ztráty, odcizení, poškození nebo zničení karty sociálních systémů a údaje, které musí karta sociálních systémů v jednotlivých provedeních obsahovat, jakož i náležitosti potvrzení o ztrátě, odcizení, poškození nebo zničení karty sociálních systémů, se přejímá z dosavadní právní úpravy. K čl. II – přechodnému ustanovení Přechodné ustanovení reaguje na změnu charakteru karty sociálních systémů, která již nebude mít povahu veřejné listiny, s výjimkou případu, kdy karta obsahuje funkci průkazu osoby se zdravotním postižením. K části druhé K čl. III K bodu 1 Uvádí se úplný výčet způsobů výplaty dávek a bude záležet na oprávněné osobě, jiném příjemci dávek nebo zvláštním příjemci dávek, který ze způsobů zvolí. Oprávněná osoba, jiný příjemce dávek nebo zvláštní příjemce dávek, může volit mezi následujícími způsoby výplaty: · Převodem na jím určený účet přímo z jednotného výplatního místa (JVM), které je součástí JIS PSV · Poštovní poukázkou přímo z JVM · Prostřednictvím účtu vedeného ke kartě sociálních systémů a to buď převodem na jím určený účet, nebo volbou platební funkce karty sociálních systémů (v bankomatu, nákup o obchodníka, cash back) K bodu 2 V tomto ustanovení je stanoveno, že odměnu spojenou s výplatou dávky poštovní poukázkou držiteli poštovní licence hradí oprávněná osoba, jiný příjemce dávek nebo zvláštní příjemce dávek. K čl. IV – přechodným ustanovením První ustanovení řeší situaci osob, kterým byla vydána karta sociálních systémů a výplata dávek u nich probíhá podle právní úpravy schválené v rámci sociální reformy. Druhé ustanovení řeší situaci osob, kterým dosud ani za účinnosti nové právní úpravy schválené v rámci sociální reformy, nebyla vydána karta sociálních systémů a výplata dávek u nich tak probíhá „po staru“ způsobem zakotveným před schválením výše uvedené reformy. K části třetí K čl. V K bodům 1 a 2 Navrhuje se nová úprava způsobů výplaty dávek pěstounské spočívající v možnosti volby způsobu výplaty dávek, a to mezi převodem dávky pěstounské péče na platební účet určený oprávněnou osobou, jiným příjemcem nebo zvláštním příjemcem dávky pěstounské péče, poštovní poukázkou nebo prostřednictvím účtu zřízeného držitelem bankovní licence ke kartě sociálních systémů. Výplata dávky pěstounské péče prostřednictvím účtu zřízeného držitelem bankovní licence ke kartě sociálních systémů je založena na dobrovolném rozhodnutí oprávněné osoby, jiného příjemce nebo zvláštního příjemce dávky pěstounské péče. Výplata dávky pěstounské péče prostřednictvím účtu zřízeného držitelem bankovní licence ke kartě sociálních systému se řídí příslušným ustanovením zákona č. 73/2011 Sb., ve znění účinném ode dne nabytí úplné účinnosti tohoto zákona, a to včetně určení, zda bude dávka pěstounské péče vyplácená prostřednictvím účtu zřízeného držitelem bankovní licence ke kartě sociálních systémů vyplacena bezhotovostní platbou, bezhotovostním převodem nebo v hotovosti. Zavádí se povinnost oprávněné osoby, jiného příjemce nebo zvláštního příjemce dávky pěstounské péče uhradit držiteli poštovní licence odměnu spojenou s výplatou dávky pěstounské péče prostřednictvím poštovní poukázky. K čl. VI – přechodným ustanovením K bodu 1 Zavádí se úprava možnosti změny způsobu výplaty dávky pěstounské péče vyplácené do dne nabytí úplné účinnosti tohoto zákona podle právní úpravy účinné přede dnem nabytí úplné účinnosti tohoto zákona ve vztahu k osobě, které byla již přede dnem nabytí úplné účinnosti tohoto zákona vydána karta sociálních systémů. Pokud osoba nevyužije možnosti změny způsobu výplaty dávky pěstounské péče, bude jí dávka pěstounské péče vyplácena podle právní úpravy účinné přede dnem nabytí úplné účinnosti tohoto zákona. K bodu 2 Zavádí se povinnost osob, kterým přede dnem nabytí úplné účinnosti tohoto zákona nebyla vydána karta sociálních systému, převzít kartu sociálních systémů. Pokud osoba nevyužije možnosti změny způsobu výplaty dávky pěstounské péče, bude jí dávka pěstounské péče vyplácena podle právní úpravy účinné přede dnem nabytí úplné účinnosti tohoto zákona. K části čtvrté K čl. VII V zákoně o zaměstnanosti se navrhuje s ohledem na dobrovolnost využívání platební funkce karty sociálních systémů nově upravit způsoby výplaty podpory v nezaměstnanosti, podpory při rekvalifikaci a kompenzace podle § 44b buď prostřednictvím účtu ke kartě sociálních systémů nebo bez využití platební funkce karty, tedy bezhotovostním převodem na platební účet určený uchazečem o zaměstnání nebo poštovní poukázkou. V případě poštovní poukázky hradí příjemce odměnu za provedení této výplaty držitelem poštovní licence. K čl. VIII – přechodným ustanovením Přechodnými ustanovení se řeší postup v případě, kdy se stávající oprávněná osoba (příjemce dávky) rozhodne pro změnu dosavadního způsobu výplaty této dávky ve vazbě na platební funkci karty sociálních systémů a dále postup při převzetí karty sociálních systémů osobami, kterým dosud nebyla vydána. K části páté K čl. IX K bodům 1 a 3 Stanoví se způsoby výplaty příspěvku na péči. Závisí na rozhodnutí příjemce příspěvku na péči, který ze způsobů výplaty stanovených zákonem si zvolí. Stanovenými způsoby výplaty jsou převod na účet určený příjemcem příspěvku na péči, výplata poštovní poukázkou nebo výplata prostřednictvím účtu vedeného ke kartě sociálních systémů, který zřizuje pověřený držitel bankovní licence. Současně se navrhuje, aby odměnu držitele poštovní licence, jehož prostřednictvím bude prováděna výplata příspěvku na péči poštovní poukázkou, hradil příjemce příspěvku na péči. K bodu 2 Upřesňuje se způsob výplaty příspěvku na péči ve zvláštních případech, tj. v případě výplaty příspěvku do ciziny a v případě výplaty příspěvku při přechodu nároku z důvodu úmrtí oprávněné osoby, a to tak, že výplatou v hotovosti se rozumí výplata poštovní poukázkou. K čl. X - přechodnému ustanovení V přechodných ustanoveních se upravuje postup při výplatě příspěvku na péči v závislosti na tom, zda příjemci příspěvku na péči byla do dne nabytí účinnosti tohoto zákona vydána karta sociálních systémů, či nikoliv. K části šesté K čl. XI K bodům 1 a 2 V návaznosti na vyhodnocení dosavadních praktických zkušeností se zpřesňují ustanovení o způsobu výplaty dávky. K bodu 3 V tomto ustanovení je stanoveno, že vzhledem k povaze dávek pomoci v hmotné nouzi hradí odměnu spojenou s výplatou dávky poštovní poukázkou držiteli poštovní licence stát a nikoliv klient, jak je tomu v jiných sociálních systémech. K čl. XII – přechodným ustanovením Toto ustanovení řeší situaci osob, kterým dosud ani za účinnosti nové právní úpravy schválené v rámci sociální reformy, nebyla vydána karta sociálních systémů a výplata dávek u nich tak probíhá „po staru“ způsobem zakotveným před schválením výše uvedené reformy. K části sedmé K čl. XIII K bodům 1 a 2 Stanoví se způsoby výplaty dávek pro osoby se zdravotním postižením (příspěvku na mobilitu a příspěvku na zvláštní pomůcku). Závisí na rozhodnutí příjemce dávky, který ze způsobů výplaty stanovených zákonem si zvolí. Stanovenými způsoby výplaty jsou převod na účet určený příjemcem dávky, výplata poštovní poukázkou nebo výplata prostřednictvím účtu vedeného ke kartě sociálních systémů, který zřizuje pověřený držitel bankovní licence. Současně se navrhuje, aby odměnu držitele poštovní licence, jehož prostřednictvím bude prováděna výplata dávek pro osoby se zdravotním postižením poštovní poukázkou, hradil příjemce dávky. K bodu 3 Upřesňuje se znění ustanovení zákona týkající se průkazu osoby se zdravotním postižením. Vzhledem k tomu, že karta sociálních systémů bude mít charakter veřejné listiny jen v případě, že má funkci průkazu osoby se zdravotním postižením, doplňuje se toto ustanovení do části zákona č. 329/2011 Sb. týkající se průkazu osoby se zdravotním postižením. K čl. XIV - přechodným ustanovením V přechodných ustanoveních se upravuje postup při výplatě dávek pro osoby se zdravotním postižením v závislosti na tom, zda příjemci dávky byla do dne nabytí účinnosti tohoto zákona vydána karta sociálních systémů, či nikoliv. Dále se umožňuje, aby osobě se zdravotním postižením mohly být vydány dvě karty sociálních systémů, pokud si nepřeje, aby na jedné kartě byla sloučena funkce platební a funkce průkazu osoby se zdravotním postižením. K části osmé K čl. XV Je navrhována dělená účinnost tak, aby účinnost ustanovení čl. I bodu 4 (oprávnění ke zpracování osobních údajů držitelem bankovní licence) nastala již dnem 30. 6. 2013 z důvodu neprodleného řešení situace v oblasti ochrany osobních údajů, zatímco ostatní části navrhované novely by nabyly účinnosti dnem 1. 10. 2013. - Materiál je určen pro meziresortní připomínkové řízení - N á v r h ZÁKON ze dne ……… 2013, kterým se mění zákon č. 73/2011 Sb., o Úřadu práce České republiky a o změně souvisejících zákonů, a další související zákony, ve vztahu ke kartě sociálních systémů ČÁST PRVNÍ Změna zákona o Úřadu práce České republiky Čl. I Zákon č. 73/2011 Sb., o Úřadu práce České republiky a o změně souvisejících zákonů, ve znění zákona č. 366/2011 Sb., zákona č. 375/2011 Sb., zákona č. 331/2012 Sb. a zákona č. 401/2012 Sb., se mění takto: 1. V § 4a odst. 1 se věta první nahrazuje větami „Ministerstvo je správcem Jednotného informačního systému práce a sociálních věcí, jehož obsahem jsou údaje nezbytné k plnění úkolů ministerstva a Úřadu práce v oblasti státní sociální podpory, pomoci v hmotné nouzi, příspěvku na péči, dávek pro osoby se zdravotním postižením, sociálně-právní ochrany dětí, státní politiky zaměstnanosti a ochrany zaměstnanců při platební neschopnosti zaměstnavatele podle jiných právních předpisů. Jednotný informační systém práce a sociálních věcí může ministerstvo a Úřad práce využít rovněž za účelem získání potřebných údajů uvedených ve větě první nezbytných pro výplatu a kontrolu vyplácení dávek nebo podpory v nezaměstnanosti, podpory při rekvalifikaci nebo kompenzace^12).“. Poznámka pod čarou č. 12 zní: „^12) § 44b zákona č. 435/2004 Sb., ve znění pozdějších předpisů.“. 2. V § 4a odst. 1 větě třetí se slova „v předchozí větě“ nahrazují slovy „ve větách první a druhé“. 3. § 4b zní: „§ 4b (1) V rámci Jednotného informačního systému práce a sociálních věcí náleží oprávněné osobě, jinému příjemci dávky nebo zvláštnímu příjemci dávky, příjemci podpory v nezaměstnanosti, podpory při rekvalifikaci nebo kompenzace^12) (dále jen „oprávněná osoba“) vedeným v tomto systému karta sociálních systémů. Karta sociálních systémů slouží k identifikaci oprávněných osob ve vztahu k Jednotnému informačnímu systému práce a sociálních věcí. Karta sociálních systémů může mít dále následující funkce: a) elektronicky čitelného identifikačního dokladu, jehož obsahem je jméno, příjmení, rodné číslo nebo datum narození u osob, které nemají rodné číslo, a to ve vztahu k Jednotnému informačnímu systému práce a sociálních věcí, b) průkazu osoby se zdravotním postižením podle zákona o poskytování dávek osobám se zdravotním postižením a o změně souvisejících zákonů, c) platební. (2) Krajská pobočka místně příslušná podle místa bydliště oprávněné osoby vydá této osobě kartu sociálních systémů. Vyhotovením karty sociálních systémů je ministerstvem pověřen držitel bankovní licence. Kartu sociálních systémů je oprávněná osoba povinna za účelem její identifikace ve vztahu k Jednotnému informačnímu systému práce a sociálních věcí na výzvu krajské pobočky převzít a při provádění úkonů, které jsou zpracovávány v Jednotném informačním systému práce a sociálních věcí, je povinna se jejím prostřednictvím ve vztahu k Jednotnému informačnímu systému práce a sociálních věcí identifikovat. (3) Na žádost oprávněné osoby zprostředkuje krajská pobočka místně příslušná podle místa bydliště oprávněné osoby prostřednictvím držitele bankovní licence výplatu dávek státní sociální podpory, sociálně-právní ochrany dětí, pomoci v hmotné nouzi, pro osoby se zdravotním postižením, příspěvku na péči a podpory v nezaměstnanosti, podpory při rekvalifikaci a kompenzace podle jiného právního předpisu^12) s využitím platební funkce karty sociálních systémů. Platební funkcí karty sociálních systémů se rozumí bezhotovostní platba, bezhotovostní převod a výběr hotovosti. K zajištění platební funkce karty sociálních systémů je držitelem bankovní licence za účelem výplaty dávek nebo podpory v nezaměstnanosti, podpory při rekvalifikaci a kompenzace podle jiného právního předpisu^12) zřízen a veden účet ke kartě sociálních systémů. Oprávněná osoba se stává majitelem účtu ke kartě sociálních systémů na základě svého rozhodnutí, a to převzetím všeobecných obchodních podmínek držitele bankovní licence.[DEL: :DEL] (4) Držiteli průkazu osoby se zdravotním postižením lze na základě jeho písemné žádosti vydat vedle karty sociálních systémů s funkcí průkazu osoby se zdravotním postižením též kartu sociálních systémů s využitím platební funkce této karty. Takto vydaná karta sociálních systémů neplní funkci průkazu osoby se zdravotním postižením.“. 4. Za § 4b se vkládá nový § 4c, který zní: „§ 4c (1) Za účelem vyhotovení karty sociálních systémů a výplaty dávek nebo podpory v nezaměstnanosti, podpory při rekvalifikaci nebo kompenzace podle jiného právního předpisu^12) je držitel bankovní licence oprávněn zpracovávat osobní a citlivé údaje oprávněných osob po dobu platnosti karty sociálních systémů a je-li oprávněné osobě zřízen účet ke kartě sociálních systémů, po dobu vedení tohoto účtu. (2) Pověřený držitel bankovní licence je oprávněn zpracovávat údaje oprávněné osoby pouze v tomto rozsahu: a) jde-li o kartu sociálních systémů vydanou pouze s identifikační funkcí, jméno, popřípadě jména, příjmení, rodné číslo nebo datum narození u osob, které nemají rodné číslo, a číslo oprávněné osoby v Jednotném informačním systému práce a sociálních věcí, b) jde-li o kartu sociálních systémů s funkcí průkazu osoby se zdravotním postižením, kromě údajů uvedených v písmenu a), datum narození, symbol označení osoby se zdravotním postižením a též fotografii držitele karty sociálních systémů o velikosti 23 mm x 17,8 mm, c) jde-li o kartu sociálních systémů vydanou též s platební funkcí, kromě údajů uvedených v písmenu a), popřípadě v písmenu b), též datum narození, místo narození, pohlaví, trvalý nebo jiný pobyt, státní příslušnost, údaj o svéprávnosti, typ a číslo dokladu totožnosti, doba platnosti dokladu totožnosti a stát i orgán, který doklad totožnosti vydal, d) je-li oprávněnou osobou osoba právnická, název, sídlo a identifikační číslo právnické osoby. (3) Údaje podle odstavce 2 a jejich změny oznamuje držiteli bankovní licence ministerstvo.“. 5. Za § 4c se vkládá nový § 4d, který zní: „§ 4d (1) Ztrátu, odcizení, poškození nebo zničení karty sociálních systémů je držitel karty sociálních systémů povinen bez zbytečného odkladu ohlásit příslušné krajské pobočce a uhradit náklady spojené s vydáním nové karty sociálních systémů. Příslušná krajská pobočka vydá novou kartu sociálních systémů, a to do 30 dnů ode dne zaplacení úhrady nákladů spojených s vydáním nové karty sociálních systémů, popřípadě do 15 dnů, požádá-li osoba o zkrácení lhůty. Příslušná krajská pobočka bez zbytečného odkladu po ohlášení vydá držiteli karty sociálních systémů potvrzení o ztrátě, odcizení, poškození nebo zničení karty sociálních systémů. Toto potvrzení nahrazuje kartu sociálních systémů pro účely identifikace držitele karty sociálních systémů ve vztahu k Jednotnému informačnímu systému práce a sociálních věcí a pro účely uvedené v § 4b odst. 1 písm. b) a jeho platnost je omezena na dobu 60 dnů ode dne jeho vydání. (2) Změnu údajů uvedených v kartě sociálních systémů je držitel karty sociálních systémů povinen bez zbytečného odkladu ohlásit příslušné krajské pobočce. Na základě ohlášení zabezpečí příslušná krajská pobočka vydání nové karty sociálních systémů. (3) Při převzetí nové karty sociálních systémů podle odstavců 1 a 2 je její držitel povinen odevzdat příslušné krajské pobočce dosavadní kartu sociálních systémů nebo potvrzení o ztrátě, odcizení, poškození nebo zničení. Držitel karty sociálních systémů s funkcí průkazu osoby se zdravotním postižením je povinen odevzdat tuto kartu příslušné krajské pobočce také v případě, kdy je mu podle zákona o poskytování dávek osobám se zdravotním postižením a o změně souvisejících zákonů vydána nová karta sociálních systémů s funkcí průkazu osoby se zdravotním postižením. (4) Na přední straně karty sociálních systémů je uvedeno jméno, popřípadě jména a příjmení držitele této karty. Má-li karta sociálních systémů funkci průkazu osoby se zdravotním postižením, je na přední straně této karty dále uvedeno označení druhu průkazu osoby se zdravotním postižením, popřípadě doplněné o symbol označení osoby s úplnou nebo praktickou hluchotou nebo osoby hluchoslepé anebo osoby úplně nebo prakticky nevidomé, a karta je opatřena fotografií držitele karty sociálních systémů o velikosti 23 mm x 17,8 mm. (5) Na zadní straně karty sociálních systémů je uvedeno číslo oprávněné osoby v Jednotném informačním systému práce a sociálních věcí a v případě, že jde o kartu sociálních systémů s funkcí průkazu osoby se zdravotním postižením, též datum narození této osoby. Karta sociálních systémů musí být na zadní straně opatřena podpisem držitele této karty, popřípadě jeho zákonného zástupce. (6) Potvrzení o ztrátě, odcizení, poškození nebo zničení karty sociálních systémů obsahuje jméno, popřípadě jména a příjmení držitele nahrazované karty sociálních systémů. Pokud nahrazovaná karta sociálních systémů měla funkci průkazu osoby se zdravotním postižením, obsahuje toto potvrzení také označení druhu průkazu osoby se zdravotním postižením, popřípadě doplněné o symbol označení osoby s úplnou nebo praktickou hluchotou nebo osoby hluchoslepé anebo osoby úplně nebo prakticky nevidomé. (7) Vzor, další náležitosti a provedení karty sociálních systémů a vzor, další náležitosti a provedení potvrzení o ztrátě, odcizení, poškození nebo zničení karty sociálních systémů a podrobnosti související s vydáváním karty sociálních systémů stanoví ministerstvo vyhláškou.“. Čl. II Přechodné ustanovení Karty sociálních systémů vydané přede dnem nabytí úplné účinnosti tohoto zákona, s výjimkou karty sociálních systémů s funkcí průkazu osoby se zdravotním postižením, pozbývají dnem nabytí úplné účinnosti tohoto zákona povahy veřejné listiny. ČÁST DRUHÁ Změna zákona o státní sociální podpoře Čl. III Zákon č. 117/1995 Sb., o státní sociální podpoře, ve znění zákona č. 137/1996 Sb., zákona 132/1997 Sb., zákona č. 242/1997 Sb., zákona č. 91/1998 Sb., zákona č. 158/1998 Sb., zákona č. 360/1999 Sb., zákona č. 118/2000 Sb., zákona č. 132/2000 Sb., zákona č. 155/2000 Sb., zákona č. 492/2000 Sb., zákona č. 271/2001 Sb., zákona č. 151/2002 Sb., zákona č. 309/2002 Sb., zákona č. 320/2002 Sb., zákona č. 125/2003 Sb., zákona č. 362/2003 Sb., zákona č.424/2003 Sb., zákona č. 438/2003 Sb., zákona č. 453/2003 Sb., zákona č. 53/2004 Sb., zákona č. 237/2004 Sb., zákona č. 315/2004 Sb., zákona č. 436/2004 Sb., zákona č. 562/2004 Sb., zákona č. 124/2005 Sb., zákona č. 168/2005 Sb., zákona č. 204/2005 Sb., zákona č. 218/2005 Sb., zákona č. 377/2005 Sb., zákona č. 381/2005 Sb., zákona č. 552/2005 Sb., zákona č. 109/2006 Sb., zákona č. 112/2006 Sb., zákona č. 113/2006 Sb., zákona č. 115/2006 Sb., zákona č. 134/2006 Sb., zákona č. 189/2006 Sb., zákona č. 214/2006 Sb., zákona č. 267/2006 Sb., zákona č. 585/2006 Sb., zákona č. 213/2007 Sb., zákona č. 261/2007 Sb., zákona č. 269/2007 Sb., zákona č. 379/2007 Sb., zákona č. 129/2008 Sb., zákona č. 239/2008 Sb., zákona č. 305/2008 Sb., zákona č. 306/2008 Sb., zákona č. 382/2008 Sb., zákona č. 414/2008 Sb., zákona č. 227/2009 Sb., zákona č. 281/2009 Sb., zákona č. 326/2009 Sb., zákona č. 362/2009, zákona č. 346/2010 Sb., zákona č. 347/2010 Sb., zákona č. 427/2010 Sb., zákona č. 73/2011 Sb., zákona č. 364/2011 Sb., zákona č. 366/2011 Sb., zákona č. 375/2011 Sb., zákona č. 428/2011 Sb., zákona č. 458/2011 Sb., zákona č. 331/2012 Sb., zákona č. 399/2012 Sb., zákona č. 401/2012 Sb. a zákona č. 48/2013 Sb., se mění takto: 1. V § 58 odst. 3 se věta první nahrazuje větou: „Dávka se vyplácí v české měně převodem na platební účet určený oprávněnou osobou, jiným příjemcem dávky nebo zvláštním příjemcem dávky, poštovní poukázkou nebo prostřednictvím účtu zřízeného držitelem bankovní licence ke kartě sociálních systémů^63), a to podle rozhodnutí oprávněné osoby, jiného příjemce dávky nebo zvláštního příjemce dávky.“. Poznámka pod čarou č. 63 zní: „^63) § 4b odst. 3 zákona č. 73/2011 Sb., o Úřadu práce České republiky a o změně souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů.“. 2. V § 58 se doplňuje odstavec 4, který zní: „(4) Oprávněná osoba, jiný příjemce dávky nebo zvláštní příjemce dávky hradí odměnu spojenou s výplatou dávky poštovní poukázkou prostřednictvím držitele poštovní licence. Odměna držiteli poštovní licence za zprostředkování výplaty dávky poštovní poukázkou je stanovena podle cenových předpisů. Úřad práce České republiky je povinen výši této odměny zveřejnit.“. Čl. IV Přechodná ustanovení 1. Osoba, které byla přede dnem nabytí úplné účinnosti tohoto zákona vydána karta sociálních systémů a které je dávka vyplácena způsobem podle § 58 odst. 3 zákona č. 117/1995 Sb., ve znění účinném do dne nabytí úplné účinnosti tohoto zákona, může písemně požádat krajskou pobočku Úřadu práce o změnu výplaty dávky podle § 58 odst. 3 zákona č. 117/1995 Sb., ve znění účinném ode dne nabytí úplné účinnosti tohoto zákona. Krajská pobočka Úřadu práce je povinna provést tuto změnu do 6 kalendářních měsíců ode dne doručení žádosti. Lhůta uvedená v § 58 odst. 3 větě třetí zákona č. 117/1995 Sb. zde neplatí. Nepožádá-li osoba uvedená ve větě první o změnu způsobu výplaty, dávka se vyplácí i po dni nabytí úplné účinnosti tohoto zákona způsobem podle § 58 odst. 3 zákona č. 117/1995 Sb., ve znění účinném do dne nabytí úplné účinnosti tohoto zákona. 2. Osoba, které ke dni nabytí úplné účinnosti tohoto zákona nebyla vydána karta sociálních systémů a které je dávka vyplácena způsobem podle čl. VI bodu 8 zákona č. 366/2011 Sb., je povinna na výzvu krajské pobočky Úřadu práce převzít kartu sociálních systémů pro účely identifikace ve vztahu k Jednotnému informačnímu systému práce a sociálních věcí, a to nejpozději do 6 kalendářních měsíců ode dne doručení výzvy. Dávka je této osobě vyplácena podle čl. VI bodu 8 zákona č. 366/2011 Sb. i po dni nabytí úplné účinnosti tohoto zákona, pokud nepožádá o změnu způsobu výplaty dávky. ČÁST TŘETÍ Změna zákona o sociálně-právní ochraně dětí Čl. V Zákon č. 359/1999 Sb., o sociálně-právní ochraně dětí, ve znění zákona č. 257/2000 Sb., zákona č. 272/2001 Sb., zákona č. 309/2002 Sb., zákona č. 320/2002 Sb., zákona č. 518/2002 Sb., zákona č. 222/2003 Sb., zákona č. 52/2004 Sb., zákona č. 315/2004 Sb., zákona č. 436/2004 Sb., zákona č. 501/2004 Sb., zákona č. 57/2005 Sb., zákona č. 381/2005 Sb., zákona č. 112/2006 Sb., zákona č. 134/2006 Sb., zákona č. 165/2006 Sb., zákona č. 176/2007 Sb., zákona č. 124/2008 Sb., zákona č. 259/2008 Sb., zákona č. 295/2008 Sb., zákona č. 305/2008 Sb., zákona č. 414/2008 Sb., zákona č. 41/2009 Sb., zákona č. 227/2009 Sb., zákona č. 73/2011 Sb., zákona č. 375/2011 Sb., zákona č. 420/2011 Sb., zákona č. 399/2012 Sb., zákona č. 401/2012 Sb., zákona č. 505/2012 Sb. a zákona č. …/2013 Sb., se mění takto: 1. V § 47t odst. 4 se věty první až třetí nahrazují větou „Dávky pěstounské péče se vyplácejí v české měně převodem na platební účet určený oprávněnou osobou, jiným příjemcem dávky nebo zvláštním příjemcem dávky pěstounské péče, poštovní poukázkou nebo prostřednictvím účtu zřízeného držitelem bankovní licence ke kartě sociálních systémů^70), a to podle rozhodnutí oprávněné osoby, jiného příjemce dávky nebo zvláštního příjemce dávky pěstounské péče.“. Poznámka pod čarou č. 70 zní: ^ ^„70) § 4b odst. 3 zákona č. 73/2011 Sb., o Úřadu práce České republiky a o změně souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů.“. 2. V § 47t se za odstavec 4 vkládá nový odstavec 5, který zní: „(5) Oprávněná osoba, jiný příjemce dávky nebo zvláštní příjemce dávky pěstounské péče hradí odměnu spojenou s výplatou dávky pěstounské péče poštovní poukázkou prostřednictvím držitele poštovní licence. Odměna držiteli poštovní licence za zprostředkování výplaty dávky poštovní poukázkou je stanovena podle cenových předpisů. Úřad práce České republiky je povinen výši této odměny zveřejnit.“. Dosavadní odstavec 5 se označuje jako odstavec 6. Čl. VI Přechodná ustanovení 1. Osoba, které byla přede dnem nabytí úplné účinnosti tohoto zákona vydána karta sociálních systémů a které je dávka pěstounské péče vyplácena způsobem podle § 47t odst. 4 zákona č. 359/1999 Sb., ve znění účinném do dne nabytí úplné účinnosti tohoto zákona, může písemně požádat krajskou pobočku Úřadu práce o změnu způsobu výplaty dávky pěstounské péče podle § 47t odst. 4 zákona č. 359/1999 Sb., ve znění účinném ode dne nabytí úplné účinnosti tohoto zákona. Krajská pobočka Úřadu práce je povinna provést tuto změnu do 6 kalendářních měsíců ode dne doručení žádosti. Lhůta uvedená v § 47t odst. 4 větě poslední zákona č. 359/1999 Sb. zde neplatí. Nepožádá-li osoba uvedená ve větě první o změnu způsobu výplaty dávky pěstounské péče, dávka pěstounské péče se vyplácí i po dni nabytí úplné účinnosti tohoto zákona způsobem podle § 47t odst. 4 zákona č. 359/1999 Sb., ve znění účinném do dne nabytí úplné účinnosti tohoto zákona. 2. Osoba, které ke dni nabytí úplné účinnosti tohoto zákona nebyla vydána karta sociálních systémů a které je dávka pěstounské péče vyplácena podle § 47t odst. 4 zákona č. 359/1999 Sb., ve znění účinném do dne nabytí úplné účinnosti tohoto zákona, je povinna na výzvu krajské pobočky Úřadu práce převzít kartu sociálních systémů pro účely identifikace této osoby ve vztahu k Jednotnému informačnímu systému práce a sociálních věcí, a to nejpozději do 6 kalendářních měsíců ode dne doručení výzvy. Dávka pěstounské péče je této osobě vyplácena podle § 47t odst. 4 zákona č. 359/1999 Sb., ve znění účinném do dne nabytí úplné účinnosti tohoto zákona i po dni nabytí úplné účinnosti tohoto zákona, pokud tato osoba nepožádá o změnu způsobu výplaty dávky. ČÁST ČTVRTÁ Změna zákona o zaměstnanosti Čl. VII V § 53 zákona č. 435/2004 Sb., o zaměstnanosti, ve znění zákona č. 367/2011 Sb., zákona č. 401/2012 Sb. a zákona č. 505/2012 Sb., odstavec 1 zní: „(1) Podpora v nezaměstnanosti, podpora při rekvalifikaci a kompenzace podle § 44b se vyplácí v české měně převodem na platební účet určený uchazečem o zaměstnání, poštovní poukázkou nebo prostřednictvím účtu zřízeného držitelem bankovní licence ke kartě sociálních systémů, a to podle rozhodnutí příjemce dávky. Příjemce dávky hradí odměnu spojenou s výplatou dávky poštovní poukázkou prostřednictvím držitele poštovní licence. Odměna držiteli poštovní licence za zprostředkování výplaty dávky poštovní poukázkou je stanovena podle cenových předpisů. Úřad práce je povinen výši této odměny zveřejnit.“. Čl. VIII Přechodná ustanovení 1. Osoba, které byla přede dnem nabytí úplné účinnosti tohoto zákona vydána karta sociálních systémů a které je podpora v nezaměstnanosti, podpora při rekvalifikaci nebo kompenzace podle § 44b zákona č. 435/2004 Sb. vyplácena způsobem podle § 53 odst. 1 věty první zákona č. 435/2004 Sb., ve znění účinném do dne nabytí úplné účinnosti tohoto zákona, může písemně požádat krajskou pobočku Úřadu práce o změnu způsobu výplaty dávky podle § 53 odst. 1 zákona č. 435/2004 Sb., ve znění účinném ode dne nabytí úplné účinnosti tohoto zákona. Krajská pobočka Úřadu práce je povinna provést tuto změnu do 2 kalendářních měsíců ode dne doručení žádosti. Nepožádá-li osoba o změnu způsobu výplaty dávky podle věty první, podpora v nezaměstnanosti, podpora při rekvalifikaci nebo kompenzace podle § 44b zákona č. 435/2004 Sb. je této osobě vyplácena nadále podle § 53 odst. 1 věty první zákona č. 435/2004 Sb., ve znění účinném do dne nabytí úplné účinnosti tohoto zákona. 2. Osoba, které ke dni nabytí úplné účinnosti tohoto zákona nebyla vydána karta sociálních systémů a které je podpora v nezaměstnanosti, podpora při rekvalifikaci nebo kompenzace podle § 44b zákona č. 435/2004 Sb. vyplácena způsobem podle § 53 odst. 1 věty druhé zákona č. 435/2004 Sb., ve znění účinném do dne nabytí úplné účinnosti tohoto zákona, je povinna na výzvu krajské pobočky Úřadu práce převzít kartu sociálních systémů pro účely identifikace ve vztahu k Jednotnému informačnímu systému práce a sociálních věcí, a to nejpozději do 6 kalendářních měsíců ode dne doručení výzvy. Podpora v nezaměstnanosti, podpora při rekvalifikaci nebo kompenzace podle § 44b zákona č. 435/2004 Sb. je této osobě vyplácena podle věty první i po dni nabytí úplné účinnosti tohoto zákona, pokud nepožádá o změnu způsobu výplaty dávky. ČÁST PÁTÁ Změna zákona o sociálních službách Čl. IX Zákon č. 108/2006 Sb., o sociálních službách, ve znění ve znění zákona č. 29/2007 Sb., zákona č. 213/2007 Sb., zákona č. 261/2007 Sb., zákona č. 124/2008 Sb., zákona č. 129/2008 Sb., zákona č. 274/2008 Sb., zákona č. 479/2008 Sb., zákona č. 108/2009 Sb., zákona č. 206/2009 Sb., zákona č. 223/2009 Sb., zákona č. 227/2009 Sb., zákona č. 347/2010 Sb., zákona č. 427/2010 Sb., zákona č. 73/2011 Sb., zákona č. 364/2011 Sb., zákona č. 366/2011 Sb., zákona č. 375/2011 Sb., zákona č. 420/2011 Sb., zákona č. 331/2012 Sb., zákona č. 384/2012 Sb., zákona č. 401/2012 Sb. a zákona č. 45/2013 Sb. se mění takto: 1. V § 18 odst. 3 se věta první nahrazuje větou „Příspěvek se vyplácí v české měně převodem na platební účet určený příjemcem příspěvku uvedeným v § 19, popřípadě zvláštním příjemcem příspěvku, nebo poštovní poukázkou, anebo prostřednictvím účtu zřízeného držitelem bankovní licence ke kartě sociálních systémů^53), a to podle rozhodnutí příjemce příspěvku uvedeného v § 19, popřípadě zvláštního příjemce příspěvku.“ a ve větě druhé se za slova „příjemce příspěvku“ vkládají slova „ , popřípadě zvláštní příjemce příspěvku,“. Poznámka pod čarou č. 53 zní: „^53) § 4b odst. 3 zákona č. 73/2011 Sb., o Úřadu práce České republiky a o změně souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů.“. 2. V § 18 odst. 5 části věty za středníkem se slova „v hotovosti“ nahrazují slovy „poštovní poukázkou“. 3. V § 18 se za odstavec 5 vkládá nový odstavec 6, který zní: „(6) Příjemce příspěvku uvedený v § 19, popřípadě zvláštní příjemce příspěvku, hradí odměnu spojenou s výplatou příspěvku poštovní poukázkou prostřednictvím držitele poštovní licence. Odměna držiteli poštovní licence za zprostředkování výplaty příspěvku poštovní poukázkou je stanovena podle cenových předpisů. Úřad práce České republiky je povinen výši této odměny zveřejnit.“. Dosavadní odstavec 6 se označuje jako odstavec 7. Čl. X Přechodná ustanovení 1. Osoba, které byla přede dnem nabytí úplné účinnosti tohoto zákona vydána karta sociálních systémů a které je příspěvek na péči vyplácen způsobem podle § 18 odst. 3 zákona č. 108/2006 Sb., ve znění účinném do dne nabytí úplné účinnosti tohoto zákona, může písemně požádat krajskou pobočku Úřadu práce o změnu způsobu výplaty příspěvku na péči podle § 18 odst. 3 zákona č. 108/2006 Sb., ve znění účinném ode dne nabytí úplné účinnosti tohoto zákona. Krajská pobočka Úřadu práce je povinna provést tuto změnu do 6 kalendářních měsíců ode dne doručení žádosti. Lhůta uvedená v § 18 odst. 3 větě druhé zákona č. 108/2006 Sb. zde neplatí. Nepožádá-li osoba uvedená ve větě první o změnu způsobu výplaty příspěvku na péči, vyplácí se příspěvek na péči i po dni nabytí úplné účinnosti tohoto zákona způsobem podle § 18 odst. 3 zákona č. 108/2006 Sb., ve znění účinném do dne nabytí úplné účinnosti tohoto zákona. 2. Osoba, které ke dni nabytí úplné účinnosti tohoto zákona nebyla vydána karta sociálních systémů a které je příspěvek na péči vyplácen způsobem podle čl. IV bodu 6 zákona č. 366/2011 Sb., je povinna na výzvu krajské pobočky Úřadu práce převzít kartu sociálních systémů pro účely identifikace této osoby ve vztahu k Jednotnému informačnímu systému práce a sociálních věcí, a to nejpozději do 6 kalendářních měsíců ode dne doručení výzvy. Příspěvek na péči je této osobě vyplácen podle čl. IV bodu 6 zákona č. 366/2011 Sb. i po dni nabytí úplné účinnosti tohoto zákona, pokud nepožádá o změnu způsobu výplaty příspěvku na péči. ČÁST ŠESTÁ Změna zákona o pomoci v hmotné nouzi Čl. XI Zákon č. 111/2006 Sb., o pomoci v hmotné nouzi, ve znění zákona č. 165/2006 Sb., zákona č. 585/2006 Sb., zákona č. 261/2007 Sb., zákona č. 379/2007 Sb., zákona č. 239/2008 Sb., zákona č. 259/2008 Sb., zákona č. 306/2008 Sb., zákona č. 382/2008 Sb., zákona č. 479/2008 Sb., zákona č. 41/2009 Sb., zákona č. 206/2009 Sb., zákona č. 227/2009 Sb., zákona č. 141/2010 Sb., zákona č. 347/2010 Sb., zákona č. 427/2010 Sb., zákona č. 73/2011 Sb., zákona č. 329/2011 Sb., zákona č. 364/2011 Sb., zákona č. 366/2011 Sb., zákona č. 375/2011 Sb., zákona č. 458/2011 Sb. a zákona č. 399/2012 Sb., se mění takto: 1. V § 43 odstavec 4 včetně poznámky pod čarou č. 65 zní: „(4) Dávka se vyplácí v české měně převodem na platební účet určený oprávněnou osobou, jiným příjemcem dávky nebo zvláštním příjemcem dávky, v hotovosti, poštovní poukázkou, prostřednictvím účtu zřízeného držitelem bankovní licence ke kartě sociálních systémů^65) (dále jen „karta“), prostřednictvím poukázky na hmotnou pomoc v zařízení poskytujícím sociální služby, prostřednictvím poukázky opravňující k nákupu zboží ve stanovené hodnotě nebo poukázky na přímý odběr zboží ve stanovené hodnotě nebo přímou úhradou částek, k jejichž úhradě je příjemce dávky nebo osoba společně posuzovaná v hmotné nouzi zavázána. ------------------------ ^65) § 4b odst. 3 zákona č. 73/2011 Sb., o Úřadu práce České republiky a o změně souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů.“. 2. V § 43 odst. 5 se slova „využitím platební funkce karty“ nahrazují slovy „prostřednictvím účtu zřízeného držitelem bankovní licence ke kartě s využitím platební funkce karty“. 3. V § 43 se doplňuje odstavec 7, který zní: „(7) Odměnu spojenou s výplatou dávky poštovní poukázkou prostřednictvím držitele poštovní licence hradí stát. Odměna držiteli poštovní licence za zprostředkování výplaty dávky poštovní poukázkou je stanovena podle cenových předpisů.“. Čl. XII Přechodné ustanovení Osoba, které ke dni nabytí úplné účinnosti tohoto zákona nebyla vydána karta sociálních systémů a které je dávka vyplácena způsobem podle čl. II bodu 6 zákona č. 366/2011 Sb., je povinna na výzvu krajské pobočky Úřadu práce převzít kartu sociálních systémů pro účely identifikace ve vztahu k Jednotnému informačnímu systému práce a sociálních věcí, a to nejpozději do 6 kalendářních měsíců ode dne doručení výzvy. ČÁST SEDMÁ Změna zákona o poskytování dávek osobám se zdravotním postižením Čl. XIII Zákon č. 329/2011 Sb., o poskytování dávek osobám se zdravotním postižením a o změně souvisejících zákonů, ve znění zákona č. 141/2012 Sb. a zákona č. 331/2012 Sb., se mění takto: 1. V § 19 odstavec 3 zní: „(3) Dávky se vyplácejí v české měně převodem na platební účet určený příjemcem dávky uvedeným v § 20 odst. 1 a 2, popřípadě zvláštním příjemcem dávky, nebo poštovní poukázkou, anebo prostřednictvím účtu zřízeného držitelem bankovní licence ke kartě sociálních systémů^12), a to podle rozhodnutí příjemce dávky uvedeného v § 20 odst. 1 a 2, popřípadě zvláštního příjemce dávky. Požádá-li příjemce příspěvku na mobilitu uvedený v § 20 odst. 1 a 2, popřípadě zvláštní příjemce příspěvku na mobilitu, o změnu způsobu výplaty této dávky, je krajská pobočka Úřadu práce povinna provést změnu způsobu výplaty od kalendářního měsíce následujícího po kalendářním měsíci, v němž byla taková žádost doručena. -------------------- ^12) § 4b odst. 3 zákona č. 73/2011 Sb., o Úřadu práce České republiky a o změně souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů.“. 2. V § 19 se za odstavec 3 vkládá nový odstavec 4, který zní: „(4) Příjemce dávky uvedený v § 20 odst. 1 a 2, popřípadě zvláštní příjemce dávky, hradí odměnu spojenou s výplatou dávky poštovní poukázkou prostřednictvím držitele poštovní licence. Odměna držiteli poštovní licence za zprostředkování výplaty dávky poštovní poukázkou je stanovena podle cenových předpisů. Úřad práce České republiky je povinen výši této odměny zveřejnit.“. Dosavadní odstavce 4 a 5 se označují jako odstavce 5 a 6. 3. V § 34 odst. 1 se slova „nebo příspěvek na zvláštní pomůcku“ a slovo „současně“ zrušují a na konci odstavce 1 se doplňuje věta „Karta sociálních systémů s funkcí průkazu osoby se zdravotním postižením je veřejnou listinou.“. Čl. XIV Přechodná ustanovení 1. Osoba, které byla přede dnem nabytí úplné účinnosti tohoto zákona vydána karta sociálních systémů a které je dávka vyplácena způsobem podle § 19 odst. 3 zákona č. 329/2011 Sb., ve znění účinném do dne nabytí úplné účinnosti tohoto zákona, může písemně požádat krajskou pobočku Úřadu práce o změnu způsobu výplaty dávky podle § 19 odst. 3 zákona č. 329/2011 Sb., ve znění účinném ode dne nabytí úplné účinnosti tohoto zákona. Krajská pobočka Úřadu práce je povinna provést tuto změnu do 6 kalendářních měsíců ode dne doručení žádosti. Nepožádá-li osoba uvedená ve větě první o změnu způsobu výplaty dávky, vyplácí se dávka i po dni nabytí úplné účinnosti tohoto zákona způsobem uvedeným v § 19 odst. 3 zákona č. 329/2011 Sb., ve znění účinném do dne nabytí úplné účinnosti tohoto zákona. 2. Osoba, které ke dni nabytí úplné účinnosti tohoto zákona nebyla vydána karta sociálních systémů a které je dávka vyplácena způsobem podle § 38 odst. 15 zákona č. 329/2011 Sb., je povinna na výzvu krajské pobočky Úřadu práce převzít kartu sociálních systémů pro účely identifikace této osoby ve vztahu k Jednotnému informačnímu systému práce a sociálních věcí, a to nejpozději do 6 kalendářních měsíců ode dne doručení výzvy. Dávka je této osobě vyplácena podle § 38 odst. 15 zákona č. 329/2011 Sb. i po dni nabytí úplné účinnosti tohoto zákona, pokud nepožádá o změnu způsobu výplaty dávky. 3. Osoba, které byla přede dnem nabytí úplné účinnosti tohoto zákona vydána karta sociálních systémů, která má funkci průkazu osoby se zdravotním postižením a současně platební funkci, může požádat krajskou pobočku Úřadu práce, aby tyto funkce karty byly odděleny. Za tím účelem krajská pobočka Úřadu práce vydá osobě další kartu sociálních systémů pouze s platební funkcí a na dosavadní kartě zruší platební funkci a ponechá pouze funkci průkazu osoby se zdravotním postižením. ČÁST OSMÁ ÚČINNOST Čl. XV Tento zákon nabývá účinnosti dnem 1. října 2013, s výjimkou čl. I bodu 4, který nabývá účinnosti dnem 30. června 2013.