Zákon o zadávání veřejných zakázek – vybrané oblasti Brno, 15. 3. 2019 Mgr. Daniel Jadrníček Zadávací směrnice •směrnice Evropského parlamentu a Rady 2014/24/EU ze dne 26. února 2014 o zadávání veřejných zakázek a o zrušení směrnice 2004/18/ES •směrnice Evropského parlamentu a Rady 2014/25/EU ze dne 26. února 2014 o zadávání zakázek subjekty působícími v odvětví vodního hospodářství, energetiky, dopravy a poštovních služeb a o zrušení směrnice 2004/17/ES •směrnice Evropského parlamentu a Rady 2014/23/EU ze dne 26. února 2014 o udělování koncesí 2 Zákon o zadávání veřejných zakázek (ZZVZ) •zákon č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek • •platný od 29. 4. 2016 (vyhlášení ve Sbírce zákonů) • •účinný od 1. 10. 2016 • 3 Systematika ZZVZ •Zákon č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek, je rozdělen na 15 částí a obsahuje 279 paragrafů. •Část první (§ 1 až 32) a druhá (§ 33 – 51) – obecná a základní ustanovení •základní pojmy (druhy zadávacích řízení, zadavatel, dodavatel a účastník zadávacího řízení, zásady, předpokládaná hodnota, režim veřejné zakázky, výjimky, zadávací lhůta, jistota, střet zájmů) •Část třetí (§ 52 až 54) – podlimitní režim •Část čtvrtá (§ 55 – 128) – nadlimitní režim •Část pátá (§ 129) – zjednodušený režim •Část šestá (§ 130 až 15) – zvláštní postupy •rámcová dohoda, DNS, soutěž o návrh •Část sedmá (§ 151 až 173)– sektorové veřejné zakázky •Část osmá (§ 174 až 186) – koncese •Část devátá (§ 187 – 209)– veřejné zakázky v oblasti obrany a bezpečnosti •Část desátá (§ 201 – 223)– společná ustanovení •komunikace, uveřejňování, profil, změny smluv •Část jedenáctá (§ 224 až 232), dvanáctá (§ 233 – 240) – informační systém o veřejných zakázkách, systém certifikovaných dodavatelů •Část třináctá (§ 241 až 272) – ochrana proti nesprávnému postupu zadavatele •Část čtrnáctá (§ 273 až 278), patnáctá (§ 279) – přechodná a závěrečná ustanovení, účinnost • 4 Pojetí ZZVZ •více možností, volnosti a zodpovědnosti pro zadavatele •zadavatel nemusí stanovit zadávací lhůtu (§ 40) •zadavatel může v zadávací dokumentaci stanovit způsob určení mimořádně nízké nabídkové ceny (§ 113 odst. 2 písm. b)) •zadavatel může stanovit pevnou cenu a hodnotit pouze kvalitu nabízeného plnění (§ 116 odst. 4) •méně formalismu •zadavatel může provést nejprve hodnocení a až poté posouzení nabídek (§ 39) •zadavatel může ustanovit komisi (§ 42) •zadavatel může kdykoliv po účastníku požadovat předložit jakékoliv doklady, údaje, vzorky (§ 46) •nové pojmy a instituty •zjednodušený režim, zásada přiměřenosti, účastník, řízení o inovačním partnerství, self – cleaning apod. •na pomezí veřejného a soukromého práva •nelze se odchýlit, pokud není v zákoně stanoveno jinak • 5 Základní pojmy •veřejná zakázka (§ 2 odst. 2) = VZ na dodávky, VZ na služby a VZ na stavební práce, koncese na služby nebo koncese na stavební práce •zadání (§ 2 odst. 1) = uzavření úplatné smlouvy mezi zadavatelem a dodavatelem, z níž vyplývá povinnost dodavatele poskytnou dodávky, služby či stavební práce •DZ: úplata = vzdání se potenciálních příjmů nebo zápočet plnění obou smluvních stran •zadavatel (§ 4 odst. 5) = osoba, která zahájila zadávací řízení, ačkoli k tomu nebyla povinna. Tato osoba je zadavatelem ve vztahu a do ukončení zadávacího řízení. •dodavatel (§ 5) = osoba nebo více osob nabízející poskytnutí dodávek, služeb nebo stavebních prací, za dodavatele se považuje i pobočka závodu • 6 Základní pojmy - pokračování •zadávací podmínky (§ 28 odst. 1 písm. a)) = veškeré zadavatelem stanovené •1. podmínky průběhu zadávacího řízení, •2. podmínky účasti v zadávacím řízení, •3. pravidla pro snížení počtu účastníků zadávacího řízení nebo snížení počtu předběžných nabídek nebo řešení, •4. pravidla pro hodnocení nabídek, •5. další podmínky pro uzavření smlouvy na veřejnou zakázku podle § 104 •podmínky účasti v zadávacím řízení (§ 37 odst. 1) •Podmínky účasti v zadávacím řízení musí souviset s předmětem veřejné zakázky a zadavatel je může stanovit jako •a) podmínky kvalifikace, •b) technické podmínky včetně podmínek nakládání s právy k průmyslovému nebo duševnímu vlastnictví vzniklými v souvislosti s plněním smlouvy na veřejnou zakázku, •c) obchodní nebo jiné smluvní podmínky, nebo •d) zvláštní podmínky plnění veřejné zakázky, a to zejména v oblasti vlivu předmětu veřejné zakázky na životní prostředí, sociálních důsledků vyplývajících z předmětu veřejné zakázky, hospodářské oblasti nebo inovací. • 7 Základní pojmy - pokračování •zadávací dokumentace (§ 28 odst. 1 písm. b)) = veškeré písemné dokumenty obsahující zadávací podmínky, sdělované nebo zpřístupňované účastníkům zadávacího řízení při zahájení zadávacího řízení, včetně formulářů podle § 212 a výzev uvedených v příloze č. 6 k tomuto zákonu •kvalifikace (§ 28 odst. 1 písm. c)) = způsobilost a schopnost dodavatele plnit veřejnou zakázku •zadávací lhůta (§ 40 odst. 1) = lhůta, po kterou účastníci zadávacího řízení nesmí ze zadávacího řízení odstoupit •mimořádně nízká nabídková cena (§ 28 odst. 1 písm. o)) = nabídková cena nebo náklady uvedené účastníkem zadávacího řízení, které se jeví jako mimořádně nízké ve vztahu k předmětu veřejné zakázky •nabídka (§ 28 odst. 1 písm. f)) = údaje nebo doklady, které dodavatel podal písemně zadavateli na základě zadávací dokumentace • 8 Zadavatel (§ 4) •Zadavatel = •Veřejný zadavatel – oproti předchozí právní úpravě nedochází ke změně •Osoba která k úhradě nadlimitní nebo podlimitní VZ použije peněžní prostředky z veřejných rozpočtů – více než 50 % nebo více než 200 000 000,-- Kč (dříve dotovaný zadavatel) •Osoba zadávající sektorovou zakázku, včetně koncesí (dříve sektorový zadavatel) •Osoba, která zahájila zadávací řízení, ačkoli k tomu nebyla povinna. Tato osoba je zadavatelem ve vztahu a do ukončení zadávacího řízení, tzn. nemusí plnit uveřejňovací povinnost po uzavření smlouvy. •Pokud zadavatel (veřejný, příjemce, sektorové VZ) zahájí zadávací řízení, ačkoli k tomu nebyl povinen, je povinen ve vztahu k VZ dodržovat ZZVZ. • 9 Dodavatel (§ 5) •osoba, která nabízí poskytnutí dodávek, služeb nebo stavebních prací, nebo více těchto osob společně; •za dodavatele se považuje i pobočka závodu (část závodu, která vykazuje hospodářskou a funkční samostatnost a o které podnikatel rozhodl, že bude pobočkou - § 503 NOZ) •za sídlo dodavatele se považuje sídlo pobočky závodu (význam ve vztahu k důvodu vyloučení (akcie)) •„hospodářské subjekty“ (odst. 14 preambule a čl. 2 směrnice 2014/24/EU) •pojem „hospodářské subjekty“ by měl být vykládán široce, aby zahrnoval jakékoli osoby nebo subjekty, které na trhu nabízejí provedení stavebních prací, dodání výrobků nebo poskytnutí služeb, bez ohledu na právní formu, kterou si pro provozování činnosti zvolily. •jakékoli osoby nebo subjekty, které na trhu nabízejí provedení stavebních prací, dodání výrobků nebo poskytnutí služeb, bez ohledu na právní formu, kterou si pro provozování činnosti zvolily. Podniky, pobočky, dceřiné společnosti, partnerství, družstva, společnosti s omezeným ručením, univerzity, veřejné či soukromé, a jiné formy subjektů, než jsou fyzické osoby, by tak měly všechny spadat do pojmu hospodářský subjekt bez ohledu na to, zda jsou za všech okolností považovány za „právnické osoby“ či nikoli. • 10 Zásady zadávání veřejných zakázek (§ 6) •Zásady (výslovně zakotvené v zákoně) •obecné zásady postupu zadavatele: •transparentnost – kroky zadavatele musí být přezkoumatelné •kontrolovatelné veřejností, čitelné a předvídatelné zadávací řízení •přiměřenost – nová zásada •vztahuje se na všechna jednání zadavatele •např. při nastavení kvalifikace, lhůt v zadávacím řízení apod. •ve vztahu k dodavatelům: •rovné zacházení – stejný, nezvýhodňující přístup k dodavatelům •zákaz diskriminace – neodůvodněné překážky účasti dodavatelů v zadávacím řízení •Zásady (dovozené rozhodovací praxí, např. 62 Af 61/2010 (KS Brno)) •hospodárnosti nakládání s veřejnými prostředky •zajištění hospodářské soutěže a konkurenčního prostředí • 11 Druhy veřejných zakázek (§ 14) •VZ na dodávky = VZ, jejímž předmětem je pořízení věcí, zvířat nebo ovladatelných přírodních sil, pokud nejsou součástí VZ na stavební práce (Pořízení je chápáno velmi široce jako získání výhod z příslušného plnění, přičemž nemusí dojít k převodu vlastnického práva). •VZ na služby = VZ, jejímž předmětem je poskytování jiných činností, než uvedených v odstavci 3. •1. podkategorie – VZ na sociální a jiné zvláštní služby (Příloha č. 4 ZZVZ) – zjednodušený režim •2. podkategorie – VZ na ostatní služby •VZ na stavební práce = •Poskytnutí stavebních činností uvedených v oddílu 45 CPV, •Zhotovení stavby, nebo •Poskytnutí souvisejících projektových činností, pokud jsou zadávány společně se stavebními pracemi dle předchozích odrážek (Při společném zadávání stavebních a projektových prací se tak dle DZ nejedná o obcházení ZZVZ s cílem využít vyšších limitů). •ZZVZ podává vlastní definici stavby a na rozdíl od ZVZ neodkazuje na stavební zákon. •Stavba = výsledek stavebních nebo montážních prací vytvářející jednotný celek, který je sám o sobě dostatečný k plnění hospodářské nebo technické funkce. •Dle zákona č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu se stavbou rozumí veškerá stavební díla, která vznikají stavební nebo montážní technologií, bez zřetele na jejich stavebně technické provedení, použité stavební výrobky, materiály a konstrukce, na účel využití a dobu trvání. •Bez ohledu na právní formu spolupráce zadavatele a dodavatele se za veřejnou zakázku na stavební práce považuje rovněž zhotovení stavby odpovídající požadavkům stanoveným zadavatelem, tj. stavby u níž má zadavatele rozhodující vliv na druh nebo projekt stavby (pokud má zadavatel takový vliv nemůže využít výjimku např. pro nabytí věci nemovité). • 12 Hlavní předmět veřejné zakázky (§ 15) •v případě zadávání VZ, které obsahují více druhů VZ, se postupuje dle pravidel odpovídajících hlavnímu předmětu (pravidla pro určení hlavního předmětu určují následující odstavce) •při kombinaci dodávek a služeb se uplatní princip těžiště – rozhodující je výše předpokládané hodnoty •při kombinaci VZ na dodávky nebo služby a stavební práce se uplatní princip základního účelu • 13 Režim veřejné zakázky (§ 24 a násl.) •Režim VZ se určí dle předpokládané hodnoty, pokud nejde o zjednodušený režim. •Zadavatel je povinen dodržet režim určený při zahájení zadávacího řízení. •Podlimitní režim (část třetí § 52 a násl.) •zjednodušené zadávací řízení •druhy zadávacích řízení pro nadlimitní režim s drobnými odchylkami pro JŘSÚ, JŘBÚ a lhůtami pro podlimitní VZ •Nadlimitní režim (část čtvrtá § 55 a násl.) • všechny druhy zadávacích řízení •Zjednodušený režim (§ 129) • 14 Stanovení předpokládané hodnoty (§ 16) •předpokládaná hodnota = zadavatelem stanovená předpokládaná výše úplaty za plnění veřejné zakázky •před zahájením zadávacího řízení nebo před zadáním veřejné zakázky na základě výjimky dle § 30 •nezahrnuje DPH •zahrnuje všechna plnění, která mohou vyplývat ze smlouvy na veřejnou zakázku (tj. zahrnuje se veškerá úplata za plnění VZ, a to i v případě, že je poskytnuta od třetích osob) •zahrnuje změny závazku ze smlouvy vyhrazené dle § 100 •zahrnuje i předpokládanou výši cen, odměn nebo jiných plateb poskytovaných dodavatelům na základě účasti v zadávacím řízení (v ZVZ se vztahovalo pouze na soutěž o návrh, v ZZVZ bez tohoto omezení) • 15 Stanovení předpokládané hodnoty (§ 16) - pokračování •stanoví se k okamžiku zahájení zadávacího řízení nebo k okamžiku zadání veřejné zakázky, není-li zadávána v zadávacím řízení •stanoví se na základě údajů a informací o zakázkách stejného či obdobného předmětu plnění; nemá-li zadavatel tyto pak dle informací získaných průzkumem trhu, předběžnými tržními konzultacemi nebo jiným vhodným způsobem • 16 Předpokládaná hodnota veřejné zakázky rozdělené na části (§ 18) •stanoví se podle součtu předpokládaných hodnot všech částí •předpokládaná hodnota všech částí musí zahrnovat předpokládanou hodnotu všech plnění, která tvoří jeden funkční celek a jsou zadávána v časové souvislosti •každá část musí být zadávána postupy odpovídajícími celkové předpokládané hodnoty •jednotlivá část může být zadávána postupy odpovídajícími předpokládané hodnotě této části, pokud: •předpokládaná hodnota všech takto zadávaných částí nepřesáhne 20 % celkové předpokládané hodnoty a •předpokládaná hodnota jednotlivé části je nižší než částka stanovená nařízením vlády (NV č. 172/2016 Sb.; dodávky a služby – 2 151 000 Kč; stavební práce – 26 897 000 Kč) •ZZVZ nestanoví oproti ZVZ (§ 13 odst. 3) výslovný zákaz dělení zakázek, neboť dělení zakázek není evropskými směrnicemi zakázáno, ale spíše podporováno. Nesmí však dojít k situaci, že by zadavatel rozdělením postupoval v mírnějším režimu, což vyjadřuje § 18 odst. 2 ZZVZ •DZ: za jednu veřejnou zakázku je považováno plnění, které spolu souvisí, a to na základě funkčních (věcných a místních) a časových hledisek 17 Předpokládaná hodnota veřejné zakázky rozdělené na části (§ 18) - pokračování •Zadáním jedné veřejné zakázky, spočívající v plnění stejného nebo srovnatelného druhu, nutno ve smyslu § 67 odst. 1 ZVZ (1994) rozumět i souhrn jednotlivých zadání určitých relativně samostatných plnění, týkají-li se tato zadání plnění spolu úzce souvisejících zejména z hledisek místních, urbanistických, funkčních, časových nebo technologických. (NSS 2 Afs 198/2006 ze dne 27. 6. 2007) •Při posuzování, zda se jedná o jedinou veřejnou zakázku nebo zakázek několik, nelze přihlížet ke skutečnosti, že zadavatel při vyhlášení zadávacího řízení nevěděl, zda bude mít na realizaci všech částí plnění dostatek finančních prostředků. Existence jednotícího záměru poptávky po vícero plněních není sama o sobě dostatečným indikátorem, že se v daném případě jedná o plnění totožná či obdobná, která měla být zadána v rámci jediného zadávacího řízení; vždy je zabývat se tím, zda se v daném případě jedná o plnění sourodá, neodlišující se svým charakterem, technickými specifikacemi, okruhem dodavatelů apod. (NSS 62 Af 77/2012 – 59 ze dne 5. 12. 2013) •Skutečnost, že vícero plnění dodává tentýž dodavatel, může nepřímo podporovat závěr, že jde o plnění, jež vzájemně nevykazují výrazně odlišný charakter, a tedy že se jedná o plnění stejného nebo srovnatelného druhu, byť sám o sobě takový argument většinou neobstojí. (NSS 62 Af 77/2012 – 59 ze dne 5. 12. 2013) •Jde-li o plnění, jež má být ve prospěch zadavatele podle předmětu veřejné zakázky uskutečňováno, svým charakterem totožné, obdobné či založené společnými jednotícími souvislostmi (tu je rozhodující ekonomická a technická funkce výsledku), pak jde o plnění stejného nebo srovnatelného druhu, a tedy o plnění, které je jedinou veřejnou zakázkou. Nejsou-li takové jednotící souvislosti prokázány, nelze dovodit, že by se jednalo o jedinou veřejnou zakázku. (NSS 62 Af 78/2012 – 72 ze dne 7. 1. 2014) •Při posouzení, zda se jedná o jednu či více veřejných zakázek, musí Úřad přihlížet zejména k místním, časovým a věcným souvislostem a rovněž ke skutečnosti, zda předmět plnění veřejné zakázky tvoří jeden funkční celek. •Místní souvislost plnění může být v některých případech dána, i když je místem plnění např. celé území České republiky nebo území kraje. Při hodnocení místní souvislosti veřejných zakázek se jeví jako podstatná mj. skutečnost, že lokality, kde byly veřejné zakázky realizovány, jsou komunikačně propojeny. Skutečnost, že poskytování stavebních prací bylo rozčleněno na jednotlivá katastrální území, nemůže nikterak ospravedlnit dělení předmětu plnění veřejné zakázky. •Pokud jde o technologickou souvislost u veřejné zakázky na stavební práce, lze technologické hledisko charakterizovat způsobem výstavby, resp. rekonstrukce již vystavěného objektu, druhem a použitím technologických postupů, materiálů, výrobních prostředků a požadavků na vlastnosti a kvalitu stavby. (ÚOHS-S55/2015/VZ-5482/2015/531/Jdo ze dne 25.2.2015) 18 Předpokládaná hodnota veřejných zakázek pravidelné povahy (§ 19) •platí pouze pro veřejné zakázky na pravidelně pořizované nebo trvající dodávky nebo služby •speciální k § 16/6 a § 18/2 •pravidelné = opakované jednorázově poskytnuté, předem známé, plánované (např. spotř. materiál, úklid, ostraha) •trvající = kontinuálně poskytované (např. připojení k internetu) •předpoklad zákonodárce, že zadavatel plánuje •vychází se ze skutečné ceny uhrazené zadavatelem za 12 předcházejících měsíců nebo za předcházející účetní období delší než 12 měsíců, upravené o očekávané změny v množství nebo v cenách •nebo z předpokládaných hodnot dodávek nebo služeb, které mají být zadány během následujících 12 měsíců nebo v účetním období, které je delší než 12 měsíců, pokud nejsou k dispozici údaje dle předchozího odst. •Předpokládaná hodnota veřejné zakázky na dobu delší než 12 měsíců se upraví dle § 20 nebo 21 •Zvláštní pravidlo pro VZ, jejichž cena je v průběhu účetního období proměnlivá a zadavatel je pořizuje opakovaně dle svých aktuálních potřeb – není třeba sčítat plnění za 12 měsíců (potraviny, PHM apod…) 19 Předpokládaná hodnota veřejných zakázek na dodávky a služby (§ 20 a § 21) •Dodávky - dle délky doby trvání smlouvy •doba určitá – předpokládaná výše úplaty za celou dobu trvání smlouvy •doba neurčitá nebo nelze stanovit – předpokládaná výše úplaty za 48 měsíců •Služby – není-li stanovena celková smluvní cena, je rozhodná výše úplaty: •za celou dobu trvání smlouvy, je-li rovna 48 měsíců nebo kratší, •za 48 měsíců u smlouvy na dobu neurčitou, nebo s dobou trvání delší než 48 měsíců. •zvláštní pravidlo pro pojišťovací, bankovní a finanční služby a projektové činnosti (zahrnutí provizí, úroků, honorářů a souvisejících plateb do předpokládané hodnoty) 20 Předpokládaná hodnota veřejných zakázek na stavební práce (§ 22) •poskytuje-li zadavatel dodavateli dodávky, služby nebo stavební práce, které jsou nezbytné pro poskytnutí zadavatelem požadovaných stavebních prací, zahrne jejich hodnotu do předpokládané hodnoty veřejné zakázky •DZ: ustanovení se nevztahuje na hodnotu projektu pořízeného předem, jenž byl podkladem pro zpracování zadávací dokumentace nebo služby stavebního dozoru při realizaci stavby 21 Předpokládaná hodnota u rámcové dohody a v řízení o inovačním partnerství (§ 23) •rámcová dohoda - předpokládaná hodnota všech veřejných zakázek, které mohou být na základě rámcové dohody zadány. •řízení o inovačním partnerství – součet předpokládané hodnoty výzkumných a vývojových činností, které proběhnou ve všech fázích inovačního partnerství, a předpokládané hodnoty dodávek, služeb nebo stavebních prací, které mohou být v rámci inovačního partnerství vyvinuty a pořízeny 22 Nadlimitní veřejná zakázka (§ 25) •Nadlimitní veřejná zakázka na dodávky a služby •předpokládaná hodnota je rovna nebo přesahuje •3 873 000 Kč pro zadavatele dle § 4/1 písm a) – c) ZZVZ (s výjimkou zadavatele působícího v oblasti obrany nebo bezpečnosti) •5 944 000 Kč •pro zadavatele dle § 4/1 písm. a) – c) ZZVZ působícího v oblasti obrany nebo bezpečnosti •pro zadavatele dle § 4/1 písm. d) – e), § 4/2 nebo § 4/5 ZZVZ •Zvláštní pravidla pro veřejné zakázky na služby v případě sektorových VZ, VZ v oblasti obrany, koncese, zjednodušený režim (viz NV č. 172/2016 Sb.) •Nadlimitní veřejná zakázka na stavební práce •předpokládaná hodnota je rovna nebo přesahuje 149 224 000 Kč •Zadává se v nadlimitním režimu podle části čtvrté, pokud není zadávána podle části páté až sedmé, nebo u ní zadavatel neuplatnil výjimku. 23 Podlimitní veřejná zakázka (§ 26) •VZ, jejíž PH nedosahuje limitu pro nadlimitní VZ a přesahuje hodnoty pro VZMR • •zadává se v podlimitním režimu podle části třetí, není-li zadávána ve zjednodušeném režimu, nebo neuplatnil-li zadavatel výjimku (§ 30) 24 Veřejná zakázka malého rozsahu (§ 27) •VZ , jejíž předpokládaná hodnota je rovna nebo nižší v případě VZ a)na dodávky nebo služby částce 2 000 000 Kč, nebo b)na stavební práce částce 6 000 000 Kč. • •Oproti ZVZ drobná změna, neboť dle § 12 odst. 3 ZVZ hodnota VZMR nesměla dosáhnout stanovených limitů. 25 Druhy zadávacích řízení (§ 3) •Druhy zadávacích řízení •Stejné jako dosud: ZPŘ, OŘ, UŘ, JŘSU, JŘBU, řízení se soutěžním dialogem •Nově: řízení o inovačním partnerství, koncesní řízení a řízení pro zadání VZ ve zjednodušeném režimu • 26 Obecné výjimky ze ZZVZ (§ 29) •oblast výjimek není z působnosti ZZVZ vyňata, ZZVZ však výslovně stanoví, že zadavatel není povinen zadat VZ v zadávacím řízení •ustanovení upravuje 20 výjimek •Výjimka se vztahuje i na právní služby, jde-li o právní služby: •poskytované advokátem v rámci zastupování klienta v soudním, rozhodčím, smírčím nebo správním řízení, •poskytované advokátem při přípravě na řízení uvedená výše, nebo pokud okolnosti nasvědčují tomu, že dotčená věc se s vysokou pravděpodobností stane předmětem řízení uvedeného výše, •poskytované notářem v rámci osvědčování a ověřování listin, •při kterých dodavatel vykonává veřejnou moc (exekutoři, notáři). • 27 Zjednodušený režim (§ 129) •Ve zjednodušeném režimu zadává zadavatel veřejné zakázky, včetně koncesí podle § 174, na sociální a jiné zvláštní služby uvedené v příloze č. 4 k ZZVZ (právní služby). To platí i v případě, že součástí předmětu veřejné zakázky jsou i služby v této příloze neuvedené, pokud jejich předpokládaná hodnota je nižší, než je předpokládaná hodnota služeb uvedených v příloze č. 4 k tomuto zákonu. •DZ: Zákonem je postup ve zjednodušeném režimu regulován zásadami (§ 6), základními ustanoveními o zadávacích řízeních (část druhá), oprávněním jednat s účastníky. Stěžejními pro průběh zadávacího řízení ve zjednodušeném režimu však budou zadávací podmínky, které zadavatel stanoví s ohledem na specifika zadávaných služeb. Není vyloučeno, aby zadavatel využil některých institutů z nadlimitního režimu (kvalifikace, hodnocení nabídek). •Zadavatel může ve zjednodušeném režimu stanovit i jiná kritéria kvalifikace dodavatele než jsou uvedena v části čtvrté (nadlimitní režim). •Průběh zadávacího řízení určuje zadavatel s ohledem na specifika zadávaných služeb. Zadavatel může s účastníky jednat. Zadavatel může v průběhu zadávacího řízení měnit zadávací podmínky, pokud tím nejsou narušeny zásady podle § 6. Změněné zadávací podmínky však musí nadále splňovat podmínky pro zjednodušený režim. •Při výběru dodavatele zadavatel v rámci kritérií kvality může zohlednit například potřeby zajištění kvality, návaznosti, dostupnosti a komplexnosti služeb, inovativnosti řešení, přínosu pro uživatele nebo kritéria udržitelnosti sociálních služeb. •Zadavatel oznámí všem účastníkům výběr dodavatele s odůvodněním. • 28 Předběžné tržní konzultace (§ 33) •Zadavatel je oprávněn vést tržní konzultace s odborníky či dodavateli s cílem připravit zadávací podmínky a informovat dodavatele o svých záměrech a požadavcích, pokud to nenarušuje hospodářskou soutěž. •Dle DZ účastní-li se předběžné tržní konzultace pozdější účastník zadávacího řízení – nutno přijmout příslušná opatření, aby nedošlo k narušení hospodářské soutěže – zejména sdělit informace z průběhu předběžné tržní konzultace ostatním účastníkům, stanovit odpovídající lhůtu pro podání nabídek. •§ 48 odst. 5 písm. c) – možnost vyloučit účastníka ZŘ, byla-li narušena soutěž. •Průběh předběžné tržní dokumentace musí být zdokumentován. • 29 Předběžné oznámení (§ 34) •zadavatel je oprávněn uveřejnit formou předběžného oznámení svůj úmysl zahájit zadávací řízení •oproti ZVZ je předběžné oznámení dobrovolné •uveřejnění předběžného oznámení umožňuje zkrácení lhůty pro podání nabídek •formulář předběžného oznámení může být při užším řízení, jednacím řízení s uveřejněním a zjednodušeném režimu použit i při zahájení zadávacího řízení • 30 Zadávací podmínky (§ 36) •Zadávací podmínky nesmí být stanoveny tak, aby určitým dodavatelům bezdůvodně přímo nebo nepřímo zaručovaly konkurenční výhodu nebo vytvářely bezdůvodné překážky hospodářské soutěže. •Zadávací podmínky uvede zadavatel v zadávací dokumentaci nebo sdělí při jednání. •Zadávací podmínky zadavatel stanoví a poskytne v podrobnostech nezbytných pro účast dodavatele v zadávacím řízení. Dle DZ je třeba pojem účast dodavatele v zadávacím řízení chápat šířeji než jen podání nabídky. •Zadavatel nesmí přenášet odpovědnost za správnost a úplnost zadávacích podmínek na dodavatele. •Pokud některou část zadávací dokumentace vypracovala osoba odlišná od zadavatele, s výjimkou advokáta nebo daňového poradce, označí zadavatel tuto část a identifikuje takovou osobu. Dle DZ se jedná se o identifikaci osoby, nikoli konkrétních zaměstnanců takové osoby (např. zpracovatel projektové dokumentace nebo administrátor). •Pokud zadávací dokumentace obsahuje informace, které jsou výsledkem předběžné tržní konzultace, zadavatel označí v zadávací dokumentaci tyto informace, identifikuje osoby, které se na předběžné tržní konzultaci podílely a uvede všechny podstatné informace, které byly jejím obsahem. 31 Zadávací podmínky (§ 36) - pokračování •Zadavatel je oprávněn stanovit lhůty k průběhu zadávacího řízení. Délka lhůt musí být přiměřená pro vyžadované úkony dodavatelů. Pravidla pro počítání lhůt nejsou stanovena → řídí se NOZ. •Je-li to vhodné musí zadavatel umožnit prohlídku místa plnění. •Zadávací podmínky mohou být měněny nebo doplněny, pouze stanoví-li tak ZZVZ (obecně např. § 99 – změna nebo doplnění ZD). •Zadavatel může požadovat, aby dodavatel přijal opatření k ochraně důvěrné povahy informací. •Zadavatel může všem nebo některým účastníkům zadávacího řízení udělit ceny nebo platby, pokud pravidla pro jejich udělení stanoví v zadávací dokumentaci. 32 Podmínky účasti v zadávacím řízení (§ 37) 1)Podmínky účasti v zadávacím řízení může zadavatel stanovit jako a)podmínky kvalifikace, b)​technické podmínky vymezující předmět veřejné zakázky, včetně podmínek k nakládání s právy k průmyslovému nebo duševnímu vlastnictví, nebo c)​obchodní nebo jiné smluvní podmínky vztahující se k předmětu veřejné zakázky, nebo d)​zvláštní podmínky, zejm. v oblasti životního prostředí, sociálních důsledků, hospodářské nebo inovací. 2)Zadavatel může stanovit požadavky na obsah, formu nebo způsob podání žádostí o účast, předběžných nabídek nebo nabídek. Dle DZ se nesmí jednat o čistě formální požadavky (např. číslování stran, kroužková vazba). 3)Zadavatel nesmí jako podmínku účasti v zadávacím řízení požadovat určitou právní formu dodavatele. 4)Zadavatel nesmí jako podmínku účasti v zadávacím řízení požadovat určitou formu spolupráce dodavatelů nabízejících plnění VZ společně. Je-li to nezbytné, může zadavatel požadovat formu spolupráce pro plnění VZ. 5)Zadavatel musí připustit účast fyzických i právnických osob i v případě, že služba může být podle českých právních předpisů poskytována pouze fyzickou nebo právnickou osobou, je-li dodavatel oprávněn poskytovat službu podle práva členského státu, v němž má sídlo. 6)Zadavatel může vyhradit účast určitým dodavatelům dle § 38 (chráněná pracovní místa). 7)Vláda se zmocňuje ke stanovení a)některých závazných podmínek k účasti, nebo b)ke stanovení bližších podmínek pro posuzování přiměřenosti některých podmínek účasti. 33 Průběh zadávacího řízení (§ 39) •Zadavatel postupuje v zadávacím řízení podle pravidel stanovených ZZVZ za dodržení stanovených zadávacích podmínek. Pokud pravidla ZZVZ nestanoví, určí je zadavatel v souladu se zásadami dle § 6 ZZVZ. •Zadavatel vybírá vybraného dodavatele na základě •posouzení splnění podmínek účasti v zadávacím řízení, •snížení počtu účastníků nebo předběžných nabídek nebo řešení, •hodnocení nabídek. •Pro snížení počtu účastníků nebo předběžných nabídek nebo řešení nebo hodnocení nabídek zadavatel stanoví kritéria, která vyjadřují objektivní a ověřitelné skutečnosti související s •předmětem VZ, včetně vlivu na životní prostředí nebo sociálních důsledků, •kvalifikací dodavatele. •Není-li stanoveno jinak (např. užší řízení), může zadavatel provést posouzení splnění podmínek účasti před hodnocením nebo až po hodnocení nabídek. U vybraného dodavatele musí zadavatel provést posouzení s plnění podmínek účasti a hodnocení jeho nabídky vždy. •Posouzení splnění podmínek účasti nebo hodnocení kritérií zadavatel provede dle údajů, dokladů, vzorků nebo modelů poskytnutých účastníkem. Zadavatel může ověřovat jejich věrohodnost nebo si je opatřovat také sám. Vzorky může zadavatel podrobovat zkouškám a vycházet z těchto zkoušek. •Ustanovení řeší vracení předložených vzorků (vrácení na písemnou žádost nebo uhrazení jejich hodnoty). Zadavatel si může nově v zadávací dokumentaci vyhradit povinnost dodavatele převzít předložené vzorky po ukončení zadávacího řízení. 34 Komise a přizvaní odborníci (§ 42) •Zadavatel může k provádění úkonů dle ZZVZ pověřit komisi; tím nejsou dotčeny jiné právní předpisy upravující způsob rozhodování zadavatele a ani tím není dotčena odpovědnost zadavatele za dodržení pravidel stanovených ZZVZ. •Dle DZ ZZVZ nestanoví zvláštní požadavky na složení a způsob ustanovování komisí (s výjimkou níže). •Úkony komise se považují za úkony zadavatele. •U VZ s PH vyšší než 300.000.000,-- Kč zadavatel zajistí, aby hodnocení nabídek provedla komise, která má min. 5 členů, z nichž většina má příslušnou odbornost k předmětu VZ. •Zadavatel může pro rozhodování použít i vyjádření přizvaných odborníků; tím není dotčena jeho odpovědnost za dodržení pravidel stanovených ZZVZ. 35 Objasnění nebo doplnění údajů, dokladů, vzorků nebo modelů (§ 46) •Zadavatel může pro účely zajištění řádného průběhu zadávacího řízení požadovat, aby účastník v přiměřené lhůtě objasnil předložené údaje, doklady, vzorky nebo modely nebo doplnil další nebo chybějící údaje, doklady, vzorky nebo modely. Zadavatel může žádost učinit opakovaně a může lhůtu prodloužit nebo prominout zmeškání. •Po uplynutí lhůty pro podání nabídek nemůže být nabídka měněna, nestanoví-li ZZVZ jinak; nabídka může být doplněna na základě žádosti o údaje, doklady, vzorky nebo modely, které nebudou hodnoceny. V takovém případě se doplnění údajů týkajících se prokázání splnění podmínek účasti za změnu nabídky nepovažují, přičemž skutečnosti rozhodné pro posouzení splnění podmínek účasti mohou nastat i po uplynutí lhůty pro podání nabídek. •Za objasnění se považuje i oprava položkového rozpočtu, pokud není dotčena celková nabídková cena nebo jiné kritérium hodnocení. • 36 Účastník zadávacího řízení (§ 47) •Dodavatel se stává účastníkem v okamžiku, kdy •vyjádří předběžný zájem, •podá žádost o účast nebo nabídku, nebo •zahájí jednání se zadavatelem v zadávacím řízení. •Vyloučenému účastníku zanikne účast v okamžiku, kdy •uplyne lhůta pro podání námitek proti vyloučení, pokud námitky nepodá, •uplyne lhůta pro podání návrhu, pokud návrh nepodá, •nabude právní moci rozhodnutí o zastavení správního řízení či zamítnutí návrhu. •Doplněn nový odstavec - Vyloučeného účastníka zadávacího řízení, kterému dosud nezanikla účast v zadávacím řízení, zadavatel nemusí zohlednit při hodnocení nabídek nebo v elektronické aukci; to neplatí, pokud je vyloučení účastníka zadávacího řízení zrušeno. •Účast v zadávacím řízení zaniká také •odstoupením v době mimo zadávací lhůtu, nebo •uplynutím lhůty k podání žádostí o účast, předběžných nabídek nebo nabídek účastníkům, kteří tyto nepodali. • 37 Rozsah požadavků zadavatele na kvalifikaci pro nadlimitní režim (§ 73) •V nadlimitním režimu může zadavatel požadovat prokázání základní způsobilosti. •V nadlimitním zadavatel: a)​musí s výjimkou JŘBU požadovat prokázání profesní způsobilosti podle § 77 odst. 1 (výpis z OR), a b)​může požadovat prokázání profesní způsobilosti podle § 77 odst. 2 (živnostenské oprávnění, členství v profesní samosprávní komoře nebo jiné profesní organizaci, odborná způsobilost). •V nadlimitním režimu může zadavatel požadovat: •ekonomickou kvalifikaci; •technickou kvalifikaci. •V nadlimitním režimu není zadavatel oprávněn požadovat prokázání jiné kvalifikace než výše uvedené. •Zadavatel je povinen v zadávací dokumentaci stanovit, které údaje, doklady, vzorky nebo modely k prokázání splnění požadovaných kritérií kvalifikace požaduje. •Pokud zadavatel požaduje prokázání ekonomické nebo technické kvalifikace, musí v zadávací dokumentaci přiměřeně vzhledem ke složitosti a rozsahu předmětu veřejné zakázky stanovit: •která kritéria ekonomické nebo technické kvalifikace požaduje a •minimální úroveň pro jejich splnění. 38 Základní způsobilost (§ 74) •Způsobilý není dodavatel, který: a)byl v zemi svého sídla v posledních 5 letech před zahájením zadávacího řízení pravomocně odsouzen pro trestný čin uvedený v příloze č. 3 nebo obdobný trestný čin podle právního řádu země sídla dodavatele; k zahlazeným odsouzením se nepřihlíží (dle § 53 odst. 1 a) + b) ZVZ bylo požadováno ve vztahu k území ČR, tak ve vztahu k zemi sídla , podnikání či bydliště) •je-li dodavatel PO, musí tuto podmínku splňovat tato PO a každý člen statutárního orgánu této PO •je-li členem statutárního orgánu PO, musí tuto podmínku splňovat •tato PO, •každý člen statutárního orgánu této PO, •osoba zastupující tuto PO ve statutárním orgánu dodavatele •je-li dodavatel pobočka závodu: •zahraniční PO, musí tuto podmínku splňovat tato PO a vedoucí pobočky závodu •české PO, musí tuto podmínku splňovat osoby uvedené v předchozích odrážkách a vedoucí pobočky závodu •zadavatel může v zadávací dokumentaci stanovit, že tuto podmínku musí splnit také jiné osoby, může se jednat pouze o osoby, které mají v rámci struktury dodavatele práva spojená se zastupováním, rozhodováním nebo kontrolou dodavatele b)má v ČR nebo v zemi svého sídla splatný daňový nedoplatek v evidenci daní c)má v ČR nebo v zemi svého sídla splatný nedoplatek na pojistném nebo na penále na veřejné zdravotní pojištění d)má v ČR nebo v zemi svého sídla splatný nedoplatek na pojistném nebo na penále na sociální zabezpečení a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti e)je v likvidaci (§ 187 NOZ), bylo proti němu vydáno rozhodnutí o úpadku (§ 137 z.č. 182/2006 Sb.), byla vůči němu nařízena nucena správa podle jiného právního předpisu nebo je v obdobné situaci podle právního řádu země svého sídla 39 Prokázání základní způsobilosti (§ 75) •dodavatel prokazuje splnění základní způsobilosti ve vztahu k ČR předložením: •výpisu z evidence RT (§ 74 odst. 1 písm. a) ZZVZ) •potvrzení příslušného FÚ a písemného čestného prohlášení ve vztahu ke spotřební dani (§ 74 odst. 1 písm. b) ZZVZ) •písemného čestného prohlášení (§ 74 odst. 1 písm. c) ZZVZ) •potvrzení příslušné OSSZ (§ 74 odst. 1 písm. d) ZZVZ) •výpisu z OR, nebo čestného prohlášení není-li v OR zapsán (§ 74 odst. 1 písm. e) ZZVZ) •nesplnil-li dodavatel podmínky základní způsobilosti, zadavatel nemusí uplatnit důvod pro vyloučení, pokud a)by vyloučení účastníka znemožnilo zadání VZ v tomto zadávacím řízení a b)​naléhavý veřejný zájem, zejména veřejné zdraví nebo ochrana životního prostředí, vyžaduje plnění VZ 40 Obnovení způsobilosti účastníka (§ 76) •Účastník zadávacího řízení může prokázat, že i přes nesplnění základní způsobilosti podle § 74 nebo naplnění důvodu nezpůsobilosti podle § 48 odst. 5 a 6 obnovil svou způsobilost k účasti v zadávacím řízení, pokud v průběhu zadávacího řízení zadavateli doloží, že přijal dostatečná nápravná opatření. To neplatí po dobu, na kterou byl účastník zadávacího řízení pravomocně odsouzen k zákazu plnění veřejných zakázek nebo účasti v koncesním řízení. (§ 76/1). •Nápravná opatření (demonstrativně (§ 76/2)) a)uhrazení dlužných částek nebo nedoplatků, b)úplná náhrada újmy způsobená spácháním trestného činu nebo pochybením, c)aktivní spolupráce s orgány provádějícími vyšetřování, dozor, dohled nebo přezkum, nebo d)přijetí technických, organizačních nebo personálních preventivních opatření proti trestné činnosti nebo pochybením. •Zadavatel posoudí, zda přijatá nápravná opatření účastníka zadávacího řízení považuje za dostatečná k obnovení způsobilosti dodavatele s ohledem na závažnost a konkrétní okolnosti trestného činu nebo jiného pochybení. (§ 76/3) •Pokud zadavatel dospěje k závěru, že způsobilost účastníka zadávacího řízení byla obnovena, ze zadávacího řízení jej nevyloučí nebo předchozí vyloučení účastníka zadávacího řízení zruší. (§ 76/4) •Platí pouze pro nadlimitní režim? Pro zadání veřejné zakázky v podlimitním režimu může zadavatel použít zjednodušené podlimitní řízení (platí, že zadavatel může použít jednotlivá pravidla pro zadávací řízení pro nadlimitní režim (§ 53/4)) nebo druhy zadávacích řízení pro nadlimitní režim. V takovém případě zadavatel postupuje podle části čtvrté obdobně. (§ 52) •DZ: zadavatel v této souvislosti není vázán rozhodnutím jiného zadavatele. 41 Profesní způsobilost (§ 77) •dodavatel prokazuje splnění ve vztahu k České republice předložením výpisu z OR nebo jiné obdobné evidence, vyžaduje-li takový zápis jiný právní předpis •vyžadují-li to jiné právní předpisy, může zadavatel požadovat, aby dodavatel předložil doklad, že je: a)oprávněn podnikat v rozsahu odpovídajícím předmětu VZ, b)členem profesní samosprávné komory nebo jiné profesní organizace, nebo c)odborně způsobilý nebo disponuje osobou, jejímž prostřednictvím odbornou způsobilost zabezpečuje •dodavatel nemusí doklady podle odst. 1 nebo 2 předložit, pokud právní předpisy v zemi jeho sídla obdobnou profesní způsobilost nevyžadují 42 Kritérium ekonomické kvalifikace a jeho prokázání (§ 78) •zadavatel může stanovit minimální požadovaný roční obrat dodavatele nebo obrat dosažený dodavatelem s ohledem na předmět veřejné zakázky, a to nejdéle za 3 bezprostředně předcházející účetní období; vznikl-li dodavatel později, tak od doby svého vzniku •3 účetní období předcházející zahájení ZŘ – existují dva názory: 1.užije se výklad na základě čl. 58 odst. 3 a přílohy XII směrnice 2014/24/EU, o jehož transpozici jde: „za nejvýše tři poslední účetní období, která jsou k dispozici“ 2.je třeba respektovat poslední tři účetní období a předložit zatímní výsledovku nepředloženou FÚ ani neověřenou auditorem a použít možnosti upravené v čl. 60 odst. 3 směrnice 2014/24/EU: „Jestliže z jakéhokoli oprávněného důvodu není hospodářský subjekt schopen předložit doklady požadované veřejným zadavatelem, může svou ekonomickou a finanční situaci doložit jakýmkoli jiným dokladem, který veřejný zadavatel považuje za vhodný.“ •požadovaná minimální výše nesmí přesahovat: •obecně dvojnásobek předpokládané hodnoty VZ •v případě uzavření rámcové dohody s obnovením soutěže dvojnásobek průměrné předpokládané hodnoty VZ, které budou na základě rámcové dohody prováděny současně; není-li známa, tak dvojnásobek předpokládané hodnoty rámcové dohody •v případě zavedení DNS dvojnásobek maximální předpokládané hodnoty jednotlivých VZ, které mají být v DNS zadány •v odůvodněných případech, zejména zvláštní rizika vyplývající z povahy předmětu plnění, lze požadovat vyšší obrat (DZ: nutno odůvodnit v zadávací dokumentaci nebo písemné zprávě) •je-li VZ rozdělena na části, stanoví se podmínka zvlášť ke každé části; bude-li dodavateli zadáváno několik částí současně, zadavatel může podmínku stanovit k takovému souboru částí •dodavatel prokazuje výkazem zisku a ztrát nebo obdobným dokladem podle právního řádu sídla země dodavatele •nelze požadovat ve VZ na služby uvedené v oddílu 71 slovníku CPV (zejména architektura a jiné obdobné služby) 43 Kritéria technické kvalifikace a jejich prokázání (§ 79) •zadavatel stanoví za účelem prokázání lidských zdrojů, technických zdrojů nebo odborných schopností a zkušeností nezbytných pro plnění VZ v odpovídající kvalitě •technickou kvalifikaci lze považovat za neprokázanou, pokud zadavatel prokáže, že dodavatel má protichůdné zájmy, které by mohly negativně ovlivnit plnění VZ (DZ: např. stavební práce X TDI, hospodářské zájmy konkurenta zadavatele působícího na trhu) 44 Kritéria technické kvalifikace a jejich prokázání (§ 79) - pokračování •Zadavatel může požadovat (taxativní vymezení): a)seznam stavebních prací a osvědčení objednatele o řádném poskytnutí a dokončení – za posledních 5 let před zahájením ZŘ; pokud je to nezbytné pro zajištění přiměřené úrovně hospodářské soutěže, lze požadovat i za dobu delší, b)seznam významných dodávek nebo významných služeb včetně uvedení ceny a doby jejich poskytnutí a identifikace objednatele – za poslední 3 roky před zahájením ZŘ; nutno uvést cenu, dobu poskytnutí, identifikaci objednatele; pokud je to nezbytné pro zajištění přiměřené úrovně hospodářské soutěže, lze požadovat i za dobu delší (DZ: nelze již požadovat osvědčení objednatele o řádném provedení a dokončení), •pokud zadavatel nestanoví jinak, stačí, že zakázka byla ve výše uvedené době dokončena; u zakázek pravidelné povahy je rozhodný rozsah zakázky realizovaný v průběhu výše uvedené doby •pokud zadavatel nestanoví jinak, může dodavatel k prokázání použít zakázky, které poskytl společně s jinými dodavateli v rozsahu, v jakém se na plnění podílel; pokud vystupoval jako poddodavatel, tak pouze v rozsahu, v jakém se na zakázce podílel •rovnocenným dokladem k prokázání výše uvedených kritérií je zejména smlouva s objednatelem a doklad o uskutečnění plnění dodavatele c)seznam techniků či technických útvarů, jež se budou podílet na plnění veřejné zakázky – zejm. zajišťujících kontrolu kvality, provádějících stavební práce; bez ohledu na vztah k dodavateli, d)osvědčení o vzdělání a odborné kvalifikaci vztahující se k požadovaným dodávkám, službám nebo stavebním pracem, a to jak ve vztahu k FO, jež mohou předmět plnění poskytovat, tak ve vztahu k jejich vedoucím pracovníkům, e)popis technického vybavení, opatření dodavatele k zajištění kvality nebo zařízení pro výzkum, f)přehled o řízení dodavatelského řetězce a systémy sledování dodavatelského řetězce, které bude moci dodavatel uplatnit při plnění VZ, 45 Kritéria technické kvalifikace a jejich prokázání (§ 79) - pokračování g)provedení kontroly technické kapacity zadavatelem nebo příslušným úředním orgánem v zemi sídla dodavatele; v případě nutnosti také provedení kontroly opatření týkajících se zabezpečení jakosti a výzkumu, a to vše za předpokladu, že požadované služby jsou složité nebo jsou požadovány pro zcela zvláštní účely, h)opatření v oblasti řízení z hlediska ochrany životního prostředí, které bude dodavatel schopen použít při plnění VZ, i)přehled průměrného ročního počtu zaměstnanců nebo vedoucích zaměstnanců nebo osob v obdobném postavení u dodavatele za poslední 3 roky, j)přehled nástrojů nebo pomůcek, provozních nebo technických zařízení, které bude mít dodavatel k dispozici při plnění VZ, k)vzorky, popisy nebo fotografie výrobků určených k dodání, l)doklad prokazující shodu výrobku s technickou normou nebo technickým dokumentem. •v případě, že prokázání požadované technické kvalifikace nespočívá v předložení dokladu, musí zadavatel poskytnout dodavateli příslušnou součinnost a možnost k prokázání 46 Vyloučení účastníka zadávacího řízení (§ 48) 1)Zadavatel může vyloučit účastníka pouze z důvodů stanovených ZZVZ, a to kdykoli v průběhu zadávacího řízení. 2)Zadavatel může vyloučit účastníka, pokud údaje, doklady, vzorky nebo modely předložené účastníkem a)​nesplňují zadávací podmínky nebo je účastník ve stanovené lhůtě nedoložil, b)​nebyly účastníkem objasněny nebo doplněny na základě žádosti podle § 46,nebo c)​neodpovídají skutečnosti a měly nebo mohly mít vliv na posouzení podmínek účasti nebo naplnění kritérií hodnocení. 3)Zadavatel vyloučí účastníka, který neprokázal složení jistoty nebo nezajistil jistotu po celou dobu trvání zadávací lhůty. 4)Zadavatel může vyloučit účastníka, pokud nabídka obsahuje mimořádně nízkou nabídkovou cenu, která nebyla účastníkem zdůvodněna. 5)Zadavatel může vyloučit účastníka pro nezpůsobilost, pokud prokáže, že a)nabízené plnění by vedlo k nedodržování povinností z předpisů práva životního prostředí, sociálních nebo pracovněprávních předpisů nebo kolektivních smluv, b)došlo ke střetu zájmů a jiné opatření k nápravě, kromě zrušení, není možné, c)došlo k narušení hospodářské soutěže předchozí účastí účastníka při přípravě zadávacího řízení, jiné opatření k nápravě není možné a účastník na výzvu neprokázal, že k narušení hospodářské soutěže nedošlo, d)se účastník dopustil v posledních 3 letech od zahájení zadávacího řízení závažných nebo dlouhodobých pochybení při plnění smluvního vztahu se zadavatelem, nebo s jiným veřejným zadavatelem, která vedla ke vzniku škody, předčasnému ukončení smluvního vztahu nebo k jiným srovnatelným sankcím, e)se účastník pokusil neoprávněně ovlivnit rozhodnutí zadavatele nebo se neoprávněně pokusil o získání neveřejných informací, které by mu mohly zajistit neoprávněné výhody, f)se účastník dopustil v posledních 3 letech před zahájením nebo po zahájení zadávacího řízení závažného profesního pochybení, které zpochybňuje jeho důvěryhodnost. 47 Vyloučení účastníka zadávacího řízení (§ 48) - pokračování 6)Zadavatel může vyloučit účastníka pro nezpůsobilost, pokud na základě věrohodných informací získá důvodné podezření, že účastník uzavřel s jinými osobami zakázanou dohodu v souvislosti s veřejnou zakázkou. 7)Zadavatel může vyloučit účastníka, který je a.s. nebo má obdobnou právní formu a nemá vydány výlučně zaknihované akcie. 8)​Vybraného dodavatele zadavatel vyloučí pokud zjistí naplnění důvodů dle § 48 odst. 2 ZVZ (důvody vztahující se k informacím poskytnutým uchazečem) nebo může prokázat naplnění důvodů dle § 48 odst. 5 písm. a) až c) (nedodržování předpisů, střet zájmů, narušení hospodářské soutěže). 9)​Vybraného dodavatele zadavatel vyloučí pokud nesplní povinnost mít vydány výlučně zaknihované akcie, tuto skutečnost zadavatel ověří v OR. Vybraného dodavatele se sídlem v zahraničí zadavatel požádá o předložení čestného prohlášení o vlastnících akcií přesahujících 10 % základního kapitálu s uvedením informačního zdroje, žádost je žádostí dle § 46 ZZVZ. 10)Ustanovení odstavce 7 a 9 se nepoužije pro účastníka zadávacího řízení, pokud se jedná o akciovou společnost, jejíž akcie v souhrnné jmenovité hodnotě 100 % základního kapitálu jsou ve vlastnictví obce podle zákona o obcích nebo kraje podle zákona o krajích. 11)Zadavatel odešle bezodkladně účastníkovi oznámení o jeho vyloučení s odůvodněním. 48 Oznámení o výběru (§ 50 + § 123) •dle DZ je rozhodnutí o výběru dodavatele specifickým úkonem zadavatele v kontraktačním procesu, jimž zadavatel rozhoduje o tom, se kterým z účastníků bude uzavřena smlouva, avšak není ještě akceptací návrhu smlouvy na realizaci předmětu VZ •zadavatel odešle bez zbytečného odkladu od rozhodnutí o výběru všem účastníkům oznámení o výběru dodavatele •součástí oznámení o výběru musí být (kromě JŘBÚ a ZŘ s jedním účastníkem): a)​zpráva o hodnocení nabídek, pokud hodnocení proběhlo, b)​výsledek posouzení splnění podmínek účasti vybraného dodavatele, který bude obsahovat: 1.​seznam dokladů, kterými vybraný dodavatel prokazoval kvalifikaci, 2.u požadované profesní způsobilosti podle § 77 odst. 2 ZZVZ, ekonomické a technické kvalifikace údaje rozhodné pro prokázání jejich splnění, pokud si to zadavatel vyhradil, 3.​seznam dokladů nebo vzorků podle § 104 odst. 1 písm. a) ZZVZ, 4.​výsledek zkoušek vzorků podle § 104 odst. 1 písm. b) ZZVZ, pokud si to zadavatel vyhradil. • • 49 Ukončení zadávacího řízení (§ 51) •Zadávací řízení je ukončeno uzavřením smlouvy, rámcové dohody, zavedením DNS nebo v případě zrušení v okamžiku, kdy •všem účastníkům uplyne lhůta pro podání námitek proti zrušení, pokud námitky nejsou podány, •v případě podání námitek proti zrušení uplyne lhůta pro podání návrhu, pokud návrh není podán, •v případě podání návrhu proti zrušení nabude právní moci rozhodnutí o zastavení správního řízení či zamítnutí návrhu, nebo •nabude právní moci rozhodnutí o zrušení zadávacího řízení (nápravné opatření uložené ÚOHS). •Nová koncepce, dle ZVZ bylo zadávací řízení ukončeno vydáním rozhodnutí o zrušení (viz § 84 ZVZ). •Smlouva nebo rámcová dohoda musí odpovídat zadávacím podmínkám a nabídce vybraného dodavatele a musí být uzavřena písemně. •Před ukončením zadávacího řízení zadavatel může zahájit zadávací řízení na VZ s obdobným předmětem plnění pouze tehdy, pokud •to vyžadují provozní potřeby a •VZ bude zadána pouze v nezbytně nutném rozsahu a na nezbytně nutnou dobu. •Dle DZ je výraz „s obdobným předmětem“ potřeba vykládat tak, že by se jednalo o VZ, která by nahrazovala plnění poptávané v původním zadávacím řízení. Zadavatel by opakovaným zadáním obdobného předmětu zmařil účel původního zadávacího řízení. • 50 Mimořádně nízká nabídková cena (§ 113) 1)​posouzení MNNC zadavatel provede (kdykoliv) před odesláním oznámení o výběru dodavatele 2)Zadavatel může v ZD stanovit a)​cenu nebo náklady, které bude považovat za MNNC, nebo b)​způsob určení MNNC. 3)V případě podle odstavce 2 není vyloučeno, aby zadavatel posoudil nabídkovou cenu nebo náklady jako MNNC i v jiných případech než jsou uvedeny v odstavci 2 písm. a) nebo b) ZZVZ. 4)Zadavatel účastníka požádá o písemné zdůvodnění způsobu stanovení MNNC; považuje se za žádost dle § 46 ZZVZ, lze ji doplňovat a vznést opakovaně. V žádosti o zdůvodnění musí zadavatel požadovat, aby účastník potvrdil, že: a)při plnění VZ zajistí dodržování povinností vyplývajících z právních předpisů vztahujících se k předmětu VZ, jakož i pracovněprávních předpisů a kolektivních smluv vztahujících se na zaměstnance, kteří se budou podílet na plnění VZ a b)​neobdržel neoprávněnou podporu. 5)​skutečnosti podle odstavce 4 musí účastník v objasnění potvrdit. MNNC může účastník dále odůvodnit zejména prostřednictvím: a)ekonomických aspektů výrobního procesu, poskytovaných služeb nebo konstrukčních metod, b)použitých technických řešení nebo výjimečně příznivých podmínek, které má účastník k dispozici pro plnění VZ, c)originality stavebních prací, dodávek nebo služeb. 6)Zadavatel posoudí objasnění MNNC (přičemž je na jeho rozhodnutí, zda účastníka vyloučí s výjimkou dle následující věty). Zadavatel účastníka vyloučí, pokud z objasnění vyplývá, že: a)nabídková cena je MNNC z důvodu porušování povinností uvedených v § 113 odst. 4 písm. a) ZZVZ, b)nabídková cena je MNNC z důvodu veřejné podpory a účastník není na výzvu schopen prokázat, že veřejná podpora byla poskytnuta v souladu s předpisy EU; je-li účastník vyloučen z tohoto důvodu, zadavatel o této skutečnosti informuje Evropskou komisi, nebo c)​neobsahuje potvrzení skutečností podle § 113 odst. 4 ZZVZ. 51 Hodnocení nabídek (§ 114) 1)Zadavatel v zadávací dokumentaci stanoví, že nabídky budou hodnoceny podle jejich ekonomické výhodnosti. 2)Ekonomická výhodnost nabídky se hodnotí na základě: •nejvýhodnějšího poměru nabídkové ceny a kvality včetně poměru nákladů životního cyklu a kvality, •nejnižší nabídkové ceny nebo •nejnižších nákladů životního cyklu. 3)Zadavatel nesmí stanovit ekonomickou výhodnost pouze na základě nejnižší nabídkové ceny: a)v řízení se soutěžním dialogem nebo o inovačním partnerství b)v případě VZ na služby uvedené 1.v oddílu 71 CPV (zejména architektura a jiné obdobné služby), nebo 2.v kategorii 1 nebo 5 podle přílohy č. 4 ZZVZ • 52 Pravidla pro hodnocení nabídek (§ 115) 1)Zadavatel musí v ZD stanovit pravidla pro hodnocení nabídek, která zahrnují: a)​kritéria hodnocení, b)​metodu vyhodnocení nabídek v jednotlivých kritériích a c)​váhu nebo jiný matematický vztah mezi kritérii. 2)​Není-li zadavatel objektivně schopen stanovit váhu nebo jiný matematický vztah mezi kritérii, uvede kritéria v sestupném pořadí podle významu, který jim přisuzuje. 3)​Nestanoví-li zadavatel jinak, je při hodnocení nabídek rozhodující: a)​cena bez DPH, je-li zadavatel plátcem DPH, b)​cena s DPH, není-li zadavatel plátcem DPH. • 53 Kritéria kvality (§ 116) 1)Pro hodnocení ekonomické výhodnosti nabídky podle kvality je zadavatel povinen stanovit kritéria, která vyjadřují kvalitativní, environmentální nebo sociální hlediska spojená s předmětem VZ. 2)Kritériem kvality mohu být zejména: a)technická úroveň, b)estetické nebo funkční vlastnosti, c)uživatelská přístupnost, d)sociální, environmentální nebo inovační aspekty, e)organizace, kvalifikace nebo zkušenost osob, které se mají přímo podílet na plnění VZ v případě, že na úroveň plnění má významný dopad kvalita těchto osob, f)úroveň servisních služeb včetně technické pomoci, nebo g)podmínky a lhůta dodání nebo dokončení plnění. 3)Kritéria kvality musí být vymezena tak, aby nabídky podle nich mohly být porovnatelné a naplnění kritérií ověřitelné. 3)Kritériem kvality nesmí být smluvní podmínky, jejichž účelem je utvrzení povinnosti dodavatele, nebo platební podmínky. 4)Zadavatel může stanovit pevnou cenu a hodnotit pouze kvalitu nabízeného plnění. 5)Má se za to, že kritéria kvality s předmětem souvisejí, pokud se vztahují k jakékoliv fázi životního cyklu předmětu VZ. 54 Uzavření smlouvy (§ 124) 1)​Po uplynutí lhůty zákazu uzavřít smlouvu podle § 246 ZZVZ jsou zadavatel a vybraný dodavatel povinni bez zbytečného odkladu uzavřít smlouvu. 2)​Vybraného dodavatele, který nesplnil povinnost podle odstavce 1, může zadavatel ze zadávacího řízení vyloučit. 3)Zadavatel vyloučí vybraného dodavatele, zjistí-li na základě dokladů podle § 122 odst. 3 písm. c) ZZVZ, že byl ve střetu zájmů podle § 44 odst. 2 a 3 ZZVZ. 4)​Smlouvu je zadavatel povinen uzavřít v souladu s nabídkou vybraného dodavatele. 55 Postup po vyloučení vybraného dodavatele (§ 125) 1)Pokud dojde k vyloučení vybraného dodavatele, může zadavatel vyzvat k uzavření smlouvy dalšího účastníka zadávacího řízení, a to v pořadí, které vyplývá z výsledku původního hodnocení nabídek nebo elektronické aukce nebo z výsledku nového hodnocení. 2)​Nové hodnocení zadavatel musí provést, pokud by vyloučení vybraného dodavatele znamenalo podstatné ovlivnění původního pořadí nabídek. Účastník zadávacího řízení vyzvaný k uzavření smlouvy se považuje za vybraného dodavatele. 3)Zadavatel může postup podle odstavce 1 do uzavření smlouvy použít opakovaně. Ustanovení § 122 odst. 3 a 5, § 123 a 124 se použijí obdobně; součástí oznámení o výběru dodavatele nemusí být zpráva o hodnocení nabídek, pokud neproběhlo nové hodnocení nabídek. 4) 56 Důvody zrušení zadávacího řízení (§ 127) 1)zadavatel musí zrušit ZŘ, pokud po uplynutí lhůty pro podání žádostí o účast, předběžných nabídek nebo nabídek v ZŘ není žádný účastník (dle DZ nezáleží na tom, zda z důvodu nepodání nabídky, nebo vyloučení všech) 2)zadavatel může zrušit ZŘ, pokud: a)​počet účastníků ZŘ, kteří mohou být vyzváni k podání nabídky v užším řízení, předběžné nabídky v JŘSÚ nebo řešení v řízení se soutěžním dialogem, je nižší než minimální počet stanovený v ZD, nebo nabídku, předběžnou nabídku nebo řešení podá menší počet účastníků ZŘ, než stanovený minimální počet, b)​zanikne účast v ZŘ vybranému dodavateli po jeho vyloučení, c)​odpadly důvody pro pokračování v ZŘ v důsledku podstatné změny okolností, která nastala po zahájení ZŘ a kterou zadavatel jednající s řádnou péčí nemohl předvídat a ani ji nezpůsobil (dle DZ musí být podstatná změna okolností způsobena z objektivních příčin), d)v průběhu ZŘ se vyskytly důvody hodné zvláštní zřetele, včetně důvodů ekonomických, pro které nelze po zadavateli požadovat, aby v ZŘ pokračoval, bez ohledu na to, zda tyto důvody zadavatel způsobil či nikoliv (dle DZ důvod hodný zvláštního zřetele může mít na rozdíl od podstatné změny okolností subjektivní charakter), 3) 57 Důvody zrušení zadávacího řízení (§ 127) - pokračování e)zadavatel neobdrží dotaci, z níž měla být veřejná zakázka zcela nebo částečně uhrazena, f)vybraný dodavatel v zadávacím řízení obsahujícím soutěž o návrh předložil nabídku pro zadavatele ekonomicky nepřijatelnou; g)se jedná o zadávací řízení, které zadavatel zahájil, i když k tomu nebyl povinen, nebo h)je v zadávacím řízení jediný účastník zadávacího řízení; tento důvod zrušení může zadavatel použít pouze do doby odeslání oznámení o výběru dodavatele. 3)Zadavatel může zrušit JŘBU, pokud účastníkům zadávacího řízení sdělí důvod zrušení zadávacího řízení. 58 Změna závazku ze smlouvy na veřejnou zakázku (§ 222) 1)Není-li stanoveno jinak, nesmí zadavatel umožnit podstatnou změnu závazku ze smlouvy na VZ po dobu jeho trvání bez provedení nového zadávacího řízení podle ZZVZ. 2)Za podstatnou změnu závazku ze smlouvy na VZ se nepovažuje uplatnění vyhrazených změn závazku sjednaných ve smlouvě na VZ na základě zadávacích podmínek podle § 100 odst. 1 ZZVZ. 3)Podstatnou změnou závazku ze smlouvy na veřejnou zakázku je taková změna smluvních podmínek, která by a)​umožnila účast jiných dodavatelů nebo by mohla ovlivnit výběr dodavatele v původním zadávacím řízení, pokud by zadávací podmínky původního zadávacího řízení odpovídaly této změně, b)​měnila ekonomickou rovnováhu závazku ze smlouvy ve prospěch vybraného dodavatele, nebo c)vedla k významnému rozšíření rozsahu plnění VZ. 4)Za podstatnou změnu závazku ze smlouvy na VZ se nepovažuje změna, která nemění celkovou povahu veřejné zakázky a jejíž hodnota je a)​nižší než finanční limit pro nadlimitní veřejnou zakázku a b)​nižší než 1.​10 % původní hodnoty závazku, nebo 2.​15 % původní hodnoty závazku ze smlouvy na veřejnou zakázku na stavební práce, která není koncesí. •Pokud bude provedeno více změn, je rozhodný součet hodnot všech těchto změn. 5)Za podstatnou změnu závazku ze smlouvy na VZ se nepovažují dodatečné stavební práce, služby nebo dodávky od dodavatele původní VZ, které nebyly zahrnuty v původním závazku ze smlouvy na VZ, pokud jsou nezbytné a změna v osobě dodavatele a)​není možná z ekonomických anebo technických důvodů spočívajících zejména v požadavcích na slučitelnost nebo interoperabilitu se stávajícím zařízením, službami nebo instalacemi pořízenými zadavatelem v původním zadávacím řízení, b)by způsobila zadavateli značné obtíže nebo výrazné zvýšení nákladů a c)hodnota dodatečných stavebních prací, služeb nebo dodávek nepřekročí 50 % původní hodnoty závazku; pokud bude provedeno více změn, je rozhodný součet hodnoty všech měn podle tohoto odstavce. 59 Změna závazku ze smlouvy na veřejnou zakázku (§ 222) - pokračování 6)Za podstatnou změnu závazku ze smlouvy na VZ se nepovažuje změna, a)jejíž potřeba vznikla v důsledku okolností, které zadavatel jednající s náležitou péčí nemohl předvídat, b)​nemění celkovou povahu veřejné zakázky a c)hodnota změny nepřekročí 50 % původní hodnoty závazku; pokud bude provedeno více změn, je rozhodný součet hodnoty všech změn podle tohoto odstavce. •7) Za podstatnou změnu závazku ze smlouvy dle odstavce 3 na veřejnou zakázku, jejímž předmětem je provedení stavebních prací, se nepovažuje záměna jedné nebo více položek soupisu stavebních prací jednou nebo více položkami, za předpokladu že a)nové položky soupisu stavebních prací představují srovnatelný druh materiálu nebo prací ve vztahu k nahrazovaným položkám, b)cena materiálu nebo prací podle nových položek soupisu stavebních prací je ve vztahu k nahrazovaným položkám stejná nebo nižší, c)materiál nebo práce podle nových položek soupisu stavebních prací jsou ve vztahu k nahrazovaným položkám kvalitativně stejné nebo vyšší a d)zadavatel vyhotoví o každé jednotlivé záměně přehled obsahující nové položky soupisu stavebních prací s vymezením položek v původním soupisu stavebních prací, které jsou takto nahrazovány, spolu s podrobným a srozumitelným odůvodněním srovnatelnosti materiálu nebo prací podle písmene a) a stejné nebo vyšší kvality podle písmene c). 8)V případě postupu podle odstavce 5 nebo 6 je zadavatel povinen do 30 dnů od změny závazku odeslat oznámení o změně závazku k uveřejnění způsobem podle § 212. 60 Změna závazku ze smlouvy na veřejnou zakázku (§ 222) - pokračování 9)Pro účely výpočtu hodnoty změny nebo cenového nárůstu se původní hodnotou závazku rozumí cena sjednaná ve smlouvě na VZ upravená v souladu s ustanoveními o změně ceny, obsahuje-li smlouva na VZ taková ustanovení. Celkový cenový nárůst související se změnami podle odstavců 5 a 6 při odečtení stavebních prací, služeb nebo dodávek, které nebyly s ohledem na tyto změny realizovány, nepřesáhne 30 % původní hodnoty závazku. 10)​Podstatnou změnou závazku ze smlouvy na veřejnou zakázku je také nahrazení dodavatele jiným dodavatelem. Nahrazení dodavatele jiným dodavatelem je však možné a)​v případě uplatnění vyhrazených změn závazku sjednaných ve smlouvě na VZ na základě zadávacích podmínek, nebo b)pokud změna v osobě dodavatele je důsledkem právního nástupnictví v souvislosti s přeměnou dodavatele, jeho smrtí nebo převodem jeho závodu, popřípadě části závodu, a nový dodavatel splňuje kritéria kvalifikace stanovená v zadávací dokumentaci původního zadávacího řízení. 61 Ukončení závazku ze smlouvy na veřejnou zakázku (§ 223) 1)Zadavatel může závazek ze smlouvy na VZ vypovědět nebo od ní odstoupit v případě, že v jejím plnění nelze pokračovat, aniž by byla porušena pravidla uvedená v § 222. 2)Zadavatel může závazek ze smlouvy na VZ vypovědět nebo od ní odstoupit, a to bez zbytečného odkladu poté, co zjistí, že smlouva neměla být uzavřena, neboť a)​vybraný dodavatel měl být vyloučen z účasti v zadávacím řízení, b)vybraný dodavatel před zadáním veřejné zakázky předložil údaje, dokumenty, vzorky nebo modely, které neodpovídaly skutečnosti a měly nebo mohly mít vliv na výběr dodavatele, nebo c)výběr dodavatele souvisí se závažným porušením povinnosti členského státu ve smyslu čl. 258 Smlouvy o fungování Evropské unie, o kterém rozhodl Soudní dvůr Evropské unie. 3)Právo zadavatele ukončit závazek ze smlouvy na VZ podle jiných právních předpisů není tímto ustanovením dotčeno. 4)​K ujednáním odchylným od odstavců 1 až 3 se nepřihlíží. 62 Dozor nad dodržováním ZZVZ •Úřad vykonává dozor nad dodržováním pravidel stanovených ZZVZ a zadávacími podmínkami pro zadání podlimitní a nadlimitní veřejné zakázky, včetně koncese s výjimkou koncesí malého rozsahu podle § 178, a pro zvláštní postupy podle části šesté => Úřad nevykonává dozor nad VZMR •nově zpoplatněn i podnět k Úřadu – 10 000,- Kč za každou veřejnou zakázku, ve vztahu k jejímuž zadávání je v podnětu uvedeno pochybení •nejsou upraveny přestupky dodavatelů •blacklist dle přechodných ustanovení pozbývá účinnosti 63 Ochrana proti nesprávnému postupu zadavatele •Dodavatel, kterému postupem zadavatele souvisejícím se zadáváním podlimitní nebo nadlimitní VZ hrozí nebo vznikla újma, je oprávněn podat k zadavateli námitky. •Námitky lze podat proti všem úkonům nebo opomenutím zadavatele, volbě druhu ZŘ nebo režimu VZ nebo proti postupu zadavatele směřujícímu k zadání VZ mimo ZŘ). •Zadavatel je povinen námitky vyřídit. •Pokud zadavatel námitky nevyřídí nebo je odmítne, je dodavatel oprávněn podat návrh k Úřadu, který je zpoplatněn kaucí ve výši 1 % nabídkové ceny, popřípadě paušální kaucí ve výši 100.000,- Kč, nelze-li nabídkovou cenu určit, nebo 200.000,- Kč v případě návrhu na zákaz plnění smlouvy. •Úřad je oprávněn na základě návrhu uložit zadavateli nápravné opatření, kterým může být: •zrušení jednotlivých úkonů zadavatele •zrušení zadávacího řízení •zákaz plnění smlouvy 64 Děkuji za pozornost Mgr. Daniel Jadrníček jadrnicek@akfiala.cz