Odstraňování staveb
- Problematiku
odstraňování staveb je možné rozdělit na dva základní okruhy, a to
povolení odstranění stavby, kdy odstraní stavby je závislé na vůli
vlastníka a nařízení odstranění stavby stavebním úřadem, kdy k odstranění
stavby dochází bez vůle vlastníka stavby.
- Má-li dojít k odstranění stavby z vůle vlastníka
(§ 128 stavebního zákona), je dále nutné rozdělit způsoby získání
oprávnění k odstranění stavby. Dle konkrétního typu stavby a dle umístění
stavby lze případy rozdělit do tří kategorií:
◦ Odstranění staveb bez povolení či
ohlášení stavebnímu úřadu.
◦ Odstranění staveb na ohlášení
stavebnímu úřadu.
◦ Odstranění staveb na povolení
stavebního úřadu.
- Odstranění
staveb bez povolení či ohlášení stavebnímu úřadu je možné pouze u
staveb vyjmenovaných v ustanovení § 103 stavebního zákona s výjimkou dvou
případů, a to s výjimkou staveb uvedených v ustanovení § 103 odst. 1 písm.
e) bodech 4 až 8 a u staveb v nichž
je obsažen azbest. Stavby je možné odstranit bez posouzení stavebního
úřadu pouze v případě, že takovýto způsob odstranění není vyloučen
zvláštním právním předpisem.
- Vlastník
stavby je povinen ohlásit stavebnímu úřadu záměr odstranit stavbu,
s výjimkou staveb uvedených v zákoně, které nevyžadují administrativní
schválení odstranění. Ohlášení odstranění stavby obsahuje základní údaje o
stavbě, předpokládaný termín započetí a ukončení prací, způsob odstranění
stavby, identifikaci sousedních pozemků nezbytných k provedení bouracích
prací, statistické ukazatele u budov obsahujících byty.
- V případě, že
stavební úřad v průběhu posuzování ohlášení odstranění stavby dojde k
závěru, že ohlášení není úplné, tj. nejsou doplněny povinné přílohy k
ohlášení tak, aby bylo možné zjistit stav věci, o kterém nejsou důvodné
pochybnosti, nebo nejsou splněny podmínky pro vydání souhlasu s ohlášeným
odstraněním stavby, tj. jedná se např. o stavbu, která k odstranění
vyžaduje povolení, rozhodne usnesením, že ohlášený záměr odstranit stavbu
projedná ve správním řízení.
- Pokud ohlášené
odstranění stavby splňuje výše uvedené požadavky, stavební úřad vydá
souhlas s odstraněním stavby. Lhůta pro vydání souhlasu je stavebním
zákonem stanovena do 30 dnů ode dne podání ohlášení. Při vydání souhlasu s
odstraněním stavby se nejedná o klasické správní řízení zakončené správním
rozhodnutím, tj. nelze se odvolat.
- Pokud nastanou
zákonem předpokládané důvody, které určují nutnost odstranění stavby proti vůli vlastníka stavby,
stavebníka či jejího uživatele, musí stavební úřad zahájit řízení o
nařízení odstranění stavby, jehož výsledkem může být nařízení odstranění
stavby završené nuceným výkonem odstranění stavby. (§ 129 stavebního
zákona).
- Nařízení
odstranění z důvodů uvedených v § 129 odst. 1 stavebního zákona:
a) vlastníku
stavby, která svým závadným stavem ohrožuje život nebo zdraví osob nebo zvířat,
bezpečnost, životní prostředí anebo majetek třetích osob, a její vlastník přes
rozhodnutí stavebního úřadu ve stanovené lhůtě neodstranil závadný stav stavby;
jde-li o stavbu, která je kulturní památkou, postupuje se podle zvláštního
právního předpisu,
b) vlastníku stavby
nebo s jeho souhlasem stavebníkovi stavby prováděné nebo provedené bez
rozhodnutí nebo opatření vyžadovaného stavebním zákonem nebo bez opatření nebo
jiného úkonu toto rozhodnutí nahrazující anebo v rozporu s ním, a stavba nebyla
dodatečně povolena,
c) vlastníku
stavby, u níž bylo stavební povolení zrušeno podle § 176 odst. 5,
d) vlastníku
stavby, která nevyžaduje územní rozhodnutí, stavební povolení ani ohlášení
stavby, ale je prováděna nebo byla provedena v rozporu s právními předpisy,
nebo vlastníkovi pozemku, na kterém byla provedena, není-li vlastník stavby
znám,
e) vlastníku nebo
stavebníkovi stavby prováděné nebo provedené podle rozhodnutí nebo opatření
vyžadovaného stavebním zákonem, které bylo pravomocně zrušeno a stavba nebyla
povolena v opakovaném stavebním řízení,
f) vlastníku stavby
dočasné, u které uplynula stanovená doba jejího trvání a nebyla povolena změna
v užívání, nebo
g) vlastníku stavby
dočasné podle § 104 odst. 1 písm. c), u které uplynula stanovená doba jejího
trvání.
Dodatečné
povolení stavby
- Možnost dodatečného povolení po splnění
podmínek uvedených v ustanovení § 129 odst. 2 a 3 stavebního zákona.
- Pokud
stavebník nebo vlastník stavby požádá o její dodatečné povolení, stavební
úřad přeruší řízení o odstranění stavby a vede řízení o podané žádosti o
dodatečné povolení stavby. Řízení o nařízení odstranění stavby se
přerušuje dle správního řádu usnesením.
- Jestliže v
řízení o dodatečném povolení stavby není stavba dodatečně povolena, pak po
nabytí právní moci rozhodnutí o nepovolení stavby stavební úřad pokračuje
v řízení o nařízení odstranění stavby a její odstranění nařídí.
- Žádost o
dodatečné povolení by měla obsahovat náležitosti obdobné jako žádost
o povolení stavby. Jde-li o stavbu vyžadující stavební povolení, žadatel
předloží podklady předepsané k žádosti o stavební povolení. Jde-li o
stavbu vyžadující ohlášení, žadatel předloží podklady předepsané k
ohlášení. Jde-li o stavbu vyžadující pouze územní rozhodnutí, žadatel
předloží podklady předepsané k žádosti o územní rozhodnutí. V řízení o
dodatečném povolení stavby stavební úřad postupuje přiměřeně podle
ustanovení upravující územní řízení a stavební řízení dle § 90 a § 110 až
115 stavebního zákona.
- Povinné je
ohledání na místě stavby.
- Účastníky
řízení o dodatečném povolení stavby jsou osoby uvedené v ustanovení § 109
stavebního zákona, a pokud je v řízení posuzováno umístění stavby nebo
změna oproti územnímu rozhodnutí, rovněž osoby uvedené v ustanovení § 85
stavebního zákona. Na uplatňování námitek účastníků řízení o dodatečném
povolení stavby se obdobně použijí ustanovení o uplatňování námitek v
územním a stavebním řízení.
- Dodatečně
povolovanou stavbu lze dodatečně povolit, pokud stavebník nebo její
vlastník prokáže, že:
a)
není umístěna v rozporu s cíli a úkoly územního plánování, politikou územního
rozvoje, s územně plánovací dokumentací a s územním opatřením o stavební
uzávěře nebo s územním opatřením o asanaci území nebo s předchozími
rozhodnutími o území;
b)
není prováděna či provedena na pozemku, kde to zvláštní právní předpis zakazuje
nebo omezuje;
c)
není v rozporu s obecnými požadavky na výstavbu nebo s veřejným zájmem
chráněným zvláštním právním předpisem.
- Soulad
dodatečně povolované stavby s veřejným zájmem a s podmínkami uvedenými
výše prokazuje stavebník. V tomto řízení je důkazní břemeno přesunuto na
žadatele.
- Bude-li stavba
dodatečně povolena, stavební úřad řízení o odstranění stavby zastaví.
Dodatečné povolení stavby pak nahrazuje v příslušném rozsahu územní
rozhodnutí.
Opakované
stavební řízení
- Pokud nastane
situace, že dojde ke zrušení již účinného souhlasu anebo pravomocného
povolení ke stavbě, lze předpokládat, že stavba v době, kdy dojde ke
zrušení příslušného povolení, bude zahájena, popř. i dokončena. U těchto
staveb vede stavební úřad tzv. opakované stavební řízení.
- Za žádost se
pro tento účel považuje žádost nebo podání, k nimž bylo dle stavebního
zákona vydáno následně zrušené rozhodnutí nebo opatření. V opakovaném
stavebním řízení postupuje stavební úřad podle § 109 až 115 stavebního
zákona, tj. jako v řízení o vydání stavebního povolení; doplnění podkladů
požaduje pouze v rozsahu nezbytném pro opakované projednání stavby. Lhůta
pro vydání rozhodnutí začíná běžet dnem následujícím po nabytí právní moci
zrušujícího rozhodnutí.
- Nebude-li v
opakovaném stavebním řízení stavba povolena, stavební úřad bez předchozího
řízení rozhodnutím nařídí odstranění stavby.