Věková hranice trestní odpovědnosti a kriminalita mládeže Vážená paní, vážený pane, obracíme se na Vás jako na odborníka zabývajícího se trestním právem, a to v souvislosti s řešením projektu specifického výzkumu „Věková hranice trestní odpovědnosti a kriminalita mládeže“, který je v období 1/2010 - 12/2010 prováděn týmem katedry trestního práva Právnické fakulty Masarykovy univerzity v Brně. Cílem tohoto výzkumu je vyhodnotit současnou právní úpravu a praxi týkající se zacházení s delikventní mládeží a vytvořit doporučení de lege ferenda ke zlepšení situace v této oblasti. Získání Vašich názorů a zkušeností považujeme za důležité a přínosné, neboť jedině tak lze reflektovat potřeby a požadavky právníků, kteří s touto stále aktuální problematiku přicházejí do přímého kontaktu. To je důvod, proč se na Vás obracíme a žádáme o zodpovězení následujících otázek. Písemnou formu dotazníku jsme zvolili proto, že umožňuje v klidu počíst položené otázky a důkladně promyslet jejich odpovědi. U každé otázky prosím zvolte odpověď, která nejvíce odpovídá Vašemu vlastnímu stanovisku. U otázek, které se Vás nebudou týkat, nebo nebude-li Vám žádná z variant odpovědí vyhovovat, nechte otázku bez odpovědi. 1. Jakou právnickou profesi v současnosti vykonáváte? a) advokát b) státní zástupce 2. Jaké je délka Vaší právní praxe od absolvování studia na právnické fakultě? 3. Seřaďte sedm uvedených faktorů ovlivňujících kriminalitu mládeže, a to podle toho, jakou mají v tomto směru, dle Vašeho názoru, relevanci. Využijte číselnou řadu 1 až 7. a) vrozené osobnostní dispozice b) rodina a rodinné prostředí c) škola a školní prostředí d) vrstevnické skupiny e) trávení volného času f) alkohol a drogy g) televize, počítačové hry a internet 1. ....... 2. ....... 3. ....... 4. ....... 5. ....... 6. ....... 7. ....... 4. Domníváte se, že by zákonodárce měl přistoupit ke kriminalizaci i dalších sociálně patologických jevů mládeže? Pokud souhlasíte, uveďte, o jaké sociálně patologické jevy se jedná: ano ................................. ne 5. Jaký je Vás názor na stanovení dolní věkové hranice trestní odpovědnosti? a) ponechat dolní věkovou hranici na 15 let b) snížit dolní věkovou hranici pod 15 let c) snížit dolní věkovou hranici pod 15 let u vybraných trestných činů d) zvýšit dolní věkovou hranici nad 15 let e) zvýšit dolní věkovou hranici nad 15 let u vybraných trestných činů Pokud jste odpověděli b) nebo d), uveďte, jakou konkrétní dolní věkovou hranici trestní odpovědnosti navrhujete: Pokud jste odpověděli c) nebo e), uveďte, jakou konkrétní dolní věkovou hranici trestní odpovědnosti navrhujete a jakých konkrétních (druhů) trestných činů by se měla týkat: 6. Bez ohledu na platnou právní úpravu určete koncept trestní odpovědnosti, který byste uplatňovali u mladistvých pachatelů: a) absolutní trestní odpovědnost b) relativní trestní odpovědnost c) absolutní i relativní trestní odpovědnost Pokud jste odpověděli c), uveďte, u jakých konkrétních (druhů) trestných činů byste zvolili absolutní trestní odpovědnosti a naopak u jakých konkrétních (druhů) trestných činů byste zvolili relativní trestní odpovědnost: absolutní trestní odpovědnost ................................................................................. relativní trestní odpovědnost .................................................................................. 7. Domníváte se, že v trestním právu má být zakotveno a prosazováno specifické zacházení s tzv. mladými dospělými pachateli? a) ano b) ne Pokud jste odpověděli a), uveďte, v čem by toto specifické zacházení mělo spočívat a jak byste tuto kategorie pachatelů věkově ohraničili: 8. Jak celkově hodnotíte přijetí a prosazování zákona č. 218/2003 Sb., o soudnictví ve věcech mládeže? a) velmi pozitivně b) spíše pozitivně c) neutrálně d) spíše negativně e) velmi negativně S jakým největším problémem se potýkáte při výkonu právní praxe? 9. Ohodnoťte rozsah a povahu opatření, která lze na základě zákona č. 218/2003 Sb., o soudnictví ve věcech mládeže, uložit mladistvému, který se dopustil trestného činu (provinění). Využijte hodnotovou škálu 1 až 5, přičemž stupeň 1 znamená nejnižší bodovou hodnotu a stupeň 5 představuje nevyšší bodovou hodnotu. výchovná opatření (dohled probačního úředníka, probační program, výchovné povinnosti, výchovné omezení, napomenutí s výstrahou) 1 2 3 4 5 Jakou zákonnou změnu byste doporučovali přijmout? trestní opatření (obecně prospěšné práce, zákaz činnosti, vyhoštění, propadnutí věci nebo jiné majetkové hodnoty. peněžité opatření, peněžité opatření s podmíněným odkladem výkonu, domácí vězení, zákaz vstupu na sportovní, kulturní a jiné společenské akce, odnětí svobody podmíněně odložené na zkušební dobu, odnětí svobody podmíněně odložené na zkušební dobu s dohledem, odnětí svobody nepodmíněně) 1 2 3 4 5 Jakou zákonnou změnu byste doporučovali přijmout? ochranná opatření (zabránění věci nebo jiné majetkové hodnoty, ochranné léčení, zabezpečovací detence, ochranná výchova) 1 2 3 4 5 Jakou zákonnou změnu byste doporučovali přijmout? 10. Ohodnoťte rozsah a povahu opatření, která lze na základě zákona č. 218/2003 Sb., o soudnictví ve věcech mládeže, uložit mladistvému, který se dopustil činu jinak trestného nebo není-li z jiných zákonných důvodů trestně odpovědný. Využijte hodnotovou škálu 1 až 5, přičemž stupeň 1 znamená nejnižší bodovou hodnotu a stupeň 5 představuje nevyšší bodovou hodnotu. zabránění věci nebo jiné majetkové hodnoty, ochranné léčení, zabezpečovací detence, ochranná výchova, výchovná povinnost, výchovné omezení, napomenutí s výstrahou, zařazení do terapeutického, psychologického nebo jiného vhodného programu ve středisku výchovné péče, dohled probačního úředníka 1 2 3 4 5 Jakou zákonnou změnu byste doporučovali přijmout? 11. Ohodnoťte rozsah a povahu opatření, která lze na základě zákona č. 218/2003 Sb., o soudnictví ve věcech mládeže, uložit dítěti mladšímu patnácti let, které se dopustilo činu jinak trestného. Využijte hodnotovou škálu 1 až 5, přičemž stupeň 1 znamená nejnižší bodovou hodnotu a stupeň 5 představuje nevyšší bodovou hodnotu. výchovná povinnost, výchovné omezení, napomenutí s výstrahou, zařazení do terapeutického, psychologického nebo jiného vhodného programu ve středisku výchovné péče, dohled probačního úředníka, ochranná výchova 1 2 3 4 5 Jakou zákonnou změnu byste doporučovali přijmout? 12. Zákaz zveřejňovat informace z řízení vedeném proti mladistvému jako pachateli trestného činu, respektive proti dítěti jako pachateli činu jinak trestného, hodnotíte: a) velmi pozitivně b) spíše pozitivně c) neutrálně d) spíše negativně e) velmi negativně Jakou zákonnou změnu byste doporučovali přijmout? 13. Úroveň a výsledky spolupráce zainteresovaných subjektů (policejního orgánu, státního zástupce, probačního úředníka, obhájce a soudce) v rámci řešení trestních věcí mladistvých hodnotíte: a) velmi pozitivně b) spíše pozitivně c) neutrálně d) spíše negativně e) velmi negativně Co byste navrhovali zlepšit?