Adobe Systems Místní poplatky Michal Radvan Zápatí prezentace 2 Pojem „daň“ Daň je povinná, zákonem předem sazbou stanovená částka, kterou se více méně pravidelně odčerpává na nenávratném principu bez ekvivalentního protiplnění část nominálního důchodu ekonomického subjektu ve prospěch veřejného peněžního fondu. => pojem „daň stricto sensu“ Zápatí prezentace 3 Pojem „poplatek“ Poplatek je peněžitou dávkou stanovenou zákonem, nenávratnou, vybíranou státem nebo jinými veřejnoprávními korporacemi za zákonem stanovené úkony jejich orgánů. Zápatí prezentace 4 Požadavek zákonné úpravy vybírání daní Článek 11 odst. 5 LZPS: Daně a poplatky je možné ukládat jen na základě zákona. Zápatí prezentace 5 Pojem „cena“ •Poplatek za soukromoprávní statek •Nemusí být ukládána ve formě zákona •Respektuje skutečnou cenu služby •Je možné stanovit ji dohodou Zápatí prezentace 6 Pojem „berně“ a) peněžité plnění, které zákon označuje jako daň, clo nebo poplatek, b) peněžité plnění, pokud zákon stanoví, že se při jeho správě postupuje podle tohoto zákona, c) peněžité plnění v rámci dělené správy. Srov. § 2 odst. 3 DŘ – pojem „daň lato sensu“ Zápatí prezentace 7 Funkce poplatku •Fiskální - je převažující; jejím účelem je zajistit příjmy státu a dalších veřejnoprávních korporací (Lafferova křivka) •Regulační - prostřednictvím daní a prostřednictvím přesouvání peněžních prostředků v odpovídajících proporcích mezi ekonomickými subjekty a veřejným fondem nastává korektura příjmů.; daň může sloužit k ovlivňování ekonomiky jako celku nebo může ovlivňovat hospodářství selektivně •Stimulační - představuje využití daňových nástrojů s cílem ovlivnit činnost ekonomických jednotek a tempo jejich rozvoje Zápatí prezentace 8 Konstrukční prvky •Subjekt •Objekt •Základ •Sazba •Korekční prvky •Rozpočtové určení •Správce daně •Podmínky placení Zápatí prezentace 9 Subjekt •Poplatník daně – osoba, jejíž příjmy, majetek nebo úkony jsou přímo podrobeny dani •Plátce daně – osoba, která je ze zákona a pod vlastní majetkovou odpovědností povinna daň vypočítat, vybrat ji od poplatníka nebo mu ji srazit a odvést ji správci daně •Další osoby – např. nástupce, ručitel •Otázky způsobilosti k právům a povinnostem a k právním úkonům • •osoba, kterou za daňový subjekt označuje zákon, jakož i osoba, kterou zákon označuje jako poplatníka nebo jako plátce daně • •Odpadá dělení na poplatníka a plátce v DŘ Lex specialis k DŘ ve věci nezletilých •vznikne-li nedoplatek na poplatku poplatníkovi, který je ke dni splatnosti nezletilý a nenabyl plné svéprávnosti nebo který je ke dni splatnosti omezen ve svéprávnosti a byl mu jmenován opatrovník spravující jeho jmění, přechází poplatková povinnost tohoto poplatníka na zákonného zástupce nebo tohoto opatrovníka •zákonný zástupce nebo opatrovník má stejné procesní postavení jako poplatník •vyměří obecní úřad poplatek zákonnému zástupci nebo opatrovníkovi poplatníka •je-li zákonných zástupců nebo opatrovníků více, jsou povinni plnit poplatkovou povinnost společně a nerozdílně Zápatí prezentace 10 Zápatí prezentace 11 Zastupování a) zákonný zástupce, b) ustanovený zástupce, mj. osobě, která nemá plnou způsobilost c) zmocněnec, mj. doložení přijetí a přesný rozsah zmocnění – účinná až po odstranění vad d) společný zmocněnec e) společný zástupce Odborný konzultant. Zápatí prezentace 12 Objekt zpoplatnění = předmět poplatku Představuje hmotněprávní skutečnost, se kterou zákon spojuje daňovou povinnost. Ve většině případů se odráží v označení poplatku. - důchody, vlastnictví nebo dispozice s majetkem, spotřeba apod. Zápatí prezentace 13 Základ poplatku •Stanoví kvantitu objektu poplatku. •Jedná se o konkretizaci objektu zpoplatnění. •Ze základu je vyměřen poplatek. •Stanoví se podle účetní závěrky, hrubé mzdy, úředního odhadu apod. •Jednotkou míry může být např. množství, hmotnost, peněžní jednotka atd. Zápatí prezentace 14 Sazba poplatku •Element určující výši poplatku ve vztahu k daňovému základu. •Pevná sazba: určuje daň pevnou částkou přímo k objektu daně •Procentní sazba: daň je vyjádřena procentem z hodnoty základu daně •Lineární procentní sazba: stejné procentní zatížení různého základu daně •Progresivní procentní sazba: čím vyšší hodnota základu daně, tím vyšší procento daňové sazby •Degresivní procentní sazba: opak progresivní procentní sazby; prakticky nesmysl Zápatí prezentace 15 Korekční prvky Ovlivňují vyměření daně prostřednictvím použitého systému osvobození, slev na dani, úlev, ale také zvýšení daně. Obvykle se uplatňují přímo ze zákona, příp. z vyhlášky, není vyloučen ani zásah správce daně. Zápatí prezentace 16 Rozpočtové určení Značí, do kterého veřejného fondu (veřejných fondů) plyne výnos z daně. Zápatí prezentace 17 Ekonomická autonomie obcí ve vztahu k ústavněprávní úpravě Čl. 8 Úst: „Zaručuje se samospráva územních samosprávných celků.“ Čl. 101 odst. 3 Úst: „Územní samosprávné celky jsou veřejnoprávními korporacemi, které mohou mít vlastní majetek a hospodaří podle vlastního rozpočtu.“ Zápatí prezentace 18 Evropská charta územní samosprávy (čl. 9) 1.Místní společenství mají v rámci hospodářské politiky státu právo na přiměřené vlastní finanční zdroje, se kterými mohou v rámci svých pravomocí volně nakládat. 2.Finanční zdroje místních společenství jsou úměrné odpovědnosti stanovené ústavou a zákonem. 3.Alespoň část finančních zdrojů místních společenství pochází z místních daní a poplatků, jejichž sazbu mohou místní společenství v mezích zákona stanovit. 4.Finanční systémy, na nichž se zakládají zdroje, které jsou místním společenstvím k dispozici, musí být natolik různorodé a pružné, aby umožňovaly, že tyto zdroje budou pokud možno stále odpovídat skutečnému vývoji nákladů na plnění úkolů, které místní společenství mají. 5.Ochrana finančně slabších místních společenství volá po zavedení postupů finančního vyrovnávání nebo rovnocenných opatření, jež mají korigovat důsledky nerovného rozdělování potenciálních finančních zdrojů a finančního zatížení, které je třeba z nich hradit. Takové postupy nebo taková opatření nesmějí omezovat volné uvážení, které místní společenství mohou v rámci své vlastní odpovědnosti uplatňovat. 6.S místními společenstvími se vhodným způsobem konzultuje, jak se jim přerozdělované zdroje mají přidělovat. 7.Dotace místním společenstvím se pokud možno předem neváží na financování konkrétních projektů. Poskytování dotací nelikviduje základní svobodu místních společenství uplatňovat v rámci své působnosti volné uvážení. 8.Za účelem získávání úvěru na kapitálové investice mají místní společenství v mezích zákona přístup na národní kapitálový trh. Zápatí prezentace 19 Ekonomická autonomie v praxi Česká republika při ratifikaci Evropské charty územní samosprávy učinila oznámení, že se necítí být vázána mj. ustanoveními čl. 9 odst. 3, 5 a 6. Oba dosavadní vládní návrhy „zákona o obecních daních“, které vycházely z toho, že úloha místních daní by neměla být zanedbatelná a měla by vytvořit dostatečný potenciál místních daní za veřejné služby a rozšířit možnost obcí účinně regulovat místní rozvoj, byly PS PČR vráceny, resp. zamítnuty. Zápatí prezentace 20 Vlastní příjmy obcí Daň z nemovitostí: cca. 5 % Místní a správní poplatky: cca. 4 % Zápatí prezentace 21 Další příjmy obcí DPH: 35 % DPFO ze závislé činnosti sražená zvl. sazbou: 2 % DPFO ze závislé činnosti: 17 % DPFO ze samostatné činnosti: 8 % DPPO bez daně placené obcemi: 15 % DPPO za obce: 12 % Zápatí prezentace 22 Správce poplatku Orgán veřejné správy vykonávající správu daně, tj. orgán oprávněný činit opatření potřebná ke správnému a úplnému zjištění, stanovení a splnění daňových povinností, zejména právo vyhledávat daňové subjekty, daně vyměřit, vybrat, vyúčtovat, vymáhat nebo kontrolovat jejich splnění ve stanovené výši a době. Pravomoci správce daně: a) vede daňová řízení a jiná řízení podle tohoto daňového zákona, b) provádí vyhledávací činnost, c) kontroluje plnění povinností osob zúčastněných na správě daní, d) vyzývá ke splnění povinností, e) zabezpečuje placení daní Pravomoc vykonává prostřednictvím úředních osob – zaměstnanců. Zápatí prezentace 23 Správce poplatku - pokračování Správní orgány Soudní orgány Obecní úřady, krajské úřady Zápatí prezentace 24 Podmínky placení Termíny placení Zásady placení, např. zálohy, platebně-technické podmínky Zápatí prezentace 25 Klasifikace poplatků Správní poplatky - celostátní vybírané orgány veřejné správy Zvláštní dávky poplatkového charakteru stojící mimo katalog správních poplatků (např. poplatky spojené s užíváním dálnic, poplatky na ochranu životního prostředí - ekologické poplatky, poplatky za rozhlasové a televizní přijímače - koncesionářské poplatky apod.) Soudní poplatky - celostátní vybírané soudy Místní poplatky Zápatí prezentace 26 Klasifikace místních poplatků •poplatek ze psů, •poplatek z pobytu •poplatek za užívání veřejného prostranství, •poplatek ze vstupného, •poplatek za povolení k vjezdu s motorovým vozidlem do vybraných míst a částí měst, •poplatek za provoz systému shromažďování, sběru, přepravy, třídění, využívání a odstraňování komunálních odpadů, •poplatek za zhodnocení stavebního pozemku možností jeho připojení na stavbu vodovodu nebo kanalizace • •poplatek za provozovaný výherní hrací přístroj nebo jiné technické herní zařízení povolené Ministerstvem financí – od 1.1.2012 ZRUŠEN, •poplatek za lázeňský nebo rekreační pobyt – od 1.1.2020 ZRUŠEN, •poplatek z ubytovací kapacity – od 1.1.2020 ZRUŠEN • • Zápatí prezentace 27 Místní poplatky •Teritoriální omezenost poplatku •Zákonný rozsah poplatku •Specifikace obecně závaznou vyhláškou •Judikatura Ústavního soudu •Opakování zákonného textu ve vyhlášce •Novelizace vyhlášek •Spojování více poplatků do jedné vyhlášky •Spojování více zmocnění do jedné vyhlášky •Kontrola MV vs. právo na samosprávu Adobe Systems 28 Zavedení poplatku - OZV ̶Obligatorně ̶sazba poplatku ̶lhůta pro podání ohlášení, nevyloučí-li povinnost ohlášení podat ̶splatnost poplatku ̶Fakultativně ̶další osvobození od poplatku ̶úleva na poplatku ̶vyloučení povinnosti podat ohlášení ̶paušální částka poplatku a způsob její volby ̶další způsob placení a jemu odpovídající den platby poplatku, než je způsob placení a den platby podle daňového řádu ̶delší lhůtu pro oznámení změn v podaném ohlášení Zápatí prezentace 29 Poplatek ze psů •Fiskální a regulační funkce (centrum, bytové domy apod.) •Zákon na ochranu zvířat proti týrání – pravidla pro volný pohyb psů •Ohlašovací povinnost – od 3 M nebo od narození psa? – evidence chovatelů psů •Čipování či jiné označování může sloužit i jako ekonomický nástroj Zápatí prezentace 30 Poplatek ze psů •Pes = věc (co je to pes?) •vlastník vs. držitel vs. chovatel •poplatníkem držitel psa - fyzická nebo právnická osoba, která je přihlášená nebo má sídlo na území České republiky; obecně však faktické ovládání psa spojené s vůlí mít věc pro sebe •spoludržitelství Zápatí prezentace 31 Poplatek ze psů •za psy starší tří měsíců (= očkování proti vzteklině) •osovobození: osoba nevidomá, osoba, která je považována za závislou na pomoci jiné fyzické osoby podle zákona upravujícího sociální služby, osoba, která je držitelem průkazu ZTP nebo ZTP/P, osoba provádějící výcvik psů určených k doprovodu těchto osob, osoba provozující útulek pro zvířata (už ne obecní útulek) nebo osoba, které stanoví povinnost držení a používání psa zvláštní právní předpis. •služební a záchranářští psi, psi z útulku – vhodná osvobození do vyhlášky Zápatí prezentace 32 Poplatek ze psů – sazby •základní sazba poplatku až 1 500 Kč za kalendářní rok a jednoho psa, •nižší sazba max. 200 Kč - držitelem je osoba starší 65 let (bez vazby na důchod), •u druhého a každého dalšího psa může obec horní hranici sazby zvýšit až o 50 % (horní hranice podle zákona). •V případě trvání poplatkové povinnosti po dobu kratší než jeden rok se platí poplatek v poměrné výši, která odpovídá počtu i započatých kalendářních měsíců. Platí též pro změnu místa přihlášení nebo sídla, kdy držitel psa platí poplatek nově příslušné obci od počátku kalendářního měsíce následujícího po měsíci, ve kterém změna nastala. •přeplatek Zápatí prezentace 33 Poplatek z pobytu •Nahradil oba předchozí turistické poplatky a vychází z poplatku za lázeňský nebo rekreační pobyt •Poplatníkem je osoba, která v obci není přihlášená. •Plátcem poplatku je poskytovatel úplatného pobytu. Je povinen vybrat poplatek od poplatníka. •Označení provozovny •Předmětem poplatku z pobytu je úplatný pobyt trvající nejvýše 60 po sobě jdoucích kalendářních dnů u jednotlivého poskytovatele pobytu. Předmětem poplatku není pobyt, při kterém je na základě zákona omezována osobní svoboda. •Krátkodobý pobyt •I jiné místo, ale stejný poskytovatel •Zkrácení plánovaného dlouhodobého pobytu •Není rozhodující objekt či místo ubytování •Není rozhodující charakter obce (např. lázně) •Není rozhodující důvod pobytu Zápatí prezentace 34 Poplatek z pobytu •osvobozena osoba •nevidomá, osoba, která je považována za závislou na pomoci jiné fyzické osoby podle zákona upravujícího sociální služby, osoba, která je držitelem průkazu ZTP/P, a její průvodce, •mladší 18 let, •hospitalizovaná na území obce ve zdravotnickém zařízení poskytovatele lůžkové péče s výjimkou osoby, které je poskytována lázeňská léčebně rehabilitační péče, •pečující o děti na zotavovací akci nebo jiné podobné akci pro děti podle zákona upravujícího ochranu veřejného zdraví konaných na území obce, •vykonávající na území obce sezónní práci pro právnickou nebo podnikající fyzickou osobu, •pobývající na území obce ve školském zařízení pro výkon ústavní nebo ochranné výchovy anebo školském zařízení pro preventivně výchovnou péči anebo v zařízení pro děti vyžadující okamžitou pomoc, v zařízení poskytujícím ubytování podle zákona upravujícího sociální služby, v zařízení sloužícím k pomoci lidem v ohrožení nebo nouzi provozovaném veřejně prospěšným poplatníkem daně z příjmů právnických osob, za účelem výkonu záchranných nebo likvidačních •osvobozen je příslušník bezpečnostního sboru, voják v činné službě, státní zaměstnanec nebo zaměstnanec České republiky pobývající na území obce v zařízení ve vlastnictví České republiky nebo této obce v souvislosti s plněním služebních nebo pracovních úkolů Adobe Systems Define footer – presentation title / department 35 Poplatek z pobytu •Sazba poplatku činí až 21/50 Kč za osobu a za každý i započatý den pobytu, s výjimkou dne počátku pobytu. Nejsou možné paušály. •Poplatek na část roku, pro část obce? – veřejná podpora a zásada rovnosti •Evidenční kniha v listinné nebo elektronické podobě za každé zařízení nebo místo, kde poskytuje úplatný pobyt; obsahuje identifikační údaje osob, kterým ubytovatel poskytl poskytuje úplatný pobyt (vč. data narození), dobu pobytu a výši vybraného poplatku, nebo důvod osvobození od poplatku. •Plátce poplatku je povinen uchovávat evidenční knihu po dobu 6 let ode dne provedení posledního zápisu. •Evidenční povinnost ve zjednodušeném rozsahu •pořadatel kulturní nebo sportovní akce •nejméně 1 000 účastníků •oznámit záměr nejméně 60 dnů přede dnem zahájení poskytování pobytu správci poplatku •správce rozhodne do 15 dnů •není povinnost evidovat doklady totožnosti • ̶ Zápatí prezentace 36 Poplatek za užívání veřejného prostranství •Poplatek se vybírá za zvláštní užívání veřejného prostranství, kterým se rozumí umístění dočasných staveb pro umístění stavebních nebo reklamních zařízení, zařízení cirkusů, lunaparků a jiných obdobných atrakcí, umístění skládek, vyhrazení trvalého parkovacího místa a užívání tohoto prostranství pro kulturní a sportovní akce nebo potřeby tvorby filmových a televizních děl. Dále může podléhat místnímu poplatku provádění výkopových prací, umístění dočasných staveb a zařízení sloužících pro poskytování prodeje a služeb a užívání tohoto prostranství pro reklamní akce. Výčet je taxativní a vyhláškou ho nelze rozšiřovat. •Veřejné prostranství – veškeré prostory přístupné bez omezení bez ohledu na vlastnictví, ne však lesy, zemědělská půda, dálnice a silnice. •Vedle místního poplatku je možné pochopitelně vybírat i nájemné. Zápatí prezentace 37 Poplatek za užívání veřejného prostranství •Poplatníkem je fyzická nebo právnická osoba, která užívá veřejné prostranství způsobem, jakým bylo uvedeno výše. •Od poplatku jsou osvobozeny jen akce, jejichž celý výtěžek je odveden na charitativní a veřejně prospěšné účely. Neplatí se také za parkovací místo pro držitele průkazu ZTP nebo ZTP/P". •Sazba poplatku činí za každý i započatý m2 maximálně 10 Kč na každý i započatý den. Zastupitelstvo má možnost navýšení poplatku za užívání veřejného prostranství v případě některých způsobů užívání (např. umístění prodejních nebo reklamních zařízení, lunaparků atd.) 10x. Poplatek je možné stanovit i paušální částkou. Zápatí prezentace 38 Poplatek ze vstupného •Předmětem poplatku je vstupné na kulturní, sportovní, prodejní a reklamní akce. Tento výčet je taxativní. Z akcí, jejichž celý výtěžek je odveden na charitativní a veřejně prospěšné účely, se poplatek neplatí. •Definice vstupného. •Základem pro stanovení poplatku ze vstupného je vstupné snížené o daň z přidané hodnoty. •Vstupné na kulturní památky – judikatura ÚS. •Sazba poplatku ze vstupného činí až 20 % z úhrnné částky vybraného vstupného. Obec může po dohodě s poplatníkem poplatek stanovit paušální částkou. •Zvláštní záznamní povinnost kvůli evidenci vstupenek. Zápatí prezentace 39 Poplatek za povolení k vjezdu s motorovým vozidlem do vybraných míst a částí měst •Poplatníky poplatku jsou fyzické nebo právnické osoby, kterým bylo vydáno povolení k vjezdu s motorovým vozidlem do vybraných míst, do kterých je jinak vjezd zakázán příslušnou dopravní značkou. Poplatek neplatí fyzické osoby mající trvalý pobyt nebo vlastnící nemovitosti ve vybraném místě, osoby jim blízké, manželé těchto osob a jejich děti a dále osoby, které ve vybraném místě užívají nemovitost k podnikání nebo veřejně prospěšné činnosti nebo osoby, které jsou držiteli průkazu ZTP a ZTP/P a jejich průvodci. •Sazba poplatku činí až 200 Kč za den. Obec má možnost po dohodě s poplatníkem stanovit poplatek paušální částkou. Zápatí prezentace 40 Poplatek za provoz systému shromažďování, sběru, přepravy, třídění, využívání a odstraňování komunálních odpadů Předpokladem je vydání obecně závazné vyhlášky stanovující systém nakládání s komunálním odpadem. 3 možnosti zpoplatnění odpadu: •smlouva, •poplatek za komunální odpad dle zákona o odpadech, •místní poplatek dle zákona o místních poplatcích Poplatek za provoz systému shromažďování, sběru, přepravy, třídění, využívání a odstraňování komunálních odpadů Poplatník •fyzická osoba přihlášená v obci, •fyzická osoba, která má ve vlastnictví stavbu určenou k individuální rekreaci, byt nebo rodinný dům, ve kterých není přihlášena žádná fyzická osoba, ve výši odpovídající poplatku za jednu fyzickou osobu •společně a nerozdílně – společný zmocněnec/zástupce Zápatí prezentace 41 Poplatek za provoz systému shromažďování, sběru, přepravy, třídění, využívání a odstraňování komunálních odpadů Za fyzické osoby tvořící domácnost může poplatek platit jedna osoba. Za fyzické osoby žijící v rodinném nebo bytovém domě může poplatek platit vlastník nebo správce. Osoby, které platí poplatek za více fyzických osob, jsou povinny obecnímu úřadu oznámit jméno, popřípadě jména, příjmení a data narození osob, za které poplatek platí. Zápatí prezentace 42 Poplatek za provoz systému shromažďování, sběru, přepravy, třídění, využívání a odstraňování komunálních odpadů Osvobození: •Osoba umístěná do dětského domova pro děti do 3 let věku, školského zařízení pro výkon ústavní nebo ochranné výchovy nebo školského zařízení pro preventivně výchovnou péči na základě rozhodnutí soudu nebo smlouvy, •Osoba umístěná do zařízení pro děti vyžadující okamžitou pomoc na základě rozhodnutí soudu, na žádost obecního úřadu obce s rozšířenou působností, zákonného zástupce dítěte nebo nezletilého, •Osoba umístěná v domově pro osoby se zdravotním postižením, domově pro seniory, domově se zvláštním režimem nebo chráněném bydlení Zápatí prezentace 43 Zápatí prezentace 44 Poplatek za provoz systému shromažďování, sběru, přepravy, třídění, využívání a odstraňování komunálních odpadů Sazba poplatku je rozdělena na dvě části. První tvoří částka až 250 Kč za osobu a kalendářní rok, druhou částka stanovená na základě skutečných nákladů obce předchozího roku na sběr a svoz netříděného komunálního odpadu, až 750 Kč za osobu a kalendářní rok, celkem tady maximálně 1000 Kč na osobu ročně. Obec má povinnost v obecně závazné vyhlášce stanovit rozúčtování nákladů na sběr a svoz netříděného komunálního odpadu na osobu. Pokud během kalendářního roku dojde ke změně místa přihlášení, resp. ke změně vlastnictví stavby, uhradí se poplatek v poměrné výši, která odpovídá počtu kalendářních měsíců přihlášení nebo vlastnictví stavby v příslušném kalendářním roce. Rozhodný je vždy stav na konci každého měsíce. Adobe Systems 45 Návrh změnového zákona o odpadech Poplatky za komunální odpad (místní poplatky) ̶poplatek za systém nakládání s komunálním odpadem ̶poplatek za odkládání komunálního odpadu z nemovité věci - PAYT ̶ Adobe Systems 46 Poplatek za systém nakládání s komunálním odpadem Poplatník ̶fyzická osoba, která je přihlášená v obci ̶vlastník nemovité věci zahrnující byt, rodinný dům nebo stavbu pro rodinnou rekreaci, ve které není přihlášená žádná fyzická osoba Předmět poplatku ̶možnost využívat systém nakládání s komunálním odpadem vznikajícím na území obce při jiné činnosti fyzických osob než při podnikání z důvodu Adobe Systems 47 Osvobození od poplatku ̶poplatník poplatku za odkládání komunálního odpadu z nemovité věci v jiné obci a má v této jiné obci bydliště, ̶umístěna do dětského domova pro děti do 3 let věku, školského zařízení pro výkon ústavní nebo ochranné výchovy nebo školského zařízení pro preventivně výchovnou péči na základě rozhodnutí soudu nebo smlouvy, ̶umístěna do zařízení pro děti vyžadující okamžitou pomoc na základě rozhodnutí soudu, na žádost obecního úřadu obce s rozšířenou působností, zákonného zástupce dítěte nebo nezletilého ̶umístěna v domově pro osoby se zdravotním postižením, domově pro seniory, domově se zvláštním režimem nebo chráněném bydlení, nebo ̶na základě zákona omezena na osobní svobodě s výjimkou osoby vykonávající trest domácího vězení Adobe Systems 48 Výše poplatku ̶nejvýše 1200 Kč (budou dílčí výše poplatku, aby nedocházelo k nejasnostem, zda max. 1200 celkem, či za přihlášení i za každou volnou nemovitost) ̶měsíční snížení zachováno ̶ ̶ Adobe Systems 49 Poplatek za odkládání komunálního odpadu z nemovité věci Poplatník ̶fyzická osoba, která má v nemovité věci bydliště, ̶vlastník nemovité věci v případě, že v ní nemá bydliště žádná fyzická osoba Plátce poplatku ̶společenství vlastníků jednotek, pokud pro dům vzniklo, nebo ̶vlastník nemovité věci v ostatních případech. Předmět poplatku ̶odkládání směsného komunálního odpadu z jednotlivé nemovité věci zahrnující byt, rodinný dům nebo stavbu pro rodinnou rekreaci, která se nachází na území obce. Adobe Systems 50 Základ poplatku ̶součet dílčích základů za jednotlivá dílčí období (bude nahrazeno jen způsoby stanovení základu daně) Dílčím základem je 1.hmotnostní dílčí základ, kterým je hmotnost odpadu odloženého z nemovité věci za dílčí období v kilogramech připadajícího na poplatníka, 2.objemový dílčí základ, kterým je objem odpadu odloženého z nemovité věci za dílčí období v litrech připadajícího na poplatníka, nebo 3.kapacitní dílčí základ, kterým je kapacita sběrných prostředků pro nemovitou věc na odpad za dílčí období v litrech připadající na poplatníka. Obec zvolí pro poplatkové období jeden z dílčích základů ̶ Adobe Systems 51 Hmotností nebo objemem odpadu odloženého z nemovité věci za dílčí období nebo objednanou kapacitou sběrných prostředků pro nemovitou věc na dílčí období připadající na poplatníka je •podíl hmotnosti nebo objemu odpadu odloženého z této nemovité věci za dílčí období nebo objednané kapacity sběrných prostředků pro tuto nemovitou věc na dílčí období a počtu fyzických osob, které v této nemovité věci mají bydliště na konci dílčího období, nebo •hmotnost nebo objem odpadu odloženého z této nemovité věci za dílčí období nebo kapacita sběrných prostředků pro tuto nemovitou věc na dílčí období v případě, že v nemovité věci nemá bydliště žádná fyzická osoba. Obec může určit minimální dílčí základ poplatku, který činí nejvýše • 10 kg v případě hmotnostního dílčího základu, • 60 l v případě objemového nebo kapacitního dílčího základu. Sazba poplatku max. ̶6 Kč za kg v případě hmotnostního dílčího základu, ̶1 Kč za l v případě objemového dílčího základu, ̶1 Kč za l v případě kapacitního dílčího základu. Adobe Systems 52 Výpočet poplatku ̶součet dílčích poplatků za jednotlivá dílčí období (měsíce) ̶dílčí poplatek za dílčí období se vypočte jako součin dílčího základu zaokrouhleného na celé kilogramy nebo litry nahoru a sazby pro tento dílčí základ Adobe Systems 53 Účelovost poplatku Výnos poplatků za komunální odpad může být použit pouze na financování systému nakládání s komunálním odpadem vznikajícím na území obce při jiné činnosti fyzických osob než při podnikání. Adobe Systems 54 Stanovení poplatku ̶hmotnostní nebo objemový dílčí základ: platebním výměrem nebo hromadným předpisným seznamem. ̶splatný ve lhůtě 30 dnů od doručení platebního výměru nebo hromadného předpisného seznamu ̶ Zápatí prezentace 55 Poplatek za zhodnocení stavebního pozemku možností jeho připojení na stavbu vodovodu nebo kanalizace Poplatníkem je vlastník stavebního pozemku zhodnoceného možností připojení na obcí vybudovanou stavbu vodovodu nebo kanalizace, vybudovanou po 31. 12. 2001, tj. zkolaudovanou stavbu, kde obec byla stavebníkem. Zápatí prezentace 56 Poplatek za zhodnocení stavebního pozemku možností jeho připojení na stavbu vodovodu nebo kanalizace Sazba poplatku nesmí přesáhnout rozdíl ceny stavebního pozemku bez možnosti připojení na obcí vybudovanou stavbu vodovodu nebo kanalizace a ceny stavebního pozemku s touto možností. Cena stavebního pozemku v obci se stanoví podle zákona o oceňování majetku (zákon č. 157/1991 Sb., v aktuálním znění) v kalendářním roce, ve kterém nabylo právní moci kolaudační rozhodnutí nebo nabyl právních účinků kolaudační souhlas pro stavbu vodovodu nebo kanalizace obcí vybudované. Výše sazby na 1m2 zhodnoceného stavebního pozemku stanoví obec v obecně závazné vyhlášce. Zápatí prezentace 57 Poplatek za zhodnocení stavebního pozemku možností jeho připojení na stavbu vodovodu nebo kanalizace 2 návrhy infrastrukturní daně se vztahovaly i na další infrastrukturu budovanou obcí. Zápatí prezentace 58 Správa poplatků Subsidiární použití DŘ Stanovení poplatků: samostatná působnost Řízení o poplatcích: přenesená působnost (obecní úřad) 59 Zásady daňového řízení •Zákonnosti •Legitimity •Přiměřenosti a ochrany práv •Rovnosti •Spolupráce •Přiznání práv a informovanosti (poučovací) •Vstřícnosti (klientského přístupu) •Rychlosti •Efektivnosti, hospodárnosti •Stability v rozhodování (legitimního očekávání) •Právní jistoty •Materiální pravdy •Neveřejnosti •Splnění cíle (vyhledávací) •Ochrany osobních údajů •Priority jednání daňového subjektu (§ 28/6) 60 Ohlašovací povinnost u místních poplatků •Poplatník nebo plátce poplatku je povinen podat správci poplatku ohlášení, nevyloučí-li obec tuto povinnost v obecně závazné vyhlášce. •Změny: 15 dní nebo delší v OZV •Náležitosti: •jméno, popřípadě jména, a příjmení nebo název nebo obchodní firmu, •obecný identifikátor, byl-li přidělen, •místo pobytu nebo sídlo, popřípadě další adresu pro doručování, •právnická osoba uvede též osoby, které jsou jejím jménem oprávněny jednat v poplatkových věcech, •čísla všech svých účtů u poskytovatelů platebních služeb, včetně poskytovatelů těchto služeb v zahraničí, užívaných v souvislosti s podnikatelskou činností, v případě, že předmět poplatku souvisí s podnikatelskou činností poplatníka nebo plátce, •údaje rozhodné pro stanovení výše poplatku. •Povinnost se nevztahuje na údaj, který může správce poplatku automatizovaným způsobem zjistit z rejstříků nebo evidencí, do nichž má zřízen automatizovaný přístup. Okruh těchto údajů zveřejní správce poplatku na své úřední desce. •V případě, že poplatník nesplní povinnost ohlásit údaj rozhodný pro osvobození nebo úlevu od poplatku ve lhůtě stanovené obecně závaznou vyhláškou nebo ve lhůtě 15 dnů, nárok na osvobození nebo úlevu od tohoto poplatku zaniká; za nesplnění této povinnosti nelze uložit pokutu za nesplnění povinnosti nepeněžité povahy. Registry Obecní úřad a krajský úřad využívají pro účely řízení o místních poplatcích •referenční údaje ze základního registru obyvatel, •údaje z informačního systému evidence obyvatel, •údaje z informačního systému cizinců. Zápatí prezentace 61 Zápatí prezentace 62 Podání Podání je úkonem osoby zúčastněné na správě daní směřujícím vůči správci daně. Podání se posuzuje podle skutečného obsahu a bez ohledu na to, jak je označeno. Z podání musí být zřejmé, kdo je činí, čeho se týká a co se navrhuje. Zápatí prezentace 63 Způsob učinění podání Podání lze učinit písemně, ústně do protokolu nebo datovou zprávou, která je opatřena uznávaným elektronickým podpisem, nebo která je odeslána prostřednictvím datové schránky. Písemná podání a podání ústně do protokolu musí být podepsána osobou, která podání činí. Účinky podání má rovněž úkon učiněný vůči správci daně za použití datové zprávy bez uznávaného elektronického podpisu nebo za použití jiných přenosových technik, které je správce daně způsobilý přijmout, pokud je toto podání do 5 dnů ode dne, kdy došlo správci daně, potvrzeno nebo opakováno způsobem uvedeným v odstavci 1; tuto lhůtu nelze prodloužit ani navrátit v předešlý stav. Zápatí prezentace 64 Podání na předepsaných tiskopisech Přihlášku k registraci, řádné daňové tvrzení nebo dodatečné daňové tvrzení lze podat jen na tiskopise vydaném Ministerstvem financí nebo na tiskovém výstupu z počítačové tiskárny, který má údaje, obsah i uspořádání údajů shodné s tímto tiskopisem - judikatura ÚS, dopad do místních poplatků Lze tak učinit i datovou zprávou ve formátu a struktuře zveřejněné správcem Zápatí prezentace 65 Místo učinění podání Podání se činí u příslušného správce daně. Podání, které je učiněno prostřednictvím datové zprávy s využitím dálkového přístupu, se přijímá na technickém zařízení správce daně nebo prostřednictvím datové schránky správce daně. Správce daně na požádání potvrdí podání učiněné písemně nebo datovou zprávou. Jde-li o datovou zprávu zasílanou na technické zařízení správce daně, je přijetí podání potvrzeno tímto zařízením s uvedením časového údaje o přijetí této datové zprávy. Podání, kterým je zahájeno řízení, může ten, kdo jej učinil, změnit nebo vzít zpět do doby, než je správcem daně vydáno rozhodnutí ve věci. Zpětvzetí podání je však nepřípustné u podání, k němuž je osoba zúčastněná na správě daní povinna buď přímo ze zákona, nebo na výzvu správce daně. Zápatí prezentace 66 Vady podání Má-li podání vady, pro které není způsobilé k projednání, nebo vady, pro které nemůže mít předpokládané účinky pro správu daní, vyzve správce daně toho, kdo podání učinil, aby označené vady odstranil podle jeho pokynu a ve lhůtě, kterou stanoví. Výzva obsahuje poučení o následcích spojených s neodstraněním označených vad. Zápatí prezentace 67 Postoupení Není-li správce daně, vůči němuž bylo učiněno podání nebo připsána platba, příslušný vést v dané věci řízení, podání nebo platbu neprodleně postoupí příslušnému správci daně a uvědomí o tom podatele. Zápatí prezentace 68 Doručování Při ústním jednání Elektronicky Poštou Úřední osobou Jiným orgánem Zástupci/subjektu/oběma Na adresu pobytu/sídla/místa podnikání Uložení po dobu 10 dnů, pak vhození do schránky Neúčinnost doručení; Shledá-li správce daně žádost důvodnou, vysloví neúčinnost doručení, jinak žádost zamítne; písemnost se pak považuje za doručenou dnem oznámení rozhodnutí o vyslovení neúčinnosti doručení. Zápatí prezentace 69 Doručování Veřejnou vyhláškou – na úřední desce Hromadným předpisným seznamem – zveřejnění formou veřejné vyhlášky Zápatí prezentace 70 Lhůty v daňovém řízení Zákonné Správcovské (min. 8 dní, i lhůta kratší než 1 den) Počítání lhůt Zachování lhůt (poslední den lhůty podáno, vč. u jiného věcně příslušného správce) Zápatí prezentace 71 Prodloužení lhůty •Na žádost (výjimky) •U správcovských lhůt napoprvé vždy vyhoví, alespoň o dobu, která v den podání žádosti zbývá do uplynutí původní lhůty •Vázanost žádostí – není možné povolit déle •Mlčení znamená souhlas •„Pozdní“ oznámení nesouhlasu – náhradní delší lhůta (§ 36/3 DŘ) •Prodloužení lhůty pro podání DP (daň. tvrzení; o 3 měsíce, na 10 měsíců) •Bez opr. prostředků Zápatí prezentace 72 Navrácení lhůty v předešlý stav •Na žádost •Závažný důvod •Do 15 dnů od pominutí důvodu •Max. 1 rok od uplynutí původní lhůty •Ne pro stanovení daně, placení daně a podání daň. tvrzení •Správce daně stanoví nový konec lhůty Zápatí prezentace 73 Evidence placení daní Osobní daňové účty •vede správce daně •vznik, stanovení, splnění, popřípadě jiný zánik daňových povinností •přeplatky, nedoplatky a případné převody •pro jednotlivé daňové subjekty odděleně za každý druh daně, event. i část daně Debetní a kreditní strana osobních daňových účtů Potvrzení o stavu osobního daňového účtu na žádost daňového subjektu Zápatí prezentace 74 Lhůty pro placení daně Ve vyhlášce Zápatí prezentace 75 Vybírání daní - způsob placení daně a) bezhotovostním převodem z účtu vedeného u poskytovatele platebních služeb na příslušný účet správce daně, b) v hotovosti 1. prostřednictvím poskytovatele platebních služeb nebo poštovním poukazem na příslušný účet správce daně, 2. úřední osobě pověřené přijímat tyto platby, přičemž součet plateb na všechny druhy daně za jeden daňový subjekt nesmí v průběhu jednoho kalendářního dne u jednoho správce daně přesáhnout částku 500 000 Kč, 3. šekem, jehož proplacení je zajištěno poskytovatelem platebních služeb, 4. daňovému exekutorovi, jde-li o platbu při daňové exekuci, a 5. oprávněné úřední osobě, jde-li o platbu pořádkové pokuty, c) kolkovými známkami, stanoví-li tak zákon, d) přeplatkem na jiné dani, JINAK podle vyhlášky (SIPO). Zápatí prezentace 76 Měna v české měně je-li platba poukázána v cizí měně, zaeviduje ji správce daně na osobní daňový účet daňového subjektu ve výši, v jaké mu byla připsána na účet v české měně Zápatí prezentace 77 Označení platby •Daňový subjekt je povinen uvést, na kterou daň je platba určena •Číslo účtu, předčíslí, kód banky •Platbu vykonanou bez dostatečného označení daně přijme správce daně na účtu nejasných plateb a vyzve daňový subjekt, aby mu ve stanovené lhůtě oznámil, na kterou daň byla platba určena. Obdrží-li správce daně odpověď ve stanovené lhůtě, zaeviduje platbu na daň určenou daňovým subjektem v odpovědi s účinností ke dni, kdy byla vykonána. Neodpoví-li daňový subjekt ve stanovené lhůtě, určí správce daně, na kterou daň se platba zaeviduje; v tomto případě platí za den platby den, kdy ji správce daně zaevidoval. •Správce daně přijme každou platbu daně, i když není provedena daňovým subjektem, a zachází s ní stejným způsobem, jako by ji vykonal daňový subjekt. Zápatí prezentace 78 Vrácení platby Vrácení platby tomu, kdo ji za daňový subjekt uhradil, není přípustné. Výjimka za určitých podmínek •zřejmý omyl Zápatí prezentace 79 Den platby Za den platby se považuje a) u platby, která byla prováděna poskytovatelem platebních služeb nebo provozovatelem poštovních služeb, den, kdy byla připsána na účet správce daně, nebo b) u platby prováděné v hotovosti u správce daně den, kdy úřední osoba platbu převzala. Zápatí prezentace 80 Pořadí úhrady daně Úhrada daně se na osobním daňovém účtu použije na úhradu nedoplatků postupně podle těchto skupin: a) nedoplatky na dani, b) nedoplatky na příslušenství daně, c) vymáhané nedoplatky na dani, d) vymáhané nedoplatky na příslušenství daně. Nejdříve na nedoplatky s dřívějším datem splatnosti. Zápatí prezentace 81 Nedoplatek •Nedoplatek je částka daně, která není uhrazena, a uplynul již den splatnosti této daně; nedoplatek je rovněž neuhrazené příslušenství daně, u kterého již uplynul den splatnosti, popřípadě též neuhrazená částka zajištěné daně. •Správce daně může daňový subjekt vhodným způsobem vyrozumět o výši jeho nedoplatků a upozornit jej na následky spojené s jejich neuhrazením. •Po marném uplynutí lhůty pro placení daně nedoplatek zaniká. Zápatí prezentace 82 Přeplatek •Přeplatek je částka, o kterou úhrn plateb a vratek na kreditní straně osobního daňového účtu převyšuje úhrn předpisů a odpisů na debetní straně osobního daňového účtu. •Správce daně převede přeplatek na úhradu případného nedoplatku téhož daňového subjektu na jiném osobním daňovém účtu, popřípadě na úhradu nedoplatku u jiného správce daně. Není-li takového nedoplatku, stává se přeplatek vratitelným přeplatkem a zůstává jako platba na dosud neuhrazenou daň na osobním daňovém účtu, na kterém je evidován. •O převedení přeplatku nad 1 000 Kč se daňový subjekt vyrozumí. •Za den úhrady nedoplatku převodem přeplatku se považuje den, který následuje po dni vzniku přeplatku, pokud tento nastal po dni vzniku nedoplatku; jinak den vzniku nedoplatku. Zápatí prezentace 83 Vrácení přeplatku Daňový subjekt je oprávněn požádat správce daně, u něhož má vratitelný přeplatek, o použití tohoto přeplatku na •úhradu nedoplatku, který má u jiného správce daně, nebo na •úhradu nedoplatku jiného daňového subjektu u téhož nebo jiného správce daně. Je-li této žádosti vyhověno, považuje se za den úhrady nedoplatku den, kdy došla žádost správci daně. Zápatí prezentace 84 •Správce daně vrátí daňovému subjektu na základě žádosti (min. 100 Kč) nebo ze zákona •Do 30 dnů ode dne obdržení žádosti; je-li daňový subjekt u správce daně registrován, bude se vracet na bankovní účet •Je-li poukazován správcem daně vratitelný přeplatek na žádost po 30tidenní lhůtě, náleží daňovému subjektu úrok (repo sazba ČNB + 14 procentních bodů, platné pro první den příslušného kalendářního pololetí) •Za den poukázání vratitelného přeplatku se považuje den, kdy došlo k jeho odepsání z účtu správce daně. •Nepožádá-li daňový subjekt o vrácení vratitelného přeplatku do 6 let od konce roku, ve kterém přeplatek vznikl, přeplatek zaniká a stává se příjmem rozpočtu, ze kterého je hrazena činnost správce daně, který o něm evidoval. Zápatí prezentace 85 Instituty pro zabránění nadbytečné kriminalizaci •Posečkání •Splátky •Odpis pro nedobytnost Zápatí prezentace 86 Posečkání a splátky Na žádost daňového subjektu nebo z moci úřední může správce daně povolit posečkání úhrady daně, popřípadě rozložení její úhrady na splátky, a) pokud by neprodlená úhrada znamenala pro daňový subjekt vážnou újmu, b) pokud by byla ohrožena výživa daňového subjektu nebo osob na jeho výživu odkázaných, c) pokud by neprodlená úhrada vedla k zániku podnikání daňového subjektu, přičemž výnos z ukončení podnikání by byl pravděpodobně nižší než jím vytvořená daň v příštím zdaňovacím období, d) není-li možné vybrat daň od daňového subjektu najednou, nebo e) při důvodném očekávání částečného nebo úplného zániku povinnosti uhradit daň. V rozhodnutí, kterým bylo vyhověno žádosti o posečkání (splátky), se stanoví doba posečkání (splátkování) a posečkání může být vázáno i na další podmínky. Zápatí prezentace 87 Úroky při posečkání Po dobu povoleného posečkání nevzniká daňovému subjektu povinnost uhradit úrok z prodlení. Za dobu posečkání vzniká daňovému subjektu povinnost uhradit úrok z posečkané částky, který odpovídá ročně výši repo sazby ČNB + 7 procentních bodů, platné pro první den příslušného kalendářního pololetí. O předpisu úroku z posečkané částky za dobu posečkání vydá správce daně platební výměr bezodkladně po skončení posečkání. Úrok z posečkané částky je splatný do 30 dnů ode dne doručení platebního výměru. Správce daně může upustit od předepsání úroku z posečkání. Zápatí prezentace 88 Odpis nedoplatku pro nedobytnost Správce daně odepíše a) nedobytný nedoplatek, b) nedoplatek, jehož vymáhání je spojeno se zvláštními a nepoměrnými obtížemi Nedobytným se rozumí nedoplatek, který byl bezvýsledně vymáhán na daňovém subjektu i na jiných osobách, na nichž mohl být vymáhán, nebo jehož vymáhání by zřejmě nevedlo k výsledku, anebo u něhož je pravděpodobné, že by náklady vymáhání přesáhly jeho výtěžek. Zápatí prezentace 89 Opravný prostředek - námitka Proti úkonu správce daně při placení daní, nejde-li o rozhodnutí, u kterého zákon připouští podání odvolání, může osoba zúčastněná na správě daní uplatnit námitku ve lhůtě 30 dnů ode dne, kdy se o úkonu dozvěděla, a to ke správci daně, který úkon provedl. Rozhodnutí, kterým je námitce v plném rozsahu vyhověno, se neodůvodňuje. Zápatí prezentace 90 Prodlení s placením poplatku Povinnost platit řádně a včas (autoaplikace) •Nebudou-li poplatky zaplaceny poplatníkem včas nebo ve správné výši, vyměří mu správce poplatku poplatek platebním výměrem nebo hromadným předpisným seznamem. •Nebudou-li poplatky odvedeny plátcem poplatku včas nebo ve správné výši, vyměří mu správce poplatku poplatek platebním výměrem k přímé úhradě. Platební výměr, kterému by měla předcházet výzva Sankce 3násobek nedoplatku (speciální ustanovení k DŘ, vliv ÚS – Chrastava ohledně úpravy sankcí ve vyhlášce) Penále, úroky a pokuty, upravené daňovým řádem, s výjimkou pořádkových pokut a pokut za nesplnění povinnosti nepeněžité povahy, se neuplatňují. Zápatí prezentace 91 Zápatí prezentace 92 Prekluze poplatkové povinnosti Daň nelze stanovit po uplynutí lhůty pro stanovení daně, která činí 3 roky. Lhůta pro stanovení daně počne běžet dnem, v němž uplynula lhůta pro podání řádného daňového tvrzení, nebo v němž se stala daň splatnou, aniž by zde byla současně povinnost podat řádné daňové tvrzení. Varianty prodloužení lhůty a kdy lhůta neběží … max. 10 let. Zápatí prezentace 93 Lhůta pro placení daně Nedoplatek nelze vybrat a vymáhat po uplynutí lhůty pro placení daně, která činí 6 let. Lhůta pro placení daně začne běžet dnem splatnosti daně. Zápatí prezentace 94 Lhůta pro placení daně - prodloužení Lhůta pro placení daně běží znovu ode dne, v němž byl před uplynutím lhůty pro placení daně správcem daně učiněn úkon a) zahájení exekučního řízení podle tohoto nebo jiného zákona, b) zřízení zástavního práva, nebo c) oznámení rozhodnutí o posečkání. Zápatí prezentace 95 Lhůta pro placení daně neběží po dobu a) vymáhání daně soudem nebo soudním exekutorem, b) přihlášení daňové pohledávky do insolvenčního řízení nebo do veřejné dražby, c) daňové exekuce srážkami ze mzdy, nebo d) dožádání mezinárodní pomoci při vymáhání nedoplatku. Lhůta pro placení daně končí nejpozději uplynutím 20 let od jejího počátku. Je-li nedoplatek zajištěn zástavním právem, které se zapisuje do příslušného veřejného registru, zaniká právo vybrat a vymáhat nedoplatek uplynutím 30 let po tomto zápisu. Zápatí prezentace 96 Zajištění •Zajišťovací příkaz •Zástavní právo •Ručení ze zákona •Ručení třetí osoby •Bankovní záruka •Zálohy Zápatí prezentace 97 Zajišťovací příkaz V případě, že existuje odůvodněná obava, že daň, u které dosud neuplynul den splatnosti, nebo daň, která nebyla dosud stanovena, bude v době její vymahatelnosti nedobytná, nebo že v této době bude vybrání daně spojeno se značnými obtížemi. Lhůta 3 pracovní dny/okamžikem oznámení Pokud není vydáno rozhodnutí o odvolání proti zajišťovacímu příkazu do 30 dnů ode dne, kdy bylo podáno, zajišťovací příkaz se stává neúčinným Zápatí prezentace 98 Zástavní právo Správce daně může zřídit rozhodnutím zástavní právo k majetku daňového subjektu k zajištění jím neuhrazené daně. Zástavní právo vzniká doručením rozhodnutí o zřízení zástavního práva daňovému subjektu. Zástavní právo k nemovitosti evidované v katastru nemovitostí, jakož i k dalšímu majetku, o kterém jsou vedeny veřejné registry, vzniká doručením rozhodnutí o zřízení zástavního práva příslušnému katastrálnímu úřadu, popřípadě tomu, kdo vede veřejný registr. Zápatí prezentace 99 Ručení Nedoplatek je povinen uhradit také ručitel, pokud mu zákon povinnost ručení ukládá a pokud mu správce daně ve výzvě sdělí stanovenou daň, za kterou ručí, a současně jej vyzve k úhradě nedoplatku ve stanovené lhůtě Proti výzvě ručiteli se může ručitel odvolat; včas podané odvolání má odkladný účinek Ručitel, kterému byla doručena výzva, má při placení daní procesní postavení jako daňový subjekt. •DDar a DPN Zápatí prezentace 100 Zajištění daně ručením nebo bankovní zárukou Správce daně může rozhodnout o přijetí ručení třetí osoby odlišné od daňového subjektu k zajištění jím neuhrazené daně, a to na základě písemného prohlášení ručitele s úředně ověřeným podpisem. Správce daně může rozhodnout o přijetí bankovní záruky k zajištění dosud neuhrazené daně, a to na základě předloženého písemného prohlášení banky v záruční listině o tom, že na výzvu správce daně uhradí zajištěnou částku. Zápatí prezentace 101 Zálohy Daň lze zajistit prostřednictvím placení záloh, jestliže daň není ještě známa a neuplynul-li den její splatnosti. Povinnost platit daň prostřednictvím záloh stanoví zákon nebo správce daně. Opravné prostředky - vazba na rozhodnutí DŘ § 103: •Rozhodnutí, které je účinné a proti kterému se nelze odvolat, je v právní moci. •Rozhodnutí, které je účinné, je vykonatelné, jestliže se proti němu nelze odvolat, nebo jestliže odvolání nemá odkladný účinek, a uplynula-li lhůta k plnění, pokud byla stanovena. Zápatí prezentace 103 Odkladný účinek opr. prostředků obecně nemají odkladný účinek DŘ - § 109/5 (X § 110/3) Zápatí prezentace 104 Další instituty s charakterem opr. prostředků: nNámitka n§ 159 nStížnost na postup plátce daně n§ 237 nStížnost n§ 261 nProminutí daně n§§ 259 – 260 nOprava zřejmých omylů a nesprávností n§ 104 Zápatí prezentace 105 Odvolání (a rozklad) •30 dnů ode dne doručení •K prvoinstančnímu správci •Nikoliv proti odůvodnění a výzvě •Je-li v poučení připuštěno odvolání i tehdy, kdy je zákon nepřipouští, a je-li podáno odvolání, řízení o odvolání se zastaví •Více subjektů – výzva ke stanovisku Zápatí prezentace 106 Odvolání Náležitosti: •Správce •Odvolatel •Č.j., č. platebního výměru •Důvody •Důkazy •Návrh Tzv. blanketní odvolání Zápatí prezentace 107 Postup prvoinstančního správce •Autoremedura/částečná autoremedura •Zamítnutí odvolání – nepřípustné nebo po lhůtě – odvolání??? (podle ZSDP výslovně ano) •Postoupení (předkládací zpráva podle ZSDP) Zápatí prezentace 108 Postup druhoinstančního správce •Nejblíže vyšší nadřízený •I v neprospěch odvolatele •Vyjdou-li při přezkoumávání najevo nesprávnosti nebo nezákonnosti odvolatelem neuplatněné, které však mohou mít vliv na výrok rozhodnutí o odvolání, odvolací orgán je prověří •Dokazování: seznámí před vydáním rozhodnutí o odvolání odvolatele se zjištěnými skutečnostmi a důkazy a umožní mu, aby se k nim vyjádřil, popřípadě navrhl provedení dalších důkazních prostředků. Obdobně i v případě, kdy dospěje k odlišnému právnímu názoru, než správce daně prvního stupně, a tato změna by ovlivnila rozhodnutí v neprospěch odvolatele •Pomůcky: způsob stanovení daně + přiměřenost pomůcek •Odvolací orgán rozhodnutí změní, zruší a zastaví řízení, nebo odvolání zamítne a napadené rozhodnutí potvrdí Zápatí prezentace 109 Obnova řízení •nové skutečnosti nebo důkazy, které nemohly být bez zavinění příjemce rozhodnutí nebo správce daně uplatněny v řízení již dříve a mohly mít podstatný vliv na výrok rozhodnutí, •rozhodnutí bylo učiněno na základě padělaného nebo pozměněného dokladu anebo dokladu obsahujícího nepravdivé údaje, křivé výpovědi svědka nebo nepravdivého znaleckého posudku, •rozhodnutí bylo dosaženo trestným činem, nebo •rozhodnutí záviselo na posouzení předběžné otázky a příslušný orgán veřejné moci o ní dodatečně rozhodl jinak způsobem, který má vliv na toto rozhodnutí a jemu předcházející řízení DoDaP má přednost Zápatí prezentace 110 1. Fáze obnovy – řízení o povolení/nařízení obnovy •Obnovu nalézacího řízení lze povolit nebo nařídit, pokud neuplynula lhůta pro stanovení daně. Obnovu řízení při placení daní lze povolit nebo nařídit, pokud neuplynula lhůta pro placení daně. V ostatních případech lze obnovu řízení povolit nebo nařídit do 3 let ode dne právní moci rozhodnutí ukončujícího toto řízení. •Subjektivní lhůta 6 měsíců •Správce daně rozhodující v posledním stupni Zápatí prezentace 111 2. Fáze – obnovené řízení •Obnovené řízení ve věci provede správce daně, který ve věci rozhodoval v prvním stupni; pokud nastal trestný čin, provede obnovené řízení ve věci správce daně, v jímž vedeném řízení trestný čin nastal. •Povolení nebo nařízení obnovy řízení má vůči původnímu rozhodnutí odkladný účinek. Po dobu trvání odkladného účinku nevznikají úroky. •Novým rozhodnutím ve věci se původní rozhodnutí ruší. •Možnost odvolání. Zápatí prezentace 112 Přezkumné řízení •Správce daně z moci úřední nařídí přezkoumání rozhodnutí, jestliže po předběžném posouzení věci dojde k závěru, že rozhodnutí bylo vydáno v rozporu s právním předpisem. •Podnět k nařízení přezkoumání rozhodnutí podá u správce daně, který rozhodl v řízení v posledním stupni, kterýkoli správce daně, jakmile zjistí, že pro nařízení přezkoumání rozhodnutí jsou dány zákonné podmínky; podnět může podat též kterákoli osoba zúčastněná na správě daní. – opravný nebo dozorčí prostředek??? Zápatí prezentace 113 1. fáze – nařízení přezkumu •Přezkoumání rozhodnutí nařídí správce daně nejblíže nadřízený správci daně, který ve věci rozhodl v posledním stupni. •Přezkoumání rozhodnutí o stanovení daně lze nařídit, pokud neuplynula lhůta pro stanovení daně. Přezkoumání rozhodnutí vydaného v řízení při placení daní lze nařídit, pokud neuplynula lhůta pro placení daně. Přezkoumání jiného rozhodnutí lze nařídit do 3 let ode dne právní moci tohoto rozhodnutí. Zápatí prezentace 114 2. fáze –přezkumné řízení •Přezkumné řízení provede správce daně, který ve věci rozhodl v posledním stupni. •Řízení je zahájeno vydáním rozhodnutí o nařízení přezkoumání rozhodnutí. •Nařízení přezkoumání rozhodnutí má vůči přezkoumávanému rozhodnutí a navazujícím rozhodnutím odkladný účinek, s výjimkou zajištění. Po dobu trvání odkladného účinku nevznikají úroky. •Správce daně vydá rozhodnutí, kterým se původní rozhodnutí zruší nebo změní nebo přezkumné řízení zastaví. Zápatí prezentace 115 Opravy zřejmých nesprávností •§ 104 DŘ •V psaní, počtech a jiné zřejmé nesprávnosti opravným rozhodnutím •Pokud neuplynula lhůta pro stanovení daně / pro placení daně •Podle ZSDP mimořádný opravný prostředek Zápatí prezentace 116 Námitka •§ 159 DŘ •proti úkonu správce daně při placení daní, nejde-li o rozhodnutí, u kterého zákon připouští podání odvolání •30 dnů ode dne, kdy se o úkonu osoby dozvěděla •u správce daně, který úkon provedl •správce daně napadený úkon zruší, změní nebo zjedná nápravu jiným způsobem nebo námitku rozhodnutím zamítne •Podle ZSDP je tento opravný prostředek označován jako reklamace a je řazen mezi řádné opravné prostředky Zápatí prezentace 117 Stížnost na postup plátce daně •§ 237 DŘ •Stejné jako podle ZSDP (řádný opravný prostředek): •60 dnů od sražení daně •30 dnů na vysvětlení •30 dnů na stížnost •ovšem dál zůstávají rozpory: •Co když plátce nedává výplatní lístek •Co když plátce nereaguje na žádost o vysvětlení •Co když plátce nereaguje na rozhodnutí, kterým má zjednat nápravu? Zápatí prezentace 118 Stížnost •§ 261 DŘ •proti nevhodnému chování úředních osob nebo proti postupu správce daně, neposkytuje-li daňový zákon jiný prostředek ochrany. •Stížnost musí být vyřízena do 60 dnů ode dne jejího doručení; stížnost proti nevhodnému chování úřední osoby při daňové kontrole nebo postupu správce daně při daňové kontrole musí být vyřízena nejpozději do ukončení daňové kontroly. •správce daně učiní bezodkladně nezbytná opatření k nápravě, o výsledku šetření a opatřeních přijatých k nápravě se učiní úřední záznam a správce daně o tomto výsledku bezodkladně vyrozumí stěžovatele •má-li stěžovatel za to, že jeho stížnost nebyla řádně vyřízena, může požádat nejblíže nadřízeného správce daně, aby prošetřil způsob vyřízení stížnosti Zápatí prezentace 119 Prominutí daně •§ 259 DŘ •Pokud zákon stanoví orgánu veřejné moci pravomoc zcela nebo částečně prominout daň nebo příslušenství daně, lze tak učinit na základě žádosti daňového subjektu nebo z moci úřední. •K prominutí daně i příslušenství daně může dojít od vzniku daňové povinnosti až do doby uplynutí lhůty pro placení daně, a to i poté, kdy došlo k její úhradě. •Byla-li žádost o prominutí daně nebo příslušenství daně zamítnuta, lze novou žádost podat nejdříve po 60 dnech ode dne oznámení zamítavého rozhodnutí. •Ministr financí může z moci úřední, pokud jde o daně, které spravují jím řízené správní orgány, zcela nebo částečně prominout daň nebo příslušenství daně z důvodu nesrovnalostí vyplývajících z uplatňování daňových zákonů, nebo při mimořádných, zejména živelných událostech. •Podle ZSDP mimořádný opravný prostředek Zápatí prezentace 120 Prominutí poplatku •Podle § 259 DŘ pokud zákon stanoví orgánu veřejné moci pravomoc zcela nebo částečně prominout daň nebo příslušenství daně, lze tak učinit na základě žádosti daňového subjektu nebo z moci úřední. •Od 1.1.2011 do 28.10.2015 bylo možné! Prominutí aktuálně •na žádost poplatníka z důvodu odstranění tvrdosti právního předpisu zcela nebo částečně prominout poplatek za odpad nebo jeho příslušenství, lze-li to s přihlédnutím k okolnostem daného případu ospravedlnit •z moci úřední jakýkoliv poplatek nebo jeho příslušenství zcela nebo částečně prominout při mimořádných, zejména živelních událostech •všem poplatníkům, jichž se důvod prominutí týká, a to ode dne právní moci tohoto rozhodnutí •rozhodnutí oznamuje obecní úřad vyvěšením na své úřední desce a zároveň ho zveřejní způsobem umožňujícím dálkový přístup Zápatí prezentace 121 Zápatí prezentace 122 Děkuji za pozornost.