Kontrolní mechanismy Evropské unie BVV11K Evropské finanční právo Andrea Vuongová 19. 5. 2020 Právní základ •články 287, 317, 318, 319, 322 a 325 Smlouvy o fungování Evropské unie •nařízení Evropského Parlamentu a Rady (EU, Euratom) 2018/1046 ze dne 18. července 2018, kterým se stanoví finanční pravidla pro souhrnný rozpočet Unie •interinstitucionální dohoda ze dne 2. prosince 2013 mezi Evropským parlamentem, Radou a Komisí o rozpočtové kázni, spolupráci v rozpočtových záležitostech a o řádném finančním řízení • | 2 Obecně Kontrola legality, správnosti a řádného finančního řízení rozpočtových operací a systémů finanční kontroly i řádného finančního řízení evropského rozpočtu (hospodárnost, efektivnost a účinnost). •Kontrola na úrovní členských státu - kontrola příjmů a výdajů u vlastních zdrojů členských státu •Vnitřní kontrola na úrovní Evropské unie – kontrola schvalující osoby a účetní, interní audit | 3 Obecně •Vnější kontrola na úrovni Evropské unie okontrola Evropského účetního dvoru oprohlášení o věrohodnosti účetnictví a o legalitě a správnosti podkladových operací ovýroční zprávu o plnění souhrnného rozpočtu •Politická kontrola ze strany Evropského parlamentu oVýbor pro rozpočtovou kontrolu oudělení absolutoriaKomisi za plnění rozpočtu | 4 KONTROLA EVROPSKÉHO ÚČETNÍHO DVORU | 5 Vymezení pravomocí •čl. 285 až 287 Smlouvy o fungování Evropské unie •Evropský účetní dvůr je prezentován jako „ochránce financí EU“. •Je nezávislým externím auditorem Evropské unie. •Kontroluje, zda Evropská unie vede řádné účetnictví, správně uplatňuje svá finanční pravidla a zda politiky a programy EU plní zamýšlené cíle a zajišťují optimální zhodnocení prostředků. •Kontroluje finanční hospodaření Evropské unie – jak příjmů, tak výdajů, prověřuje jejich zákonnost a finanční řízení. •Přezkoumává účetnictví. • | 6 Vymezení pravomocí •Kontroluje orgány Evropské unie, subjekty zapojené do implementační struktury fondů Evropské unie (řídicí orgány, zprostředkující subjekty, Platební a certifikační orgán, platební agenturu, Auditní orgán), příjemce veřejné finanční podpory (dotace) z fondů Evropské unie a státy, které čerpají pomoc z Evropské unie •Je nezávislý na orgánech a institucích, jejichž kontrolu provádí, a tudíž se nezávisle rozhoduje, co bude kontrolovat, jakým způsobem kontrolu provede a jak a kdy předloží výsledky kontroly. | 7 Vymezení pravomocí •Nemá exekutivní pravomoci. Pokud zjistí, že některý z výše uvedených subjektů nezákonně zacházel s financemi EU, může informovat kompetentní instituce, např. dát podnět Evropskému úřadu pro boj proti podvodům. | 8 Plánování kontrolní činnosti •EÚD plánuje svou práci na ročním a víceletém základě. •Víceleté plánování se zaměřuje na vymezení a aktualizaci strategie. •Při ročním plánování se určují konkrétní úkoly, které se budou realizovat daný rok. •Plány se vypracovávají na základě rizika, veřejného zájmu a pravděpodobného dopadu | 9 Plánování kontrolní činnosti •Viz pracovní program: https://www.eca.europa.eu/cs/Pages/WorkProgramme.aspx •Viz strategie: https://www.eca.europa.eu/cs/Pages/Strategy.aspx | 10 Audity k prohlášení věrohodnosti •Kontrola spolehlivosti roční účetní závěrky Evropské unie a legalitu a správnost uskutečněných operací. •Související zjištění a závěry se zveřejňují ve výročních zprávách •Součástí auditu je testování náhodně vybraného vzorku operací a hodnocení systémů dohledu a kontroly s cílem určit, zda jsou příjmy a platby správně vyčísleny a zda jsou v souladu s právním rámcem. •Výsledkem je zvláštní posouzení jednotlivých oblastí rozpočtu EU. | 11 •Kontrola kvality příjmových a výdajových operací EU a uplatňování zásady řádného finančního řízení. •Prověrky programů, operací, řídicích systémů a postupů subjektů a orgánů, které řídí finanční prostředky EU •Cílem je posoudit soulad s principy 3E, tj., zda se postupuje hospodárně, efektivně a účelně. Audity výkonnosti | 12 Výstupy kontrolní činnosti •Zjištění a doporučení předkládá Evropskému parlamentu, Radě EU, vládám a parlamentům členských států a také široké veřejnosti. •EÚD vypracuje po skončení každého rozpočtového roku výroční zprávu, která se předkládá ostatním orgánům Unie a zveřejňuje se v Úředním věstníku Evropské unie spolu s odpověďmi orgánů na připomínky Účetního dvora. •EÚD předkládá Evropskému parlamentu a Radě EU prohlášení o věrohodnosti účetnictví a o legalitě a správnosti uskutečněných operací | 13 Výstupy kontrolní činnosti •EÚD vypracovává auditní zprávy a vydává stanoviska týkající se všech oblastí činnosti Evropské unie. •EÚD vydává zvláštní zprávy o vybraných auditních tématech, zveřejňované v průběhu roku, především jako výsledek auditů výkonnosti. •Viz publikace: https://www.eca.europa.eu/cs/Pages/AuditReportsOpinions.aspx | 14 KONTROLA EVROPSKÉHO ÚŘADU PRO BOJ PROTI PODVODŮM | 15 Vymezení pravomocí •čl. 2 rozhodnutí 1999/352/ES, ESUO, Euratom ze dne 28. dubna 1999 o zřízení Evropského úřadu pro boj proti podvodům •Provádí nezávislá vyšetřování podvodů (včetně dotačních) a korupčních jednání souvisejících s finančními prostředky Evropské unie. . •Vede správní vyšetřování v členských státech, které se týká finančních zájmů EU (vnější vyšetřování) a vyšetřování personálu a orgánů Evropské unie (vnitřní vyšetřování) . | 16 Vymezení pravomocí Předmětem vyšetřování jsou záležitosti týkající se podvodů, korupce a jiných trestných činů, které poškozují finanční zájmy Evropské unie, v souvislosti s: •veškerými výdaji Evropské unie – hlavními výdajovými kategoriemi jsou strukturální fondy, fondy zemědělské politiky a rozvoje venkova, přímé výdaje a vnější pomoc, •některými oblastmi příjmů Evropské unie, zejména cel, •podezřeními na závažné pochybení ze strany zaměstnanců a členů orgánů Evropské unie. . | 17 Výsledky činnosti V případě prokázání podvodu může na základě závěrů vyšetřování vydává doporučení, jaké kroky by měla Evropská unie nebo příslušný vnitrostátní orgán podniknout. •Finanční opatření - doporučení aby subjekt, který protiprávně vynaložil finanční prostředky, tyto vrátil zpět. •Soudní opatření - doporučením na trestní stíhání. •Disciplinární opatření - postoupení případu týkajícího se úředníka EU disciplinární komisi. • | 18 Příklady odhalení ze šetření úřadu •zakládání falešných společností a provádění fingovaných obchodních transakcí za účelem zisku peněžních prostředků EU, •podvody při propagaci zemědělských produktů, u kterých často dochází k praní špinavých peněz skrze třetí země •krácení cel, páchaných mezinárodními zločineckými organizacemi • | 19 Publikace •Viz roční zprávy: https://ec.europa.eu/anti-fraud/media-corner/publications/brochure_en • | 20 KONTROLA EVROPSKÉ KOMISE | 21 Vymezení pravomocí •Čl. 317 Smlouvy o fungování Evropské unie •Evropská komise je odpovědná za kontrolu výdajů z rozpočtu EU, včetně dotací poskytovaných z fondů Evropské unie. •Může kontrolovat, zda země EU nenarušují hospodářskou soutěž například nepovolenými státními dotacemi. •V rámci kontroly dotací kontroluje subjekty zapojené do implementační struktury (řídicí orgán, zprostředkující subjekt, Platební a certifikační orgán, platební agentura, Auditní orgán) a příjemce dotací. | 22 ÚŘAD EVROPSKÉHO VEŘEJNÉHO ŽALOBCE | 23 Vymezení pravomocí •Tento úřad zatím nebyl zřízen. •Měl by mít pravomoc vyšetřovat a stíhat trestné činy poškozující nebo ohrožující rozpočet EU, jako jsou: opodvody okorupce opraní peněz opřeshraniční podvody v oblasti DPH •Úřad by měl zahájit činnost do konce roku 2020 | 24 KONTROLA EVROPSKÝCH DOTACÍ | 25 Kontrola prostředků poskytnutých z fondů EU •Peněžní prostředky z fondů Evropské unie podléhají kontrole ze strany orgánů Evropské unie, subjektů implementační struktury fondů EU, ale také českých kontrolních orgánu Při kontrole dotace ověřují kontrolní orgány, •zda příjemce dotace při použití dotace postupoval v souladu s právními předpisy a stanovenými podmínkami dotace, •zda splnil účel dotace, a •účelnost, hospodárnost a efektivitu. | 26 Kontrolní orgány | 27 Příjemce dotace z fondů Evropské unie Žadatel o dotaci z fondů Evropské unie Kontrolní orgány EU: •Evropská komise •Evropský účetní dvůr •Evropský úřad pro boj proti podvodům Kontrolní orgány ČR: •Nejvyšší kontrolní úřad •Orgány finanční správy •Ministerstvo financí •Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (pouze veřejné zakázky) • Kontrolní orgány v rámci implementační struktury fondů EÚ •Řídicí orgán/Zprostředkující subjekt •Platební agentura •Auditní orgán •Platební a certifikační orgán • C:\Users\15137\Downloads\business-person-silhouette-wearing-tie.png C:\Users\15137\Downloads\three-buildings.png C:\Users\15137\Downloads\test-quiz.png C:\Users\15137\Downloads\law-office.png Řídicí orgány a zprostředkující subjekty Řídicí orgán •Orgán zodpovědný za účelné, efektivní a hospodárné řízení a provádění programu v souladu s právem Evropské unie. •Nese nejvyšší odpovědnost za realizaci operačního programu. •V České republice jsou řídicími orgány příslušná ministerstva a hlavní město Praha. Zprostředkující subjekt •Veřejný nebo soukromý subjekt, jenž byl pověřen výkonem některých funkcí řídicího orgánu např. hodnocení žádostí o dotaci nebo kontrolou. | 28 Řídicí orgány a zprostředkující subjekty Předmětem kontroly je: •soulad s příslušnými právními předpisy Evropské unie a České republiky, •soulad s podmínkami a pravidly příslušného operačního programu, •hospodárnost, účelnost a efektivnost, •dosažení stanovených výsledků a plnění cílů programu, •vedení účetnictví vztahující se k poskytované veřejné finanční podpoře, •zda byly spolufinancované produkty a služby dodány a výdaje na operaci vykázané příjemcem skutečně vynaloženy. | 29 Řídicí orgány a zprostředkující subjekty Kontrolní činnost: •Jedná se o veřejnosprávní kontrolu ve smyslu ustanovení § 3 odst. 2 zákona o finanční kontrole. •Kontrolovanou osobou jsou příjemci dotace a žadatelé o dotaci. •U každého projektu je provedena alespoň jedna kontrola na místě v průběhu jeho realizace a v době udržitelnosti. •Kontrola je provedena na základě pololetního nebo ročního plánu kontrol, který vychází zejména z analýzy rizik, tj. ke kontrole vybírá projekty, u nichž je riziko nehospodárného, neúčelného a neefektivního nakládání s veřejnými prostředky vyšší. | 30 Řídicí orgány a zprostředkující subjekty Výsledky kontroly •Pochybení, které odhalí řídicí orgán, případně zprostředkující subjekt, je z hlediska vztahu k Evropské unii tzv. nesrovnalostí.. •Pokud se jedná o nesrovnalosti v částce nad 10 000 EUR, jde o tzv. nesrovnalost na vnější úrovni, která podléhá hlášení Evropskému úřadu pro boj proti podvodům | 31 Platební agentura •Je specifickým orgánem pro financování výdajů společné zemědělské politiky Evropské unie. •Funkci platební agentury v České republice vykonává Státní zemědělský intervenční fond. •Administruje a kontrolu prostředky poskytnuté ze zemědělských fondů. | 32 Auditní orgán •Nezávislý auditní subjekt, který vykonává audit finančních prostředků poskytovaných z fondů Evropské unie na všech úrovních realizace operačních programů. •Dává ujištění o funkčnosti a správném nastavení vnitřního řídicího a kontrolního systému, vyjadřuje kvalifikovaný a nezávislý názor a navrhuje doporučení k odstranění nežádoucího stavu. •Jde o organizačně samostatný odbor v rámci Ministerstva financí. | 33 Auditní orgán •Vykonává audit u řídicích orgánů, zprostředkujících subjektů, Platebního a certifikačního orgánu a příjemců veřejné finanční podpory v rámci jednotlivých operačních programů. •Nemá žádnou možnost volby při rozhodování, který příjemce nebo žadatel bude podroben auditu. Periodicita, ve které jsou audity prováděny, a metoda výběru vzorků podléhá přísným pravidlům stanovených Evropskou unii. | 34 Auditní orgán Auditní orgán provádí •Audit systému - ověření účinného fungování řídicího a kontrolního systému operačních programů, nastavení podmínek a jejich dodržování, •Audit operace - ověření přesnosti a úplnosti odpovídajících výdajů zachycených certifikačním orgánem v jeho účetním systému a soulad auditní stopy na všech úrovních. •Audit účetní závěrky - ověření úplnosti, přesnosti a pravdivosti částek vykázaných v účetních závěrkách. | 35 Auditní orgán Výsledky činnosti •Auditní orgán vypracovává auditní zprávu. •Odhalené pochybení je ve vztahu k Evropské unii nesrovnalostí. •Za každý operační program vypracuje Auditní orgán Výroční kontrolní zprávu, kterou předkládá Evropské komisi. •Evropská komise požádá o vyjádření k Výroční zprávě Evropský účetní dvůr a i na základě jeho stanovisko rozhodne tak, že jí schválí, neschválí a požádá Auditní orgán o další informace a důkazy nebo předloží ke zprávě jiná doporučení. | 36 Platební a certifikační orgán •Orgán zodpovědný za celkové finanční řízení prostředků poskytnutých České republice z fondů Evropské unie a certifikaci výdajů s tím spojených. •Zajišťuje tok prostředků z fondů Evropské unie do České republiky. •Tuto funkci vykonává Ministerstvo financí (Národní fond). | 37 Platební a certifikační orgán •Certifikace výdajů zahrnuje kontrolu žádosti o platbu, která je následně odesílána Evropské komisi k převedení veřejných prostředků z rozpočtu Evropské unie do České republiky. •Kontrola poskytuje ujištění, že výdaje zahrnuté v žádosti o platbu, které požadujeme od Evropské komise k proplacení, byly vynaloženy v souladu s předpisy Evropské unie a České republiky. •Kontroluje zpravidla řídicí orgán nebo zprostředkující subjekt, pouze výjimečně i příjemce dotace poskytované z fondů Evropské unie. | 38 Nesrovnalost •Pochybení, které kontrolní orgány odhalí jsou ve vztahu k Evropské unii tzv. nesrovnalostí. •Nesrovnalostí se rozumí porušení právních předpisů EU nebo ČR v důsledku jednání nebo opomenutí hospodářského subjektu, které vede nebo by mohlo vést ke ztrátě v souhrnném rozpočtu EU nebo ve veřejném rozpočtu ČR, a to započtením neoprávněného výdaje do souhrnného rozpočtu EU nebo do veřejného rozpočtu ČR. | 39 Nesrovnalost •Následkem zjištěné nesrovnalosti je finanční korekce / oprava, kterou dochází ke zrušení celého nebo části finančního příspěvku na operaci nebo program financovaný z fondů EU. •Nesrovnalost nevyjadřuje vztah mezi Českou republikou a příjemcem veřejné finanční podpory, který porušil nějakou podmínku poskytnutí dotace. Tento vztah je vyjádřen v českém právním řádu prostřednictvím institutu porušení rozpočtové kázně podle zákona o rozpočtových pravidlech. | 40 Finanční korekce/oprava •Individuální korekce jsou odečítány za pochybení ze strany příjemců dotace. •Plošné a extrapolované korekce jsou formou finanční opravy, která je založena na pochybení systémové povahy na úrovni řídícího orgánu. •Nejčastější pochybení na straně příjemců se typicky týkají oblasti veřejných zakázek, vykázání nezpůsobilých výdajů nebo obecně nedodržení podmínek, za kterých byla dotace příjemci poskytnuta. | 41 Finanční korekce/oprava •Finanční korekce uplatněny ze strany České republiky mohou být využity na financování dalších projektů, nesnižuje se o ně disponibilní alokace prostředků pro Českou republiku. •Finanční korekce, které Česká republika odmítá uplatnit představují tzv. čisté korekce ze strany Evropské komise. •Čisté korekce nelze již znovu použít a představují snížení alokace prostředků pro Českou republiku. • | 42 Finanční korekce/oprava •Přestože finanční korekce nesnižují alokaci, tj. částku, kterou Česká republika může z fondů Evropské unie čerpat, pro český rozpočet zůstávají tyto prostředky na výdajové straně ve formě poskytnuté dotace konkrétnímu příjemci. •Na úkor českého rozpočtu tak dopadají pochybení příjemců dotace v České republice. Je pouze na České republice, zda tyto pochybení příjemci dotace prokáže dle českého právního řádu. K tomu slouží zejména daňové řízení o uložení odvodu za porušení rozpočtové kázně nebo soudní řízení. • | 43 Kontrola evropských dotací v ČR v roce 2019 •V roce 2019 vykonaly řídicí orgány a ministerstvo financí 1 875 veřejnosprávních kontrol prostředků poskytnutých z fondů Evropské unie. •Celkem bylo zkontrolováno 42 808 647 435 Kč. •Kontrolní orgány odhalily 983 zjištění a identifikovaly korekce ve výši 366 137 264 Kč, tj. 0,85 % z celkového objemu kontrolovaných prostředků. • | 44 Kontrola evropských dotací v ČR v roce 2019 • | 45 Počet nahlášených nesrovnalostí Částka dotčená nesrovnalostí (v EUR) 2017 348 69 136 252 2018 251 93 151 692 2019 281 41 785 853 Česká republika nahlásila Evropskému úřadu pro boj proti podvodům 281 případů nových nesrovnalostí. Souhrnná částka dotčená nesrovnalostí v roce 2019 činila 41 785 853 EUR Děkuji Vám za pozornost | 46 Mgr. Andrea Vuongová, andrea.vuongova@mfcr.cz