Opatření obecné povahy Anna Chamráthová Formy činnosti veřejné správy •= konkrétní projevy činnosti veřejné správy navenek •Správní akty •Normativní – vnější (právní předpisy vydávané veřejnou správou) x vnitřní (služební předpisy) •Individuální – vnější (typickým příkladem je rozhodnutí) x vnitřní •Smíšené – OOP •Veřejnoprávní smlouvy •Faktické úkony Definice •Smíšený správní akt •Negativní definice v SŘ (ani právní předpis, ani rozhodnutí - § 171) •Abstraktně-konkrétní vs. konkrétně-abstraktní akty •„Při posuzování toho, jestli lze určitý správní akt považovat za opatření obecné povahy, je dle náhledu Ústavního soudu nutno vycházet z toho, zda jsou naplněny všechny pojmové znaky tohoto právního institutu, tj. konkrétnost předmětu a obecnost adresátů.“ •IV. ÚS 2087/07 Definice II •„Opatření obecné povahy je správním aktem s konkrétně určeným předmětem (vztahuje se tedy k určité konkrétní situaci) a s obecně vymezeným okruhem adresátů. •Opatření obecné povahy nemůže nahrazovat podzákonnou normotvorbu ani nad rámec zákona stanovovat nové povinnosti; slouží toliko ke konkretizaci již existujících povinností, vyplývajících ze zákona, a nikoliv k ukládání nových povinností, které zákon neobsahuje.“ •Podle rozsudku Nejvyššího správního soudu ze dne 27. 9. 2005, čj. 1 Ao 1/2005-98. • Formální vs. materiální pojetí •Podle této části postupují správní orgány v případech, kdy jim zvláštní zákon ukládá vydat závazné opatření obecné povahy,… - § 171 SŘ •nutné zákonné zmocnění! • •co tedy je OOP? •to, co tak výslovně označí zákon •to, co splňuje definiční znaky •kvalifikace – pro účely SŘ a SŘS může být jiná Příklady OOP •územní plány, •stavební uzávěry, •dopravní značení •„Akt podle § 9 odst. 3 zákona č. 449/2001 Sb., o myslivosti, jímž může orgán státní správy myslivosti na žádost uživatele honitby, zejména v době hnízdění, kladení a odchovu mláďat nebo provádění lovů, nařídit přiměřené omezení nebo i zákaz vstupu do honitby nebo jejích částí, omezení jízdy koňmi a tažnými psy a omezení jiných sportovních nebo zájmových činností, je opatřením obecné povahy.“2 As 78/2016 Vydávání OOP •Návrh •Odůvodnění (popř. lhůta k seznámení se) •Projednání s dotčenými orgány •Vyvěšení na úřední desce – zveřejnění alespoň 15 dní •Výzva dotřeným osobám podávat námitky/připomínky •Písemné řízení •Veřejné projednání – zákon/SO •Oznámení na úřední desce 15 dní (zkráceně min. 5) •Obdobně ustanovení části první a přiměřeně ustanovení části druhé SŘ Dotčené osoby •Připomínky •kdokoli, jehož práva, povinnosti nebo zájmy mohou být přímo dotčeny •Podklad - nutné se s nimi písemně vypořádat v odůvodnění •Námitky •Vlastníci nemovitostí, jejichž práva, povinnosti nebo zájmy související s výkonem vlastnického práva mohou být přímo dotčeny, • jiné osoby, jejichž oprávněné zájmy mohou být přímo dotčeny, určí-li tak SO •Písemné, odůvodněné, do 30 dnů od zveřejnění (bez prominutí zmeškání) Rozhodnutí o námitkách •Součást odůvodnění OOP •Vlastní odůvodnění •Pokud by vyřízení zasáhlo do oprávněných zájmů jiné osoby jinak než OOP, nutné její stanovisko •Nelze se proti němu odvolat/podat rozklad •Změna/zrušení mohou být důvodem změny OOP (obnova, přezkumné řízení, správní soud – řízení o žalobě proti rozhodnutí) Vydání OOP II •Odůvodnění •Oznámení veřejnou vyhláškou •Účinnost 15. den po vyvěšení/dnem vyvěšení, když hrozí újma závažnému veřejnému zájmu/před samotným projednáním a zveřejněním návrhu (stanoví tak zvláštní zákon) • •Povinnosti stanovené OOP lze exekučně vymáhat pouze na základě individualizovaného správního rozhodnutí • Přezkum OOP •Nelze podat opravný prostředek dle SŘ •Přezkumné řízení – do 1 roku od účinnosti, účinky rozhodnutí ode dne právní moci •Soud - řízení o zrušení opatření obecné povahy nebo jeho části - § 101a an. SŘS Soudní přezkum OOP - řízení o zrušení OOP nebo jeho části •Návrh (tj. odpůrce – vydavatel) • ten, kdo tvrdí, že byl na svých právech opatřením obecné povahy zkrácen (u vydaných krajem i obec) •Do 1 roku od účinnosti (nelze prominout za žádných okolností), dříve 3 •Návrhové body, z nichž musí být patrno, z jakých skutkových a právních důvodů považuje navrhovatel OOP nezákonné – důležité – soud je jimi zcela vázán!!! •Nelze je dále rozšiřovat, jen zužovat •označení osoby, které přicházejí v úvahu jako osoby zúčastněné na řízení, jsou-li navrhovateli známy, dříve vyloučeno •Společné návrhy Soudní přezkum OOP II - dříve •„Algoritmus soudního přezkumu opatření obecné povahy spočívá v pěti krocích; za prvé, v přezkumu pravomoci správního orgánu vydat opatření obecné povahy; za druhé, v přezkumu otázky, zda správní orgán při vydávání opatření obecné povahy nepřekročil meze zákonem vymezené působnosti (jednání ultra vires); za třetí, v přezkumu otázky, zda opatření obecné povahy bylo vydáno zákonem stanoveným postupem; za čtvrté, v přezkumu obsahu opatření obecné povahy z hlediska rozporu opatření obecné povahy (nebo jeho části) se zákonem (materiální kritérium); za páté, v přezkumu obsahu vydaného opatření obecné povahy z hlediska jeho proporcionality.“ •Podle rozsudku Nejvyššího správního soudu ze dne 27. 9. 2005, čj. 1 Ao 1/2005-98 •Soud nebyl vázán právními důvody návrhu! Soudní přezkum OOP - nyní •Soud je vázán rozsahem a důvody návrhu •Do 90 dnů od podání návrhu •Zrušení: •Rozpor se zákonem •Překročení působnosti/pravomoci •Nedodržen zákonem stanovený postup •Ke dni určenému rozsudkem – dříve vzniklá práva a povinnosti nedotčená •Dosud nevykonané rozhodnutí o správním deliktu na základě zrušeného OOP – důvod obnovy •