PF_PPT pruh+znak_PF_13_gray5+fialovy_RGB Zvláštní druhy správního řízení Základy správního práva procesního přednáška www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Zvláštní ustanovení o správních řízení nZvláštní ustanovení o některých správního řízení (§ 140 – 146 SŘ) nspolečné řízení nsporné řízení nřízení o určení právního vztahu nřízení na místě nřízení s velkým počtem účastníků nřízení s předstihem žádosti nřízení o výběru žádosti n n= zvláštní druhy obecného správního řízení nUplatňují se také v rámci zvláštních správních řízení (řízení upravených zvl. předpisy) Zvláštní druhy správního řízení 2 www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Společné řízení (§ 140) nPodstata = možnost SO spojit různá řízení, ke kterým je příslušný, do jednoho společného (přínosnost jak pro SO, tak pro účastníky) nV zájmu naplňování zásad rychlosti (§ 6/1), hospodárnosti (§ 6/2), souladnosti postupů (§ 8/1) nNení vázáno na zvláštní zmocnění => na zvážení SO, pokud splněny podmínky, někdy však obligatorně n nSpojení ex offo nebo na základě návrhu (avšak není nárok) nLze i v průběhu řízení, pokud nevznikne nebezpečí újmy některému z účastníků nLze i opačný postup, tj. určitou věc vyloučit k samostatnému rozhodnutí n nVe společném řízení společný spis n Zvláštní druhy správního řízení 3 www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Společné řízení (§ 140) nPodmínky pro vedení nPříslušnost k vedení spojovaných řízení nTentýž předmět, účastníci nebo jiná věcná souvislosti nNebrání tomu povaha věci, účel řízení anebo ochrana práv nebo oprávněných zájmů účastníků nNemusí jít o řízení podle jednoho zákona nDůvody pro spojení nO společné žádosti více žadatelů (např. stavební povolení u nemovitosti s více vlastníky) nO společné žádosti týkající se téhož předmětu řízení nebo jiných věcně souvisejících otázek (např. povolení umístění a realizace stavby) nStanoví-li to zvláštní zákon (např. vodní zákon povolování nakládání s vodami a povolování staveb vodních děl) - obligatorně nVydává se společné rozhodnutí, pokud jsou však k jednotlivým výrokům příslušné jiné odvolací orgány, vydává se více rozhodnutí Zvláštní druhy správního řízení 4 www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Sporné řízení (§ 141) nPodstata řízení = SO řeší spory z veřejnoprávních smluv (viz § 169) a v případech stanovených zvláštními zákony spory ze soukromoprávních vztahů n nSpory ze soukromoprávních vztahů nRozhodování VS ve výjimečných případech (např. některé agendy ERÚ, ČTÚ) nZákonné „svěření“ pravomoci (nemusí být výslovný odkaz) nZvláštní soudní přezkum = část V. OSŘ n nŘízení ovládáno dispoziční zásadou => vždy na návrh (náležitosti § 45, především sporná otázka a petit) nHlavními účastníky atypicky navrhovatel a odpůrce (kontradiktorní postavení), dále vedlejší účastníci n Zvláštní druhy správního řízení 5 www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Sporné řízení (§ 141) nZvláštní režim dokazování nPovinnost SO zjistit skutečný stav věci, ALE vychází přednostně z důkazů, které byly účastníky navrženy, a teprve tehdy, pokud nepostačují ke zjištění stavu věci, může provést i důkazy jiné (SO není povinen zjišťovat všechny rozhodné okolnosti svědčící v pro i proti) nPlyne z podstaty sporného řízení, kde SO (do určité míry) v roli soudu => zásada materiální pravdy (§ 3) se uplatní v omezeném rozsahu n nRozhodnutí směřuje k autoritativní deklaraci práv a povinností nLze vyhovět i z části či ukončit smírem n nNa rozdíl od obecné zásady, podle níž nese účastník své náklady sám (§ 79/3) lze přiznat náhradu nákladů potřebných k účelnému uplatňování nebo bránění práva proti úč., který ve věci neměl úspěch n Zvláštní druhy správního řízení 6 www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Řízení o určení právního vztahu (§ 142) nPodstata = potřeba autoritativního určení (ne)existence určitého právního vztahu, je-li to nezbytné pro uplatnění práv navrhovatele nPodmínky nŽádost o určení; v mezích příslušnosti SO nProkázání nezbytnosti (obdobně se uplatní ustanovení o dokazování v rámci sporného řízení => důkazní břemeno zejména na navrhovateli) nNelze vydat osvědčení anebo otázku řešit v rámci jiného řízení n nPříklad uplatnění: Účelovou komunikací je i pozemní komunikace v uzavřeném prostoru nebo objektu, která slouží potřebě vlastníka nebo provozovatele uzavřeného prostoru nebo objektu ... V pochybnostech, zda z hlediska pozemní komunikace jde o uzavřený prostor nebo objekt, rozhoduje příslušný silniční správní úřad. (§ 7/2 ZPK) n Zvláštní druhy správního řízení 7 www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Řízení na místě (§ 143) nPodstata = v určitých případech řízení, nkdy je třeba postupovat bez zbytečného odkladu, nje možné vést přímo v terénu (na místě) a na méně formálním způsobem n nLze uplatnit v situacích, když na) hrozí-li bezprostřední nebezpečí životu nebo zdraví, vážná maj. újma anebo dojde-li k náhlé havárii nb) je-li důvodná obava, že by se osoba, jíž má být uložena povinnost, vyhýbala jejímu splnění nc) jde-li o uložení záruky za splnění povinnosti (§ 147), předběžného opatření (§ 61) nebo pořádkového opatření (§ 62 a 63) nd) v řízení navazujícím na výkon dozoru (např. uložení sankce) n Zvláštní druhy správního řízení 8 www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Řízení na místě (§ 143) nOprávněné úřední osoby mohou rozhodnutím ukládat povinnosti na místě, předpokladem = zjištění stavu věci nRozhodnutí se vyhlašuje ústně (+ písemné potvrzení) a písemné vyhotovení se bez zbytečného odkladu doručuje dodatečně n nOdvolání nemá - z povahy věci - suspenzivní účinek (nestanoví-li zvláštní zákon jinak) nRozhodnutí tak po vyhlášení předběžně vykonatelné n nMéně formálním postupem však není možné krátit práva účastníků, oprávněná úřední osoba proto musí při řízení zvýšenou měrou dbát, aby byla šetřena práva a oprávněné zájmy účastníků n Zvláštní druhy správního řízení 9 www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Řízení s velkým počtem účastníků (§ 144) nPodstata = zjednodušení správního řízení (zejména z hlediska doručování) tak, aby velký počet účastníků řízení neznamenal nadbytečnou administrativní zátěž SO n nZákladní podmínka = „velký počet účastníků“ (nestanoví-li zvláštní zákon jinak, podle SŘ min. 30) nEx offo i na žádost nUvědomit o zahájeném řízení, podaném odvolání a doručovat písemnosti lze veřejnou vyhláškou nAle účastníkům podle § 27 odst. 1, kteří jsou SO známi, se doručuje jednotlivě n nOdvolatel není povinen podávat odvolání s potřebným počtem stejnopisů n Zvláštní druhy správního řízení 10 www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Řízení s předstihem žádosti (§ 145) nPodstata - řízení, kde se o každé žádosti vede samostatné řízení v pořadí, jak byla doručena (časová priorita) nPředstih má význam v hmotném právu, příklady užití: §Průmyslová práva (přihlášky patentů či průmyslových vzorů) §Vklady práv do katastru nemovitostí nPouze v případech, kdy zákon stanoví, že „pro vedení řízení má význam předstih žádosti“ n nZjištění předstihu: SO postupuje tak, že §vyznačí časový údaj o doručení žádosti (hodiny a minuty) §pokud více žádostí současně, rozhoduje časový údaj o podání §v pochybnostech mají přednost žádosti předané SO osobně §pokud stále nelze, předstih SO určí losem (protokol) nŘízení o ostatních žádostech se přeruší a v případně rozhodnutí zastaví nPokud SO žádost zamítne, pokračuje v řízení o žádosti další v pořadí n Zvláštní druhy správního řízení 11 www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Řízení o výběru žádosti (§ 146) nPodstata = obdobně řízení s předstihem žádosti dochází k výběru žádosti, o které má být v řízení meritorně rozhodnuto nNení však rozhodující rychlost podání žádosti, ale to, zda žádost nejlépe odpovídá stanoveným požadavkům („kvalita žádosti“) n nŘízení na základě zvláštního zákona nNapř. řízení o (početně omezených) licencích či povoleních nSpolečné řízení o všech žádostech (§ 140) n nZahajuje se vyhlášením veřejnou vyhláškou a zároveň se oznamuje prostřednictvím hromadných sdělovacích prostředků (nejméně dvou) nSoučasně se vyhlašuje lhůta pro podávání žádostí (dle SŘ min. 30 dnů), kritéria hodnocení podaných žádostí, popřípadě pravidla postupu, má-li řízení formou výběru probíhat ve více kolech n Zvláštní druhy správního řízení 12 www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Řízení o výběru žádosti (§ 146) nPo uplynutí lhůty pro podávání žádostí se nepřipouští změna žádosti nS tím souvisí také, že před uplynutím lhůty nelze nahlížet do spisu (ochrana práv ostatních žadatelů) n nKe lhůtě pro vydání rozhodnutí se připočítává doba (lhůta) pro podávání žádostí nV zájmu transparentního a odborného výběru žádosti rozhodne SO na základě doporučení nejméně tříčlenné komise jmenované vedoucím SO (uplatní se ustanovení o podjatosti) n Zvláštní druhy správního řízení 13