Veřejnoprávní smlouvy Anna Chamráthová Definice •dvoustranný nebo vícestranný úkon, který zakládá, mění nebo ruší práva a povinnosti v oblasti veřejného práva •Druh formy činnosti veřejné správy •Nevrchnostenské •SO nemusí být jednou ze stran!!! • •nesmí být v rozporu s právními předpisy, nesmí je obcházet a musí být v souladu s veřejným zájmem •SO je stranou - uzavírání nesmí snižovat důvěryhodnost veřejné správy, musí být účelné a SO musí mít při jejím uzavírání za cíl plnění úkolů veřejné správy Právní úprava •§ 159 – 170 SŘ •obdobně ustanovení části první a přiměřeně ustanovení části druhé SŘ •OZ – výjimky: •ustanovení o neplatnosti právních jednání a relativní neúčinnosti, •ustanovení o odstoupení od smlouvy a odstupném, •ustanovení o změně v osobě dlužníka nebo věřitele, nejde-li o právní nástupnictví, •ustanovení o postoupení smlouvy a o poukázce a •ustanovení o započtení Druhy VPS •Koordinační •Subordinační •O převodu nebo způsobu výkonu veřejnoprávních práv nebo povinností Koordinační - § 160 •Mezi SO •Výkon státní správy •Souhlas nadřízeného SO •Zákonné zmocnění •Výkon územní samosprávy •Zákonné zmocnění •Příklady: •O provozování úřední desky dle § 26 odst. 3 SŘ (Není-li správní orgán schopen zajistit zveřejnění obsahu úřední desky způsobem umožňujícím dálkový přístup podle odstavce 1, uzavře osoba uvedená v § 160 odst. 1, jejíž je tento správní orgán součástí, s obcí s rozšířenou působností, v jejímž správním obvodu má sídlo, veřejnoprávní smlouvu (§ 160) o zveřejňování obsahu úřední desky způsobem umožňujícím dálkový přístup.) •O výkonu části působnosti obce dle zákona o obcích • Subordinační - § 161 •Mezi SO a sobou, která by byla/je hlavním účastníkem •Souhlas osob, které by byli vedlejšími účastníky/účastníky ze zákona •Zákonné zmocnění •Příklady: •Smlouva o poskytnutí dotace - nevratné přímé pomoci ve smyslu čl. 28 odst. 3 nařízení Rady ES č. 1260/1999 uzavřená mezi krajem jako konečným příjemcem a jinou osobou jako konečným uživatelem je veřejnoprávní smlouvou. 21Co 83/2011 •Smlouva o závazku veřejné služby podle § 19 zákona o silniční dopravě je veřejnoprávní smlouvou – dvoustranným právním úkonem, jenž ve smyslu § 159 odst. 1 zákona č. 500/2004 Sb., správního řádu, zakládá práva a povinnosti v oblasti veřejného práva, a je zároveň smlouvou subordinační podle § 161 správního řádu. 23 Cdo 318/2009 O převodu nebo způsobu výkonu práv a povinností •Mezi osobami, které by byly /jsou hlavními účastníky •Souhlas/přistoupení SO •Příklad: •Smlouva o převodu dobývacího prostoru podle § 27 odst. 7 horního zákona má (a již od zavedení do našeho právního řádu k 20. 12. 1991 měla; to bez ohledu na právní úpravu obsaženou v § 159 až § 170 a § 182 odst. 2 spr. řádu) veřejnoprávní povahu, neboť obsahem takové smlouvy je převod veřejných práv a povinností vztahujících se k dobývacímu prostoru, které jsou stanoveny v rozhodnutí obvodního báňského úřadu, a jedná se tak o veřejnoprávní smlouvu o převodu nebo způsobu výkonu veřejných subjektivních práv a povinností podle § 162 spr. řádu, tedy mezi soukromoprávními subjekty. 29 Cdo 1376/2014 • Uzavírání •Návrh - obdobně jako v občanském právu •K předložení/přijetí návrhu lze zájemce vyzvat obdobně jako v řízeních o výběru žádosti •Písemně, na téže listině •Uzavření •Podpis poslední strany •Dojití navrhovateli •Nabytí právní moci souhlasu SO •Souhlas třetích osob – pokud má VPS vliv na jejich práva, nabývá účinnosti až po písemném souhlasu, bez něj se překlápí do řízení Změna VPS •Písemná dohoda stran •Souhlas SO/třetích osob, pokud byl potřeba k uzavření Výpověď VPS •Písemně •Možnost dohodnuta ve smlouvě •Ve smlouvě dohodnuta výpovědní lhůta Zrušení VPS •Na písemný návrh strany •V přezkumném řízení pro rozpor s právními předpisy • Zrušení na návrh •a) bylo-li to ve veřejnoprávní smlouvě dohodnuto, •b) změní-li se podstatně poměry, které byly rozhodující pro stanovení obsahu veřejnoprávní smlouvy, a plnění této smlouvy nelze na smluvní straně z tohoto důvodu spravedlivě požadovat, •c) jestliže se veřejnoprávní smlouva dostala do rozporu s právními předpisy, •d) z důvodu ochrany veřejného zájmu, nebo •e) jestliže vyšly najevo skutečnosti, které existovaly v době uzavírání veřejnoprávní smlouvy a nebyly smluvní straně bez jejího zavinění známy, pokud tato strana prokáže, že by s jejich znalostí veřejnoprávní smlouvu neuzavřela. •Zánik souhlasem poslední strany •Souhlas SO, pokud byl nutný k uzavření •Nesouhlas ostatních stran – lze podat žádost o zrušení k SO příslušnému rozhodovat spory z VPS Zrušení v přezkumném řízení •Ex offo, obdobně se užijí ustanovení o přezkumném řízení •pro rozpor s právními předpisy •Strana, která není SO, může dát podnět do 30 dnů •Lze zrušit jen část smlouvy •Účastníci – strany a SO dávající souhlas u VPS třetího typu •Příslušný SO •u koordinačních a subordinačních ten, který řeší spory z těchto smluv •U třetího typu SO nadřízený tomu, který dal souhlas k uzavření Účinky zrušení vůči třetím osobám •Platí jen pro koordinační a subordinační smlouvy •nemá vliv na platnost a účinnost úkonů učiněných při výkonu působnosti převzaté na základě VPS • •Totéž platí i pro zrušení souhlasu k uzavření VPS Spory z VPS •Koordinační •Stranami jsou obce s rozšířenou působností – MV, které to projedná s věcně příslušným ministerstvem nebo jiným věcně příslušným ústředním správním úřadem •Alespoň jednou stranou je kraj – totéž •Stranami jsou obce, které nemají rozšířenou působnost – krajský úřad, pokud věc nepřevezme MV •Zbytek – společně nadřízený SO/v dohodě ústřední správní úřady nadřízené SO, které jsou nadřízeny smluvním stranám •Subordinační •SO nadřízený tomu, který udělil souhlas k uzavření •Třetí typ •SO, který udělil souhlas k uzavření Spory z VPS II •Řeší se ve sporném řízení - § 141 SŘ [Ve sporném řízení správní orgán řeší spory z veřejnoprávních smluv (část pátá)…] •Obdobné civilnímu soudnímu řízení •Výsledek: •Smír účastníků schválený SO •Správní rozhodnutí •Lze se odvolat/podat rozklad •Lze jej přezkoumat/obnovit řízení •Lze se bránit ve správním soudnictví žalobou proti rozhodnutí