PRÁVNÍ ÚPRAVA NAKLÁDÁNÍ S ODPADY Jakub Hanák JAK POUŽÍT TENTO MATERIÁL? ▪ Spolu s tímto materiálem si přečtěte kapitola č. 14 (s. 304 až 335) in: Jančářová, I. Právo životního prostředí pro bakaláře. 2. vyd. Brno: 2020. ▪ Další zdroje, které je dobré prostudovat, jsou uvedeny na příslušných snímcích. ▪ Kurzívou uvedené informace v poznámkách ke snímkům jsou rozšiřující. ▪ Lze vytisknout pro úsporu papíru (viz hierarchie způsobů nakládání s odpady) 4 strany na 1 list papíru A4. ▪ 3. 4. 2020 – Jakub Hanák, případné dotazy na jakub.hanak@mail.muni.cz 1 • principy právní úpravy • prameny právní úpravy • definice odpadu • druhy odpadů • hierarchie způsobů nakládání s odpady • subjekty odpadového hospodářství • včetně institucionálního zabezpečení • povinnosti a zákazy při nakládání s odpady • obecně – komunální odpad – vybrané druhy odpadů a způsobů nakládání s nimi • koncepční nástroje • ekonomické nástroje OSNOVA 2 2 VĚCNÉ ŘEŠENÍ MUSÍ BÝT PRVNÍ 3 ▪ Zdroj: https://www.novinky.cz/ekonomika/clanek/spor-o-zalohovani-pet-lahvi-mzp-je- proti-ekologove-se-divi-40303981. ▪ Další informace pro zájemce: ▪ proti: http://www.caoh.cz/data/action/caoh---zalohovani-pet-lahvi-v-cr-f- web.pdf ▪ pro: https://www.greenpeace.org/czech/clanek/3287/5-duvodu-proc-bychom- meli-zavest-zalohy-pro-pet-lahve/ ▪ postoj MŽP: https://www.mzp.cz/cz/news_190606-zalohovani-PET ▪ Právní úprava bude vždy reagovat na rozhodnutí odborníků na odpadové hospodářství, resp. politická rozhodnutí. V tuto chvíli např. zálohu na PET láhve nezakazuje ani nepřikazuje. 3 • prevence • snižovat množství a nebezpečnost odpadů • hierarchie nakládání s odpady • odpovědnosti původce • zásada znečišťovatel platí: ekonomické nástroje • rozšířená odpovědnost výrobce • soběstačnosti a blízkosti • infrastruktura zařízení pro nakládání s odpady • přeprava odpadů • integrované ochrany • nástrojový mix PRINCIPY PRÁVNÍ ÚPRAVY 4 ▪ Kurzívou jsou znázorněny oblasti, ve kterých se nejvíce projevují, resp. právní prostředky, kterými je princip naplňován 4 OBĚHOVÉ HOSPODÁŘSTVÍ: VIZE 5 • Základní informace zde: https://www.europarl.europa.eu/news/cs/headlines/economy/20151201STO05603/obe hove-hospodarstvi-definice-vyznam-a-prinos • Ovlivňuje a ovlivní právní úpravu: podrobněji dále. • Zdroj obrázku: https://www.euroskop.cz/9047/27204/clanek/obehove-hospodarstvi-a- ceska-republika/ 5 • směrnice EP a Rady č. 98/2008, o odpadech • dále směrnice o skládkování odpadu, o nakládání s těžebním odpadem, o autovracích, o bateriích, o elektroodpadu, o obalech a odpadech z obalů atd. • zákon č. 185/2001 Sb., o odpadech • vyhláška MŽP č. 93/2016 Sb., Katalog odpadů • vyhláška MŽP č. 383/2001 Sb., o podrobnostech nakládání s odpady • obecně závazné vyhlášky obcí (odpadové i poplatkové) PRAMENY PRÁVNÍ ÚPRAVY 6 6 • každá movitá věc, které osoba se zbavuje, má úmysl nebo povinnost se jí zbavit (viz dále) • zákon se na mnohé „odpady“ nevztahuje (§ 2 odst. 1), • mj. radioaktivní odpady, mrtvá těla zvířat, vyřazené výbušniny, odpadní vody (v rozsahu pokrytém jinými předpisy) • zákon se na některé „odpady“ použije subsidiárně • také odpady z obalů ODPAD (§ 3) 7 • § 2 odst. 1 -- Zákon se vztahuje na nakládání se všemi odpady, s výjimkou • a) odpadních vod v rozsahu, v jakém se na ně vztahují jiné právní předpisy --- viz přednáška o právní úpravě ochrany vod • b) radioaktivních odpadů, --- atomový zákon • c) mrtvých těl zvířat, která uhynula jiným způsobem než porážkou, včetně zvířat usmrcených za účelem vymýcení nákazy zvířat odstraňovaných v souladu se zvláštním právním předpisem, • d) exkrementů, nejedná-li se o vedlejší produkty živočišného původu podle odstavce 2 písm. c), slámy a jiných přírodních látek pocházejících ze zemědělské výroby nebo lesnictví, které nevykazují žádnou z nebezpečných vlastností uvedených v příloze přímo použitelného předpisu Evropské unie o nebezpečných vlastnostech odpadů62) a které se využívají v zemědělství a lesnictví v souladu se zvláštním právním předpisem nebo k výrobě energie prostřednictvím postupů nebo metod, které nepoškozují životní prostředí ani 7 neohrožují lidské zdraví, • e) nezachycených emisí látek znečišťujících ovzduší, oxidu uhličitého zachyceného za účelem jeho ukládání do přírodních horninových struktur a uloženého v těchto strukturách v souladu s jiným právním předpisem nebo oxidu uhličitého zachyceného za účelem výzkumu, vývoje nebo zkoušení nových výrobků a postupů a uloženého v úložišti s kapacitou nižší než 100 kilotun, • f) vyřazených výbušnin a vyřazeného střeliva, • g) sedimentů přemísťovaných v rámci povrchových vod za účelem správy vod a vodních cest, předcházení povodním, zmírnění účinku povodní a období sucha nebo rekultivace půdy, je-li prokázáno, že nevykazují žádnou z nebezpečných vlastností uvedených v příloze přímo použitelného předpisu Evropské unie o nebezpečných vlastnostech odpadů. • § 2 odst. 2 --Nestanoví-li zvláštní právní předpis jinak, vztahuje se tento zákon na nakládání • a) s těžebním odpadem, • b) s nepoužitelnými léčivy a návykovými látkami, • c) s vedlejšími produkty živočišného původu. • § 1 odst. 3 zákona o obalech: Na nakládání s odpady z obalů se vztahují právní předpisy platné pro hospodaření s odpady, pokud tento zákon nestanoví jinak. • Definice odpadu je blíže vysvětlena na následujících snímcích. 7 • fikce zbavení se: předání v zařízení pro nakládání s odpady • domněnka úmyslu zbavit se, zaniklo-li původní účelové určení věci • rozhodnutí krajského úřadu v pochybnostech (§ 3 odst. 8) • povinnost: věc se nepoužívá k původnímu účelu a ohrožuje ŽP nebo byla vyřazena podle právního předpisu • zda jde o odpad, se posuzuje případ od případu ODPAD: ZBAVOVÁNÍ SE 8 TEXT ZÁKONA: § 3 • (2) Ke zbavování se odpadu dochází vždy, kdy osoba předá movitou věc k využití nebo k odstranění ve smyslu tohoto zákona nebo předá-li ji osobě oprávněné ke sběru nebo výkupu odpadů podle tohoto zákona bez ohledu na to, zda se jedná o bezúplatný nebo úplatný převod. Ke zbavování se odpadu dochází i tehdy, odstraní-li movitou věc osoba sama. • (3) Pokud vlastník v řízení o odstranění pochybností podle odstavce 8 neprokáže opak, úmysl zbavit se movité věci se předpokládá, pokud její původní účelové určení zaniklo. • (4) Osoba má povinnost zbavit se movité věci, jestliže ji nepoužívá k původnímu účelu a věc ohrožuje životní prostředí nebo byla vyřazena na základě zvláštního právního předpisu. 8 • věc se nestává odpadem pokud: 1. vzniká jako nedílná součást výroby 2. její další využití je zákonné a nepovede k nepříznivým účinkům na ŽP a zdraví 3. k jejímu dalšímu využití není třeba další zpracování (jiné než je běžná výrobní praxe) 4. její další využití je zajištěno pak se na věc zákon o odpadech nevztahuje VEDLEJŠÍ PRODUKT (§ 3 ODST. 5) 9 ▪ § 3 odst. 5: Movitá věc, která vznikla při výrobě, jejímž prvotním cílem není výroba nebo získání této věci, se nestává odpadem, ale je vedlejším produktem, pokud ▪ a) vzniká jako nedílná součást výroby, ▪ b) její další využití je zajištěno, ▪ c) její další využití je možné bez dalšího zpracování způsobem jiným, než je běžná výrobní praxe, a ▪ d) její další využití je v souladu se zvláštními právními předpisy11a) a nepovede k nepříznivým účinkům na životní prostředí nebo lidské zdraví. ▪ podmínky musí být splněny současně 9 VEDLEJŠÍ PRODUKT: PŘÍKLAD 10 ?? Odpad Vedlejší produkt • zdroj: https://pixabay.com/cs/photos/piliny-pozad%C3%AD-d%C5%99evomateri%C3%A1l-70644/ - piliny v dílně na nábytek • zdroj: https://www.regionvalassko.cz/v-klobouckych-ulicich-jsou-opet-rozmistenyhnede-kontejnery/ - zbavení se vhozením do nádoby na odpad • zdroj: https://pixabay.com/cs/photos/ohe%C5%88-plameny-teplo-krb-3764870/ výroba dřevěných pelet 10 1. věc se běžně využívá pro daný účel 2. existuje pro ni trh/poptávka 3. splňuje technické požadavky pro konkrétní účel 4. využití je v souladu s právními předpisy a nepovede k nepříznivým vlivům na ŽP a zdraví 5. splňuje kritéria, jsou-li stanovena přímo použitelným předpisem EU ODPAD PŘESTÁVÁ BÝT ODPADEM (§ 3 ODST. 6) 11 • Je třeba odlišovat podmínky v § 3 odst. 5 a § 3 odst. 6 – v prvním případě se věc odpadem vůbec nestane, v druhém se jím stane, ale poté odpadem být přestane. 11 Výrobek Odpad Odpad Druhotná surovina Nový výrobek VĚC UŽ NENÍ ODPADEM: PŘÍKLAD 12 Splněny podmínky § 3/6 • nařízení Komise (EU) č. 1179/2012 – kritéria pro skleněné střepy • nařízení Komise (EU) č. 333/2011 – kritéria pro kovový šrot 12 DRUHY ODPADŮ 13 ▪ Zpráva o stavu životního prostředí 2018, s. 247. Dostupná: https://www.mzp.cz/C1257458002F0DC7/cz/zpravy_o_stavu_zivotniho_prostredi_publi kace/$FILE/OPZPUR-Zprava_ZP_CR_2018_20200207.pdf 13 KATALOG ODPADŮ 14 VÝZNAM KATALOGU • § 5 zákona: Původce a oprávněná osoba jsou povinni pro účely nakládání s odpadem odpad zařadit podle Katalogu odpadů, který Ministerstvo životního prostředí vydá prováděcím právním předpisem. • § 4 vyhlášky č. 93/2016 • (1) Původce odpadů nebo oprávněná osoba zařazují odpady pod šestimístná katalogová čísla druhů odpadů uvedená v Katalogu odpadů, v nichž první dvojčíslí označuje skupinu odpadů, druhé dvojčíslí podskupinu odpadů a třetí dvojčíslí druh odpadu. • (2) Podle odvětví, oboru nebo technologického procesu, v němž odpad vzniká, se nejdříve vyhledá odpovídající skupina, uvnitř skupiny potom podskupina odpadu. V dané podskupině se vyhledá název druhu odpadu s příslušným katalogovým číslem; při tom se volí co nejurčitější označení odpadu. 14 KATEGORIE ODPADŮ 15 • nebezpečný odpad [§ 4 ve spojení s § 6] • nebezpečná vlastnost (nařízení komise EU č. 1357/2014) • uveden jako nebezpečný v Katalogu (*) • smíšen nebo znečištěn nebezpečným odpadem • komunální odpad/odpad podobný komunálnímu • ostatní – podrobné rozdělení v Katalogu odpadů (podle původu a složení – viz výše) Význam: ▪ speciální pravidla pro nakládání s jednotlivými druhy odpadu (včetně přepravy) ▪ různé druhy skládek odpadů ▪ různá výše plateb a poplatků za nakládání s odpady Nebezpečný odpad: ▪ § 16 odst. 3: S nebezpečnými odpady může původce nakládat pouze na základě souhlasu věcně a místně příslušného orgánu státní správy, s navazujícími změnami v kompetencích, pokud na tuto činnost již nemá souhlas k provozování zařízení podle § 14; shromažďování a přeprava nebezpečných odpadů nepodléhají souhlasu. ▪ § 13: Balení a označování nebezpečných odpadů (není nutné podrobně studovat) ▪ proto § 9: osvědčení o vyloučení nebezpečných vlastností (dtto) – pak nejde o nebezpečný odpad a nakládání s ním je snadnější 15 OSOBY NAKLÁDAJÍCÍ S ODPADY 16 Původce Původce: obec Oprávněná osoba Přepravce Odpadový hospodář Obchodník ▪ § 4: původcem odpadů - právnická osoba nebo fyzická osoba oprávněná k podnikání, při jejichž činnosti vznikají odpady, nebo právnická osoba nebo fyzická osoba oprávněná k podnikání, které provádějí úpravu odpadů nebo jiné činnosti, jejichž výsledkem je změna povahy nebo složení odpadů, a dále obec od okamžiku, kdy nepodnikající fyzická osoba odpad odloží na místě k tomu určeném; obec se současně stane vlastníkem tohoto odpadu – viz povinnosti a příkazy ▪ § 4: oprávněnou osobou - každá osoba, která je oprávněna k nakládání s odpady podle tohoto zákona nebo podle zvláštních právních předpisů ▪ § 4: obchodníkem - právnická osoba nebo fyzická osoba oprávněná k podnikání, které nakupují nebo prodávají odpad a jednají přitom na vlastní odpovědnost včetně osob, které nemají odpady skutečně v držení. ▪ § 15: Odpadový hospodář odpovídá původci nebo oprávněné osobě, která jej svým odpadovým hospodářem určila, za zajištění odborného nakládání s odpady. Odpadový hospodář zastupuje původce nebo oprávněnou osobu při jednání s orgány veřejné správy v oblasti odpadového hospodářství, zejména při výkonu jejich kontrolní činnosti. 16 • MŽP: přeshraniční přeprava • krajské a obecní úřady: výkon státní správy v oblasti odpadového hospodářství • přenesená působnost • ČIŽP: kontrola • celní úřady: přeprava odpadu • Policie ČR: podezřelé jevy a okolnosti nasvědčující nelegální přeshraniční přepravě odpadů • obce: nakládání s komunálním odpadem • samostatná působnost INSTITUCIONÁLNÍ ZABEZPEČENÍ 17 • podrobně část jedenáctá zákona 17 HIERARCHIE ZPŮSOBŮ NAKLÁDÁNÍ S ODPADY 18 Předcházení vzniku odpadů Příprava k opětovnému použití Recyklace odpadů Jiné využití odpadů Odstranění odpadů § 9a (aplikace) (2) Od hierarchie způsobů nakládání s odpady je možno se odchýlit v případě odpadů, u nichž je to podle posouzení celkových dopadů životního cyklu zahrnujícího vznik odpadu a nakládání s ním vhodné s ohledem na nejlepší celkový výsledek z hlediska ochrany životního prostředí. (3) Při uplatňování hierarchie se zohlední a) celý životní cyklus výrobků a materiálů, zejména s ohledem na snižování vlivu nakládání s odpady na životní prostředí a lidské zdraví, b) technická proveditelnost a hospodářská udržitelnost, c) ochrana zdrojů surovin, životního prostředí, lidského zdraví a hospodářské a sociální dopady. Pojmy (§ 4) • q) opětovným použitím - postupy, kterými jsou výrobky nebo jejich části, které nejsou 18 odpadem, znovu použity ke stejnému účelu, ke kterému byly původně určeny, • r) využitím odpadů - činnost, jejímž výsledkem je, že odpad slouží užitečnému účelu tím, že nahradí materiály používané ke konkrétnímu účelu, a to i v zařízení neurčeném k využití odpadů podle § 14 odst. 2, nebo že je k tomuto konkrétnímu účelu upraven; v příloze č. 3 k tomuto zákonu je uveden příkladný výčet způsobů využití odpadů • s) přípravou k opětovnému použití - způsob využití odpadů zahrnující čištění nebo opravu použitých výrobků nebo jejich částí a kontrolu provedenou osobou oprávněnou podle zvláštního právního předpisu spočívající v prověření, že použitý výrobek nebo jeho část, které byly odpady, jsou po čištění nebo opravě schopné bez dalšího zpracování opětovného použití, • t) materiálovým využitím odpadů - způsob využití odpadů zahrnující recyklaci a další způsoby využití odpadů jako materiálu k původnímu nebo jiným účelům, s výjimkou bezprostředního získání energie, • u) recyklací odpadů - jakýkoliv způsob využití odpadů, kterým je odpad znovu zpracován na výrobky, materiály nebo látky pro původní nebo jiné účely jejich použití, včetně přepracování organických materiálů; recyklací odpadů není energetické využití a zpracování na výrobky, materiály nebo látky, které mají být použity jako palivo nebo zásypový materiál, • v) odstraněním odpadů - činnost, která není využitím odpadů, a to i v případě, že tato činnost má jako druhotný důsledek znovuzískání látek nebo energie; v příloze č. 4 k tomuto zákonu je uveden příkladný výčet způsobů odstranění odpadů, 18 JAK SE NAKLÁDÁ V ČR? 19 Zpráva o stavu životního prostředí 2018. S. 253 19 • od „kolébky do hrobu“ = jednotlivé fáze nakládání s odpady • shromažďování  skladování  sběr a výkup  úprava  využívání a odstraňování • též obchodování (i když osoba nemá odpad v držení) • samostatně přeprava • pro každou fázi stanoveny zvláštní povinnosti • s odpady lze nakládat v zásadě pouze ve schválených zařízeních POVINNOSTI 20 • některé povinnosti existují z jiných důvodů, než je ochrana životního prostředí (§ 8 vyhlášky č. 383/2001) • např. povinnost provozovatele identifikovat osoby, od kterých má v úmyslu odpady (pozn. JH - kovy) odebrat nebo vykoupit, identifikovat odebírané nebo vykupované odpady a vést o těchto skutečnostech evidenci. • také provozovatel zařízení ke sběru nebo výkupu odpadů nesmí vykupovat od fyzických osob, mj. odpady následující povahy: • a) uměleckého díla nebo jeho části, • b) pietního nebo bohoslužebného předmětu nebo jeho části, • c) průmyslového strojního zařízení nebo jeho části, • d) obecně prospěšného zařízení nebo jeho části, zejména zařízení pro hromadnou dopravu, dopravního značení, součásti nebo příslušenství veřejného prostranství a pozemních komunikací a energetické, vodárenské nebo kanalizační zařízení. 20 KDO MŮŽE PŘEVZÍT ODPADY? 21 Oprávněná osoba Obecní systém Kompostárna Jako vstupní suroviny • § 12/2: Pokud dále není stanoveno jinak, lze s odpady podle tohoto zákona nakládat pouze v zařízeních, která jsou k nakládání s odpady podle tohoto zákona určena. • § 12/3: K převzetí odpadu do svého vlastnictví je oprávněna pouze právnická osoba nebo fyzická osoba oprávněná k podnikání, která je provozovatelem zařízení k využití nebo k odstranění nebo ke sběru nebo k výkupu určeného druhu odpadu, nebo osoba, která je provozovatelem zařízení podle § 14 odst. 2, nebo provozovatelem zařízení podle § 33b odst. 1 písm. b) nebo za podmínek stanovených v § 17 též obec. • § 16/4: Původce odpadů je odpovědný za nakládání s odpady do doby jejich využití nebo odstranění, pokud toto zajišťuje sám jako oprávněná osoba, nebo do doby jejich převedení do vlastnictví osobě oprávněné k jejich převzetí podle § 12 odst. 3. Za dopravu odpadů odpovídá dopravce. Na každou oprávněnou osobu, která převezme do svého vlastnictví odpady od původce, přecházejí povinnosti původce podle odstavce 1, s výjimkou písmene i). 21 • Pozor: 12/4 - Každý je povinen zjistit, zda osoba, které předává odpady, je k jejich převzetí podle tohoto zákona oprávněna. V případě, že se tato osoba oprávněním neprokáže, nesmí jí být odpad předán. --- porušení je přestupkem dle § 66/3/b (pokuta až 10 000 000). Nepodnikající fyzická osoba se dopustí přestupku tím, že neoprávněně založí skládku nebo odkládá odpady mimo vyhrazená místa. (pokuta 50 000). Zdroje obrázků: 1 - http://www.sita.cz/24842-odvoz-svoz-prumysloveho-odpadu 3 - http://www.drslavice.cz/s/komunitni-kompostárna 4 - http://www.irpkrejci.cz/foto-opravy-8.php 21 • zajistit využití odpadu v souladu s hierarchií • převést do vlastnictví oprávněné osoby • zařazovat podle druhů a ověřovat nebezpečné vlastnosti • shromažďovat utříděné • zabezpečit odpady před znehodnocením či únikem • vést evidenci, ustanovit odpadového hospodáře, platit poplatky za uložení odpadu na skládku atd. POVINNOSTI PŮVODCE 22 ▪ Kompletní výčet v § 16. 22 • definice (vymezení) • „odpad vznikající na území obce při činnosti fyzických osob uvedený v Katalogu odpadu jako komunální odpad“ • původcem je obec (okamžikem odložení; též přechod vlastnictví) • odpad podobný komunálnímu: • „veškerý odpad vznikající na území obce při činnosti právnických osob nebo fyzických osob oprávněných k podnikání a který je uveden jako komunální odpad v Katalogu odpadů“ KOMUNÁLNÍ ODPAD 23 • pozor: musí být uveden v katalogu odpadů jako komunální (skupina 20) – proto není pneumatika či stavební suť komunálním odpadem, i když vznikne v domácnosti • srov.: prázdné láhve z domácí oslavy vs. prázdné láhve z restaurace • srov.: popsaný papír z domácnosti vs. popsaný papír z kanceláře 23 KOLIK JE KOMUNÁLNÍHO ODPADU? 24 • Zpráva o stavu životního prostředí 2018. S. 249. • celkem cca 15 % ze všech odpadů vzniklých v ČR - viz snímek č. 13 24 JAK SE S NÍM NAKLÁDÁ? 25 • Zpráva o stavu životního prostředí 2018. S. 250. 25 • stanovit OZV systém „nakládání“ s odpadem • fakultativně i nakládání se stavebním odpadem pro nepodnikající • zajistit místa pro odkládání nebezpečných složek (alespoň 2x ročně) • oddělené odkládání papíru, skla, plastů, kovů a biologicky rozložitelných odpadů rostlinného původu • BRKO celoročně od 2019 • od 2020 také jedlé oleje a tuky • blíže vyhláška č. 321/2014 Sb. POVINNOSTI OBCE 26 Doporučení: • ideální je najít si informace o fungování systému ve Vaší obci a seznámit se také s její obecně závaznou vyhláškou (včetně poplatkové, je-li vydána) • byť dochází nyní k odkladu povinnosti platit: https://www.turnov.cz/cs/zpravy/koronavirus/odlozeni-plateb-poplatku-za-odpad-a- psy.html • https://www.sako.cz/novinka/cz/511/sako-zavadi-na-sbernych-strediscich-sber- pouzitych-rostlinnych-oleju/ 26 • vždy: odkládat odpad na určená místa • vždy: třídit odpady podle OZV • další: neznemožnit provedení svozu, neukládat vybrané odpady, přistavit nádobu v určenou dobu, využívat pouze nádoby u užívaného objektu apod. • platit úhradu (viz dále) POVINNOSTI OBYVATEL 27 • detaily ve vyhlášce každé obce; pokud netřídíte odpad, tak si přečtěte: https://www.odpady-online.cz/skutecne-hrozi-za-netrideni-pokuta/ • pro ilustraci lze uvést povinnosti v Brně: • každý: směsný komunální odpad ukládat pouze do sběrných nádob, které přináležejí k jimi užívanému objektu, • vlastníci objektů jsou povinni: • a) zajistit u pověřené svozové společnosti dostatečný objem sběrných nádob na směsný komunální odpad, • b) sběrné nádoby na směsný komunální odpad umístit na stálé stanoviště, • c) zajistit přistavení sběrné nádoby na směsný komunální odpad na svozové stanoviště. • d) sběrné nádoby na směsný komunální odpad umístit na svozové stanoviště v den svozu, • e) po provedeném svozu zajistit tentýž den úklid sběrné nádoby na směsný komunální odpad na stálé stanoviště. 27 • tři způsoby – rozhoduje obec podle místních podmínek • způsoby nelze v jedné obci kombinovat • to má různé důsledky (viz dále) ZPOPLATNĚNÍ OBYVATEL 28 • zkuste si zjistit, jak bude platit za odpady student, který má trvalý pobyt u rodičů v Brně a studuje v Praze, kde bydlí v pronajatém bytě – pak bude vše jasné 28 PLATBY V PRAXI 29 Důvodová zpráva. Sněmovní tisk č. 696, s. 30. Ani poplatky tedy nepokryjí všechny náklady. 29 POROVNÁNÍ POPLATKŮ 30 Tzv. PAYT • § 17a zákona 185/2001 • výše dle nákladů podle počtu a objemu nádob • producent odpadu • odvádí vlastník nemovitosti Místní • § 10b zák. č. 565/1990 • fixní částka • dle trvalého pobytu či vlastnictví nemovitosti • odvádí primárně poplatník § 17a zákona o odpadech: • (1) Obec může obecně závaznou vyhláškou stanovit (§ 17 odst. 2) a vybírat poplatek za komunální odpad vznikající na jejím území. Poplatek nelze stanovit současně s místním poplatkem za provoz systému shromažďování, sběru, přepravy, třídění, využívání a odstraňování komunálních odpadů podle zvláštního zákona. • (2) Poplatníkem je každá fyzická osoba, při jejíž činnosti vzniká komunální odpad. Plátcem poplatku je vlastník nemovitosti, kde vzniká komunální odpad. Plátce poplatek rozúčtuje na jednotlivé poplatníky. • (5) Maximální výše poplatku se stanoví podle předpokládaných oprávněných nákladů obce vyplývajících z režimu nakládání s komunálním odpadem rozvržených na jednotlivé poplatníky podle počtu a objemu nádob určených k odkládání odpadů připadajících na jednotlivé nemovitosti nebo podle počtu uživatelů bytů a s ohledem na úroveň třídění tohoto odpadu. V poplatku mohou být promítnuty i náklady spojené s pronájmem nádob určených k odkládání odpadu. Poplatek je příjmem obce. 30 § 10b zákona o místních poplatcích • (1) Poplatek za provoz systému shromažďování, sběru, přepravy, třídění, využívání a odstraňování komunálních odpadů platí • a) fyzická osoba přihlášená v obci, • b) fyzická osoba, která má ve vlastnictví stavbu určenou k individuální rekreaci, byt nebo rodinný dům, ve kterých není přihlášená žádná fyzická osoba, a to ve výši odpovídající poplatku za jednu fyzickou osobu; má-li ke stavbě určené k individuální rekreaci, bytu nebo rodinnému domu vlastnické právo více osob, jsou povinny platit poplatek společně a nerozdílně. • (4) Poplatek se platí obci, na jejímž území je fyzická osoba přihlášená, nebo obci, na jejímž území se nachází stavba určená k individuální rekreaci, byt nebo rodinný dům. • (5) Sazbu poplatku tvoří • a) částka až 250 Kč za osobu uvedenou v odstavci 1 a kalendářní rok a • b) částka stanovená na základě skutečných nákladů obce předchozího kalendářního roku na sběr a svoz netříděného komunálního odpadu až 750 Kč za osobu uvedenou v odstavci 1 a kalendářní rok; obec v obecně závazné vyhlášce stanoví rozúčtování nákladů na sběr a svoz netříděného komunálního odpadu na osobu. 30 • původce odpadu se všemi povinnostmi • povinnost poslední operace s odpadem lze splnit: • zapojením do systému obce na základě smlouvy (poté jednodušší administrativa) • předáním odpadu odpadové společnosti na základě smlouvy • kontrolují obecní úřady TZV. ŽIVNOSTENSKÝ ODPAD 31 • stručná příručka pro živnostníky: https://www.zdarns.cz/media/files/propodnikatele/prirucka-pro-zivnostniky.pdf – obsahuje základní přehled všech povinností (dobrá pro celkový přehled), a je stručná § 6 vyhlášky č. 93/2016 • (1) Původce odpadů, který produkuje odpad podobný komunálnímu odpadu, vytřídí z tohoto odpadu jeho nebezpečné a využitelné složky, které zařadí do podskupiny odpadů 20 01, případně do podskupiny 15 01, a zbylou směs nevyužitelných druhů odpadů kategorie ostatní odpad zařadí pro účely využití nebo odstranění pod katalogové číslo samostatného druhu odpadu 20 03 01 Směsný komunální odpad. • (2) Původce odpadu odpad, který předává do systému pro nakládání s komunálními odpady zavedeného obcí v souladu s § 17 odst. 4 zákona o odpadech, utřídí a zařadí podle Katalogu odpadů v souladu se systémem stanoveným obcí. 31 • obecně závazná vyhláška obce • systém sběru a shromažďování rostlinných zbytků z údržby zeleně a zahrad na území obce, jejich úprava a následné zpracování na zelený kompost • použití kompostu pouze na údržbu a obnovu veřejné zeleně na území obce • předcházení vzniku odpadu - diskuze KOMUNITNÍ KOMPOSTOVÁNÍ 32 • § 10a/2: Obec může ve své samostatné působnosti, jako opatření pro předcházení vzniku odpadů, stanovit obecně závaznou vyhláškou obce systém komunitního kompostování a způsob využití zeleného kompostu k údržbě a obnově veřejné zeleně na území obce. • Pro zájemce případně podrobně: https://biom.cz/cz/odborne-clanky/nakladani-s- bioodpadem-v-obcich-pravni-aspekty. 32 33 • https://www.mesto-studenka.cz/prakticke-info/komunalni-sluzby/odpadovehospodarstvi/komunitni-kompostarna-radar/ - pro ilustraci (jak to může vypadat). 33 • odstranění: spalování na pevnině (D10) • využití odpadu k výrobě energie (R1) • výpočet energetické náročnosti pro spalování komunálního odpadu • kritéria vymezená Soudním dvorem EU – hlavním účelem musí být výroba energie • je zakázána přeshraniční přeprava odpadů do ČR za účelem energetického využití ve SKO, pokud by v důsledku přeshraniční přepravy musel být odstraňován odpad vznikající v ČR nebo by musel být zpracován v rozporu s POH [čl. 1. 6 POH 2015-2024] SPALOVÁNÍ ODPADU 34 34 Plány odpadového hospodářství ČR POH krajů POH obcí POH obcí POH krajů POH obcí POH obcí Program předcházení vzniku odpadu KONCEPČNÍ NÁSTROJE 35 S dokumenty se lze seznámit zde: • http://www.mzp.cz/cz/plan_odpadoveho_hospodarstvi_cr • http://www.mzp.cz/cz/predchazeni_vzniku_odpadu_navrh 35 • závazné pro rozhodování správní orgánů • vyhodnocení stavu  cíle  opatření k jejich dosažení • ve formě nařízení vlády [č. 352/2014 Sb. – pro 2015-2024], resp. vyhlášky kraje • POH obcí • až od určitého množství odpadů PLÁNY ODP. HOSPODÁŘSTVÍ 36 • § 44: povinnost obce - Obec, která produkuje ročně více než 10 t nebezpečného odpadu nebo více než 1 000 t ostatního odpadu, zpracovává v samostatné působnosti plán odpadového hospodářství obce pro odpady, které produkuje, a odpady, se kterými nakládá. • Poznámka: do 2013 měli takovou povinnost také velcí původci odpadu 36 Úhrady za komunální odpad Skládkovné Rezerva na rekultivaci skládky „Recyklační“ poplatek Dotace apod. EKONOMICKÉ NÁSTROJE 37 • Úhrady za komunální odpad – viz výše • Recyklačním poplatkem je myšlen náklad na zpětný odběr – viz dále. • Dotace apod: srov. např. https://www.opzp.cz/o-programu/aktuality/detail-tiskove- zpravy/?id=90. • Skládkovné (§ 45 až 48) • Za ukládání odpadů na skládky je původce povinen platit poplatek. • Poplatek platí i původce, který je sám provozovatelem skládky a tato skládka je na jeho vlastním pozemku. Poplatek od původce vybírá provozovatel skládky při uložení odpadů na skládku. • Poplatek za ukládání odpadů na skládky se skládá ze dvou složek. Základní složka poplatku se platí za uložení odpadu, za uložení nebezpečného odpadu se dále platí riziková složka. • Základní složka poplatku (500 kč/t) je příjmem obce, na jejímž katastrálním území skládka leží. V případě, že skládka leží na katastrálních územích několika 37 obcí, dělí se tento příjem proporcionálně podle velikosti části skládky ležící v katastrálních územích těchto obcí. Riziková složka poplatku (1700 Kč/t) je příjmem Státního fondu životního prostředí. • Finanční rezerva (§ 49 až 51) • Provozovatel skládky je povinen vytvářet finanční rezervu na rekultivaci, zajištění péče o skládku a asanaci po ukončení jejího provozu. • Peněžní prostředky této rezervy se ukládají na zvláštní účet v bance. • Závěr: Provozovatel logicky tyto náklady promítne do cena za uložení odpadu na skládku. Původce tedy zaplatí za tunu odpadu: skládkovné + náklady na rezervu (rekultivaci skládky) + odměnu (zisk) pro provozovatele skládky. 37 38 • Důvodová zpráva. Sněmovní tisk č. 696, s. 46. Nízký poplatek za skládkování je jedním z důvodů skládkování velkého množství komunálního odpadu v ČR. Podrobnosti viz důvodová zpráva. 38 • zvýšit do roku 2020 nejméně na 50 % hmotnosti celkovou úroveň přípravy k opětovnému použití a recyklace alespoň u odpadů z materiálů, jako jsou papír kov, plast a sklo, pocházejících z domácností a případně odpady jiného původu, pokud jsou tyto toky odpadů podobné odpadům z domácností • čl. 11 směrnice o odpadech • zvýšit do roku 2020 nejméně na 70 % hmotnosti celkovou úroveň přípravy k opětovnému použití a recyklace odpadů a jiných druhů materiálového využití, včetně zásypů, při nichž jsou jiné materiály nahrazeny odpadem, u nikoliv nebezpečných stavebních a demoličních odpadů • čl. 5 směrnice o skládkách odpadů ZÁVAZNÉ CÍLE 39 • Dalším: nejpozději do roku 2020 dosáhnout toho, aby bylo množství biologicky rozložitelných komunálních odpadů ukládaných na skládku sníženo na 35 % (hmotnostních) z celkového množství biologicky rozložitelných komunálních odpadů vyprodukovaných v roce 1995 • je na každém státu, jak cíle splní: v ČR je řešeno např. od 2024 zákazem ukládat na skládky směsný komunální odpad a recyklovatelné a využitelné odpady stanovené prováděcím předpisem či plánem na zvýšení poplatků za skládkování 39 NOVÝ ZÁKON O ODPADECH 40 • Doporučuji přečíst: https://www.epravo.cz/top/clanky/recyklacni-spolecnost-v-pravu- eu-smernice-o-odpadech-110307.html. • Zdroj: https://www.psp.cz/sqw/historie.sqw?o=8&T=676. • Lze sledovat postup schvalování. Nová pravidla budou účinná až po Vaší zkoušce z předmětu. 40 • významná ekologická rizika + cenné suroviny • úprava vychází z komunitárního práva • odborná a komplikovaná problematika • PCB; odpady z azbestu a oxidu titaničitého; odpadní oleje; baterie; autovraky; elektrická zařízení • běžně povinnost zpětného odběru ROZŠÍŘENÁ ODPOVĚDNOST VÝROBCE 41 41 • povinnost výrobců a dovozců • samostatně • přenesení na jiného • sdružené plnění • bezplatné vrácení  informuje poslední prodejce • vztahuje se na: minerální oleje, výbojky a zářivky, pneumatiky a elektrozařízení z domácností, baterie ZPĚTNÝ ODBĚR 42 42 • Basilejská úmluva o kontrole pohybu nebezpečných odpadů přes hranice států a jejich zneškodňování • nařízení EP a Rady č. 1013/2006/ES, o přepravě odpadů • velmi podrobná úprava: viz dále • stačí základní informace - https://www.mzp.cz/cz/preshranicni_preprava_odpadu PŘESHRANIČNÍ PŘEPRAVA 43 43 • zákaz dovozu za účelem odstranění • dle hlavního účelu operace • výjimka v případě živelných pohrom • oznamování  rozhodnutí o souhlasu nebo námitkách • finanční zajištění • povinnost vrácení a zpětného přijetí PŘESHRANIČNÍ PŘEPRAVA V EU 44 44 DALŠÍ ZDROJE 45 • Každý měsíc jsou publikovány články na různá témata: https://www.odpady-online.cz/ a http://www.odpadoveforum.cz/cz/. Pro zájemce o hlubší studium i aktuální informace. Texty jsou spíše popularizačního charakteru. 45