ODPOVĚDNOST V PRÁVU ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ 2020 Ilona Jančářová DRUHY ODPOVĚDNOSTI 1. Správně právní 2. Trestně právní 3. Občanskoprávní 4. Odpovědnost za ekologickou újmu OBČANSKOPRÁVNÍ ODPOVĚDNOST (ZÁVAZKY Z DELIKTŮ) • Obecná podle OZ • Zvláštní podle OZ (§ 2920 a násl.) - škoda z provozní činnosti - škoda způsobená provozem zvlášť nebezpečným - škoda způsobená zvířetem aj. • Zvláštní (podle předpisů práva životního prostředí) – z.č. 115/2000 Sb., o poskytování náhrad škod způsobených vybranými zvláště chráněnými živočichy – z.č. 254/2001 Sb., o vodách (§ 29/2) – z.č. 44/1988 Sb., horní zákon (§§ 36 a 37) a další. Náhrada škody dle z.č. 89/2012 Sb., občanský zákoník (NOZ) Závazky z deliktů (§ 2894 a násl. NOZ) § 2910 - obecná odpovědnost za škodu - subjektivní odpovědnost § 2924 - škoda z provozní činnosti - objektivní odpovědnost - možnost liberace § 2925 - škoda způsobená provozem zvlášť nebezpečným - objektivní odpovědnost - omezené důvody liberalizace § 2926 - škoda na nemovité věci - objektivní odpovědnost Způsob náhrady – primárně uvedením do předešlého stavu! NOZ č. 89/2012 Sb. § 2924 Škoda z provozní činnosti Kdo provozuje závod nebo jiné zařízení sloužící k výdělečné činnosti, nahradí škodu vzniklou z provozu, ať již byla způsobena vlastní provozní činností, věcí při ní použitou nebo vlivem činnosti na okolí. Povinnosti se zprostí, prokáže-li, že vynaložil veškerou péči, kterou lze rozumně požadovat, aby ke škodě nedošlo. § 2925 Škoda způsobená provozem zvlášť nebezpečným (1) Kdo provozuje závod nebo jiné zařízení zvláště nebezpečné, nahradí škodu způsobenou zdrojem zvýšeného nebezpečí; provoz je zvlášť nebezpečný, nelze-li předem rozumně vyloučit možnost vzniku závažné škody ani při vynaložení řádné péče. Jinak se povinnosti zprostí, prokáže-li, že škodu způsobila zvnějšku vyšší moc nebo že ji způsobilo vlastní jednání poškozeného nebo neodvratitelné jednání třetí osoby; ujednají-li se další důvody zproštění, nepřihlíží se k tomu. (2) Je-li z okolností zřejmé, že provoz významně zvýšil nebezpečí vzniku škody, ačkoli lze důvodně poukázat i na jiné možné příčiny, soud zaváže provozovatele k náhradě škody v rozsahu, který odpovídá pravděpodobnosti způsobení škody provozem. (3) Má se za to, že provoz je zvláště nebezpečný, pokud se provozuje továrním způsobem nebo pokud se při něm výbušná nebo podobně nebezpečná látka používá nebo se s ní nakládá. OBČANSKOPRÁVNÍ ODPOVĚDNOST (ZÁVAZKY Z DELIKTŮ) Náhrada škody: - vrácení do původního stavu - v penězích (škoda skutečná a ušlý zisk) Pokud si škodu na svém majetku způsobí sám vlastník, odpovědnostní vztah nevzniká (náhradu za poškozené životní prostředí nelze uplatnit). ZÁVAZKY Z DELIKTŮ – PŘÍKLAD 1 V důsledku havárie na polním hořáku uniklo z petrochemického podniku takové množství znečišťujících látek do ovzduší, že to způsobilo rozsáhlé poškození lesních porostů v městečku Hory sv. Kateřiny. Posuďte, zda obec, která je vlastníkem poškozených lesů, má nárok na náhradu škody, podle kterého ustanovení a v čem tato náhrada bude spočívat. (OZ - § 2910 v 2924 v § 2925)? ZÁVAZKY Z DELIKTŮ – PŘÍKLAD 2 Ze Sigmy Lutín uniklo do životního prostředí ředidlo a bylo prokázáno, že v důsledku tohoto úniku došlo ke kontaminaci podzemních vod ve studnách občanů v nedaleké obci. Jakým způsobem je Sigma Lutín v tomto případě nahradit lidem ztrátu, resp. znehodnocení pitné vody? (§ 29 odst. 2 zákona o vodách č. 254/2001 Sb.) PŘÍKLAD 2a Majitel studny zjistí, že voda, jíž je oprávněn ze studny odebírat, je znečištěna a znehodnocena a) únikem ředidla z nedalekého podniku b) průsaky z hnojiště souseda VZ § 29, 42, 125a písm.l) NOZ? ZÁVAZKY Z DELIKTŮ – PŘÍKLAD 3 Strážce přírody mladíky vyzval, aby zanechali svého počínání a prokázali mu svoji totožnost, s tím, že zahájí blokové řízení o udělení pokuty za přestupek. Po opakované výzvě začali strážci vyhrožovat a následně jej fyzicky napadli. Strážce utrpěl při následné potyčce zlomeninu čelisti, kvůli které musel být hospitalizován. Jeho kamarád, který mu přispěchal na pomoc, stačil zavolat mobilním telefonem Policii ČR, která oba agresivní mladíky zajistila. Nicméně i kamarádovi strážce stačili způsobit škodu na šatech. Má kamarád stráže nárok na náhradu škody? Pokud ano, kdo mu ji poskytne a za jakých podmínek? (§ 81b z.č. 114/1992 Sb.) PŘÍKLAD 4 V Beskydech se vyskytuje 4 členná smečka vlků. Vlk je kriticky ohrožený druh. Občas strhne nějakou ovci ze stáda. Mají chovatelé ovcí nárok na náhradu škody, kterou jim způsobil vlk a vůči komu by jej měli uplatnit? Z.č.115/2000 Sb. ODPOVĚDNOST ZA EKOLOGICKOU ÚJMU Ekologická újma podle: a) Z.č. 17/1992 Sb., o životním prostředí b) Z.č. 167/2008 Sb., o předcházení ekologické újmě a o její nápravě ODPOVĚDNOST ZA EKOLOGICKOU ÚJMU Z.č. 17/1992 Sb., o životním prostředí) Ekologická újma (§ 10 a 27): - ztráta nebo oslabení přirozených funkcí ekosystémů, vznikající poškozením jejich složek nebo narušením vnitřních vazeb a procesů v důsledku lidské činnosti. ODPOVĚDNOST ZA EKOLOGICKOU ÚJMU podle z.č. 167/2008 Ekologickou újmou se rozumí nepříznivá měřitelná změna přírodního zdroje nebo měřitelné zhoršení jeho funkcí, která se může projevit přímo nebo nepřímo; jedná se o změnu na 1. chráněných druzích volně žijících živočichů či planě rostoucích rostlin nebo přírodních stanovištích, která má závažné nepříznivé účinky na dosahování nebo udržování příznivého stavu ochrany takových druhů nebo stanovišť, s výjimkou nepříznivých účinků vyplývajících z jednání provozovatele, k němuž byl oprávněn podle § 5b, 45i a 56 zákona o ochraně přírody a krajiny; kritéria pro posouzení významu účinků na dosahování nebo udržení příznivého stavu ochrany chráněných druhů a přírodních stanovišť jsou stanovena v příloze č. 3 k tomuto zákonu, 2. podzemních nebo povrchových vodách včetně přírodních léčivých zdrojů a zdrojů přírodních minerálních vod, která má závažný nepříznivý účinek na ekologický, chemický nebo množstevní stav vody nebo na její ekologický potenciál, s výjimkou nepříznivých účinků v případech stanovených podle § 23a odst. 4 a 7 vodního zákona, nebo 3. půdě znečištěním, jež představuje závažné riziko nepříznivého vlivu na lidské zdraví v důsledku přímého nebo nepřímého zavedení látek, přípravků, organismů nebo mikroorganismů na zemský povrch nebo pod něj, ODPOVĚDNOST ZA EKOLOGICKOU ÚJMU podle z.č. 167/2008 POZOR - 2 ODCHYLNÉ LINIE: A) Odpovědnost provozovatelů činností uvedených v příloze - objektivní za výsledek v podobě ekologické újmy nebo její hrozby (i bez porušení specifických právních povinností) B/Odpovědnost provozovatelů jiných činností, které jsou vykonávány v rozporu s právními předpisy, a to pouze za škodu na zvláště chráněných druzích a jejich stanovištích Negativní vymezení věcné a časové působnosti ODPOVĚDNOST ZA EKOLOGICKOU ÚJMU podle z.č. 167/2008 • Princip prevence • Princip znečišťovatel platí • Princip naturální restituce • Princip účasti veřejnosti ODPOVĚDNOST ZA EKOLOGICKOU ÚJMU podle z.č. 167/2008 Princip prevence: • Povinnost provozovatele provádět preventivní opatření i v případě, že ke škodám na životním prostředí dosud nedošlo, ale existuje bezprostřední hrozba takových škod • Povinnost informovat příslušný úřad • Povinnost přijmout nápravná opatření za účelem omezení dalších škod • Finanční zajištění (§ 14/3 – výjimky) • Hodnocení rizik činností v příloze č. 1 ODPOVĚDNOST ZA EKOLOGICKOU ÚJMU podle z.č. 167/2008 Princip znečišťovatel platí: • náklady potřebné na předcházení ekologické újmě nebo na její nápravu, • náklady na zjištění a posouzení ekologické újmy, posouzení vzniku její bezprostřední hrozby, • náklady na řízení, • náklady na provedení preventivních nebo nápravných opatření nebo jejich vymáhání od provozovatele, • náklady na sběr dat, na sledování a kontrolu • další náklady související s předcházením ekologické újmě nebo s její nápravou. Výjimky z povinnosti provozovatele hradit náklady (§12) ODPOVĚDNOST ZA EKOLOGICKOU ÚJMU podle z.č. 167/2008 Princip naturální restituce: • upřednostnění nápravných opatření před peněžními kompenzacemi • obnovení stavu nebo kompenzační opatření za poškozené životní prostředí ODPOVĚDNOST ZA EKOLOGICKOU ÚJMU podle z.č. 167/2008 Princip účasti veřejnosti: • Žádost o uložení preventivních opatření nebo nápravných opatření může podat a) fyzická nebo právnická osoba, která je ekologickou újmou dotčena nebo u níž je takové dotčení pravděpodobné, nebo b) právnická osoba soukromého práva, jejímž předmětem činnosti je podle zakladatelského právního jednání ochrana životního prostředí a jejíž hlavní činností není podnikání nebo jiná výdělečná činnost (tj. envi-spolky) • Oznámení o zahájení řízení příslušný orgán zveřejní na portálu veřejné správy ODPOVĚDNOST ZA EKOLOGICKOU ÚJMU podle z.č. 167/2008 Princip účasti veřejnosti: • Envi-spolky mohou požádat příslušný orgán, aby byly po dobu 1 roku ode dne podání žádosti bez zbytečného odkladu písemně informovány o každém zahájeném řízení o uložení preventivních opatření nebo nápravných opatření. Tato žádost musí být místně specifikována a lze ji podávat opakovaně. • Nebylo-li řízení o uložení preventivních opatření nebo nápravných opatření zahájeno na jejich žádost, jsou envi-spolky účastníky takového řízení, pokud písemně oznámí příslušnému orgánu svou účast do 8 dnů ode dne, • a) kdy jim byla doručena informace o zahájeném řízení • b) kdy byla informace o zahájení řízení zveřejněna na úřední desce příslušného orgánu.