Anemones, Forest Floor, White, Forest Ochrana půdy, zejména lesní. JUDR. JANA TKÁČIKOVÁ, PH.D. Půda Image result for zemědělská půda pixaba Image result for lesní půda Přírodní útvar vzniklý z povrchových zvětralin zemské kůry a z organických zbytků za působení půdotvorných faktorů (matečná hornina, klima, činnost organismů a člověka) Vlastnosti ◦Fyzikální, biologické, chemické Charakteristika ◦Multifunkčnost ◦„Neobnovitelnost“ ◦Přírodní bohatství státu vs. pozemkové vlastnictví Pozemek je sice nezničitelný, ale půda jako hmotný substrát (svrchní vrstva zemské kůry) je neobnovitelný, obnova 1 cm = 80 – 150 let Funkce půdy Produkční •Výrobní prostředek •Hospodářské a stavební využití •Zdroj neobnovitelných surovin Mimoprodukční •Životní prostor pro rostliny a živočichy •Produkce biomasy •Součást látkového koloběhu •Prostředí pro infiltraci, akumulaci a retenci vody, pro transportní, transformační, pufrační a neutralizační procesy •Archiv dějin přírody i lidstva • https://www.mzp.cz/C1257458002F0DC7/cz/definice_pudy/$FILE/OOHPP-Definice_pudy-20080820.pdf Ústavní východiska ochrany půdy Každý má právo vlastnit majetek. Vlastnické právo všech vlastníků má stejný zákonný obsah a ochranu. Vlastnictví zavazuje. Nesmí být zneužito na újmu práv druhých anebo v rozporu se zákonem chráněnými obecnými zájmy. Jeho výkon nesmí poškozovat lidské zdraví, přírodu a životní prostředí nad míru stanovenou zákonem. (čl. 11 Listiny) Stát dbá o šetrné využívání přírodních zdrojů a ochranu přírodního bohatství. (čl. 7 Ústavy) ◦Zemědělský půdní fond i lesy jsou národním přírodním bohatstvím. ◦Zákon č. 334/1992 Sb. a zákon č. 289/1995 Sb. •Zemědělský půdní fond je základním přírodním bohatstvím naší země, nenahraditelným výrobním prostředkem umožňujícím zemědělskou výrobu a je jednou z hlavních složek životního prostředí. Ochrana zemědělského půdního fondu, jeho zvelebování a racionální využívání jsou činnosti, kterými je také zajišťována ochrana a zlepšování životního prostředí. (§ 1 zákona č. 334/1992 Sb.) •Účelem tohoto zákona je stanovit předpoklady pro zachování lesa, péči o les a obnovu lesa jako národního bohatství, tvořícího nenahraditelnou složku životního prostředí, pro plnění všech jeho funkcí a pro podporu trvale udržitelného hospodaření v něm. (§ 1 zákona č. 289/1995 Sb.) Graf vývoje zemědělských a lesních pozemků (v hektarech) https://www.cuzk.cz/Periodika-a-publikace/Statisticke-udaje/Souhrne-prehledy-pudniho-fondu/Rocenka_ pudniho_fondu_2019.aspx Degradační faktory Degradace půdy = proces, při kterém dochází ke snížení nebo ztrátě úrodnosti, využitelnosti půdy a jejích ekologických funkcí. Eroze (vodní a větrná) ◦přírodní proces, při kterém dochází k rozrušování půdního povrchu působením vody/k odnosu půdních částic z povrchu půdy mechanickou silou větru, transportu půdních částic na jiné místo Zastavování půdy (zábory) ◦zakrytí půdy nepropustnými materiály, ztráta přirozených vlastnosti a nemožnost plnit přírodní funkce Kontaminace (znečištění) ◦zvýšení obsahu potenciálně rizikových látek v půdním prostředí, zpravidla antropogenního původu Utužení půdy (kompakce) ◦degradace (rozpad) půdní struktury, změny pórovitosti, objemové hmotnosti, schopnosti infiltrace a propustnosti, snížení retenční kapacity Acidifikace (okyselování) ◦snížení pufrační schopnosti půdy Úbytek organické hmoty (dehumifikace) ◦snížení obsahu humusu Podmáčení půdy (zamokření) Zasolování půdy (salinizace) http://eagri.cz/public/web/mze/puda/ochrana-pudy-a-krajiny/degradace-pud/ Výsledek obrázku pro zásady ochrany půdy Principy ochrany půdy Ochrana ekologických funkcí půdy ◦Zvýšená ochrana některých částí půdy (kategorizace lesů) Prevence ◦Předcházení degradačním procesům Racionalizace a udržitelnost využívání půdy ◦Plánovitost ◦Udržitelné hospodaření ◦Rekultivace Integrace ochrany půdy ◦Ekonomická stimulace (internalizace externalit) ◦Součást ostatních politik (zemědělské, místního rozvoje) Právní rámec ochrany lesní půdy Výsledek obrázku pro právní předpis Průřezové právní předpisy ◦Stavební zákon (183/2006) ◦Zákon o posuzování vlivů na životní prostředí (100/2001) ◦Zákon o pozemkových úpravách (139/2002) ◦Zákon o předcházení ekologické újmě (167/2008) ◦Zákon o integrované prevenci a omezování znečištění (76/2002) Základní sektorové právní předpisy ◦Zákon o lesích (289/1995) ◦Zákon o České inspekci životního prostředí a její působnosti v ochraně lesa (282/1991) ◦Zákon o ochraně přírody a krajiny (114/1992) ◦Zákon o hnojivech (156/1998) ◦Zákon o rostlinolékařské péči (326/2004) Zákon o ochraně přírody a krajiny LES = významný krajinný prvek (§ 3 a 4 zákona č. 114/1992 Sb.) Půda jako předmět české právní úpravy o Zemědělský půdní fond Pozemky určené k plnění funkcí LESA Ochrana kvality půdy Ochrana kvantity půdy Ochrana půdy před erozí Výsledek obrázku pro lesní půda Výsledek obrázku pro zemědělská půda Výsledek obrázku pro rašeliniště Půdu lze chránit i prostřednictvím nástrojů k ochraně jiné složky životního prostředí, např. Nástroje ochrany přírody dle zákona č. 114/1992 Sb. Nástroje ochrany vodních poměrů dle zákona č. 254/2001 Sb. Nástroj ochrany horninového prostředí dle zákona č. 44/1988 Sb. Ochrana lesní půdy PUPFL a LES Les ◦Lesní porosty s jejich prostředím a pozemky určené k plnění funkcí lesa ◦Národní bohatství ◦Nenahraditelná složka životního prostředí Pozemky určené k plnění funkcí lesa (PUPFL) ◦Lesní pozemky ◦pozemky s lesními porosty a plochy, na nichž byly lesní porosty odstraněny za účelem obnovy, lesní průseky a nezpevněné lesní cesty, nejsou-li širší než 4 m, a pozemky, na nichž byly lesní porosty dočasně odstraněny na základě rozhodnutí orgánu státní správy lesů ◦Jiné pozemky, pokud nejsou součástí ZPF a s lesem souvisejí nebo slouží lesnímu hospodářství ◦zpevněné lesní cesty, drobné vodní plochy, ostatní plochy, pozemky nad horní hranicí dřevinné vegetace (hole), s výjimkou pozemků zastavěných a jejich příjezdních komunikací, a lesní pastviny a políčka pro zvěř V pochybnostech o tom, zda jde o pozemky určené k plnění funkcí lesa, rozhoduje orgán státní správy lesů. Zákon o ochraně přírody a krajiny LES = významný krajinný prvek (§ 3 a 4 zákona č. 114/1992 Sb.) Významné krajinné prvky jsou chráněny před poškozováním a ničením. Využívají se pouze tak, aby nebyla narušena jejich obnova a nedošlo k ohrožení nebo oslabení jejich stabilizační funkce. K zásahům, které by mohly vést k poškození nebo zničení významného krajinného prvku nebo ohrožení či oslabení jeho ekologicko-stabilizační funkce, si musí ten, kdo takové zásahy zamýšlí, opatřit závazné stanovisko orgánu ochrany přírody. Mezi takové zásahy patří zejména umisťování staveb, pozemkové úpravy, změny kultur pozemků, odvodňování pozemků, úpravy vodních toků a nádrží a těžba nerostů. Závazné stanovisko orgánu ochrany přírody z hlediska tohoto zákona je také nezbytné ke schválení lesních hospodářských plánů a protokolárnímu předání lesních hospodářských osnov 2), k odlesňování a zalesňování pozemků nad 0,5 ha a k výstavbě lesních cest a lesních melioračních systémů. Organizační zabezpečení Orgány státní správy lesů ◦Ministerstvo zemědělství ◦Ústřední orgány státní správy lesů ◦Obecní úřady obcí s rozšířenou působností ◦Krajské úřady ◦Vojenský lesní úřad ◦Působnost obecního úřadu obce s rozšířenou působností a krajského úřadu ve vojenských lesích, ◦Správy národních parků ◦Výkon státní správy v lesích národních parků Ministerstvo životního prostředí ◦Působnost krajského úřadu a Ministerstva zemědělství v lesích národních parků a jejich ochranných pásmech ◦Orgán vrchního státního dozoru Česká inspekce životního prostředí ◦Výkon dozoru v ochraně lesa jako složky životního prostředí ◦ Ochrana PUPFL - obecné povinnosti- Každý si musí počínat tak, aby nedocházelo k ohrožování nebo poškozování lesů, jakož i objektů a zařízení sloužících hospodaření v lese. ◦Povinnosti KAŽDÉHO při výkonu práva obecného užívání ◦Povinnosti FYZICKÝCH A PRÁVNICKÝCH OSOB při výkonu jiných činností Vlastník lesa je povinen usilovat při hospodaření v lese o to, aby nepoškozoval zájmy jiných vlastníků lesů a funkce lesa byly zachovány (plněny rovnoměrně a trvale) a aby byl zachován (chráněn) genofond lesních dřevin. ◦Povinnosti VLASTNÍKA LESA při lesním hospodaření ◦Práva a povinnosti vlastníka lesa podle tohoto zákona má nájemce (pachtýř), popřípadě podnájemce (podpachtýř) lesa, pokud smlouva mezi nimi výslovně nestanoví jinak. Ochrana kvality PUPFL - přehled nástrojů - Ochrana PUPFL - kategorizace lesů - Kategorizace lesů podle převažujících funkcí ◦Lesy hospodářské ◦Lesy ochranné ◦Např. lesy na mimořádně nepříznivých stanovištích ◦O zařazení rozhoduje orgán SSL na návrh vlastníka lesa nebo z vlastního podnětu ◦Lesy zvláštního určení ◦Vymezené zákonem § 8 odst. 1 lesního zákona ◦Zařazené rozhodnutím orgánu SSL na návrh vlastníka lesa nebo z vlastního podnětu (§ 8 odst. 2 lesního zákona) § 7 lesního zákona (1) Do kategorie lesů ochranných se zařazují a) lesy na mimořádně nepříznivých stanovištích (sutě, kamenná moře, prudké svahy, strže, nestabilizované náplavy a písky, rašeliniště, odvaly a výsypky apod.), b) vysokohorské lesy pod hranicí stromové vegetace chránící níže položené lesy a lesy na exponovaných hřebenech, c) lesy v klečovém lesním vegetačním stupni. (2) O zařazení lesů do kategorie lesů ochranných a o vyřazení z této kategorie rozhoduje orgán státní správy lesů na návrh vlastníka lesa nebo z vlastního podnětu. § 8 lesního zákona (1) Lesy zvláštního určení jsou lesy, které nejsou lesy ochrannými a nacházejí se a) v pásmech hygienické ochrany vodních zdrojů I. stupně,3) b) v ochranných pásmech zdrojů přírodních léčivých a stolních minerálních vod,4) c) na území národních parků a národních přírodních rezervací.5) (2) Do kategorie lesů zvláštního určení lze dále zařadit lesy, u kterých veřejný zájem na zlepšení a ochraně životního prostředí nebo jiný oprávněný zájem na plnění mimoprodukčních funkcí lesa je nadřazen funkcím produkčním. Jde o lesy a) v prvních zónách chráněných krajinných oblastí a lesy v přírodních rezervacích, národních přírodních památkách a přírodních památkách,5) b) lázeňské, c) příměstské a další lesy se zvýšenou rekreační funkcí, d) sloužící lesnickému výzkumu a lesnické výuce, e) se zvýšenou funkcí půdoochrannou, vodoochrannou, klimatickou nebo krajinotvornou, f) potřebné pro zachování biologické různorodosti, g) v uznaných oborách a v samostatných bažantnicích,6) h) v nichž jiný důležitý veřejný zájem vyžaduje odlišný způsob hospodaření. (3) O zařazení lesů do kategorie lesů zvláštního určení podle odstavce 2 a o vyřazení z této kategorie rozhoduje orgán státní správy lesů na návrh vlastníka lesa nebo z vlastního podnětu. Ochrana kvality PUPFL - povinnosti při obecném užívání - Každý má právo vstupovat do lesa na vlastní nebezpečí, sbírat tam pro vlastní potřebu lesní plody a suchou na zemi ležící klest. ◦Při tom je povinen les nepoškozovat, nenarušovat lesní prostředí a dbát pokynů vlastníka, popřípadě nájemce lesa a jeho zaměstnanců. Zákaz některých činností v lesích, např. ◦provádět terénní úpravy, narušovat půdní kryt ◦sbírat lesní plody způsobem, který poškozuje les ◦narušovat vodní režim a hrabat stelivo ◦znečišťovat les odpady a odpadky Ochrana kvantity PUPFL - povinnosti při jiných činnostech - Právnické a fyzické osoby provádějící stavební, těžební a průmyslovou činnost ◦Minimalizace škod na pozemcích a lesních porostech ◦Používání vhodných technických prostředků, technologií a biologicky odbouratelných hydraulických kapalin ◦Provádění účinných opatření k zabránění úniku látek poškozujících les ◦Náhrady za poškozování lesa Ochrana kvality PUPFL - povinnosti při hospodaření v lese - Povinnost hospodařit tak, aby byly zachovány funkce lesa a genofond lesních dřevin ◦Rozsah povinností vázán mj. na kategorizaci lesa Povinnosti k ochraně a obnově lesa ◦Vhodná skladba dřevin ◦Včasná výchova ◦Vhodné způsoby a postupy obnovy a řazení sečí ◦minimální podíl melioračních a zpevňujících dřevin Povinnost zjišťovat a evidovat výskyt a rozsah škodlivých činitelů a jimi působených poškození ◦Povinnost při vzniku mimořádných okolností a nepředvídaných škod v lese činit bezodkladná opatření k jejich odstranění a pro zmírnění jejich následků ◦Nařízení orgánu SSL opatření k jejich odstranění a zmírnění jejich následků Povinnost chránit les před znečišťujícími látkami unikajícími nebo vznikajícími při hospodářské činnosti, dávat přednost účinným technologiím šetřícím životní prostředí Povinnosti při lesní dopravě ◦Provádět tak, aby nedocházelo k nepřiměřenému poškozování lesa a ostatních pozemků. Hospodařením v lese se rozumí obnova, ochrana, výchova a těžba lesních porostů a ostatní činnosti zabezpečující plnění funkcí lesa Obnovou lesa se rozumí soubor opatření vedoucích ke vzniku následného lesního porostu Ochranou lesa se rozumí činnosti směřující k omezení vlivu škodlivých činitelů, ochranná opatření proti škodlivým činitelům a zmírňování následků jejich působení Škodlivými činiteli se rozumí škodlivé organismy, nepříznivé povětrnostní vlivy, imise a fyzikální nebo chemické faktory, způsobující poškození lesa. Výstavba a údržba přibližovacích linek, lesní dopravní sítě a ostatních zařízení v lesích nesmí působit ohrožení stability lesních porostů, zvýšené nebezpečí eroze nebo nepřiměřené poškození půdy a vodního režimu v daném území. Ochrana kvality PUPFL - meliorace a hrazení bystřin - Meliorace a hrazení bystřin = biologická a technická opatření zaměřená na ochranu půdy a péči o vodohospodářské poměry ◦Povinnost vlastníka provést/strpět ◦Ve vlastním zájmu ◦Ve veřejném zájmu na základě rozhodnutí orgánu SSL = náklady hradí stát ◦Při vzniku potřeby provedení opatření meliorací a hrazení bystřin v důsledku činnosti vlastníka lesa ◦Rozhodnutí orgánu SSL o provedení potřebných opatření ◦Uložení povinnosti provést vlastníku lesa ◦Uložení vlastníku lesa povinnosti strpět provedení na jeho náklad Ochrana kvality PUPFL - související nástroje - Podmínky používání hnojiv a dalších látek ◦Hnojivy, pomocnými látkami a upravenými kaly nesmějí být při jejich používání vnášeny do půdy rizikové prvky nebo rizikové látky v množství, stanoví zvláštní právní předpis. Podmínky používání přípravků na ochranu rostlin ◦Přípravky mohou být používány pouze v souladu s jejich etiketou. Opatření k nápravě ◦Dle zákona o hnojivech ◦Rozhodnutí ÚKZÚZ o uložení zvláštního opatření ◦zákaz použití hnojiva, upraveného kalu nebo sedimentu, pokud nevyhovuje podmínkám ◦Dle zákona o rostlinolékařské péči ◦Uložení úředního opatření k nápravě zjištěných skutečností na místě na základě výsledků rostlinolékařského dozoru nebo rostlinolékařské kontroly ◦Rozhodnutí ÚKZÚZ nebo nařízení o mimořádném rostlinolékařském opatření ◦Např. zákaz používání profesionálních zařízení pro aplikaci přípravků, nařízení zničení nebo provedení zničení nebo zajištění přípravku, omezení nebo pozastavení nebo zákaz používání přípravku nebo stanovení zvláštních podmínek Zjišťování půdních vlastností prováděné za účelem přípravy návrhů na ozdravná opatření a úpravu vodního režimu v lesích. ◦ Zjišťování půdních vlastností lesních pozemků a vlastností vegetačních orgánů lesních dřevin zahrnuje odběr vzorků, jejich chemické, fyzikální a mikrobiologické rozbory a vyhodnocování výsledků těchto rozborů. Provádí ÚKZÚZ dle zákona o hnojivech. Vyhodnocení výsledků rozborů předává ÚKZÚZ Ministerstvu zemědělství; údaje o obsahu rizikových prvků a rizikových látek předává též Ministerstvu životního prostředí. Ochrana kvantity PUPFL - přehled nástrojů - Ochrana kvantity PUPFL - koncepční nástroje - Územní plánování ◦Povinnosti projektantů a pořizovatelů ÚPD ◦dbát zachování lesa a řídit se přitom ustanoveními lesního zákona ◦navrhnout a zdůvodnit taková řešení, která jsou z hlediska zachování lesa, ochrany životního prostředí a ostatních celospolečenských zájmů nejvhodnější ◦provést vyhodnocení předpokládaných důsledků navrhovaného řešení, navrhnout alternativní řešení ◦Stanovisko orgánu SSL k ochraně veřejného zájmu (§ 4 odst. 2 písm. b) stavebního zákona) ◦není samostatným rozhodnutím ve správním řízení ◦jeho obsah je závazný pro politiku územního rozvoje a územně plánovací dokumentaci Zásady ochrany kvantity Rámec pro rozhodování orgánu SSL při využití pozemků určených k plnění funkcí lesa k jiným účelům ◦Přednostní použití pozemků méně významných z hlediska plnění funkcí lesa ◦Použití pozemků co nejméně narušující hospodaření v lese a plnění jeho funkcí ◦Tak, aby nedocházelo k nevhodnému dělení lesa z hlediska jeho ochrany a k ohrožení sousedních lesních porostů, ◦Nenarušování sítě lesních cest, meliorací a hrazení bystřin v lesích a jiných zařízení sloužící lesnímu hospodářství; ◦Zřizování pozemních komunikací a průseků v lese tak, aby jejich zřízením nedošlo ke zvýšenému ohrožení lesa, zejména větrem a vodní erozí Ochrana kvantity PUPFL - administrativní nástroje - Souhlas orgánu státní správy lesů ◦Dotýká-li se řízení podle zvláštních předpisů zájmů chráněných lesní zákonem ◦Včetně pozemků do 50 m od hranice lesa ◦Podkladový správní akt ◦pro rozhodnutí o umístění stavby nebo územní souhlas a dále pro rozhodnutí o povolení stavby, zařízení nebo terénních úprav anebo jejich ohlášení ve formě závazného stanoviska ◦pro rozhodnutí jiného orgánu veřejné správy (např. podle horního zákona) Ochrana kvantity PUPFL - administrativní nástroje - § 13 odst. 1 Veškeré pozemky určené k plnění funkcí lesa musí být účelně obhospodařovány podle tohoto zákona. Jejich využití k jiným účelům je zakázáno. O výjimce z tohoto zákazu může rozhodnout orgán státní správy lesů na základě žádosti vlastníka lesního pozemku nebo ve veřejném zájmu. Ochrana kvantity - administrativní nástroje - Vazba na povolení podle stavebního zákona nebo zvláštních právních předpisů Jestliže k dalšímu využití lesních pozemků odňatých plnění funkcí lesa nebo lesních pozemků, jejichž plnění funkcí lesa je omezeno, je třeba stavební povolení nebo jiné rozhodnutí podle zvláštních předpisů, nesmí být započato s jejich odlesňováním dříve, než toto rozhodnutí nabude právní moci. Ochrana kvantity - ekonomické nástroje - Ochrana lesní půdy - výkon státního dozoru v lesích - Rozhodnutí orgánu SSL o uložení opatření k odstranění zjištěných nedostatků, popřípadě i opatření ke zlepšení stavu lesů a plnění jejich funkcí ◦Obdobně ČIŽP Rozhodnutí orgánu SSL o omezení nebo zastavení výroby nebo jiné činnosti v lese až do doby odstranění nedostatků nebo jejich příčin ◦v případě hrozící škody ◦Obdobně ČIŽP Rozhodnutí nebo opatření obecné povahy Ministerstva zemědělství o odchylných opatření ◦v případech kalamitních situací na území dvou a více krajů, vyvolaných zejména biotickými nebo abiotickými činiteli ◦kdy plnění povinností ze strany vlastníků lesů není možné, nebo by nevedlo k naplnění účelu zákona ◦za účelem minimalizace škod na lesích ◦ Ochrana lesní půdy - odpovědnost a sankční nástroje - Uplatnění odpovědnosti za přestupky orgánem SSL ◦Vůči fyzickým osobám za porušení povinností při obecném užívání lesa ◦A rozhodnutí o uložení pokuty za přestupek s hranicí horní sazby 5.000 Kč/15.000 Kč ◦Vůči fyzickým a právnickým osobám za porušení povinností při jiných činnostech nebo při hospodaření ◦A rozhodnutí o uložení pokuty za přestupek s hranicí horní sazby 100.000 Kč/1.000.000 Kč Uplatnění odpovědnosti za přestupky Českou inspekcí životního prostředí ◦Vůči fyzickým a právnickým osobám za porušení povinností dle § 4 zákona č. 282/1991 Sb. ◦A rozhodnutí o uložení pokuty za přestupek s hranicí horní sazby 5.000.000 Kč ◦ ◦ ◦ ◦ ◦ ◦