Úkoly k prvnímu seminárnímu cvičení Akademické psaní - letní semestr 2020 Úkol č. 1. Tento úkol je zaměřen na prověřování schopnosti vnímat smysl odborného textu a dle toho doplňovat chybějící slova. Přečtěte si pozorně znění jednoho ustanovení NOZ a doplňte dle významu chybějící slova. (1)Udělil-li zákonný …………… nezletilému, který nenabyl plné ……………….., ve shodě se zvyklostmi ……………….. života souhlas k určitému právnímu …………… nebo k dosažení určitého ……….., je nezletilý schopen v mezích souhlasu sám ……….. jednat, pokud to není zákonem zvlášť …………..; souhlas může být následně omezen i vzat zpět. (2) Je-li zákonných ………………. více, postačí, projeví-li vůči …………. osobě vůli alespoň .............. z nich. Jedná-li však vůči ……….. osobě více zástupců ………….. a odporují-li si, nepřihlíží se k …………. žádného z nich. Úkol č. 2 Úkol k procvičování porozumění textu správným uspořádáním vět. Pozorně si přečtěte jednotlivé věty, které obsahuje následující text. Věty jsou zpřeházené. Vaším úkolem je seřadit je tak, jak by měly následovat, aby bylo možné porozumět základní myšlence textu. (1) - ( ) Podobný výzkum ale vyvolává polemiku kvůli obavám, že se tím otevírají dveře ke „genetickému inženýrství“ u novorozenců. (2)- ( ) Výzkum, který ve světě vyvolává naději na pokrok v léčbě různých patologii, ale také právní a etické obavy, má nyní v Británii pomoci pouze lépe pochopit první okamžiky vývoje lidského plodu. (3)- ( ) Britští vědci mají svolení geneticky upravovat lidská embrya, zatím ale jen zkušebně, nesmějí je nechat vyrůst. (4)- ( ) Cílem vědců je zejména pochopit, jaké geny jsou potřeba, aby se lidské embryo úspěšně vyvinulo ve zdravé dítě. (5)- ( ) „Je to první krok v procesu, který povede k vývoji dětí pomoci genetického inženýrství, a budoucnost eugeniky,“ poznamenal ředitel organizace Human Genetics Alert David King. (6)- ( ) Vědci se zaměří na sedmidenní období po oplodnění, pozměněná embrya pak nesmějí implantovat ženám, nýbrž je zničit. Po úpravě textu se pokuste stručně a jasně vysvětlit, o čem text pojednává, o čem to je? Úkol č. 3 Pozorně si přečtěte uvedený úryvek. Zhodnoťte u každé věty své porozumění. Znaménko + uveďte, pokud jste větě dobře porozuměli. Znaménko minus (-) znamená neporozumění. Pochybnosti označte otazníkem (?). Podtrhněte neznámá nebo nesrozumitelná slova či větné spojení. „Cílem parlamentních imunit je ochrana poslanců před zákonnou činností vlády nebo soukromých osob. Historicky bylo účelem uchovat ohroženou pozici volených shromáždění před mocnými vládami. Zatímco původní účel se do značné míry změnil, zůstávají imunity oprávněně součástí dnešního světa jako garanty řádného fungování a úplné nezávislosti parlamentu. Z tohoto důvodu jsou vyvážením odpovědnosti a povinností poslanců. První částí imunit je tzv. neodpovědnost poslanců. Jde o to, že poslanec není povinen se zodpovídat z žádného mluveného či psaného projevu učiněného v rámci plnění svých poslaneckých povinností. Tato část imunit pokrývá projevy učiněné ve sněmovně nebo ve výborech, projevy v přestávkách rozpravy, návrhy zákonů či jiné návrhy, hlasování, ústní či písemné otázky aj. Ochrana těchto projevů je absolutní a stálá. Poslanec nemůže být stíhán trestněprávně ani občanskoprávně pro tyto projevy, a to ani po skončení mandátu. Druhou částí, spojenou ovšem s "neodpovědností", je nestíhatelnost /inviolability, možno přeložit též jako nedotknutelnost poslanců. Ta zabezpečuje, že poslanec je chráněn před zákonným stíháním trestného činu nebo občanskoprávního aktu, a to zejména před zadržením, uvalením vazby a zbavením svobody. A to i tehdy, pokud tento čin vykonal mimo výkon svého mandátu, i tehdy, pokud by normální občan byl stíhán. Jde o výsadu, kterou je obtížnější vysvětlit a která je také v různých ústavních systémech koncipována rozdílně.“ Po přečtení úryvku a) zhodnoťte uvedený výklad z hlediska srozumitelnosti, stylu výkladu, logické návaznosti vět, zda byste něco změnili nebo doplnili ve výkladu, atd.; b) uveďte, o čem to je? O čem úryvek pojednává? c) jak o tom pojednává? Jakým způsobem sděluje autor hlavní myšlenku? d) zformulujte název tohoto úryvku; e) prostřednictvím max. pěti vět představte co nejvýstižněji obsah úryvku.