VOLBA TÉMATU ODBORNÉ PRÁCE A FORMULACE VÝZKUMNÉ OTÁZKY Osnova semináře: a)Jak (dobře) zvolit téma? b) Proč je volba tématu důležitá: zdůvodnění aktuálnosti a důležitosti tématu. c) Formulace výzkumné otázky nebo hypotézy d) Jak dobře zvolit název práce? a) A)JAK (DOBŘE) ZVOLIT TÉMA ? ¢Většinou se setkáte s těmito možnostmi při ¢výběru tématu práce: ¢Téma je zadáno vyučujícím. ¢Téma je vyučujícím vymezeno pouze rámcově. Student si musí pro sebe téma zúžit. ¢Student má volnost výběru tématu, omezen je pouze např. předmětem. ¢ ¢Budeme se zabývat druhou a třetí možností. ¢ PRVNÍ KROK: VÝBĚR TÉMATU ¢Výběr tématu je prvním a také zásadním krokem při přípravě psaní jakékoli odborné práce. ¢ Na výběru a formulaci tématu záleží stimulace vaší tvůrčí práce. ¢Téma musí odpovídat obsahovému zaměření a předmětové skladbě oboru. ¢Vyberte si proto téma, které vás zajímá a přitahuje... ¢ „chci se o daném tématu více dovědět“, „chci sdělit a vysvětlit svůj názor či pohled na věc“, „chci s nějakým názorem polemizovat či kritizovat jej“, atd. ¢...a kterému byste se rádi věnovali, i kdyby nešlo o povinnou práci. DRUHÝ KROK: PRVNÍ REŠERŠE LITERATURY ¢Kde najdu zdroje? ¢https://aleph.muni.cz ¢https://www.law.muni.cz/content/cs/ ¢ ¢http://scholar.google.cz/ ¢ ¢Encyklopedický základ pro řadu teoretických konceptů: ¢http://plato.stanford.edu/ ¢ ¢Čemu se vyhnout? —Učebnice by neměla být hlavním zdrojem. —Wikipedia není přípustným zdrojem, pokud ovšem není její obsah předmětem kritiky práce. ¢ TŘETÍ KROK: KONKRETIZACE TÉMATU ¢Příliš široké téma je daleko složitější rozumně zpracovat než téma specifické. ¢Téma je nutné blíže specifikovat, omezit. Například: ¢tematicky: podtéma, jen jedna z dílčích otázek, jeden právní předpis, hodnocení, úvahy de lege ferenda … ; ¢místně: v jednom státě, na jednom jinak vymezeném území, srovnání dvou států … např. v ČR, v EU, ve vybraných státech EU apod... (vyhněte se pokušení řešit danou problematiku v celém světě); ¢časově: současnost, časový interval, sledování historického vývoje… např. od roku 2014, změny v ochraně vlastnického práva podle NOZ, atd...; ¢ ČTVRTÝ KROK: CÍL PRÁCE A ZÁKLADNÍ OTÁZKA ¢ ¢Formulujte jasně to, k čemu v práci chcete dospět: Co je cílem práce? ¢ ¢ ¢ ¢Cíl práce pak představíte prostřednictvím základních otázky či řady otázek nebo hypotézy a dílčích hypotéz B) PROČ JE VOLBA TÉMATU DŮLEŽITÁ? ¢Přechod od přemýšlení k prvním poznámkám a tezím; zdůvodněním volby tématu začíná vždy úvod každé odborné práce. ¢ ¢Pro inspiraci jak objasnit volbu tématu, můžeme uvést rady italského filosofa a jazykovědce Umberta Eca, které popisuje ve známé práci: Jak napsat diplomovou práci. Olomouc: Votobia 1997. ¢ : RADY UMBERTA ECA: DODRŽUJTE ČTYŘI PRAVIDLA : ¢Předmětem práce má být poznatelný a identifikovatelný objekt. ¢Výsledkem by mělo být sdělení věci, které ještě nebyly řešeny, tj. je třeba si všímat posledních výzkumů o daném předmětu. ¢Výsledky práce by měly přinášet poznatky, které bude moci v budoucnu někdo využít. ¢Na závěr nezapomeňte poskytnout podklady pro potvrzení či vyvrácení předpokladů, na kterých práce stojí, a umožní komukoli pokračovat ve výzkumu předmětu“. ¢ NA ZÁKLADĚ ECOVÝCH RAD MŮŽEME UVÉST, ŽE VOLBA ODBORNÉHO TÉMATU BY MĚLA RESPEKTOVAT TYTO POŽADAVKY: ¢ ¢a) zvolené téma odborné práce by mělo odpovídat úrovni rozvoje vědeckého poznání daného oboru; ¢ ¢b)mělo by být aktuální, tzn., mělo by řešit nové ¢otázky a problémy; ¢ ¢c) mělo by vést k řešení zásadních –důležitých otázek a problémů; d) ¢d) mělo by být inovativní, tzn., mělo by vést ¢ k rozvoji daného oboru, poznání, atd. ¢ ¢ JAK PŘEJÍT OD PŘEMÝŠLENÍ K FORMULACI PRVNÍCH OTÁZEK, PROBLÉMŮ, ATD... ¢Pokud máme jasno ve volbě tématu, přikročíme k jeho zdůvodnění; proč chceme o tom psát, co chceme vysvětlit či analyzovat, atd. ¢ ¢Zdůvodnění volby tématu znamená uvedení racionálních důvodů, na základě kterých vysvětlíme: ¢ a) proč považujeme dané téma za aktuální (nové, přínosné) ¢b) za důležité (nutné k řešení, analýza zásadních problémů,…) ¢c) co bude cílem práce. B1) AKTUÁLNOST TÉMATU ¢Aktuálnost znamená vysvětlení: ¢proč je dané téma nové ve smyslu: -jaké nové souvislosti představuje, proč se stává ¢ novinkou; -proč jej doposud nikdo neřešil nebo proč bylo ¢ nedostatečně řešené; ¢ (to znamená, že se objevily nějaké nové souvislosti; ¢ i známé téma může být aktuální, kdy došlo k jeho změně či vývoji) ¢Zdůvodňování aktuálnosti by mělo končit ¢nastíněním toho, jaké nové problémy dané téma ¢otevírá... a to jsou již důvody pro vysvětlení jeho ¢důležitosti. ¢ B2) ZDŮVODNĚNÍ DŮLEŽITOSTI TÉMATU ¢předpokládá vysvětlit: ¢ jaký zásadní problém či otázku dané téma představuje či otevírá; ¢co řešení tohoto problému odhalí či umožní lépe porozumět; ¢co doposud a proč nebylo či nemohlo být vyřešené; ¢k čemu řešení tohoto problému přispěje; ¢Zdůvodnění důležitosti tématu končí jasnou ¢formulaci cíle práce, který pak představíte ¢prostřednictvím základní výzkumné otázky ¢či hypotézy. POZOR! ČEMU SE VYHNOUT PŘI VYSVĚTLOVÁNÍ AKTUÁLNOSTI A DŮLEŽITOSTI TÉMATU? ¢To, že se o něčem už dlouho mluví či diskutuje, to ještě nemusí znamenat, že jde o aktuální a důležitý problém, že jsou diskutovány zásadní otázky; ¢to, že vás daný problém zajímá, neznamená, že je aktuální a důležitý z hlediska rozvoje daného oboru; ¢Pozor! Nezdůvodňujte aktuálnost a důležitost subjektivně, že se vám daný problém líbí, že vás to zajímá, atd… ; ¢to, že se to týká všech (je to celospolečenský jev) ještě neprokazuje, že to musí být nový a zásadní problém z hlediska určitého vědního oboru; ¢ PŘÍKLADY VHODNÉHO ZDŮVODNĚNÍ AKTUÁLNOSTI A DŮLEŽITOSTI TÉMATU: ¢a)Dané téma považuji za aktuální zejména v souvislosti s Akčním plánem prevence domácího a generově podmíněného násilí na léta 2015 – 2018 schváleného letos v únoru vládou ČR. Ukázalo se, že úroveň ochrany osob ohrožených domácím násilím, a to dětí a především žen, by se dala výrazně zlepšit oproti aktuálnímu stavu na základě efektivnější prevence. ¢ ¢ ¢b) Situace, co se týče hazardování, je v České republice dlouhodobě nepříznivá. Oproti ostatním evropským zemím zde dochází ke vzniku neregulovaného a konkurenčního trhu, který podněcuje ke spotřebě. .... Otázka regulace hazardního hráčství se nově dostává do popředí vzhledem k novému vládnímu návrhu na vyšší zdanění od ledna 2016 v rámci novely zákona o loteriích. ¢ ¢ ¢c) Plánované zlepšení systému spojené se zvýšením pokut považuji za důležitý a pozitivní krok v řešení problematiky silničního provozu. Čím lépe by byl tento systém nastaven, tím by se stal efektivnějším a cílenějším. Byl by pak schopen znovu snížit počet nehod a úmrtí na našich silnicích, což je ten nejdůležitější cíl bodového systému. ¢ ¢ ¢ ¢ PŘÍKLADY NEVHODNÉHO ZDŮVODNĚNÍ AKTUÁLNOSTI ČI DŮLEŽITOSTI TÉMATU ¢ ¢a) Toto téma považuji za aktuální, protože v České republice se již dlouhou dobu diskutuje o legalizaci eutanazie a chybí její právní úprava. ¢ ¢ ¢b) Téma považuji za aktuální, protože násilí, jako společensky patologický jev, bylo a je pácháno odedávna. Na základě statistik od roku 2012 až 2014 počet obětí stále roste a domácí násilí zanechává nejen fyzické, ale hlavně psychické rány. ¢ ¢c) Tato problematika je v aktuálním zájmu všech zainteresovaných stran. Blízka budoucnost ukáže další vývoj tohoto problému a zejména jeho dalekosáhlé následky. ¢ bla-bla-bla ¢ ¢ ¢ VYSVĚTLENÍM AKTUÁLNOSTI A ZDŮVODNĚNÍM DŮLEŽITOSTI TÉMATU ZAČÍNÁ ÚVOD KAŽDÉ ODBORNÉ PRÁCE. ØAktuálnost = nové souvislosti - nutnost jejich zkoumání = nové problémy Ø Ø ØDůležitost = zdůvodnit proč jsou to nové problémy = cíl práce Ø ØCíl práce = jasné uvedení toho, o čem budeme psát = formulace výzkumné otázky nebo hypotézy Ø Ø ¢ C) TVORBA ZÁKLADNÍ OTÁZKY ¢Dalším krokem po volbě tématu je formulace základní otázky; tzn. toho problému, který budeme konkrétně řešit. ¢Formulaci základní otázky musí předcházet prostudování literatury, zmapování toho, co se zjistilo, popsalo, jak to bylo řešené atd. ¢Výzkumný problém je vhodné formulovat jako otázku. Náš výklad pak bude hledáním odpovědí na danou otázku či otázky. ¢Kromě základní otázky můžeme formulovat další podotázky. ¢Vyhněte se formulaci otázek bez ladu a skladu. ¢Postupujeme vždy od obecnějších problémů k jednotlivým, od abstraktních pojmů ke konkrétním. NEJČASTĚJŠÍ CHYBY PŘI FORMULACI ZÁKLADNÍ OTÁZKY? ¢Velmi široké vymezení problému, kdy není zřejmé, co vše se bude zkoumat. ¢ ¢ Výzkumný problém neprohlubuje naše poznání. ¢ ¢Výzkumný problém je triviální, jednoduchý. ¢ ¢Příkladem všech uvedených chyb jsou otázky typu: ¢Je potřebná legalizace eutanazie? ¢Je potřebná právní úprava internetu? ¢Je potřebná úprava financování politických stran? ¢Je česká právní úprava ochrany před domácím násilím vhodná? ¢ ¢Jde o příliš obecné otázky, kdy odpověď na ně zní ano nebo ne, ¢co naše poznání neposouvá a nerozvíjí. ¢ NEJČASTĚJŠÍ TYPY ZÁKLADNÍCH OTÁZEK ¢Deskripce: „Jaké to je?“ ¢(zjišťujeme a popisujeme situaci, stav, výskyt jevu, atd.) ¢ Relace (vztahy a souvislosti) : „Jaký je vztah? “ ¢(dáváme do vztahu jevy, činitele a ptáme se, zda ¢existuje vztah mezi zkoumanými jevy, jakou povahu má ten vztah, jak se vyvíjí, atd...) ¢ Příčiny a důvody: „Proč to tak je?“ ¢(zjišťujeme příčiny, důvody, které vedly k určitému důsledku, atd...) ¢ ¢ ¢ C2) TVORBA HYPOTÉZY ¢Výzkumný problém určuje základní orientaci našeho tématu. Pro jeho další rozbor však nemusí vyjadřovat dostatek informací. K jejich získání slouží hypotézy. ¢Hypotéza je vědecký předpoklad, není to jakýkoli předpoklad - musí být vždy vyvozen z nějaké teorie. Nevíme ale, jestli je náš předpoklad správný /pravdivý nebo nesprávná/ nepravdivá. Jeho pravdivost či nepravdivost se musí prokázat; ¢Hypotézy rozšiřují naše poznání – empiricky ověřují části teorie. Na základě toho pak danou teorii doplňujeme nebo modifikujeme. ¢Hypotézy konkretizují, „rozmělní“ problém na částí. ¢ Náš výklad je pak procesem ověřování stanovené hypotézy – její verifikaci. ¢ ¢ JAK SPRÁVNĚ FORMULOVAT HYPOTÉZU? ¢stručně, jednoznačně, logicky jednoduše; ¢formulace by měla být v podobě oznamovací věty, nejčastěji implikace; ¢ měla by být ověřitelná, tj. všechny proměnné je nutné definovat operacionálně (jakou metodou je budeme zkoumat); ¢měli bychom se vyhýbat slovům, která vyjadřují osobní a kulturní soudy či preference; ¢ za hypotézu by neměla být vydávána definice nebo neurčité tvrzení. PŘÍKLADY NESPRÁVNĚ FORMULOVANÝCH HYPOTÉZ: ¢1.Sofistikované aplikace typu Business Intelligence (BI) mohou být ekonomicky prospěšné malým a středním podnikům formou podpory manažerského rozhodování. ¢Chyba: Formulace „mohou být prospěšné“ způsobuje vágnost hypotézy, protože vyjadřuje již určité hodnocení; ¢Vhodné nahradit: spojením způsobují růst nebo vedou k růstu; ¢ ¢2. Český tisk věnuje málo pozornosti problematice školství. ¢Chyba: není zde komparativní prvek, „málo“ se nedá změřit. ¢Vhodné nahradit: komparací např., s televizí nebo jiným médiem. ¢ ¢3. Absolventů gymnázií je na vysokých školách více než jiných absolventů. ¢Chyba: vztah mezi dvěma proměnnými zde není jasně a explicitně vymezen. ¢ ¢Nutné dát vztah proměnných do nějakého vztahu, tzn. co tím chceme prokázat? –připravenost k zaměstnání, uplatnění na trhu práce apod. ¢ D) JAK DOBŘE NAZVAT PRÁCI? ¢K volbě tématu a vymezení základní otázky patří také volba vhodného názvu práce. ¢Název práce by měl být: ¢a) výstižný; ¢b) terminologický přesný; musí plně respektovat sémantické a gramatické zásady ¢c) jasný a jednoznačný; neměl by vést k jiné interpretaci, než jak zamýšlel autor ¢d) slovně úsporný; ¢ NĚKOLIK PŘÍKLADŮ NEVHODNĚ ZVOLENÝCH NÁZVŮ. ¢ ¢ ¢1. Dohled státního zástupce nad zachováním zákonnosti orgánů územní samosprávy. Analýza strategických dokumentů územní samosprávy z pohledu definování účinnosti nástrojů využívaných na dohled státního zástupce nad zachováním zákonnosti orgány územní samosprávy. ¢Příliš dlouhý název. ¢ ¢2. Prezident republiky ¢Příliš stručný či krátký název; není zcela jasné, o čem to bude. Zda bude autor obecně psát o institutu prezidenta republiky nebo předmětem bude analýza jednání konkrétní osoby prezidenta, atd. ¢ ¢3. Soudní kontrola veřejné správy, úloha správního a ústavního soudnictví v systému kontroly veřejné správy. ¢Opakování stejných pojmů či výrazů ¢ ¢4. Rybářství v České republice ¢Nelze z názvu poznat, zda se jedná o právní problematiku nebo o článek či publikaci, které se věnují výkladu rybářství v ČR. ¢ ¢5. Proč bychom se neměli bát Evropské unie? ¢ Název odborného článku ve formě otázky není moc vhodný a hodí se více pro novinové články. Rovněž je hodně sugestivně formulován. ¢