Seminární skupina 01, 02 předmětu Dějiny právního myšlení - seminář

Nález sp. zn. III. ÚS 256/01 ze dne 21. 3. 2002 (N 37/25 SbNU 287)

Tento nález se týká tzv. rekognice. Stěžovatelům šlo – mimo jiné – o to, aby jejich fotografie, které byly pořízeny na základě tzv. úřední licence, nebyly použity při rekognici v trestním řízení, tj. aby nebyly součástí trestního spisu (jejich fotografie byly tzv. fotografie figurantů, nikoli jako osob, které jsou pro řízení významné).

Krom dalších postupů (například uplatnění Schummannovy formule – což je mimochodem také jeden z prvků, při němž se uplatní subsidiarita, neboť není nutné rušit právní předpis, když je možná jeho ústavněkonformní interpretace), přistoupil Ústavní soud i k aplikaci principu proporcionality. Důležité je si uvědomit, že Ústavní soud nemohl posoudit stížnost v plném rozsahu, neboť došlo ke změně podústavního (v nálezu se ještě používá starší terminologie – „jednoduchého“, ale ta byly příliš provokativní) práva, a proto jeho zásah postrádal smysl. Poté se Ústavní soud věnoval posuzování rozhodování soudů, zda správně aplikovaly využití tzv. úřední licence, tj. souhlasu daného přímo zákonem k zásahu do osobnostních práv.

Než přejdeme k testu proporcionality, který Ústavní soud provedl, aby zjistil, zda v daném případě je využívání fotografií z registru osob možné používat k rekognici v trestním řízení, věnoval se ještě tomu, jakých práv se principy mohou týkat – vzpomeňme si, ze Dworkin spojoval principy pouze s individuálními právy, Zatímco Alexy je požadoval rozšířit i na práva veřejná (kolektivní).

Nález I

V nálezu ve věci Pl. ÚS 15/96 konstatoval v této souvislosti následující: "Ústavní úprava postavení jedince ve společnosti obsahuje ochranu individuálních práv a svobod, jakož i ochranu veřejných statků. Rozdíl mezi nimi spočívá v jejich distributivnosti. Pro veřejné statky je typické, že prospěch z nich je nedělitelný a lidé nemohou být vyloučeni z jeho požívání. Příklady veřejných statků jsou národní bezpečnost, veřejný pořádek, zdravé životní prostředí. Veřejným statkem se tudíž určitý aspekt lidské existence stává za podmínky, kdy není možno jej pojmově, věcně i právně rozložit na části a tyto přiřadit jednotlivcům jako podíly. [K pojmu veřejné statky v ekonomické literatuře viz např. P. A. Samuelson, W. Nordhaus, Ekonomie, Praha 1991, s. 770-771, 982; v literatuře právnické např. J. Raz, Right-Based Moralities, in: Theories of Rights, (Ed. J.Waldron), Oxford 1984, s. 187; R. Alexy, Recht, Vernunft, Diskurs. Studien zur Rechtsphilosophie, Frankfurt a. M. 1995, s. 239 a násl.] Pro základní práva a svobody je, na rozdíl od veřejných statků, typická jejich distributivnost. Aspekty lidské existence, jakými jsou např. osobní svoboda, svoboda projevu, účast v politickém dění a s tím spjaté volební právo, právo zastávat veřejné funkce, právo sdružovat se v politických stranách atd., lze pojmově, věcně i právně členit na části a tyto přiřadit jednotlivcům. V případě kolize je nutné stanovit podmínky, za splnění kterých má prioritu jedno základní právo či svoboda, a za splnění kterých jiné, resp. určitý veřejný statek. Základní je v této souvislosti maxima, podle které základní právo či svobodu lze omezit pouze v zájmu jiného základního práva či svobody nebo veřejného statku“.

Patrný je zde prvek distributivnosti, který pomůže odlišit kolektivní a individuální dobra. Nyní tedy zbývá určit, které principy se v případě „naší“ rekognice střetávají. Ústavní soud to má rychle hotovo: „Poměřování v kolizi stojícího práva na ochranu osobnosti a veřejného zájmu na objasnění trestných činů a spravedlivém potrestání jejich pachatelů.“ 

K diskusi I

Postupujme spolu s Ústavním soudem – tentokráte to zkuste sami.

  1. Jak byla naplněna podmínka vhodnosti? Dosahuje skutečně deklarovaného účelu? 
  2. Jak byl naplněn test potřebnosti? Věnoval se Ústavní soud otázce subsidiarity? Jaké alternativy zvažoval?
  3. Jakým způsobem provedl Ústavní soud poměřování?  Co v této souvislosti zvažoval?
  4. Byl prostor na zkoumání tzv. minimalizace zásahů? Jak si s tímto prvkem testu proporcionality Ústavní soud poradil?

Pokud se zaměříme na shora zmíněnou minimalizaci zásahů, je z ní patrné, že podle Ústavního soudu k žádnému zásahu do osobnostních práv nedošlo (tj. ani nekonstatuje, že by bylo proporcionální), byť o pár odstavců níže dospívá k závěru, že rekognice pomocí fotografií je menším zásahem než rekognice in natura (je ovšem otázkou, zda toto není prvek testu potřebnosti, neboť se jedná o reálný nástroj). 

Nález II

Z hlediska této maximy lze konstatovat, že posuzovaný model jednoduchého práva a jeho interpretace a aplikace v předmětné věci požadavkům z ní plynoucím dostál. Zákonná licence dle § 12 odst. 2 obč. zák. ve spojení s § 93 odst. 2 a § 103 tr. řádu, § 4 zák. č. 75/1957 Sb., § 2 odst. 1 písm. l) a § 45a zák. č. 283/1991 Sb. v žádném případně nezaložila jakékoli dotčení osobnostních práv plynoucích z § 11 obč. zák. […] Z pohledu požadavku minimalizace zásahu do základního práva a svobody, jež dostál podmínkám principu proporcionality, nutno poukázat i na skutečnost, že rekognice pomocí fotografií představuje svojí intenzitou menší zásah do osobnostních práv než rekognice in natura, je tedy prostředkem mírnějším (shodně doktrína: H.Artkämper, Gegenüberstellungen - Erkenntnisquelle mit Kauteln. Kriminalistik, 10, 1995, s. 650; R. Riegel, Wahllichtbildvorlage und informationelles Selbstbestimmungsrecht. ZRP, 12, 1997, s. 477).

A aby toho nebylo málo „obiter dictum“ Ústavní soud ještě poznamenává, že k zásahu dojít nemohlo, protože trestní spis, ve kterém byly fotografie obsaženy, není šířením fotografií ve veřejnosti. Tím, kdo tyto informace šířil, byl deník Blesk, nikoli Česká republika, která byla žalována před obecnými soudy.