Veřejné finance a fiskální právo Daňové příjmy Eva Tomášková eva.tomaskova@law.muni.cz Katedra finančního práva a národního hospodářství Příjmy SR lDaňové ldaně lpojistné na sociální zabezpečení (pojistné na důchodové pojištění a pojistné na nemocenské pojištění) lpříspěvek na státní politiku zaměstnanosti lpojistné na veřejné zdravotní pojištění lcla lsprávní a soudní poplatky l lNedaňové lpříjmy ve formě uživatelských poplatků lz pronájmu a prodeje státního majetku l Trendy v příjmech SR ČR lběžné příjmy (daně cca 58 %) + příspěvky na soc. zabezpečení se podílejí (38 %) – tj. cca 95% na celkových příjmech l l lkapitálové příjmy jsou velmi malé l l Daň lpovinná lnenávratná lneekvivalentní lpravidelně se opakující lzákonem stanovená platba do veřejného rozpočtu l lDaňová pravomoc lCelková daňová povinnost lDaňová kvóta Daňová kvóta ljednoduchá (daně, poplatky a cla) lsložená (včetně povinných odvodů na sociální a zdravotní pojištění) l l l lPeková, J.: Veřejné finance, úvod do problematiky, Aspi Publishing, Praha 2002, str. 251 l lV roce 2015 kvóta klesla na 32,9 %. lV příštích letech by opět měla podle odhadu ministerstva financí mírně vzrůst na 33,2 % v letech 2017 a 2018. Podle ministerstva financí však toto zvýšení daňové kvóty neznamená, že se zvýší daňové zatížení obyvatel, ale že bude lepší výběr daní. lHlídací pes. [citováno 10. 10. 2016]. Dostupné z: http://hlidacipes.org/cesko-jako-severske-staty-evropy-danova-kvota-by-vyskocila-az-o-dvacet-procen t/ schéma%205a Daňová kvóta v ČR Česká daňová správa [cit. 30. 9. 2010] Dostupné z: http://cds.mfcr.cz „Složená daňová kvóta by po daňové reformě měla klesnout ze současných zhruba 35 % na 33 %“ (Kalousek, M.). Otázky Václava Moravce [cit. 20. 3. 2011] Dostupné z: http://www.novinky.cz Daňová kvóta v EU I. TaxToGDP_Jan2016 Daňová kvóta v EU II. l l l l l l l lZdroj: Taxation Trends in the European Union, 2019 l Den daňové svobody lhttps://www.businessinfo.cz/cs/clanky/na-stat-budou-cesi-letos-pracovat-dele-danove-zatizeni-roste -105703.html Příjmy dle rozpočtů l l l l l l lZdroj: Taxation Trends in the European Union, 2019 Rozpočtové určení daní lZákon č. 243/2000, o rozpočtovém určení daní l lhttps://www.financnisprava.cz/assets/cs/prilohy/d-kraje-a-obce/Schema_rozpoctoveho_urceni_dani_201 9.pdf l Daňové principy lSpravedlnost lEfektivnost lPerfektnost a průhlednost lDaňová jistota Daňová soustava ldůchodové daně lnejmladší daně lobsahují sociální prvky, od kterých je postupně upouštěno lzáporná důchodová daň l lspotřební daně lnerespektují důchodovou situaci dlužníka lv současné době jsou zařazeny především z fiskálních důvodů – jsou stabilním příjmem l lmajetkové daně ljsou historicky nejdéle využívaným typem daní lvyužívají se z důvodu stabilnosti jejich výnosu, ačkoliv výnos je minimální lnerespektují důchodovou situaci poplatníka daně lu majetkových daní je zpravidla nemožný daňový únik Rozložení daňových příjmů Zdroj: Taxation Trends in the European Union, 2019 Daňové příjmy v ČR lPřímé lz příjmů lDPFO lDPPO lmajetkové lz nemovitých věcí lsilniční l lNepřímé luniverzální lDPH lspecifické lspotřební daně lenergetické daně l lDalší platby mající charakter daní l l Přehled vývoje inkasa uvedených daní v ČR v letech 1993 až 2001 (v mil. Kč) Daň 1993 1994 1995 1996 1997 1998 1999 2000 2001 Daň z přidané hodnoty 77 104 85 849 94 801 109 313 117 573 119 358 138 282 145 908 151 886 Daně spotřební 39 983 46 360 56 649 61 170 64 171 67 801 73 143 70 879 76 299 Daň z příjmů právnických osob 66 221 56 124 55 383 49 968 41 020 52 064 54 819 58 088 75 940 Daň z příjmů vyb. srážkou - § 36 6 169 14 115 17 302 21 038 22 520 24 881 20 658 16 146 18 045 Daň silniční 4 335 4 147 3 930 4 321 4 565 4 373 5 226 5 587 5 283 Daň dědická 13 55 91 97 116 146 148 122 112 Daň darovací 156 389 357 296 350 427 405 413 475 Daň z převodu nemovitostí 616 1 645 2 768 3 464 4 488 5 677 6 271 5 439 5 834 Ost. příjmy, odvody, pok. a popl. 4 040 5 312 5 072 4 694 4 858 5 094 4 597 4 455 4 466 DPFO - podnikatelů 3 486 14 240 14 815 15 843 15 880 16 530 17 103 16 546 18 796 DPFO ze záv. činnosti 24 781 35 039 45 126 54 102 60 642 65 039 66 881 72 749 78 530 Daň z nemovitostí 3 434 3 658 3 778 3 991 3 938 4 138 4 271 4 455 4 535 C E L K E M 230 338 266 933 300 072 328 296 340 121 365 528 391 804 400 787 440 201 Zdroj: Česká daňová správa Přehled vývoje inkasa uvedených daní v ČR v letech 2002 až 2009 (v mil. Kč) Daň 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 Daň z přidané hodnoty 155 209 164 856 184 320 208 413 217 784 236 385 255 190 253 612 Daně spotřební 79 485 84 179 95 841 110 491 119 535 138 947 130 553 131 000 Daň z příjmů právnických osob 90 737 96 978 106 526 137 432 128 865 155 674 173 590 110 543 Daň z příjmů vyb. srážkou - § 36 16 755 20 625 12 098 11 242 14 003 15 700 19 299 19 189 Daň silniční 5 512 5 738 5 509 5 191 5 428 5 915 6 002 4 795 Daň dědická 86 100 100 103 124 109 115 88 Daň darovací 601 648 818 510 604 692 345 162 Daň z převodu nemovitostí 7 171 8 025 9 461 7 494 7 788 9 774 9 950 7 809 Ost. příjmy, odvody, pok. a popl. 5 147 4 923 5 099 5 252 4 977 4 250 4 281 3 784 DPFO - podnikatelů 21 901 22 131 24 040 26 583 17 854 17 003 17 774 5 565 DPFO ze záv. činnosti 86 591 94 653 102 627 110 662 111 633 126 388 115 180 111 042 Daň z nemovitostí 4 576 4 840 4 948 4 987 5 017 5 123 5 195 6 361 C E L K E M 473 771 507 696 551 387 628 360 633 614 715 961 737 449 653 950 Zdroj: Česká daňová správa Přehled vývoje inkasa uvedených daní v ČR v letech 2010 až 2018 (v mil. Kč) D R U H P Ř Í J M U Daň z přidané hodnoty celkem*) Daň z příjmů právnických osob Daň z příjmů fyzických osob z přiznání Daň z příjmů fyzických osob ze závislé činnosti Daň z příjmů vybíraná srážkou § 36 Daň z nemovitých věcí Daň z nabytí nemovitých věcí Daň dědická Daň darovací Daň z převodu nemovitostí Daň silniční Odvod z elektřiny ze slunečního záření Odvod z loterií celkem Daň z hazardu celkem Ostatní příjmy, odvody, pokuty a poplatky C E L K E M 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 269 582 275 188 278 052 308 300 322 662 331 604 349 460 381 435 413 013 114 746 109 312 120 461 113 052 123 179 138 140 156 401 161 803 166 131 7 987 2 939 3 261 2 680 1 128 2 498 6 849 7 617 7 841 111 842 119 373 119 787 126 134 130 867 136 125 149 392 169 241 193 676 19 298 19 848 20 781 20 488 24 029 25 099 24 462 24 814 26 255 8 747 8 568 9 541 9 847 9 910 10 313 10 582 10 758 10 829 5 600 10 982 12 697 12 478 13 573 87 78 71 76 59 31 10 5 3 138 4 279 3 368 108 74 -4 434 -351 -23 2 7 453 7 362 7 660 8 894 3 686 210 176 120 58 5 100 5 187 5 206 5 273 5 539 5 814 5 970 6 191 6 276 5 939 6 403 5 817 2 042 1 932 1 926 2 047 2 194 5 936 8 058 7 922 8 100 10 452 3 202 5 8 936 9 776 3 487 3 110 3 039 1 869 2 287 3 753 4 172 6 948 4 004 548 466 561 183 583 567 610 597 638 982 670 167 732 197 795 572 853 634 Zdroj: Česká daňová správa Spotřební daně Zdroj: Taxation Trends in the European Union, 2019 J Spravedlnost v daňové teorii lschopnost platit daň lkaždý subjekt by měl přispívat k financování veřejných statků podle své platební schopnosti l lužitek ze zdanění ljednotlivec má platit takovou daň, která je rovna užitku ze zdanění v podobě různých veřejných statků, které pro něj stát zabezpečuje Spravedlnost v daňové teorii lVertikální spravedlnost lpoplatník s větší schopností platit daň by měl platit vyšší daň než poplatník s nižší schopností platit daň. lmírně progresivní sazby daně l lHorizontální spravedlnost lpoplatníci se stejnou schopností platit daň by měli platit stejně velkou daň bez ohledu na pohlaví, rasu, věk Distribuční důsledky daní lLorenzova křivka lměří rozdělování příjmů před zdaněním a po něm Kumulativní podíl důchodů (%) Procento obyvatel (kvantily domácností) 100 % 100 % Linie rovné distribuce Absolutní rovnost Důchod před zdaněním Důchod po zdanění Zmenšení nerovnoměrnosti v rozdělení důchodu Absolutní nerovnost Čím je křivka blíže ose kvadrantu 0C, tím je systém daní progresivnější C Odchylka od absolutní nerovnosti 0 Efektivnost daní lmaximalizace daňových výnosů, při pevně daných nákladech (alokační) l lefektivnost ve významu minimalizace nákladů při pevně daných daňových výnosech (technická) l Lafferova křivka lVztah mezi mírou zdanění a daňovým výnosem Daňový výnos Míra zdanění Lafferův bod Zakázaná zóna J Důchodový a substituční efekt lDůchodový efekt lmá za následek rozpočtové omezení poplatníka l lSubstituční efekt lzměna preferencí poplatníka daně ve vztahu se změnou mezního užitku lzpůsobuje újmu: lpoplatníku daně – ztráta času, pocit menšího užitku z výrobku, finanční ztrátu apod. lstátu –vybere menší objem daňového výnosu l l = nadměrné daňové břemeno l škoda privátního sektoru > přínos veřejného sektoru Daňové břemeno l Daňové břemeno = daň + nadměrné daňové břemeno + administrativní náklady l lnedistorzní daně lpaušální daně - nedochází k substituci, má pouze důchodový efekt (např. DPH) l ldaně distorzní lsnižují disponibilní důchod poplatníků – tzn. způsobují důchodový efekt, ovlivňují i jednání poplatníka a způsobují i substituční efekt. l l Změnou chování je možné se vyhnout dani, ne však nákladům daně. Přímé administrativní náklady lpřímo spojené se správou a výběrem daní ljsou snadno zjistitelné lrostou se složitostí daňového systému lsoučasný stav: lve vyspělých zemích obvykle mezi 0,5 % až 1,5 % lzpráva OECD (2000): ČR 2,5-krát více daňových úředníků než je průměr OECD lzpráva OECD (2005): ČR náklady českého „daňového“ systému jsou 2,5 % lZpráva Evropské komise (2016): l„… řešení problému daňových úniků, zejména v oblasti DPH, je jednou z priorit politického programu české vlády, skutečný pokrok je ale pomalý. Plánována navíc podle Bruselu nejsou žádná opatření, která by snižovala relativně vysoké náklady související s placením daní či vedla ke zjednodušení celého daňového systému“ Vysoké daňové úniky i neefektivní státní správa. Tak vidí Česko Brusel [cit. 10. 3. 2017] Dostupné z: https://zpravy.aktualne.cz/ Nepřímé administrativní náklady lnáklady soukromého sektoru, které souvisejí s vypočtením daňové povinnosti a zaplacením daně l lnáklady zvané též „vyvolané“ a jako takové hůře vyčíslitelné l lněkolikanásobně vyšší než přímé administrativní náklady l lrostou se složitostí daně l l Náklady poplatníků daně z příjmů právnických osob Vítek, L., Pavel, J. Analýza nákladů soukromého sektoru vyvolaných daňovým systémem. Náklady u DPH Vítek, L., Pavel, J. Analýza nákladů soukromého sektoru vyvolaných daňovým systémem. Náklady zaměstnavatelů u daně z příjmů zaměstnanců Vítek, L., Pavel, J. Analýza nákladů soukromého sektoru vyvolaných daňovým systémem. Náklady u daně silniční Vítek, L., Pavel, J. Analýza nákladů soukromého sektoru vyvolaných daňovým systémem. Daňový přesun ldopředu lna odběratele, spotřebitele (vyšší prodejní cena) ldozadu lna dodavatele, výrobce (nižší dohodnuté nákupní ceny) ldopředu i dozadu Výše daňového přesunu lpoměrná (částečná) lplná (100 %) lnulová lvíce než 100 % (např. při monopolní struktuře) l l Ramseyovo daňové pravidlo lnejvětší daně na co nejméně elastickou nabídku a poptávku J Daňové úniky llegální lexistence děr v daňových zákonech lpoplatník se snaží optimalizovat svou ekonomickou aktivitu a daňovou povinnost (přenést své sídlo do „daňového ráje“) lObrana: kvalitní zákony l lnelegální lporušení zákonů (chtěné i nechtěné), za účelem nižší daňové povinnosti lmíra daňových úniků závisí na „zisku“, pravděpodobnosti odhalení a výši trestu lObrana: posílení kontroly, pravomoci a vyhledávací činnosti správce daně, zkvalitnění a zjednodušení právních předpisů, vyšší sankce, trestní postihy (§ 240, 241 TZ), informační činnost správce daně l Nejčastější kontroly podle údajů z let 2005 až 2013 Územní pracoviště Perioda kontrol ÚzP v Bruntále 11 let ÚzP v Blansku 12 let ÚzP v Otrokovicích 12 let ÚzP v Rožnově pod Radhoštěm 13 let ÚzP v Hořovicích 14 let ÚzP v Poděbradech 14 let ÚzP v Sedlčanech 14 let ÚzP v Třebíči (zahrnuje i Náměšť nad Oslavou) 14 let ÚzP v Berouně 15 let ÚzP ve Vlašimi 15 let ÚzP v Šumperku 16 let ÚzP v Rakovníku 17 let ÚzP v Hustopečích 17 let ÚzP ve Veselí nad Moravou 17 let ÚzP ve Znojmě (zahrnuje i Moravský Krumlov) 17 let ÚzP ve Slaném 18 let ÚzP v Rokycanech 19 let ÚzP v Jilemnici 19 let ÚzP v Benešově (zahrnuje i Votice) 20 let ÚzP v Jihlavě (zahrnuje i Telč) 20 let ÚzP v Krnově 20 let Daňové ráje a pekla v Česku. Nový žebříček finančních úřadů [cit. 30. 9. 2015] Dostupné z: https://zpravy.aktualne.cz Nejméně časté kontroly podle údajů z let 2005 až 2013 Kulhánková, 2010 Územní pracoviště Perioda kontrol ÚzP pro Prahu 2 206 let ÚzP pro Prahu 6 161 let ÚzP pro Prahu 4 150 let ÚzP pro Prahu 3 146 let ÚzP pro Prahu 1 132 let ÚzP v Praze-Modřanech 128 let ÚzP pro Prahu 10 124 let ÚzP pro Prahu 5 121 let ÚzP pro Prahu 9 110 let ÚzP pro Prahu 7 107 let ÚzP v Pardubicích (zahrnuje i Holice a Přelouč) 107 let ÚzP v Hradci Králové (zahrnuje i Nový Bydžov) 100 let ÚzP pro Prahu 8 96 let ÚzP v Náchodě (zahrnuje i Broumov a Jaroměř) 93 let ÚzP Ostrava III 89 let ÚzP v Chomutově 83 let ÚzP Plzeň-jih (zahrnuje i Blovice a Přeštice) 82 let ÚzP v Mostě 82 let ÚzP v Karviné (zahrnuje i Bohumín, Český Těšín a Orlovou) 82 let ÚzP v Ústí nad Labem 78 let ÚzP v Teplicích (zahrnuje i Bílinu) 78 let Daňové ráje a pekla v Česku. Nový žebříček finančních úřadů [cit. 30. 9. 2015] Dostupné z: https://zpravy.aktualne.cz Způsoby nelegálních daňových úniků lpašování zboží lNa Slovensku tvořily nelegální cigarety cca 50 % všech prodejů, v Polsku a Maďarsku představuje asi 1/3, v ČR 10 %. l2014: Kobra odhalila daňový únik za čtvrt miliardy na cigaretách l lnízká cena celně deklarovaného zboží lnapř. džíny za 8 Kč l lvydávání dováženého či vyváženého zboží za jiné zboží s nižší sazbou ldovoz lulkového a dýmkového tabáku - použití jako cigaretový l ldodávka služeb za vyšší ceny než je cena skutečná (Transfer Pricing) l l Nejvýznamnější daňové úniky v ČR lLTO lodhadovaný nezákonný zisk - 60 mld. Kč l l„rumová aféra“ - rum pro vývoz lodhadovaný nezákonný zisk - 12 mld. Kč l lMetanolová aféra lodhadovaný nezákonný zisk jen na spotřební dani 0,285 mld. Kč l lDaňová kobra lZa 5 let své existence Daňová Kobra zachránila státnímu rozpočtu už 11,67 miliard korun. lFinanční správa, 2019 lhttps://www.financnisprava.cz/cs/financni-sprava/media-a-verejnost/tiskove-zpravy/tz-2019/danova-k obra-zachranila-statu-uz-temer-1-9703 l l l Společné rysy daňových reforem lprincip spravedlnosti, efektivnosti daní, jednoduchosti a průhlednosti daňového systému lsnižovat daňové zatížení, snížit daňovou kvótu lzároveň zajistit, aby neklesal daňový výnos lsnížit intenzitu zdanění podnikové sféry lu individuální důchodové daně snížit počet pásem progrese lposílit využívání nepřímých spotřebních daní lpřejít na využívání univerzálních daní lomezit přerozdělování v rozpočtové soustavě lomezovat možnosti daňových úniků a obcházení daňových zákonů Děkuji za Vaši pozornost!